Volán Hírlap, 1983 (9. évfolyam, 1-26. szám)

1983-04-28 / 9. szám

Ezekben a napokban sok ezer vidám és boldog ember hagyja el színház- és kultúrtermeket, a a május elsejét megelőző ün­­­­­nepségek színhelyét. Az el­múlt évi tisztes helytállásért — nagyon mértéktartó becslés szerint — több mint tízezer volános munkatársunk kap kitüntetést, pénzjutalmat vagy más elismerést. Szeretnék minden egyes ki­tüntetettel személyesen is ke­zet szorítani és elmondani ne­ki, hogy a mi nagy családunk büszke rá! Nehéz körülmé­nyek között, kevesek által re­mélt jó eredmények szület­tek. A bevezetőben az ünnepsé­gekről távozó, örömtől ragyo­gó emberekről írtam. Homok­ba dugnám a fejemet, ha nem érzékelném, hogy mások vi­szont némi keserűséggel tá­voztak. Azokra gondolok, akik most nem kaptak semmit. Akik megmérettek és könnyű­nek találtattak, akik megmé­rettek, de a rangsorban hát­rább kerültek. Akik füstölög­nek, esetleg sértődöttek vagy csupán rosszkedvűek. Nem vigasztalásul szánom, de azt mindenkinek tudomá­sul kell venni, hogy pénzeink, jutalomkereteink végesek. Ta­lán azt is megérti mindenki, hogy az érdemek sem egyfor­mák. Mélységesen igaz — bár napjainkban egyre inkább roj­tosra koptatják —, hogy tud­ni kell különbséget tenni, azaz differenciálni. A gondolattal — általában — mindenki egyetért. Elvileg mindenki elismeri, hogy az emberi­­ képességek és tulaj­donságok különbözőek és eb­ből következően a teljesít­mények is eltérőek. Mondom, úgy nagy általában szinte mindenki harcosa a munka szerinti elosztásnak. A bajok akkor kezdődnek, amikor differenciálás személy szerint a minket érint. Amikor engem értékelnek kevesebbre, ami­kor én szorulok egy kicsit a háttérbe. A személyes érdek nagy úr. Üti-veri az általános igazsá­gokat, torzítja a szemléletet és hamis gondolatokat is sugall. Azt hiszem, nem túlzom, ha azt állítom, hogy az értékelés egyre inkább objektívvá vá­lik. Mind több ember dugja össze a fejét. Gazdasági veze­tők és a társadalmi szerveze­tek választott képviselői alakít­ják ki a mércét, amelyben jól tükröződik — vagy legalábbis egyre jobban — a közösség ítélete és bölcsessége. Új­­ és bonyolult a követel­­ményrendszerünk. Könnyebb volt, amikor csak darabra, ki­lóra, órára mértünk és a mennyiségek egyszerű össze­adásából született a teljesít­mény. A takarékosság, a pon­tosság, a jó kiszolgálás elemei nehezebben állíthatók egymás mellé, összegezésük pedig ki­fejezetten bonyolult feladat. S ma, akár tetszik, akár nem, mégis az utóbbihoz kell ra­gaszkodnunk. Az úgynevezett minőségi és hatékonysági kö­vetelmények létünk nélkülöz­hetetlen elemei. Ma már nem elég egy embert, vagy az adott árut a kívánt helyre el­szállítani. Sokat nyom a lat­ba, hogy milyen körülmé­nyek között ment végbe a szolgáltatás. A kívánt ben történt-e, elégedett-e idő­a megbízó magatartásunkkal? A kérdésekre adott igen ugyanis feltétele annak, hogy legközelebb újra minket ke­res meg az utazni, szállítani kívánó ember. Mindezek tudatában szeret­ném aláhúzni, hogy talán az eddiginél is jobban kell diffe­renciálnunk. Nem jutalmaz­hatjuk a szokvány teli esemé­nyeket, a mindig csak az átlag körül mozgókat. Kevesebb pénzünk van , ezért nagyobb súlya van minden forintnak. Közös érdekünk, hogy éljünk az ösztönzésnek e sajátos esz­közével, merjük vállalni a vi­tát, a konfliktusokat és le­gyünk büszkék legjobbjaink­­ra. (K) @ Hírlap AZ SZB NAPIRENDJÉN A jogsegélyszolgálatok elmúlt évi tevékenysége A vállalati jogsegélyszolgá­latok elmúlt évi tevékenysé­gét értékelte a Volán Tröszt középszervi szakszervezeti bi­zottsága a legutóbbi ülésén. A testület egyetértett a KSZB mellett működő jogsegély­szolgálati bizottság vizsgálati anyagával, amely általában javuló ügyintézéséről adott a számot, annak ellenére, hogy jogsegélyszolgálatok által 1982-ben elintézett ügyek szá­ma összességében nem növe­kedett A jogsegélyszolgálatok több­ségénél jelentősen csökkent a polgári ügyek száma, ennek ellenére nem megfelelő a munkajogi ügyek aránya. A j­ogsegélyszolgál­atoknak lehe­tősége, de kötelezettsége is az utóbbiakban segítséget nyúj­tani, s e területen jobban munkálkodni­­ volt a megál­lapítás. Továbbá az, hogy ör­vendetesen fejlődött jogse­gélyszolgálataink elemző, szignalizációs tevékenysége­ tett Többször gond volt a fize­ünnepek díjazásával, amennyiben azok szabad szom­batra vagy vasárnapra estek. A vállalati munkajogi szak­­szolgálatok gyakorlata válto­zatos képet mutatott, volt ahol válogatás nélkül nem fizettek, volt ahol fizettek, és­ volt ahol pótlékolva fizettek. Sajnos, a kiadott értelmező rendelkezés ellenére nem oldották meg a kérdést a vállalatok, és így az ilyen értelmű panaszok száma nem csökken. Panaszra adott okot a 4-es Volánnál a garázsmesterek munkaidő-beosztása, az ötna­pos munkahétre való átállás miatt. A 2-esnél csak a jogse­gélyszolgálat közbenjárására, utólag fizették ki a nyugdíjas rendészek, portások, őrök munkaszüneti napra eső mun­kabérét. A 8-asnál a DH-moz­­galom feltételeinek eredmé­nyes­­ teljesítése után járó anyagi elismerésében, a 10-es­­nél az évi forgalmi juttatás kifizetésében járt el a jogse­gélyszolgálat. A 12-esnél egy ponyvahiány miatt indult pa­naszügy kapcsán a ponyvák vissza­vételezésének megnyug­tató vállalati szabályozására került sor. Ugyanitt a tartalé­kos­ katonai szolgálatra bevo­nuló helyi autóbuszvezetők napi átlagkeresetének helyes kiszámítását kezdeményezte a jogsegélyszolgálat A legkiterjedtebb szignali­­zációs tevékenységet most is a 15-ös vállalat jogsegélyszol­gálata fejtette ki. Jelzései alapján a vállalati munkajogi szakszolgálat gyakorlata egy­ségessé vált a rokkantsági nyugdíjak megállapítása ese­tén, a dolgozó jogviszonyának megszűnésénél, a részmunka­idős dolgozók szabadságának megállapításánál, az apa jo­gán gyermekápolás címén já­ró táppénzigény elbírálásá­nál ... Változatlanul sok panasz ér­kezett az üzemanyag-kártérí­téssel és -visszatérítéssel kap­csolatban a 7-es, a 8-as, a 9-es és a 19-es vállalatoknál. Erre figyelemmel kezdeményezte az üzemanyag-visszatérítéssel kapcsolatos vezérigazgatói uta­sítás megfelelő értelmezésére körrendelet kiadatását a köz­ponti jogsegélyszolgálat. Végül sok­ nehézséget oko­zott az új taxiszerződések megkötése. Magát az előkészí­tést és a megvitatást is viha­ros termelési tanácskozások kísérték. A panaszok az alá­írások után sem szűntek meg a 4-es, 8-as és 9-es vállalatnál. A testület megállapította, hogy a jogsegély-szolgálatok eredményesen végezték érdek­­védelmi és érdekképviseleti munkájukat, a korábbinál fo­kozottabban vették figyelem­be a központi iránymutatáso­kat, korlátozásokat. Az előző évekhez képest fejlődött a jogpropaganda is. Példa erre a 3-as, a 4-es, a 15- ös és a 19-es Volán, ahol rend­szeresen végeznek jogi isme­retterjesztést. Ilyen témájú előadásokat szerveztek az 5- ös, 6-os, 7-es, 11-es, 12-es, 13- as és a 16-os vállalatnál is. Rendszeresen írnak jogi isme­retterjesztő cikkeket a 3-as, a 6-os, 13-as és a 17-es vállala­tok jogsegélyszolgálati vezetői a megyei lapba és az üzemi hirdetőbe. Végezetül elismerően álla­pította meg a bizottság hogy ma már nincs olyan vállalati szakszervezeti bizottság vagy titkár, aki ne venné igénybe a jogsegély-szolgálati vezetők szakmai ismereteit, nem ki­mondottan jogsegély-szolgálati témákban is. A szolgálatok vezetői ma már kivétel nél­kül egyenrangú politikai mun­katársak, akik felelősséggel vesznek részt a szakszervezeti mozgalomban. (B) NÉVADÓT tartottak a 2-es Volánnál április 14-én. A sal­gótarjáni ünnepségen Tőzsér Richárd, Serfőző Zoltán, Sus­­sán Márta, Csernák Andrea, Gyurkó Ágnes, Jaskó György, Bajczár Zoltán és Urbán Pé­ter kapott hivatalosan is ne­vet. PÁRTTITKÁROK TANÁCSKOZÁSA SZEGEDEN Rendszeres információcsere A Volán-vállalatok pártbi­zottsági titkárainak országos koordinációs értekezletét ápri­lis 18—19-én, Szegeden ren­dezték. A házigazdák nevében Sebők Imre, a 10-es vállalat pb-titkára üdvözölte a tanács­kozás résztvevőit, majd dr. Kardos János igazgató adott rövid, elemző tájékoztatást a 10-es Volán elmúlt évi gazdál­kodásáról és az idei tervek­ről. Első napirendként Saslics Elemér, a tröszt pártszerveze­tének titkára ismertette a tröszt korszerűsítésével kap­csolatos elképzeléseket, majd bejelentette, hogy e témában a jövőben is kapnak —■ az isme­retektől függően — tájékozta­tást a pb-titkárok. Ezután dr. Sármásy Gábor, a tröszt főosztályvezetője, a Vo­lán-vállalatok közötti munka­verseny tervezetét, újszerűsé­gét ismertette. Hangsúlyozta: — Társadalmi fejlődésünk­ben továbbra is fontos szerepe van a szocialista munkaver­senynek. Nem a tröszt verse­nyezteti a vállalatokat, hanem azok vetélkednek egymással a jobb eredmények eléréséért. A versenyszabályzat finomítása során arra törekedtek, hogy a gazdasági eredményeket job­ban tükrözze... Ne legyen benne szubjektív elem... A nehézségi fok kicsi és nagy­­vállalat számára azonos le­gyen ... A feltételek, a vállalat belső érdekeltségi rendszeré­ben is legyenek hasznosítha­tók. A Volán Tröszt középszervi szakszervezeti bizottsága, a bi­zalmi-főbizalmi testület együt­tes, igazgatói tanácsülésen meg­tárgyalta, elemezte a javasla­tokat. A szakszervezeti fóru­mok az elképzeléseket elfogad­ták, az igazgatói tanács tagjai néhány ponton változtatást kezdeményeztek. A május 10-i tanácsülés hoz majd végleges döntést. A titkári értekezlet második napján Galántai József vezér­igazgató-helyettes a vállalatok belső érdekeltségi rendszeré­ről tartott előadást. Ezt köve­tően Sebők Imre, a 10-es Vo­lán pb-titkára a MÁV—Volán kapcsolatok időszerű kérdéseit taglalta. Rámutatott: az utób­bi években élőbbé vált a kap­csolat a 10-es Volán és a MÁV szegedi igazgatóságának szak­emberei között. Jól összehan­golták a különféle fejlesztési feladatok végrehajtását, töb­bek között Szegeden a Tisza pályaudvar szociális épületé­nek felújításával kapcsolatos munkálatokat. A személyszállí­tás területén az ötnapos mun­kahétre való átállás összehan­goltan, sikeresen történt. Az áruszállításban a feladatok időbeni torlódásával, a szállí­tóeszközök hétvégi kihasználá­sának csökkenésével járt a rö­videbb munkahét bevezetése. Romlott az árufeladási és -fo­gadási készség, nőtt a MÁV- nak kifizetett bírság. Szegeden a vasúti kocsik gyorsabb kiürítéséért, a kifu­varozás javításáért — a Volán kezdeményezésére — gazdasá­gi társaság jött­­ létre fedett át­rakóhely építésére. Elkészült a MÁV új konténerterminálja is, kiszolgálását a közúti fuvaro­zás oldaláról a 10-es Volán sa­ját szervezésben végzi. Meg­született egy új közös kezde­ményezés: a MÁV—Volán bel­földi szállítmányozási iroda, amely az országban az elsők között keresi a fuvarpiaci együttműködés gyakorlati le­hetőségeit. A témával kapcsolatos ki­egészítő előadásában Balogh József, a szegedi MÁV-igazga­­tóság pb-titkára ugyancsak az együttműködésről szólt. Ez­után Élő Elemér főosztályve­zető, a 10-es Volán pártbizott­ságának titkárhelyettese a kö­zös szállítmányozási iroda ta­pasztalatait elemezte. (B—I) BRIGÁD A NEVELŐOTTHONBAN Egy kitűnő kis közösség Az 1-es üzemigazgatóság Pillangó úti telepén, a­z Esze Tamás autószerelő brigád ve­zetője, Bucsi István mutatta be a kollektíva tevékenysé­gét. — A 23 tagú brigádunk 1977- ben, egy átszervezést követő­­en alakult — kezdi a beszél­getést. — Két műszakban dol­gozunk, az esti, illetve a reg­gel hatkori kiállásira kell fel­készíteni a meghibásodott járműveket. Nagy gondunk — hol nem az autóiparban? az anyagellátás. — Hogyan oldják meg a gondokat? — Sok újítással! Számokat már nehéz lenne felsorolni. Példaként megemlítem a stop­­lámpakapcsoló kiváltását, a víztérösszekötő fémcső helyet­tesítését gumicsővel, az elekt­romos ablaktörlőt a levegős helyett... Jó szellemű csapat alakult ki. A brigád vala­mennyi tagja szakmunkás*, mestervizsgát már öten sze­reztek. Nem véletlen, hogy a tavalyi Szakma kiváló mes­tere vetélkedő első négy he­lyezettje közülünk­ került ki: Brenner György, Nagy Tibor, Hullám Attila, Szekeres Zol­tán. — Mint brigádvezető, mire a legbüszkébb? — Hat éve nem fordult elő kilépés a brigádból, de fe­gyelmi ügy és baleset sem. A kiskatonák is mind visszajön­nek... Időközben csatlakozott hoz­zánk Szekeres Zoltán üzem­­igazgatósági KISZ-titkár, aki nemrég szerelt le, és most ő is hangsúlyozza: — Jólesik a katonaidő alatt a figyelmesség! Nincs olyan jutalmazás, amiből a katoná­kat kihagynák. Leszereléskor aztán hiába kínálnak 2 forint­tal többet más helyeken, mind­annyian újra a brigádot vá­lasztják. Tőle tudom azt is, hogy ta­valy a műszaki alapszervezet által teljesített 2200­­ társadal­mi órából a brigád 524 órát végzett. — Bizony — nevet Bucsi István — mondják is olykor otthon, hogy be kéne már köl­töznöd a műhelybe! A családok gyakran talál­koznak egymással. Valamen­­­nyien tagjai a vállalati termé­szetjáró szakosztálynak. Csa­­vena József, a szakosztályve­zető, büszkén mutatja a fali­újságra kitűzött éves progra­mot. Nagyon várják már a ta­vaszt, csak sűrűn gépelt olda­lon fér el az idei tervük. — Ilyenkor rendezzük meg a nősök—nőtlenek focibajnok­ságát is. Többnyire a nőtlenek szoktak győzni. Utána aztán sör mellett pihenjük ki a fá­radalmakat. A brigádvezető azt is elme­sélte, hogy Csavera Józsefék lettek az elsők a Szovjetunió ma országos vetélkedő válla­lati döntőjében is. Ezzel két­hetes thüringiai utazást nyer­tek­. — A Mexikói úti mozgásja­vító nevelőotthonba hogy ju­tottak? — A rokkantak • éve alkal­mából kerestük föl az intéze­tet, hétezer forint értékű ta­karékbetétkönyvet akarunk ajándékozni egy arra rászoru­ló beteg gyereknek, így talál­koztunk Kiszman Bélával. A 16 éves fiúval azóta is tartjuk a kapcsolatot. Rendszeresen látogatjuk, együtt ünnepeltük meg a születésnapját. Magnót, rádiót, köpenyt — amire­­ ép­pen szüksége volt — ajándé­koztunk neki. Az iskola után szeretne itt dolgozni a brigád­ban, és erre már kaptunk is ígéretet. A kitűnő brigád tagjai nem­rég kapták meg negyedszer a Vállalat Kiváló Ifjúsági Bri­gádja kitüntetést. Mentusz Anikó Üdülési felelősök Balatonvilágoson A Volán Tröszt középszervi szakszervezeti bizottsága tan­folyamot szervezett a vállala­tok 53 üdülési felelőseinek márciusban. A tanfolyam során Váczláv Károly, a KSZDSZ szociálpo­litikai és munkavédelmi osztályának munkatársa érté­kelte az 1982. évi üdülési munkát, felhívta figyelmün­ket a hiányosságokra, a pon­tosabb munkavégzés érdeké­ben megfogalmazta az elvárá­sokat. Megállapította, hogy az üdültetéssel kapcsolatos tevé­kenység javult, ami az üdülési felelősök aktív, körültekintő munkájának eredménye. Megbeszéltük, hogyan kell a beutalójegyeket nyilvántar­tani és az éves statisztikát el­készíteni. Erről mintalapokat állítottunk ki. Ezután Kirsch Gusztávné, a KSZB üdülési bizottsága ve­zetője tájékoztatott bennünket a vállalati üdülési munka idő­szerű feladatairól, értékelte múlt évi munkánkat, szólt a szabálytalan­­ beutalásokról. Hasznos információkat kap­tunk a balatonvilágosi, béri, agárdi, az NDK csereüdülte­téssel kapcsolatban. A tanfolyamon vettük át az ez évre szóló balatonvilágosi, béri, agárdi beutalójegyeket Jegybörzére is sor került. Módunk volt szót váltani Harmat Lászlóval, a balaton­­világosi üdülő vezetőjével, aki tájékoztatott bennünket az üdülő munkájáról, az új szol­gáltatásokról. Elmondotta, hogy a tavalyi főszezoni üdül­tetést zökkenőmentesen tud­ták lebonyolítani, az üdülési felelősök jó munkájának is köszönhetően. Kérte, hogy az üdülési felelősök jelezzenek vissza, hogyan érezzék magu­kat a beutalt vendégek. Min­den ilyen információ munká­juk jobb végzéséhez jelent segítséget. Lehetőséget kaptunk arra is, hogy megnézzük a bala­­tonfűzfői uszodát. A balaton­világosi üdülő vendégei díj­mentesen vehetik igénybe az uszoda szolgáltatásait. Az uszoda csoportos látogatásá­nak megszervezéséről az üdülő gondoskodik. A tanfolyamon részt vevő üdülési felelősök egyöntetű véleménye szerint, rendkívül hasznos volt a háromnapos eszmecsere. Reméljük, hogy jövő évben hasonló, jó körül­mények között tudunk szót váltani majd feladatainkról. Bozsóné Gulyás Margit BECK JÓZSEF SZÁMÍTÁSA „Rajtam nem múlik” — Ha minden sikerül, akkor az idén elérem az 1 millió 250 ezer balesetmentes kilométert — számolgat Beck József, a 16-os Volán keszthelyi üzem­egységének buszvezetője. — Ugyanis négy esztendővel ez­előtt kaptam meg az 1 millió után járó plakettet. Büszke voltam négy éve is, s szeret­ném az idén is boldogan mu­tatni otthon az elismerő pla­­kettet. Beck József immáron 20 esztendeje ül autóbusz volán­ja mögött. Dolgozott helyi já­raton, de 1974 óta a Keszthely —Budapest vonalon közleke­dik. — Reggel fél háromkor ke­lek, 3 óra 45 perckor indulok Budapestre. Szeretek előbb be­­érni a munkahelyemre, hogy alaposan átböngészhessem kocsit. Biztonsági érzést ad, ha a tudom, hogy minden rendben van a busszal, így sokkal könnyebb elkerülni az esetle­ges veszélyhelyzeteket is. Reggel nyolc órára ér az Engels térre. Ezután a Hősök terén kitakarítja a buszt, elké­szíti az elszámolást, eszik va­lamit, majd 14 óra 20 perckor indul vússza Keszthelyre. — Most már mindenki is­mer a vonalon, s úgy érzem, megszerettek az utasok, hiszen név szerint köszöntenek regge­lente és délutánonként Talán személyes varázsának, megbízhatóságának is köszön­hető, hogy a tavalyi tarifa­­emelést követően nála nem csökkent jelentős mértékben az utasszám. Pedig az ő járata előtt és után 20 perccel szin­tén indulnak autóbuszok, ugyanazon a vonalon.­­ A napi átlagom február­­ban 9100, míg a januári összes bevételem 203 ezer forint volt. S ez nem kevés, ha figyelembe vesszük, hogy ezekben a téli hónapokban amúgy sem sok az utas. Nyaranta Keszthely egy meg­bolydult méhkashoz hasonlít­ható. Turisták százezrei kere­sik fel a híres üdülővárost. S ilyenkor minden épkézláb em­ber azon szorgoskodik, hogy a személyközlekedés zavarta­lan legyen a városban, így Beck József nyaranta a hét­­végeken is dolgozik, különjá­rati autóbuszokat vezet. Hogy aztán hétfőre visszaüljön a me­­­netrend szerinti busz volánja mögé.­­ Pedig nem mindig kön­­­nyű. Vannak nehéz helyzetek, amikor veszélybe kerül az ad­dig elért eredmény, így volt ez négy éve februárban is, amikor a Veszprém—Nagyvá­zsony közötti 20 kilométeres utat két óra alatt tettem meg. De baj nélkül megérkeztem,­­ ez volt a lényeg, nem pedig a jócskán megnövekedett menet­idő. Beck József még csak 44 éves.­ Minden esélye megvan arra, hogy a nyugdíjig, a hát­ralevő 16 év alatt, elérje a 2 millió balesetmentes kilomé­tert. Vagy, esetleg túl is szár­nyalja azt, s szakmánkban az elsők között elérje a... — Ne mondjuk ki, de raj­tam nem fog múlni — búcsú­­­zik mosolyogva. Kéri J. Tibor

Next