Volán Hírlap, 1980 (6. évfolyam, 1-26. szám)

1980-12-23 / 26. szám

Költözik az R­ 22-es December elején kezdték meg a Volán Elektro­nika szakemberei és mérnökei az eddig ideig­lenes helyen üzemelt R 22 -es számítógép átköl­töztetését a lassan elkészülő új központi számí­tástechnikai és szervizüzem épületébe, az első emeleti gépterembe. Nemsokára megkezdik a TPA 1140 géppark áttelepítését is. Képünk a korszerű R 22-es gépteremben készült. 4 MISKOLCI PÁRTCSOPORTMÓDSZEREK Jó úton haladunk... A miskolci Volán személy­forgalmi üzemének kettes szá­mú pártcsoportjánál az év ele­je óta új bizalmi tevékenyke­dik: Hejczei Imre, a vállalat 30 éves autóbuszvezetője. Az új jelző csak a megbízatására vonatkozik, hiszen évek óta a vállalatnál dolgozik. A párt­nak is több min­t három éve a tagja, a KISZ-ben pedig alapszervezeti titkár is volt. Politikus alkatnak ismerik vállalatszerte, nem véletlenül esett rá a választás. A 22 ta­­­got számláló közösséget sike­resen képviseli. Ottjártunkkor éppen az,, g"lapszervezet veze­tőségi IHéMrftf ^éSkMAt.u 1 — Az idén végzett gazdasá­gi munkánkat értékeltük — mondja. — A kérdések gyúj­tópontjában ezúttal is a me­netrendszerűség és a járatok gazdaságossága állt. Az ülés — az előzőekhez hasonlóan — nyílt, őszinte légkörű volt, a jelenlevők aktivitására sen­ki nem panaszkodhatott... A szót kérők többsége a különjáratnál ebben az évben tapasztalható gondokról be­szélt. A szállodai költségek emelkedése miatt az IBUSZ a tervezett utak mintegy negy­ven százalékát lemondta. így a munkakiesést kellett pótol­niuk. A debreceni MÁV-igaz­­gatóság területén végzett vo­natpótló munkákkal, valamint az őszi mezőgazdasági betaka­rításnál végzett különjárati személyszállítással ez sikerült is. Gondot okoz, hogy az IBUSZ a tervezett utakat csak öt nappal az indulás előtt mondja le. Ennyire szorítja őket a szerződés, az viszont tény, hogy a szocialista együtt­­m­űködés ennél többet köve­telne. Nem véletlen, hogy e gyakorlat ellen többen szót emeltek. — Szerencsére a dolgozók aktivitása lényegesen emelke­dett — vélekedik Hejczei Im­re. — Több ma a közös ügyért aggódó és tenni akaró, politi­záló ember. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy egyéni panaszaikkal nem keresnének fel. Ilyen­­ is van, de ez nem baj. A megfelelő információk adásához ez is hozzátartozik. A pártcsoport munkájában ebben az évben — mint azt a bizalmi elmondta — jelentős változás történt. Az egy bri­gádban dolgozók — az eddigi gyakorlattól eltérően — egy csoportba kerültek. Könnyebb lett így a határozatok megvi­tatása és végrehajtása is. Erre szükség is volt. A közös véle­mény kialakítása a pár­­tonkívüliek, munkatársak meg­győzése nem kis nevelő munkát rótt­ a pártcso­port tagjaira. így történt ez az üzemanyagnorma rendezé­sénél, és a jelenleg folyó egy­személyi kiszolgálás kiszélesí­­tésénél is. — Hova szigorítják már a normát, így lehetetlen lesz a megtakarítás! Ilyen és ehhez hasonló véleményeket gyakran hallhattunk — mondja Hej­­czai Imre. — A brigádválla­lások teljesíthetőségét féltet­ték. Ma már szerencsére ez nem zárna. Először szóval, az­tán tettel is bizonyítottuk, hogy jócskán ma­radt miég le­­fújt feágünk, c.< . njoda folynak a viták. Az idősebbek közül sokan idegenkednek et­től. Agáinak a bevált, az ál­taluk jónak tartott régi mód­szer mellett. A mi feladatunk meggyőzni őket, hogy amit egy ember megoldhat, azt ne csi­nálja kettő. Természetesen a csoport tagjai között sem mindig tel­jes az egyetértés. A bel- és külpolitikai, valamint a gaz­daságpolitikai kérdéseket időnként ők is másképpen ér­telmezik, értékelik. A csoport­bizalmi szerint, a­ szemináriu­mokon, az előadók segítségé­vel öntenek tiszta vizet a po­hárba. Az ott elsajátítottakat igyekeznek a társaiknak to­­vább adni. Igény van rá. Mind több a politikai élettel, valamint a vállalat érdekével is törődő ember. A csak bírá­lók mellett mind többen tesz­nek javaslatot a­­ gondok or­voslására. A csoport tagjainak kiemelt feladata a KISZ-es fiatalok patron­álása, a párttaggá ne­velés munkája. Az eredmé­nyek ellenére még ma is akadnak olyan fiatalok,­­aki­ket csak saját gondja­i­k fog­lalkoztatnak. A szemléletük megváltoztatásához még jelen­tős erőfeszítéseket kell ten­niük. — Nagy érdeklődéssel kí­sértük pártunk XII. kongres­­­szusát — összegez Hejczei Im­re. — A nyílt légkörű, őszin­te, hibákért is,, fel­táró felszó­­­lalások, valamint a jövőt kör­vonalazó határozatok megerő­sítettek bennünket, hogy jó úton haladunk! A kongres­­­szius hatására feltétlenül vál­toztatni fogunk munkamódsze­reinken is, de természetesen csak fokozatosan valósíthat­juk meg ezeket. Sok még a tennivalónk, igyekeznünk kell. Most a személyforgalmi üzem dolgozóinak legidősze­rűbb feladatainak egyike az ünnepi csúcsforgalom zavar­mentes, a lehetőségekhez­­ mér­ve legkulturáltabb lebonyolí­tása. A politikai agitáció leg­hatásosabb fegyvere még min­dig a gazdasági munka pél­damutató elvégzése. Erre ké­szülnek a pártcsoport tagjai is. (G) © Hírlap Visszatérünk... Szb-ülés A VOLÁN Tröszt bizalmi­főbizalmi szervezeti testület­ének szak­­bizottsága decem­ber 18-án ülést tartott. Első napirendi pontként, vélemé­nyezési hatáskörben, Koch Ádámné bizottságvezető elő­terjesztés­ében vitatta meg a bizottság a tröszti jóléti és kulturális alap elvonását és felosztását. Majd ugyan­csak véleményezési ha­táskörben, Kulcsár István szervezési bizottságvezető előadásában tárgyalták a tes­tület és szakszervezeti bizott­sága 1981. első félévi munka­­tervét. .Végezetül a bizottság­vezetők adtak tájékoztatást a végzett munkáról, a területen szerzett tapasztalatokról. Az első és a második napi­rendi pontok anyagainak is­mertetésére és az állás­foglalá­sokra a következő számunk­ban visszatérünk. 45 évi munka után Majd öt évet dolgozott rá, míg végre elszánta magát a döntésre, hogy befejezi munkáit Hajdú István Jenő, a a Volán­tourist szervizmestere. A hatvanöt éves szervizmes­ter negyvenöt évi munka után ment nyugdíjba. Szabadszállá­son volt inas négy évig. Gőz­gépeket, traktorokat, cséplősgé­­peket javított, cse lópatkolást is végzett. Miután felszaba­dult a Mérai testvérek szer­vizeibe ke­rült. Itt ismerkedett meg az akkori gépkocsi-típu­sokkal, a DKV-val, Citroennel és más­­ típusokkal. Pontossága, szakmaszeretete már itt­­ is megmutatkozott és következő munkahelyein is, például az Autójavító K­ tsz­­nél, vagy a Vitaxnál, ezért szerették, becsülték. Több mint húsz éve került a Volántouristhoz — illetve elődjéhez — az akkori Lövő­ház utcai szerelőcsarnokba. Az XX-es kocsikat, taxikat szerelte, még a szabad ég alatt Húszéves lelkiismeretes tevékenységének köszönhetően nemrégiben ünnepélyesen bú­csúztatták munkatársai, veze­tői, akik megköszönték eddig végzett nélkülözhetetlen mun­káját. De Hajdú István Jenő azért még nem búcsúzik tourist szerelőműhelyétől, hi­­­szen min­t mondotta, bejárok még a Lengyel utcába, hátha tudok még valamit segíteni. Györkös József Az önkéntes rendszők küldöttértekezlete A Budapesti Rendőr-főkapi­tányság önkéntes segítőinek küldöttválasztó értekezletére került sor december 13-án, a Volán oktatási központ kultúr­termében. A mintegy 8 ezer budapesti önkéntes rendőrt há­romszázan képviselték, akik megválasztották a II. országos önkéntes rendőri tanácskozásra a tizenhat­­ küldöttet. Az ün­nepségen részt vett Tóth Fe­renc rendőr vezérőrnagy, az országos rendőrfőkapitány he­lyettese, dr. Vincze Lukács, rendőr vezérőrnagy, budapesti rendőrfőkapitány, Forró Dezső rendőr alezredes, a BRFK pártbizottságának első titkára, dr. Csiba István rendőr ve­zérőrnagy, a budapesti rend­őrfőkapitány bűnügyi első he­lyettese, dr. Mató Béla rendőr ezredes, a budapesti rendőrfő­kapitány helyettese. Ezen kí­vül számos budapesti politi­kai és társadalmi szervezet képviselője jött el az ünnep­ségre, valamint több delegá­ló vállalat vezérigazgatója, igazgatója jelent meg, köztük Tapolczai Kálmán, a Volán Tröszt vezérigazgatója. Az ünnepi beszédet dr. Má­tok Béla tartotta. Méltatta a rend önkéntes őreinek nélkü­lözhetetlen munkáját, és fel­elevenítette, hogy huszonöt év alatt milyen jelentős fejlődé­sen ment keresztül az önkén­tes rendőri munka. Ma már szakosodott feladatok ellátá­sában vesznek részt az ön­kéntesek, köztük a volánosok is. A konkrét szakmai megbí­zatásokkal a rendőrség önkén­tes segítői jelentősen hozzá­járulnak a főváros közbizton­ságához és közlekedésbiztonsá­gához,­­amely társadalmi ér­dek. Az ünnepi beszéd után az ifjú gárda és az úttörők ön­kéntes képviselői szólaltak fel, majd néhány kiváló munkát végzett önkéntes rendőr ve­hetett át kitüntetést és jutal­mat. A Közbiztonsági érem arany fokozatát Pfeil József, (20-as Volán), a Kiváló tár­sadalmi munkáért kitüntetést Magyari Emil (Volántourist) kapta. Ezután a jelenlevők megválasztották azt a tizenhat küldöttet, akik az országos ér­tekezleten képviselik a buda­pesti önkéntes rendőröket. A küldöttek között ott lesz dr. Zahumenszky József vezér­igazgatóhelyettes, törzspa­rancsnok. ....----. •A Pfeil Józsefet köszönti dr. Vincze Lukács MEZŐ IMRE özvegye láto­gatott el a tatabányai Volán­hoz december 15-én. A mártír nevét viselő általános iskola tanulóinak kis műsora után a vállalat nevében Fülöp Sán­dor, a Mező Imre tehergépko­csivezető szocialista brigád tagjai koszorúzták meg a 75 év­vel ezelőtt született munkás­­mozgalmi harcos emléktáblá­ját. ★ lok AZ ELEKTRONIKA ® fiata­társadalmi munkájának eredményeként december 6-án megkezdhette munkáját Vakvezető Kutyaképző Iskola a Csepelen. Az ünnepélyes meg­nyitó alkalmából elismerő ok­levelet és kitüntetést kapott dr. Tápay Tamás, Dióssi Csa­ba, Kovács Attila és az elekt­ronika KISZ-szervezete. Látogatóban Borkai Istvánnál... TELEFONON kerestem Bor­kai Istvánt, a győri Volán oxi­génszállítási kirendeltségének vezetőjét, találkozni szerettem volna vele. Javasolta, hogy vá­lasszuk a vasárnap estét, ilyen­kor otthon az egész család. Eb­ben maradtunk, s mikor be­léptem a Munkásőr úti lakás ajtaján, valóban senki sem hi­ányzott az öttagú famíliából. Igaz, Anita, a legkisebb gye­rek az ágyat nyomta — meg­fázott a jégen — de ez a ke­dély állapotán láthatóan mit sem rontott. Megjött már Budapestről a család büszkesége, Zsolt is, aki az olimpiai reménységek tornaversenyén szerepelt a Rá­ba ETO csapatában, méghozzá kitűnően, hiszen a Budapesti Honvéd mögött a második he­lyet szerezték meg, így, érem­gyűjteménye—mely már szin­te az egész kisszobát betölti — újabb darabbal gyarapodott. — Mindhárom gyerek spor­tol — mondja az apuka. Enikő most hetedik osztályos­­ kézilabdázik, Anita atleti­zál, de még nem döntötte el, melyik ágát választja. Igaz, van még ideje rá. A mozgás szeretetét — nem vitás — a szülőktől örökölték. Borkai Ist­ván valamikor a Rába ETO- ban kézilabdázott, felesége pe­dig, igaz nem versenyszerűen — tornászott. Ennek jótékony hatása ma is látszik, nem kell elhízástól tartania. A ház asszonya közben ki­vonul a konyhába kávét főzni. Amíg a házigazdával beszél­getünk, a gyerekek fülelnek. — 1958 óta dolgozom a 19- es Volánnál, amikor oda ke­rültem, még 61-es AKÖV-nek hívták. Forgalmi gyakornok­ként kezdtem, voltam menet­levél-ellenőr, munkahelyi me­netirányító. Jelenlegi beosztá­somba, az oxigénszállítási ki­rendeltség élére 1964-ben ke­rültem. Tizenhét tehergépko­csi-vezető és huszonöt rakodó­­munkás tartozik a kezem alá, évi 13,5 millió forinttal járu­lunk hozzá a vállalat gazdál­kodásához. A PJA is gépkocsivezető volt a vállalatnál, alapító tagja a Volán jogelődjének, az 1948- ban alakult Teherfuvarozási Vállalatnak. — Apám mindig arra taní­tott, hogy becsüljem meg a fi­zikai munkát, s én ezt mindig szem előtt tartom, hiszen a ra­kodók 80—100 kilós palacko­kat emelgetnek, gépesíteni ezt a rakodást alig lehet, tehát ne­héz mesterség ez. Sajnos, gya­kori az ujjsérülés és a kisebb baleset, de azt örömmel mondhatom, hogy a részleg 14 dolgozója kezdettől fogva együtt van­. Közben elkészült a forró fekete, Borkainé is leül kö­zénk és rágyújt, ő is volános, rendelkező forgalmi szolgá­lattevő. Reggel kiadja a ko­csikhoz szükséges okmányo­kat, ha pedig­ érkeztető, be­szedi azokat. Mindennap el­lenőrzi a menetleveleket. Fi­gyelmet igénylő munka az övé. — Nem is csodálom, ha anyu sokszor fáradt és az al­vás a hobbyja — árulkodik a tizenötéves Zsolt. „Anyu” restelli magát és tiltakozik: — No, azért olvasok is —és gazdag könyvtárakra mutat. Magyar és külföldi írók köny­vei sorakoznak egymás mel­lett, de azért hozzáteszi: — az az igazság, hogy talán majd csak nyugdíjas korunk­ban érjük utól magunkat ol­vasásban, de szerencsére az még nagyon messze van. A „CSALÁDLÁTOGATÁS” vége felé illenék megmagya­rázni, miért a vasárnap este volt a legalkalmasabb idő­pont a beszélgetésre. Borkai István ugyanis másodállásban muzsikus, lakodalmakba jár két kollégájával együtt, majd­nem minden szombaton. Nem­csak pénzkereseti lehetőség ez számára, hanem kikapcsolódás is, az egész heti munka után. Passziója pedig az, hogy a rádióból felveszi magnójára a számokat és lekottázza őket. Jó pár éve járják már a Győr-Sopron megyei falvakat és volt alkalma megfigyelni, hogyan gyarapodnak az em­berek ... A menyasszonytánc­nál mostanában már az öt­százasok röpködnek, a nász­ajándék pedig nemritkán sze­mélygépkocsi. Persze a Borkai-triót a vál­lalatnál is ismerik. Minden nőnapon ők húzzák a talpalá­­valót. Ő tangóharmonikázik. Sem ebben, sem a munkájá­ban nem vallott eddig szé­gyent. Utóbbit bizonyítja, hogy ez év elején beválasztot­ták a pártalapszervezet ve­zetőségébe. Ott is pénzzel fog­lalkozik, ő a gazdasági fele­lős. Varga Zoltán Jól vizsgáztak A korán jött­ tél, Csongrád megyében is hóakadályokkal köszöntött be. A tanyavilág életét helyenként ha időlege­sen is, megbénította. A csa­tában győzött az ember, gép és 36 óra után megin­a­dult az élet. Az élelmet szál­lító Volán gépkocsik, a FU­­SZlSRT-szállítmányok kijutot­­­tak a legkisebb településre is. Most igazán bebizonyoso­dott, hogy a három évre ké­szített,, személyekre is lebon­tott téli felkészítő ütemterv igen hasznos. Jól vizsgáztak a műszaki szakszolgálat és a forgalom dolgozói. A mun­kásszállító járművek, ha ké­séssel is, de mindenütt meg­érkeztek a rendeltetési he­lyükre. A gyorsan jött hó hirtelen el is köszönt. Ismét benépe­sült a határ, mentették kint rekedt terményt. Ebbe a a munkába bekapcsolódtak a 10-es szerelvényei is. • Ígére­tükhöz híven, az ünnepekig, nem csak behozták az időjá­rás okozta elmaradást, ha­nem a kukorica- és a cukor­répa-szállítást be is fejezték. ­két nagy sztár érkezett né­­h­ány órára hazánkba. Egy volt világbajnok: James Hunt és egy jelölt: John Watson. Az egyik megúszta, a másik reméli, hogy megússza. Mármint a halálról van szó, mert a néhány órás sajtófoga­dáson bármit is kérdeztek az újságírók, csaknem mindig ide kanyarodott a beszélgetés. „Önvédelemből hagytam abba a versenyzést, s most már csak akkor ülök versenyautóba, ha áll a motor” — mondta Hunt. Az ír Watson másként véleke­dik:­­Argentínában lesz ja­nuárban az első Forma 1-es futam. Nem titkolom, jövőre világba­jnok akarok lenni. Gyö­nyörűséget kell szereznem a közönségnek, meg magamnak. Hiszen ez művészet, legalábbis szerintem.” Hunt közben elővesz egy ci­garettát, de a filtert gyújtja meg. Köhécse­­s bosszúsan dobja a hamutartóba. Apró figyelmetlenség, ő most már megengedheti magának ... ,(KZ)

Next