Volán Hírlap, 1982 (8. évfolyam, 1-26. szám)
1982-04-01 / 7. szám
SZEKSZÁRD AZ ÉLEN Tudatos munka gyümölcse... A közúti balesetelhárítási Versenyben tavaly a 11-es Volán érte el a legjobb eredményt. Tízmillió kilométerre 0,5 baleset jutott, míg a tröszti átlag 1,71. Ez az eredmény a szekszárdiak életébe is kiemelkedő. Nem mindig büszkélkedhettek ... 1976-ban például 4,54- es átlaggal az utolsók voltak. Binczky István igazgatási és jogügyi osztályvezető: — Érdekességként meg kell említeni, hogy a tavalyi két baleset közül, egy ráadásul kifejezetten szerencsétlen körülmények között, relatív gyorshajtás következtében történt. A kocsi ugyanis egy iszappal borított kanyarban megcsúszott, majd kőkerítésnek ütközött. A másik baleset pedig nem, munkaidőben történt, ezért a verseny elbírálásában némi fenntartással kellett kezeli. Az ittas sofőr a fuvaroztató zárt és őrzött telephelyéről ellopott egy Skoda tehergépkocsit és ezt követően történt a baleset. A kiváló eredmény elérésében döntő szerepe van annak, hogy a szekszárdi vállalat egész területén a munka részévé vált a forgalombiztonsági tevékenység. Bővült az ellenőrzések köre is. Nagyszámú, kifejezetten forgalombiztonsági ellenőrzést tartottak. Gyakori volt a telephelyi ellenőrzés és nagyobb számú gépjárművel egy helyről való fuvarozáskor az útvonal ellenőrzése. — Az ellenőrzési módszerek közül eredményesnek tartjuk, ha az illetékesek a rendőrséggel közösen jelennek meg. Például a nagyobb felrakodó helyeken, hogy ott közösen elbeszélgessenek a vezetőkkel. Felhívják a figyelmet az úton adódó veszélyekre és természetesen közlik azt is, hogy a nap folyamán az érintett területen ellenőrzést tartanak. A Dombori—Szekszárd útvonalon, egyenes útszakaszon, korábban viszonylag sok és súlyos baleset fordult elő, főleg gyorshajtás következtében. Az utóbbi két-három évben gépkocsivezetőink szinte balesetmentesen közlekedtek — az ellenőrzések hatására. Igazgatói utasításra 1980 óta az osztály- és csoportvezetők a közúti ellenőrökkel együtt kötelesek részt venni a kifejezetten forgalombiztonsági, közúti és telephelyi ellenőrzésen. 1981-től újabb vonása az ellenőrzésnek, hogy a rendőrség és a Volán ellenőrei a KPM munkatársával közösen végzik. Az eredmények ilyen kedvező alakulásában bizonyára a szerencsés véletlen is közrejátszott, ám a tudatos munka szerepét sem lehet elvitatni. A közlekedési rendőrökkel élő a kapcsolatuk. Sokkal több és nagyobb jelentőségű az, mint aminek papíron is nyoma van. A szekszárdiak nem adminisztratív, hanem valóságos munkakapcsolatokra törekszenek. — Együttműködési szerződés is kötelez minket, ám ez csak a szükséges formális keretet adja. A közlekedésből származó minden információ nagyon fontos mindkét fél részére. Minden, a járművezetőinkkel kapcsolatos rendőri információhoz hozzájutunk, még a kevésbé súlyos esetekben is. A gépkocsivezetők csodálkoznak, hogy a vállalat szinte azonnal értesülést szerez ügyeikről. De talán ez is hozzájárul ahhoz, hogy munkatársaink az utóbbi időben fokozottabb óvatossággal végezték munkájukat. Ittas vezetésből adódó baleset például több mint tíz éve nem fordult elő! Az utolsó három évben ittas vezetésre nem volt példa. A vállalatnál egy iskolarendszerű, technikailag is korszerű bázison folyik a tanulás. Az volt a tapasztalat, hogy a tanulás a fiataloknak sokkal könnyebben ment, mint az idősebbeknek. Négy éve tanulnak a mostani rendszerben. 1981-re lett elfogadható a bukási arány. Elmondhatjuk, hogy a forgalombiztonsági tevékenységünknek most kezd beérni a gyümölcse. A munka komolyságára jellemző, hogy bármelyik vezetőnk forgalombiztonsági tevékenysége szükség esetén adminisztratív úton is ellenőrizhető, a forgalombiztonságot érintő bármilyen kérdésben tájékozottak. A munka minőségéért ők felelősek. Ezt a tevékenységet segítik a két éve kötelező jelleggel bevezetett munkalélektani vizsgálatok. Az előírások meghatározzák, hogy melyik üzemegység mikor, hány embert köteles küldeni. (V) Beiskolázási felhívás tisztképző tanfolyamokra A Volán Tröszt minden évben — így ez évben is — felhívással fordul a Volán és más fuvarozó vállalatokhoz, valamint a nagy gépkocsiparkot üzemeltető közületekhez. Az ez évi felhívásban az 1982/83. tanévre tervezett forgalmi és műszaki tisztképző tanfolyamokról, a beiskolázási feltételekről, továbbá a gépjárműtechnikus-minősítő vizsgával kapcsolatos tudnivalókról kapnak tájékoztatást az érdekelt vállalatok. A forgalmi tisztképző tanfolyam, mindkét tagozatán a felvételi követelmények: a középiskolai érettségi bizonyítvány; b) 2 éves szakmai gyakorlat (nappali tagozatra felvétel esetén); c) 5 éves szakmai gyakorlat (levelező tagozatra felvétel esetén); d) 40 év alatti korhatár (nappali tagozatra felvétel esetén); e) 50 év alatti korhatár (levelező tagozatra felvétel esetén); f) felvételi vizsga: — Volán vállalatok dolgozóinál a 25/1979. számú Vezérigazgatói Utasításban meghatározott alapvizsga és egy szakvizsga letétele; — más fuvarozó, vagy közületi vállalatoktól pályázó esetén az előző bekezdésben említett ismeretanyagának megfelelő szintű eredményes felvételi vizsga; g) vállalati javaslat. A műszaki tisztképző tanfolyam, mindkét tagozatán a felvételi követelmények: a) közlekedésgépészeti szakközépiskola gépjárműtechnikai ágazati végzettség, vagy b) egyéb középiskolai végzettség és autószerelő, vagy gépjárművillamossági műszerész szakmunkásbizonyítvány; c) középiskolai végzettség és műszaki beosztásban eltöltött 5 éves gyakorlat; d) 2 éves szakmai gyakorlat (nappali tagozatra felvétel esetén) ; az a) és b) pontokban felsoroltak megléte esetén; e) 5 éves szakmai gyakorlat (levelező tagozatra felvétel esetén); f) 40 év alatti korhatár (nappali tagozatra felvétel esetén); g) 50 év alatti korhatár (levelező tagozatra, felvétel esetén); h) vállalati javaslat. Az említett vállalatok bármelyik dolgozója, aki eleget tesz a felvételi követelményeknek, beiskolázásra kerülhet a nappali, vagy a levelező tanfolyamokra. A VÖK az 1982/83. tanulmányi évben is forgalmi szakon, nappali és levelező tagozatokon, teher-, illetve személyforgalmi szakos tanfolyamokat indít. Műszaki szakra is felvételt hirdet nappali és levelező tagozatú tanfolyamokra. Szeptemberi kezdéssel nappali tagozat és kis létszámú levelező tagozat, februári kezdéssel pedig csak levelező tagozat indul. Az érdeklődő dolgozók elsősorban a vállalatok személyzeti és oktatási (fő)osztályaitól kaphatnak felvilágosítást, de a VÖK is szívesen ad tájékoztatást, a 474-980/95 telefonszámon. TÖBB MINT 100 EZER AUTÓT ELLENŐRIZTEK MÁRCIUS 16-ÁN • FELELŐTLEN JÁRMŰVEZETŐK Döbbenetes fekete napló Kecskemét, Hajdúsámson, Lökösháza, Siófok, Mohora ... A temetőkben országszerte több mint 100 fejfa teszi örök emlékezetűvé ezt az öt helységnevet. A síremlékek vasúti átjáróknál történt közlekedési tragédiák mementói! A Volán Tröszt vezérigazgatója 1982. március 16-ra az egész országra kiterjedő, titkos közúti ellenőrzést rendelt el. A cél a vasúti átjárókon áthaladó járművezetők magatartásának vizsgálata volt. Az ellenőrzésen 23 vállalat több száz szakembere vett részt. Március 16-án reggel 6 órától délután 18 óráig több mint 100 ezer Volán, közületi és magán gépjárművet ellenőriztek. Volt ott fénysorompó Székesfehérvár belterületén a Bicske felé menő vasútvonal keresztezi a közutat. Az átjáró fénysorompóval biztosított. Fénysorompóval, amely március 16-án reggel hat óra óta — azóta van ott Krizsa táboráé ellenőr — nem működik, semmilyen jelzést sem ad. Ez persze nem zavarja az itt áthaladó járművek vezetőit, akiknek többsége figyelembe se veszi a vasúti átjárót. Lassítás nélkül átrobognak rajta. Mint például az YG 1E—57 rendszámú Barkas kisteherautó, amely a dunaújvárosi üzemegység állományába tartozik. Az átjárón túl az ellenőrök megállítják a Barkast. — Mit mutatott a fénysorompó? — Milyen fénysorompó — kérdez vissza a Barkas vezetője, Benedeczky István. — Amelyiken áthaladt! — Hogy őszinte legyek, nem vettem észre. Jött előttem kocsi? — Nem. — Tudom, hogy lassítanom kellett volna, de ki áll itt meg? — teszi fel a kérdést, s szavait alátámasztva mutat az YE 00—93 forgalmi rendszámú volános ZIL teherautóra, amely a szemünk előtt robog át a vasúti átjárón. — De most már kérem mondják meg mit mutatott a fénysorompó? Tilos volt? — Nem! Üzemképtelen! Tehát önnek fokozott körültekintéssel kellett volna áthaladnia — világosítja fel Buda Lajos forgalombiztonsági csoportvezető. Ottlétünk negyedórája alatt ezen a nagyforgalmú úton levő vasúti átjárón 89 gépjármű haladt keresztül. Az áthaladók nagy része a KRESZ elemi szabályait nem tartotta be. Párbeszéd öt változata... Utunk következő állomása a 8-as főútvonalat keresztező Komárom—Székesfehérvár vasúti fővonalnál levő átjáró, ahol Orbán Viktor munkahelyi ellenőr teljesít szolgálatot. — öt óra óta vagyok itt — mondja Orbán Viktor — s azóta mintegy 50 gépjármű nem tartotta be az átjárón való áthaladás alapvető szabályait. A legkirívóbb szabálytalanságot az IV 23—60 rendszámú személygépkocsi követte el, amelyik tilos jelzésnél haladt át, s közben a záróvonalat átlépve előzött. Beszélgetés közben érkezik az átjáróhoz a székesfehérvári ATI oktató személygépkocsija. A fehér Lada volánjánál Grund Pálné ismerkedik a vezetés rejtelmeivel. Az „ismerkedés” szó azért helyénvaló, mivel a fiatalasszony úgy ült a kormány mögé, hogy még sem KRESZ-ből, sem műszaki ismeretekből nem vizsgázott. Talán ezért haladt keresztül az átjárón lassítás nélkül. Bár oktatója, Tóth Károly szerint, nem is kell lassítani, »mivel csak 50 kilométeres sebességgel jöttek... Pirosat mutat a fénysorompó, már halljuk a vonat közeledését. Ekkor a szemünk előtt vág át a síneken az SJ 79—91 rendszámú Robur, a kisszállási Bácska Mgtsz kocsija. Miután megállítjuk, vezetője Tápai Károly először tagad ..., aztán beismer ..., aztán azt mondja: ad 200 forintot..., aztán kéri, hogy ne jelentsük fel..., aztán már csak a vállát vonogatja és búcsúzóul odaküld minket, ahova mi nem akarunk menni. A roncsautó is kevés Várpalotán — várunk. A város belterületén, a Szombathely—Budapest vasúti fővonalon tolat egy hosszú szerelvény. Már 10 perce, úgyhogy az átjáró két oldalán egyre hosszabbra nő a kocsisor. A túloldalon egy Volán-busz várakozik. Már 20 perc telt el, már 30... — Itt nem tudom hogyan tartják a menetidőt a járatok — jegyzi meg Gadanecz György, a 15-ös Volán forgalombiztonsági csoportvezetője. Harminchárom (!) perc múlva már mehetünk is. A Veszprémvarsány belterületén levő vasúti Papp Béla főellenőr átjárónál teljesít szolgálatot. Ő mondja: — 10 óra 2 perckor egy vágánykocsi haladt át. A fénysorompó fehéren villogott, a félsorompó függőlegesen állt. Ekkor jött egy sárga Lada, s majdnem ütközött a vágánykocsival. A tragédia centiken múlott. Tudja mit tudott volna csinálni az a vágánykocsi a személyautóval? — teszi fel a kérdést. A 82-es főutat Eplénynél keresztezi a Veszprém—Győr vasútvonal. Az átjárónál fénysorompó van , és egy összetört teherautó. Az átjáró mindkét irányból rosszul belátható. Ez nem zavarja a vezetőket. Az itt haladó járművek többsége lassítás nélkül átrobog a síneken. Mint például az XY 56—16 pótkocsis Skoda szerelvény, amely oldalán a Voláncsiga díszeleg, Győr felirattal. Pedig a fénysorompó mellé félreállított, összetört teherautó, intő jel lehetne az erre közlekedőknek. Azért tört össze, mert nagy sebességgel közelítette meg az átjárót, átsodródott a túloldalra és összeütközött egy szembe jövő járművel. Félsorompó a plató n Befutnak az országos ellenőrzés jelentései. A 20-as Volán szakemberei Pest megyében 40 vasúti átjárónál figyelték a közlekedést, 7 és 17 óra között. Ezalatt a megfigyelt vasúti kereszteződésekben 64 személygépjármű, 29 teherautó és 1 BKV-autóbusz haladt át a vasúti síneken a lecsukott félsorompókat megkerülve, illetve a fénysorompók tilos jelzése ellenére. A leghátborzongatóbb esetek: Ceglédbercelen a Pesti útnál levő vasúti átjárónál az SG 88—05 rendszámú pótkocsis szerelvény a fénysorompó tilos jelzése ellenére át akart suhanni, s csak akkor állt meg, amikor a félsorompó a vezetőfülke és a plató közé ereszkedett le. Szigethalmon, 7 óra 31 perckor — csúcsforgalomban, tehát tele utasokkal — a GE 07—74 rendszámú BKV-autóbusz a fénysorompó tilos jelzése ellenére áthajtott a síneken. A MÁV háza táján sincs minden rendben. Ezt bizonyítja egy következő jelentés. Inárcskakucs vasútállomásnál levő átjárónál 13 óra 15 perckor úgy tolatott oda-vissza az M44—143 mozdony, hogy nem volt lecsukva a sorompó. Nógrád megyében a 2-es Volán szakemberei 22 vasúti kereszteződésnél ellenőriztek. A legkirívóbb esetek: Rétságon az átjárást hagyományos sorompó biztosítja. Itt 1650 jármű haladt át az ellenőrzés ideje alatt, s ebből szabálytalan volt 168, köztük 55 Volánjármű. A legsúlyosabb szabálytalanságot a nógrádkövesdi fénysorompónál 11 óra 40 perckor a GC 72—56 rendszámú autóbusz követte el, amikor a vasúti átjáróban előzte meg az ott szabályosan közlekedő tehergépkocsit a záróvonal átlépésével. Salgótarjánban a kohászati üzemekhez vezető iparvágánynál, fénysorompó van. A vizsgált időszakban a kereszteződésben 6959 jármű haladt át, 90 százalékuk — a jelentés szerint — a sebesség mérséklése nélkül, összegezve: Nógrád megyében az ellenőrzés alatt a 22 vasúti átjáróban 22 ezer 404 jármű haladt át, ebből szabálytalanul 6890, közülük 96 volános. S még egy apró adat: a 22 átjáró közül 9-nél nincs előjelző csengő. Hajdú-Bihar megye. Debrecenben, a Vértesi úti kereszteződésnél, a fénysorompó 8 óra 59-től 9 óra 28-ig üzemképtelen. Ez idő alatt a forgalmat senki sem irányította. Ugyanitt reggel 6-tól délután háromig 58 jármű haladt át a tilos jelzésen, közülük 13 álló jármű mögül. Egyébként ez a fénysorompó napközben többször is 20—25 percig tilosat jelzett. Sőt. A 13 óra 34-kor lezárt sorompónál az ellenőrzés befejezésekor — 15 órakor — egy tehervonat még a kereszteződésben állt. S, ami most következik, az már minden képzeletet felülmúl! Tömött a tilosban A Téglás-Bököny közötti 4901. bekötőutat három sínpár keresztezi. A fénysorompó üzemképes, jelzése a közútról jól látható. Hét óra hat perckor a GC 78—11 rendszámú autóbusz, 7 óra 35-kor pedig a GC 73—00 rendszámú busz hajt át a síneken, a tilos jelzés ellenére! Mindkettő Volánbusz, az előbbi az 5-ös Voláné, az utóbbi pedig debreceni. Ugyanitt 12 óra 22-kor az SG 79—65 rendszámú ZIL közvetlenül a vonat előtt haladt át, a mozdonyvezető figyelmeztette ... hangjelzéssel. Ugyanennél az átjárónál azon a napon még két autóbusz (Hajdúsági Iparművek), 17 személygépkocsi és 7 teherautó haladt át tilos jelzésnél. A hét teherautóból egy volt volános, mégpedig nyíregyházai: az YG 52 26 rendszámú ZIL, amelyik 8 óra 48 perckor robogott át a tiloson. Komárom megyében kilencvenheten vettek részt az ellenőrzésen. A 10-es főútvonalon, az almásneszmélyi átjárónál, a rálátást bokrok akadályozzák. Az Almásneszmély felőli oldalon — feltételezhetően jármű ütközése miatt — a fénysorompó elfordult, így a jelzése nem észlelhető. A fénysorompó 15 óra 15 perctől 15 óra 35-ig nem működött, majd 15 óra 53-ig tilos jelzést mutatott. Ezután vasúti jármű elhaladása nélkül ismét működött. Az üzemzavar alatt az átjáró nem volt biztosítva. Tát belterületén, a 11.129 számú úton levő vasúti átjáróban a fénysorompó 10 óra 58 perckor tilosra váltott. Majd szerelvény elhaladása nélkül 11 óra 9 perckor a fénysorompó működése megszűnt, alkalmanként viszont 1—3 percre tilos jelzést adott. A nem működő sorompó mellett 53 jármű haladt át megállás nélkül. Ezen a napon csak itt, amikor működött a fénysorompó, 12 jármű ment át tilos jelzésnél. Vas megyében a vizsgált 21 fénysorompónál 7 személygépkocsi, 1 teherautó, 20 kerékpáros, 2 segédmotoros és 1 motoros hajtott át a tilosban. Fehérnél jön a sín Az 5-ös főútvonalon a fővárostól 62 kilométerre levő fénysorompónál 8 óra 17 perckor sínautó haladt át a kereszteződésben. A fénysorompó nem jelzett tilosat. Tragédia szerencsére nem történt, de csak azért, mert akkor, ott nem közlekedett jármű. Békés megyében 1713 volános és 16 ezer 740 idegen járművet ellenőriztek. Tilos jelzésnél 2 autóbusz, 4 személygépkocsi és 2 teherautó ment át a vasúti átjárónál. Miskolcon ugyanez: 7 autóbusz, 97 személygépkocsi és 45 teherautó szegte meg a közlekedés legalapvetőbb szabályát. Az egriek felmérése szerint a fénysorompó villogó fehér jelzésénél a közlekedők 60 százaléka hajt rá a sínekre lassítás nélkül. Az általuk vizsgált 10 hagyományos sorompóból kilencnél nincs felszerelve előjelző csengő, a tizediknél pedig nem működik. Heves megyében ezen a napon 27 jármű haladt át tilos jelzésnél a síneken, köztük egy mentőautó kétszer is, a félsorompót is megkerülve — megkülönböztetett jelzés nélkül! Még hosszan lehetne sorolni a szabálysértések százait. Az eddig befutott jelentések alapján a közlekedési morálról kialakult kép elkeserítő. ★ A noteszlapok csak néhány óra eseményeit tartalmazzák. Az újságíró feladata a tények rögzítésével véget ért. Remélem, másoknak pedig most kezdődik. Kéri J. Tibor A félrelökött roncsautó sem parancsol óvatosságot