Világosság, 1951. január-március (7. évfolyam, 1-76. szám)

1951-02-14 / 38. szám

VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! A MAGYAR DOLGOZÓK PÁRTJA BUDAPESTI PÁRTBIZOTTSÁGÁNAK LAPJA VNK­. ÉVFOLYAM, 38. SZÁM, ARA 60 FILLÉR SZERDA, 1951. FEBRUÁR 14. A kongresszusi verseny eredményeként elkészült a Közgazdaságtudományi Egyetem hét új tanterme É­pítőmunkásaink lendületes munkaversenye a fővárosi építkezéseken Hat éve, hogy Budapest felszaba­dult. Ma a főváros szebb, mint volt bármikor. És az építkezések még csak most jönnek igazán lendületbe. A föld mélyén épül a földalatti gyorsvasút, a föld felett új lakóházak, gyárépületek, az új kultúra most születő hajlékai hirdetik dolgozó népünk teremtő ere­jét. Még sok harcot kell vívnunk a maradisággal, a régi munkamódszerek­kel, de e harc közben, az új fokozatos győzelmével, napról napra szebb lesz, nagyobb lesz a mi gyönyörű főváro­sunk. Most újjászületésünk motorjá­nak, a Magyar Dolgozók Pártjának II. kongresszusára készül a magyar dolgozó nép­. A kongresszusi, verseny lendülete meggyorsította a fővárosban folyó építkezések­ menetét is... A Kolonics-brigád az élen az egyetemi építkezésen A Dimitrov-téri Közgazdaságtudo­mányi Egyetemet még állványok ve­szik körül, de a tudásra szomjas ifjú­ság már ellepte a tantermeket. Nem kis részben a kongresszusi munkaver­seny eredménye, hogy az építkezés dolgozói hétfőn, feb­ruár 12-én már rendelkezésre bo­csátottak egy 1i­0 személyes, egy 500 személyes és öt 100 személyes tantermet a hozzátartozó tanulmá­nyi osztályokkal, tanári és tanuló­szobákkal. Az egyetem épületét teljes egészében a terv szerint augusztus 15-én kellene aladni, de a dolgozók kongresszus­i felajánlásaikban vállalták, hogy már július 1-én fiaik, leányaik, az új ta­nulóifjúság rendelkezésére bocsátják. Az idő előtti átadásért folyó harcban legjobban kitűnt Kolorites István elv­társ segédmunkás-brigádja, melynek minden tagja sztahanovista. A brigád vállalta, hogy 134 százalékos átlagos teljesítményét 140 százalékra emeli, ezzel szemben január harmadik hetében 210, ne­gyedik hetében 224 százalékot ért el. Egyetlen versenytársuk Karkus János elvtárs segédmunkás-bri­gádja volt, de a kongresszusi ver­senyben eddig (192, illetve 187 százalékkal) még nem tudta utol­érni a a Koronics-brigádot. Felajánlását eddig mindenki teljesí­tette,­ illetve túlteljesítette az építke­zésen. Ennek eredménye lett, hogy a norma alatt teljesítők száma­ 15 szá­zalékról lecsökkent 9,8 százalékra, az építkezési átlag felemelkedett 121,7 százalékról 128 százalékra. 252 százalékos eredmény a földalattinál A földalatti építkezésének múzeum­­körúti munkahelyén messze elhagyta minden versenytársát Bátori Károly elvtárs ács-brigádja. A brigád vállalta, hogy 170 száza­lékos teljesítményét 180-ra emeli, ezzel szemben az első­ tíz napban 175, a másodikban 227, a harma­dikban 252 százalékot teljesített. A munkahelyen négy keszonos-brigád versenyez egymással. Eddig a Pósa­­brigád áll az élen. Az első tíz nap­ban ugyan a Balog-brigád megelőzte, de csak egy százalékkal, míg a követ­kező tíz napban a Pósa-brigád 198 százalékot ért el Balogék 160 száza­lékával szemben. Az Április 4. Gépgyár az 1951-es év végére szinte teljesen újjászületik. Ha­talmas szerelőcsarnok, fürdő, öltöző­, ötemeletes irodaépület épül. A szerelő­csarnok körvonalai már kezdenek ki­bontakozni, sok helyen állnak a beton­oszlopok s a hatalmas súlyú daru már teljesen készen várja felszerelését. Anyaghiánynak nevezett rossz munka­­szervezés miatt eddig az építkezésen négy hét a lemaradás és ez a­­ rossz munkaszervezés a kongresszusi ver­senyt is akadályozza. A dolgozók azonban így is kimu­tatták a Párt iránti szemetük­, és nagy erőfeszítéssel elérték, hogy a norma alatt teljesítők számará­nya 25 százalékról lecsökkent 19-re, az építkezési átlag felemelkedett 110-ről 113 százalékra. Bizonyosan nagyobb lenne az ered­mény, ha jobb munka- és versenyszer­vezés, ha a verseny nagyobb nyilvá­nossága támogatná a dolgozókat ■*­ Makszimenko elvtárs módszerével... Fehéren fénylenek a tavaszias nap­sütésben a békeúti nyolcemeletes lakóházak. A három hatalmas lakóház­ból kettőt március 1-én, egyet március 15-én teljesen befejezve, átadnak An­gyalföld dolgozóinak. A mielőbbi át­adásért az utolsó rohamot a kongresz­­szusi verseny lendületében indították meg az építkezés dolgozói. A nagy „küzdelem’’ három segéd­munkás-brigád között folyik, Szabó András, Nemes Imre és Szundi István elvtársak brigádjai között. Ezideig a Szundi-brigád áll az élen a versenyben. A békéér­ti kongresszusi munkaver­seny eredménye az is, hogy erről az építkezésről több dolgozó átmehetett a vállalat mosolyutcai építkezéséhez, ahol nemrég kezdtek hozzá két­ háromemeletes lakóház (újabb 64 lakás)­ telepítéséhez. • Ja­nuár közepén még gazos, hepehupás földdarab látszott itt, ahol most a kőművesek Makszimenko elvtárs mód­szerével rohamtempóban kezdik húzni a falakat felfelé. Hegedűs Gábor elvtárs szervezte­ meg a sztahanovista rutatást, mely­nek során két segédmunkás társá­val egy nap alatt 430 százalékot is elért, amiből reá 194 százalék jutott. Ezt a teljesítményt csak a Kondor kubikos-brigád közelítette meg 171 százalékkal. Sorolni lehetne tovább építőmunká­­saink lendületes versenyéről szóló be­számolónkat, az építkezéseken dolgozó brigádok és építőmunkások eredmé­nyeinek bemutatását. Nem felejthetjük el azonban: az MDP II. kongresszusa tiszteletére megindított országos m­un­­­­averseny állásáról közzétett jelentés­ből kitűnik, hogy ebben a versenyben a budapesti építkezések lemaradtak és mindenütt a­z ideinek törtek az élre. Budapest építőmunkásainak, a brigá­doknak és egyéni dolgozóknak egy­aránt tehát fokozniok kell ‘a ‘ verseny­­rend­l­etet,a ki­két!, javítaniok hiányos­ságaikat, hogy­ jobb,­­szervezett mun­kával behozzák lemaradásukat é­s, a Központi­ Vezetőség, zászlajáért folyó nemes versenyben az elsők közé ke­rüljenek. A földalatti építkezésének múzeumkörúti munkahelyén Bátori Károly ácsbrigádja vezet 252 százalékos teljesítménnyel, selejt­mentes munkával. Bátori Károly elvtárs sztahanovista és társa, Kiss József elvtárs is. A két sztahanovista szakmunkás maga­ mellé vette E. Nagy Imre átképzést és vállalták, hogy hat hónap helyett négy hónap alatt átképzik áes­szakm­unkássá. Kísérleti üzem létesül a textilipari vetélő hazai gyártására A textilipari üzemekben használt vetélő eddig importáru­ volt, amelyért évente jelentős­­összegű valutát fizet­tünk. Nemrég laboratóriumi kísérleteket végeztek a vetélő hazai előállítására. A kísérletek eredményesen végződtek. Az­ eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a hazai lenolajjal telített, rése­­léssel készített bükkfavetélő sokkal jobb, mint az eddig használt külföldi. A kísérleti üzemben február 24-én indul meg a gyártás. A gyártás meg­indításához szükséges gépek és nyers­anyagok biztosítását a könnyűipari minisztérium faipari főosztályának dol­gozói kongresszusi felajánlásukban vállalták. Az idén az évi szükséglet 50 szá­zalékát, jövőre pedig már a teljes hazai szükségletet fedezzük, sőt ex­portálni is tudunk az újfajta hazai bükkfavetélőből. Egységakció a keletfranciaországi vasércb­ányászok között PARIS, február 14. (MTI) A keletfranciaországi vasércbányá­szok CGT- és keresztény szakszerve­zeteinek kiküldöttei elhatározták,, hogy megvalósítják a teljes egységakciót kö­veteléseik biztosítása érdekében. Fel­hívták a CGT­ és a keresztény szak­szervezet országos vezetőségét, való­sítsa meg az egységet­ országos síkok­ is. Sztálin elvtárs távirata Mao Ce-Tung elv­társhoz Mao Ce-Tung elvtársnak, a Kínai Népköztársaság központi népi kormánya elnökének Peking. Kérem Önt, Elnök elvtárs, fo­gadja szívélyes üdvözletemet a szovjet-kínai barátsági, szövetségi és kölcsönös segélynyújtási szerző­dés aláírásának első évfordulója alkalmából. Nincs kétségem afelől, hogy szer­ződésünk ezután is a Kínai Nép­­köztársaság és a Szovjetunió között a barátság ügyét és világszerte a béke megszilárdítását szolgálja. I. V. Sztálin. Mao Ce-Tung elvtárs távirata Sztálin elvtárshoz A Kína és a Szovjetunió közötti barátsági, szövetségi és kölcsönös segélynyújtási szerződés aláírásn­ak első évfordulója alkalmából ké­rem Önt és az Ön személyében a szovjet kormányt és a szovjet né­pet, hogy fogadja szívből jövő kö­szönetemet és üdvözletemet. A Kína és a Szovjetunió közötti barátsági, szövetségi és kölcsönös segélynyújtási szerződés aláírása nemcsak óriási segítséget nyújt az új Kína felépítésében, hanem hatal­mas biztosítékot is jelent az agresz­szió ellen és a béke, valamint a biztonság megőrzéséért vívott harc­ban a Távol-Keleten és az egész vi­lágon. Felhasználva az alkalmat, kérem, fogadja a Kína és a Szovjetunió népei közötti barátság és együtt­működés tovább­fejlődésére és meg­szilárdulására vonatkozó jókívánsá­gaimat. Mao Ce-Tung, a Kínai Népköztársaság központi népi kormányának elnöke. Csu En-Laj elvtárs távirata Visinszkij elvtárshoz A Kína és a Szovjetunió közötti barátsági, szövetségi és kölcsönös segélynyújtási szerződés aláírásának első évfordulója alkalmából kérem, fogadja baráti üdvözletemet és arra vonatkozó jókívánságaimat, hogy Kína és a Szovjetunió népei még szorosab­ban tömörüljenek az egész világ tar­tós békéje védelmének ügyében. Csu En-Laj a Kínai Népköztársaság köz­ponti népi kormányának kül­­ügyminisztere. Visinszkij elvtárs távirata Csu En-Laj elvtárshoz Kérem, fogadja őszinte üdvözlete­met és legjobb kívánságaimat a Kí­nai Népköztársaság és a Szovjetunió közötti barátsági, szövetségi és köl­csönös segélynyújtási szerződés alá­írásának első évfordulója alkalmából. A. Visinszkij. Dróthálóval készült járdaburkolat, alumínium-jelzőszögek Több érdekes javaslatot fogadott el a Városi Tanács Újítási Bizottsága A Budapesti Városi Tanács Újítási Bizottsága legutóbb 23 újítási javas­lat közül 15-öt fogadott el. Az elfoga­dott javaslatok között kiemelkedik Wagner Levente főmérnök, a VIII. (közlekedési) osztály dolgozójának ja­vaslata, amelynek alapján a jövőben a műkőjárdalapokat úgy készíthetik el, hogy a betonanyag alsó negyedében dróthálót helyeznek el, mert az­által a mérkőlap élettartama 39 szá­zalékkal növekszik. Az előrelátható megtakarítás körülbe­lül 160.000 forint­­Wagner főmérnök újítása után 7500 forint újítási díjat kap. Szabó Kálmán és Szőnyi Pál mér­nökök javasolták, hogy a gyalogosok átkelősávjainak jelölésére az aszfalt­burkolatban olcsó és más célra már fel nem használható alumíniumhulla­­dékot alkalmazzanak A bizottság ezt a javaslatot is elfogadta, mert így a svéd acélból készült jelzőszögek feles­legessé válnak. Az újítók 200—200 fo­rint díjelőlegben részesültek. Dr. Cservenka Andor és Paksi Ele­mér mérnökök ez alkalommal újrend­­szerű útburkolat készítését javasol­ták középnehéz­forgalmú útvonalak számára. Tekintettel arra, hogy az új javaslat országos jelentőségű, a bizottság azt a közlekedési­ és postaügyi minisztériumhoz terjesz­tette fel a díjazás megállapítása céljából. A most elfogadott javaslatok is azt bizonyítják, hogy a Budapesti Városi Tanács Végrehajtó Bizottságának dol­gozói egyre jobban átérzik az újító­­mozgalom jelentőségét s azon dol­goznak, hogy népgazdaságunk szá­mára újabb és újabb rejtett tartaléko­kat kutassanak fel. A dolgozók kérésére második vágányt építtet a tanács a FHÉV szigetszentmiklósi szakaszán egy 4,5 kilométer hosszú szakaszon csak egy vágányon közlekednek a vo­natok. Minthogy ezen a vonalrészen meglehetősen megnövekedett az utas­­forgalom, a dolgozók kéréssel fordul­tak a Budapesti Városi Tanácshoz, rendelje el a második vágány építését. .4 Tanács a kérést teljesítette s az em­lített szakaszon már épül a második vágány. Ez nagy segítséget jelent, mert ha az egyvágányú pályarészen a megálló­helyeknél, illetve az állomásoknál egy­­egy­ vonat négy-öt percig kénytelen tartózkodni, akkor ez azt jelenti, hogy egy másik vonat ugyanennyi időt kénytelen a szomszéd állomáson, vagy a nyílt pályán vesztegelni. A második vágány megépítése után tehát ezen a vonalrészen is meggyorsul a forgalom. A Fővárosi HÉV ráckevei vonalán gyakran mutatkoztak forgalmi nehéz­ségek és késések, amelyek onnan adód­tak, hogy Szigetszentmiklós és a szi­getszentmiklósi gyártelep között mint- Kétszáznegyven utas fér majd el a fö­ldalatti egy-egy kocsijában A Győri Vagon- és Gépgyárban 1952-ben készítik el­ a­­ budapesti föld­alatti gyorsvasút első próbakocsiját, amely a moszkvai Metro kocsijainak mintájára­ készü­l. A kocsi könnyű acélvázas, négy­­tengelyű, minden tengelyt egy­­egy száztíz lóerős motor hajt. A vezetőfülke elöl van, a nagy utas­fülke mindkét oldalán négy-négy kettős tolóajtó­t tesz a forgalom gyors lebonyolítása érdekében, így az állo­máson mindössze 20 másodpercet kell tartózkodnia a vonatnak. A kocsi falai mellett 54 rugózott, bőrbevonatú ülés vin, a középső szabad területért van­ az állóhely. Egy kocsiban összesen 240 utas fér el, a­ kocsi hossza 19.3 méter szélessége 2.7 méter, a síntől számított magas­sága 3.5 méter lesz.

Next