Világtörténet, 1976

1976 / 26. szám

Válasz. Mi sem egyszerűbb ma már számomra, hiszen ki tudja hányadszor teszik fel ezt a kérdést. Először rosszul válaszoltam, másodszor erőlködtem, harmadjára megtaláltam azt a formulát, amellyel elégedett voltam. Most ezt fogom megis­mételni. Nem tudom, igazam van-e: véleményem szerint a dolgok egy bizonyos szemléletéről van szó. Amikor 1929-ben Lucien Pelivre és Marc Bloch megalapították az Annales-t, céljuk az volt, hogy az emberrel foglalkozó különböző tudományokat a történelemhez kapcsolják. Vagyis inkább úgy fogalmaznám: azt akarták, hogy az embertudomány­ok álljanak a történetírás szol­gálatába, váljanak mesterségünk segédtudományaivá. Van egyfaj­ta imperializmus akár Marc Bloch, akár Lucien Pelivre eljárásá­ban, amennyiben mint "hódítók" léptek fel. Betévedtek mások kertjébe, megnézték azt és elgondolták, hogy mint történészek, miként rendeznék el ott másképpen a dolgokat. A történetb­ől imperializmus kitörése volt ez. Lucien Febvre és Marc Bloch egyaránt - de a jóval fiatalabb Marc Bloch Lucien Febvre irá­nyítása alatt - "globális" történelmet akartak írni, olyan történettudományt akartak művelni, mely a múltra vonatkozóan az embertudomány­ok csúcsa. Egészen egyszerűen fogalmazva ez úgy festene, hogy például a VII. században előttem áll egy­fajta társadalom. Ezt minden aspektusában megvizsgálom s ösz­­szességében mutatom be. Ezt hivjék ma "globális" vagy "globali­­záló" történetírásnak. "Globálisnak", ha sikerült, ami szinte lehetetlen, "globalizálónak", ha csak igyekszik globális len­ni. Nos, ez a "globalizáló" történetírás valamelyest fejlődött Lucian Febvre halála (1956) óta is. Ami engem illet, én szem­ben állok mindenféle imperializmussal. A különböző emberekkel foglalkozó tudományok egymás vonatkozásában a segédtudományok szerepét töltik be. Ez éppen úgy érvényes a szociológiára, a földrajzra, az antropológiára, a társadalomlélektanra, mint a történelemre. Ugyanakkor az a véleményem, hogy a történelem az embertudományok egyik lényeges dimenziója, vagyis az ember­rel foglalkozó tudományok történelmi arányok nélkül számomra szörnyszülötteknek tűnnek. És a történelem nemcsak azért van jelen minden humántudomány mozgásaiban, mert múltbeli helyze­tekre vonatkoznak, hanem azért is, mert a történelem részt­­vesz a jelen mozgásaiban. És ez itt kényes pont. Még­pedig azért, mert a történelem számunkra nem a múlt rekonstruálása, hanem elmúlt és jelenlegi társadalmak tanulmányozása az idő­rendiség, illetve pontosabban, ahogy mi hívjuk, az időbeliség fényében. Az idő állandóan átalakul s átalakulása közben min­dent átformál, amit magával sodor. Nincsen egyetlen történeti idős egyetlen élő idő, hanem különböző "idők" vannak s külön­böző gyorsaságú mozgás létezik. Az időtartamok dialektikusak. Van ami gyorsan mozog, más lassabban, s istenem, olyan is van, ami nem mozdul. A történész nem szabdalhatja fel önkényesen a történeti időt, hanem alkalmazkodnia kell annak belső bontá­sához, ritmusához. Az idő strukturált. A társadalmi-történeti jelenségek három szintjének három időszint felel meg: az ese­mények szintjének az u.n. rövid idő, a konjunktúráknak a cik­­lus, a struktúráknak pedig a hosszú időtartam (longue durée). Egymásra rétegződnek. A történész feladata, hogy ezeket az elemeket elkülönítse egymástól. A különböző gyorsaságú mozgás

Next