Volán Hírlap, 1981 (7. évfolyam, 1-26. szám)
1981-07-09 / 14. szám
Balesetelemzés Nyári időszakban, amikor a motorkerékpárosok túlnyomó többsége rendszeresen közlekedik az országutakon, a nagy terjedelmű járművek és a motorosok együtthaladása meglepően sok gondot vet fel. A statisztika szerint visszatérő baleseti ok az, hogy a motoros, valamint a segédmotoros leszorul az útról a mellette elhaladó, az őt megelőző nagy terjedelmű jármű túlzott közelsége miatt. Igen gyakran úgy történnek meg ezek a balesetek, hogy a kellő oldaltávolság hiánya jogilag nem is biztosítható, és már a helyszínelés során sem mutatható ki a két jármű közötti mozgáskapcsolatban a közvetlen hatás. A motorkerékpárosok jellegzetes panasza azonban, miszerint az őket megelőző járművek túl közel haladnak el mellettük, bizonyos vizsgálatokkal alátámasztott: ezek a forgalmi felmérések azt jelzik, hogy például a teherautóknak mintegy 50—60 százaléka nem húzódik ki, vagy csak minimális mértékben, amikor egy motorost beérve, mellette elhalad. A furcsa az, hogy a gyorsabb személykocsik vezetői viszonylag nagyobb távolságot hagynak, fel is tételezhető, hogy az oldaltávolság megválasztása — valószínűen ösztönös alapon — függ a másik mellett elhaladó jármű sebességétől. Talán éppen azért mert lassan közeledett, az egyik esős napon egy Jászberény felé tartó teherautó túl közel haladt el a néptelen országúton a motoros mellett. Vezetője, noha nem volt egyáltalán szembeforgatom, alig centimétereket húzott ki a forgalmi sávjából, s utolérve a motorost, egészen szorosan húzott el mellette. Az előzésnek ez a szabálytalan kivitelezése azonban még nem okozott volna bajt, de tudjuk, ilyen esetekben a ki nem számítható véletlenek mint is szerepet játszanak! A teherautó első kereke éppen akkor döccent bele egy víztócsába, amikor a motoros mellett volt, s a felfröccsenő víz a motoros sisakjának a szemellenzőjére került. A szoros közelségtől amúgyis megzavarodott motoros balkezével odanyúlt, hogy a vizet letörölje, s közben a jobboldali kormányszarvra nehezedett. A megriadás, a hirtelen látásvesztés és még ráadásul a teherautó menetszele elegendő volt ahhoz, hogy a motorkerékpár lefusson az útról, bele az árokba. A motoros nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérüléseket szenvedett, életben maradását a teherautó-vezető gyors intézkedésének köszönhette. Az eset igazolja a már említett veszélyek valóságát. A teherautó vezetője — mondjuk úgy — egyszerűen csak kényelmességből nem húzódott ki eléggé, hiszen se közelben, se távolban nem volt más az úton. (Talán éppen ez a látszólagos veszélytelenség altatta el!) Minden körülmények között nagyobb oldaltávolságot kellett volna tartania, már csak az esőre, a nedves útra való tekintettel is. Az oldaltávolság akkor a legbiztonságosabb, ha a mindenkori forgalmi és egyéb viszonyoknak megfelelően — a lehető legnagyobbra méretezzük, s ha úgy választjuk meg, hogy abba még másik partner esetleges mozgásváltozása, sőt esetleges zavara is „beleférjen”! Tudatosan meg kell fontolnunk ezenfelül, hogy a motorkerékpár soha nem nyílegyenesen, hanem hosszú nyújtott köríveken halad, amolyan elnyújtott S-formákat ír le az úton, tehát szemnek szinte érzékelhetetlenül néhány centiméterrel hol kijjebb, hol beljebb közlekedik. Ez az enyhén kígyózó mozgás, no meg a motorozó védtelensége is arra a következtetésre vezet, hogy a motorosok mellett elhaladva ugyanakkora, vagy még nagyobb oldaltávolságot kell tartanunk, mint amikor gépkocsik vannak mellettünk. Ez az elv gyakorlatban majdnem mindig megvalósítható, s nagyobb biztonságot teremt. Kezében a volán Az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács júniusban indította el kéthónaposra tervezett akcióját, amelynek mottója: „Kezében a volán, kezében a döntés." A jelszó egyetlen egy tényezőre kívánja figyelmeztetni a járművezetőket, amely azonban döntő a biztonságos közlekedésben. Ez pedig nem más, mint a sebesség helyes megválasztása. Lakott területen kívül a bekövetkezett baleseteknek több mint 50 százalékában a sebesség mint ok szerepelt. A halálos kimenetelű baleseteknek fele már kifejezetten a sebességre vezethető vissza mint elsődleges okra. Jogos tehát, hogy minden járművezetőtől megkövetelhető legyen az ésszerű sebesség, hiszen az előírt felső sebességhatárok csak az általános korlátokat jelzik, ezeken alul már a vezető dönthet, mikor, milyen helyzetben, milyen körülmények között, mekkora sebességgel halad. A relatív gyorshajtás, a körülményeknek meg nem felelő sebesség sokszor volt téma már ebben a rovatban is. Nem lehet azonban elég sokszor hangsúlyozni, hogy a forgalomnak ez a fontos biztonsági eleme, tehát a körülményekhez igazított sebesség mennyire befolyásolja a mindenkori közlekedést. A balesetek túlnyomó többsége nem a túlzottan magas sebességtartományokban következik be. A 25—30, az 50 —60 kilométeres óránkénti tempó, ha soknak bizonyul az úthoz, a látáshoz, a forgalomhoz, a vezető hozzáértéséhez és magához a járműhöz viszonyítva — ugyanolyan, sőt zölti sebességkülönbség viszont eleve veszélyforrás lehet. Ezt csak az egyes járművezetők figyelme és fegyelme küszöbölheti ki, illetve valósíthatja meg. Kezében a volán, kezében a döntés! — s a döntést így érdemes értelmeznünk. számszerűen többszörös veszélyt teremt. Ez a mértékében alacsonynak tűnő sebesség forrása lehet sok más típusú balesetnek. A ráfutások, a szabálytalan kanyarodások, az elsőbbség meg nem adásának különböző esetei, de még az elindulások, sávváltások is a végrehajtás sebessége szerint lesznek súlyos vagy kevésbé súlyos veszélyekké. Alapvetően a sebesség az, amivel a vezető szabályozni tudja az általa végrehajtandó manőverek biztonságának fokát. Ezért kell a sebesség megválasztásában mindig tudatosan eljárni, s rugalmasan dönteni. A figyelmeztetés érvényes persze más irányba is. A túlzottan alacsony sebességek sem biztonságosak, mivel másokat előzésre, sőt előzések sorozatára kényszerítenek. Gyakorlati tanácsunk ezzel kapcsolatban egy lehet: tűzzük ki célunknak azt, hogy mi mindent megtegyünk a körülöttünk zajló forgalom egyenletességéért. A sebességüket tekintve homogén járműsorok, a forgalmi áramlatba beilleszkedő járművek törvényszerűen nagyobb biztonságban mozoghatnak. Minden egymás kö- Helyszíni bírság A közlekedési szabálysértések egyik legegyszerűbb büntetése a helyszíni bírság. Az intézkedő rendőr a kisebb mérvű szabálysértések esetén alkalmazza, amikor úgy látja, hogy a figyelmeztetés nem elegendő. A helyszíni bírság célja, hogy az ellenőrző hatóság, amikor szabálytalanságot tapasztal, azt ott a helyszínen szüntesse meg és egyben büntesse is a szabálytalanság elkövetőjét. Ennek a „jogintézménynek” az is a célja, hogy a továbbiakban ne legyen szükség írott dokumentációra, vagyis az eljáró hatóság rövid úton rendezze az ügyet. Helyszíni bírság csak a csekélyebb jelentőségű cselekményekért szabható ki, és csak az úgynevezett „tetten ért” elkövetővel szemben alkalmazható, amit úgy kell értenünk, hogy a szabálysértés elkövetéséhez nem fér kétség. Amennyiben egy ilyen szabálysértés elkövetője megtagadja a helyszíni bírság kifizetését, ezzel elindítja a hosszadalmasabb és költségesebb szabálysértési eljárást. Gyakran szokták emlegetni a járművezetők, hogy egy-egy ilyen esetben az utcán felajánlott helyszíni bírság összegénél nagyobb, magasabb lett végül is a szabálysértési bírság, és sokan nem tudják, hogy miért van ez így. Nos, ha megindult a szabálysértési eljárás, akkor a hatóság már olyan más körülményeket is értékel, amelyekről az utcán intézkedő rendőr a dolog természeténél fogva nem tudhat. Ilyen például az elkövető korábbi közúti magatartása, amelyről két évre visszamenően vezet nyilvántartást a szabálysértési hatóság. S ilyenkor persze azt is értékelik, hogy a szóban forgó gépjárművezetőnek ebben az időszakban milyen más, hasonló vagy egyéb szabálysértései voltak. Akár tehát egy egyszerű tilos parkolás is sokkal nagyobb bírságot jelenthet végül is, ha kiderül, hogy az utóbbi két évben a járművezető már többször volt emiatt figyelmeztetve vagy bírságolva! De befolyásolja a bírság nagyságát az is, hogy egy adott területen milyen gyakorisággal fordulnak elő azonos jellegű szabálytalanságok, hiszen szabálysértési eljárás a megelőzést, a visszatartást is szolgálja. Nem minden esetben növekszik azonban a bírság összege! Előfordul gyakran az is, hogy a szabálysértési hatóság is a helyszíni bírságnak megfelelő összeget állapít meg. Fénysorompóval védett vasúti átjáróban ütközött egy személyvonattal Bálint Sándor, a 15-ös Volán gépkocsivezetője, az YF 59-41- es ZIL-sel, alsóörsi kempingnél. A június 26-án történt balesetnél a gépkocsivezető 8 napon túl, a rakodó pedig 8 napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett, az anyagi kár jelentős. 179-800: Tourinform Az Országos Idegenforgalmi Hivatal kezdeményezésére, a külföldi tapasztalatokat is felhasználva, azt számos új, sajátos ötlettel gazdagítva, egy Európában is egyedülálló információs rendszert hoztak létre hazánkban június 1-vel: a TOURINFORM-ot. A szolgálat több mint 40 ezer adatot tartalmazó mikrofilmjei segítségével a hazánkban eligazodni kívánó turisták dolgát kívánja megkönnyíteni. A telexeken naponta több száz, friss információ érkezik a TOURINFOM-ba. Az egyik legfontosabb szolgáltatásuk az útlevéllel, vízummal, devizával felmerülő kérdésekről, a határátkelőhelyek nyitvatartásáról, napi forgalmáról ad tájékoztatást. A szálláskeresők — adatbank segítségével — az ország valamennyi szállodájának, fogadójának, kempingjének üdülőházának címét, telefonos számát megtudhatják, de szükség esetén az árakról is értesülhetnek. Ugyanígy csokorba gyűjtve találhatók az ország múzeumairól, műemlékeiről, a természetvédelmi területeinkről fontos tudnivalók. A romantikát kedvelők a skanzenek és a falumúzeumok között válogathatnak. A mikrofilmek tartalmazzák az éttermek, cukrászdák, eszpresszóik, éjszakai szórakozóhelyek címeit, sőt, a hasukat kedvelők az ételspecialitásokról is tájékoztatást kapnak. A gyógyulni vágyókkal pedig nemcsak gyógyfürdők helyeit és nyitavatartási idejét tudják közölni, hanem azt is, hogy a víz milyen betegségek gyógyítására alkalmas. A TOURINFORM jó kapcsolatot épített ki az utazási irodákkal és az idegenforgalmi hivatalokkal. Az érdeklődőket naprakészen tájékoztatják a belföldi üdülési lehetőségekről, túrákról is. A gépkocsikkal érkezők az utakról, az üzemanyagárakról, az ÁFOR kutak címeiről és nyitvatartási idejéről, az országban található szervizekről érdeklődhetnek. A MÁV, a Malév és MAHART járatairól is rendszeres tájékoztatást adnak. A Volán távolsági járataival, valamint a helyi közlekedéssel kapcsolatos tudnivalókat is nyilvántartják. A sportbarátok és a természet szerelmesei is megfelelő tájékoztatást kaphatnak, az elmaradhatatlan meteorológiai — 24 és 48 órás _ előrejelzéssel egyetemben. Mindezeket öt nyelven — magyar, német, angol, orosz és francia — tudakolhatják meg. Friss információkkal segítsük a szolgálatot! NAPKÖZIS TÁBORT nyitnak a 7-es Volán tiszaligeti üdülőjében. Augusztusban negyven iskolás korú volános gyermek üdültetéséről gondoskodnak a szolnokiak. A programban kulturális és sportvetélkedők, valamint úszótanfolyam is szerepel. Baráti találkozó Mit számít az, hogy az ember hány éj>es, csak a szíve legyen fiatal — állítja egy régi közkedvelt sláger. Ez lehetett volna a mottója a 2-es Volán központi telepén június 30- án tartott nyugdíjas-találkozónak. Őszbe vegyülő, deresedő hajú régi volános dolgozók találkoztak ismét. Az évek nem múltak el nyomtalanul, de a jó kedv töretlen maradt. A nógrádi Volán vezetői azokat a nyugállományba vonult dolgozókat hívták össze ez alkalommal, akik több mint 25 évet töltöttek el az autóközlekedési vállalatnál. Most vehették kézbe a nyugdíjasok és házastársaik a szabadjegyeket is. A 2-es Volánnál mintegy 40 nyugdíjas és 30 családtag kapta meg ezen a napon az országos szabadjegyet. A találkozó azonban nemcsak ezt a célt szolgálta. Most tájékoztatták a nyugdíjasokat a vállalat munkájáról, tevékenységéről és a jövő feladatairól. Megvitatták azt is, hogy augusztusban — a hagyományoknak megfelelően — ismét egynapos kirándulásra utazhat mintegy 180 volános nyugdíjas. Rövid vita után döntöttek, hogy ebben az évben az úticél Eger és Bogácsfürdő lesz. Arról, hogy a mostani nyugdíjas-találkozó emlékezetesebb legyen Borszéki Vilmos nyugalmazott forgalomvezető is gondoskodott. Az egybegyűltek nagy tetszésére Tóth Árpád: Hej szerelem című versét szavalta el. A baráti beszélgetéseket és a jó hangulatú délutánt a vállalat és szakszervezeti bizottság képviselői szavai zárták, akik további jó egészséget kívántak a volt volános dolgozóknak. Ez a búcsú nem szól hosszú időre, hiszen augusztusban újra találkoznak a régi barátok. Vérből Károly HAT HÓNAP TAPASZTALATAI Magán megbízók komplex kiszolgálása Közismert, hogy a piaci változások a vállalatokat aktívabb üzletpolitikára kényszerítették. A második félév elején a 14-es Volánnál arról érdeklődtünk, hogy az év eleji elképzelésekből, 6 hónap alatt mit sikerült megvalósítani. A személyforgalomnál — mint Czékmán József főosztályvezető elmondta — a szabad idő növekedésével számoltak a buszforgalomban. Az 5 napos munkahét bevezetésével Székesfehérváron minden bizonnyal erősödni fog az utasforgalom a fürdő- és városkörnyéki járatokon, ezért ezeket bővítették. A vállalat üzletpolitikájában a különjáratok szervezése kiemelten szerepelt, hiszen a hétvégeken egyre több busz felszabadul. Ezért különjárati kedvezménypolitikát alakítottak ki a vállalatnál: az elő- és utószezonban 15—20 százalék közötti, míg a főidényben 10—15 százalékos a kedvezmény. Újdonság az is, hogy ha valaki a vállalat utazási irodáján keresztül, szolgáltatásokkal együtt rendeli meg a különjáratot, akkor további 10 százalék kedvezményt kap a különjárati díjszabásból. A vállalat szakemberei felkeresték a gyárak, vállalatok vezetőit, hogy a náluk levő szerződéses járatokat hétvégén használják dolgozóik kirándulásra. Az eddigi tapasztalatok szerint ezzel a lehetőséggel sokan kívánnak élni. A 14-es Volán egyébként az utóbbi időben a komplex fuvarozásra törekszik; nemcsak a teherfuvarozást, szolgáltatásokat kínálják, hanem vállalják a munkásszállítást is. Ez történt most Szabadegyházán is, ahol rövidesen megkezdődik az invertcukor gyártása. A teherforgalomnál — mint Pauker József osztályvezető elmondta — az új fuvarigények feltárása és a meglevő feladatok magas színvonalú ellátása a cél. A járműkihasználás növelésére néhány feladatnál fuvardíj-kedvezményt adnak, ezenkívül megállapodást kötöttek több vállalattal a 100 kilométeren felül eddig üresen közlekedő járművek visszafelé való terheléséről. A 14-es Volán több vállalattal arról tárgyal, hogy a késztermék-fuvarozás mellett az alapanyagfuvarozást is a mi járműveink végezzék. Székesfehérváron továbbra is szorgalmazzák a közületi gépjárművek átvételét. Jelenleg az Agrokomplex-szel tárgyalnak a gépkocsipark átvételéről. Ezenkívül tervezik még a Húsipari Vállalat és az Alba Regia Építőipari Vállalat gépjárműveinek és szállítási feladatainak átvételét. Miután a megyében nagy beruházás az elkövetkezendő öt évben nem lesz, ezért a 14-es Volán a vállalatoknál történő bővítéseket is figyelemmel kíséri és egy-egy új gyárrészleg szállítási igényeiről jó előre tárgyalnak. A Fejér megyei Volán kiemelt feladatként kezeli a lakossági szolgáltatásokat. Más vállalatoktól eltérően fuvardíj-kedvezményt nem ad a 14-es, de komplex kiszolgálást nyújt magán ügyfeleinek is. Tehát a Volán irodában bárki megrendelheti az építkezéshez szükséges összes anyagot, a téglától a sóderén át a betonelemekig, és a vállalat a kért időre ütemezve szállítja az árut. Ezt a szolgáltatást most tovább szeretnék még bővíteni: Pilisvörösvárról Terranova nemesvakolat fuvarozását , értékesítését kívánják megszervezni. Még folynak a tárgyalások a hétvégi fuvarozásokról. Az 5 napos munkahét bevezetésével a szombati igények száma nőni fog. A vállalat szakemberei remélik, hogy az árukibocsátó helyeken megoldják a hétvégi fuvarozási lehetőséget. A néhány példa inkább csak ízelítő volt a 14-es Volán üzletpolitikai tevékenységéből. A lehetőségeket nap mint nap kutatják, mert ezt a munkát soha sem lehet véglegesen befejezettnek tekinteni. (C) A hengerfelújítók helytállásáról Rendkívül mostoha körülmények között dolgozik a 16- os Volán keszthelyi üzemegységének hengerfelújító üzeme. Az épületek több emberöltővel ezelőtt készültek, s inkább hasonlíthatók egy középkorból ittmaradt, elszegényedett nemesi mintsem egy XX. kúriához, századi ipari üzemhez. Szerencsére ezek a körülmények nem meghatározói az ittlévők tevékenységének, bár befolyásolják azt. Bizonyítja ezt, hogy az itt dolgozó Helikon szocialista brigád évek óta a vállalat legjobb közösségei közé tartozik. — Már kétszer kiérdemeltük a Vállalat kiváló brigádja címet — mondja Ágoston Sándor brigádvezető-helyettes. — S mint ön is látja, itt rengeteg pluszt kell adni a jó eredményekért. A brigád tizenkét évvel ezelőtt alakult. Tagjai lakatosok, autószerelők, esztergályosok, kovácsok. Fő profiljuk a tehergépjárművek reinek a felújítása. A henger6-os Volánon kívül 7—8 vállalat részére végez ilyen munkákat. — A Zil, Skoda, és a régebbi típusú Csepel teherautók hengereit újítjuk fel. Úgy tudom, az országban egyedül mi végezzük ezt. Az elmúlt évben mintegy 3 ezer jármű hengereit tettük újra használhatóvá. S már évek óta egy darab általunk felújított hengert sem küldtek vissza minőségi reklamációval. Itt szeretném elmondani, hogy még többet tudnánk dolgozni, más Volán vállalatok számára is szívesen újítanánk fel hengereket. Hiszen a takarékosságnak ez is egy formája, ha nem dobjuk el a még újrahasznosítható anyagokat, alkatrészeket. A brigád vállalásai is ezt a szemléletet tükrözik. Felajánlásaik között szerepel a költségek csökkentése, a nyereség növelése, az anyagtakarékosság. — Átlagéletkorunk 38 év, s közülünk hatan több mint tizenöt esztendeje dolgoznak a vállalatnál. Fegyelmi vétség ismeretlen a mi közösségünknél, üzemi balesetünk alakulásunk óta nem volt. A gazdasági munkájuk mellett még sok egyébre is tudnak időt szakítani. Rendszeresen részt vesznek a politikai oktatásokon, Lénárt István pedig szakközépiskolában bővíti ismereteit. Patronálják a városi 3. számú óvodát. Megjavították az óvoda kazánját, parkosítottak, mászókat és játékokat készítettek a gyermekeknek. — Az üzem területére is kiterjed a társadalmi munkavállalásunk. Mivel az üzemben nincsenek takarítónők, a hétvégeken műszak után mindig mi takarítunk, gondozzuk telepünket. A brigád két tagja, Rigó János és Nagy Zoltán tízszeres véradók, s már kiérdemelték a mozgalom kitüntetésének bronz fokozatát. Varga László is közel áll már ehhez, hiszen ő is nyolcszoros véradó. — Vállalatunknál felhívással fordultunk az összes szocialista brigádhoz, hogy mindenki fizessen legalább 50 forintot a mozgássérültek megsegítésére létrehozott országos alapba. Örömmel mondhatom, hogy sokan ennél jóval többet fizettek be. Ezen kívül Keszthelyért” „Az egy napot mozgalomban is részt veszünk. A brigádtagok a városi gyermekintézmények javára egy napi bérüket ajánlották fel. Kéri J. Tibor