Világszövetség, 1993 (2. évfolyam, 1-20. szám)

1993-06-22 / 13. szám

A­ki valaha is hallotta a nyilvános­ság előtt beszélni Magyari Lajost, az tudhatja: még a pontosvesszők helye is világosan érzékelhető szépen tagolt, világosságot teremtő mondatai­ban, gondolatfutamaiban — annyira lényeglát­­tatóan és nyomdakészen fogalmaz. Gyanítom, hogy a sajtótörténetileg máris bravúrosnak mi­nősített teljesítménye, Krenner Miklós (azaz: Spectator) két világháború közötti műfajterem­téséhez mért közírói vállalkozása sem születhe­tett volna meg másképpen, mint ennek a lé­nyeglátásnak, egy átmeneti kor zűrzavarában naponta világosságot teremtő, az irányvesztet­teknek eligazítást nyújtó küzdelemnek az ered­ményeként. Hogy esetleg nem szó szerint a tol­la hegyén született újjá az elmúlt negyven év­ben annyira hiányzó műfaj, a Kossuth, Specta­tor, Kacsó Sándor nevével fémjelzett vezércikk, hanem a szerkesztőségi szobában fel s alá járva, egyenesen a gépbe diktálva? A külsőségek ne tévesszenek meg senkit. A világgal és önma­gukkal állandóan „naprakész” írástudók azt tartják: csak a felismeréseik tartoznak a nyilvá­nosságra, nem pedig azok körülményei, meg­szenvedett előtörténetei. Egy ilyen alkalommal azonban, amikor újó­lag Spectator-díjat adhatunk át — akinek a neve (egy másik nagy közírónk, Ruffy Péter megfo­galmazásával élve) „fény és melegség volt; nagyság és tisztaság; lobogó és a bátrak jósága” —, illendő a díjazott előtörténetével is megis­merkednünk. Amikor a most négyszázéves szé­kelyudvarhelyi gimnáziumban harminchárom évvel ezelőtt Magyari Lajossal találkoztam, a színművészeti főiskolára készült éppen, Maros­­vásárhelyre. Egy baleset következtében aztán a kolozsvári egyetem bölcsészkarán kötött ki. Ahol bizony az egyetemi előadásoknál sokkal jobban vonzották a péntek esti találkozások az FÉNYJELZŐ VILÁGOSSÁGOT TEREMTŐ MONDATOK akkor Gaál Gáborról (ma: Bretter Györgyről) elnevezett irodalmi körben. Amivel csak azt szeretném érzékeltetni, hogy Magyari Lajos egy jellegzetesen közéleti érdeklődésű írónemzedék tagjaként indult, aki pár évi tanárkodás után az 1968 elején Sepsiszentgyörgyön életre keltett Megyei Tükör szerkesztőségében talált először magára. Másodjára pedig? Addig meglehetősen hosszú út vezetett, amit minden bizonnyal a ’68-as illúziókkal való leszámolás és a romániai magyarság harmadik életkezdésére való fel­készülés megszenvedett stációi jeleznek. „Akit feldob magából a nép, / az nevében akarjon nagyot” — írta Csorna Sándor naplója című poémájában Magyari Lajos, a Megyei Tü­­körnél töltött csaknem negyedszázados újság­­írói-szerkesztői korszakának felfelé ívelő szaka­szában. Hogy aztán barátok és küzdőtársak nél­kül maradva ráébredjen — a Megyei Tükör szerkesztősége volt ugyanis a gyülekező és to­­vábbröptető helye csaknem az egész második Forrás-nemzedéknek —, küzdőtársak hiányá­ban és a mindennapi aprómunka elvégzése nél­kül minden szép szándékunk csak önmagába hulló nagyotakarás lehet. Ennyiből is kitetszhet: nem lehetett könnyű Magyari Lajosnak sem túl­élnie azokat az éveket. Hogy a ’89-es fordulat felkészülten, teljes vértezetben találta, azt hitelt érdemlően bizonyítják az „RKP Covasna me­gyei bizottsága és a megyei néptanács napilap­ja” helyébe lépő, az 1989. december 23-tól megjelenő társadalmi-politikai napilap, a Há­romszék írásai, a lap harmadik számától kezdve sosem hiányzó vezércikkek, amelyek szerzője csaknem három éven át jószerint Magyari Lajos volt. Akinek a neve 1990. február 20. és 1992. október 28. közt szerepel főszerkesztőként a kolofonban. Könnyű felismerni, hogy a lap egész arcula­ta kezdettől az ő szellemiségéről tanúskodik. Már 1989. december 23-án így üti le az alap­hangot: „Nehéz dolgunk van... Hosszú út előtt állunk...” Ezt igyekszik tőle telhetően lerövidí­teni. Hiteles tájékoztatással, józan szókimon­dással, a közéleti kultúra megteremtésének igé­nyével, sok-sok türelemmel a demokrácia gya­korlásának meg-megújuló próbái, emberségün­ket naponta próbára tevő kísérletei közepette. Magyari Lajosnak, a közéleti embernek az igazi ideje — miként a Háromszék első évfolya­mai is tanúsítják — az 1989-es fordulattal jött el. Törvényszerűnek tekinthető, hogy díjazot­tunk közéleti tevékenysége ma már nem csupán megyei, hanem országos nyilvánosság előtt zaj­lik. Bármi jöjjön is ezután még reánk, az 1989 decemberében felszabadult szó hatalma — minden visszarendeződési kísérletek ellenére — ma már visszavonhatatlan. Hogy valóban él­ni is tudjunk ezzel a hatalommal, ahhoz a ki­mondott és leírt szó szabadságát és felelősségét mélyen átérző-megszenvedő írástudókra van szükségünk. És még inkább azok millióira, aki­kért tollat veszünk vagy mikrofont fogunk a kezünkbe. Vagy — miként Magyari Lajos — egyenesen a gépbe diktáljuk nyomdakész felis­meréseinket. Cseke Péter Magyari Lajos A MAGYAROK VILÁGSZÖVETSÉGE KÉTHETI LAPJA bben az évben másodszorra ke­rülnek kiosztásra az Erdélyi Ma­gyar Közművelődési Egyesület díjai. Szellemi életünk, közmű­velődésünk kiváló személyiségeinek nevét vi­selik ezek a díjak, s mai közművelődésünk, művészeti életünk kiemelkedő teljesítményeit kívánjuk közösségi elismerésben részesíteni általuk. Amikor az EMKE-díjakat létrehoztuk, a dik­tatúra bukása után önerejéből újraszerveződő romániai magyar művelődési életünk serkenté­se volt a célunk. Ennek az elismerésnek nincse­nek anyagi vonzatai (mai helyzetünkben erre az EMKÉ-nek nincs módja). Ezek a díjak „csak” a kolozsvári szobrászművész Venczel Árpád pla­kettjével, illetve kisszobrával s egy szépen megtervezett és megírt elismerő oklevéllel jár­nak. De úgy érezzük, hagyománnyá válva, így is alkalmasak arra, hogy romániai magyarsá­gunk közösségi elismerését megtestesítsék a közösségért végzett áldozatos munkáért, min­den pénznél maradandóbban. A ma kiosztásra kerülő EMKE-díjakkal a hivalkodás nélkül végzett, mindennapi közös­ségépítő munka előtt is tisztelegni szeretnénk. Mert a díjazott kórus munkáját nemcsak mű­vészi teljesítménye okán érezzük kiemelendő­nek, hanem azért is, mert karnagy és kórusta­gok tartós közösséggé szerveződtek benne a magyar dal szeretetében, amelynek szépségét megannyi ünnepi alkalommal szerteviszik ün­neplő közösségekhez. A napi iskolai feladatai után szövőszéke mellé leülő tanítónő nemcsak kézimunkás szépsége miatt érdemli meg há­lánkat, hanem azért is, mert — szorgalmasan gyűjtve népművészetünk értékeit — varrótan­folyamok és -kalákák sorának keretében taní­tott meg arra százakat, hogy a bennük, nép­művészetünkben fellelhető szépséget önma­gukból kivetítsék, s vele másoknak is örömet, művészi élményt szerezzenek. A hajdani ura­dalmi kocsist azért övezi ma tisztelet és szere­tet messze, határainkon túl is, mert megmen­tette a pusztulástól a kohói Teleki-kastélynak a még megmaradt értékeit, s belőlük — kö­ MÁSODIK ÉVFOLYAM, 13. SZÁM, 1993. JÚNIUS 22. Az aprómunka dicsérete tönnyel és belügyes fenyegetéssel dacolva­­ múzeumot hozott létre és működtet azon a he­lyen, ahol Petőfi és Júliája élete legboldogabb heteit élte. De folytathatnánk a sort a falusi tanárral, messze földön híres tánccsoportok szervezőjével, a megyényi területre kiterjedő hatású közművelődés-szervezővel, a könyvtá­rosnővel, aki ma már országos hatáskörű köz­ponti EMKE-könyvtárat működtet, a fáradha­tatlan, betegségén is diadalmaskodó biblio­gráfussal vagy azokkal a hivatásos művészek­kel, akiknek működési területe minden eddigi országos díjazás körén kívül esett, de akik működésük igen különböző ágaiban közös­ Közösségteremtés — versmondással z EMKE 1993-as Kemény János-díja egy olyan színészt jutalmaz, aki önmagá­nak teremt konkurenciát. Boér Ferenc ugyanis Szatmáron kezdett, Marosvá­sárhelyt, majd Kolozsvárt folytatott, több mint harmincéves művészi pályája alatt jelentős szerepeket oldott meg kitűnően, amelyekről külön-külön és egy­üttesen érdemes volna szólni; jó ideje azonban, két színpadi jelenés között, pódiumi szerep­léseket vállalt, s ezeket az alkalmi fellépéseket ugyanolyan fontos eseményekké változtatta, mint a ráosztott alakításokat. Személyes tapasztalatból mondom, hiszen gyakran álltunk egymás mellett, a Korunk Galéria egy-egy tárlatmegnyitóján a kolozsvári szerkesztőség­ben, kisvárosi iskolákban vagy tekintélyesebb előadótermekben. Boér Ferenctől nem lehe­tett úgy közreműködést kérni (néhány vers vagy prózaszöveg felolvasását elvárni tőle), hogy azt ne tekintse egyúttal önkifejezési lehetőségnek és közösségi szolgálatnak. A dikta­túra legnehezebb éveiben is megtalálta a módját, hogy lelkiismeretet ébresszen, gerincet próbáljon egyenesíteni és „üzenetet” hozni. Ebből a szolgálatából maradt tárgyiasult em­lék, emlékeztető a Mondj igazat című verslemez (1977). Boér versmondó évtizedeit áttekinteni, elemezni csak a pontos statisztika ismeretében lehetne (és ebben nem csupán az előadások számát, hanem a hallgatóság létszámát is fel kellene tüntetni!). Évek hosszú során át sem öregedő Ady-műsorát emelem ki emlékeimből, s ezzel összecsengőn a Bartók emlékének szentelt, az erdélyi tolerancia jegyében szerkesz­tett összeállítását. És a legújabbat: az 1993. március 15-re készített önálló produkciót (mert teljesítmény volt a javából), „Hol sírjaink domborulnak” címmel. Magyar—román ügyben kevésszer hallottam olyan meggyőző szavakat, mint amilyenekkel Boér Ferenc állt a ko­lozsváriak elé. És a Szózatot sem igen hallhattam személyhez szólóbban mondani. Köszönet mindezért, egy közösség nevében: Kántor Lajos . ségformáló szerepet is vállaltak és teljesítet­tek: a pályája elején álló, de máris figyelem­reméltó fiatal színésszel, az évtizedek óta Thália felkent papnőjeként ismert színésznő­vel, a színpadi képzőművésszel, a versek szépségét bennünk kibontó előadóművésszel, a Janovics Jenő-díjas filmoperatőrrel, a Spec­­tator-díjas költő-publicistával vagy a táncmű­vésszel, aki sikeres egyéni pályafutását a ko­lozsvári magyar operai tánckar élén immár kollektív sikerekkel teszi teljessé. A mostani ünnepi alkalommal még két vo­natkozását szeretném kiemelni díjazó-tisztelgő szándékunknak. Az egyik: a feltűnés nélkül, szívós kitartással végzett mindennapi aprómun­ka dicsérete. Ma, amikor annyi fellengzős szó­val van tele az életünk, amikor programok és tervezetek, nyilatkozatok és állásfoglalások raj­zanak körülöttünk, különös jelentősége van a hivalkodás nélküli mindennapi tettnek. Meggyőződésünk: valójában ezekből épül fel a jövendő. Alulról. Tégláról téglára. Kisközös­ségről kisközösségre. Díjainkkal a legtöbb eset­ben ezért nem is egy-egy év, hanem évtizedek munkája előtt kívánunk fejet hajtani. Az igazi értékeket elismerő közösségi meg­becsülésnek ilyen jelei-lehetőségei nagyon-na­­gyon régóta nem voltak birtokunkban. Érthető, ha az elismeréssel adósságokat is törlesztünk. Reméljük, nem későn. S reméljük, az ösztön­zés, a bátorítás mások ezutáni munkájára is ki­hat. S amit még ki szeretnék emelni: ezek a dí­jak, miközben a nevüket viselők révén a műve­lődés, a művészet, az irodalom hazai hagyomá­nyaihoz kötődnek, a díjazottak révén új hagyo­mányt is teremtenek. A példaadó múlt kapcso­lódik össze ezáltal a példás jelen cselekvésével, s lesz ez utóbbi maga is a hagyomány része, megújítva és folytatva azt. Hiszen a múltra való hivatkozásunk csak akkor ér valamit, ha az a múlt, amelyre hivatkozunk, jövőteremtő erő tud lenni. Dávid Gyula, az EMKE országos elnöke Elhangzott 1993. május 22-én

Next