Beregi Hírlap, 1993. január-június (49. évfolyam, 1-45. szám)
1993-06-09 / 40. szám
SZEMLÉNK RÉGÓTA tudjuk, hogy a közlekedésben szigorúan be kell tartani a szabályokat, nem lehet megtűrni azokat, akik megsértik a KRESZ előírásait. Ám sajnos, ilyen esetek továbbra is előfordulnak, van aki ittasan ül a volánhoz, mások túllépik a megengedett sebességet, olyanok is akadnak, akik nem megfelelő műszaki állapotú járművel indulnak útnak. E tényezők együtt véve a balesetek fő okozói. Nemrég, amikor szemleutunkra készültünk, e kérdésekről beszélgettünk Pilip Jurijjal, a járási belügyi hivatal gépkocsifelügyelőségének vezetőjével. Mielőtt útnak indultunk, adatokkal, időpontokkal, nevekkel szolgált azokról, akik megsértették a szabályokat. Szólt kollektívájáról is, amely elmondása szerint sokat tesz annak érdekében, hogy csökkenjen a balesetek száma járásunk útjain. A gépkocsifelügyelőség munkatársai nem először vesznek részt ilyen szemléken, s bizonyára lesz is miről írni! — összegezte rövid beszélgetésünket Pilip Jurij. і і GAZA is volt, annál is inkább, mivel több mint 6 órán keresztül ellenőriztük a közlekedést Először a városközpontban tartottunk rövid megállót, ahol a gépkocsifelügyelők több teher- és személygépkocsit ellenőriztek. Az egyik ilyen pillanatot kapta lencsevégre fotoriporterünk , Alekszandrov Borisz. A következő helyszín Makkosjánosi lett volna, ám a városból kivezető úton megálltunk, mivel baleset történt. Igaz, itt Póvsik Andrej mictclaszázados vezetésével már folyt a helyszínelés, megtudtuk, hogy az A 9969 ZA rendszámú Zsigulit, amely egy traktor pótkocsijába rohant, egy guti fiatalember vezette. A gépkocsiban egyébként öten utaztak, mindnyájukat beszállították a járási kórházba, de szerencsére senki nem szenvedett komoly sérüléseket. A járművezető elmondta, hogy mindössze 50—60 kilométeres sebességgel haladt, a balesetet az okozta, hogy meghibásodott az egyik alkatrész. Látnák csak az olvasók mi maradt ebből a kocsiból? Csak ócskavas! Érdekes, hogy a koscsi 18 éves, vezetője pedig 22 éves! Bizonyára elkerülhető lett volna a baleset, ha lassabban közlekedik a járművével, mivel a szemtanúk szerint jóval gyorsabban hajtott, mint azt állította. Az is közrejátszott a dologban, hogy a koscsi már elavult, s az idő vasfoga még a fémet sem kíméli! Ez egyébként újra csak arra figyelmezteti a vezetőket, hogy mielőtt útnak indulnának, ellenőrizzék a kormányművet, a féket, a fényszórókat, az indexet. S még valami: azt mondja a közmondás, hogy lassan járj, tovább érsz... MOST pedig egy kis statisztika. Az utakon évente 3 ezer ember veszíti életét. Ez két olyan falu lakosságával egyenlő, mint Borzsova, vagy Mezővári. Még elképzelni is nehéz ezt... Az ember azt gondolná, hogy nincs elég üzemanyag, a kocsik is drágák, kevesebb a jármű az utakon. De nem így van! Az idén már 11 ezer baleset történt az ukrajnai utakon, amelyek következtében több mint 2 ezren veszítették életüket, 12 ezren pedig sérüléseket szenvedtek! Különösen nyugtalanító, hogy az áldozatok java fiatal — még harminc éves sincs! Jellemző, hogy a balesetek okozói közül minden hatodik — faluhelyen pedig minden negyedik! — ittas volt. Sok kocsit lopnak el. Jellemző ez járásunkra is. Jelenleg több mint 57 ezer járművet köröznek, köztük 13 ezer személygépkocsit. Naponta 35—40 kocsit lopnak el, s csak minden ötödik kerül vissza gazdájához. Szinte nem is múlik el nap anélkül, hogy a gépkocsifelügyelőknek ne kellene használniuk szolgálati fegyverüket, miközben feltartóztatják a szabálysértőket. Igaz, az utóbbiak sem maradnak adósak. Az év elejétől szolgálati kötelezettségeinek teljesítése kedden a gépkocsifelügyelőség három munkatársa veszítette életét, húsz pedig megsebesült. Egyébként a belügyi szervek munkatársai a napokban »tettek hűvösre« több olyan bűnbandát, amelyeknek tagjai kocsilopásokkal foglalkoztak. A rejtekhelyeken szétbontották, az alkatrészeket értékesítették. Az utóbbi néhány év folyamán több mint 30 márkás kocsit loptak el, most viszont már a bíróság előtt kell felelniü ik tetteikért... De térjünk vissza járásoméhoz, a szemleutunkhoz. Az egyik gépkocsifelügyelő például megállított egy 99-es Zsigulit. Ennek volánja mögött egy beregszászi fiatal ült. Nem volt különösebb probléma vele, pedig még azt is ellenőrizték, hogy valóban a tulajdonát képezi-e a jármű. Egyébként gyakran előfordul, hogy a fiatalok nem tartják be a KRESZ előírásait, ők nem engedelmeskednek a gépkocsifelügyelők utasításainak. Azok, akik hosszabb időt töltöttek már el a volán mögött, sokkal korrektebből viselkednek. Az ellenőrzés során feltartóztatták Király Lászlót, aki megfelelő okmányok nélkül szállt motorkerékpárra. Amellett, hogy kioktatták, még meg is bírságolták. Bezzeg külföldön ezt nem engedné meg magának senki, hiszen ott komolyabb összegekre büntetik meg a vétkeseket. Előszeretettel teszik ezt honfitársainkkal. Nem kapcsoltad be az indexet — fizess, túllépted a megengedett sebességet — fizess, stb. Bármennyire is bosszantó, de a mi járművezetőink szoktatták rá a szomszédos ország rendőreit arra, hogy csúszópénzeket fogadjanak el. Sokat lehetne még erről írni, de mi ellenőrző szemlén vagyunk... Megállítottunk egy 05- ös Zsigulit is (rendszáma CVL 839) Vásárosnaményből, amelynek volánjánál Miklós László ült. Azt hittük, hogy nem lesz semmi gond, ám kiderült, hogy a kocsiban nem voltak se szerszámok, se tűzoltókészülék, sem az elsősegély nyújtásához szükséges kellékek. Egyébként a gépkocsifelügyelők elmondták, hogy a külföldiek főleg úgy sértik meg a szabályokat, hogy italoznak, túllépik a megengedett sebességet. CSONKAPAPIBAN is jártunk. Itt az 51-48 CC rendszámú Zsiguli nem állt meg a rendőrbot intésére, sőt majdnem elgázolta az ellenőrző szemle tagjainak egy csoportját. A járművezető arcán látszott, hogy felöntött a garatra. Az ilyenek vajon nem gondolnak a következményekre? Reméljük, azóta kiderítették, ki is volt az illető. Ittasan ült a volán mögé egyébként Tóth László is, aki az Új Élet Kolhoz Agrárcég egyik üzemrészében volt borkóstolón. Azzal magyarázkodott,hogy csak keveset ivott. Saját belátása szerint furikázik a vállalati vízszállító autón Szatmári Ernő, aki a Határszél KMV-nél dolgozik. Ottjártunkkor a 36-34 ZAN- rendszámú járművel az egyik építkezéshez vitt vizet. Azzal magyarázkodott, hogy meg akarta mosni a kocsit, ám a turpisságra fény derült. Az ellenőrző szemle arról tanúskodott, hogy nincs minden rendben útjainkon, a járművezetőknek nagyobb fegyelmezettséget kell tanúsítaniuk. Az ellenőrző szemle részvevői: Р1ЫР .1 UK 1.1. ,a gépkocsi felügyelőség vezetője, SIMON ZOLTÁN és KONDRICS MIHAJLÓ, a gépkocsi felügyelőség munkatársai. RAJCSINKÓ GENNAGYÍJ, a társadalmi gépkocsifelügyelőség járási törzskara vezetőjének helyettese. PAPIS MIHAJLÓ, a Beregi Hírlap munkatársa N‹ ‹000OOOO XX ‹»»0 A KÖZLEKEDÉS NEM JÁTÉK! А NÉPKÉPVISEELŐK KAJPP AT ALL AI TERÜLETI BEREGSZÁSZI JÁRÁSI TANÁCSÁNAK ÉS A JÁRÁS TÁRSADALMI -POLITIKAI SZERVEZETEINEK LAPJA Ая újáig 1*45. (і*«и»тоЬ*т 3-trf jeUnik кед 40. (6714.1 szám 1983. JÚNIUS 9., SZERDA *OOOfX><XXKXX> «9«с»0»0000<»ф0»^00»»0000000< Beregszászi Olga városunkban vendégszerepel! Június 13-án, vasárnap 18 órai kezdettel (középeurópai idő) a járási kultúrházban vendégszerepel Beregszászi Olga, a városunkból elszármazott híres művésznő. A Tollas Tibor verseiből készült öszszeállítás címe: »Két part között«. A műsorban közreműködik Újlaky Károly színmész. Beregszászi Olga az 1 st bevételét a Magyar Autonóm Körzetért Alapítvány javára ajánlotta fel. Tollas Tibor a költészetnek alapvető értelmét" az embertelenség elleni küzdelem, a változtatás szolgálatában, a más világ előkészítésében, a rendületlen helytállásban és a szabadság kivívásában, majd őrzésében látja .Beregszászi Olga művésznő, aki nemcsak mélységesen lírai közvetítője, hanem egyben megzenésítője Tollas Tibor költeményeinek egyenértékű társa a szuggesztív tulajdonságokkal rendelkező Újlaky Károlynak. Olyan hittel, alázattal és tehetséggel dolgozta fel a színművészpáros ezt az anyagot, amely által mély megrendülést, szembesülést és egyben örömet válthattak ki« - írja a Budapesten többször bemutatott műsorról és szereplőiről Ortutay Mária újságíró. Jegyeket a KMKSZ irodában vásárolhatnak Tudósítónk »BETEG« A KENYÉR? Az utóbbi években a meleg idő beköszöntével járásunkban gyakran »megbetegedik« a kenyér. Ez főleg amiatt következik be, hogy a kenyérkombinátnál megsértik a technológiai előírásokat A kenyeret nem hűtik le, a malomkombinátból kapott liszt minősége nem megfelelő, csak harmadik osztályú. A kórokozók előbb a gabonát, majd a lisztet fertőzik meg. Még magas hőmérsékleten sem pusztulnak el, így a sütés folyamán is életképesek maradnak. Az említett technológia előírások megsértése miatt elszaporodnak, elbontják a fehérjéket, ami miatt a kenyérbél sötétté, ragadóssá válik, kellemetlen szaga lesz. Annak ellenére, hogy e kórokozó ártalmatlan az ember egészségére, a kenyér minőségét annyira lerontja, hogy az emberi fogyasztásra alkalmatlanná válik. Május 26 és 30 között a Köjál ellenőrzése mellett fertőtlenítési munkálatokat végeztek a kenyérkombinátban, a vétkeseket megbírságolták. Döntés született arról, hogy ha újabb ilyen esetek fordulnak elő, akkor a vállalatot leállítják a szükséges munkálatoi elvégzése céljából. Cár Igor, a járás tisztiorvosa