Vízgazdálkodás, 1969 (9. évfolyam, 1-6. szám)

1969-10-01 / 5. szám

nek következetes érlelődésé­­vel, szinte előkészítette, ki­jelölte őt a nagy alkotásra, élete főművének a Tisza-sza­­bályozás egységes műszaki tervének kidolgozására. Talán már pályájának első állomásán — amikor Borsod megyei mérnökgyakornok­­ként járta a Tisza menti tá­jakat — foganhatott meg lel­kében a gondolat: a Tisza szabályozása, áradásainak megfékezése. Már mérnöki pályája kezdetén, amidőn a kor legjelesebb vízimérnöké­nek, Huszár Mátyásnak a ve­zetésével a Körös menti fel­mérési munkák során megis­merkedett a Tiszavölgy hid­rológiai viszonyaival, tovább érlelődhetett benne a koráb­ban tápot kapott gondolat. A dunai „mappáció” páratlanul tökéletes térképei, szintezési, vízhozammérési munkái már nemzetközi viszonylatban is úttörő jelentőségűek voltak és mind előkészületet je­lentettek az életművét majdan megkoronázó al­kotás: a Tisza-szabály­ozás terveinek megalkotá­sához, valóra váltásának megalapozásához. Előbb azonban még egy — szintén korszakos jelentőségű — nagy alkotás fűződött Vásárhelyi nevéhez: a Vaskapu szabályozása. Az Al-Duna hajózhatóvá tétele, a hajózás megindítása a Duna teljes hosszán Vásárhelyi és Széchenyi termé­keny, közös munkásságának egyik kimagasló eredménye. A Duna e munka által vált nemzet­közi jelentőségű víziúttá és alkalmassá törté­nelmi hivatásának teljesítésére: a Duna menti országok fontos összekötő láncszemeként a part­jain élő népek közötti kapcsolat és együttműkö­dés fejlesztésére. Most pedig épül és rövidesen üzembe lép az al-dunai Vaskapu duzzasztó és erőmű, amely a Tiszának e pontjától 770 km távolságban felduzzasztva a Dunát, sőt a Tisza alsó szakaszát is és a Duna eleven erejét az európai kontinens egyik legnagyobb vízerőművé­ben hasznosítja, egyben a dunai hajózás fejlődé­sének újabb szakaszát nyitja meg. Ebből az alkalomból és e helyről is üdvözöljük a nagy művet megvalósító román, jugoszláv mér­nököket, munkásokat, ugyanakkor tisztelettel és hálával adózunk Széchenyi és Vásárhelyi emlé­kének, akik az al-dunai vontatóút kiépítésével, a vaskapui zuhatagos szakasz szikláinak áttöré­sével egy évszázadra megvetették a dunai hajó­zás alapjait. Az 1845-ös év fordulatot jelentett Vásárhelyi életében, de egyidejűleg mérföldkőnek bizonyult Magyarország vízgazdálkodásának történetében is. Vásárhelyi ekkor élete legfőbb művének meg­alkotásához kezd, életének legnehezebb küzdő­terére lép. Előbb csak a Felső-Tisza szabályo­zására kiterjedő ún. „előleges javaslatot” dolgoz ki, majd az egész Tisza egységes szabályozásának tervét alkotja meg, amelyet 1846 márciusában terjeszt a Tiszavölgyi Társulat választmányi ülése elé. A terv újszerű, bátor gondolatai, a nagybirto­kosok tiltakozása az ármentesítés költségeinek viselése ellen szenvedélyes vitákat váltott ki. Vásárhelyi igazának tudatában, meg nem alkuvó következetességgel harcolt az önző, szűk látókörű maradiság ellen. A felavatott Vásárhelyi emlékmű Az emlékmű kubikosokat megörökítő féldomborműve 131

Next