Világosság, 1945. július-szeptember (1. évfolyam, 1-74. szám)
1945-07-03 / 1. szám
ribs angol vMasztdsi "kít&tét&nt sel tán sokszor említi a rádió és emlí-\ tik újsághírek is a nagy * kampány vezető harcosainak sorában I fy jy y ir¡ jr& ,£? nevét. Hónapos Lym&, Már a JS kon át egyik legtöbbet emlegetett embere volt nemtssak hazája politikájának, hanem a. ■világpolitikának is. Valóban: az újabbkori történet egyik legérdekesebb embere, aki részese az angol munkáspárt politikájának immár évtizedek óta. Már a harmincas esztendők elején az alsóház úgynevezett vezérei sorában tevékenykedett és emlékezetes egy 1034-ből való nyilatkozata, amely Eutler uralomrajutásának külpolitikai nagynagy bonyodalmaira utalt, nem utolsósorban a magyarság külpolitikája nézőpontjából is. A politikai hírek területéről sokszor a lapok belsejébe is elkerült Cripps neve: hatalmas, úgynevezett szenzációs párok középpontjában állott mint valamelyik fél ügyvédje, és ilyenkor írták meg a lapok róla mindig, hogy milyen gazdag ember, egyegy perrel mennyit keres. Aztán írtak a lapok arról, hogy konfliktusa volt a munkáspárttal, nem is dolgozott azután a munkáspárt útján. 1940 nyarától kezdve hónapokon, éveken át a külpolitikai érdeklődés középpontjában volt: hazája küldte Moszkvába. Fontos volt a megbízatása, nehéz volt a tiszte, odaadással dolgozott, hatalmasat végzett, a fasizmuson aratott óriási győzelemnek egyik legnagyobb őse volt. Most ismét a munkáspárt hatalmas küzdelmének első soraiban áll, úgy beszélnek róla angol földön is, a brit impérium területén is mindenütt, a nagyvilágon is mindenfelé, hogy amaz emberek egyike, akiről fellengzés nélkül így lehet szólni: a jövő embere. Miniszterllutács elé tűnin uRdUfesi® Mint a Népszava már megírta, Budapest sok vihart látott utcáin most páratlan esemény történt. Az új rendszer rendőrsége tüntetett a miniszterelnökség előtt, majd küldöttségben vonult Miklós Béla miniszterelnök elé, hogy súlyos anyagi és megélhetési helyzetét feltárja. A miniszterelnök megígérte többek között, hogy a rendőrök ismét a honvédkórházak szolgáltatásait vehetik igénybe, azonkívül utasította a polgármestert, hogy június 16-ig visszamenőleg a rendőrség minden egyes tagjának, tehát őrszemélyzetnek, detektíveknek és tiszti karnak egyaránt napi 40 dekagram kenyérpótlékot utaljanak ki és a kerületi kapitányságok máris intézkedtek, hogy ezeket a pótjegyeket lehetőleg még a piai nap folyamán az igényjogosultak kezeihez jutta. Ami a fizetésrendezést illeti, erre nézve a miniszterelnök határozott ígéretet nem tudott tenni, miután az ügy rendezése a belügyminiszter hatáskörébe tartozik. Megígérte azonban a miniszterelnök, hogy haladéktalanul minisztertanács elé viszi a kérdést. A rendőrök nyugodtan folytathatják felelősségteljes munkájukat, abban a tudatban, hogy ügyük legrövidebb időn belül kedvező elintézést nyer. HALB›5r,.P›5RR£L8É /*}/}/) J LHh/.qfvMtziNBEN /Oygj adóval együtt WQg ( * K Ó .*11 T&, 4 Elkészült a választójog tervezete Széleskörű jogkiterjesztés, kerületi beosztás, lajstromos rendszer. Az év végén választás lesz Szigorú intézkedések a reakció ellen A közvélemény lázas érdeklődéssel várja a választójogi törvényt, az utóbbi időben egymásnak ellentmondó hírek láttak napvilágot. A törvényjavaslat nagy vonalakban most már elkészült és rövidesen pártközi bizottság elé kerülhet. A befejezés előtt álló választójogi törvénytervezet munkáját Kiss Roland elvtárs, belügyi államtitkár vezeti. Az ő irányítása és elgondolásai alapján a belügyminisztérium illetékes osztályai részben már kidolgozták a demokratikus választójog terveztét. A következőket mondotta a Világosság munkatársának: — A tervezet valóban készül a belügyminisztérium közjogi oszt.— Milyen, lesz az új választójog? — Az új választójog a legszélesebb körű lesz. Megszerzése és gyakorlása a lehetőségig le lesz egyszerűsítve. A szavazás titkossága, teljes tesz. Tudjuk, hogy a reakció erre spekulál. De hiába. A demokratikus jogokkal és elsősorban a szavazati joggal nem fogjuk fölfegyverezni a demokrácia lesben álló ellenségeit. A hazaárulókat, akár a svábokat, akár a magyarokat, kizárjuk a választójogból. Volksbundisták, SS-önkéntesek, név-visszanémetesítők, az ország politikai és gazdasági függetlenségének tönkretevői, az összeomlást előkészítő és támogató jobboldali pártok és fasiszta szervezetek vezető tagjai, a nem igazoltak nem juthatnak az urnákhoz, hogy elbuktathassák a demokráciát. .. A szavazók száma ennek ellenére nem fog csökkenni, mert olyan alacsonyra tervezzük a korhatárt, ami megfelel a demokratikus követelményeknek és nem teszünk különbséget a férfi és nő joga között. A korhatár kérdésében a legalsóbb követelést a somogyi értekezlet 18 évben vetette fel. A politikai pártok vezető köreiben 20—21 év körül látszik kialakulni az egyetértő döntés. A választhatóságra nézve csaknem egyöntetűen a 24 év körül forognak az elgondolások. — Milyen lesz a választási rendszer: egyéni, lajstromos vagy vegyes? Országos vagy kerületi lajstrom — Mindenki egyetért a lajstromos választási rendszerben. De ez is kétféle lehet: országos vagy kerületi. A kerületi rendszernél általában egy-egy megye alkotna egy kerületet a lakosság arányszámának megfelelő számú mandátummal. Pest megye és Budapest 3—3 kerületet tenne, Debrecen, Győr, Hódmezővásárhely, Kecskemét, Miskolc, Pécs, Szeged önálló kerületek lennének. Mindkét rendszernek vannak hívei — előnyei és hátrányai. Az országos lajstromos választás egyszerűbb és lebonyolítása gyorsabb lenne. A kerületi viszont kifejezőbb képviseletet biztosítana az egyes vidékek sajátos viszonyainak. — Hány képviselő lesz? — Lajstromos rendszer esetén 37 kerületi lajstromon 400 képviselőt választanának az én tervem szerint. Körülbelül ez a szám elégíthetné ki a pártok igényeit. Országos lajstrom esetén könnyebb kisebb létszámot megállapítani. Itt két felfogás ütközik. Kis létszámú parlament könnyebben dolgozik, nagy létszámú viszont demokratikusabb. Szerintem a nagy létszám sem tenné nehézkessé aparlament lyán és már átkerült a törvényelőkészítő osztályra. Ebbe a munkába természetesen bekapcsolódik az igazságügyminisztérium is. — Miképpen készül a törvény? — A pártok a maguk körében a lényeges kérdésekre nézve már jórészt kiérlelték elgondolásaikat és szintén készítik a maguk tervezetét. Ezeket a pártok egymás között — valószínűleg pártközi konferencián — összeegyeztetik és az így kialakult anyag kerül a minisztérium iletékes tényezőjéhez. Ily módon valóban olyan törvény születik, amely a nép akaratát fejezi ki. Ha az így készülő tervezet törvénnyé válik, ez lesz az 1848. évi V. t. c. megalkotása óta a legnagyobb jogkiterjesztés munkáját, mert a mostanában rendszeresített pártközi konferenciák szinte teljesen előkészítik a javaslatokat határozatra. A választás tisztasága — Milyen lesz a szavazás? — A törvénytervezetben igyekszünk biztosítani a szavazati jog gyakorlásának tisztaságát. Ezt egyébként elősegítené az az alapvető rendelkezés is, hogy csak az öt demokratikus párt vehet részt a választásban — tehát nem lesznek úgynevezett „vad-pártok“. Eddigi tervezetünk szerint két urna lenne Az egyikbe dobnák a borítékba zárt listákat, a másikba a szavazóigazolványokat. — Hogy intézkedik a javaslat a képviselővé választott közalkalmazottakról? — Az az álláspontom, hogy köztisztviselő a mandátumának tartama alatt álljon szolgálaton kívül, mert csak így lehet független törvényhozó. Képviselősége alatt és azt követően még öt évig ne léphessen elő soron kívül. Ezt az elgondolást szeretném az új törvényben is megvalósítani. De hangsúlyozom, hogy ez egyéni véleményem, amivel szemben mindjobban tért nyer az a felfogás, hogy a képviselőség nem összeférhetetlen a közalkalmazotti szolgálattal. Ha ez utóbbi álláspont győz, akkor a közeli gyakorlat fogja eldönteni, melyik felfogás a helyes. Itt helyt állhat az az érrv, ahely szerint igazságtalan, hogy a köztisztviselő mandátuma miatt elüttessék rendes kenyérkereseti foglalkozásától, ha a szabad pályán dolgozók ugyanakkor zavartalanul folytathatják élethivatásukat. — Mikorra tűzhető ki a választás? — A választójogi törvény írja elő a névjegyzékek készítésének módját. Ha tehát a nemzetgyűlés megalkotja a törvényt, csak azután lehet elkészíteni országszerte a névjegyzékeket és csak azok elkészülte után és azok alapján lehet választani. A névjegyzékek elkészítése eddig — a különböző előkészítési határidők betartásával — januártól decemberig tartott. Az így elkészült névjegyzék volt érvényes a következő naptári év folyamán. Eltűntek a névjegyzékek — Ha az előkészítési fokozatokat a legkevesebbre csökkentjük is, tehát egy felszólamlásra — még akkor is nagy munka a névjegyzék elkészülése az egész országra kiterjedően. Az elmúlt években oly példnélküli volt a honi népmozgalm, hogy a régi névjegyzék még csak kiegészítési alapul sem használható fel. De sok helyen el is pusztult. Az új államrend biztosítása végett most különösen fontos jelentősége van a kizáró okok tökéletes érvényesítésének. Tehát elkerülhetetlenül új névjegyzéket kell készítenünk. Nem beszélve a névjegyzéktervezetekről, — öt hivatalos példányban kell kiállítani a végleges névjegyzékeket. Ezenfelül az öt párt is igényel átlag 3—3 másolati példányt. Végeredményben legalább 20—25 példányban kell kiállítani a névjegyzéket. Ez csak azokkal a lajstromozgóképekel lehetséges rövid idő alatt, amelyeket éppen én vezettem be még 1926-ban országszerte a törvényhatóságoknál. Már elrendeltem ezeknek a számbavételét és üzembehelyezését. Ha ezek hiányosak, ez is nehezíti a munkát. Márpedig ezek azonnali pótlására ma gondolni sem lehet Ilyen nagy tömegű nyomtatványhoz szükséges papíranyag gyors előteremtése is időt igényel. A nyomtatványok szétosztása 3293 községbe és városba közlekedési kérdésekkel is kapcsolódik. Nem a törvény előkészítőjén és a törvényhozáson múlik tehát, ha a választás 5 hónapnál előbb aligha lesz kiírható. — Nem lehet ezt a határidőt meg- rövidíteni? — Erre nézve felmerült az a gondolat, hogy még a törvény parlamenti tárgyalása előtt külön rendelet alapján készülne a névjegyzék. Ennek az az akadálya, hogy a választójog kritériumait éppen a törvény állapítja meg. Ezek hiányában nincs alapja névjegyzéknek. — Mi lesz a visszatérő hadifoglyok és deportáltak szavazati jogával? — Az ő részükre személyes jelentkezésük alapján pótjegyzék készül, amelybe senki más címen fel nem vehető. A pótjegyzék az ő részükre nyitva marad a választás kiírásáig A reakció hiába spekulál t le Ausztráliai csapatok partraszálltak Borneo legnagyobb olajkikötőjében Hivatalosan jelentik, hogy ausztráliai csapatok partraszállottak Balik-Papannál, Borneo északkeleti részén. Balik-Papan a sziget legnagyobb olajkikötője. A partraszállás, amely az eddig legnagyobb méretű ausztráliai vállalkozást jelenti, amerikai, ausztráliai és hollandiai hajóegységek védelme alatt folyt le. A partraszálló csapatokat MacArthur tábornok személyesen vezette. A kínai főhadiszállás közli, hogy kínai csapatok több ponton átlépték az indokínai határt. Egy amerikai katonai szóvivő bejelentette, hogy rövidesen naponta tízmillió kiló bombát zúdítanak Japánra. 20 levesbe tésztára búsra E R T AMIN iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin45vn. 3 'VilágMtlá#' 3