Beregi Hírlap, 2007. július-december (63. évfolyam, 49-101. szám)
2007-09-08 / 67-68. szám
* 2. oldal Amiről beszélnek Új szekértáborozás Kárpátalján? Augusztus, amely egyébként a szabadságolások időszaka, igen mozgalmas volt a magyar-magyar kapcsolatok szempontjából Kárpátalján. Ismét felszínre került a korábban jó mélyre eltemetett UMET (Ukrajnai Magyar Egyeztető Tanács) kérdése, s úgy tűnt, hogy a felek akár alá is írják a régóta áhított megegyezésről szóló dokumentumot. Hogy a felvetés nem volt mentes a politikai háttérspekulációktól, a kulisszák mögötti intrikáktól, mi sem bizonyítja jobban, hogy a felek most egymást vádolják szószegéssel, eltaktikázással. Kárpátalja politikai egén jelenleg a Nasa Ukrajina-Narodna Szamooborona csillaga ragyog. Nem csoda, hogy mindenki erre a “sarkcsillagra próbálja venni” az irányt, így tett a két meghatározó magyar érdekvédelmi szervezet is, azonban az egyikük jelentős lemaradással kezdett az “udvarlási maratonhoz” (ti. a KMKSZ már a 2004-es elnökválasztások során együttműködési szerződést kötött a Nasa Ukrajinával.) Ezzel szemben, bár az UMDSZ csupán ködös ígéretekre hagyatkozhatott, de tovább folytatta az együttműködés kialakítására tett tárgyalásait. A Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség választmánya augusztus 11-én döntött a választásokon való részvételről. "A Mi Ukrajnánk —Népi Önvédelem (NU NSZ) választási tömörülést támogatja a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) a szeptember 30-i előrehozott parlamenti választásokon - döntött a magyar érdekvédelmi szervezet választmánya ” (Kárpátalja). A tudósítás kitér az UMBT létrehozásának egyik fő okára is: “Miután a legutóbbi választások idején a kárpátaljai magyar szavazatok több ukrán politikai erő között forgácsolódtak szét, a kárpátaljai magyar érdekvédelmi szervezetek és ukrán politikai partnereik részéről természetes az elvárás, hogy ezúttal együttműködjenek a magyar szavazatok megszerzése érdekében." (Kárpátalja). Azaz a magyar-magyar egyetértés nem annyira a magyar szervezetek, mint inkább az “ukrán politikai partnerek” érdeke, mert így nagyobb szavazatmennyiséget lehet learatni a magyarlakta községekben és városokban. Ugyancsak a tanácskozáson hangzott el, hogy “az UMDSZ illetékes testülete (az Országos Tanács - a szerkesztőség) várhatóan augusztus végén dönt az együttműködés kérdéséről." A Kárpátalja című lap augusztus 24-i számában Kovács Miklós így nyilatkozott: “Közvetlenül a választmányunk ülése előtt is arról tájékoztatott az UMDSZ elnöke, hogy szervezetük elnöksége már jóváhagyta a szóban forgó megállapodásokat, s ő mint elnök, úgy gondolja, hogy az UMDSZ Országos Tanácsa is igennel szavaz majd ezekben a kérdésekben. ” Augusztus 11-én az UMDSZ elnöksége Tiszapéterfalván megtartott ülésén valóban foglalkozott a választások kérdésével, azonban végérvényes döntés nem született, mindössze meghatalmazták Gajdos István elnököt, hogy további tárgyalásokat folytasson a Nasa Ukrajina vezetőivel. Az elnökség a választásokon való együttműködés feltételéül egy választási együttműködési szerződés aláírását kötötte ki, aminek augusztus 20-ig kell megtörténnie. Sajnos, az UMDSZ és a Nasa Ukrajina közötti tárgyalások zsákutcába futottak, az utóbbi képviselői nem akarták írásba foglalni korábbi ígéreteiket. Ebből kifolyólag az UMDSZ elnöksége más alternatíva után nézett. .. Valószínűleg érzékelhető volt a széljárás- és hangulatváltás (időközben dr. Tóth Mihály neve felkerült az Ukrajnai Szocialista Párt listájára), mivel a Kárpátalja augusztus 24-i számában Kovács Miklós már feltételekhez kötötte a magyar-magyar együttműködést: “Amennyiben tehát az UMDSZ a választási kampány során az M NSZ támogatásával hozzájárul a kárpátaljai magyarság parlamenti képviseletének visszaszerzéséhez, mi a magunk részéről továbbra is készek vagyunk aláírni az UMBT létrehozásáról szóló megállapodást. ” (Az UMDSZ úz ülésének címzett “üzenetet” jobb helyeken a “nyomásgyakorlás”-kategóriába szokták besorolni.) Mivel a Nasa Ukrajinával folytatott tárgyalások nem vezettek eredményre, s az UMDSZ kifejezte azon szándékát, hogy részese kíván lenni a parlamenti választásoknak, indítottak tárgyalásokat az Ukrajnai Szocialista Párttal. Az UMDSZ úz ülésére (más alternatíva hiányában) természetesen csak egyetlen álláspont maradt: az együttműködés az USZP-vel és parlamenti listájának támogatása. Mivel az Országos Tanács az UMDSZ egyik legmagasabb döntéshozó szerve, ezért a döntése előtt az elnökségnek is fejet kell hajtania. Még meg sem száradt a tinta az ülés jegyzőkönyvén, a KMKSZ 3 kárpátaljai hetilapon (Folytatás a 7. oldalon.) lil ill 1. IIIIIL a. 2007. szeptember 8., szombati BEREGI HÍRLAP, Főszerkesztő: ZUBÁNICS LÁSZLÓ A kiadásért felel: SZEMERE JUDIT főszerkesztő-helyettes Szerkesztőbizottság: Pavlo Zahrijcsuk Volodimir Markitán Balla Antónia Olekszandr Vorosilov Molnár Bertalan LAPALAPÍTOK: a Beregszászi Járási Tanács, a járási állami közigazgatási hivatal, a szerkesztőségi kollektíva. Címünk és telefonszámaink: 90200 Beregszász, Q. Kobiljanszka u. 21. Főszerkesztő: 2-44-46. Magyar kiadás: 2-33-05. Ukrán kiadás: 2-21-43. Könyvelőség: 2-31 -54. Fax:2-33-05 E-mail: bhirlap@bereg.net.ua Regisztrálási szám: ZT 89. Kelt: 1996. IV. 24. AVAL Bank Ungvári Igazgatósága Kód 02472677 MFO 312345 számlaszám: 260013192 Rendelésszám: Index: 61813. Az újság magyar és ukrán nyelven hetente egyszer, szombaton két lapszámmal jelenik meg. Számítógépes szedés és tördelés a szerkesztőségben történik. Megjelenik magyar nyelven 2699 példányban, ukrán nyelven 744 példányban. A nyomás minőségéért a nyomda felel. : Készült. a Beregszászi Járási Nyomdában. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc tér 1. sz. Ofszetnyomás, 2 nyomdai ív. "Вісник Берегівщини" Засновники: Берегівська районна Рада, рандержадміністранія та редакція газети. A címünkre beérkező kéziratok közlésének és szerkesztésének jogát fenntartjuk, azok recenzálását, visszaadását, levélben történő megválaszolását, valamint más szervezetekhez, intézményekhez való továbbítását nem vállaljuk. A publikációkban közölt tényekért és véleményekért minden esetben a szerző, illetve a reklám megrendelője viseli a felelősséget. A szerkesztőség nem feltétlenül ért egyet a lapban közölt publikációkkal. Mit ajánl Ukrajna Kommunista Pártja? Az oligarchák kiszolgáló eszközéből a Legfelsőbb Tanács az igazi néphatalom, Ukrajna nemzeti érdekei és a dolgozók jogai biztosításának szerve lesz. Megszűnik az elnöki intézmény, Ukrajna parlamenti köztársaság lesz. A sorsdöntő bel- és külpolitikai kérdésekben kizárólag országos és helyi referendumokon döntenek. Létrehozzuk a népi ellenőrzés rendszerét. A megszüntetett állami közigazgatások funkciói átkerülnek a helyi tanácsok végrehajtó bizottságaihoz. Megszűnik az elnök, a népképviselők, bírák és más állami hivatalnokok sérthetetlensége. A bírákat meghatározott időszakra közvetlenül az állampolgárok választják és lesz mód a visszahívásukra. Megváltoznak Ukrajna gazdasági fejlesztésének prioritásai. A gazdasági felemelkedés a nép javát, s nem az oligarchák egy csoportjáét szolgálja. Elismerve minden tulajdonforma egyenjogúságát, felülvizsgáljuk a privatizáció törvényességét és visszaadjuk állami tulajdonba az ipar stratégiai ágazatait. Megszüntetjük a hozzáadott értékadót, helyette bevezetjük a forgalmi adót és a differenciált jövedelemadót. Az állami kér vásárolja a mezőgazdasági termelők termékeinek 50%-át. A GDP-nek legalább a 10%-át a mezőgazdasági vállalatok támogatására fordítjuk. A 2007. évi aszály miatt a 2006. évi banki kölcsönök törlesztését a mezőgazdasági termelők számára a következő évekre prolongáljuk. 2010-ig a dolgozók reáljövedelme megduplázódik. 2008-ban a minimálbér 792 hrivnya lesz. A minimális nyugdíj, szociális segély nem lesz kevesebb az átlagfizetés 70%-ánál. Az alapvető élelmiszerek, közszükségleti cikkek, gyógyszerek, lakások árát, a kommunális díjszabásokat államilag szabályozzák, 2008-ban azok nem fognak emelkedni. A GDP 10%-át az oktatásra, 3%-át pedig a tudományra fordítják. A fiatalok számára garantáljuk az első munkahelyet. . A fiatal családok kedvezményes hitelt kapnak a lakásépítéshez, melynek az állam az első gyerek megszületésekor 25, a második megszületésekor 50, a harmadik megszületésekor pedig 100%-át törleszti. A második és minden további gyerek megszületésekor a szociális kifizetések 18,4 ezer hrivnyára emelkednek. A három és ennél több gyereket felnevelt szülők egyike a törvényben jelenleg előírt korhatárnál 5 évvel korábban mehet nyugdíjba. 2008-ban az egyetemi ösztöndíjak háromszorosára emelkednek. Az árva gyerekek ösztöndíja havi 1200 hrivnya lesz. Biztosítva lesz az ingyenes egészségügyi ellátás, növekszik az egészségügyi dolgozók fizetése. - S ez még korántsem teljes felsorolása azoknak a javaslatoknak, melyek a kommunista párt választási programjában szerepelnek. Kedves Honfitársaink, Kárpátaljaiak! Gondolkodjanak el azon, hogy mit ajánlanak Önöknek a különféle pártok és döntsenek helyesen! Fizetett hirdetés A járási állami közigazgatási hivatal kollégiumának ülésén A járási állami közigazgatási hivatal kollégiuma ülésének első napirendi pontja a járás gazdasági és szociális fejlődése első félévi eredményeinek összegzése volt. Volodimir Neszterovszkij arról tájékoztatta a jelenlevőket, hogy a beszámolási időszakban a járás ipari vállalatai 30 852,8 ezer hrivnya értékben (viszonyított árakon) állítottak elő termékeket, ami a tavalyi eredmény 114 százalékának felel meg. A vállalkozói tevékenység alanyai 577,9 ezer hrivnya jövedelemre tettek szert, a veszteségek 3453,4 ezer hrivnyát tesznek ki. Az utóbbi a Bátyai Malomkombinát Állami Vállalat (322,9 ezer hm.), a Quadro Kft. (153,1 ezr hm.), a Zakarpatpolimetall Kft. (2134,0 ezer hm.), a Bereg-Tex Kft. (104,2 ezer hm.), a Csizaj Kft. (690,9 ezer hm.), a Karpati GazTrans Kft. (48,3 ezer km.) hibájából keletkezett. Annak következtében, hogy nem sikerült megoldani a Zakarpatpolimetall Kft. beruházásos finanszírozásának kérdését, a vállalat 2006 decemberében beszüntette tevékenységét. A felszólaló konstatálta, hogy sikerült beindítani a termelést a Bátyai Malomkombinát Állami Vállalatnál, szerződést kötöttek az állami tartalékalapból kapott 3 ezer tonna gabona feldolgozására. Ez év júliusától megújította tevékenységét a sörgyártásra szakosodott Novotex Kft. közös vállalat, a főbb termékükön kívül alkoholtartalmú italok és dézsa előállításával is foglalkozni kívánnak. A Quadro Kft. is megkapta a száraz és az asztali borok előállítására vonatkozó licencet, így ez év októberében megújítják tevékenységüket. A beszámolási időszakban az összesített költségvetésbe 6771,9 ezer hrivnya folyt be, ami a tavalyi év tényleges mutatói 110 százalékának felel meg. Ezen belül az állami költségvetés 1778,2 ezer hrivnyával gyarapodott (a 2006. évhez képest 77 százalék), míg a helyi költségvetés 4993,7 ezer hrivnyával (a tavalyi év eredményeinek 129 százaléka). A költségvetéssel szembeni hátralék 1228,4 ezer hrivnyát tesz ki. A legnagyobb hátralékokat a Zakarpatpolimetall Kft. (510,9 ezer hm.), a Jánosi Kollektív Vállalat (317,7 ezer hm.), az Interspan-Ukrajina Kft. (88,2 ezer hm.), a General-Impex Kft. (46,6 ezer hm.), a Beregszászi Kenyérkombinát Rt. (86,2 ezer hm.), a nagybaktai kísérleti állomás (17,2 ezer hm.) halmozta fel. A beszámolási időszak alatt a Nyugdíjalap költségvetésébe 6281,4 ezer hrivnya saját pénzeszköz folyt be, ami a tavalyihoz képest 113 százalékot tesz ki. A nyugdíjak folyósításához szükséges saját pénzeszközökkel való ellátottság a Beregvidéken 21,3 százalék. A járásban 11 563 személy részesült nyugdíjellátásban. A Nyugdíjalappal szembeni hátralék 630,1 ezer hrivnya. A július 1-jei állapotok szerint a közvetlen külföldi beruházások volumene 3786,6 ezer hrivnya (a tavalyi év mutatóinak 124 százaléka). A kiskereskedelmi áruforgalom 2007 első negyedévében 10879,6 ezer hrivnyát tett ki (a 2006-os mutatók 77,9 %-a). A felszólaló kiemelte a csökkenés főbb okait, éspedig: 2989,4 ezer hrivnyával csökkent az üzem- és kenőanyagok forgalma; az újonnan létrehozott vállalkozásokban döntő többségben vannak az egyszerűsített nyilvántartás és beszámolás alá eső alanyok száma (ezek ugyanis kivonják az áruforgalom jelentős részét az állami nyilvántartásból); a járás területén lévő 13 üzemanyag-töltő állomás Beregszászban, vagy a megye más járásaiban van bejegyezve. A járás gazdaságának egyik fontos mutatója az átlagmunkabér. Ez év júniusában ez az összeg 867,32 hrivnya volt, a megyei átlag 1118,32 km. Az iparban foglalkoztatottak átlagfizetése 897,72 hrivnya, a mezőgazdaságban 566,74 hm., a kereskedelemben 1205,24 hm., az egészségügyben 836,40 hrivnya, a közoktatásban 848,83 hrivnya. A járás munkaerőpiacán továbbra is pozitív tendenciák tapasztalhatók. A beszámolási időszakban a valamennyi tulaj-donformájú vállalatnál 802 új munkahelyet hoztak létre, 54716 nem foglalkoztatott lakosságot állítottak munkába. A munkanélküliség szintje 3,32 százalék. A Beregvidéken jelentős beruházásos építkezés folyik. Ilyen többek között a gázvezeték-lerakás. Január-június folyamán e munkálatok finanszírozására 832,6 ezer hrivnyát fordítottak, ezen belül a Gut község gázvezeték építésekor felgyülemlett adósság törlesztésére 350,0 ezer hrivnyát, Szvoboda község gázvezetékére 36,8 ezer hrivnyát, Beregújfaluéra 147,3 ezer hrivnyát, a Beneire 6,8 ezer hrivnyát fordítottak. Az állami költségvetésből 250,0 ezer hrivnyát kapott a járás a rafajnai gázvezeték kiépítésére. Folynak a munkálatok Orosziban, Csetfalván, Alsó- és Felsőrémétén. A járási költségvetés pénzeszközei révén finanszírozásra került az alábbi objektumok építése és javítása: kisbégányi óvoda(6,7 ezer hrivnya), kaszonyi középiskola (35,3 ezer hrivnya), nagyberegi ambulancia (14,0 ezer hrivnya), az utcai világítás Borzsován (12,3 ezer hrivnya), közútjavítás Jánosiban (27,2 ezer hrivnya). A járás 3 millió hrivnyát kapott közútépítésre és -javításra, ebből 1 millió hrivnyát elkülönítettek azon földtulajdonosok kompenzálására, akik földterületei a majdani kerülőút nyomvonalában találhatóak. Az első napirendi kérdéssel kapcsolatban a felszólaló, valamint a járási állami közigazgatási hivatal vezető szakemberei címére számos kérdés hangzott el. Ezek többnyire azon intézkedések foganatosítására vonatkoztak, miként lehetne kivezetni a járást a jelenlegi kedvezőtlen helyzetből; növelni az átlagmunkabér szintjét; ösztönözni a kis- és középvállalkozások létrehozását, valamint az iskoláknak és az óvodáknak az őszi-téli időszakra való átállásával, a szarvasmarha és a sertések állományának csökkenésével, az úgynevezett árnyékgazdaságok felderítésével és felszámolásával voltak kapcsolatosak. Külön említést tettek arról, hogy a jelenleg veszteglő aranybánya 2 millió hrivnya veszteséget és 1 millió hrivnya adósságot halmozott fel, ami negatív hatással van az egész járás mutatóira. (A kollégium üléséről szóló beszámoló folytatása lapunk következő számában). Zudositonk І