Világtörténet, 1994

tavasz-nyár - Niederhauser Emil: Makkai Lászlóról

NIEDERHAUSER EMIL MAKKAI LÁSZLÓRÓL ,,Habozás nélkül elvállalja, hogy befesti az eget, és a fejét csakugyan be is festi." Tamás Lajos, a kiváló romanista mondotta ezt Makkai Lászlóról (én magától Makkaitól hallot­tam így). Csakugyan jellemző volt ez a kiváló tudósra. Hallatlan szomjúsággal mindig új témák, új feladatok után nézett, s be is teljesítette - ha úgy tetszik, az egész eget be­festette. Kolozsvárott végezte az egyetemet, alaposan bedolgozta magát a román történe­lembe, saját bevallása szerint fejből tudta valamennyi havaselvi és moldvai fejedelem uralkodói évszámát, pedig nem kevés volt belőlük. Amikor átkerült Magyarországra, kelet-európai társadalomtörténetből habilitált, írt is ebben a témakörben. De fő érdeklő­dési területe Erdély története volt, hogyan is lehetett volna ez másképpen az erdélyi re­formátus püspök fiaként. Az eredmény Erdély története volt egy kötetben, vészes évben jelent meg, 1944-ben. Modern szempontú volt, és rendkívül olvasmányos. A jó stílus mindig is jellemző maradt rá. Aztán jött a nagy sorsforduló. Akkor már a Teleki Pál Tudományos Intézet munka­társa, intézeti tanára volt. De talán elbizonytalanodva saját jövőjét illetően, teológiát kez­dett tanulni, Svájcba járt, Karl Barth, az európai hírű teológus tanítványa lett. Kitűnően meg is tanulta, a szép ötvenes évek elején a sárospataki főiskolára járt egyháztörténetet oktatni. Mert egyébként megmaradt az akkor már akadémiai intézménnyé átalakult Tör­ténettudományi Intézetben. Az egyház közbenjárt, amikor el akarták bocsájtani. Révai József szólt közbe, meg kellett hagyni állásában. De a később I. Tóth Zoltán neve alatt megjelent magyar történeti bibliográfiát kellett csinálnia, másokkal együtt. Ebből há­rom kötet meg is jelent, de Makkai neve nem lehetett rajtuk. Maradt a teológia, ebben ugyancsak fantasztikus olvasottságra tett szert. Ugyanakkor marxista történésznek is tekintette magát, megpróbálkozott a kettő vegyítésével is, bár ezt nem írta meg, csak munkatársainak szólt néha róla. De ebből az igényből születhetett meg a magyar puritánusokról szóló könyve. Az egyháztörténetet, pontosabban a ma­gyarországi református egyház történetét szívügyének tekintette. Később már a debre­ceni teológián oktathatta, tanítványokat is nevelt ki a diszciplínában. Legalább itt módja volt az oktatásra. Legkésőbb a hatvanas években ébredt fel az érdeklődése a francia Annales-iskola iránt. Vezető képviselőivel személyes barátságba is került, Fernand Braudel jó barátjá­nak tekintette, gyakran beszélgettek hol Párizsban, hol Budapesten. Amit megtanult tő­lük, az a gazdaságtörténet volt, most már lebontva Magyarország 16-17. századi gazda­ságtörténetére. Ennek kapcsán került szoros kapcsolatba az ugyanezzel a korral fog­lalkozó lengyel történészekkel. Magyarországi érdeklődése így kitágult észak felé, me­gint sokat olvasott, és lelkesedéssel értelmezte a második jobbágyságot és a majorsági gazdálkodást, a kelet-európai fejlődésnek egyik kulcsát találta meg benne, talán kissé túlméretezve a problematikát. De ezen a vonalon jutott el felfogásáig, amelyet sajnos ér­demben nem dolgozott ki: voltak eredeti kelet-európai sajátosságok a korai középkor­ban, a rabszolgaság nagy szerepe, a despotikus uralom hagyománya, a kíséret fokozott Makkai László a Világtörténet indulásától 1985 végéig a folyóirat főszerkesztője volt. 80 éve, 1914. július 10-én született és 1989. december 1-jén halt meg.

Next