Volán Hírlap, 1982 (8. évfolyam, 1-26. szám)

1982-04-01 / 7. szám

SZEKSZÁRD AZ ÉLEN Tudatos munka gyümölcse... A közúti balesetelhárítási­­ Versenyben tavaly a 11-es Vo­lán érte el a legjobb ered­ményt. Tízmillió kilométerre 0,5 baleset jutott, míg a trösz­ti átlag 1,71. Ez az eredmény a szekszár­diak életébe is kiemelkedő. Nem mindig büszkélkedhet­tek ... 1976-ban például 4,54- es átlaggal az utolsók voltak. Binczky István igazgatási és jogügyi osztályvezető: — Érdekességként meg kell említeni, hogy a tavalyi két baleset közül, egy ráadásul kifejezetten szerencsétlen kö­rülmények között, relatív gyorshajtás következtében tör­tént. A kocsi ugyanis egy iszappal borított kanyarban megcsúszott, majd kőkerítés­nek ütközött. A másik baleset pedig nem, munkaidőben tör­tént, ezért a verseny elbírálá­sában némi fenntartással kel­lett kezeli. Az ittas sofőr a fuvaroztató zárt és őrzött telephelyéről ellopott egy Sko­da tehergépkocsit és ezt kö­vetően történt a baleset. A kiváló eredmény elérésé­ben döntő szerepe van annak, hogy a szekszárdi vállalat egész területén a munka ré­szévé vált a forgalombiztonsá­gi tevékenység. Bővült az el­lenőrzések köre is. Nagyszá­mú, kifejezetten forgalombiz­tonsági ellenőrzést tartottak. Gyakori volt a telephelyi el­lenőrzés és nagyobb számú gépjárművel egy helyről való fuvarozáskor az útvonal ellen­őrzése. — Az ellenőrzési módszerek közül eredményesnek tartjuk, ha az illetékesek a rendőrség­gel közösen jelennek meg. Például a nagyobb felrakodó helyeken, hogy ott közösen el­beszélgessenek a vezetőkkel. Felhívják a figyelmet az úton adódó veszélyekre és termé­szetesen közlik azt is, hogy a nap folyamán az érintett te­rületen ellenőrzést tartanak. A Dombori—Szekszárd útvo­nalon, egyenes útszakaszon, korábban viszonylag sok és súlyos baleset fordult elő, fő­leg gyorshajtás következtében. Az utóbbi két-három évben gépkocsivezetőink szinte bal­esetmentesen közlekedtek — az ellenőrzések hatására. Igaz­gatói utasításra 1980 óta az osztály- és csoportvezetők a közúti ellenőrökkel együtt kö­telesek részt venni a kifeje­zetten forgalombiztonsági, közúti és telephelyi ellenőrzé­sen. 1981-től újabb vonása az ellenőrzésnek, hogy a rendőr­ség és a Volán ellenőrei a KPM munkatársával közösen végzik. Az eredmények ilyen ked­vező alakulásában bizonyára a szerencsés véletlen is közre­­játszott, ám a tudatos munka szerepét sem lehet elvitatni. A közlekedési rendőrökkel élő a kapcsolatuk. Sokkal több és nagyobb jelentőségű az, mint aminek papíron is nyoma van. A szekszárdiak nem adminisz­tratív, hanem valóságos mun­kakapcsolatokra törekszenek. — Együttműködési szerződés is kötelez minket, ám ez csak a szükséges formális keretet adja. A közlekedésből szárma­zó minden információ nagyon fontos mindkét fél részére. Minden, a járművezetőinkkel kapcsolatos rendőri informá­cióhoz hozzájutunk, még a ke­vésbé súlyos esetekben is. A gépkocsivezetők csodálkoznak, hogy a vállalat szinte azon­nal értesülést szerez ügyeikről. De talán ez is hozzájárul ah­hoz, hogy munkatársaink az utóbbi időben fokozottabb óvatossággal végezték munká­jukat. Ittas vezetésből adódó baleset például több mint tíz éve nem fordult elő! Az utol­só három évben ittas vezetés­re nem volt példa. A vállalatnál egy iskola­rendszerű, technikailag is kor­szerű bázison folyik a tanulás.­­ Az volt a tapasztalat, hogy a tanulás a fiataloknak sokkal könnyebben ment, mint az idősebbeknek. Négy éve ta­nulnak a mostani rendszer­ben. 1981-re lett elfogadható a bukási arány. Elmondhat­juk, hogy a forgalombiztonsá­gi tevékenységünknek most kezd beérni a gyümölcse. A munka komolyságára jellem­ző, hogy bármelyik vezetőnk forgalombiztonsági tevékeny­sége szükség esetén adminisz­tratív úton is ellenőrizhető, a forgalombiztonságot érintő bármilyen kérdésben tájéko­zottak. A munka minőségéért ők felelősek. Ezt a tevékeny­séget segítik a két éve kötele­ző jelleggel bevezetett mun­kalélektani vizsgálatok. Az előírások meghatározzák, hogy melyik üzemegység mikor, hány embert köteles küldeni. (V) Beiskolázási felhívás tisztképző tanfolyamokra A Volán Tröszt minden év­ben — így ez évben is — fel­hívással fordul a Volán és más fuvarozó vállalatokhoz, vala­mint a nagy gépkocsiparkot üzemeltető közületekhez. Az ez évi felhívásban az 1982/83. tanévre tervezett for­galmi és műszaki tisztképző tanfolyamokról, a beiskolázási feltételekről, továbbá a gépjár­­műtechnikus-minősítő vizsgá­val kapcsolatos tudnivalókról kapnak tájékoztatást az érde­kelt vállalatok. A forgalmi tisztképző tan­folyam, mindkét tagozatán a felvételi követelmények: a­ középiskolai érettségi bi­zonyítvány; b) 2 éves szakmai gyakorlat (nappali tagozatra felvétel ese­tén); c) 5 éves szakmai gyakorlat (levelező tagozatra felvétel esetén); d) 40 év alatti korhatár (nap­pali tagozatra felvétel esetén); e) 50 év alatti korhatár (le­velező tagozatra­ felvétel ese­tén); f) felvételi vizsga: — Volán vállalatok dolgo­zóinál a 25/1979. számú Vezér­­igazgatói Utasításban megha­tározott alapvizsga és egy szakvizsga letétele; — más fuvarozó, vagy közü­leti vállalatoktól pályázó ese­tén az előző bekezdésben em­lített ismeretanyagának meg­felelő szintű eredményes fel­vételi vizsga; g) vállalati javaslat. A műszaki tisztképző tan­folyam, mindkét tagoza­tán a felvételi követelmé­­nyek: a) közlekedésgépészeti szakközépiskola gépjármű­­technikai ágazati végzettség, vagy b) egyéb középiskolai vég­zettség és autószerelő, vagy gépjárművillamossági műsze­rész szakmunkásbizonyít­vány; c) középiskolai végzettség és műszaki beosztásban eltöltött 5 éves gyakorlat; d) 2 éves szakmai gyakorlat (nappali tagozatra felvétel ese­tén) ; az a) és b) pontokban fel­soroltak megléte esetén; e) 5 éves szakmai gyakorlat (levelező tagozatra felvétel ese­tén); f) 40 év alatti korhatár (nap­pali tagozatra felvétel esetén); g) 50 év alatti korhatár (le­velező tagozatra, felvétel ese­tén); h) vállalati javaslat. Az említett vállalatok bár­melyik dolgozója, aki eleget tesz a felvételi követelmé­nyeknek, beiskolázásra kerül­het a nappali, vagy a levelező tanfolyamokra. A VÖK az 1982/83. tanulmá­nyi évben is forgalmi szakon, nappali és levelező tagozato­kon, teher-, illetve személyfor­galmi szakos tanfolyamokat in­dít. Műszaki szakra is felvé­telt hirdet nappali és levelező tagozatú tanfolyamokra. Szeptemberi kezdéssel nap­pali tagozat és kis létszámú le­velező tagozat, februári kez­déssel pedig csak levelező ta­gozat indul.­­ Az érdeklődő dolgozók első­sorban a vállalatok személyze­ti és oktatási (fő)osztályaitól kaphatnak felvilágosítást, de a VÖK is szívesen­­ ad tájékozta­tást, a 474-980/95 telefonszá­mon. TÖBB MINT 100 EZER AUTÓT ELLENŐRIZTEK MÁRCIUS 16-ÁN • FELELŐTLEN JÁRMŰVEZETŐK Döbbenetes fekete napló Kecskemét, Hajdúsámson, Lökösháza, Siófok, Mohora ... A temetőkben országszerte több mint 100 fejfa teszi örök emlékezetűvé ezt az öt hely­ségnevet. A síremlékek vasúti átjárók­nál történt közlekedési tragé­diák mementói! A Volán Tröszt vezérigazga­tója 1982. március 16-ra az egész országra kiterjedő, tit­kos közúti ellenőrzést rendelt el. A cél a vasúti átjárókon át­haladó járművezetők magatar­tásának vizsgálata volt. Az el­lenőrzésen 23 vállalat több száz szakembere vett részt. Március 16-án reggel 6 órától délután 18 óráig több mint 100 ezer Volán, közületi és magán gép­járművet ellenőriztek. Volt ott fénysorompó Székesfehérvár belterületén a Bicske felé menő vasútvonal keresztezi a közutat. Az átjáró fénysorompóval biztosított. Fénysorompóval, amely már­cius 16-án reggel hat óra óta — azóta van ott Krizsa tábor­áé ellenőr — nem működik, semmilyen jelzést sem ad. Ez persze nem zavarja az itt át­haladó járművek vezetőit, akiknek többsége figyelembe se veszi a vasúti átjárót. Las­sítás nélkül átrobognak rajta. Mint például az YG 1E—57 rendszámú Barkas kisteher­autó, amely a dunaújvárosi üzemegység állományába tar­tozik. Az átjárón túl az ellen­őrök megállítják a Barkast. — Mit mutatott a fényso­rompó? — Milyen fénysorompó — kérdez vissza a Barkas vezető­je, Benedeczky István. — Amelyiken áthaladt! — Hogy őszinte legyek, nem vettem észre. Jött előttem ko­csi? — Nem. — Tudom, hogy lassítanom kellett volna, de ki áll itt meg? — teszi fel a kérdést, s szavait alátámasztva mutat az YE 00—93 forgalmi rendszámú volános ZIL teherautóra, amely a szemünk előtt robog át a vasúti átjárón. — De most már kérem mondják meg mit mutatott a fénysorompó? Tilos volt?­ — Nem! Üzemképtelen! Te­hát önnek fokozott körültekin­téssel kellett volna áthaladnia — világosítja fel Buda Lajos forgalombiztonsági csoportve­zető. Ottlétünk negyedórája alatt ezen a nagyforgalmú úton levő vasúti átjárón 89 gépjármű ha­ladt keresztül. Az áthaladók nagy része a KRESZ elemi szabályait nem tartotta be. Párbeszéd öt változata... Utunk következő állomása a 8-as főútvonalat keresztező Komárom—Székesfehérvár vasúti fővonalnál levő átjáró, ahol Orbán Viktor munkahelyi ellenőr teljesít szolgálatot. — öt óra óta vagyok itt — mondja Orbán Viktor — s azóta mintegy 50 gépjármű nem tartotta be az átjárón való áthaladás alapvető szabályait. A legkirívóbb szabálytalansá­got az IV 23—60 rendszámú személygépkocsi követte el, amelyik tilos jelzésnél haladt át, s közben­ a záróvonalat át­lépve előzött. Beszélgetés közben érkezik az átjáróhoz a székesfehérvári ATI oktató személygépkocsija. A fehér Lada volánjánál Grund Pálné ismerkedik a ve­zetés rejtelmeivel. Az „ismer­kedés” szó azért helyénvaló, mivel a fiatalasszony úgy ült a kormány mögé, hogy még sem KRESZ-ből, sem műszaki is­meretekből nem vizsgázott. Talán ezért haladt keresztül az átjárón lassítás nélkül. Bár oktatója, Tóth Károly szerint, nem is kell lassítani, »mivel csak 50 kilométeres sebesség­gel jöttek... Pirosat mutat a fénysorom­pó, már halljuk a vonat köze­ledését. Ekkor a szemünk előtt vág át a síneken az SJ 79—91 rendszámú Robur, a kisszállá­­si Bácska Mgtsz kocsija. Mi­után megállítjuk, vezetője Tá­­pai Károly először tagad ..., aztán beismer ..., aztán azt mondja: ad 200 forintot..., az­tán kéri, hogy ne jelentsük fel..., aztán már csak a vállát vonogatja és búcsúzóul oda­­küld minket, ahova mi nem akarunk menni. A roncsautó is kevés Várpalotán — várunk. A vá­ros belterületén, a Szombat­hely—Budapest vasúti fővona­lon tolat egy hosszú szerelvény. Már 10 perce, úgyhogy az át­járó két oldalán egyre hos­­­szabbra nő a kocsisor. A túlol­dalon egy Volán-busz várako­zik. Már 20 perc telt el, már 30... — Itt nem tudom hogyan tartják a menetidőt a járatok —­ jegyzi meg Gadanecz György, a 15-ös Volán forga­lombiztonsági csoportvezetője. Harminchárom (!) perc múl­va már mehetünk is. A Veszprémvarsány belterü­letén levő vasúti Papp Béla főellenőr átjárónál teljesít szolgálatot. Ő mondja: — 10 óra 2 perckor egy vá­gánykocsi haladt át. A fényso­rompó fehéren villogott, a fél­sorompó függőlegesen állt. Ek­kor jött egy sárga Lada, s majdnem ütközött a vágány­kocsival. A tragédia centiken múlott. Tudja mit tudott vol­na csinálni az a vágánykocsi a személyautóval? — teszi fel a kérdést. A 82-es főutat Eplénynél ke­resztezi a Veszprém—Győr vasútvonal. Az átjárónál fény­sorompó van , és egy össze­tört teherautó. Az átjáró mind­két irányból rosszul belátható. Ez nem zavarja a vezetőket. Az itt haladó járművek több­sége lassítás nélkül átrobog a síneken. Mint például az XY 56—16 pótkocsis Skoda szerel­vény, amely oldalán a Volán­csiga díszeleg, Győr felirattal. Pedig a fénysorompó mellé félreállított, összetört teher­autó, intő jel lehetne az erre közlekedőknek. Azért tört össze, mert nagy sebességgel közelítette meg az átjárót, át­sodródott a túloldalra és ös­­­szeütközött egy szembe jövő járművel. Félsorompó a plató­ n Befutnak az országos ellen­őrzés jelentései. A 20-as Volán szakemberei Pest megyében­ 40 vasúti átjárónál figyelték a közlekedést, 7 és 17 óra között. Ezalatt a megfigyelt vasúti ke­reszteződésekben 64 személy­­gépjármű, 29 teherautó és 1 BKV-autóbusz haladt át a vasúti síneken a lecsukott fél­sorompókat megkerülve, illet­ve a fénysorompók tilos jelzé­se ellenére. A leghátborzongatóbb ese­tek: Ceglédbercelen­ a Pesti út­nál levő vasúti átjárónál az SG 88—05 rendszámú pótko­csis szerelvény a fénysorompó tilos jelzése ellenére át akart suhanni, s csak akkor állt meg, amikor a félsorompó a vezető­fülke és a plató közé ereszke­dett le. Szigethalmon, 7 óra 31 perc­kor — csúcsforgalomban, tehát tele utasokkal — a GE 07—74 rendszámú BKV-autóbusz a fénysorompó tilos jelzése elle­nére áthajtott a síneken. A MÁV háza táján sincs minden rendben. Ezt bizonyít­ja egy következő jelentés. Inárcskakucs vasútállomásnál levő átjárónál 13 óra 15­ perc­kor úgy tolatott oda-vissza az M44—143 mozdony, hogy nem volt lecsukva a sorompó. Nógrád megyében a 2-es Volán szakemberei 22 vasúti kereszteződésnél ellenőriztek. A legkirívóbb esetek: Rétsá­­gon az átjárást hagyományos sorompó biztosítja. Itt 1650 jármű haladt át az ellenőrzés ideje alatt, s ebből szabályta­lan volt 168, köztük 55 Volán­jármű. A legsúlyosabb sza­bálytalanságot a nógrádköves­­di fénysorompónál 11 óra 40 perckor a GC 72—56 rendszá­mú autóbusz követte el, ami­kor a vasúti átjáróban előzte meg az ott szabályosan közle­kedő tehergépkocsit a záróvo­nal átlépésével. Salgótarjánban a kohászati üzemekhez vezető iparvágány­nál, fénysorompó van. A vizs­gált időszakban a kereszte­ződésben 6959 jármű haladt át, 90 százalékuk — a jelentés sze­rint — a sebesség mérséklése nélkül, összegezve: Nógrád megyében az ellenőrzés alatt a 22 vasúti átjáróban 22 ezer 404 jármű haladt át, ebből sza­bálytalanul 6890, közülük 96 volános. S még egy apró adat: a 22 átjáró közül 9-nél nincs előjelző csengő. Hajdú-Bihar megye. Debre­cenben, a Vértesi úti kereszte­ződésnél, a fénysorompó 8 óra 59-től 9 óra 28-ig üzemképte­len. Ez idő alatt a­ forgalmat senki sem irányította. Ugyanitt reggel 6-tól délután háromig 58 jármű haladt át a tilos jel­zésen, közülük 13 álló jármű mögül. Egyébként ez a fény­sorompó napközben többször is 20—25 percig tilosat jelzett. Sőt. A 13 óra 34-kor lezárt so­rompónál az ellenőrzés befeje­zésekor — 15 órakor — egy te­hervonat még a kereszteződés­ben állt. S, ami most következik, az már minden képzeletet felül­múl! Tömött a tilosban A Téglás-Bököny közötti 4901. bekötőutat három sínpár keresztezi. A fénysorompó üzemképes, jelzése a közútról jól látható. Hét óra hat perc­kor a GC 78—11 rendszámú autóbusz, 7 óra 35-kor pedig a GC 73—00 rendszámú busz hajt át a síneken, a tilos jel­zés ellenére! Mindkettő Volán­busz, az előbbi az 5-ös Voláné, az utóbbi pedig debreceni. Ugyanitt 12 óra 22-kor az SG 79—65 rendszámú ZIL közvet­lenül a vonat előtt haladt át, a mozdonyvezető figyelmeztette ... hangjelzéssel. Ugyanennél az átjárónál azon a napon még két autóbusz (Hajdúsági Ipar­művek), 17 személygépkocsi és 7 teherautó haladt át tilos jel­zésnél. A hét teherautóból egy volt volános, mégpedig nyír­egyházai: az YG 52­­­ 26 rend­számú ZIL, amelyik 8 óra 48 perckor robogott át a tiloson. Komárom megyében kilenc­­venheten vettek részt az ellen­őrzésen. A 10-es főútvonalon, az almásneszmélyi átjárónál, a rálátást bokrok akadályozzák. Az Almásneszmély felőli olda­lon — feltételezhetően jármű ütközése miatt — a fénysorom­pó elfordult, így a jelzése nem észlelhető. A fénysorompó 15 óra 15 perctől 15 óra 35-ig nem működött, majd 15 óra 53-ig tilos jelzést mutatott. Ezután vasúti jármű elhaladása nélkül ismét működött. Az üzemzavar alatt az átjáró nem volt bizto­sítva. Tát belterületén, a 11.129 számú úton levő vasúti átjáró­ban a fénysorompó 10 óra 58 perckor tilosra váltott. Majd szerelvény elhaladása nélkül 11 óra 9 perckor a fénysorom­pó működése megszűnt, alkal­manként viszont 1—3 percre tilos jelzést adott. A nem mű­ködő sorompó mellett 53 jár­mű haladt át megállás nélkül. Ezen a napon csak itt, amikor működött a fénysorompó, 12 jármű ment át tilos jelzésnél. Vas megyében a vizsgált 21 fénysorompónál 7 személygép­kocsi, 1 teherautó, 20 kerékpá­ros, 2 segédmotoros és 1 moto­ros hajtott át a tilosban. Fehérnél jön a sín Az 5-ös főútvonalon a fővá­rostól 62 kilométerre levő fénysorompónál 8 óra 17 perc­kor sínautó haladt át a keresz­teződésben. A fénysorompó nem jelzett tilosat. Tragédia szerencsére nem történt, de csak azért, mert akkor, ott nem közlekedett jármű. Békés megyében 1713 volá­nos és 16 ezer 740 idegen jár­művet ellenőriztek. Tilos jel­zésnél 2 autóbusz, 4 személy­­gépkocsi és 2 teherautó ment át a vasúti átjárónál. Miskol­con ugyanez: 7 autóbusz, 97 személygépkocsi és 45 teher­autó szegte meg a közlekedés legalapvetőbb szabályát. Az egriek felmérése szerint a fénysorompó villogó fehér jel­zésénél a közlekedők 60 száza­léka hajt rá a sínekre lassítás nélkül. Az általuk vizsgált 10 hagyományos sorompóból ki­lencnél nincs felszerelve elő­jelző csengő, a tizediknél pe­dig nem működik. Heves me­gyében ezen a napon 27 jármű haladt át tilos jelzésnél a sí­neken, köztük egy mentőautó kétszer is, a félsorompót is megkerülve — megkülönbözte­tett jelzés nélkül! Még hosszan lehetne sorolni a szabálysértések százait. Az eddig befutott jelentések alap­ján a közlekedési morálról ki­alakult kép elkeserítő. ★ A noteszlapok csak néhány óra eseményeit tartalmazzák. Az újságíró feladata a tények rögzítésével véget ért. Remélem, másoknak pedig most kezdődik. Kéri J. Tibor A félrelökött roncsautó sem parancsol óvatosságot

Next