Volán Hírlap, 1983 (9. évfolyam, 1-26. szám)

1983-08-18 / 17. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEKl A VOLÁN TRÖSZT VÁLLALATAI DOLGOZÓINAK LAPJA IX ÉVFOLYAM, 17. SZÁM ÁRA: 1,40 FORINT 1983. AUGUSZTUS 18. H­armincnégy esztendeje már, hogy 1949. augusz­tus 20-án megszületett a Magyar Népköztársaság leg­főbb törvénye, az állami élet­nek az a jogi fundamentuma, a szilárd alapja, amelyre az új szocialista Magyarország épült. Ez a törvény volt az el­ső, amely összegezve a felsza­badulás óta országunkban vég­bement változásokat, megfo­galmazta a népi demokratikus forradalom megvívása során létrejött, minőségileg is új ma­gyar államhatalom jellegét, s rögzítette azokat a jogokat és kötelességeket, amelyeket dolgozó nép hatalma­­­ minden­­ állampolgárnak biztosít minden állampolgárától meg­is követel. Az elmúlt évtizedek arra is megtanítottak bennünket, hogy nincsenek végérvényes győ­zelmek, lezárult utak, s nin­csenek kész és általánosan hasznosítható megoldások, módszerek a szocialista társa­dalom építésében. Felmerül­hetnek látható, vagy előre ki nem számítható gondok, aka­dályok, a társadalmi, gazda­sági haladá­t­ átmen­etileg, rö­­videbb vagy hosszabb­­ ideig nehezítő körülmények. A ma­ga urává, gazdájává lett nép a szocialista alkotmány által szavatolt jogokkal, szabadság­gal, hatalommal élve a felsza­badulás után kilábalt régi gondjaiból. Megszűnt a kenyér hiánya, a munkanélküliség, mindenkinek jutott ruha és cipő, s az évek során, ahogyan gyarapodott az ország, úgy gazdagodott az üzletek kínála­ta, úgy váltak egyre vonzób­bá a kirakatok. Ma már alig akad olyan lakás, ahol ne len­ne rádió, televízió, hűtőszek­rény, mosógép, s minden har­madik családban van autó. Hogy ezekkel újabb bosszúsá­gok , alkatrészellátási gon­dok, a szervizhálózat fejletlen­sége, zsúfolt utak, gyenge mű­sor is együttjártak? Ugyan, ki ne vállalta volna ezeket öröm­mel 1949-ben? De akkor még az ország talpraállításán dol­goztunk éjt nappallá téve. rról a 34 esztendővel ez­előtti országgyűlésről így tudósított az egy­­­kori krónikás: „... aligha lehet mélysége­sebben mai látványt elképzel­ni, mint ünneplő országgyűlé­sünket az alkotmány elfoga­dásának pillanatában. Az ün­nepelt alkotmány: az összesű­< rntett, lerögzített jelen, s út­mutatás a jövőre... Az ün­neplő képviselők a hatalomra jutott dolgozó nép képviselői.­ Az ünneplő közönség maga a­­ dolgozó nép, azok a munká­sok, parasztok, nők, értelmisé­giek, akik legjobbjaikat az or­szággyűlésbe küldték...”. Huszonhárom esztendővel az első — az egész népnek igazi jogokat adó — alaptörvény megszületése után, 1972. ápri­lis 20-án már a megváltozott körülményekhez igazodó mó­dosításokról tárgyalt az or­szággyűlés. Azokról a módosí­tásokról, amelyek utaltak az államéletben, az­ országgyűlés­, a kormány, a tanácsok tevé­kenységében, általában az ál­­­lami intézmények munkájá­ban bekövetkezett változások­ra. Pontosabban határozva meg az állampolgárok jogait és kötelességeit a szocializmus építésének egy magasabb szin­tű szakaszában. Az ülésen megemlékeztek — ti az évforduló­­ kapcsán ezt tesszük, mi is —­ a múltról. Mindenekelőtt a dolgozó ma­gyar népről, amely munkájá­val, verejtékével és vérével hazánkat, államunkat száza­dokon át fenntartotta, éltette és a fejlődés útján előbbre vitte. Történelmünk mérhetet­len nehézségeinek leküzdésé­ért, azért, hogy idáig eljutot­tunk, örök dicsőség és az élők hálája övezze mindenkor az előttünk járt nemzedékeket, s történelmünk jeles személyi­ségeit, István királyt és Hu­nyadi Mátyást, Dózsa Györ­gyöt és Rákóczi Ferencet, Szé­chenyi Istvánt, Petőfi Sándort, Kossuth Lajost, Táncsics Mi­hályt és másokat, akik min­denkor a haladás, a nép szol­gálatában állottak. Az ő érdemük is valamennyi eredményünk, amelyekre ma méltán lehetünk büszkék. A­zon a tizenegy évvel ez­előtti országgyűlésen Kádár János a követ­kezőket mondta hozzászólásá­ban: „Szocialista fejlődésünket, a nemzet jövőjét sok tényező együttes hatása befolyásolja. Belpolitikai törekvéseink kö­zéppontjában ma az államélet, a szocialista demokrácia to­vábbfejlesztése áll. Az alkot­mány módosítása maga is en­nek egyik fontos aktusa. Az alkotmány elveinek teljes ér­vényesülése nem utolsósorban azon múlik, hogy mennyire si­kerül a tömegeket az eddigi­nél is fokozottabb mértékben bevonni a közügyek intézésé­be. Jól tudjuk, hogy ez sem megy még önmagától, egyik napról a másikra. Rajtunk múlik, ezért úgy kell dolgoz­nunk, hogy a szocialista de­mokrácia, az együttes gondol­kodás és az együttes cselekvés előrehaladásunknak még erő­sebb motorja legyen, mint ed­dig volt.” Az évtizede elhangzottaknak szerves folytatása az MSZMP KB július 6-i üléséről kiadott közleményben található meg: „Szocialista rendszerünkben meghatározó szerepe van a népképviseletnek. A dolgozók mindenekelőtt a maguk által választott népképviseleti tes­tületek és képviselőik útján vesznek részt a szocialista ál­lam irányításában, a közügyek intézésében, a társadalmi el­lenőrzésben. A népképviseleti testületek — az országgyűlés, a tanácsok — tevékenységük­kel az elmúlt évtizedekben hozzájárultak a szocializmus építéséhez, a szocialista de­mokrácia fejlesztéséhez. Ezt megfelelően segítette választá­si rendszerünk is. A társadal­munkban végbement fejlődés alapján megérett a helyzet ar­ra, hogy a gyakorlatban be­vált elvekre építve továbbfej­lesszük a választási rend­szert.” A változások — a kettős je­lölés általánossá tétele, a pót­képviselői, illetve póttanácsta­gi rendszer bevezetése; az or­szágos jelölőlista életrehívása; az önálló elöljáróságok meg­alakítása, hogy csak a leglé­nyegesebbeket említsem — célja a népképviseleti testüle­tek társadalmi-politikai szere­pének erősítése, a szocialista demokrácia elmélyítése, végső soron az alkotmány érvénye­sülésének szélesítése, szocialis­ta rendszerünk további szi­lárdítása. Talán nem ünneprontás, ha a gondokról is beszélünk. Az új kenyér ünnepén meg kell említeni, hogy súlyos aszály­károkat szenvedett az idén az ország. De erőnket demonst­rálja, hogy az élelmiszerellá­tásunk ígérkezik, így is zavartalannak A külgazdasági helyzet még mindig változat­lanul kedvezőtlen. De erőfe­szítéseink már itt sem múltak el nyom nélkül. Egyre több termékünk állja ki eredmé­nyesen a világpiaci megmére­tés próbáját. Nagyok az adós­ságaink, és az ezekkel együtt­járó terhek. De az elmúlt év­ben már sikeresen elértük, hogy pozitív külkereskedelmi mérleggel zárjunk, s az idén is minden reményünk fizegven erre. Gondok vannak tehát, de a hozzájuk kapcsolható ered­ményekről is lehet beszélni. S ezek az eredmények al­kotó népünk közös munkájának gyümöl­csei, bízva a jövőben, fegyel­mezettebb, hatékonyabb, oda­­adóbb építőmunkával tesszük le naponta voksunkat a haza, a nagy közösség mellett. Árvay Tivadar A Nemzeti egység a boldogabb jövőért MEGSZŰNIK A VOLÁN TRÖSZT, MEGALAKUL A VOLÁN KÖZPONT, ÖNÁLLÓAN GAZDÁLKODNAK A VÁLLALATOK Kedvező félévet zárt a Volán-szakma Augusztus 11-én ülésezett a Volán Tröszt igazgató tanácsa. Az elnöklő dr. Zahumenszky József mb. vezérigazgató rö­vid tájékoztatást adott a Köz­lekedési Minisztérium főosz­tályairól, majd részletesen be­számolt a Minisztertanács elő­ző heti döntéséről. Ennek ér­telmében a Volán Tröszt az év utolsó napján megszűnik és 1984. január elsején meg­alakul a Volán Vállalatok Központja (Volán Központ). Az irányítási rendszer korsze­rűsítése alapján a Volán-vál­lalatok önálló gazdálkodást folytatnak és közvetlenül szá­molnak el az állammal. Az önálló Volán-vállatok vezetőit, a Volán Központ ve­zérigazgatóját és helyettesét a miniszter nevezi ki, menti fel, s gyakorolja az egyéb mun­káltatói jogokat. A Volán Központ vezetője egyben az igazgató­tanács elnöke. A határozat tételesen felso­rolja az igazgatótanács döntési jogkörébe tartozó témákat, és a Volán Központ vezetőjének hatáskörét. Ezek ismertetésére később visszatérünk. Dr. Zahumenszky József be­jelentette, hogy a Miniszter­­tanács döntése szellemében szeptember 27—28-án az igaz­gató tanács elé kerül megvita­tásra a saját ügyrendje, a Vo­lán Központ feladata és fel­építése, a VR és a vállalatok kapcsolatrendszere és javaslat készül a szolgáltató egységek­re is. A szeptemberi, béri ta­nácskozást megelőzően augusz­tus 23., 24. és 30-án tájjellegű igazgatói értekezleteken ki­sebb csoportokban is egyezte­tik és pontosítják az elképze­léseket. A Volán Tröszt és vállala­tai első féléves mérlegéről dr. Tóth Ferenc terjesztette elő írásos jelentését. Az értékelés megállapította, hogy a Volán-szakma a terv fő feladatait teljesítette, meg­őrizte a gazdasági egyensú­lyát. Az autóbuszközlekedés dol­gozói a bázisnál 0,3, a terve­zettnél 2,4 százalékkal több utast szállítottak. Az utaskilo­méter-teljesítmény a bázishoz 95,6 százalékra alakult, amely 100,1 százalékos tervteljesítés­nek felel meg. A helyi közle­kedés teljesítménye 4,2 száza­lékkal nőtt, a helyközi vi­szont csak a korábbi teljesít­mény 87,7 százalékát érte el. A menetrend szerinti forgalom fejlesztéséért a május 29-től 270 új járatpár indult és 155 járat hosszabbítására került sor. A­­ forgalom gazdaságos­ságának javításáért 419 gyen­ge kihasználású járatpárt le­állítottak. A vonalhálózat 24,1 kilométerrel, a megállóhelyek száma 47-tel növekedett. A taxi üzletág a legtöbb vállalatnál megtartotta koráb­bi pozícióit, az egy gépkocsi­ra jutó teljesítmények kedve­zően alakultak. A személygép­kocsi-kölcsönzés dinamikusan fejlődött. Az árufuvarozók 87,2 millió tonna árut mozgattak meg, az árutonna-kilométerteljesít­­mény a bázist 0,9 százalékkal meghaladta. A korábbinál 1,2 százalékkal kevesebb gépko­csival és 3,4 százalékkal ke­vesebb km-futással érte ezt el a szakma. A benzines kilomé­terek aránya 47 százalékról 32,8-ra csökkent. Kedvezően alakult a vasútállomási tevé­kenység is, a Volánt terhelő késett kezelések aránya to­vább csökkent. A népgazdasági törekvések­kel összhangban nőttek devi­zabevételeink. A rubel vi­­szonylatú árbevétel 70,7 szá­zalékkal, a nem rubel árbe­vétel, dollár egyenértékben, 20,1 százalékkal emelkedett. A vállalati tevékenységből származó teljesítményi érték 490 millió forinttal nőtt. A költségek a bevételnél mér­sékeltebb ütemben emelked­tek, a szakma 1606 millió fo­rint nyereséget ért el. A jöve­delmezőségi mutató: 16,8 szá­zalék. Az írásos anyaghoz fűzött kiegészítésében dr. Tóth Fe­renc a megfontolt készletgaz­dálkodásra, a bérszínvonal terv szintű alakítására és az állami kötelezettségek határ­idejének pontos betartására kérte a jelenlevőket. A továbbiakban dr. Horváth Lajos adott tájékoztatást a várható jövő évi szabályzás­ról, azok kihatásairól. A belföldi távolsági árufu­varozásáról szóló írásos elő­terjesztés tájékoztatóként ke­rült az igazgató tanács elé, amely úgy döntött, hogy az illetékes szakvezetők rendsze­res időközönként egyeztessék a vitás nézeteket. Az igazga­tó tanács egyetértett azzal, hogy a Rába-motorok felújítá­sának intézését, terítését a 19-es Volán vegye át. A 22-es Volánnál létesített gumirak­tárral kapcsolatos előterjesz­tést újra napirendre tűzik — a hatékonysági számításokkal kiegészítve. A javaslat szerint egyébként a 22-es Volán ked­vezőbb kiszolgálást nyújt és a konkurrenciánál kisebb árrést számol, így a szolgáltatás ked­vező a szakmának. Nagy László Zuhatag A meggyfa meghajol boldogan leheli termékeny illatát a torony égbe tör zordonán kereszttel hősködő Ararat a paraszt homloka csörgedez előtte ropog a faeke áldásért kiáltott Istenhez elapadt csutorás tehene élet van földben és növényben gyárakban vígak a motorok fiatal asszonyok ölében harmatos palánta mosolyog gyártsatok ekéket vasasok parasztok adjatok kenyeret uraim féltsétek magatok ostoros zivatar fenyeget tavaszi haragunk lobbosodj harsogd a dalunkat mérgesen tavaszi szerelmünk lombosod! lepd el a kerteket szélesen tudatunk erősödj csontosodj bennünk az új élet veleje tudásunk gyarapodj bokrosod! legyünk az új élet teteje! i SZEPTEMBER 16-17. Az első Volán ifjúsági napok A Volán-szakmában mintegy 40 ezer fiatal dolgozik. Kevés alkalom adódik a közvetlen találkozásukra, hiszen mun­kahelyeik az ország különböző pontjain találhatók. Gondjaik, érdekeik, sikereik közösek, ezért igen nagy jelentősége van annak, hogy ezekről időn­ként országos rendezvényen beszélgethessenek, vitatkoz­hassanak. E találkozóknak célja a szakmai tapasztalatok kicserélése, a fizikai-szellemi képességeik összemérése, az if­júsági mozgalom országos jel­legű kérdéseinek megvitatása és a baráti kapcsolatok kiala­kítása. A KISZ-fiatalok feladatairól, terveiről és a közeljövő ese­ményeiről beszélgettünk a Volán Trösztben Bakos End­rével, a KISZ-szervezet titká­rával és Dejcző László szerve­ző titkárral. — A Volán KISZ-szerveze­­tei az elmúlt években is nagy figyelmet fordítottak a helyi politikai feladatok megoldása mellett a társvállalatok KISZ- szervezeteivel és fiataljaival való szorosabb kapcsolat ki­építésére. Az ilyen kétoldalú, véleményünk szerint igen hasz­nos kapcsolat mellett az or­szágos KISZ-titkári értekezle­teken — mely felfogható a Vo­lán-fiatalok képviselői talál­kozójaként — folyamatosan foglalkoztunk a szakma ifjú­ságát legjobban érintő kérdé­sekkel. Itt merült fel, jogos igényként, a fiatalok országos találkozójának gondolata. El­ső alkalommal, a KISZ KB közreműködésével, a közleke­désben dolgozó fiatalok talál­kozójára 1982-ben Miskolcon került sor, melynek egyik szer­vezőjeként kiemelkedő mun­kát végzett a 3-as Volán KISZ- bizottsága, a vállalat gazda­sági, politikai és társadalmi vezetésének támogatásával.­­ Külön kell megemlíteni a szegedi Volán által magas színvonalon megrendezett I. Országos Volán FMKT-Alkotó Ifjúság aktivistáinak találko­zóját, melyen az ifjúság ter­melési mozgalmainak helyét, szerepét, gondjait és­ tovább­fejlesztésének feladatait vi­tattuk meg. — A KISZ-titkárok orszá­gos értekezletein összegeztük a találkozók, illetve rendezvé­nyek tapasztalatait. Egyöntetű vélemény alakult ki — me­lyet állásfoglalásban is elfo­gadtak a titkárok —, hogy a találkozók hasznosak voltak, megfelelően szolgálták az if­júsági mozgalom és a szakma célkitűzéseinek végrehajtását. Azonban célszerű a szakmai és a sport-kulturális rendez­vények összekapcsolása, amely a programok színesebbé, sok­rétűbbé tétele mellett takaré­kossági szempontokból is in­dokolt. — Mi történt ezután? — Az említett állásfoglalá­soknak megfelelően szeptem­ber 16—17-én kerül megren­dezésre az I. Volán ifjúsági napok rendezvénysorozata az 1-es és a 20-as Volán-vállalat KISZ-bizottságainak szerve­zésében. Külön öröm szá­munkra, hogy a két vállalat és a tröszt vezetése, a középszer­vi szakszervezeti bizottság fel­karolta és erkölcsileg-anyagi­­lag támogatja a rendezvényt. Az ifjúsági napok helyszínei — a Volán Oktatási Központ, a Volán SC Czabán Samu téri sportpályája — adottságaiknál (Folytatás a 4. oldalon)

Next