Volán Hírlap, 1982 (8. évfolyam, 1-26. szám)

1982-05-13 / 10. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! A VOLÁN TRÖSZT VÁLLALATAI DOLGOZÓINAK LAPJA VIII. ÉVFOLYAM, 10. SZÁM ÁRA: 1,40 FORINT 1982. MÁJUS 13. GONDOLATOK AZ ÚJÍTÓK TANÁCSKOZÁSÁRA Hárítsunk el minden akadályt, a jó ötletek bevezetésének útjából Május 15-re összehívták az Újítók és Feltalálók V. Orszá­gos Tanácskozását. A tanácskozás 600 küldöttje között ott lesz­nek szakmánk képviselői is, szám szerint tizennégyen. Közü­lük hármat szólaltatunk meg: mit visznek magukkal a tanács­kozásra, milyen gondolatokkal készülnek az országos fórumra? A 2-es Volán ötletembereit Urbán Tibor, a személyforgal­mi üzemegység gépjármű-vil­lamossági műszerésze képvi­seli az újítók országos tanács­kozásán. — Nálunk az utóbbi időben örvendetesen megnövekedett az újítási kedv. Számottevően növekedett a benyújtott és a hasznosított újítások száma. Idén a tavalyi hetvennéggyel szemben már eddig harminc benyújtott újításunk van. Fel­tűnt az is, hogy egyre több fia­talt találunk a jó ötletekkel je­lentkezők között. Az azonban elgondolkoztató, hogy az újí­tások között alig akadt olyan, amely forgalmi, szervezési megoldásokkal foglalkozott. Az újítók népes táborának há­romnegyed része továbbra is műszaki dolgozó. — Milyen színvonalúak a beadott újítások? — Ez az, amit még el kell mondanom! Gondot jelent, hogy a beadott javaslatok egy része igen alacsony színvona­lú. Az elmúlt évben a benyúj­tott újítások felét tudtuk elfo­gadni. Kérni fogom, hogy min­denütt figyeljenek erre, s pró­báljanak nagyobb segítséget nyújtani az újítóknak. Az Al­kotó ifjúság pályázaton díjat nyert Prága — 2 M 70 típusú automata nyomatékváltó elké­szítéséhez alkotótársaimmal — Tajti Gáborral és Olasz János­sal — mi is nagyon sok segít­séget kaptunk másoktól, mire elnyerte végső kivitelét a ké­szülék. (H) ★ ★ ★ szerelőcsoport- Gusztáv, a 3-as képviseli a ta-A miskolci vezető, Bunda Volán újítóta­nácskozáson. — Az elbírálás meggyorsí­tása érdekében emelnék szót! Nem hiszem ugyanis, hogy az apró, olykor szinte ránézésre is pontosan megítélhető ötle­teknek is végig kellene járni azt a bürokratikus utat, ami­re most az előírás még köte­lez. Mire gondolok? Például arra, hogy ha egy gépkocsi­­típus javítandó alkatrészének átalakítására születik egy újí­tásnak minősülő ötlet, amelyet felhasználva tüstént működés­re kész a jármű, akkor azon­nal fizessék ki az úgysem je­lentős újítási díjat! Hiszen belátható: a költség órák alatt megtérül, ha üzemel a gépkocsi, ahelyett, hogy műhelyben rostokol. De indok­a­ként felhozhatnám azt is, hogy nemcsak ötletet, hanem mun­kát is adunk, mivel az újítá­sok kivitelezésében is magunk­ra s néhány segítőkész tár­sunkra kényszerülünk. — Nem fordulhat elő, hogy olyasmit eszelnek ki, hosszas fejtörés árán, amit másutt már régen megoldottak? — Az bizony lehet, de mit csináljunk, ha a megoldásról nem szerezhetünk tudomást? Mert még a vállalaton belüli újítások híre csak eljut hoz­zánk, de a társvállalatoké már alig-alig, külső cégeké pedig — én legalábbis így lá­tom a műhelyből — egyáltalán nem. A készülő tröszti újítási katalógus talán majd javít e nem szerencsés helyzeten va­lamicskét. Nagyon várjuk! (S) ★ ★ 'k Drágucz József, a szolno­ki Volán villamossági műsze­része harminchét esztendős, s ugyanennyi újítását fogadták már el a 7-es Volánnál. — Nem világraszóló ötletek voltak ezek — mondja a sok­szoros újító —, hanem kisebb­­- nagyobb módosítások, amelyek munkánkat könnyítették meg. — Milyen gondolatokkal ké­szül az országos tanácskozás­ra? — Sok kollégám, újítótár­sam megkeresett, amióta meg­választottak küldöttnek. Ha szót kapok, lesz mit monda­nom, az itteni, de úgy vélem országos érvényű gondokról. — Például? — A legnagyobb gondunk az anyagbeszerzés. Hiába fogad­tunk el egy jó ötletet, ha egy­szerűen nem tudjuk megcsi­nálni, mert egy-két darab ap­ró részlet hiányzik. S nem rit­ka, hogy fél évet is várni kell mire megkapjuk. — Azonkívül javasolni sze­retném, hogy a szakma régi, nagy tapasztalatú újítóit rend­szeresen hívják össze, ahol is­mertetni lehetne a Volán or­szágos gondjait. Ez azért is jó lenne, mert amit már valahol megoldottak, azon máshol ne törjék az emberek a fejüket, ugyanakkor országos felada­tokat is meg lehetne határoz­ni.­­ Most sok újítást azért nem vesznek át egymástól a vállalatok, mert nem tudják megcsinálni. Jó lenne, ha min­den vállalatnál létrehoznának egy-egy apró műhelyt, ami az újítások megvalósításával fog­lalkozna. Ehhez nem kellene csak két-három ember, s ha éppen nem lenne újításuk, ak­kor végezhetnének más mun­kákat. Annyi jó ötlet porvar­dik a fiókokban csak azért, mert nem tudják megcsinálni. (KT) DICSÉRŐ OKLEVELET KAPOTT AZ 1-ES Magas színvonalon elégítették ki az igényeket A miniszter és a KSZDSZ elnöksége dicsérő oklevelét kapta az 1-es Volán. Az ün­nepséget április 30-án, a Szov­jet Kultúra és Tudomány há­zában tartották. Az elnökség­ben foglalt helyet Urbán La­jos államtitkár, dr. Hegyi Kál­mán, a KSZDSZ elnökségének tagja, Szalimon Ivan Vaszilje­­vics, a szovjet nagykövetség tanácsosa, Tapolczai Kál­mán, a Volán Tröszt vezérigaz­gatója, Kaiser György, a Vo­lán Tröszt bizalmi testületé­nek vezető titkára, Pés Ferenc, az V. kerületi pártbizottság fe­gyelmi bizottságának elnöke, Jánki Zoltán, az MSZMP Pest megyei Bizottságának képvi­selője, Pánczél Viktória, az V. kerületi KISZ-bizottság képvi­selője, valamint az 1-es Volán gazdasági, politikai és társa­dalmi vezetői. Medgyes Lászlóné vszb-tit­­kár üdvözölte a megjelente­ket, majd az ünnepi beszédet Paisch Nándor igazgató mon­dotta. Megemlékezett május 1-ről, később a vállalat tevé­kenységéről szólt. •­­ A múlt évi munka fő jel­legzetessége az volt, hogy mennyiségben és magasabb végrehajtási színvonalon ele­get tettünk feladatkörünkbe tartozó és a velünk szemben támasztott áruszállítási igé­nyeknek — mondta. A továb­biakban kifejtette, hogy a vál­lalat a stabilitás, az ésszerű kockázat és a szelektív növe­kedés együttes érvényesítésé­vel, rugalmasan alkalmazko­dott a megváltozott körülmé­nyekhez. A dolgozók bér- és jövedelemszínvonalának növe­lése mellett növelte a termelé­­kenységet, csökkentette a fel­használt anyagok és energiák mennyiségét. Ennek hatására az előző évinél a teljesítményi érték majdnem 10 százalékkal, a vállalati eredmény több mint 20 százalékkal növeke­dett és meghaladta a 490 mil­lió forintot. A fuvarpiaci változások ha­tására tett intézkedések ered­ményeként a szállítmányozási tevékenységnél elért árbevétel 14 százalékkal emelkedett. Ja­vult a lakosság fuvarozási, áruszállítási igényeinek kielé­gítése is. A fuvarvállaló iro­dákon és az állandó szolgálati helyeken túlmenően ma már 39 képviseleti és 243 taxirend­szerben tevékenykedő gépko­csivezető áll a lakosság ren­delkezésére. A vállalat meg­hosszabbította az április 30-ig meghirdetett lakossági kedvez­ményt és kiterjesztette az új vállalkozási formában dolgo­zó munkaközösségekre is. A vállalat a múlt évi fel­adatokat a tervezettnél keve­sebb létszámmal, a termelé­kenység további növelésével oldotta meg. Mind a bérhaté­konyságot, mind az eszközök hatékonyságát tükröző muta­tók kedvezően alakultak. Paisch Nándor végezetül kö­szönetet mondott a vállalat kollektívájának azért az áldo­zatos munkáért, amit az 1981. évi célkitűzések megvalósítása érdekében tettek. Az elismerő oklevelet Ur­bán Lajos és dr. Hegyi Kál­mán adta át Paisch Nándor­nak. Tapolczai Kálmán és Kaiser György ezután a ver­­senyzászlót nyújtotta át. A Vo­lán Tröszt kiváló brigádja lett a 7-es üzemigazgatóság Mün­­nich Ferenc szállítómunkás, valamint a 11-es nem fizikai dolgozókból álló Martos Flóra szocialista brigádja. A Volán Tröszt Kiváló Ifjúsági Brigád­ja kitüntetést kapta a 2-es üzemigazgatóság Ifjú Gárda autószerelő szocialista brigád­ja. Volán Tröszt kiváló dolgo­zója lett Bene Béláné raktári kiadó, Bujtor Dezső gkv., Bur­­za Endre ov., Csabai János autóvill. szerelő, Fábián János üzemigazgató, Kaszás Jenő gkv., Koltai Mihály szállító­­munkás, Lőrincz Ferencné ov., Nádas Kornél őá. ov., Tell Vil­mos őá. ov., Till Imréné őá. ov., Sándorfi Mihályné üzem­­igazgató, Sokét Béla csop. vez., Ungrispech Józsefné előadó. Volán-emlékplakettet kapott Gerebenics Ferenc csop. vez., Magasi Endréné őá. oszt. vez., Medgyes Lászlóné vszb-titkár, Molnár József rakodógép-keze­lő, dr. Ugri Tiborné őá. ov., Vastag Péter villanyszerelő. Vezérigazgatói dicséretet szin­tén hat dolgozó kapott. Dr. Hegyi Kálmán a Szakszerve­zeti Munkáért ezüst fokozatú kitüntetést adta át Horváth Ede belső ellenőrnek. A Vál­lalat Kiváló Brigádja és a Vál­lalat Kiváló Ifjúsági Brigádja kitüntetéseket Paisch Nándor és Medgyes Lászlóné nyújtotta át. Léner Ilona Képünkön: Tapolczai Kálmán, Urbán Lajos, Falsch Nándor és dr. Hegyi Kálmán ÜNNEPSÉG A VIGADÓBAN Huszadszor lett kiváló a 20-as Volán kollektívája Huszadszor nyerte el a 20-as Volán kollektívája a Kiváló Vállalat megtisztelő címet az idén! A Vigadóban, április 29-én rendezett ünnepségen az el­nökségben dr. Iványi Árpád, a KPM főosztályvezetője, Ku­ruczi Gyuláné, a KSZDSZ központi vezetőségének titká­ra, Jánki Zoltán, a Pest me­gyei pártbizottság munkatár­sa, Boros Béla, a XIII. kerü­leti pártbizottság titkára, Ta­­polczai Kálmán vezérigazgató, Tóth József, a XIII. kerületi KISZ-bizottság első titkára, Kaiser György, a Volán Tröszt bizalmi testülete vezető titká­ra, valamint a vállalat vezetői foglaltak helyet. Az elmúlt évi munkáról Enyedi László igazgatóhelyet­tes számolt be. Kedvezően alakult a típusváltás a válla­latnál, 99 új Ikarus 200-as tí­puscsaládba tartozó autóbusz mellett 106 BKV által selej­tezett járművet vásárolt a 20-as Volán. Az 1 százalé­kos járműállomány-növeke­déssel egy időben 4 százalékos kilométer-teljesítmény és 10 százalékos árbevétel-növeke­dést ért el a kollektíva. A személyszállítási főprofil mellett Enyedi László beszélt az ipari tevékenységről is. A piaci igényekhez alkalmaz­kodva, az 500 ezer kilométer teljesítmény után felújított autóbuszokra egy éves garan­ciát ad a vállalat. A bázisidőszakhoz képest a vállalat dolgozóinak bérszín­vonala 7 százalékkal növeke­dett. Az elmúlt év július 1-től a szakmában elsőnek tért át a 20-as Volán az ötnapos mun­kahétre. Ugyanekkor vezették be az üzemanyag-megtakarí­tás anyagi érdekeltségi rend­szerét. Az érvényben levő KPM-normához képest 6,2 százalékkal feszesebbek 20-as házi normái. A második a félévben 590 ezer liter gázola­jat takarítottak meg ez 4 mil­lió 300 ezer forintot jelentett. Ebből 3,2 milliót kifizettek a megtakarítóknak. Nem kaptak visszatérítést, akik a szabály­zatban előírt kötelezettségük­nek nem tettek eleget. Ezt követően Enyedi László beszélt az elkövetkező évek feladatairól. A jövőben az eddigiekhez hasonló rugalmas, piacra orientált eszköz és ke­reskedelempolitikát kell foly­tatni. Növekednie kell a gaz­dálkodó egységek önállóságá­nak, javítani kell a dolgozók élet- és munkakörülményeit, erősíteni kell a szocialista de­mokráciát. A hatodik ötéves tervben a dolgozók jövedelmé­nek 25—27 százalékos növeke­dést szeretnék elérni. Az ünnepi beszéd után dr. Iványi Árpád és Kuruczi Gyu­láné átadta Enyedi Lászlónak a kiváló vállalati oklevelet. A kitüntetés alkalmából a XIII. kerületi és a Pest megyei pártbizottság első titkárai le­vélben köszöntötték a 20-as Volán kollektíváját. Az ünnepségen dr. Iványi Árpád Kiváló Munkáért kitün­tetést adott át Gáll Andor fő­nökségvezetőnek, Papp Zoltán főosztályvezetőnek, Sára Fe­renc munkaelőkészítőnek, id. Komlós Tibor gépkocsivezető­­nek, Manczal Sándor szerelő­­ nek, Horváth Antal szb-titkár­­nak. Miniszteri dicséretben ré­szesült Bél­us Béla osztályve­zető, Egry Levente osztályve­zető, Dallos Irén adatrögzítő Brusznyiczki János üzemveze­tő, Kovács József csoportveze­tő, Kuruczi Gyuláné SZOT-ok­­levelet nyújtott át Zsoldos Al­bert, Pretzer Miklós, Pap Ka­­milló szakszervezeti aktivis­táknak. Tapolczai Kálmán a Volán Tröszt nevében üdvözölte a 20-as Volánt, és gratulált a ki­tüntetéshez. A köszöntő után Volán Emlékplakettet adott át Szendrődi Ferencné főkönyve­lőnek, Pfeil József igazgatóhe­lyettesnek, Csatári László üzemvezetőnek, Tolnay Lajos személyzeti vezetőnek, Hor­váth Miklós dekoratőrnek, Szaller Istvánná személyzeti osztályvezetőnek. Vezérigazga­tói dicséretben részesült Ragá­lyi István főosztályvezető, Fa­­tsar György műszaki osztály­­vezető, Dallos Ottó szerelő, Ba­­raczka Tamás műszaki osztály­­vezető, Bozsér József szerelő csoportvezető, Budai Róbert néplakatos. A Volán Tröszt Ki­váló Brigádja lett a Vörös Zászló szerelőbrigád. A­­ Vállalat Kiváló Brigádja* kitüntetést hat kollektíva kap­ta meg, egy pedig a­­ Vállalat Kiváló Ifjúsági Brigádja’ címet viselheti. Pekár Erzsébet Kuróczi Gyuláné, dr Iványi Árpád és Enyedi László az oklevéllel

Next