Világosság, 1950. január-március (6. évfolyam, 1-75. szám)

1950-03-25 / 71. szám

Az építőmunkások szállásán a kultúra nyomában Beszélgetés filmről, színházról, könyvről a Fálk Miksa­ utcai, a kispesti szálláson és a Középítési asztalosüzemében Egész nap biztos léptekkel járnak az állványokon, hordják, terítik a ha­barcsot, téglát téglára raknak. Kezük nyomán új lakóházak, iskolák, kórhá­zak nőnek ki a földből. Az építőipari munkások új országunk új arculatát segítenek kialakítani. De vájjon ők maguk hogyan alakulnak, hogy az új ország új embereivé váljanak? És ho­gyan segíti őket ebben az átalakulásban a kultúra, a színház, az irodalom a film. Este, munkaidő után néhány építő­munkással beszélgetünk a Fálk Miksa­­utca 3. alatti szálláson, ahol nagy­részt a vidéki építőmunkások találnak otthont. — Szoktak-e moziba járni? — Igen. Utoljára az Artamanov­­családot láttuk. Legközelebb pedig az „Egy asszony elindul'' című filmet néz­zük meg csoportosan. De különös , nem akarnak a filmről beszélni. Elintézik ennyivel: „Tetszett", „nem tetszett", „már el is felejtettem". Legtöbben nem tudják még a filmet a mindennapi élettel kapcsolatba­ hozni. Mi az oka ennek? Az, hogy nem készítik elő kellő­képpen a mozilátogatást és utána sem beszélik meg, nem értékelik ki, amit láttak. Miben segített a Talpalatnyi föld Hetven lány nevelődik itt úgy, hogy nem aknázzák ki a film nevelő hatá­sát számukra. Akad köztük olyan is, aki meg­látja a problémákat a filmben. Deme Klári, aki Bogról jött fel Pestre, élén­ken kapcsolódik a beszélgetésbe. A Talpalatnyi föld nagy élménye lehetett, mert pontosan emlékszik minden apró mozzanatára: — Az olyan filmetet szeretem, mint a Talpalatnyi föld. Mert velünk fog­lalkozik. Én jól ismerem a falu nyo­morúságát: az anyám odahaza nap­számban dolgozott, úgy nevelt fel hár­munkat apa nélkül. Segített ez a film, hogy még jobban meglássam a falu régi és mostani élete közti­ különbsé­get. Azért küzdök minden erőmmel, hogy ezek az idők ne jöhessenek vissza. — Hogy állunk az olvasással, lá­nyok? — Nem érünk mi arra rá — mond­ják legtöbben. — Újságot még csak szoktunk olvasni, de könyvet ritkán. — Van-e könyvtár? Többen tiltakoznak. Pedig van két könyvtárláda, amit a MÉMOSZ aján­dékozott a szállásnak. Aztán kiderül, hogy Bihari Máriánál van egy könyv a ládából, de nem olvasta. — Nem válogatok sokat, fő, hogy legyen mit olvasni. El kell valamivel tölteni az időt. — Mit olvas most? Megmutatja: Illés Béla „Fegyvert s vitézt éneklek" című könyvet. A „nekem mindegy, hogy mit olva­sok" álláspont azt követeli, hogy sür­gősen népszerűsítsék köztük a haladó irodalmat. Nem elég csak az anyagi feltéte­leket biztosítani a kultúrához, na­gyon fontos, hogy az eddiginél sokkal erősebb kultúrpropagandát fejtsenek ki köztük. Akik még sohsem voltak moziban A kispesti élmunkás-lakásépítkezés­­nél nagy öröm érte a női szállás la­kóit, rádiót kaptak. Könyvtárat egy héttel ezelőtt kaptak, de az ittlévők közül­ senkit sem találtam­, aki kivett volna ezekből a könyvekből. Kiderül, hogy vannak köztük olyan vidéki lányok, akik soha életükben nem voltak még moziban, így pél­dául Lacsni Mária és Herényi Erzsi, akik Tápióságról jöttek fel. Nem akadt senki, aki kézenfogja és el­vigye őket. A kultúrvezető itt sem áll feladata magaslatán. Szerencsére nem mindenütt ez a helyzet az építőipari munkások­­­­kö­zött. Itt van például a Budapesti Egyesült Középítkezési NV 3. számú asztalosüzeme. Február 11-én kultúr­termet avattak, igen jó műsort adott a kultúrcsoport az üzem dolgozóinak. Műsor után felállt Takács Péter és tizenkét társával megalakították az üzem első 200-as brigádját.. Azóta pél­dájuk nyomán másik két brigád is alakult,, akik célu­l tűzték ki a 200 százalék elérését, de a kezdeményező P­etőfi-b­rigád már harmadízben sze­rezte meg a versenyzászlót Ennek a brigádnak a tagjai rend­szeresen járnak moziba és szín­házba. Egyik-másikának színház­­bérlete is van. A Petőfi-brigádban dolgozik az üzemi, kultúrfelelős is, de a brigád va­lamennyi tagja szívügyének tekinti a szocialista kultúra terjesztését. Itt nem kell lámpással keresni a kultúrfelelőst. — Igyekszünk minél több szaktár­sunkat megnyerni a mozi- és a színház­látogatásra — mondja Dankó Ferenc. — Magunkon tapasztaljuk, hogy job­ban megy a munka, ha egy jó szov­jet vagy magyar filmen felüdül éss új erőre kap az ember. Még igen sok a tennivaló A MÉMOSZ kultúrosztályán tud­ják, hogy kint nem megy minden hiba nélkül. Szervező- és nevelőmunkáju­kat állandóan javítják a Párt kriti­kája alapján. — Eddig nem segítettünk eleget a Pártnak a pártépítés munkájában — mondja Varga elvtárs. — Tudatosíta­nunk kell a pártonkívüliek széles tö­megeiben is, hogy a Párt nélkül el­vesznénk. A tennivaló még igen sok. Feltétle­nül ki kell szélesíteni a kultúrpropa­gandát a szállásokon. A­­ legfejlettebb kultúr­munkásokat kell könyvtárvo­nalra állítani, akik ne csak adminisztra­tív munkát végezzenek, hanem propa­gandát és tanácsadást is. Fordítsanak komolyabb gondot­­ a csoportos mozi­látogatás megszervezésére és a köny­vek, filmek ankétokon való kiértékelé­sére. Számolni­ kell azzal a ténnyel hogy az építőipari munkások növekvő száma nagyrészt a falu szegényparaszt rétegéből adódik, akiknek igen nagy szükségük van az irányításra a kultu­rális területen. Az építőipar munká­sok között végzett jó kultúrmunka nagymértékben emelni fogja a dolgo­zók öntudatát és ezzel párhuzamosan állandóan javul majd a termelő­­munka is. (K. E.) „Vízvezeték nincs, gáz nincs s a szennyvizet, mindig ki kell vinnem a kanálisba. Tizenkét gyermeket szül­tem, belet elvitt a betegség, én fej­­reumát kaptam, a férjem is roncs lett ebben az egészségtelen, földszintes matrózutcai lakásban..." — mondotta, ugye, Smahajcsik néni. S most azt kérdezi: miért kellett ennek így lennie? Hosszú története van annak, hogyan sikkasztották el magától, Szahajcsik néni és a többi proletárcsaládtól az emberi élethez való jogot, hogyan és miért mulasztották el úgy rendezni Budapestet, hogy a kevesek kényelmé­ből, maguknak is jusson. Azt tudja, ugy­e, hogy milyen jólét­ben és kényelemben éltek ők ott bent, a Belvárosban? Már hogyne tudná amikor kora reggeltől késő estig el­­takarítótt, mosott nekik, hogy éhen­ne haljon a megmaradt öt gyermek, ma hajókovács férje, bizony, keveset kere­sett akkor a hajógyárban. Sokszo megcsodálta a hatalmas épületeket, a pompát, a fényt, a gyönyörű tereket a pazar kirakatokat. Ne gondolja, hogy a „Véletlen", a „Sors" teremtette mind­ezt a gazdagoknak azért, mert hin „meg vagyon írva, hogy mindig vol­tak szegények." A gazdagok a maguk kegyetlen elnyomásából építették a maguk paradicsomát ott bent, a belső részeken és kint a budai hegyvidé­ken ... A­z úgy volt, hogy pontosan nyolc­­van évvel ezelőtt megalakítottak egy Fővárosi Közmunkák Tanácsa el­nevezésű agytrösztöt, amelynek fel­adata lett volna nemcsak az egyes városrészek, de az egész főváros ren­dezési terveinek az elkészítése. Ezen kívül olyan építési szabályzatot is kel­lett volna készítenie, amely nem en­gedte volna meg, hogy közművek (vízvezeték, gáz, villany, csatorna) nélkül építsenek házakat a főváros­ban. Készítettek Ugyan ilyen szabály­zatot, de csak azért, hogy a telek­­spekuláció kezébe jusson a városfej­lesztés. A „telekkihasználás" jelszót szajkózták, ez volt a vezéreszme s így születtek meg a szűk utcákban a magas bérházak, a körülépített kis ud­varok, a gangos bérkaszárnyák, a sötét, egészségtelen udvari lakások, a levegőtlen, összezsúfolt üzemek, gyá­rak, no és ezek az itteni nyomortele­pek. A Közmunkatanács a magántőké­nek és a banktőkének szabadrablási jogot adott, éppen úgy, mint ahogy Pest környékén is volt­ ilyen szabad­rablási lehetőség, ahol a hírhedt Habsburg-család, a Károlyiak, Gras­­salkovichok és Beniczkyek „parcelláz­tak." Hatvankét év múltán, 1932-ben „új korszak" kezdődött a fontoskodó „ön­­kormányzat" életében, amikor ki­mondta a Tanács, hogy „megjavul" és ezután már olyan telepítési politi­kát folytat, amely „módot nyújt a la­kosság minden rétegének gazdasági és kulturális igényeinek megfelelően egészséges lakásra." Nyolc éven át tanácskoztak, milyen „városfejlesztési programot" öröljenek. Közben arra is jutott idő, hogy egyes belső városré­szeket „rendezzenek." Bessenyey Zénó „Elnök Ur Ő nagyméltósága" elsősor­ban azzal volt elfoglalva: milyen álom­­palotát építtessen a Közmunkatanács számára a Madách-téren. Évekig vi­tatkoztak ezen a kérdésen, végül el­határozták: „A Madách-téri ház hom­lokzatát halványpiros Klinger-téglá­ból kell építeni, az oszlopok travertin­­burkolattal látandók el, a felső pár­kánydíszítések budakalászi mészkővel fedendők le és esslin­geni redőnyöket kell beszerezni.­ Hogy ki és mekkora borítékpénzt kapott ezért a fenti cé­gektől, azt persze jó volna tudni. V­alakinek eszébe jutott, hogy a „Budapestnek igazi Cityje tulaj­­donképpen nincs is." Nosza nekiáll egy különbizottság, hogy megalkossa az „amerikai értelemben vett Fóru­mot’­, a belső körutat, a Bazilikától a Kálvin-térig. Értekeztek, tárgyaltak, tanácskoztak, külön bizottságokat ala­kítanak, tervpályázatokat hirdettek, me­sebeli palotákat terveztek — sok hűhó semmiért. Más valaki azon sopánko­dott: nincs „várostengely" s hogy legyen ilyen ,,várostengely" a Szabad­­­ság-tértől a Petőfi Sándor­ utcán át a Kálvin-térig, megint csak összedugták a fejüket „Díszárat akarunk!" felkiál­tással. 1938-ban, hogy port hintsenek a pestkörnyékiek szemébe, „vitéz" Endre Lászlóval az éten, kilenc tagot fogadtak soraikba a Közmunkatanács tagjai, hogy „Budapest környékét illetően a városias kialakításra általános rende­zési tervet dolgozhassanak ki". Az alakuló illésen Bessenyey Zénó kijelen­tette: „Budapest a Duna gyöngye, kül­földiek álma, a magyarok büszkesége, ragyogó metropolis", majd így fejezte be ünnepi beszédét: „Kívánom a Min­denható áldását hazánkra, szeretett székesfővárosunkra és Pest környéké­re", „Vitéz” Endre Lászlót is elfogta a hitbuzgalom, de ő már nemzeti szín­be öltöztette az Uritent, mondván, , mindnyájunk számára a magyarok Istenének bőséges áldását kérem". IX/I int látja, Smahajcsik néni, ami­­kor arról volt szó, hogy saját maguknak rendezzék a fővárost az urak, akkor tudtak eredményt elérni, 1.302.000 pengőért megépíteni a ma­guk Tanácsának székházát az ósdi vá­rosházával szemben, de amikor fél­millió pestkörnyéki dolgozó és a munkásnegyedek problémáiról beszél­gettek, a tanács egyszeriben az istenre bízta a dolgozó emberről való gondos­kodást Eszük ágában sem volt vala­mit is tenni a dolgozó ember érdeké­ben. Persze mindez a kapitalizmus lényegéből következik. Csak a szocia­lista társadalom városrendezése oldja meg a dolgozók lakáskérd­ését. Moszkva fennállásának nyolcszázadik évfordulóján mondotta Sztálin, hogy teljes egészében likvidálták a tö­meglakásokat és lehetővé tették a munkások számára, hogy a pincelaká­sokból és viskókból átköltözhessenek a burzsoázia lakásaiba, házaiba, il­letve a szovjet hatalom alatt épített kitűnő épületekbe. „Nagyon sok kül­városa Moszkvának semmiben sem különbözik ma már az építészetet, a kényelmet illetően a város belső ne­gyedeitől" — mon­dotta Sztálin elv­társ Nálunk a frakkba és díszmagyar­ba­­ bújt „városrendezők", a kap­ialista vi­lág azon dolgozott, hogy minél na­gyobb legyen, a különbség a külső és a belső negyedek között. Ezért te­mette el maga hét gyermekét Smahaj­­csik néni és ezért lakik még most is itt a Matróz­ utcai földszintes, roska­tag házban. A Szovjetunió felszabadító harca döntő változást hozott orszá­gunkban. Pártunk vezetésével megszi­lárdult a dolgozók hatalma. Az újjá­építés után az új építése következett és mint ahogy mondta, néhány hét múlva új lakásba költöznek. Ezzel a maga lakáskérdése megoldódik, mint ahogy megoldódott már a hároméves terv során számos dolgozó lakáskér­dése. Itt vannak a közelben azok a szép házak, amelyeket a felszabadulás óta építettünk. Bizonyára látta is őket a Zápor­ utcában és a Hunor­ utcában. De vannak ilyenek Csepelen és An­gyalföldön is már. Az ötéves terv so­rán egyre több ilyen gyönyörű, nap­fényes, egészséges, ahogy mondani szokták: komfortos lakás épül a mi fővárosunkban. Maga tudja ezt jól, Szahajcsik néni, hiszen maga említette, hogy az Óbudai Hajógyár a saját dolgozói részére még ebben az esztendőben egy hatalmas ötemeletes házat épít, 80 la­kással s a jövő évben további lakó­házakat emelnek. Az ittenieket, a Matróz­ utcában, átalakítják, a két földszinteset pedig lebontják, hogy he­lyükre újat építsenek. Ugyanígy gon­doskodik a mi népi demokráciánk a többi dolgozóról is, mert nálunk szin­tén bekövetkezett már az, amit Sztá­lin elvtárs a szovjet építészekkel kap­csolatban megállapított: városrende­zőink és építészeink minden igyeke­zete odairányul, hogy eleget teh­essenek a dolgozó nép kívánságainak. A kü­lönbségek az egyes városrészek kö­zött fokozatosan eltűnnek. Sma’­a­csik néni, mert új, egységes, szocialista fővárosa születik Magyarországnak. Merly István: LEVÉL SMAHAJCSIK NÉNIHEZ, A MATRÓZ UTCAI LAKÁSRÓL Osztrovszkij: ‚Jövedelmei© állás" a Nemzeti Színház április 4 i bemutatója A klasszikus orosz drámairoda­lom egyik legnagyobb alakjának, Osztrovszkijnak ,,Jövedelmező ál­lás’’ című háromfelvonásos tragi­komédiáját mutatja be a Nemzeti Színház április 4-én, felszabadulá­sunk ötödik évfordulóján. A mű, amely a Szovjetunióban járt fiatal Morvai István rendezésében kerül színpadra, realista képet ad az el­nyomó cári rendszer társadalmi viszonyairól. Ma már megtartják a „Mélyszántás" ■ ' " V . V >• •• V • v (, * előadását Tegnap este Görbe János hirtelen megbetegedése miatt el­paradt a Bel­városi Színházban a „Mélyszántás" című színmű előadása. Miután a ki­tűnő­ művész‘ma sem tud fellépni, sze­repét ma este Bay­ Gyula, a színház fiatal tagja veszi át. " Egy-két napig valószínűleg Bay "játssza majd Bak Jóska szerepét. „Úgy érezzük magunkat, mintha egy szovjet üzemben volnánk...“ Az Obrazcov-együttes látogatása a Kistext­ben Lázas izgalommal készültek a Kis­­text kultúrtermében Szergej Obrazcov, a Sztálin-díjas művész előadására. A műhelyekben boldogan beszéltek a dol­gozók arról, milyen kellemes élmény­ben lesz részük, akik pedig a délutáni műszakban dolgoztak, szomorúan mon­dogatták egymásnak: „Milyen kár, hogy éppen ma nem érünk rá.“ Délután 2 órakor megindult a nép­­vándorlás az ünnepi díszbe öltözött, kultúrterem felé. A Kistext napközi otthonának csemetéi vidáman foglalták el helyeiket. De a felnőttek sem ma­radtak el. Perceken belül megtelt a kultúrterem, ami ez alkalommal kicsi­nek bizonyult. Szergej Obrazcov és felesége, Olga Alexandrovna, valamint két munkatár­sának érkezését hatalmas tapssal fo­gadták. Kakuk Józsefné, az üzem párt­­titkára üdvözölte a dolgozók nevében a kiváló szovjet művészeket, majd Obrazcov válaszolt az üdvözlő szavakra. — Mi, szovjet művészek hozzászok­tunk már a gyárak­­légköréhez, hiszen sokszor látogatunk el üzemekbe. Most ép úgy érezzük magunkat, mintha egy szovjet üzemben volnánk, mert tud­juk, hogy barátaink közé jöttünk. Obrazcov Sztálin-díjas művész sza­vait tapsvihar fogadta, majd Borisz Szcimszkij, a társulat szólóhegedűse, Anatolij Romanov zongorakíséretével Csajkovszkij- és Brahms-darabokkal gyönyörködtették a hallgatóságot. Ez­után sor került a nagy érdeklődéssel várt bábszínház-bemutatóra. Szergej Obrazcov felesége zongora, kíséretével néhány rövid szatirikus számot adott elől. Előadását szűnni, nem akaró tapsok követték, és kitörő lelkesedéssel köszönték meg a dolgo­zók a felejthetetlen perceket, amelye­ket számukra szereztek. A műsor után Obrazcovnak hatal­mas ,vörös virágcsokrot nyújtottak át és a társulat többi tagjának ajándé­kokkal kedveskedtek a Kistext-gyár dolgozói a kellemes délutánért A művészegyüttes tagjai ezután az Elzett-gyárba látogattak el, ahol meg­ismételték az előadást, ugyanolyan óriási sikerrel, mint a Kistext­ben. SZIMONOV DARABJÁNAK UTOLSÓ PRÓBÁI FOLYNAK az Ifjúsági Színházban Tanulságos példájaként annak, hogy a kollektív színházi munka még a rendezésnél is hasznos gyümölcsöket terem, érdekes megbeszélésnek va­gyunk tanúi az Ifjúsági Színház tár­salgójában. Szombaton kerül bemuta­tásra Szimonov „Legény a talpán’“ című színműve s most két nappal a premier előtt az igazgató, a rendezők és­ a színészek együttesen küszöbölik ki a még itt-ott fellelhető hibákat. Nem rideg és megfellebbezhetetlen ren­dezői utasítások hangzanak el, ha­nem kölcsönösen kiértékelik eg­y-egy jelenet, néha csak egy kézmozdulat helyességét vagy helytelenségét. Bankó Gyula például, sikerrel vi­tatja, hogy időnként valóban hango­sabb-e a kelleténél, Justh Gyula vi­szont, aki szovjet iskolaparancsnokot játszik, köszönettel nyugtázza a taná­csot,"­­hogy­­a­­ darabban előforduló­ szemle alkalmával gombolja be kö­penyét. Pethes Sándo­rnak túl öreges a parókája, ki" kell ’cserélnie, hiszen szerepe szerint fiatalon lett professzor. Fonal Márta mellé szereznek majd va­lakit, aki a hátralévő pár­­napban fran­ciás akcentusra tanítja. Sok aprólékos részlet kerül itt szó­ba, olyanok, amelyeken a néző szeme talán keresztül is­­ siklik. Szimonov darabja, azonban különös gondosságot igényel: a színmű azt mutatja be, hogy egy virtuskodásból bátor fiatalember­ből a példa és a nevelés erejével mi­­kép lesz igazi, követésre méltó hős. — Nagy segítségre találtam — mondja Márkus Éva, aki Bálint György társaságában rendezi a darabot —, demokratikus hadseregünk támogatá­sában. Jánosi ezredes és Barabás őr­nagy szinte saját ügyüknek érzik a színmű kívánatos sikerét és tanácsaik jóformán nélkülözhetetlenek, hiszen ko­csitábor, sőt indulásra kész tankok je­lennek meg a színen. Legfőbb felada­tunk pedig az, hogy nemcsak megjele­nésben, de viselkedésben is igazi szovjet katonákat elevenítsenek meg színészeink. A látott gondos és lelkiismeretes munka alapján erre minden remény meg is van. (d. sz.) --------------------------«A SZÍNHÁZAK MŰSORA. Ope­raház: Don Pasquaie (Dalnoki— Talián-bérlet, 7). — Nemzeti: Nyári zá­por (7). — Madách: Villa a mellékutcá­ban (7). — Városi: Lammermoori Lucia (7). — Magyar: Karenina Arina (7). — Belvárosi: Mélyszántás (Pauli-bérlet, 7)­­— Vidám: Vadnyugat (Beö­hy-bérlet, fél 8). · Ifjúsági: Nincs előadás. — úttörő: Tamás bátya konyhája (fél 5). — Fővá­rosi Operett: Gerolsteini nagyhercegnő (7) . — Bábszínház: Aladdin és a csoda­­lámpa (3, 5). — Kamara Varieté: Tót­ágas (8). — Fővárosi Varieté: Békehajó (8) . — Optimisták: Tavaszi Tarka­barka (9).

Next