Vörös Zászló, 1978. július-december (34. évfolyam, 80-162. szám)
1978-07-01 / 80. szám
Az ötéves tervidőszak félidejénél országunk ma elérte a tizedik ötéves tervidőszak félidejét. A kommunista párt által kitűzött felvázolások teljesítésére irányuló megfeszített munka két és fél éve van a dolgozó kollektívák mgött. Kerületünk ipari, közlekedési, építőipari dolgozói kimagasló sikerekkel fogadták ezt a fontos mérföldkövet az SZKP XXV. kongresszusa, a párt Központi Bizottságának plénumhatározatai által kitűzött feladatok teljesítésében, a Brezsnyev L. I. elvtárs, az SZKP KB főtitkára, a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa Elnökségének elnöke felszólalásaiban felvetett problémák megoldásában. Ezekről Terpai Mikola, a kerületi pártbizottság titkára részletesen beszámol a lapunk mai számában közölt cikkében. Az ipari munkások sikerei kétségtelenül jelentősek. Ez azonban semmilyen okot nem ad az önelégültségre. Az a feladat, hogy állandósítsák ezeket a sikereket, gyarapítsák, fejlesszék tovább az elért eredményeket. Az idén kerületünkben széles körű harc bontakozott ki «Egyetlen lemaradozó se legyen közöttünk» jelszóval. Kerületünk összes ipari üzemeinek lehetőségük van az idén ahhoz, hogy ütemesen dolgozzanak, minden hónapban teljesítsék az állami terveket és szocialista vállalásokat, ne maradjanak el a termelési grafikontól, inkább előzzék meg azt. Jó példát mutatnak ezen a téren a bútorkombinát, a kísérleti üzem, a ruhagyár, a famegmunkáló kombinát és más üzemek dolgozói. Fontos, hogy ne csökkenjen a termelés üteme, amelyet a tizedik ötéves tervidőszak harmadik évének elején elértek, keressék, találják meg és állítsák a termelés szolgálatába a belső tartalékokat. Ilyen belső tartalék kerületünk minden üzemében, minden gyárában van! A kerület építőipari szervezetei — a 218. sz. MGÉV, a Javító-építő Igazgatóság és mások — továbbra is lemaradnak a tervek és szocialista vállalások teljesítésében. Nem teljesítik megfelelően az állami beruházások felhasználásának tervét. Továbbra is alacsony az építés minősége, lassan vezetik be a gyakorlatba Zlobin Nyikolaj haladó brigádszerződéses módszerét. Ugyanakkor nagy feladatok állnak az építőipari szervezetek előtt! Tehát a pártszervezeteknek, a vezetőknek és szakembereknek gyökeresen változtatniuk kell munkastílusukon, a fő figyelmet az objektumok idejében való átadására kell fordítaniuk, el kell érniük az építés minőségének lényeges javulását, valamennyi építkezésen biztosítaniuk kell a szervezett, fegyelmezett munkát. A tizedik ötéves tervidőszak feladatainak határidő előtti teljesítéséért folyó szocialista verseny során értékes hazafias kezdeményezések születtek. Terjed a mozgalom az ötéves terv háromévi feladatainak a Szovjetunió új alkotmánya elfogadásának első évfordulójáig való teljesítéséért. Támogatást érdemel a nyersanyagok és anyagok takarékos felhasználásáért folyó mozgalom, amelynek kezdeményezője Bundzsák Szvetlána brigádja volt a bútorkombinátban. Mindezeket a kezdeményezéseket valamennyi dolgozó kollektívában széleskörűen támogatni kell. Nehéz körülmények között dolgoznak ezekben a napokban a mezőgazdasági dolgozók. Az esős időjárás hátráltatja a mezei munkálatokat. A gyakorlat azonban azt bizonyítja, hogy ott, ahol a pártszervezetek állandóan foglalkoznak a szocialista verseny szervezésével, nevelő, mozgósító munkát végeznek, a helyzet jobb. Gazdag termés várható például a Vörös Zászló, az Út a Kommunizmushoz, a Csapajev Kolhozban, a területi mezőgazdasági kísérleti állomáson. Most az a legfőbb, hogy az akadályok leküzdésére mozgósítsák a mezők dolgozóit, az elfogadott szocialista vállalások teljesítésére, többek között a hektáronkénti 100 mázsás kukoricatermés elérésére összpontosítják erőfeszítéseiket. Fel kell számolnunk a gabona termesztésében, a dohány, a szőlő állami eladásában az ötéves tervidőszak első két évében keletkezett adósságokat. Szorgalmasan kell dolgozniuk az állattenyésztőknek is. Bár a tej és a hús termelésének tervét alapjában véve teljesítik, ebben a hónapban bizonyos nehézségek merültek fel a tej állami eladása feladatának teljesítésében. Az ötéves tervidőszak félidejénél a pártszervezeteknek gondoskodniuk kell arról, hogy mélyrehatóan elemezzék az elért eredményeket, levonják a megfelelő következtetéseket a hiányosságokból. Fontos, hogy mozgósítsák az új tartalékokat, konkrét intézkedéseket dolgozzanak ki és valósítsanak meg az ötéves terv feltétlen teljesítése érdekében minden mutató alapján. LVOV A. művész plakátja. (Plakát Kiadóvállalat) (RATAU-képszolgálat) VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! VÖRÖS ZÁSZLÓ AZ UKRAJNAI KP BEREHOVÓI KERÜLETI BIZOTTSÁGÁNAK ÉS A NÉPKÉPVISELŐK KARPATONTÚLI TERÜLETI BEREHOVÓI KERÜLETI TANÁCSÁNAK LAPJA Az újság 1945. december 80. 1978. július 1.. Ara 2-tól jelenik meg (4652). sz. SZOMBATi képek 1978. június 28-án moszkvai idő szerint 20 óra 0,8 perckor a Klimuk Pjotr, a Szovjetunió űrpilótája, a Szovjetunió kétszeres hőse, az űrhajó parancsnoka és Miroslaw Hermaszewski kutató űrhajós, a Lengyel Népköztársaság állampolgára összetételű nemzetközi személyzet által kormányzott Szojuz—30 űrhajót összekapcsolták a Szál- A TASZSZ Jut—6—Szojuz—29 orbitális komplexummal. A Föld körüli pályán ismét pilótairányítású tudományos kutató komplexumot hoztak létre, mely a Szaljut—6 orbitális űrállomásból és két Szojuz űrhajóból áll. A Szojuz—30 űrhajót az közleménye űrállomás gépfülkéjén levő csatlakozó egységhez kapcsolták. A csatlakozó egység hermetizálásának ellenőrzése után Klimuk és Hermaszewski űrhajósok átmentek a Szaljut—6 űrállomás fülkéjébe. A közeledés, összekapcsolás és az átszállás idején az űrhajó és az orbitális űrállomás személyzetei pontosan és összehangoltan tevékenykedtek. Kovaljonok, Ivancsenkov, Klimuk és Hermaszewski elvtársak közérzete jó. A Szaljut—6—Szojuz—29—Szojuz—30 kozmikus komplexum fedélzeti rendszerei kifogástalanul működnek. MOSZKVÁBA ÉRKEZETT MADAGASZKÁR ELNÖKE A Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa Elnökségének és a szovjet kormánynak a meghívására június 29-én hivatalos látogatásra Moszkvába érkezett Didier Ratsiraka, a Madagaszkár Demokratikus Köztársaság elnöke. A Madagaszkár Demokratikus Köztársaság és a Szovjetunió állami zászlaival feldíszített Vnukovói repülőtéren a magas rangú vendéget fogadta Brezsnyev L. I., az SZKP KB főtitkára, a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa Elnökségének elnöke, Gromiko A. A., az SZKP KB Politikai Bizottságának tagja, a Szovjetunió külügyminisztere és más hivatalos személyek. A repülőtéren díszőrség sorakozott fel. Eljátszották a két ország állami himnuszát. D. Ratsiraka és Brezsnyev L. I. ellépett a szovjet katonák sorai előtt. (TASZSZ) Holnap lesz a Szovjetunió tengeri és folyami flottája dolgozóinak napja Kerekeken és szárnyakon a A RATAU tudósítóinak kérdéseire SZLAVOV M., az USZSZK Minisztertanácsa folyami hajózási jóhivatalának vezetője válaszol. — Szlavov elvtárs, jellemezze, kérem, a folyami szállítás fejlődését a köz- I társaságban. і — Elsősorban hangsúlyozni kell, hogy ez a népi gazdaság nagy, kiválóan gépesített ágazata. Számos ipari üzem, tudományos-kuató és tervező intézet dolgozik rá. Folyóinkon évről évre nő az utas- és teherszállítás terjedelme. Még nemrég a Kijevi Vízerőmű — Kanyev szakaszon a folyó váltakozó mélysége hátráltatta a dnyeperi közlekedés intenzivitását. 1975- ben befejeződött a kanyevi vízerőmű-központ építése. Most a Pripjaty torkolatától a Fekete-tengerig a Dnyeper nagy, mélyvízű, jelentős szakaszán zsilipekkel ellátott víziút van. Nagy teherbírású hajók járnak rajta. A jelenlegi ötéves tervidőszakban felépül az első 6—6,5 ezer tonnás rakodóképességű motoros hajó. A Dnyeperen minden évben több tízmillió tonna rakományt szállítanak. Hol épülnek hajók Ukrajna folyami flottája számára? — Túlnyomórészt a köztársaság hajógyáraiban. Ugyanakkor flottánk más szövetségi köztársaságokban és külföldön készült hajókat is kap. — Milyen változások történtek az utóbbi években a folyami flottánál? — Hatalmasak. A folyami flotta kifutott a tengerre. Már egész sor folyamitengeri hajónk van. Ezek összekötik a Dnyeper kikötőit a Duna, a Fekete-, az Azov-, a Földközi-tenger kikötőivel. Tavaly a Dnyeperen munkához látott az első jégtörő, az Usakov Admirális. Segítségével a tervezettnél 10 nappal hamarabb kezdődött a hajózási idény, s több százezer tonna rakományt szállítottak terven felül. — Hogyan fejlődik a személyszállító flotta? — Minden évben 25— 26 millió utast szállítunk, több mint másfél millió szovjet és külföldi turistát. 1960-ban a Dnyeperen megjelent az első gyorsjáratú szárnyashajó Ma már több mint 80 van. 1975-ben a Zaporozsje—Odessza vonalon először mentek a tengerre a Meteorok. A legújabb elektronikus rádiónavigációs műszereknek köszönhetően rossz látásviszonyok között és éjszaka is jól közlekednek. Tavaly Kometák kezdték meg a közlekedést a tengeri és folyami kikötők között. A Jevgenyij Vucsetics motoroshajó először szállított amerikai, kanadai, NSZK-beli, osztrák turistákat. Rövidesen új motoroshajót kapunk, a Rossziját, amely kényelmes, korszerűen van berendezve. A hajó Kijev és Odessza között fog közlekedni. — Bővül-e a köztársaság folyami flottájának földrajza? — Kikötőink 16 folyón vannak. A folyómedrek mélyítésének köszönhetően növekszik a kisebb folyók hajózható szakasza. Ez a folyami flotta fejlesztésének egyik tartaléka. Új víziutak is készülnek. Például a nemrég felépült csatorna lehetővé tette, hogy rendszeres járatot nyissunk Nyikolajev és Voznyeszenszk között. — A háború előtti és a háború utáni első években vizen a legelterjedtebb utasszállító hajó a gőzhajó volt. Ma ilyet már egyre ritkábban látunk. — A gőzhajók kora lejárt. A mai közlekedést nem elégíti ki a gőzhajó sebessége. Igaz, egyes turista útvonalakon még gőzhajók közlekednek. Az ilyen utaknak megvan a sajátos egzotikumuk, a hajó lassúsága pedig ilyen esetben egyenesen előnyös. A műszaki változás valószínűleg megváltoztatta a folyami hajósok munkáját is. — Természetesen. A folyami hajósok munkája ma már szinte teljesen gépesített. Az ötéves tervidőszak végéig bevezetik az ukrajnai folyami hajózásnál az automatizált irányítás első szakaszát. A flottánál és kikötőkben is ma már csak kiválóan képzett, jól felkészült szakemberek dolgozhatnak. A folyami hajózásban több mint 7 ezer főiskolai és középiskolai végzettséggel rendelkező személy dolgozik. Sok folyami hajós levelező vagy esti tagozaton tanul. Korunk megköveteli ezt tőlük. (RATAU) TERÜLETÜNK TELJESÍTETTE FÉLÉVI TERVÉT Teljesítve az SZKP XXV. és az Ukrajnai KP XXV. kongresszusa határozatait, és tevékenyen bekapcsolódva a tizedik ötéves terv harmadik évi feladatai határidő előtti teljesítéséért indított országos szocialista versenybe, területünk iparvállalatainak dolgozói június 27-én teljesítették első félévi tervüket az áruértékesítés és a legfontosabb termékek gyártása terén. A hónap végéig a terület ipara összesen több mint 12 millió rubel értékű terméket fog előállítani és értékesíteni terven felül.