Világosság, 1951. január-március (7. évfolyam, 1-76. szám)
1951-02-14 / 38. szám
VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! A MAGYAR DOLGOZÓK PÁRTJA BUDAPESTI PÁRTBIZOTTSÁGÁNAK LAPJA VNK. ÉVFOLYAM, 38. SZÁM, ARA 60 FILLÉR SZERDA, 1951. FEBRUÁR 14. A kongresszusi verseny eredményeként elkészült a Közgazdaságtudományi Egyetem hét új tanterme Építőmunkásaink lendületes munkaversenye a fővárosi építkezéseken Hat éve, hogy Budapest felszabadult. Ma a főváros szebb, mint volt bármikor. És az építkezések még csak most jönnek igazán lendületbe. A föld mélyén épül a földalatti gyorsvasút, a föld felett új lakóházak, gyárépületek, az új kultúra most születő hajlékai hirdetik dolgozó népünk teremtő erejét. Még sok harcot kell vívnunk a maradisággal, a régi munkamódszerekkel, de e harc közben, az új fokozatos győzelmével, napról napra szebb lesz, nagyobb lesz a mi gyönyörű fővárosunk. Most újjászületésünk motorjának, a Magyar Dolgozók Pártjának II. kongresszusára készül a magyar dolgozó nép. A kongresszusi, verseny lendülete meggyorsította a fővárosban folyó építkezések menetét is... A Kolonics-brigád az élen az egyetemi építkezésen A Dimitrov-téri Közgazdaságtudományi Egyetemet még állványok veszik körül, de a tudásra szomjas ifjúság már ellepte a tantermeket. Nem kis részben a kongresszusi munkaverseny eredménye, hogy az építkezés dolgozói hétfőn, február 12-én már rendelkezésre bocsátottak egy 1i0 személyes, egy 500 személyes és öt 100 személyes tantermet a hozzátartozó tanulmányi osztályokkal, tanári és tanulószobákkal. Az egyetem épületét teljes egészében a terv szerint augusztus 15-én kellene aladni, de a dolgozók kongresszusi felajánlásaikban vállalták, hogy már július 1-én fiaik, leányaik, az új tanulóifjúság rendelkezésére bocsátják. Az idő előtti átadásért folyó harcban legjobban kitűnt Kolorites István elvtárs segédmunkás-brigádja, melynek minden tagja sztahanovista. A brigád vállalta, hogy 134 százalékos átlagos teljesítményét 140 százalékra emeli, ezzel szemben január harmadik hetében 210, negyedik hetében 224 százalékot ért el. Egyetlen versenytársuk Karkus János elvtárs segédmunkás-brigádja volt, de a kongresszusi versenyben eddig (192, illetve 187 százalékkal) még nem tudta utolérni a a Koronics-brigádot. Felajánlását eddig mindenki teljesítette, illetve túlteljesítette az építkezésen. Ennek eredménye lett, hogy a norma alatt teljesítők száma 15 százalékról lecsökkent 9,8 százalékra, az építkezési átlag felemelkedett 121,7 százalékról 128 százalékra. 252 százalékos eredmény a földalattinál A földalatti építkezésének múzeumkörúti munkahelyén messze elhagyta minden versenytársát Bátori Károly elvtárs ács-brigádja. A brigád vállalta, hogy 170 százalékos teljesítményét 180-ra emeli, ezzel szemben az első tíz napban 175, a másodikban 227, a harmadikban 252 százalékot teljesített. A munkahelyen négy keszonos-brigád versenyez egymással. Eddig a Pósabrigád áll az élen. Az első tíz napban ugyan a Balog-brigád megelőzte, de csak egy százalékkal, míg a következő tíz napban a Pósa-brigád 198 százalékot ért el Balogék 160 százalékával szemben. Az Április 4. Gépgyár az 1951-es év végére szinte teljesen újjászületik. Hatalmas szerelőcsarnok, fürdő, öltöző, ötemeletes irodaépület épül. A szerelőcsarnok körvonalai már kezdenek kibontakozni, sok helyen állnak a betonoszlopok s a hatalmas súlyú daru már teljesen készen várja felszerelését. Anyaghiánynak nevezett rossz munkaszervezés miatt eddig az építkezésen négy hét a lemaradás és ez a rossz munkaszervezés a kongresszusi versenyt is akadályozza. A dolgozók azonban így is kimutatták a Párt iránti szemetük, és nagy erőfeszítéssel elérték, hogy a norma alatt teljesítők számaránya 25 százalékról lecsökkent 19-re, az építkezési átlag felemelkedett 110-ről 113 százalékra. Bizonyosan nagyobb lenne az eredmény, ha jobb munka- és versenyszervezés, ha a verseny nagyobb nyilvánossága támogatná a dolgozókat ■* Makszimenko elvtárs módszerével... Fehéren fénylenek a tavaszias napsütésben a békeúti nyolcemeletes lakóházak. A három hatalmas lakóházból kettőt március 1-én, egyet március 15-én teljesen befejezve, átadnak Angyalföld dolgozóinak. A mielőbbi átadásért az utolsó rohamot a kongreszszusi verseny lendületében indították meg az építkezés dolgozói. A nagy „küzdelem’’ három segédmunkás-brigád között folyik, Szabó András, Nemes Imre és Szundi István elvtársak brigádjai között. Ezideig a Szundi-brigád áll az élen a versenyben. A békéérti kongresszusi munkaverseny eredménye az is, hogy erről az építkezésről több dolgozó átmehetett a vállalat mosolyutcai építkezéséhez, ahol nemrég kezdtek hozzá két háromemeletes lakóház (újabb 64 lakás) telepítéséhez. • Január közepén még gazos, hepehupás földdarab látszott itt, ahol most a kőművesek Makszimenko elvtárs módszerével rohamtempóban kezdik húzni a falakat felfelé. Hegedűs Gábor elvtárs szervezte meg a sztahanovista rutatást, melynek során két segédmunkás társával egy nap alatt 430 százalékot is elért, amiből reá 194 százalék jutott. Ezt a teljesítményt csak a Kondor kubikos-brigád közelítette meg 171 százalékkal. Sorolni lehetne tovább építőmunkásaink lendületes versenyéről szóló beszámolónkat, az építkezéseken dolgozó brigádok és építőmunkások eredményeinek bemutatását. Nem felejthetjük el azonban: az MDP II. kongresszusa tiszteletére megindított országos munaverseny állásáról közzétett jelentésből kitűnik, hogy ebben a versenyben a budapesti építkezések lemaradtak és mindenütt az ideinek törtek az élre. Budapest építőmunkásainak, a brigádoknak és egyéni dolgozóknak egyaránt tehát fokozniok kell ‘a ‘ versenyrendletet,a kikét!, javítaniok hiányosságaikat, hogy jobb,szervezett munkával behozzák lemaradásukat és, a Központi Vezetőség, zászlajáért folyó nemes versenyben az elsők közé kerüljenek. A földalatti építkezésének múzeumkörúti munkahelyén Bátori Károly ácsbrigádja vezet 252 százalékos teljesítménnyel, selejtmentes munkával. Bátori Károly elvtárs sztahanovista és társa, Kiss József elvtárs is. A két sztahanovista szakmunkás maga mellé vette E. Nagy Imre átképzést és vállalták, hogy hat hónap helyett négy hónap alatt átképzik áesszakmunkássá. Kísérleti üzem létesül a textilipari vetélő hazai gyártására A textilipari üzemekben használt vetélő eddig importáru volt, amelyért évente jelentősösszegű valutát fizettünk. Nemrég laboratóriumi kísérleteket végeztek a vetélő hazai előállítására. A kísérletek eredményesen végződtek. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a hazai lenolajjal telített, réseléssel készített bükkfavetélő sokkal jobb, mint az eddig használt külföldi. A kísérleti üzemben február 24-én indul meg a gyártás. A gyártás megindításához szükséges gépek és nyersanyagok biztosítását a könnyűipari minisztérium faipari főosztályának dolgozói kongresszusi felajánlásukban vállalták. Az idén az évi szükséglet 50 százalékát, jövőre pedig már a teljes hazai szükségletet fedezzük, sőt exportálni is tudunk az újfajta hazai bükkfavetélőből. Egységakció a keletfranciaországi vasércbányászok között PARIS, február 14. (MTI) A keletfranciaországi vasércbányászok CGT- és keresztény szakszervezeteinek kiküldöttei elhatározták,, hogy megvalósítják a teljes egységakciót követeléseik biztosítása érdekében. Felhívták a CGT és a keresztény szakszervezet országos vezetőségét, valósítsa meg az egységet országos síkok is. Sztálin elvtárs távirata Mao Ce-Tung elvtárshoz Mao Ce-Tung elvtársnak, a Kínai Népköztársaság központi népi kormánya elnökének Peking. Kérem Önt, Elnök elvtárs, fogadja szívélyes üdvözletemet a szovjet-kínai barátsági, szövetségi és kölcsönös segélynyújtási szerződés aláírásának első évfordulója alkalmából. Nincs kétségem afelől, hogy szerződésünk ezután is a Kínai Népköztársaság és a Szovjetunió között a barátság ügyét és világszerte a béke megszilárdítását szolgálja. I. V. Sztálin. Mao Ce-Tung elvtárs távirata Sztálin elvtárshoz A Kína és a Szovjetunió közötti barátsági, szövetségi és kölcsönös segélynyújtási szerződés aláírásnak első évfordulója alkalmából kérem Önt és az Ön személyében a szovjet kormányt és a szovjet népet, hogy fogadja szívből jövő köszönetemet és üdvözletemet. A Kína és a Szovjetunió közötti barátsági, szövetségi és kölcsönös segélynyújtási szerződés aláírása nemcsak óriási segítséget nyújt az új Kína felépítésében, hanem hatalmas biztosítékot is jelent az agreszszió ellen és a béke, valamint a biztonság megőrzéséért vívott harcban a Távol-Keleten és az egész világon. Felhasználva az alkalmat, kérem, fogadja a Kína és a Szovjetunió népei közötti barátság és együttműködés továbbfejlődésére és megszilárdulására vonatkozó jókívánságaimat. Mao Ce-Tung, a Kínai Népköztársaság központi népi kormányának elnöke. Csu En-Laj elvtárs távirata Visinszkij elvtárshoz A Kína és a Szovjetunió közötti barátsági, szövetségi és kölcsönös segélynyújtási szerződés aláírásának első évfordulója alkalmából kérem, fogadja baráti üdvözletemet és arra vonatkozó jókívánságaimat, hogy Kína és a Szovjetunió népei még szorosabban tömörüljenek az egész világ tartós békéje védelmének ügyében. Csu En-Laj a Kínai Népköztársaság központi népi kormányának külügyminisztere. Visinszkij elvtárs távirata Csu En-Laj elvtárshoz Kérem, fogadja őszinte üdvözletemet és legjobb kívánságaimat a Kínai Népköztársaság és a Szovjetunió közötti barátsági, szövetségi és kölcsönös segélynyújtási szerződés aláírásának első évfordulója alkalmából. A. Visinszkij. Dróthálóval készült járdaburkolat, alumínium-jelzőszögek Több érdekes javaslatot fogadott el a Városi Tanács Újítási Bizottsága A Budapesti Városi Tanács Újítási Bizottsága legutóbb 23 újítási javaslat közül 15-öt fogadott el. Az elfogadott javaslatok között kiemelkedik Wagner Levente főmérnök, a VIII. (közlekedési) osztály dolgozójának javaslata, amelynek alapján a jövőben a műkőjárdalapokat úgy készíthetik el, hogy a betonanyag alsó negyedében dróthálót helyeznek el, mert azáltal a mérkőlap élettartama 39 százalékkal növekszik. Az előrelátható megtakarítás körülbelül 160.000 forintWagner főmérnök újítása után 7500 forint újítási díjat kap. Szabó Kálmán és Szőnyi Pál mérnökök javasolták, hogy a gyalogosok átkelősávjainak jelölésére az aszfaltburkolatban olcsó és más célra már fel nem használható alumíniumhulladékot alkalmazzanak A bizottság ezt a javaslatot is elfogadta, mert így a svéd acélból készült jelzőszögek feleslegessé válnak. Az újítók 200—200 forint díjelőlegben részesültek. Dr. Cservenka Andor és Paksi Elemér mérnökök ez alkalommal újrendszerű útburkolat készítését javasolták középnehézforgalmú útvonalak számára. Tekintettel arra, hogy az új javaslat országos jelentőségű, a bizottság azt a közlekedési és postaügyi minisztériumhoz terjesztette fel a díjazás megállapítása céljából. A most elfogadott javaslatok is azt bizonyítják, hogy a Budapesti Városi Tanács Végrehajtó Bizottságának dolgozói egyre jobban átérzik az újítómozgalom jelentőségét s azon dolgoznak, hogy népgazdaságunk számára újabb és újabb rejtett tartalékokat kutassanak fel. A dolgozók kérésére második vágányt építtet a tanács a FHÉV szigetszentmiklósi szakaszán egy 4,5 kilométer hosszú szakaszon csak egy vágányon közlekednek a vonatok. Minthogy ezen a vonalrészen meglehetősen megnövekedett az utasforgalom, a dolgozók kéréssel fordultak a Budapesti Városi Tanácshoz, rendelje el a második vágány építését. .4 Tanács a kérést teljesítette s az említett szakaszon már épül a második vágány. Ez nagy segítséget jelent, mert ha az egyvágányú pályarészen a megállóhelyeknél, illetve az állomásoknál egyegy vonat négy-öt percig kénytelen tartózkodni, akkor ez azt jelenti, hogy egy másik vonat ugyanennyi időt kénytelen a szomszéd állomáson, vagy a nyílt pályán vesztegelni. A második vágány megépítése után tehát ezen a vonalrészen is meggyorsul a forgalom. A Fővárosi HÉV ráckevei vonalán gyakran mutatkoztak forgalmi nehézségek és késések, amelyek onnan adódtak, hogy Szigetszentmiklós és a szigetszentmiklósi gyártelep között mint- Kétszáznegyven utas fér majd el a földalatti egy-egy kocsijában A Győri Vagon- és Gépgyárban 1952-ben készítik el a budapesti földalatti gyorsvasút első próbakocsiját, amely a moszkvai Metro kocsijainak mintájára készül. A kocsi könnyű acélvázas, négytengelyű, minden tengelyt egyegy száztíz lóerős motor hajt. A vezetőfülke elöl van, a nagy utasfülke mindkét oldalán négy-négy kettős tolóajtót tesz a forgalom gyors lebonyolítása érdekében, így az állomáson mindössze 20 másodpercet kell tartózkodnia a vonatnak. A kocsi falai mellett 54 rugózott, bőrbevonatú ülés vin, a középső szabad területért van az állóhely. Egy kocsiban összesen 240 utas fér el, a kocsi hossza 19.3 méter szélessége 2.7 méter, a síntől számított magassága 3.5 méter lesz.