Beregi Hírlap, 1993. január-június (49. évfolyam, 1-45. szám)

1993-06-09 / 40. szám

SZEMLÉNK R­ÉGÓTA tudjuk, hogy a közlekedésben szi­gorúan be kell tartani a szabályokat, nem lehet megtűrni azokat, akik megsértik a KRESZ előírá­sait. Ám sajnos, ilyen ese­tek továbbra is előfordul­nak, van aki ittasan ü­l a volánhoz, mások túllépik a megengedett sebességet, olyanok is akadnak, akik nem megfelelő műszaki ál­lapotú járművel indulnak útnak. E tényezők együtt véve a­ balesetek fő okozói. Nemrég, amikor szemle­­utunkra készültünk, e kérdésekről beszélgettünk Pilip Jurijjal, a járási bel­ügyi hivatal gépkocsifelü­­gyelőségének vezetőjével. Mielőtt útnak indultunk, adatokkal, időpontokkal, nevekkel szolgált azokról, akik megsértették a sza­bályokat. Szólt kollektívá­járól is, amely elmondása szerint sokat tesz annak érdekében, hogy csökken­jen a balesetek száma já­rásunk útjain.­­ A gépkocsifelügyelő­­ség munkatársai nem elő­ször vesznek részt ilyen szemléken, s bizonyára lesz is miről írni! — összegezte rövid beszélgetésünket Pi­­lip Jurij. і і GAZA is volt, annál is inkább, mivel több mint 6 órán keresztül ellenőriztük a közlekedést Először a városközpontban tartottunk rövid megállót, ahol a gépkocsifelügyelők több teher- és személygép­kocsit ellenőriztek. Az egyik ilyen pillanatot kap­ta lencsevégre fotoriporte­­rü­nk , Alekszandrov Bo­risz. A következő helyszín Makkosjánosi lett volna, ám a városból kivezető úton megálltunk, mivel baleset történt. Igaz, itt Póv­­sik Andrej mictclaszázados vezetésével már folyt a helyszínelés, megtudtuk, hogy az A 9969 ZA rend­számú Zsigulit, amely egy traktor pótkocsijába ro­hant, egy guti fiatalember vezette. A gépkocsiban egyébként öten utaztak, mindnyájukat beszállítot­ták a járási kórházba, de szerencsére senki nem szenvedett komoly sérülé­seket. A járművezető el­mondta, hogy mindössze 50—60 kilométeres sebes­séggel haladt,­­ a balesetet az okozta, hogy meghibáso­dott az egyik alkatrész. Látnák csak az olvasók mi maradt ebből a kocsi­ból? Csak ócskavas! Ér­dekes, hogy a koscsi 18 éves, vezetője pedig 22 éves! Bizonyára elkerülhe­tő lett volna a baleset, ha lassabban közlekedik a jár­művével, mivel­­ a szemta­núk szerint jóval gyorsab­ban hajtott, mint azt állí­totta. Az is közrejátszott a dologban, hogy a koscsi már elavult, s az idő vasfoga még a fémet sem kíméli! Ez egyébként újra csak arra figyelmezteti a vezetőket, hogy mielőtt útnak indulná­nak, ellenőrizzék a kor­­mányművet, a féket, a fény­szórókat, az indexet. S még valami: azt mondja a közmondás, hogy lassan járj, tovább érsz... M­OST pedig egy kis statisztika. Az uta­kon évente 3 ezer ember veszíti életét. Ez két olyan falu lakosságával egyenlő, mint Borzsova, vagy Me­zővári. Még elképzelni is nehéz ezt... Az ember azt gondolná, hogy nincs elég üzemanyag, a kocsik is drá­gák, kevesebb a jármű az utakon. De nem így van! Az idén már 11 ezer bale­set történt az ukrajnai uta­kon, amelyek következté­ben több mint 2 ezren ve­szítették életüket, 12 ezren pedig sérüléseket szenved­tek! Különösen nyugtalaní­tó, hogy az áldozatok java fiatal — még harminc éves sincs! Jellemző, hogy a balesetek okozói közül minden hatodik — faluhe­lyen pedig minden negye­dik! — ittas volt. Sok ko­csit lopnak el. Jellemző ez járásunkra is. Jelenleg több mint 57 ezer járművet kö­röznek, köztük 13 ezer sze­mélygépkocsit. Naponta 35—40 kocsit lopnak el, s csak minden ötödik kerül vissza gazdájához. Szinte nem is múlik el nap anél­kül, hogy a gépkocsifelü­­gyelőknek ne kellene hasz­nálniuk szolgálati fegyve­rüket, miközben feltartóz­­tatják a szabálysértőket. Igaz, az utóbbiak sem ma­radnak adósak. Az év ele­jétől szolgálati kötelezett­ségeinek teljesítése ked­den a gépkocsifelügyelőség három munkatársa veszí­tette életét, húsz pedig megsebesült. Egyébként a belügyi szervek munkatársai a napokban »tettek hűvös­re« több olyan bűnbandát, amelyeknek tagjai kocsilo­pásokkal foglalkoztak. A rejtekhelyeken szétbontot­ták, az alkatrészeket érté­kesítették. Az utóbbi né­hány év folyamán több mint 30 márkás kocsit lop­tak el, most viszont már a bíróság előtt kell felelniü ik tetteikért... D­e térjünk vissza járásoméhoz, a szemleutunkhoz. Az egyik gépkocsifelügyelő például megállított egy 99-es Zsi­gulit. Ennek volánja mögött egy beregszászi fiatal ült. Nem volt különösebb prob­léma vele, pedig még azt is ellenőrizték, hogy­­ való­ban a tulajdonát képezi-e a jármű. Egyébként gyak­ran előfordul, hogy a fia­talok nem tartják be a KRESZ előírásait, ők nem engedelmeskednek a gép­kocsifelügyelők utasításai­nak. Azok, akik hosszabb időt töltöttek már el a volán mögött, sokkal kor­rektebből viselkednek. Az­ ellenőrzés során fel­tartóztatták Király Lászlót, aki megfelelő okmányok nélkül szállt motorkerék­párra. Amellett, hogy ki­oktatták, még meg is bír­ságolták. Bezzeg külföldön ezt nem engedné meg ma­gának senki, hiszen ott ko­molyabb összegekre bün­tetik meg a vétkeseket. Elő­szeretettel teszik ezt hon­fitársainkkal. Nem kap­csoltad be az indexet — fizess, túllépted a meg­engedett sebességet — fizess, stb. Bármennyire is bosszantó, de a mi jár­művezetőink szoktatták rá a szomszédos ország rend­őreit arra, hogy csúszópén­zeket fogadjanak el. Sokat lehetne még erről írni, de mi ellenőrző szemlén va­gyunk... Megállítottunk egy 05- ös Zsigulit is (rendszáma CVL 839) Vásárosnamény­­ből, amelynek volánjánál Miklós László ült. Azt hit­tük, hogy nem lesz semmi gond, ám kiderült, hogy a kocsiban nem voltak se szerszámok, se tűzoltóké­­szülék, sem az elsősegély nyújtásához szükséges kel­lékek. Egyébként a gépko­csifelügyelők elmondták, hogy a külföldiek főleg úgy sértik meg a szabályo­kat, hogy italoznak, túllé­pik a megengedett sebes­séget. C­SONKAPAPIBAN is jártunk. Itt az 51-48 CC rendszámú Zsi­guli nem állt meg a rendőr­bot intésére, sőt majdnem elgázolta az ellenőrző szemle tagjainak egy cso­portját. A járművezető ar­cán látszott, hogy felöntött a garatra. Az ilyenek va­jon nem gondolnak a kö­vetkezményekre? Reméljük, azóta kiderítették, ki is volt az illető. Ittasan ült a volán mögé egyébként Tóth László is, aki az Új Élet Kolhoz Ag­rárcég egyik üzemrészé­ben volt borkóstolón. Az­zal magyarázkodott,­­hogy csak keveset ivott. Saját belátása szerint furikázik a vállalati vízszállító autón Szatmári Ernő, aki a Ha­társzél KM­­V-nél dolgozik. Ottjártunkkor a 36-34 ZAN- rendszámú járművel az egyik építkezéshez vitt vizet. Azzal magyarázko­dott, hogy meg akarta mos­ni a kocsit, ám a turpis­ságra fény derült. Az ellenőrző szemle ar­ról tanúskodott, hogy nincs minden rendben útjainkon, a járművezetőknek nagyobb fegyelmezettséget kell ta­núsítaniuk. Az ellenőrző szemle részvevői: Р1ЫР .1 UK 1.1. ,a gépkocsi felügyelőség vezetője, SIMON ZOL­TÁN és KONDRICS MI­HAJLÓ, a gépkocsi felügyelőség munka­társai. RAJCSINKÓ GENNAGYÍJ, a társa­dalmi gépkocsifelügye­lőség járási törzskara vezetőjének helyettese. PA­PIS MI­HAJLÓ, a Beregi Hírlap munka­társa N‹ ‹000OOOO­ XX ‹»»0 A KÖZLEKEDÉS NEM JÁTÉK! А NÉPKÉPVISEELŐK KAJPP AT ALL AI TERÜLETI BEREGSZÁSZI JÁRÁSI TANÁCSÁNAK ÉS A JÁRÁS TÁRSADALMI -POLITIKAI SZERVEZETEINEK LAPJA Ая újáig 1*45. (і*«и»тоЬ*т 3-trf­ jeUnik кед 40. (6714.1 szám 1983. JÚNIUS 9., SZERDA *OOOfX><XXKXX> «9«с»0»0000<»ф0»^00»»0000000< Beregszászi Olga városunkban vendégszerepel! Június 13-án, vasárnap 18 órai kezdettel (közép­­európai idő) a járási kul­túrházban vendégszerepel Beregszászi Olga, a váro­sunkból elszármazott hí­res művésznő. A Tollas Ti­bor verseiből készült ösz­szeállítás címe: »Két part között«. A műsorban közreműkö­dik Újlaky Károly színm­­ész. Beregszászi Olga az 1 st bevételét a Magyar Auto­nóm Körzetért Alapítvány javára ajánlotta fel. Tollas Tibor a költészet­­nek alapvető értelmét" az embertelenség elleni küz­delem, a változtatás szol­gálatában, a más világ előkészítésében, a rendü­letlen helytállásban és a szabadság kivívásában, majd őrzésében látja .Be­regszászi Olga művésznő, aki nemcsak mélységesen lírai közvetítője, hanem egyben megzenésítője Tol­las Tibor költeményeinek egyenértékű társa a szug­­ges­z­t­í­v tulajdonságokkal rendelkező Újlaky Károly­­nak. Olyan hittel, alázat­tal és tehetséggel dolgozta fel a színművészpáros ezt az anyagot, amely által mély megrendülést, szem­besülést és egyben örömet válthattak ki« - írja a Budapesten többször be­mutatott műsorról és sze­replőiről Ortutay Mária új­ságíró. Jegyeket a KMKSZ iro­dában vásárolhatnak Tudósítónk »BETEG« A KENYÉR? Az utóbbi években a meleg idő beköszöntével járásunkban gyakran »meg­betegedik« a kenyér. Ez főleg amiatt következik be, hogy a kenyérkombinát­­nál megsértik a technoló­giai előírásokat A kenye­ret nem hűtik le, a malom­kombinátból kapott liszt minősége nem megfelelő, csak harmadik osztályú. A kórokozók előbb a gabonát, majd a lisztet fer­tőzik meg. Még magas hő­mérsékleten sem pusztulnak el, így a sütés folyamán is életképesek maradnak. Az említett technológia előírások megsértése miatt elszaporodnak, elbontják a fehérjéket, ami miatt a ke­nyérbél sötétté, ragadós­sá válik, kellemetlen sza­ga lesz. Annak ellenére, hogy e kórokozó ártalmatlan az em­ber egészségére, a kenyér minőségét annyira leront­ja, hogy az emberi fogyasz­tásra alkalmatlanná vá­lik. Május 26 és 30 között a Köjál ellenőrzése mellett fertőtlenítési munkálatokat végeztek a kenyérkombinát­ban, a vétkeseket meg­bírságolták. Döntés született arról, hogy ha újabb ilyen esetek fordulnak elő, akkor a vál­lalatot leállítják a szüksé­ges munkálatoi elvégzése céljából. Cár Igor, a járás tisztiorvosa

Next