Volán Hírlap, 1983 (9. évfolyam, 1-26. szám)
1983-01-04 / 1. szám
Balesetelemzés Ebben a rovatban általában olyan balesetek kerülnek szóba, amelyekben a hibázó járművezetőt elsődleges felelősség terheli a baleset bekövetkeztéért. Kétségtelenül ezek adnak több tanulságot, mert a tévedés, a helytelen emberi magatartás, vagy éppen a szabályszegés egyértelművé teszi számukra, hogy miből támad a veszély és hogyan lehetett volna megelőzni. Létezik azonban — egyszerűen fogalmazva — másodlagos felelősség is; történnek jócskán olyan balesetek is, amikor a járművezető magatartása a baleset előidézésében csak közrehatott, de éppen ezért az illető jogilag mégsem zárható ki,teljesen a felelősségből. Igazán nem tipikus téli baleset, hogy behavazott erdőn át húzódó főútvonalon egy teherautó vezetője — lovaskocsival ütközzék...! Az eset azonban éppen sajátosságainál fogva kiemelésre érdemes. Legészakibb megyénkben az első igazán havas hajnalon olyan főútvonalon közlekedett a teherautó vezetője, amelyről — tudomása szerint — a lovaskocsi forgalom táblákkal ki van tiltva. A letakarított, bár kissé csúszós úton a megengedett legnagyobb sebességgel haladt, néptelen volt körülötte a környezet, nem számított különösebb akadályra Az egyik — erdőn átvezető — útszakaszon, amely már csak egy-két kilométerre volt a legközelebbi lakott területtől, az utat szorosan kísérő bokrosból azonban hirtelen egy lovaskocsi kaptatott fel a főútvonalra. A fával megrakott szekér gyengécskén volt csak kivilágítva, s a kanyarból érkező teherautó-vezető csak akkor látta meg, amikor már a közvetlen közelébe került. Fékezett, de sem ez, sem a csekély elkormányzás nem tudta elhárítani az ütközést. A teherautó befékezett kerekekkel végülis belecsúszott a lovaskocsiba, s letolta az árokba. A lovaskocsi hajtója lerepült a bakról és csak az mentette meg a komolyabb sérülésektől, hogy puha hóbuckára esett. Az ügy bíróság elé került, amely elsősorban és túlsúlyban a hajtó felelősségét állapította meg. (Látta a bokrokon át a közeledő jármű fényeit, hallotta a hangból a közellétét, világítását eltakarták a lecsüngő faágak stb.) Másodlagosan azonban azt is kimondták, hogy a lovaskocsinak ütköző teherautó vezetője közrehatott a baleset bekövetkeztében. És ezen kell elgondolkodnunk. Nyilvánvalóan a relatív sebességhez kapcsolódik e részfelelősség megállapítása. Ismert tétel ugyanis, hogy „a sebességet úgy kell megválasztani, hogy a vezető a járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül”. A teherautó azonban a téli útviszonyokhoz képest ennél gyorsabban közlekedett, s ha még a fagyos hajnali órákra jellemző csúszósságot is figyelembe vesszük, valóban menet közben nem tudott belátni olyan távolságot, amelyen belül — ha akadály mutatkozik — meg tudott volna állni. Vagyis: a veszélyhelyzetet ugyan a lovaskocsi hajtója idézte elő, de erősen feltételezhető volt az is, hogy a teherautó vezetőjének adott helyen nagyobb volt a féktávolsága, mint az általa belátható út hossza, s emiatt nem tudta elhárítani a balesetet... Külön téma lehetne, hogy vajon egy ilyen főútvonalon, ahol helyenként táblák is mutatják a lovaskocsik közlekedésének tilalmát, kell-e ilyen akadályra számítani? Ezzel kapcsolatban egy érdekes megkülönböztetést kell alkalmaznunk. Autópályán, autóúton lovaskocsira semmiképpen sem kell számítanunk. Némileg más a helyzet azonban a főútvonalakon. Ezeken ugyanis csak akkor nem közlekedhet lovaskocsi, ha más út is áll a rendelkezésére! Nos, az általunk említett esetben volt ilyen út, azonban a havazás miatt teljesen járhatatlanná vált! Elvileg tehát a lovaskocsi hajtója ez esetben nem tudott máshol közlekedni ! Összefoglalva: ügyeljünk az általunk kifejtett relatív sebességhatárokra, alkalmazzuk a tempót a mindenkori valós lehetőségekhez éppen azért, hogy esetleges veszélyelhárítási kötelezettségünknek mindenkor eleget tudjunk tenni. Más oldalról ne feledjük el, még akkor sem, ha főútvonalon haladunk, hogy a tilalmak ellenére még számolni kell a lovaskocsik forgalmával, s azt sem tudhatjuk, hogy adott helyen egyáltalán érvényesülhet-e a tilalom! Ha ilyen jellegű veszélyhelyzetbe kerülünk, s abból baleset következik be, előfordulhat, hogy saját sebességünk mértéke a baleset előidézésben közreható tényezővé válik, ha ezt valaki észleli magán — köteles a kezelőorvosánál soron kívüli vizsgálatra jelentkezni —, hogy vezethet-e? Kevesen ismerik, hogy ez kötelesség. Mint ahogy — ez a másik fontos előírás —, ha egy orvos megvizsgál egy beteget, s olyan állapotot észlel nála, ami az illetőt a vezetésre alkalmatlanná teszi, köteles ezt jelenteni a lakóhely szerinti rendelőintézet vezetőjének, méghozzá írásban! Ilyen soron kívüli alkalmassági vizsgát kezdeményezhet a gépjárművezető munkáltatója is, ha olyan körülményt észlel, amely a dolgozó vezetési alkalmasságát kétségessé teszi, vagy ha az illető esetében legalább hat hónapig tartó keresőképtelenség áll fenn. Soron kívüli vizsgálatokat kezdeményezhet a pályaalkalmassági vizsgáló, de például a rendőrhatóság is. Egészségi alkalmasság Az egészségi alkalmassági előírások — mint ismeretes — szigorúbbak a hivatásos vezetőkkel szemben. A különbségtételt az indokolja, hogy a nem hivatásos vezető számára a vezetés nem munkaköri kötelesség, közlekedésük időtartamát, körülményeit megválaszthatják, adott esetben dönthetnek úgy, hogy nem ülnek volánhoz, és általában az egész vezetési terhelésük jóval kisebb, mint a hivatásosaké. Ezért van az, hogy a magánvezetők még akkor is megkaphatják vezetői engedélyt, ha egyéb a betegségekben szenvednek, illetve érzékszerveik kisebb-nagyobb mértékben fogyatékosak. Ebben persze sok az előlegezett feltételezés, pl. az, hogy akinek a sötétben való látása gyenge, az elkerüli az éjszakai vezetést, vagy pl. akinek kiújul a szívritmus-zavara, az lemond a vezetésről addig, amíg az orvosi kezelés nem hozza őt rendbe... Néhány hivatásos vezető nehezményezi azt is, hogy az időszakos orvosi vizsgálatok éppen a magánvezetők esetében túlságosan enyhe. Valóban, az időszakos vizsgálat sok előírása jóval enyhébb, mint az alapvizsgálaté. Itt azt érdemes figyelembe venni, hogy azokat a betegségeket, testi fogyatékosságokat, amelyek az idő előrehaladtával fokozódnak, súlyosabbakká válnak, már az első vizsgálaton fel tudják fedni az orvosok. Azok az elváltozások azonban, amelyek a kor előrehaladtával a későbbiek során lépnek fel (természetesen vannak kivételek) általában hosszú időn át sikerrel kiegyenlíthetők. Tehát ha pl. valaki egészen fiatalon kezdte a járművezetést és gyakorlatot, tapasztalatokat szerzett, akkor az illető később, képességeinek romlásakor is baleset nélkül vezethet — ha vezetés közben fogyatékosságait figyelembe veszi. Persze vannak olyan kizáró okok, amelyek lehetetlenné teszik a vezetői engedély érvényességének meghosszabbítását... Ilyen pL a keringési szervek olyan betegsége, amely eszméletvesztést, szédülést, gyengeséget, szívelégtelenséget idéz elő. Alkalmatlanságot jelent az is, ha az adott betegség gyógyszerekkel nem befolyásolható. Alkalmatlannak tekintik az idült alkoholistát, de például azt is, akinél kóros mértékű gyógyszerfogyasztást állapítanak meg! Mindezek mellett azonban a gyakorlatban létezik az ún. egyéni elbírálás, vagyis az alkalmasságot bizonyos megszorításokhoz is köthetik. Az időszakos orvosi vizsgálatok között meglehetősen hosszú idő telik el, s eközben bekövetkezhetnek lényeges változások valakinek az alkalmasságában. Ilyenkor azonban — A biztonság tervezése Egy-egy terület beépítettsége és az ezzel összefüggő úthálózata alapvetően meghatározza az ott zajló közlekedés későbbi biztonságát. Amikor új lakóterületeket terveznek, még igen sok lehetőség van arra, hogy a tervezők tudatosan törekedjenek a legjobb megoldásokra. A szakemberek szerint három szempont érvényesítése segíthet a legtöbbet, mindhárom egy közös elven alapul a különböző forgalomfajták szétválasztásán. A legfontosabb a gépjárműforgalom és a gyalogosforgalom szétválasztása. A gyalogosok érdekeit kell elsősorban szem előtt tartani; különböző úticéljaikhoz kedvező kialakítású és rövid utakat kell biztosítani. Lényeges, hogy ezek az utak a forgalomáramlás szerint kapcsolódjanak is egymáshoz. A gyalogos útkapcsolatok, ha egyszerűek és kényelmet is nyújtanak, azaz nem hosszabbítják meg ésszerűtlenül a gyaloglási távolságot, igen nagy befolyást gyakorolnak a gyalogosok szabályos közlekedésére. A forgalomfajták szétválasztásánál másik szempont az egyéni gépjárművek és a közforgalmú közlekedés elkülönítése, amennyire csak lehetséges. A megállóhelyek megközelítésére célszerű a különszintű megközelítési lehetőség kialakítása. A tömegközlekedési járművek időveszteségét bizonyos előnyt adó szabályokkal és (forgalomirányító lámpáknál pl.) technikai eszközökkel is célszerű biztosítani. Új szempont a harmadik, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy a személyközlekedés és az áruszállítás között is ajánlatos a forgalom szétválasztása. Erre még külön utak kijelölése is számításba jöhet. A Volántourist Összeállításunkban egy kis ízelítőt kínálunk a Volántourist idei ajánlataiból. Ismételten felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy február 15-ig történő befizetés esetén 10 százalék kedvezményt kaphatnak a szocialista országokba irányuló, valamint a lakossági keret terhére szervezett egyéb utak forintban megjelölt részéből. Nem árt tudni: a Bulgáriába szervezett repülős kirándulások részvételi díja, a dubrovniki üdülőprogramok, valamint a Csehszlovákiába szervezett utak egy része idén olcsóbb, mint tavaly volt. A 6 éven aluli gyermekek június 15-ig és szeptember 6-tól ingyen utazhatnak szüleikkel. Szovjetunió VÁROSLÁTOGATÁSOK Moszkva 6 nap, januártól decemberig. Utazás: repülőgéppel. Teljes ellátás. Részvételi díj: 5330—5990 Ft. Leningrád 5 nap, januártól decemberig. Utazás: repülőgéppel. Teljes ellátás. Részvételi díj: 5120—5810 Ft. Kijev 6 nap, májustól szeptemberig. Utazás: vonattal, hálókocsiban. Teljes ellátás. Részvételi díj: 4010 Ft. Moszkva—Leningrád 7 nap, januártól decemberig. Utazás : repülőgéppel és vonattal (hálókocsiban). Teljes ellátás. Részvételi díj: 6780—7620 Ft. Valamennyi városlátogatás során elhelyezés kétágyas, zuhanyos szállodai szobákban. TÁVOLI TAJAK Közép-Ázsia — Kaukázus 11 nap, októberben és novemberben. Utazás: repülőgéppel és vonattal (hálókocsiban). Teljes ellátás: Részvételi díj: 11 360—12 160 Ft. Közép-Ázsia — Szibéria 15 nap, júliusban. Utazás: repülőgéppel, autóbusszal és vonattal (hálókocsiban). Teljes ellátás: Részvételi díj: 17 520 Ft. Kis körutazás Közép-Ázsiában 9 nap, márciusban, októberben és novemberben. Utazás: repülőgéppel. Teljes ellátás. Részvételi díj: 9960—10 580 Ft. Nagy körutazás Közép-Ázsiában 12 nap, májusban. Utazás: repülőgéppel. Teljes ellátás. Részvételi díj: 13 120 Ft. Szibéria 9 nap, júniusban, augusztusban és októberben. Utazás: repülőgéppel. Teljes ellátás. Részvételi díj: 11 640 Ft. TENGERPARTI ÜDÜLÉSEK Üdülés Szocsiban 8 nap, májustól októberig. Utazás: repülőgéppel, Kijeven keresztül. Elhelyezés: I. osztályú szállodában (Hotel Dagomisz). Teljes ellátás. Részvételi díj: májusban és októberben 7130 Ft, júniustól augusztusig 7450 Ft. Jalta 9 nap, februárban és márciusban. Utazás: repülőgéppel, Moszkván keresztül. Elhelyezés: kétágyas, zuhanyozós szobákban, a Jalta Szállodában. Teljes ellátás: Részvételi díj:6630 Ft. Bulgária TENGERPARTI ÜDÜLÉSEK EGYÉNILEG UTAZÓKNAK 8 NAPOS (7 ÉJSZAKA) TURNUSOK: Tuzlata Május 23-tól szeptember 12-ig. Elhelyezés: kétágyas, nem pótágyazható faházakban. Mosdó, W. C. van. Félpanziós ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 1420—2140 Ft. Obzor Május 2-töl szeptember 26-ig. Elhelyezés: kétágyas, zuhanyozós kőbungalókban. Teljes ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 1950— 3340 Ft. Napospart, Villi Jug üdülőtelep Május 3-tól szeptember 20-ig. Elhelyezés: kétágyas, zuhanyozós bungalókban. Teljes ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 1990— 3540 Ft. Napospart, Hotel Kalina Május 31-től szeptember 20-ig. Elhelyezés : kétágyas, zuhanyozós szobákban. Teljes ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 2830—3990 Ft. Albena, Hotel Kom Május 5-től szeptember 22-ig. Elhelyezés: kétágyas, zuhanyozós szobákban. Teljes ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 2360— 3920 Ft. Várna, Kránevo, Halcsik Júniustól szeptemberig. Elhelyezés: kétágyas fizetővendég-szobákban, zuhanyozási lehetőség. Félpanziós ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 1450—1990 Ft. Kamcsija Május 2-től szeptember 19-ig. Elhelyezés : kempingben, kétszintes faházak, lakosztályaiban. Teljes ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 1910—3100 Ft. CSOPORTOS TENGERPARTI ÜDÜLÉSEK 8 NAPOS (7 ÉJSZAKA) TURNUSOK, REPÜLŐGÉPPEL Tárlata Május 19-től szeptember 15-ig. Elhelyezés : kétágyas, zuhanyozós motelszobákban. Félpanziós ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 3450—4750 Ft. Elhelyezés: faházak kétágyas szobáiban. Félpanziós ellátás: étkezési jegyekre. Részvételi díj: 3250—4550 Ft. Obzor Május 3-től augusztus 23-ig. Elhelyezés : kétágyas, zuhanyozós kőbungalókban. Teljes ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 3990— 5650 Ft. Oázis kemping Május 3-tól szeptember 20-ig. Elhelyezés: kétágyas, zuhanyozós bungalókban. Teljes ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 3950— 5700 Ft. Kamcsija, Raj kemping Május 5-től szeptember 22-ig. Elhelyezés: kétszintes faházak, kétágyas lakosztályaiban. Teljes ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 3800—5950 Ft. Napospart, Hotel Palace Május 2-től szeptember 5-ig. Elhelyezés: kétágyas, zuhanyozós, erkélyes szobákban. Teljes ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 4950—6950 Ft. Csehszlovákia TÉLI SPORTUTAZÁSOK Síugró Világbajnokság 1983 — Harrachov 6 napos társasutazás, március 16- tól, autóbusszal. Elhelyezés: B kategóriájú szállodában. Félpanziós ellátás: Részvételi díj: 4730 Ft. Sítúra Gölnicbányán 8 napos turnusok, Januárban és februárban, autóbusszal. Elhelyezés: turistaszálláson. Félpanziós ellátás. Részvételi díj: 2850 Ft, gyermekeknek 2550 Ft. KÖRUTAZÁSOK AUTÓBUSSZAL Magas-Tátra 3 nap, februártól decemberig. Elhelyezés: Tátralomnicon, az Eurocamp kempingben. Félpanziós ellátás. Részvételi díj: 1390 Ft, gyermekeknek 1300 Ft. 4 nap, februártól decemberig. Elhelyezés: Tátralomnicon, az Eurocamp kempingben. Félpanziós ellátás. Részvételi díj:1860 Ft, gyermekeknek 1720 Ft. 5 nap, márciustól decemberig. Elhelyezés: Tátralomnicon, az Eurocamp kempingben. Félpanziós ellátás: Részvételi díj: 2340 Ft, gyermekeknek 2150 Ft. Nyugat-Szlovákia 4 nap, áprilistól augusztusig. Elhelyezés: B kategóriájú szállodákban. Félpanziós ellátás: Részvételi díj: 1960 Ft, gyermekeknek 1830 Ft, nyugdíjasoknak 1760 Ft. Jicini dombvidék 6 nap, júliusban és szeptemberben. Elhelyezés: B kategóriájú szállodákban. Félpanziós ellátás: Részvételi díj: 3510 Ft, gyermekeknek 3280 Ft, nyugdíjasoknak 3160 Ft. Melyik 7 nap, májusban és augusztusban. Elhelyezés: B kategóriájú szállodákban. Félpanziós ellátás. Részvételi díj: 3570 Ft. Cáslav és környéke 6 nap, áprilisban. Júniusban és augusztusban. Elhelyezés: B kategóriájú szállodákban. Félpanziós ellátás. Részvételi díj: 2940 Ft. Barangolás Morvaországban 5 nap, augusztusban. Elhelyezés: B kategóriájú szállodában. Félpanziós ellátás. Részvételi díj: 2200 Ft. Jihlava—Klatovy 6 nap, májusban. Elhelyezés: B kategóriájú szállodában. Félpanziós ellátás: Részvételi díj: 3320 Ft. VÁROSLÁTOGATÁSOK — AUTÓBUSSZAL Pozsony 2 nap, áprilistól decemberig. Elhelyezés: B kategóriájú szállodában. Félpanziós ellátás. Részvételi díj: 990 Ft, gyermekeknek 910 Ft, nyugdíjasoknak 890 Ft. Pozsony—Trencsén 3 nap, áprilisban, májusban és júliusban. Elhelyezés: B kategóriájú szállodákban. Teljes ellátás: Részvételi díj: 1690 Ft, gyermekeknek 1500 Ft, nyugdíjasoknak 1520 Ft. Kassa—Eperjes—Bártfa 5 nap, áprilistól szeptemberig. Elhelyezés: B kategóriájú szállodákban. Teljes ellátás: Részvételi díj: 1580 Ft, gyermekeknek és nyugdíjasoknak 1410 Ft. Brno-Ceské Bu^éjovice 6 nap, júniusban és júliusban. Elhelyezés: B kategóriájú szállodákban. Félpanziós ellátás. Részvételi díj: 3510 Ft. EGYÉNILEG UTAZÓKNAK Síelés Gölnicbányán 8 napos turnusok, Januárban és márciusban. Elhelyezés: turistaszálláson, három- és négyágyas szobákban. Legalább félpanziós ellátás: Részvételi díj (félpanzióval): 890 Ft, gyermekeknek 600 Ft. Pihenés a Magas-Tátrában 8 nap, júniusban, júliusban és augusztusban. Elhelyezés: B kategóriájú szállodákban. Félpanziós ellátás. Részvételi díj: 3140—3610 Ft. Üdülés Bozi Darban 7 nap, augusztusban. Elhelyezési kétágyas, fürdőszoba nélküli szobákban. Félpanziós ellátás. Részvételi díj: 1570 Ft. Románia Nagy erdélyi körutazás 8 nap, júniustól szeptemberig. Félpanziós ellátás (vacsora és reggeli). Részvételi díj: 5860 Ft. A bánáti dombvidéktől a szebeni havasokig 5 nap, áprilistól júniusig. Félpanziós ellátás (vacsora és reggeli). Részvételi díj: 3400 Ft. Erdélyen át a moldvai kolostorokig 7 nap, májusban, júniusban és szeptemberben. Teljes ellátás: Részvételi díj: 5930 Ft. Körutazás a székelyföldön 6 nap, májusban, júniusban és szeptemberben. Teljes ellátás: Részvételi díj: 4780 Ft. Észak-Erdély — Petőfi és Ady nyomában 4 nap, májusban és júniusban. Félpanziós ellátás (vacsora és reggeli) . Részvételi díj: 2600 Ft. Kirándulás Marosvásárhelyre 5 nap, júniustól augusztusig. Félpanziós ellátás (vacsora és reggeli). Részvételi díj: 3280 Ft. Hétvégi kirándulások Nagyváradra és Kolozsvárra , 2. Illetve 3 nap, márciustól szeptemberig. Félpanziós ellátás (vacsora és reggeli). Részvételi díj: 850—1890 Ft. A romániai utazásokra autóbusszal visszük el utasainkat. Elhelyezés: kétágyas, zuhanyozós szállodai szobákban. Gyermekeknek — tízéves korig — kedvezmény. A VASÚTI ÁTJÁRÓK FELÜLVIZSGÁLATA VESZPRÉMBEN Tizenhét különösen veszélyes hely... Az utóbbi tíz esztendőben a 15-ös Volán járműveit csupán egy esetben érte baleset vasúti kereszteződésben, akkor is egyértelműen a gépkocsivezető fegyelmezetlensége volt a — szerencsésen végződő — ütközés oka. De hogy hány esetben óvta meg a bajtól a járműveket és az utasokat Fortuna, arról senki sem készített statisztikát. Pedig alighanem a szerencse istenasszonyának a jóakaratát élvezik a Veszprém megyei gépkocsivezetők, mert a közelmúltban megtartott forgalombiztonsági felülvizsgálatból kiderült, hogy a megye közút-, vasút kereszteződéseinek túlnyomó többsége nem kellőképpen biztonságos a veszélymentes áthaladás szempontjából! Szabó Ernő, a 15-ös Volán forgalombiztonsági előadója, aki a mintegy száz átjáró ellenőrzésének túlnyomó többségében részt vett, így foglalja össze a tanulságokat: — A kereszteződések 75 százalékában találtunk olyan körülményeket, amelyeknek megszüntetése gyors intézkedéseket kíván. Ezek negyedrésze pedig egyetlen nap halasztást sem tűr, viszont a megoldás anyagi és más okokból nem mindig azonnal lehetséges. Az akadályok egy részét „nem elháríthatónak” bélyegzi a felülvizsgálatról szóló hivatalos tájékoztatás is. Ezek többnyire az úgynevezett „nagy háromszögben” akadályozzák a gépkocsivezető kilátását, a „kis háromszögben”, tehát a vasúti sín közvetlen közelébe érve is maradt azonban 17 olyan átjáró, ahol a sínpályát a vezető szeme elől a növényzet, vasúti műtárgyak, vagy maga a domborzat takarja, részben, vagy egészében. Felülvizsgálták a sorompókat is. A vasúti szakember véleménye szerint a félkarú sorompóknál karbantartási hiányosságok miatt előfordulhatnak balesetet előidéző műszaki hibák, ezek megelőzésére a KPM Közúti Igazgatósága és a MÁV sorompófelelősöket jelölt ki. (A Volánosok véleménye: félsorompó még mindig jóval a biztonságosabb, mint a fényjelzéssel működő!) A feltárt veszélyforrások kiküszöbölését a jelentés szerint megkezdték és folyamatosan végzik, de — az előbbiek ismeretében — valamennyit megszüntetni nem fogják. Így — ha nem egyedül a csalfa istenasszonyra akarnak számítani a veszprémiek — továbbra is a legfegyelmezettebben, minden lehetséges körülményt számba véve kell áthaladni a vasúti kereszteződésekben a veszprémi gépkocsivezetőknek. IS)