Világszínház, 1985 (3. évfolyam, 1-12. szám)
1985-01-01 / 1. szám
Lengyelország „Soha többé nem lesz már olyan kartoték-előadás, mint az 1960-as ősbemutató volt, amely a csalódások és elégedetlenségek ellenére is nagy eseménynek számított: megteremtette a lengyel nyitott színház új esztétikai normáit.” A kritikus a varsói Teatr Powszechny mostani bemutatója alkalmából nem nosztalgiával gondol Rózewicz teljes fegyverzetben való berobbanására, csupán tényként állapítja meg, hogy az író és első színpadi műve klasszikussá lett, s a klasszikusoknak az a sorsuk, hogy újabb és újabb nemzedékek a maguk gondolatait olvassák ki belőlük. Michal Ratynski rendező számára egzisztencialista dráma a kartoték. Rég nem a konkrét motívumokról, az „erdőről” szól, hanem az emberi lét általános kérdéseiről. Ennek az előadásnak a kulcsmondata: „Csukott szemmel látok a legjobban. Ha becsukom a szemem, látom a szerelmet, a hitet, az igazságot.” A humanista értékek pusztulásáról szól az 1984-es Kartoték, keményen, sötéten, elkeseredetten. Amikor a függöny legördül, a közönség hosszú másodpercekig néma döbbenettel ül. Idő kell a húsba vágó problémák utáni felocsúdáshoz. Mrozek legújabb darabja, az Egy nyári nap ősbemutatójának joga a stockholmi Királyi Drámai Színházé volt. Ezért váratott magára a lengyelországi premier, amely ugyanúgy nem sikerült, ahogy a svéd vállalkozás is csalódást okozott. Az ok - Maciej Nowak kritikus szerint - egyszerű: a darab gyenge. Mrozek az ötvenes évek francia dramaturgiáját próbálja követni, Beckettre emlékeztető abszurd helyzetet igyekszik konstruálni. De míg Beckett formai kísérletezései mögött megrendítő élettapasztalatok húzódnak meg, az Egy nyári nap kizárólag művészi konvenciókra épül. Tetszetős szép kompozíció, mesteri párbeszédek és tematikai jellegtelenség — ez a darab tömör summázata. Ezért aztán hiába a kiváló rendezés (Kazimierz Dejmek) és a csillogó színészi játék (Andrzej Lapicki, Jan Englert), a varsói Teatr Kameralgalmi sikere nem azonosítható az igazán jelentős Mrozek-drámák színpadi megvalósításaival. Tizennyolc évvel a varsói ősbemutató után Bydgoszczban ismét színre került Jaroslaw Abramov Derby a kastélyban című keserű, álom és ébrenlét közt játszódó színpadi anekdotája. Ez a roppant szórakoztató komédia a látszat ellenére nem tartozik a könnyen játszható darabok közé. A bydgoszczi előadásból is éppen az hiányzik, ami Abramow művének igazi lényege: az irónia és a komolyság furcsa elegye. Hatásos, de egyenetlen, kiérleletlen előadásban vitte színre a varsói Teatr Rozmattoác Siowacki Balladynáját. Lengyelországban is reneszánszát éli Jarry Obokira- Mrozek: Egy nyári nap (Teatr Kameralny, Varsó) Jaroslaw Abramov: Derby a kastélyban (Bydgoszcz) 2