Beregi Hírlap, 1993. július-december (49. évfolyam, 46-95. szám)

1993-08-12 / 58. szám

KÉT MŰSZAKBAN, DE MEDDIG? A HÉT elejétől két­­­ műszakos munkára állt át a Beregszászi Kon­zervgyár. Bár már jócskán benne vagyunk a nyárban, erre csak most tudtak sort keríteni, ahogy beérett a szilva, a nyári alma, s lett elegendő nyersanyag a fel­dolgozáshoz. Eddig ugyanis olyan kevés zöldséget és gyü­mölcsöt értékesítettek a termelők, hogy kifizető­dőbb volt egy erős műsza­kot szervezni, minthogy két műszakra osszák el az alapanyagot. Aszályos ez a nyár, kicsi a hozam min­denből, s a gazdaságok a földiepret, őszibarackot a konzervgyárral kötött szer­ződések dacára is igye­keztek másutt értékesíteni,, olykor még területünk ha­tárain túl is. A cukorhiány is gátolja a folyamatos munkát, hiszen befőtteket, lekvárokat emiatt nem készíthettek a nyári gyü­mölcsökből és bogyós­gyü­mölcsökből. Most viszont Itt a szil­vaszezon! A legtöbb szil­va a Beregszászi Szovhoz­­üzemben termett, almát pe­dig a kaszonyi és muzsa­­lyi gazdaság adott el a konzervgyárnak. Beindult a Vitamix — e kiváló ros­tos gyümölcslé — gyár­tása, amelynek fő piaca van Ukrajna-szerte. Szállíta­nak belőle Kijevbe, a Cser­nobili övezetbe, ahol főleg azért szeretik, mert­ a ter­mészetes alapanyagú gyü­mölcslé kivonja a szerve­zetből a sugárszennyező­dést is. Biológiai tulajdon­sága folytán a gyermekét­keztetésben ugyancsak ajánlott, felülmúlja a külön­böző szénsavas nyugati üdítőitalokat, s ráadásul sokkal olcsóbb. Alekszandrov Borisz fo­tóriporterünk A VITAMIX- et előállító üzemrészbe lá­togatott el, ahol elsőként Tóth Zsuzsannát, a futósza­lagnál a minőségre felü­gyelő munkásnőt kapta lencsevégre (jobboldalt). A feldolgozott szilvalé innen hatalmas tartályokba kerül, s Itt készül el a gyümölcs­lé. Egy műszak alatt 10 tonna sűrítményt tudnak elő­állítani. Rác Mária, a fel­dolgozóvonal operátora és Belikanics Natália műszak­mester, akiket a tartályok mellett láthatnak a képen, gondosan ügyelnek a tech­nológiai előírások betartá­sára. A gépek folyamatos üze­melését pedig Komár Ti­bor beállítólakatos ellenőr­zi (első képünkön). Har­mincnegyedik esztendeje dolgozik a gyárban, kiváló szakemberként, megbízha­tó dolgozóként tartják őt számon. Nem a konzervgyá­ri munkásokon múlik, ha az idén kevesebb terméket állítanak elő, mint tavaly; jóval kevesebb a nyersa­nyag, drágult a villany­áram, a cukor stb. Hiába adtak hitelt a leszerződött gazdaságoknak 205 millió rubel értékben — melles­leg ezért 7 vagonnyi cuk­rot vehettek volna akkor, most csupán 3 vagont tud­nak ennyiért beszerezni! —, nagyon gyéren folyik a készletezés. Pedig a la­kosságtól, kistermelőktől is készek átvenni a portékát. Hozzák is ide táskával, ta­licskával, szekérrel,­ gép­kocsival (lásd a lenti fel­vételt), kinek mennyi ter­mett. A feldolgozásra ke­rülő 5,5 tonna paradicsom 90 százalékát eddig far­merektől, kistermelőktől vásárolták fel, a gazdasá­gok alig 5—10 százalék­nyit szállítottak le. Már hírt adtunk­­arról, hogy a konzervgyár saját részlegén egy hektáron ter­mel uborkát, amit izraeli technológiával, csepegteté­­ses öntözési módszerrel művelnek meg. Az egy hek­tárnyi termőterületről 30 tonna termést­­várnak. 15 tonna uborkát már bekon­zerváltak, bizonyos mérté­kig ez is adott munkát a kollektívának,­­ hátra van még újabb 15 tonna sava­nyúság elrakása. Kár, hogy járásunk gazdaságai nem érdeklődnek ennek a rendkívül eredményes tech­nológiának a meghonosí­tása iránt! Pedig a savanyí­tott uborka igazán kapós termék, jó befektetés len­ne, ha sokba is kerül, de megéri! Hisz piaca mindig lesz. A konzervgyár másik fontos terméke a természe­tes alapanyagokból készü­lő ecet, amelynek szintén ott kell lennie minden ház­tartásban. Ezt is biológiai úton, vegyszermentesen ál­lítja elő a kollektíva, ezért nem csoda, hogy nagy a kereslet iránta. Sőt, kül­földiek is érdeklődnek e termék iránt, amely világ­színvonalú, nagyon egész­séges. Igaz, az ecet palac­kozásával hazai piacra ha­mar elkészülnek: a keres­lettől függően 2—3 napon át üzemel az ecetkészítő részleg, ráadásul gondok vannak a túrával is. Fél­literes üvegeket nehéz be­szerezni, így a kereskede­lemből visszakapott palac­kokra kénytelenek várni... Vajon meddig sikerül a két műszakot nyersanyag­gal biztosítani a konzerv­gyárban? Reméljük, huza­mosabb ideig... (Tudósítónk) JEGYZETFÜZETÉBŐL GONDOLATOK A GYEREKNEVELÉS ÖRÖK PROBLÉMÁIRÓL A NAPOKBAN egy megfáradtnak, meg­törtnek, csalódottnak lát­szó, középkorú férfi kere­­­sett fel. Szomorú volt, pa­naszkodott. Elmondta­, hogy gyermekei elfordultak tő­le, nem hallgatnak rá, sem­mibe veszik. Még a sérte­getéstől sem riadnak visz­­sza. Úgy érzi, hogy csak egy megtűrt személy a csa­ládban. A feleségével is megromlott a viszonya, s ez tovább tetézte elkesere­e­dettségét. — Pedig milyen szépen indult minden. Egész éle­temet a gyermekeimnek, családomnak szenteltem — emlékezett vissza az édes­apa. Életcéljául tűzte ki, hogy gyermekeiből ren­des, becsületes, munkasze­rető, szorgalmas embere­ket nevel. Első benyomá­som is az volt, hogy egy lelkes, lelkiismeretes, szü­lői hivatását maradéktalanul teljesítő édesapával ho­zott össze a szerencse. El­mondta, hogy kicsi koruk­tól kezdve szemmel tartot­ta gyermekei minden lé­pését. Állandóan oktatgat­­ta, tanítgatta őket arra, hogy mit szabad és mit nem, mi illik és mi nem, hogyan kell cselekedni, mi­lyen magatartást kell ta­núsítani az élet különböző helyzeteiben. Sajnos ne­velőmunkája eredményte­lennek bizonyult. — Teljes a csőd — mondta keserű, letört han­gon az édesapa. Jót várt és a lehető legrosszabbat kapta. Csak azt nem tud­ja, hogy mit rontott el és mikor. Egy másik szülő ennek éppen ellenkezőjét tette. Mindent megengedett gyer­mekeinek, azt tartotta, hogy teljes szabadságot kell biztosítani számukra, hadd jöjjenek rá maguktól, hogy mi a jó és mi a rossz. Az eredmény azonban eb­ben az esetben sem irigy­lésre méltó. Sőt, egyszerű­en siralmas... Így sem jó, úgy sem jó — gondolhatják a kedves olvasók. Melyik hát a he­lyes út, melyiket kell kö­vetni? Nem nehéz megállapíta­ni, hogy az első esetben az édesapa a vasfegyelem híve. Kihasználva apai tekintélyét, igyekezett pa­rancsokkal irányítani gyer­mekeinek tetteit, minden lépésüket. Számonkért, be­számoltatott, ha kellett, szigorú módszereket alkal­mazott. A gyerekek önálló­ságát kategorikusan el­vetette. Ám, amint látjuk, ahol sok a törvény, ott sokszor megszegik ezeket! Az el­nyomó módszerek előbb­­utóbb ellenállást, makacs­ságot, dacot váltanak ki a fiatalokban. Minden gyer­mek kialakít a maga szá­mára önvédelmi mechaniz­musokat, hogy kivédje szüleinek parancsba fog­lalt támadásait. Emiatt más, erőszakmentes, az erőt és a hatalmat helyettesítő, hatásos módszerekre van szükség, s ezek alkalmazá­sával kell rendet és fegyel­met, mégpedig tudatos fegyelmet tartani. Az uta­sítások, korlátozások az in­dulatok felgyülemléséhez vezetnek, amelyek ha el­szabadulnak, megteszik a magukét. Az engedékeny szülő, aki gyakorlatilag semmi­féle előírást nem szab a gyermekek számára, azt éri el, hogy a nevelésnek nincs semmilyen hatása. A gyer­mekek előbb örülnek a nagyfokú szabadságnak, később viszont közönynek fogják fel az engedékeny szülők teljes passzivitását. Mindkét nevelési stílus helytelen, ártalmas és ve­szélyes. A tekintélyelvű pa­rancsoló, autokratikus ne­velés lázadót, agresszort szül, az engedékeny neve­lés pedig zsarnokot. A leghatásosabbnak a demokratikus elveket val­ló szülői magatartás tűnik, amelynek van ugyan kö­vetelményrendszere, de pa­rancsaival, utasításaival nem korlátozza a gyerme­keket, lehetőséget biztosít számukra a vélemény ki­nyilvánítására. Nem csu­pán biztosítja a lehetőséget ahhoz, hogy a gyermek aktívan részt vegyen a csa­ládi problémák megbeszé­lésében, hanem egyenesen igényli is ezt. A szülő érdeklődéssel, barátságos hangnemben kéri ki gyer­meke véleményét: »Te hogy gondolod, hogy lenne jobb?«. Ilyen hozzáállás mellett eltűnik a szülőtől való félelem, a szülő és a gyermek közötti asszimetri­­kus viszony. A gyermek hamar megérzi, hogy a szülő nem akarja ráerő­szakolni saját elképzelése­it, nem akarja saját ízlésé­hez, szokásához idomítani őt. Hasznosnak, a család egyenértékű tagjának te­kinti magát, akire szükség van, akire számítanak, akinek véleményével szá­molnak. A szülő irányítja őt, ugyanakkor maga is részt vesz értékrendjének kialakításában. Ezáltal nem a parancsokat és utasí­tásokat haladéktalanul tel­jesítő, hanem tevékeny, közösségi embert nevelünk, akinek értékrendjében egy­aránt megtalálható az ön­fegyelem, a kötelességal­­dal, a szülők iránti mély tisztelet, az egyéni szabad­ság és a családi rend meg­felelő összehangolására va­ló törekvés. Ez pedig nem kevés. Dr. Deák Ferenc pszichológus 1993. augusztus 12., csütörtök BEREGI HÍRLAP ♦ 3. oldal

Next