Világosság, 1998. január-június (39. évfolyam, 1-6. szám)

1998 / 5-6. szám - HOMMAGE À ISAIAH BERLIN - Berger, Marilyn: Isaiah Berlin, 1909-1997

Hommage à Isaiah Berlin gyozt, holott nagy hatást gyakorolt az univerzalizmusra mintegy a felvilágosodás folyta­tójaként. Hegel, mint mondta, egyszer azt írta, „a szabadság annyit jelent, mint otthon lenni”. Berlin azt gondolta, mindenkinek valamilyen csoporthoz kell tartoznia, írt Johann Gottfried Herderről, a német filozófusról és költő­rő­l, aki meggyő­zte ő­t, hogy az ember alapvető­ szükséglete, hogy valamilyen csoporthoz tartozzék, melynek megvan a maga hagyománya, nyelve, művészete és képzete arról, hogyan alakítsa érzelmi és fizikai fej­lődését. Ám szerinte Herder hitt abban, hogy ha az embereknek megengednék, hogy kielé­gítsék az odatartozás vágyát, a nemzetek békében tudnának élni egymás mellett. „At­tól félek, nem tudnának - vélte Berlin. - Talán a XVIII. században el lehet ezt hinni.” Bár hitt a gondolatok erejében, azt mondta, nincs megoldása a nacionalizmus túlka­pásaira. „Nem tudom - mondta hogyan lehet megakadályozni, hogy az egyik cso­port, egyik faj gyűlölje a másikat. Az embercsoportok közötti gyűlölet soha nem gyó­gyult be, hacsak az idő meg nem gyógyította.” Schillertől kölcsönözte a „meghajlított vessző” metaforáját, mely azért hajlott meg, hogy odacsapjon, ha a társadalom el van nyomva vagy meg van alázva. És Kanttól vette 1990-es gyűjteményének címét: Az emberiség göcsö­rtös/a/a (Vidrányi Katalin fordítása)­­, amivel arra utalt, hogy az egyetlen nagy zárt és megtudható válasz utópikus fogalma mindig hibás, mert nem veszi figyelembe a kulturális pluralizmust és az egymással konf­liktusban álló értékeket, amelyek részei „az emberiség göcsörtös fájának”. Sir Isaiah heves cionizmusa legalább annyira származott tapasztalataiból, mint filo­zófiájából. „Meg tudom mondani, miért vagyok cionista - mondta 87 éves korában egy beszélgetés során. - Nem azért, mert Isten nekünk ajándékozta a Szentföldet, mint a vallásos zsidók hiszik. Az okom nem függ össze a zsidó kultúra, a zsidó értékek megőr­zésével és a zsidók csodálatos tetteivel sem. De az ár túl magas, a mártírok sora túl hosszú. És ha azt kérdeznék, mindenáron meg akarom-e őrizni ezt a kultúrát, nem biz­tos, hogy igent válaszolnék, mert nem lehet embereket állandó üldöztetésre ítélni. Természetesen az asszimiláció egészen jó dolog lehet, de nem működik. Sohasem mű­ködött, és sohasem fog működni. Nem ismerek olyan zsidót a világon, akinek ne lenne egy csöpp rossz érzése sem, ha velük találkozik, azok többségével, akik között él. Le­hetnek barátságosak, lehetnek egészen boldogok, de az embernek nagyon jól kell vi­selnie magát, mert ha nem viselkedik jól, ők nem fogják szeretni.” Amikor egy 1996-os beszélgetés során felhozták, hogy ő, Berlin bizonyosan kivétel, mert lovaggá ütötték, kitüntették az Order of Menttel, az intellektuális teljesítményekért adható legmagasabb brit elismeréssel; megbecsült és szeretett oxfordi tudóssá vált, a Brit Akadémia elnökévé; tisztelték, nagy becsben tartották és büszkén elfogadták Ang­liában; számtalan tiszteletbeli doktori címet kapott, szóval amikor mindezt megemlítet­ték, azonnal ezt válaszolta: „Mégsem vagyok angol, és ha rosszul viselkedem...” Tudományos munkájában Sir Isaiah a cionizmus eredetét a XIX. századi német-zsi­dó forradalmár Moses Hessről szóló életrajzában követte nyomon. Számos politikai fi­lozófusról rajzolt portrét. Ezekben gyakran vonzódott saját ellentéteihez is, amilyen például Karl Marx volt, 1939-ben írt első könyvének tárgya, vagy amilyen Joseph Maistre volt, a napóleoni kor egyik francia filozófusa, akit profasisztának tekintett. Michael Ignatieff, Sir Isaiah életrajzírója szerint: „ő világította meg a liberálisok között a legélesebben az antiliberalizmust... Mindig nagyon vonzódott saját ellenfeleihez. Világosság 1998/5-6 Marilyn Berger Isaiah Berlin, 1909-1997 137

Next