Világosság, 1997. július-december (38. évfolyam, 7-12. szám)

1997 / 9-10. szám - RÉGI MAGYAROKRÓL - MAI MAGYAROK - Balassa Péter: Vörösmarty: E zűr-mindet látni

Vörösmarty­ ban váltig visszatér, betör, miként egy archaikus, feldolgozhatatlannak bizonyuló és ért­hetetlen maradvány. Nem haladás és maradás idő­beli­ történeti, külső ellentétéről, ha­nem strukturális együttállásról és összeférhetetlenségről van szó. Az emancipálódó indi­viduum éppen az ember archaikus-„konzervatív” természetére derít fényt, de a felvilá­gosodás autonómiaeszméje nélkül e fény nem jutna napvilágra. Az archaikum fel-feltö­rése nem érv „a fény tettei és szenvedései” (Goethe) ellen, hanem közege és tartozéka. Egyedül énjeink titkaiban maradtunk közösek... Ez a Vörösmarty-költészet feszültségmértékének (mértékproblémájának) alapja, vilá­gának hasadékos helye (pontosabban állandó, helynélküli mozgása). A meredély és az összeomlás, valamint a „fellőni” az ébredés igaz hitének egybetartási kísérlete, artikulá­ciós küzdelem a dezintegratív erőkkel szemben. Vörösmarty és nemzedéke (Széchenyi, Wesselényi stb.) ugyanis még ellenáll a már akkor jelentkező és később mindent elborí­tó, törzsi ressentiment-nak és paranoiának (leszámítva olyan mélypontokat, mint példá­ul a bírnbakképző-persze 1849. októberi-Átok című vers, mely évszázadra meghatá­rozta „az áruló Görgeyről” szóló nemzeti téveszmét). A küzdelem a magyarság önkritiká­jáért és a tribalizmus mélyén a beteg, viszálykodó, testvériség- és konszenzuspusztító család éles szemű megpillantása­­ megrendítő, hiteles és nem lesöpörhető. Ha Vörös­marty magyarságköltészetének, világköltészetének ez a folytonos rengése, billegése, mozgása „passzé” volna, akkor legalábbis Ady, Babits és József Attila haza-eidosza is az volna. Számukra ugyanis a (már nem nemesi, hanem demokratizált) nemzet nemcsak „női test”, nemcsak „hamis leányka” hanem - jobb pillanataikban -az emberi nem test­vériségének lakhelye, amely minimális közös megértésen át válhat felvilágosult­ modern közösséggé; ez azonban az „ineffabile” közössége. Sőt, egyedül így lenne megvalósít­ható a közösség szabadsága, szabadulása­ saját magától, archaikus-törzsi premoder­­nitásától, „alvásától” (szabadságnélküliségétől). Ez a felébredés, melyben a szabadulás egyben tehát minimális (magányos) testvériséget is jelent, a kettő elválaszthatatlansá­­gában, persze idea­látás, fogalom előtti idea, eidosz, valami nagyon is nem­ absztrakt tapasztalás és érzékelés, nem pedig „idealizmus”. Vörösmarty felvilágosult romantikája és modern-magányos közösség- és szabad­ság-ideája (bár ez utóbbi mindig hatoványabb, mint az előbbi!) persze nem-politikai, abban az értelemben, hogy nem-pragmatikus (tehát: politikailag nem elemezhető, nem bírálandó). Az emberi nem lelki modernizációjának költői víziója ez, „látomásos politika” (Hayden White), amely azonban műveiben soha, egyetlen helyen sem válik egyértelművé és problémamentessé. Mert a hazát illető komor, baljós képzelődések egyben a lélek, vagyis az ember belső természetének megválthatatlanságáról, a külső természet idegenségéről (a fenséges határán), modern és archaikus állandó hasadá­sáról, harcáról adnak hírt. Ez a szakadék vagy hasadék mint felismerés, mint reveláció, éppenséggel maga a modernitás antinomikus (belső) valósága. A természettől mint önmagáról és a nemzet, illetve a „sárkányfog-vetemény”-emberiség („Ez őrült sár, ez istenarcú lény”) természetétől való szabadulásképtelenség kísértetiessé, vagyis mo­dernné, otthontalanná, megérthetetlenné és állandóan értelmezésre szorulóvá teszi a Mind-et, a Sok­at (a világot s benne önmagunkat). Az emberi, a nemzeti, a történelmi rossz gyökerességének állandó költői tapasztalása és „érzete” a probléma nagyság­rendjének erejével uralja műveinek belső, érzelmi-képzeleti méreteit. „Csak a puszta fáradozás, a merő kín területén fáradozik az ember »érdemekért«. És bőven szeret Világosság 1997/9-10 Balassa Péter E­zűr­ mindet látni

Next