Volán Hírlap, 1983 (9. évfolyam, 1-26. szám)

1983-01-04 / 1. szám

Balesetelemzés Ebben a rovatban általában olyan balesetek kerülnek szó­ba, amelyekben a hibázó járművezetőt elsődleges felelősség ter­heli a baleset bekövetkeztéért. Kétségtelenül ezek adnak több tanulságot, mert a tévedés, a helytelen emberi magatartás, vagy éppen a szabályszegés egyértelművé teszi számukra, hogy miből támad a veszély és hogyan lehetett volna megelőzni. Létezik azonban — egyszerűen fogalmazva — másodlagos felelősség is; történnek jócskán olyan balesetek is, amikor a járművezető magatartása a baleset előidézésében csak közrehatott, de éppen ezért az illető jogilag mégsem zárható ki,teljesen a felelősség­ből. Igazán nem tipikus téli baleset, hogy behavazott erdőn át húzódó főútvonalon egy teherautó vezetője — lovaskocsival üt­közzék...! Az eset azonban éppen sajátosságainál fogva ki­emelésre érdemes. Legészakibb megyénkben az első igazán ha­vas hajnalon olyan főútvonalon közlekedett a teherautó vezető­je, amelyről — tudomása szerint — a lovaskocsi forgalom táb­lákkal ki van tiltva. A letakarított, bár kissé csúszós úton a megengedett legnagyobb sebességgel haladt, néptelen volt kö­rülötte a környezet, nem számított különösebb akadályra Az egyik — erdőn átvezető — útszakaszon, amely már csak egy-két kilométerre volt a legközelebbi lakott területtől, az utat szorosan kísérő bokrosból azonban hirtelen egy lovaskocsi kaptatott fel a főútvonalra. A fával megrakott szekér gyengécs­kén volt csak kivilágítva, s a kanyarból érkező teherautó-ve­zető csak akkor látta meg, amikor már a közvetlen közelébe került. Fékezett, de sem ez, sem a csekély elkormányzás nem tudta elhárítani az ütközést. A teherautó befékezett kerekek­kel végülis belecsúszott a lovaskocsiba, s letolta az árokba. A lovaskocsi hajtója lerepült a bakról és csak az mentette meg a komolyabb sérülésektől, hogy puha hóbuckára esett. Az ügy bíróság elé került, amely elsősorban és túlsúlyban a hajtó felelősségét állapította meg. (Látta a bokrokon át a kö­zeledő jármű fényeit, hallotta a hangból a közellétét, világítását eltakarták a lecsüngő faágak stb.) Másodlagosan azonban azt is kimondták, hogy a lovaskocsinak ütköző teherautó vezetője közrehatott a baleset bekövetkeztében. És ezen kell elgondol­kodnunk. Nyilvánvalóan a relatív sebességhez kapcsolódik e részfele­lősség megállapítása. Ismert tétel ugyanis, hogy „a sebességet úgy kell megválasztani, hogy a vezető a járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül”. A teherautó azon­ban a téli útviszonyokhoz képest ennél gyorsabban közlekedett, s ha még a fagyos hajnali órákra jellemző csúszósságot is fi­gyelembe vesszük, valóban menet közben nem tudott belátni olyan távolságot, amelyen belül — ha akadály mutatkozik — meg tudott volna állni. Vagyis: a veszélyhelyzetet ugyan a lo­vaskocsi hajtója idézte elő, de erősen feltételezhető volt az is, hogy a teherautó vezetőjének adott helyen nagyobb volt a fék­távolsága, mint az általa belátható út hossza, s emiatt nem tud­ta elhárítani a balesetet... Külön téma lehetne, hogy vajon egy ilyen főútvonalon, ahol helyenként táblák is mutatják a lovaskocsik közlekedésének ti­lalmát, kell-e ilyen akadályra számítani? Ezzel kapcsolatban egy érdekes megkülönböztetést kell alkalmaznunk. Autópályán, autóúton lovaskocsira semmiképpen sem kell számítanunk. Né­mileg más a helyzet azonban a főútvonalakon. Ezeken ugyanis csak akkor nem közlekedhet lovaskocsi, ha más út is áll a ren­delkezésére! Nos, az általunk említett esetben volt ilyen út, azonban a havazás miatt teljesen járhatatlanná vált! Elvileg tehát a lovaskocsi hajtója ez esetben nem tudott máshol köz­lekedni ! Összefoglalva: ügyeljünk az általunk kifejtett relatív sebes­séghatárokra, alkalmazzuk a tempót a mindenkori valós lehe­tőségekhez éppen azért, hogy esetleges veszélyelhárítási kötele­zettségünknek mindenkor eleget tudjunk tenni. Más oldalról ne feledjük el, még akkor sem, ha főútvonalon haladunk, hogy a tilalmak ellenére még számolni kell a lovaskocsik forgalmával, s azt sem tudhatjuk, hogy adott helyen egyáltalán érvényesül­het-e a tilalom! Ha ilyen jellegű veszélyhelyzetbe kerülünk, s abból baleset következik be, előfordulhat, hogy saját sebessé­günk mértéke a baleset előidézésben közreható tényezővé vá­lik, ha ezt valaki észleli magán — köteles a kezelőorvosánál so­ron kívüli vizsgálatra jelent­kezni —, hogy vezethet-e? Ke­vesen ismerik, hogy ez köte­lesség. Mint ahogy —­ ez a má­sik fontos előírás —, ha egy orvos megvizsgál egy beteget, s olyan állapotot észlel nála, ami az illetőt a vezetésre al­kalmatlanná teszi, köteles ezt jelenteni a lakóhely szerinti rendelő­intézet vezetőjének, méghozzá írásban! Ilyen soron kívüli alkalmassági vizsgát kezdeményezhet a gépjármű­­vezető munkáltatója is, ha olyan­ körülményt észlel, amely a dolgozó vezetési alkalmassá­gát kétségessé teszi, vagy ha az illető esetében legalább hat hónapig tartó keresőképtelen­ség áll fenn. Soron kívüli vizsgálatokat kezdeményezhet a pályaalkal­massági vizsgáló, de például a rendőrhatóság is. Egészségi alkalmasság Az egészségi alkalmassági előírások — mint ismeretes — szigorúbbak a hivatásos veze­tőkkel szemben. A különbség­­tételt az indokolja, hogy a nem hivatásos vezető számára a ve­zetés nem munkaköri köteles­ség, közlekedésük időtartamát, körülményeit megválaszthat­ják, adott esetben dönthetnek úgy, hogy nem ülnek volánhoz, és általában az egész vezetési terhelésük jóval kisebb, mint a hivatásosaké. Ezért van az, hogy a magánvezetők még akkor is megkaphatják vezetői engedélyt, ha egyéb a betegségekben szenvednek, il­letve érzékszerveik ki­­sebb-nagyobb mértékben fo­gyatékosak. Ebben persze sok az előlegezett feltétele­zés, pl. az, hogy akinek a sö­tétben való látása gyenge, az elkerüli az éjszakai vezetést, vagy pl. akinek kiújul a szív­ritmus-zavara, az lemond a ve­zetésről addig, amíg az orvosi kezelés nem hozza őt rendbe... Néhány hivatásos vezető ne­hezményezi azt is, hogy az idő­szakos orvosi vizsgálatok ép­pen a magánvezetők esetében túlságosan enyhe. Valóban, az időszakos vizsgálat sok előírá­sa jóval enyhébb, mint az alap­vizsgálaté. Itt azt érdemes fi­gyelembe venni, hogy azokat a betegségeket, testi fogyatékos­ságokat, amelyek az idő előre­haladtával fokozódnak, súlyo­sabbakká válnak, már az első vizsgálaton fel tudják fedni az orvosok. Azok az elváltozások azonban, amelyek a kor előre­haladtával a későbbiek során lépnek fel (természetesen van­nak kivételek) általában hos­­­szú időn át sikerrel kiegyen­líthetők. Tehát ha pl. valaki egészen fiatalon kezdte a jár­művezetést és gyakorlatot, ta­pasztalatokat szerzett, akkor az illető később, képességeinek romlásakor is baleset nélkül vezethet — ha vezetés közben fogyatékosságait figyelembe veszi. Persze vannak olyan ki­záró okok, amelyek lehetetlen­né teszik a vezetői engedély érvényességének meghosszab­bítását... Ilyen pL a keringé­si szervek olyan betegsége, amely eszméletvesztést, szédü­lést, gyengeséget, szívelégtelen­séget idéz elő. Alkalmatlansá­got jelent az is, ha az adott betegség gyógyszerekkel nem befolyásolható. Alkalmatlan­nak tekintik az idült alkoho­listát, de például azt is, akinél kóros mértékű gyógyszerfo­gyasztást állapítanak meg! Mindezek mellett azonban a gyakorlatban létezik az ún. egyéni elbírálás, vagyis az al­kalmasságot bizonyos megszo­rításokhoz is köthetik. Az időszakos orvosi vizsgá­latok között meglehetősen hosszú idő telik el, s eközben bekövetkezhetnek lényeges vál­tozások valakinek az alkalmas­ságában. Ilyenkor azonban — A biztonság tervezése Egy-egy terület beépítettsé­ge és az ezzel összefüggő út­hálózata alapvetően meghatá­rozza az ott zajló közlekedés későbbi biztonságát. Amikor új lakóterületeket terveznek, még igen sok lehetőség van arra, hogy a tervezők tudatosan tö­rekedjenek a legjobb megoldá­sokra. A szakemberek szerint három szempont érvényesítése segíthet a legtöbbet, mindhá­rom egy közös elven alapul­­ a különböző forgalom­fajták szétválasztásán. A legfontosabb a gépjármű­­forgalom és a gyalogosforga­lom szétválasztása. A gyalogo­sok érdekeit kell elsősorban szem előtt tartani; különböző úticéljaikhoz kedvező kialakí­tású és rövid utakat kell biz­tosítani. Lényeges, hogy ezek az utak a forgalomáramlás szerint­­ kapcsolódjanak is egymáshoz. A gyalogos útkap­csolatok, ha egyszerűek és ké­nyelmet is nyújtanak, azaz nem hosszabbítják meg éssze­­rűtlenül a gyaloglási távolsá­got, igen nagy befolyást gya­korolnak a gyalogosok szabá­lyos közlekedésére. A forgalomfajták szétválasz­tásánál másik szempont az egyéni gépjárművek és a köz­forgalmú közlekedés elkülöní­tése, amennyire csak lehetsé­ges. A megállóhelyek megkö­zelítésére célszerű a külön­szintű megközelítési lehetőség kialakítása. A tömegközleke­dési járművek időveszteségét bizonyos előnyt adó szabályok­kal és (forgalomirányító lám­páknál­ pl.) technikai eszközök­kel is célszerű biztosítani. Új szempont a harmadik, amely arra hívja fel a figyel­met, hogy a személyközlekedés és az áruszállítás között is ajánlatos a forgalom szétvá­lasztása. Erre még külön utak kijelölése is számításba jöhet. A Volántourist Összeállításunkban egy kis ízelítőt kínálunk a Volántou­rist idei ajánlataiból. Ismételten felhívjuk olvasóink figyel­mét, hogy február 15-ig történő befizetés esetén 10 százalék kedvezményt kaphatnak a szocialista országokba irányuló, va­lamint a lakossági keret terhére szervezett egyéb utak forint­ban megjelölt részéből. Nem árt tudni: a Bulgáriába szervezett repülős kirándu­lások részvételi díja, a dubrovniki üdülőprogramok, valamint a Csehszlovákiába szervezett utak egy része idén olcsóbb, mint tavaly volt. A 6 éven aluli gyermekek június 15-ig és szep­tember 6-tól ingyen utazhatnak szüleikkel. Szovjetunió VÁROSLÁTOGATÁSOK Moszkva 6 nap­, januártól decemberig. Uta­zás: repülőgéppel. Teljes ellátás. Részvételi díj: 5330—5990 Ft. Leningrád 5 nap, januártól decemberig. Uta­zás: repülőgéppel. Teljes ellátás. Részvételi díj: 5120—5810 Ft. Kijev 6 nap, májustól szeptemberig. Utazás: vonattal, hálókocsiban. Tel­jes ellátás. Részvételi díj: 4010 Ft. Moszkva—Leningrád 7 nap, januártól decemberig. Uta­zás : repülőgéppel és vonattal (háló­kocsiban). Teljes ellátás. Részvételi díj: 6780—7620 Ft. Valamennyi vá­roslátogatás során elhelyezés két­ágyas, zuhanyos szállodai szobák­ban. TÁVOLI TAJAK Közép-Ázsia — Kaukázus 11 nap, októberben és november­ben. Utazás: repülőgéppel és vo­nattal (hálókocsiban). Teljes ellá­tás: Részvételi díj: 11 360—12 160 Ft. Közép-Ázsia — Szibéria 15 nap, júliusban. Utazás: repülő­géppel, autóbusszal és vonattal (hálókocsiban). Teljes ellátás: Rész­vételi díj: 17 520 Ft. Kis körutazás Közép-Ázsiában 9 nap, márciusban, októberben és novemberben. Utazás: repülőgép­pel. Teljes ellátás. Részvételi díj: 9960—10 580 Ft. Nagy körutazás Közép-Ázsiában 12 nap, májusban. Utazás: repü­lőgéppel. Teljes ellátás. Részvételi díj: 13 120 Ft. Szibéria 9 nap, júniusban, augusztusban és októberben. Utazás: repülőgép­pel. Teljes ellátás. Részvételi díj: 11 640 Ft. TENGERPARTI ÜDÜLÉSEK Üdülés Szocsiban 8 nap, májustól októberig. Uta­zás: repülőgéppel, Kijeven keresz­tül. Elhelyezés: I. osztályú szállo­dában (Hotel Dagomisz). Teljes el­látás. Részvételi díj: májusban és októberben 7130 Ft, júniustól au­gusztusig 7450 Ft. Jalta 9 nap, februárban és márciusban. Utazás: repülőgéppel, Moszkván keresztül. Elhelyezés: kétágyas, zu­hanyozós szobákban, a Jalta Szál­lodában. Teljes ellátás: Részvételi díj:­6630 Ft. Bulgária TENGERPARTI ÜDÜLÉSEK EGYÉNILEG UTAZÓKNAK 8 NAPOS (7 ÉJSZAKA) TURNUSOK: Tuzlata Május 23-tól szeptember 12-ig. El­helyezés: kétágyas, nem pótágyaz­­ható faházakban. Mosdó, W. C. van. Félpanziós ellátás, étkezési jegyek­re. Részvételi díj: 1420—2140 Ft. Obzor Május 2-töl szeptember 26-ig. El­helyezés: kétágyas, zuhanyozós kő­bungalókban. Teljes ellátás, étke­zési jegyekre. Részvételi díj: 1950— 3340 Ft. Napospart, Villi Jug üdülőtelep Május 3-tól szeptember 20-ig. El­helyezés: kétágyas, zuhanyozós bungalókban. Teljes ellátás, étke­zési jegyekre. Részvételi díj: 1990— 3540 Ft. Napospart, Hotel Kalina Május 31-től szeptember 20-ig. El­helyezés : kétágyas, zuhanyozós szo­bákban. Teljes ellátás, étkezési je­gyekre. Részvételi díj: 2830—3990 Ft. Albena, Hotel Kom Május 5-től szeptember 22-ig. El­helyezés: kétágyas, zuhanyozós szobákban. Teljes ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 2360— 3920 Ft. Várna, Kránevo, Halcsik Júniustól szeptemberig. Elhelye­zés: kétágyas fizetővendég-szobák­ban, zuhanyozási lehetőség. Fél­panziós ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 1450—1990 Ft. Kamcsija Május 2-től szeptember 19-ig. El­helyezés : kempingben, kétszintes faházak, lakosztályaiban. Teljes el­látás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 1910—3100 Ft. CSOPORTOS TENGERPARTI ÜDÜLÉSEK 8 NAPOS (7 ÉJSZAKA) TURNUSOK, REPÜLŐGÉPPEL Tárlata Május 19-től szeptember 15-ig. El­helyezés : kétágyas, zuhanyozós motelszobákban. Félpanziós ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 3450—4750 Ft. Elhelyezés: faházak kétágyas szobáiban. Félpanziós el­látás: étkezési jegyekre. Részvételi díj: 3250—4550 Ft. Obzor Május 3-től augusztus 23-ig. Elhe­lyezés : kétágyas, zuhanyozós kő­­bungalókban. Teljes ellátás, étke­zési jegyekre. Részvételi díj: 3990— 5650 Ft. Oázis kemping Május 3-tól szeptember 20-ig. El­helyezés: kétágyas, zuhanyozós bungalókban. Teljes ellátás, étke­zési jegyekre. Részvételi díj: 3950— 5700 Ft. Kamcsija, Raj kemping Május 5-től szeptember 22-ig. El­helyezés: kétszintes faházak, két­ágyas lakosztályaiban. Teljes ellá­tás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 3800—5950 Ft. Napospart, Hotel Palace Május 2-től szeptember 5-ig. El­helyezés: kétágyas, zuhanyozós, er­­kélyes szobákban. Teljes­­ ellátás, étkezési jegyekre. Részvételi díj: 4950—6950 Ft. Csehszlovákia TÉLI SPORTUTAZÁSOK Síugró Világbajnokság 1983 — Harrachov 6 napos társasutazás, március 16- tól, autóbusszal. Elhelyezés: B ka­tegóriájú szállodában. Félpanziós ellátás: Részvételi díj: 4730 Ft. Sítúra Gölnicbányán 8 napos turnusok, Januárban és februárban, autóbusszal. Elhelye­zés: turistaszálláson. Félpanziós el­látás. Részvételi díj: 2850 Ft, gyer­mekeknek 2550 Ft. KÖRUTAZÁSOK AUTÓBUSSZAL Magas-Tátra 3 nap, februártól decemberig. El­helyezés: Tátralomnicon, az Euro­­camp kempingben. Félpanziós ellá­­tás. Részvételi díj: 1390 Ft, gyer­mekeknek 1300 Ft. 4 nap, februártól decemberig. El­helyezés: Tátralomnicon, az Euro­­camp kempingben. Félpanziós ellá­tás. Részvételi díj:­­1860 Ft, gyer­mekeknek 1720 Ft. 5 nap, márciustól decemberig. El­helyezés: Tátralomnicon, az Euro­­camp kempingben. Félpanziós ellá­tás: Részvételi díj: 2340 Ft, gyer­mekeknek 2150 Ft. Nyugat-Szlovákia 4 nap, áprilistól augusztusig. El­helyezés: B kategóriájú szállodák­ban. Félpanziós ellátás: Részvételi díj: 1960 Ft, gyermekeknek 1830 Ft, nyugdíjasoknak 1760 Ft. Jicini dombvidék 6 nap, júliusban és szeptember­ben. Elhelyezés: B kategóriájú szállodákban. Félpanziós ellátás: Részvételi díj: 3510 Ft, gyermekek­nek 3280 Ft, nyugdíjasoknak 3160 Ft. Melyik 7 nap, májusban és augusztus­ban. Elhelyezés: B kategóriájú szállodákban. Félpanziós ellátás. Részvételi díj: 3570 Ft. Cáslav és környéke 6 nap, áprilisban. Júniusban és augusztusban. Elhelyezés: B kate­góriájú szállodákban. Félpanziós el­látás. Részvételi díj: 2940 Ft. Barangolás Morvaországban 5 nap, augusztusban. Elhelyezés: B kategóriájú szállodában. Félpan­ziós ellátás. Részvételi díj: 2200 Ft. Jihlava—Klatovy 6 nap, májusban. Elhelyezés: B kategóriájú szállodában. Félpanziós ellátás: Részvételi díj: 3320 Ft. VÁROSLÁTOGATÁSOK — AUTÓBUSSZAL Pozsony 2 nap, áprilistól decemberig. El­helyezés: B kategóriájú szállodá­ban. Félpanziós ellátás. Részvételi díj: 990 Ft, gyermekeknek 910 Ft, nyugdíjasoknak 890 Ft. Pozsony—Trencsén 3 nap, áprilisban, májusban és júliusban. Elhelyezés: B kategóriá­jú szállodákban. Teljes ellátás: Részvételi díj: 1690 Ft, gyermekek­nek 1500 Ft, nyugdíjasoknak 1520 Ft. Kassa—Eperjes—Bártfa 5 nap, áprilistól szeptemberig. El­helyezés: B kategóriájú szállodák­ban. Teljes ellátás: Részvételi díj: 1580 Ft, gyermekeknek és nyugdí­jasoknak 1410 Ft. Brno-Ceské Bu^éjovice 6 nap, júniusban és júliusban. El­helyezés: B kategóriájú szállodák­ban. Félpanziós ellátás. Részvételi díj: 3510 Ft. EGYÉNILEG UTAZÓKNAK Síelés Gölnicbányán 8 napos turnusok, Januárban és márciusban. Elhelyezés: turista­­szálláson, három- és négyágyas szobákban. Legalább félpanziós el­látás: Részvételi díj (félpanzióval): 890 Ft, gyermekeknek 600 Ft. Pihenés a Magas-Tátrában 8 nap, júniusban, júliusban és au­gusztusban. Elhelyezés: B kategó­riájú szállodákban. Félpanziós ellá­tás. Részvételi díj: 3140—3610 Ft. Üdülés Bozi Darban 7 nap, augusztusban. Elhelyezési kétágyas, fürdőszoba nélküli szo­bákban. Félpanziós ellátás. Részvé­teli díj: 1570 Ft. Románia Nagy erdélyi körutazás 8 nap, júniustól szeptemberig. Félpanziós ellátás (vacsora és reg­geli). Részvételi díj: 5860 Ft. A bánáti dombvidéktől a szebeni havasokig 5 nap, áprilistól júniusig. Félpan­ziós ellátás (vacsora és reggeli). Részvételi díj: 3400 Ft. Erdélyen át a moldvai kolostorokig 7 nap, májusban, júniusban és szeptemberben. Teljes ellátás: Rész­vételi díj: 5930 Ft. Körutazás a székelyföldön 6 nap, májusban, júniusban és szeptemberben. Teljes ellátás: Rész­vételi díj: 4780 Ft. Észak-Erdély — Petőfi és Ady nyomában 4 nap, májusban és júniusban. Félpanziós ellátás (vacsora és reg­geli) . Részvételi díj: 2600 Ft. Kirándulás Marosvásárhelyre 5 nap, júniustól augusztusig. Fél­panziós ellátás (vacsora és reggeli). Részvételi díj: 3280 Ft. Hétvégi kirándulások Nagyváradra és Kolozsvárra , 2. Illetve 3 nap, márciustól szep­temberig. Félpanziós ellátás (va­csora és reggeli). Részvételi díj: 850—1890 Ft. A romániai utazásokra autóbus­­­szal visszük el utasainkat. Elhelye­zés: kétágyas, zuhanyozós szállodai szobákban. Gyermekeknek — tíz­éves korig — kedvezmény. A VASÚTI ÁTJÁRÓK FELÜLVIZSGÁLATA VESZPRÉMBEN Tizenhét különösen veszélyes hely... Az utóbbi tíz esztendőben a 15-ös Volán járműveit csupán egy esetben érte baleset vasúti kereszteződésben, akkor is egyértelműen a gépkocsivezető fegyelmezetlensége volt a — szerencsésen végződő — ütkö­zés oka. De hogy hány esetben óvta meg a bajtól a járműve­ket és az utasokat Fortuna, ar­ról senki sem készített statisz­tikát. Pedig alighanem a sze­rencse istenasszonyának a jó­akaratát élvezik a Veszprém megyei gépkocsivezetők, mert a közelmúltban megtartott for­galombiztonsági felülvizsgá­latból kiderült, hogy a megye közút-, vasút kereszteződései­nek túlnyomó többsége nem kellőképpen biztonságos a ve­szélymentes áthaladás szem­pontjából! Szabó Ernő, a 15-ös Volán forgalombiztonsági előadója, aki a mintegy száz átjáró el­lenőrzésének túlnyomó többsé­gében részt vett, így foglalja össze a tanulságokat: — A kereszteződések 75 szá­zalékában találtunk olyan kö­rülményeket, amelyeknek meg­szüntetése gyors intézkedése­ket kíván. Ezek negyedrésze pedig egyetlen nap halasztást sem tűr, viszont a megoldás anyagi és más okokból nem mindig azonnal lehetséges. Az akadályok egy részét „nem elháríthatónak” bélyeg­zi a felülvizsgálatról szóló hi­vatalos tájékoztatás is.­­ Ezek többnyire az úgy­nevezett „nagy háromszögben” akadályozzák a gépkocsivezető kilátását, a „kis háromszög­ben”, tehát a vasúti sín köz­vetlen közelébe érve is maradt azonban 17 olyan átjáró, ahol a sínpályát a vezető szeme elől a növényzet, vasúti műtárgyak, vagy maga a domborzat takar­ja, részben, vagy egészében. Felülvizsgálták a sorompókat is. A vasúti szakember véle­ménye szerint a félkarú sorom­póknál karbantartási hiányos­ságok miatt előfordulhatnak balesetet előidéző műszaki hi­bák, ezek megelőzésére a KPM Közúti Igazgatósága és a MÁV sorompófelelősöket jelölt ki. (A Volánosok véleménye: félsorompó még mindig jóval a biztonságosabb, mint a fény­jelzéssel működő!) A feltárt veszélyforrások ki­küszöbölését a jelentés szerint megkezdték és folyamatosan végzik, de — az előbbiek is­meretében — valamennyit megszüntetni nem fogják. Így — ha nem egyedül a csalfa is­tenasszonyra akarnak számíta­ni a veszprémiek — továbbra is a legf­egy­elmezettebben, minden lehetséges körülményt számba véve kell áthaladni a vasúti kereszteződésekben a veszprémi gépkocsivezetőknek. IS)

Next