Volán Hírlap, 1978 (4. évfolyam, 1-26. szám)
1978-06-15 / 12. szám
.Zihált utcák, elnéptelenedett játszóterek. Néhol munkahelyek. Természeti katasztrófa történt? Nem! A labdarúgó VB idejére az ország apraja-nagyja a televíziók elé telepedett. Kékes fény szűrődik ki esténként a lakások ablakain, időnként gólkiáltás hangzik. Sajnos csak ritkán. Annál inkább bíráló megjegyzés: nem megy a fiúknak a játék optimizmusunk, amellyel csapatunkat útjára bocsátottuk,, mérkőzésről-mérkőzésre csökkent. Oly annyira, hogy a Wembley-i formahanyatláson — bár akartak — nem tudtak játékosaink túljutni! Egyetlen öröm az ürömben, most már nyugodtan nézhetjük a meccseket, a legjobb csapatok versengését a világbajnoki címért. Az élet pedig lassan visszazökken a megszokott kerékvágásba. Benépesülnek az utcák a játszóterek, a munkahelyek... (G) A Életmentő pécsi véradók hívek óta kiemelkedő munkát végez a 13-es Volán Vöröskereszt szervezete. Sokrétű a tevékenységük. Vigyáznak a dolgozók egészségére, élenjárnak a családvédelemben, az alkoholizmus és a dohányzás elleni propagandában, de kiváltképpen az önkéntes véradások szervezésében. Ha a kórház kéri, készek azonnal segíteni. Ez történt május 17-én is, amikor a pécsi vértranszfúziós állomás 15 donort kért sürgős életmentő véradáshoz. Két pécsi betegen szívműtétet kívántak végrehajtani Szegeden, s ehhez Pécsről kellett a vért biztosítani. A Vöröskereszt szervezet életmentő közössége, a Jókai Mór szocialista brigád azonnal vállalta e nemes feladatot. Rövid idő alatt összehívták a donorokat: Henz László, Bebek József, Jeszek János, Antal Istvánná, Tabak Jánosné, Handler Józsefné, Szabó Sándor, Mihalik József, Cseh István, Búzási Gábor, Leszka János, Nidling József, Tröszt Ferenc, Baumgartner Jenő, Vörös Csaba, Vincze Ferenc, Gelencsér István, Gönczi Sándor, a 12-es Volán dolgozói azonnyomban a Vöröskereszt rohamkocsijába szálltak, s vértranzfúziós állomáson meg kezdődött a „nagyüzem Repülőgép vitte Szegedre az életet mentő vért, s 11 órakor már megkezdhették a műtétet. A Jókai Mór szocialista brigád életet mentett, a szívműtétet sikeresen elvégezték a szegedi orvosok. Karvaly Zoltán SZÁZEZER FORINT A 9-es Volán kecskeméti üzemegységében évről évre hagyományos módon, összevontan rendezik meg az anyák és a gyermekek napját. A v vállaláni szakszervezeti bizottság május utolsó hetében összehívja a gyermekgondozási segélyen levő kismamákat és apróságaikkal egyetemben megvendégeli őket. Ezek a rendezvények nem csupán kedves gesztusok a vállalati nődolgozók iránt, hanem hasznos és tartalmas beszélgetésekre is alkalmat teremtenek. A legutóbbi rendezvényen általános iskolás tanulók kedves köszöntője után Sohajda József igazgató tájékoztatta a meghívott asszonyokat az üzem mindennapjairól, gondjairól és eredményeiről. Közben a megjelent több mint negyven kisgyerek a kapott ajándék játékokkal foglalta el magát. Az igazgató elmondta, hogy a legégetőbb kérdések egyike a dolgozni szándékozó kismamák gyermekeinek elhelyezése. Bölcsődébe félszázan szeretnék beadni apróságaikat, a vállalatnak viszont nincsen saját intézménye, s a kérelmezők jogosultságának elbírálásáról a tanács dönt. Így többször előfordul, hogy nem tudják figyelembe venni az üzemi érdekeket. Az óvodákat illetően viszont valamivel jobb a helyzet: Kecskeméten ugyanis eddig már huszonkét helyet „vásároltak”. Jelenleg tizenkét kisgyereket tanácsi-, egyet az úgynevezett KISZ-es óvodában, tízet pedig a Reszelőgyár óvodájában tudnak elhelyezni. A vállalat nem kis anyagi áldozatokat hoz a gondok megoldására, hiszen , évente százezer forintnál is többet áldoz erre a célra. Egy tanár őst óvodai hely megvásárlása ugyanis hatvanezer forintba kerül és évente, minden gyermek után, tízezer forintot meghaladó üzemeltetési költséget is fizetni kell. Mindennek ellenére a 9-es Volán szakszervezeti és vállalati vezetői vásárolnának még óvodai helyeket Kecskeméten, ám a városban olyan nagy az igénylők száma, hogy a tanács nem tudja ellátni a szükségleteket. Az idén eddig tíz új kérelem érkezett be a szakszervezeti bizottsághoz, az érintett gyermekek mindegyikét valószínűleg el tudják helyezni. További tizenöt-húsz asszony gondjáról tudnak még, de konkrét segítségre kevés a remény, a vállalat mindent elkövet a gyermekes asszonyok nehézségeinek megszüntetésére, a városi intézmények zsúfoltsága viszont behatárolja a lehetőségek körét. Segédmotoros-kerékpárral ütközött június 4-én Békéscsaba belterületén, a 8-as Volán YF 71—89 forgalmi rendszámú ZIL tehergépkocsija. A baleset következtében a segédmotoros-kerékpár vezetője a helyszínen meghalt. A vizsgálat megállapítása szerint Oláh István gépjárművezető vétlen. Társadalmi munkában tette otthonossá a 7-es Volán lakatos műhelyének előterét a Jendrasik szocialista brigád. A lugasban pad és asztal szolgálja a pihenést, az előtérben pedig egy saját készítésű „köcsögfa” látható KITÜNTETÉS. A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Kossuth klubjában június 8-án a TIT Országos Elnöksége tizenegy művelődési otthonnak, köztük a Poscher János művelődési klubnak, a tudományos ismeretterjesztésben elért eredményekért aranykoszorús emlékplakett kitüntetést adományozta. ÉS KÖZLEKEDÉSTAKTIKA KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁG — címmel oktatási könyvet állított össze a 19-es Volán munkalélektani és ergonómiai körzeti állomása a vállalat gépkocsivezetői részére, amely 10 pontban a balesetek elkerülésére és a defenzív vezetésre hívja fel a figyelmet. A GAGARIN brigád, az autóbusz I. csapata szerepelt a legjobban a celldömölki kirendeltség KRESZ-vetélkedőjén. TÖBB MINT 87 LITER vérződött a közelmúltban megrendezett véradónapon a miskolci Volán 265 dolgozója. KERÁMIA emlékplakettet, valamint emléklapot kapnak a tízéves KISZ-tagsággal rendelkező fiatalok a 9-es Volánnál. Az idén harminchatan érdemelték ki ezt a jutalmat. SIKERESEN SZEREPELNEK a zalaegerszegi Volán— MedoSz női kosárlabdázói a nemzeti bajnokság osztályában. Az eddig második lejátszott 13 mérkőzésből 11 alkalommal győztek. 6 eredményeik alapján várhatóan dobogós helyezést vívnak ki maguknak. MÁSODIK HELYEZÉST ÉRT EL az első kategóriába sorolt vállalatok között a 12- es Volán a Baranya megyei Közlekedésbiztonsági Tanács által az elmúlt évben meghirdetett „Vezess baleset nélküli versenymozgalomban. Elsőbbségadás elmulasztása miatt történt baleset június 5-én Berettyóújfalunál, a 47-es út és a 42-es főútvonal kereszteződésében. A 8-as Volán YE 55—98 forgalmi rendszámú pótkocsis szerelvénye összeütközött a CS 60—11 forgalmi rendszámú személygépkocsival, s annak vezetője súlyos, életveszélyes sérülést szenvedett. A balesetért Pintér Antal békéscsabai gépkocsivezető a felelős. KISMAMATALÁLKOZÓT RENDEZTEK a közelmúltban a debreceni Volánnál. A 40 édesanyát tájékoztatták a vállalat eredményeiről, a gyermekeknek pedig ajándékokkal kedveskedtek. KÉTSZÁZ DOLGOZÓ adott vért június 2-án a pécsi Volánnál. KÉT ÚJ autóbusszal gyarapodott a 8-as Volán békési főnöksége. Ezek Mezőberény, Békéscsaba és Vésztő vonalon járók kényelmes utazását oldják meg. TIZENKÉT ÓVODAI FÉRŐHELYET kapott a 12-es Volán Pécs város Tanácsától az óvodai fejlesztésre kötött megállapodás alapján. SZELLEMI VETÉLKEDŐT RENDEZTEK a közelmúltban a miskolci Volánnál az 1848— 49-es szabadságharc történetéről. A vetélkedőt az üzemszervezés Széchenyi szocialista brigád csapata nyerte. Második a Forradalom 60 éve, harmadik az Elektronika brigád csapata lett. Irodalmi délutánt TARTOTTAK az ünnepi könyvhét alkalmából június elsején a baranyai Volánnál. Két pécsi költő, Makay Ida és Pál József jelenlétében, ifj. Kőműves Sándor színművész tolmácsolta költeményeiket a hallgatóságnak. CSEREÜDÜLTETÉSI MEGÁLLAPODÁST kötött a 21-es Volán a lengyel PKS közlekedési vállalattal. A megállapodás értelmében 21 lengyel dolgozó üdül családtagjaival együtt Balatonszéplakon, s ugyanennyi volános utazik Lengyelországba. Minden igényt kielégítő, modern autóbuszállomás épül Tiszafüreden. A helyi tanács és a Volán közös beruházása kilencmillió forintba kerül. Az átadás időpontja július 38. Állomásbővítés Bővítették Nyíregyházán, az erdőgazdaság szomszédságában lévő autóbusz végállomást. A városi tanács anyagi támogatásával és beruházásával növelték az állomás befogadóképességét, s az eddigi 8 jármű helyett 15-öt fogadhat. Május 28-tól 6 menetrendszerű autóbuszjárat — köztük három új — érinti az állomást. A beruházás érdekessége: a mintegy egymillió forintos munkát úgy valósították meg, hogy a tervezőik messzemenően figyelembe vették a környezetvédelmi előírásokat, s az állomás mentén elterülő erdő fáiból egyet sem vágtak ki. Figyelemre méltó versenyfelhívás A Volán 21 Vállalat rakodási üzemegysége, amelynek keretében mintegy 500 rakodómunkás dolgozik, vasúti vagonok kézi rakodását végzi, többek között az Autóker, a Csepeli Papírgyár, a Dunaújvárosi Papírgyár részére. A balesetveszélyes munka — közismerten — nagy gondosságot és különleges szakértelmet kíván. Ez a körülmény indította a rakodási üzemegység vezetőségét arra, hogy versenyt indítson az 1978. évre a munkabrigádok között, azzal a céllal, hogy kitűzött feladataikat balesetmentesen végezzék el. Minden olyan munkabrigád, amely az 1978. év során munkáját balesetmentesen végzi, jutalomban részesül. A balesetmentesen dolgozó brigádok részére az 1978. évi tevékenységük alapján 1979. február hónapban összesen 60 ezer forint kerül kifizetésre. Az egy főre jutó jutalom összege attól függ, hogy hány olyan munkabrigád lesz, amelyik az évi feladatokat baleset nélkül teljesítette. Az a brigádtag részesülhet a balesetmentes munka után járó jutalomban, aki 1978. január 2-től 1978. december 31-ig az üzemegység állományában dolgozott, akinek 1978. évben igazolatlan hiányzása nem volt, illetve fegyelmi büntetésben nem részesült. A versenyfelhívást Krassói Mihály üzemigazgató és Győrffy Gyula üszb-titkár írta alá. Nem mindegy... A megszervezett szervezetlenség — talán így lehetne jellemezni a 20-as Volán gödöllői főnökségének munkáját. A városi helyi közlekedést végző autóbuszok feladata az utasok szállítása. Ez ésszerűséget, rugalmaságot kíván — kívánna. A fővárosból közlekedő HÉV szerelvények utasainak Gödöllőre érkezve egyetlen jármű, az autóbusz marad, amivel a város távoleső pontjaira eljuthatnak , eljuthatnának. De többnyire ezt az utat kénytelenek gyalog megtenni, mivel a menetirányítók, s az ezért felelősek, annyi fáradságot nem vesznek, hogy alkalmazkodjanak a szerelvények érkezéséhez. Így történhet meg, hogy a pár percet késő HÉV utasai kénytelenek félórát, órát várni, vagy gyalog elindulni. Így történt ez június 4-én délelőtt fél tízkor is, amikor a gödöllői Szabadság tér rt. befutó HÉV utasai már csak futhattak volna a busz után, ami nem volt hajlandó megvárni őket. Várni pár percet. Úgy tűnik a 20-as Volán gödöllői főnökségének édesmindegy, hogy mennyi bevételt hoznak a buszok, mindegy, hogy mit mondanak az utasok — pedig nekik nem mindegy, lemaradnak-e vaegy sem. S talán vannak még olyanok, akiknek nem mindegy, milyen vélemény alakul ki a 20-as Volánról Gödöllőn. (KT) Gyermeknapi ajándék A 10-es Volán ipari osztályának dolgozói már évek óta lelkesen segítik a szegedi gyermekek közlekedési ismereteinek oktatását. Legutóbb a Satalov I. aranykoszorús szocialista brigád, valamint a Schönherz Zoltán KISZ-ifjúsági munkabrigád is bekapcsolódott a segítésbe. Elhatározták: olyan közlekedési lámparendszert készítenek a patronált Bérkert utcai óvodának, amely élethű mása az igazinak, s a gyakorlati oktatást ezzel meg lehet valósítani. Az elhatározást szívós, kitartó kivitelező munka követte, összegyűjtötték a vállalat gépjárműbontó telepén a még felhasználható anyagokat, megtisztították, és elkészítették a jelzőrendszert. lakatosok, villanyszerelők. ..alkotása” úgy működik, mint a valósi ,, testvére”. A Hunyadi János ezüstkoszorús, szocialista brigád tagjai, amikor megtudták, hogy munkatársaik milyen ajándékot készítenek, azonnal csatlakoztak. Selejt ponyvából egy kis terepasztalt alakítottak ki, amelyre felfestették a lámparendszerhez tartozó útburkolati jeleket. így lett komplett, az • ajándék, amelyet a szocialista brigádok 200 társadalmi munkaórában valósítottak meg és a gyermeknapon adták át a kis óvodásoknak. Fékhiba következtében nem tudott megállni a 17-es Volán VD 96—21 forgalmi rendszámú ZIL gépkocsija az M—7-es autópálya 8. kilométerkövénél. Áttért a menetirány szerinti bal oldalra és összeütközött az FD 79—10 forgalmi rendszámú Robur gépkocsival, annak gépkocsivezetője nyolc napon belül gyógyuló sérülést szenvedett. Az ügyben műszaki szakértői vizsgálatot rendeltek el. LEVÉLBEN MONDOTT KÖSZÖNETET Torzán Jánosnak, Töltési Sándornak és Oláh Józsefnek, a 22-es Volán dolgozóinak kimagasló munkájukért a budapesti Híradástechnikai Szövetkezet. A dolgozók jó munkájukért osztályvezetői dicséretet kaptak. HARMADIK HELYEZÉST ÉRT EL a 12-es Volán csapata a pécsi járási tűzoltóversenyen, amit a közelmúltban Bugádon rendeztek. jutalomkirándulásON tekintették meg a közelmúltban a 16-os Volán politikai oktatáson részt vett legjobb hallgatói a Magyar Munkásmozgalmi Múzeumot és a tavaszi BNV-t. Fékhiba miatt a 3-as Volán YE 44—11 forgalmi rendszámú gépkocsija ;l 26-os számú úton, az előtte haladó YF 52—32 forgalmi rendszámú, ugyancsak a 3-as Volán állományába tartozó, tehergépkocsinak ütközött. Azt meglökte, s belecsúszott az előtte haladó IC 72—79 forgalmi rendszámú személygépkocsiba. Személyi sérülés nem történt. A baleset okának megállapítását műszaki szakértő vizsgálja. Amatőr népművészek találkozója Üzemi amatőr népművészek második országos találkozóját és kiállítását rendezi meg november 25-e és 26-a között a SZOT kulturális-agitációs osztálya és a Dunaújvárosi munkásművelődési központ. A találkozóra, illetve a kiállításra csak üzemi dolgozók, üzemi nyugdíjasok és szakmunkástanulók jelentkezhetnek (szakkörök, csoportok nem). A vszb a nevezettek névsorát továbbítani fogja Dunaújvárosba. A népművészeti alkotásokat 1978. október 15-ig az alábbi címre küldték el: Munkásművelődési központ, 2400 Dunaújváros, Apáczai Csere János utca 9— 11. Azok az alkotók, akiknek anyagai a zsűri értékelése szerint kiállításra kerülnek, meghívást kapnak az országos találkozóra. GYERMEKRAJZVERSENYT rendezett az 5-ös Volán a gyermeknap alkalmából.