Volán Hírlap, 1989 (15. évfolyam, 1-19. szám)
1989-01-12 / 1. szám
JÁSZKUN VOLÁN Eredmények és célok Az 1987. év végére kialakult gazdálkodási körülményekhez és a módosított szabályozórendszerhez igazodóan vállalatunk 1988. évi fő gazdasági célkitűzéseit öt pontban határozta meg. A fő célkitűzések megvalósítását az alábbiak szerint értékeljük. A munkafegyelem javult. A társpolitikai szervek és a közvélemény a vállalatról elismeréssel szóltak. Csökkent az utazók és a fuvaroztatók részéről érkezett panaszok száma. Javult a vállalat szervezettsége, az ellenőrzöttség mértéke a tervezett szinten alakult. Éves szinten valamennyi profilunk és fő tevékenységünk az üzemanyagár-emelés hatása nélkül számítva nyereséges lesz. Kivételt képez a taxiprofil és az idegenforgalom, mely volumen csökkenés miatt a várt eredményt nem éri el. Komplex szerződésen alapuló együttműködés jött létre a Mezőgép törökszentmiklósi gyárával. A Szolnoki Gabona- és Malomipari Vállalatnál távolsági fuvarozással bővítettük több évtizedes kapcsolatunkat. A Beton és Vasbetonipari Művek Szolnoki Gyárával késztermék és alapanyag fuvarozására kötöttünk szerződést. Átvettük a Tisza Cipőgyár közútra terelt fuvarozását és szerződést kötöttünk a MÉH Vállalattal is. Fokozatosan ellátjuk megyén belüli partnereinknek nemzetközi fuvarozásra vonatkozó megbízásait is. Az alaptevékenységhez kapcsolódóan kavicstermést létesítettünk szolnoki és mezőtúri telephelyeken. Megállapodást kötöttünk a rákóczifalvai „Rákóczi” Mgtsz-szel a kezelésükben lévő homokbánya közös üzemeltetésére. A piaci feltételekhez igazodva növeltük a gépesítettség fokát. Elsősorban a piaci igények jobb kielégítésére bővítettük a költségtérítéses rendszerben üzemelő gépjárművek és gépjárműszerelvények számát. A szellemi tőke jobb kihasználásával növeltük a vezetés hatékonyságát. A második félévtől kezdődőe kezdeményező lépéseket tettünk a vállalkozói témák kidolgozására és bevezetésére. A vállalat 1907. évhez viszonyítva 1988. I. félévében is kedvező, fejlődő tendenciát mutatott. A II. félévtől kezdődően ezt a fejlődő tendenciát kedvezőtlenül befolyásolta az üzemanyagár-emelés, továbbá a tehergépjármű-vezetői létszámhiány. Ezen külső és belső kedvezőtlen hatások ellenére fő célkitűzésünket teljesítettük, megvalósítottuk az egyensúlyos gazdálkodást, tervezettnél nagyobb nyereséget termeltünk. Árbevételi tervünket várhatóan 101,1 százalékra teljesítjük, nyereségünk 74-75 millió forint közelében realizálódik. A személyszállítási teljesítményeink a meghatározott célkitűzések közelében alakulnak. Az utasszállítási terv 99,5 százalékos, az utaskilométer 101,8 százalékos teljesítését várjuk. A szabadáras üzletágaknál a fejlődés a tervezettnél valamivel nagyobb mértékű lesz. Árufuvarozási teljesítményeink a tervezettet meghaladóan alakulnak. Az árutonnakrométer-terv 108 százalékos teljesítése várható. A nemzetközi árufuvarozás teljesítményei a bázishoz viszonyítottan 21 százalékos fejlődést ér el. Tovább növeltük az oxigén- és szénsavfuvarozás volumenét. Beruházásaink között a gépjárműbeszerzések szerepeltek az első helyen, összesen 103 járművet szereztünk be. Forgalomba helyeztük Szolnokon a Kun Béla kerti autóbuszvégállomást, Törökszentmiklóson az autóbusz-állomást, Berekfürdőn az autóbusz-megfordulót. Az építői beruházások pénzügyi ráfordítása a tervezett szinten valósul meg összesen 8,6 millió forint értékben. Költséggazdálkodásunk igazodott a teljesítményekhez, így valósulhatott meg a gazdálkodás egyensúlya. A javítószázalék minden járműtípusnál a tervezett szint alatt várható. Energiafelhasználásunk várhatóan 0,5 százalékkal lesz alacsonyabb az 1937. évinél. Munkaerő-gazdálkodásunkban a második félévtől kezdődően a gépjárművezetői létszámhiány okozott gondot. Az átlagbér a létszámcsökkenés következtében a tervezettet meghaladóan 5 százalékkal emelkedik. 1989. évi fő gazdasági célkitűzéseinket az alábbiakban határoztuk meg. A gazdasági egyensúly biztosítása érdekében fő követelmény, hogy erőinket a szállítási tevékenység fejlesztésének lehetséges változataira, a versenyképesség és hatékonyság fokozására, a teljesítményvolumen legalább bázisszinten történő alakulására kell koncentrálni. Ennek érdekében keresni és alkalmazni kell új célszerű vállalkozási formákat. Az adott gazdasági szabályozáson belül el kell érni, hogy a vállalat dolgozóinak átlagbére a népgazdasági átlagnak megfelelően, vagy azt meghaladó mértékben emelkedjen 1989-ben. Ezért alapvető célkitűzés a rendelkezésre álló munkaerő hatékony foglalkoztatása. A feladatokat minimális létszámmal optimális hatékonyság mellett kell elvégezni. A szállítási feladatok mennyiségi ellátása mellett fontos követelmény a személy- és áruszállítási szolgáltatások minőségének javítása beruházási igények nélkül. A fuvaroztatókkal a kapcsolatokat minden területen bővíteni, szorosabbá és folyamatosabbá kell tenni. A takarékosság követelményének erőteljes érvényesítése a gazdálkodás egész területén. Új, ösztönzőbb, objektív alapon nyugvó érdekeltségi rendszer kidolgozása, bevezetése, gyakorlati megvalósítása, melyben fő célkitűzés az, hogy minden profil, minden vállalkozás nyereséges legyen. Készletek és kintlevőségek nagyságrendjének optimális szintre való csökkentése, beruházásunk tervszerűsége. A korlátozott beruházási lehetőségek mellett is alapvető célunk, hogy a rendelkezésre álló kapacitással a megyében jelentkező személyszállítási igényeket kielégítsük. Kiemelt feladatnak tekintjük Szolnok város helyi és elővárosi forgalmának zavartalan biztosítását, az utazás és az utazááshoz kapcsolódó szolgáltatások minőségének és színvonalának további javítását, a forgalomirányítás korszerűsítését. A helyi közlekedésben az utasok számának csökkenésével, a szabadáras üzletágakban a teljesítmények mérsékelt emelkedésével számolunk. Az áruszállítási teljesítményeknél az 1988. évihez viszonyítottan növekedést irányoztunk elő. Szállított súly tekintetében 2,2 százalékos, az áruforma-kilométert illetően 0,6 százalékos fejlődést tervezünk. A nemzetközi fuvarozásnál mérsékelt fejlődést várunk. 1989-ben 110 gépjármű beszerzését tervezzük Kunszentmártonyban, autóbusz-állomást helyezünk üzembe. Elkezdjük a jászberényi forgalmi telepünk bővítését. Fejlesztési felhasználásunkat 95,6 millió forintban határoztuk meg. Továbbra is központi feladat a járművek javítási, főleg tmk-munikáinak időben és megfelelő színvonalon történő elvégzése úgy, hogy közben a ráfordítás költségei ne emelkedjenek, ellenkezőleg csökkenjenek. 1989-ben is alapvető célkitűzés a rendelkezésre álló munkaerő hatékony foglalkoztatása. A bérfejlesztés mértékét a 6 százalék közelében határozzuk meg. Szinten tartani tervezzük dolgozóink életkörülményeit és javítani a biztonságos munkavégzés feltételeit. Célkitűzéseink megvalósítása során számítunk minden dolgozónk lelkiismeretes, odaadó munkájára és vállalkozó kezdeményezésére. Az 1988. év eredményeit és az 1989. évi célkitűzéseket az év első munkanapján, januárban munkásgyűléseken ismertettük. Felhasználva ezt a lehetőséget arra, hogy dolgozóink aktív közreműködését kérjük az éves célkitűzések teljesítéséhez. Máté János igazgató VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! A VOLÁN DOLGOZÓINAK LAPJA ara: uo Ft KAPOS VOLÁN Valaminek a megváltoztatása, hogy micsoda változások sorozatát indítja el, arra példa lehet a kaposvári tömegközlekedés menetrendjének megváltozása, amit döntően a donneri vasúti felüljáró átépítése kényszerített ki. Megkérdezem a szakembert, történetesen Dancs Gabriellát, a Kapos Volán személyszállítási és kereskedelmi osztályvezető-helyettesét a változás részletesebb okairól és következményeiről. — A menetrend változásának döntő oka valóban a donneri felüljáró átépítése, de ezt a változást a korábbi forgalomirányítás áldatlan körülményei is megkövetelték, ugyanakkor a lakosságtól érkezett vélemények is erre sarkaltak bennünket. Változott a Tungsram Rt. és a Tejüzem munkarendje is, s a menetrend tervezésének időszakában a forgalmat ehhez is igazítani kellett. Sorolja tehát az előkészület fázisait az osztályvezető-helyettes, melynek eredményeként a város 30 közületitől és 14 magánszemélytől levelekben 141 javaslat kapott érkezett, s ezeknek kétharmadát lehetett megvalósítani az új menetrendben. A gyűjtés és a rendszerezés időszakában a gépkocsivezetők és a forgalomirányítók véleményének kikérése mellett figyelembe vették a Közlekedéstudományi Intézet jelentését is, majd szeptemberben sor került az egyeztető tárgyalásokra a város állami és társadalmi szerveivel, s csak minden érdekelt meghallgatása után készülhettek el a sárga lapocskák kék betűkkel, azaz az utastájékoztató menetrend. A megváltozott körülmények folytán átalakult a helyi járatok forgalma, megnövekedett a Széchenyi tér szerepe. Korábban szinte áttekinthetetlen volt az autóbuszpályaudvar még a forgalomirányítás szemszögéből is, most azonban, a vasútállomás mögötti területen indításra várakozó buszok mondhatni tökéletes rendben helyezkednek el. A forgalomirányítási célnak megfelelő épületből jól látható a terep, s igazán nem mellékes körülmény, hogy tágas pihenő, zuhanyzó, férfi- és női mosdó, étkezde rezsóval és két hűtőszekrénnyel áll a dolgozók, a gépkocsivezetők rendelkezésére. Szép, tiszta, kulturált, otthonos az új pályaudvar épületének minden részlete. Csakhogy a járatok útvonala 4-800 méterrel hosszabb a korábbiaknál, egy-két perccel megnőtt a menetidő is, összességében jelentős mértékben növekedtek a Kapos Volán kiadásai. Ide tartozik, hogy a csúcsidőn kívüli járatokat, az egyeztető tárgyalások időszakában, a lehetséges mértékben ritkították, a megtett út mégis 10 ezer kilométerrel nőtt, részben azért, mert hosszabbodtak az ideiglenes autóbusz-állomás belépésével és a felüljáró átépítése folytán, másrészt azért, mert 614 helyett 622 járat bonyolítja az utasforgalmat. Új járatok indultak például a töröcskei városrészbe. Mivel a vállalatok nem tettek eleget a Kapos Volán kérésének, hogy valósítsák meg a lépcsőzetes munkakezdést, reggelente fél nyolc tájékán zsúfoltak a buszok, több panasz érkezik a 8-as, 18-as és a 15-ös járatok utasaitól. Korábbi változtatás lehetőségeit folyamatosan vizsgálja a Kapos Volán, mindenkor az utasok érdekeit tartva szem előtt. B. L. Új helyzet, Képünkön a kaposvári helyijáratos buszállomás XV. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM 1989. JANUÁR 12. BORSOD VOLÁN Rugalmasság az üzletpolitikában Borsod megye közismerten gazdasági problémákkal terhelt megye. A szerkezetváltás stratégiai és napi kérdéseiben a vaskohászat, a szénbányászat, a mezőgazdaság, az építőipar és újabban a gépipar nagyüzemeinek jövőjével kapcsolatos elgondolások most vannak kialakulóban. A megye gazdasági helyzetére jellemző alapvetően negatív tendenciák 1938. évben sem szűntek meg. Az ipar, termelése — a vegyipar kivételével — több, mint 3 százalékkal csökkent. Az anyagi ágakban foglalkoztatottak száma 8500- zal kevesebb volt az előző évinél. A vállalatok szerkezetváltási törekvései továbbra is gyengék, a piacok beszűkülése a pénzügyi források korlátozottsága, a szabályozó szigorítások és a támogatások csökkentése miatt. A fejlesztések nem tartanak lépést a visszafejlesztéssel. A megyében működő vállalatok és szövetkezetek sajátos helyzete, termelésük és létszámuk kényszerű csökkenése jelentős mértékben behatárolta a Borsod Volán áru- és személyszállítási telersítményeit, fuvarpiaci helyzetét, üzlet- és tarifapolitikáját. Éppen ezért örvendetes, hogy vállalatunk dolgozóinak szorgalmas, fegyelmezett munkájával az 1988. évben kitűzött tervcélokat elértük, a személy- és áruszállítási igényeket, szolgáltatásaink színvonalát megőrizve, kielégítettük. Éves célkitűzéseink, fuvarpiaci prognózisaink, a gazdasági szabályozók változásának várható hatásával készített elemzéseink reálisak voltak. Helyesen ítéltük meg gazdálkodási pozícióinkat, eredményesen törekedtünk a kedvezőtlen hatások, a likviditási problémák kivédésére. Üzletpolitikánkat nagyfokú rugalmasság jellemezte. Kiemelt szerepet kapott az átrendeződő szerkezeti, viszonyokhoz, szállítási piaci igényekhez a fuvarszerkezet változásához való alkalmazkodás, a létszám és a költséggazdálkodás javítása, racionalizálása, a saját munkánk korszerűsítése, jövedelemtermelő képességünk megőrzése. Vállalatunk 1988. évi árbevétele megközelíti a 2,2 milliárd forintot. Ezt az eredményt csökkenő létszámmal és kisebb átlagos eszközállománnyal értük el. Bevételünk a bázist meghaladja, költségeink a tervezettnél kisebb mértékűek, így a bevétel és ráfordítások egyenlege kedvezőbb a tervezettnél, de a vállalat gazdálkodási eredménye így is közel 30 százalékkal csökkent. Kihasználva az autóbuszrekonstrukció lehetőségét beszereztünk 63 új autóbuszt, az árufuvarozás eszközparkjának korszerűsítésére pedig 160 tehergépkocsit és 93 pótkocsit vásároltunk. Csökkentettük a billenős járművek és növeltük a nagykapacitású nemzetközi szerelvények számát. A társadalmi-gazdasági folyamatos alakulásával összefüggésben a helyközi és a helyi személyszállításban tervez 1,5 százalékkal meghaladó utaskilométer teljesítményt realizáltunk. A szerződéses üzletág kivételével, valamennyi utazási formánál nőtt a naturális teljesítmény, javult a menetrendszerűség. A bevásárló turizmus fellendülésével ugrásszerűen emelkedett a különjárati teljesítmény is. A hivatásforgalom színvonalát sikerült megtartani, egyes területeken javítani. Csökkent az utaspanaszok száma, több esetben kaptunk elismerő nyilatkozatokat közületektől, iskoláktól, magánszemélyektől. A nagyraksúlyú és kapacitású fuvareszközök zömét Borsod Volán és a célfuvarozó vállalatok foglalkoztatják. A megye tehergépjármű állományának egyötöd részével a közúton elszállított súly 50 százalékát teljesítik. A fuvarpiaci verseny főként a belföldi távolsági fuvarozás területén éleződött a közületek, a szövetkezetek, a gebines és magánfuvarozók részéről. Fokozódott a megbízók költségérzékenysége, az egymással konkuráló fuvarozók valóságos árháborút viselnek, a fuvarfeladatok megszerzéséért. A járművek gazdaságos és folyamatos foglalkoztatását egyre nehezebb megoldani. Nem javul a szerződéses fegyelem, az árufogadási készség, csökkent az éjszakai és a több műszakos járműfoglalkoztatás lehetősége. Csökkent a tömegárus feladatok aránya. Az elszállított súly mennyisége, bázishoz viszonyítva közel 20 százalékkal esett vissza. Jelentős rakodási és billentési bevételtől estünk el. Tengizből visszavonuló Tátráinkat az év első felében nem tudtuk hatékonyan foglalkoztatni. A második félévben kénytelenek voltunk dunántúli munkahelyekre felvonulni. Ugyanakkor az átlagos szállítási távolság tervezettnél is nagyobb emelkedése az árutonnakilométer teljesítmények több mint százalékos növekedését eredményezték. A belföldi fuvarpiaccal ellentétben a nemzetközi közúti árufuvarozásban folyamatos élénkülés, igénynövekedés volt jellemző, különösen a vegyipar részéről és Voláncamion megbízásai alapján. Teljesítményünk dinamikusan nőtt. Árbevételünk megközelíti a 220 millió forintot, konvertibilis devizabevételünk meghaladja a 3,5 millió dollárt. Nemzetközi fuvarozási teljesítményünk több mint 85 százalékát az exportra termelő megyei vállalatok stabil megbízásai alapján értük el. A nemzetközi fuvarozásban foglalkoztatott gépjárműállományunk elérte a száz darabot, ebből új beszerzésű vontató, illetve szerelvény közel hatvan darab. Többéves erőfeszítés eredményeként — szigorú feltételekhez kötött tőkés lízing pályázat keretében — további 20 Iveco nyerges vontatót és a hozzá tartozó Hódgép pótkocsikat, illetve tartályokat sikerült beszerezni és megfelelő jövedelmezőségű stabil devizakitermelő fuvarfeladatokban foglalkoztatni 1989- ben. A korábbinál nagyobb figyelmet fordítottunk a lakossági szolgáltatások fejlesztésére, elsősorban a nagyüzemileg szervezhető lakossági fuvarfeladatok ellátására. Szolgáltatásainkat a lakosság több mint 60 helyen rendelheti meg a megye területén. Panaszmentesen oldottuk meg több mint nyolcvanezer család szénházhozszállítását és mintegy háromszáz tehergépkocsink végez rendszeresen élelmiszer és egyéb kereskedelmi szállítást. A MÁV-val való jó együttműködéssel kedvezően alakult a vasútállomási szállítmányozás és a darabáru-fuvarozás. Ugyanakkor MÁV-konténer forgalma vállalatunknál jelentősen visszaesett a bázishoz képest a felére csökkent. A közúti árufuvarozás jelenlegi kínálati piacvezérelt helyzetében azt tapasztaljuk, hogy a népgazdaság szállításigényesség és ráfordításcsökkentési programja háttérbe szorult, megállt a szállítási folyamatok racionalizálása a korszerű árutovábbítási módszerek elterjesztése. Elismerve azt, hogy a magánfuvarozók bevonása az árufuvarozásba teljesen indokolt volt, látni kell azt is, hogy elképesztő mértékű és műszaki állapotú, balesetveszélyes és kihasználatlan, párhuzamos kapacitás halmozódott fel az árufuvarozásban érdekelt magánszemélyek tulajdonában. A közúti törvény ellenére ma sincs esélyegyenlőség a vállalatok és magánfuvarozók között! Nincs semmiféle ellenőrzés, nincs megbízható menetlevélvezetés, nincs taxióra, nincs telep és műszaki ellenőrzés, nincs rendszeres bevételellenőrzés és ennek alapján történő jövedelem(Folytatás a 3. oldalon) •• •».