Világszínház, 1985 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1985-01-01 / 1. szám

Lengyelország „Soha többé nem lesz már olyan kartoték-előadás, mint az 1960-as ősbemutató volt, amely a csalódások és elégedetlenségek ellenére is nagy eseménynek szá­mított: megteremtette a lengyel nyitott színház új esztétikai normáit.” A kritikus a varsói Teatr Pow­­szechny mostani bemutatója alkalmából nem nosztal­giával gondol Rózewicz teljes fegyverzetben való be­­robbanására, csupán tényként állapítja meg, hogy az író és első színpadi műve klasszikussá lett, s a klasszi­kusoknak az a sorsuk, hogy újabb és újabb nemzedé­kek a maguk gondolatait olvassák ki belőlük. Michal Ratyn­ski rendező számára egzisztencialista dráma a kartoték. Rég nem a konkrét motívumokról, az „er­dőről” szól, hanem az emberi lét általános kérdései­ről. Ennek az előadásnak a kulcsmondata: „Csukott szemmel látok a legjobban. Ha becsukom a szemem, látom a szerelmet, a hitet, az igazságot.” A humanis­ta értékek pusztulásáról szól az 1984-es Kartoték, keményen, sötéten, elkeseredetten. Amikor a füg­göny legördül, a közönség hosszú másodpercekig né­ma döbbenettel ül. Idő kell a húsba vágó problémák utáni felocsúdáshoz. Mrozek legújabb darabja, az Egy nyári nap ősbemu­tatójának joga a stockholmi Királyi Drámai Színházé volt. Ezért váratott magára a lengyelországi premier, amely ugyanúgy nem sikerült, ahogy a svéd vállalko­zás is csalódást okozott. Az ok - Maciej Nowak kri­tikus szerint - egyszerű: a darab gyenge. Mrozek az ötvenes évek francia dramaturgiáját próbálja követni, Beckettre emlékeztető abszurd helyzetet igyekszik konstruálni. De míg Beckett formai kísérletezései mögött megrendítő élettapasztalatok húzódnak meg, az Egy nyári nap kizárólag művészi konvenciókra épül. Tetszetős­ szép kompozíció, mesteri párbeszé­dek és tematikai jellegtelenség — ez a darab tömör summázata. Ezért aztán hiába a kiváló rendezés (Kazimierz Dejmek) és a csillogó színészi játék (Andrzej Lapicki, Jan Englert), a varsói Teatr Kameral­g­­almi sikere nem azonosítható az igazán jelentős Mrozek-drámák színpadi megvalósításaival. Tizennyolc évvel a varsói ősbemutató után Bydgoszcz­­ban ismét színre került Jaroslaw Abramov Derby a kastélyban című keserű, álom és ébrenlét közt játszó­dó színpadi anekdotája. Ez a roppant szórakoztató komédia a látszat ellenére nem tartozik a könnyen játszható darabok közé. A bydgoszczi előadásból is éppen az hiányzik, ami Abramow művének igazi lé­nyege: az irónia és a komolyság furcsa elegye. Hatásos, de egyenetlen, kiérleletlen előadásban vitte színre a varsói Teatr Rozmattoác­ Siowacki Ballady­­náját. Lengyelországban is reneszánszát éli Jarry Obo­kira- Mrozek: Egy nyári nap (Teatr Kameralny, Varsó) Jaroslaw Abramov: Derby a kastélyban (Bydgoszcz) 2

Next