Vörös Zászló, 1978. július-december (34. évfolyam, 80-162. szám)

1978-07-01 / 80. szám

Az ötéves tervidőszak félidejénél országunk ma elérte a tizedik ötéves tervidőszak félidejét. A kommunista párt által kitűzött felvázolá­sok teljesítésére irányuló megfeszített munka két és fél éve van a dolgozó kollektívák mgött. Kerületünk ipari, közlekedési, építőipari dolgozói kimagasló sikerekkel fogadták ezt a fontos mérföldkö­vet az SZKP XXV. kongresszusa, a párt Központi Bi­zottságának plénumhatározatai által kitűzött feladatok teljesítésében, a Brezsnyev L. I. elvtárs, az SZKP KB főtitkára, a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa Elnöksé­gének elnöke felszólalásaiban felvetett problémák meg­oldásában. Ezekről Terpai Mikola, a kerületi pártbi­zottság titkára részletesen beszámol a lapunk mai szá­mában közölt cikkében. Az ipari munkások sikerei kétségtelenül jelentősek. Ez azonban semmilyen okot nem ad az önelégültség­re. Az a feladat, hogy állandósítsák ezeket a sikereket, gyarapítsák, fejlesszék tovább az elért eredményeket. Az idén kerületünkben széles körű harc bontakozott ki «Egyetlen lemaradozó se legyen közöttünk» jelszó­val. Kerületünk összes ipari üzemeinek lehetőségük van az idén ahhoz, hogy ütemesen dolgozzanak, min­den hónapban teljesítsék az állami terveket és szoci­alista vállalásokat, ne maradjanak el a termelési grafi­kontól, inkább előzzék meg azt. Jó példát mutatnak ezen a téren a bútorkombinát, a kísérleti üzem, a ru­hagyár, a famegmunkáló kombinát és más üzemek dolgozói. Fontos, hogy ne csökkenjen a termelés üte­me, amelyet a tizedik ötéves tervidőszak harmadik évének elején elértek, keressék, találják meg és állít­sák a termelés szolgálatába a belső tartalékokat. Ilyen belső tartalék kerületünk minden üzemében, minden gyárában van! A kerület építőipari szervezetei — a 218. sz. MGÉV, a Javító-építő Igazgatóság és mások — to­vábbra is lemaradnak a tervek és szocialista vállalá­sok teljesítésében. Nem teljesítik megfelelően az álla­mi beruházások felhasználásának tervét. Továbbra is alacsony az építés minősége, lassan vezetik be a gya­korlatba Zlobin Nyikolaj haladó brigádszerződéses módszerét. Ugyanakkor nagy feladatok állnak az épí­tőipari szervezetek előtt! Tehát a pártszervezeteknek, a vezetőknek és szakembereknek gyökeresen változtat­niuk kell munkastílusukon, a fő figyelmet az objektu­mok idejében való átadására kell fordítaniuk, el kell érniük az építés minőségének lényeges javulását, va­lamennyi építkezésen biztosítaniuk kell a szervezett, fegyelmezett munkát. A tizedik ötéves tervidőszak feladatainak határidő előtti teljesítéséért folyó szocialista verseny során ér­tékes hazafias kezdeményezések születtek. Terjed a mozgalom az ötéves terv háromévi feladatainak a Szovjetunió új alkotmánya elfogadásának első évfor­dulójáig való teljesítéséért. Támogatást érdemel a nyersanyagok és anyagok takarékos felhasználásáért folyó mozgalom, amelynek kezdeményezője Bundzsák Szvetlána brigádja volt a bútorkombinátban. Mindeze­ket a kezdeményezéseket valamennyi dolgozó kollek­tívában széleskörűen támogatni kell. Nehéz körülmények között dolgoznak ezekben a napokban a mezőgazdasági dolgozók. Az esős időjárás hátráltatja a mezei munkálatokat. A gyakorlat azon­ban azt bizonyítja, hogy ott, ahol a pártszervezetek állandóan foglalkoznak a szocialista verseny szervezé­sével, nevelő, mozgósító munkát végeznek, a helyzet jobb. Gazdag termés várható például a Vörös Zász­ló, az Út a Kommunizmushoz, a Csapajev Kolhozban, a területi mezőgazdasági kísérleti állomáson. Most az a legfőbb, hogy az akadályok leküzdésére mozgósítsák a mezők dolgozóit, az elfogadott szocialista vállalások teljesítésére, többek között a hektáronkénti 100 má­zsás kukoricatermés elérésére összpontosítják erőfe­szítéseiket. Fel kell számolnunk a gabona termesztésében, a do­hány, a szőlő állami eladásában az ötéves tervidőszak első két évében keletkezett adósságokat. Szorgalmasan kell dolgozniuk az állattenyésztőknek is. Bár a tej és a hús termelésének tervét alapjában véve teljesítik, ebben a hónapban bizonyos nehézségek merültek fel a tej állami eladása feladatának teljesíté­sében. Az ötéves tervidőszak félidejénél a pártszervezetek­nek gondoskodniuk kell arról, hogy mélyrehatóan ele­mezzék az elért eredményeket, levonják a megfelelő következtetéseket a hiányosságokból. Fontos, hogy mozgósítsák az új tartalékokat, konkrét intézkedéseket dolgozzanak ki és valósítsanak meg az ötéves terv fel­tétlen teljesítése érdekében minden mutató alapján. LVOV A. művész plakátja. (Plakát Kiadóvállalat) (RATAU-képszolgálat) VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! VÖRÖS ZÁSZLÓ AZ UKRAJNAI KP BEREHOVÓI KERÜLETI BIZOTTSÁGÁNAK ÉS A NÉPKÉPVISELŐK KARPATONTÚLI TERÜLETI BEREHOVÓI KERÜLETI TANÁCSÁNAK LAPJA Az újság 1945. december 80. 1978. július 1.. Ara 2-tól jelenik meg (4652). sz. SZOMBATi képek 1978. június 28-án moszk­vai idő szerint 20 óra 0,8 perckor a Klimuk Pjotr, a Szovjetunió űrpilótája, a Szovjetunió kétszeres hőse, az űrhajó parancsnoka és Miroslaw Hermaszewski kutató űrhajós, a Lengyel Népköztársaság állampol­gára összetételű nemzetkö­zi személyzet által kor­mányzott Szojuz—30 űrha­jót összekapcsolták a Szál- A TASZSZ Jut—6­—Szojuz—29 orbi­­tális komplexummal. A Föld körüli pályán is­mét pilótairányítású tudo­mányos kutató komplexu­mot hoztak létre, mely a Szaljut—6 orbitális űrállo­másból és két Szojuz űrha­jóból áll. A Szojuz—30 űrhajót az közleménye űrállomás gépfülkéjén levő csatlakozó egységhez kap­csolták. A csatlakozó egy­ség hermetizálásának ellen­őrzése után Klimuk és Her­maszewski űrhajósok át­mentek a Szaljut—6 űrál­lomás fülkéjébe. A közeledés, összekap­csolás és az átszállás ide­jén az űrhajó és az orbitá­­lis űrállomás személyzetei pontosan és összehangoltan tevékenykedtek. Kovaljonok, Ivancsen­­kov, Klimuk és Herma­szewski elvtársak közérze­te jó. A Szaljut—6—Szo­juz—29—Szojuz—30 koz­mikus komplexum fedélze­ti rendszerei kifogástalanul működnek. MOSZKVÁBA ÉRKEZETT MADAGASZKÁR ELNÖKE A Szovjetunió Legfel­sőbb Tanácsa Elnökségé­nek és a szovjet kormány­nak a meghívására június 29-én hivatalos látogatásra Moszkvába érkezett Didier Ratsiraka, a Madagaszkár­ Demokratikus Köztársaság elnöke. A Madagaszkár­ Demok­ratikus Köztársaság és a Szovjetunió állami zászlai­­val feldíszített Vnukovói repülőtéren a magas ran­gú vendéget fogadta Brezs­­nyev L. I., az SZKP KB főtitkára, a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa Elnök­ségének elnöke, Gromiko A. A., az SZKP KB Poli­tikai Bizottságának tagja, a Szovjetunió külügymi­nisztere és más hivata­los személyek. A repülőtéren díszőrség sorakozott fel. Eljátszották a két ország állami himnu­szát. D. Ratsiraka és Brezs­­nyev L. I. ellépett a szov­­jet katonák sorai előtt. (TASZSZ) Holnap lesz a Szovjetunió tengeri és folyami flottája dolgozóinak napja Kerekeken és szárnyakon a A RATAU tudósítói­nak kérdéseire SZLAVOV M., az USZSZK Minisztertanácsa folyami hajózási jó­­hivatalának vezetője válaszol. — Szlavov elvtárs, jel­­­­lemezze, kérem, a folyami­­ szállítás fejlődését a köz- I társaságban. і — Elsősorban hangsú­lyozni kell, hogy ez a nép­­i gazdaság nagy, kiválóan­­ gépesített ágazata. Számos ipari üzem, tudományos-ku­­­­­ató és tervező intézet dol­­­gozik rá. Folyóinkon évről évre nő az utas- és teher­szállítás terjedelme. Még nemrég a Kijevi Vízerőmű — Kanyev szakaszon a fo­lyó váltakozó mélysége hát­ráltatta a dnyeperi közle­kedés intenzivitását. 1975- ben befejeződött a kanye­­vi vízerőmű-központ épí­tése. Most a Pripjaty tor­kolatától a Fekete-tengerig a Dnyeper nagy, mélyvízű, jelentős szakaszán zsilipek­kel ellátott víziút van. Nagy teherbírású hajók járnak rajta. A jelenlegi ötéves tervidőszakban felépül az első 6—6,5 ezer tonnás ra­kodóképességű motoros ha­jó. A Dnyeperen minden évben több tízmillió tonna rakományt szállítanak.­­ Hol épülnek hajók Ukrajna folyami flottája számára? — Túlnyomórészt a köz­társaság hajógyáraiban. Ugyanakkor flottánk más szövetségi köztársaságok­ban és külföldön készült hajókat is kap. — Milyen változások történtek az utóbbi évek­ben a folyami flottánál? — Hatalmasak. A folya­mi flotta kifutott a tenger­re. Már egész sor folyami­tengeri hajónk van. Ezek összekötik a Dnyeper kikö­tőit a Duna, a Fekete-, az Azov­-, a Földközi-tenger kikötőivel. Tavaly a Dnye­peren munkához látott az első jégtörő, az Usakov Ad­mirális. Segítségével a ter­vezettnél 10 nappal hama­rabb kezdődött a hajózási idény, s több százezer ton­na rakományt szállítottak terven felül. — Hogyan fejlődik a sze­mélyszállító flotta? — Minden évben 25— 26 millió utast szállítunk, több mint másfél millió szovjet és külföldi turistát. 1960-ban a Dnyeperen meg­jelent az első gyorsjáratú szárnyashajó Ma már több mint 80 van. 1975-ben a Zaporozsje—Odessza vona­lon először mentek a ten­gerre a Meteorok. A leg­újabb elektronikus rádióna­­vigációs műszereknek kö­szönhetően rossz látásviszo­nyok között és éjszaka is jól közlekednek. Tavaly Ko­­meták kezdték meg a közle­kedést a tengeri és folya­mi kikötők között. A Jev­­genyij Vucsetics motoros­­hajó először szállított ame­rikai, kanadai, NSZK-beli, osztrák turistákat. Rövide­sen új motoroshajót kapunk, a Rossziját, amely kényel­mes, korszerűen van beren­dezve. A hajó Kijev és Odessza között fog közle­kedni. — Bővül-e a köztársaság folyami flottájának földraj­za? — Kikötőink 16 folyón vannak. A folyómedrek mé­lyítésének köszönhetően nö­vekszik a kisebb folyók ha­józható szakasza. Ez a folyami flotta fej­lesztésének egyik tartalé­ka. Új víziutak is készül­nek. Például a nemrég fel­épült csatorna lehetővé tet­te, hogy rendszeres járatot nyissunk Nyikolajev és Voznyeszenszk között. — A háború előtti és a háború utáni első években vizen a legelterjedtebb utasszállí­tó hajó a gőzhajó volt. Ma ilyet már egyre ritkábban látunk. — A gőzhajók kora le­járt. A mai közlekedést nem elégíti ki a gőzhajó sebessége. Igaz, egyes tu­rista útvonalakon még gőz­hajók közlekednek. Az ilyen utaknak megvan a sajátos egzotikumuk, a ha­jó lassúsága pedig ilyen esetben egyenesen előnyös.­­ A műszaki változás valószínűleg megváltoztat­ta a folyami hajósok mun­káját is. — Természetesen. A fo­lyami hajósok munkája ma már szinte teljesen gépesí­tett. Az ötéves tervidőszak végéig bevezetik az ukraj­nai folyami hajózásnál az automatizált irányítás első szakaszát. A flottánál és kikötőkben is ma már csak kiválóan képzett, jól felké­szült szakemberek dolgoz­hatnak. A folyami hajózás­ban több mint 7 ezer főis­kolai és középiskolai vég­zettséggel rendelkező sze­mély dolgozik. Sok folyami hajós levelező vagy esti ta­gozaton tanul. Korunk meg­követeli ezt tőlük. (RATAU) TERÜLETÜNK TELJESÍTETTE FÉLÉVI TERVÉT Teljesítve az SZKP XXV. és az Ukrajnai KP XXV. kongresszusa határozatait, és tevékenyen bekapcsolód­va a tizedik ötéves terv harmadik évi feladatai ha­táridő előtti teljesítéséért indított országos szocialista versenybe, területünk ipar­vállalatainak dolgozói jú­nius 27-én teljesítették első félévi tervüket az áruértéke­sítés és a legfontosabb ter­mékek gyártása terén. A hónap végéig a terület ipara összesen több mint 12 millió rubel értékű ter­méket fog előállítani és ér­tékesíteni terven felül.

Next