Beregi Hírlap, 2007. július-december (63. évfolyam, 49-101. szám)

2007-09-08 / 67-68. szám

* 2. oldal Amiről beszélnek Új szekértáborozás Kárpátalján? Augusztus, amely egyébként a szabad­ságolások időszaka, igen mozgalmas volt a magyar-magyar kapcsolatok szempontjából Kárpátalján. Ismét felszínre került a koráb­ban jó mélyre eltemetett UMET (Ukrajnai Magyar Egyeztető Tanács) kérdése, s úgy tűnt, hogy a felek akár alá is írják a régóta áhított megegyezésről szóló dokumentumot. Hogy a felvetés nem volt mentes a politikai háttérspekulációktól, a kulisszák mögötti int­rikáktól, mi sem bizonyítja jobban, hogy a felek most egymást vádolják szószegéssel, eltaktikázással. Kárpátalja politikai egén jelenleg a Nasa Ukrajina-Narodna Szamooborona csillaga ragyog. Nem csoda, hogy mindenki erre a “sarkcsillagra próbálja venni” az irányt, így tett a két meghatározó magyar érdekvédelmi szervezet is, azonban az egyikük jelentős le­maradással kezdett az “udvarlási maraton­­hoz” (ti. a KMKSZ már a 2004-es elnökvá­lasztások során együttműködési szerződést kötött a Nasa Ukrajinával.) Ezzel szemben, bár az UMDSZ csupán ködös ígéretekre ha­gyatkozhatott, de tovább folytatta az együtt­működés kialakítására tett tárgyalásait. A Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövet­ség választmánya augusztus 11-én döntött a választásokon való részvételről. "A Mi Ukrajnánk —Népi Önvédelem (NU­ NSZ) választási tömörülést támogatja a Kárpát­aljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) a szeptember 30-i előrehozott parlamenti választásokon - döntött a ma­gyar érdekvédelmi szervezet választmánya ” (Kárpátalja). A tudósítás kitér az UMBT lét­rehozásának egyik fő okára is: “Miután a legutóbbi választások idején a kárpátal­jai magyar szavazatok több ukrán politi­kai erő között forgácsolódtak szét, a kár­pátaljai magyar érdekvédelmi szervezetek és ukrán politikai partnereik részéről ter­mészetes az elvárás, hogy ezúttal együtt­működjenek a magyar szavazatok megszer­zése érdekében." (Kárpátalja). Azaz a ma­gyar-magyar egyetértés nem annyira a ma­gyar szervezetek, mint inkább az “ukrán po­litikai partnerek” érdeke, mert így nagyobb szavazatmennyiséget lehet learatni a ma­gyarlakta községekben és városokban. Ugyancsak a tanácskozáson hangzott el, hogy “az UMDSZ illetékes testülete (az Országos Tanács - a szerkesztőség) várha­tóan augusztus végén dönt az együttműkö­dés kérdéséről." A Kárpátalja című lap augusztus 24-i szá­mában Kovács Miklós így nyilatkozott: “Közvetlenül a választmányunk ülése előtt is arról tájékoztatott az UMDSZ elnöke, hogy szervezetük elnöksége már jóváhagy­ta a szóban forgó megállapodásokat, s ő mint elnök, úgy gondolja, hogy az UMDSZ Országos Tanácsa is igennel szavaz majd ezekben a kérdésekben. ” Augusztus 11-én az UMDSZ elnöksége Tiszapéterfalván megtartott ülésén valóban foglalkozott a választások kérdésével, azon­ban végérvényes döntés nem született, mind­össze meghatalmazták Gajdos István elnököt, hogy további tárgyalásokat folytasson a Nasa Ukrajina vezetőivel. Az elnökség a választá­sokon való együttműködés feltételéül egy választási együttműködési szerződés aláírá­sát kötötte ki, aminek augusztus 20-ig kell megtörténnie. Sajnos, az UMDSZ és a Nasa Ukrajina közötti tárgyalások zsákutcába futottak, az utóbbi képviselői nem akarták írásba foglalni korábbi ígéreteiket. Ebből kifolyólag az UMDSZ elnöksége más alternatíva után né­zett. .. Valószínűleg érzékelhető volt a széljárás- és hangulatváltás (időközben dr. Tóth Mihály neve felkerült az Ukrajnai Szocialista Párt lis­tájára), mivel a Kárpátalja augusztus 24-i szá­mában Kovács Miklós már feltételekhez kö­tötte a magyar-magyar együttműködést: “Amennyiben tehát az UMDSZ a választási kampány során az M­­­ NSZ támogatásá­val hozzájárul a kárpátaljai magyarság parlamenti képviseletének vissza­szerzésé­hez, mi a magunk részéről továbbra is ké­szek vagyunk aláírni az UMBT létrehozá­sáról szóló megállapodást. ” (Az UMDSZ úz ülésének címzett “üzenetet” jobb helye­ken a “nyomásgyakorlás”-kategóriába szok­ták besorolni.) Mivel a Nasa Ukrajinával folytatott tár­gyalások nem vezettek eredményre, s az UMDSZ kifejezte azon szándékát, hogy ré­szese kíván lenni a parlamenti választások­nak, indítottak tárgyalásokat az Ukrajnai Szo­cialista Párttal. Az UMDSZ úz ülésére (más alternatíva hiányában) természetesen csak egyetlen álláspont maradt: az együttműködés az USZP-vel és parlamenti listájának támoga­tása. Mivel az Országos Tanács az UMDSZ egyik legmagasabb döntéshozó szerve, ezért a döntése előtt az elnökségnek is fejet kell hajtania. Még meg sem száradt a tinta az ülés jegy­zőkönyvén, a KMKSZ 3 kárpátaljai hetilapon (Folytatás a 7. oldalon.) lil ill 1.­ IIIIIL a. 2007. szeptember 8., szombati BEREGI HÍRLAP, Főszerkesztő: ZUBÁNICS LÁSZLÓ A kiadásért felel: SZEMERE JUDIT főszerkesztő-helyettes Szerkesztőbizottság: Pavlo Zahrijcsuk Volodimir Markitán Balla Antónia Olekszandr Vorosilov Molnár Bertalan LAPALAPÍTOK: a Beregszászi Járási Tanács, a járási állami közigazgatási hivatal, a szerkesztőségi kollektíva. Címünk és telefonszámaink: 90200 Beregszász, Q. Kobiljanszka u. 21. Főszerkesztő: 2-44-46. Magyar kiadás: 2-33-05. Ukrán kiadás: 2-21-43. Könyvelőség: 2-31 -54. Fax:2-33-05 E-mail: bhirlap@bereg.net.ua Regisztrálási szám: ZT 89. Kelt: 1996. IV. 24. AVAL Bank Ungvári Igazgatósága Kód 02472677 MFO 312345 számlaszám: 260013192 Rendelésszám: Index: 61813. Az újság magyar és ukrán nyelven hetente egyszer, szombaton két lapszámmal jelenik meg. Számítógépes szedés és tördelés a szerkesztőségben történik. Megjelenik magyar nyelven 2699 példányban, ukrán nyelven 744 példányban. A nyomás minőségéért a nyomda felel. : Készült. a Beregszászi Járási Nyomdában. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc tér 1. sz. Ofszetnyomás, 2 nyomdai ív. "Вісник Берегівщини" Засновники: Берегівська районна Рада, рандержадміністранія та редакція газети. A címünkre beérkező kéz­iratok közlésének és szerkesz­tésének jogát fenntartjuk, azok recenzálását, visszaadását, le­vélben történő megválaszolá­sát, valamint más szerve­zetekhez, intézményekhez való továbbítását nem vállal­juk. A publikációkban közölt tényekért és véleményekért minden esetben a szerző, illet­ve a reklám megrendelője viseli a felelősséget. A szerkesztőség nem feltétlenül ért egyet a lap­ban közölt publikációkkal. Mit ajánl Ukrajna Kommunista Pártja? Az oligarchák kiszolgáló eszközéből a Legfelsőbb Tanács az igazi néphatalom, Ukrajna nemzeti érdekei és a dolgozók jogai biztosításának szerve lesz. Megszűnik az elnöki intézmény, Ukrajna parlamenti köztársaság lesz. A sorsdöntő bel- és külpolitikai kérdésekben kizárólag országos és helyi referendumo­kon döntenek. Létrehozzuk a népi ellenőrzés rendszerét. A megszüntetett állami közigazgatások funkciói átkerülnek a helyi tanácsok végrehajtó bizottságaihoz. Megszűnik az elnök, a népképviselők, bírák és más állami hivatalnokok sérthetetlensége. A bírákat meghatározott időszakra közvetlenül az állampolgárok választják és lesz mód a visszahívásukra. Megváltoznak Ukrajna gazdasági fejlesztésének prioritásai. A gazdasági felemelkedés a nép javát, s nem az oligarchák egy csoportjáét szolgálja. Elismerve minden tulajdonforma egyenjogúságát, felülvizsgáljuk a privatizáció törvé­nyességét és visszaadjuk állami tulajdonba az ipar stratégiai ágazatait. Megszüntetjük a hozzáadott értékadót, helyette bevezetjük a forgalmi adót és a diffe­renciált jövedelemadót. Az állami kér vásárolja a mezőgazdasági termelők termékeinek 50%-át. A GDP-nek legalább a 10%-át a mezőgazdasági vállalatok támogatására fordítjuk. A 2007. évi aszály miatt a 2006. évi banki kölcsönök törlesztését a mezőgazdasági terme­lők számára a következő évekre prolongáljuk.­­ 2010-ig a dolgozók reáljövedelme megduplázódik. 2008-ban a minimálbér 792 hrivnya lesz. A minimális nyugdíj, szociális segély nem lesz kevesebb az átlagfizetés 70%-ánál. Az alapvető élelmiszerek, közszükségleti cikkek, gyógyszerek, lakások árát, a kommuná­lis díjszabásokat államilag szabályozzák, 2008-ban azok nem fognak emelkedni. A GDP 10%-át az oktatásra, 3%-át pedig a tudományra fordítják. A fiatalok számára garantáljuk az első munkahelyet. . A fiatal családok kedvezményes hitelt kapnak a lakásépítéshez, melynek az állam az első gyerek megszületésekor 25, a második megszületésekor 50, a harmadik megszületésekor pe­dig 100%-át törleszti. A második és minden további gyerek megszületésekor a szociális kifizetések 18,4 ezer hrivnyára emelkednek. A három és ennél több gyereket felnevelt szülők egyike a törvényben jelenleg előírt korhatárnál 5 évvel korábban mehet nyugdíjba. 2008-ban az egyetemi ösztöndíjak háromszorosára emelkednek. Az árva gyerekek ösztöndíja havi 1200 hrivnya lesz. Biztosítva lesz az ingyenes egészségügyi ellátás, növekszik az egészségügyi dolgozók fizetése. -­­ S ez még korántsem teljes felsorolása azoknak a javaslatoknak, melyek a kommunista párt választási programjában szerepelnek. Kedves Honfitársaink, Kárpátaljaiak! Gondolkodjanak el azon, hogy mit ajánlanak Önök­nek a különféle pártok és döntsenek helyesen! Fizetett hirdetés A járási állami közigazgatási hivatal kollégiumának ülésén A járási állami közigazgatási hivatal kollégiuma ülésének első napirendi pontja a járás gazdasági és szociális fejlődése első félévi eredményeinek összegzése volt. Volodimir Neszterovszkij arról tájékoztatta a jelenlevőket, hogy a beszá­molási időszakban a járás ipari vállalatai 30 852,8 ezer hrivnya értékben (viszonyított árakon) állítottak elő termékeket, ami a tavalyi eredmény 114 százalékának felel meg. A vállalkozói te­vékenység alanyai 577,9 ezer hrivnya jövedelemre tettek szert, a veszteségek 3453,4 ezer hrivnyát tesznek ki. Az utóbbi a Bátyai Malomkombinát Állami Vállalat (322,9 ezer hm­.), a Quadro Kft. (153,1 ezr hm.), a Zakarpatpolimetall Kft. (2134,0 ezer hm.), a Bereg-Tex Kft. (104,2 ezer hm.), a Csizaj Kft. (690,9 ezer hm.), a Karpati GazTrans Kft. (48,3 ezer km.) hibájából ke­­­­letkezett. Annak következtében, hogy nem sikerült megoldani a Zakarpatpolimetall Kft. beruházásos finanszírozásának kér­dését, a vállalat 2006 decemberében beszüntette tevékenysé­gét. A felszólaló konstatálta, hogy sikerült beindítani a terme­lést a Bátyai Malomkombinát Állami Vállalatnál, szerződést kötöttek az állami tartalékalapból kapott 3 ezer tonna gabona feldolgozására. Ez év júliusától megújította tevékenységét a sörgyártásra szakosodott Novotex Kft. közös vállalat, a főbb termékükön kívül alkoholtartalmú italok és dézsa előállításával is foglalkozni kívánnak. A Quadro Kft. is megkapta a száraz és az­ asztali borok előállítására vonatkozó licencet, így ez év októ­berében megúj­ítják tevékenységüket. A beszámolási időszakban az összesített költségvetésbe 6771,9 ezer hrivnya folyt be, ami a tavalyi év tényleges mutatói 110 százalékának felel meg. Ezen belül az állami költségvetés 1778,2 ezer hrivnyával gyarapodott (a 2006. évhez képest 77 százalék), míg a helyi költségvetés 4993,7 ezer hrivnyával (a tavalyi év eredményeinek 129 százaléka). A költségvetéssel szembeni hátralék 1228,4 ezer hrivnyát tesz ki. A legnagyobb hátralékokat a Zakarpatpolimetall Kft. (510,9 ezer hm.), a Jánosi Kollektív Vállalat (317,7 ezer hm­.), az Interspan-Ukrajina Kft. (88,2 ezer hm.), a General-Impex Kft. (46,6 ezer hm.), a Beregszászi Kenyérkombinát Rt. (86,2 ezer hm.), a nagybaktai kísérleti állomás (17,2 ezer hm.) halmozta fel. A beszámolási időszak alatt a Nyugdíjalap költségvetésé­be 6281,4 ezer hrivnya saját pénzeszköz folyt be, ami a tavalyi­hoz képest 113 százalékot tesz ki. A nyugdíjak folyósításához szükséges saját pénzeszközökkel való ellátottság a Bereg­­vidéken 21,3 százalék. A járásban 11 563 személy részesült nyug­díjellátásban. A Nyugdíjalappal szembeni hátralék 630,1 ezer hrivnya. A július 1-jei állapotok szerint a közvetlen külföldi beruhá­zások volumene 3786,6 ezer hrivnya (a tavalyi év mutatóinak 124 százaléka).­­ A kiskereskedelmi áruforgalom 2007 első negyedévében 10879,6 ezer hrivnyát tett ki (a 2006-os mutatók 77,9 %-a). A felszólaló kiemelte a csökkenés főbb okait, éspedig: 2989,4 ezer hrivnyával csökkent az üzem- és kenőanyagok forgalma; az újonnan létrehozott vállalkozásokban döntő többségben van­nak az egyszerűsített nyilvántartás és beszámolás alá eső ala­nyok száma (ezek ugyanis kivonják az áruforgalom jelentős részét az állami nyilvántartásból); a járás területén lévő 13 üzem­anyag-töltő állomás Beregszászban, vagy a megye más járása­iban van bejegyezve. A járás gazdaságának egyik fontos mutatója az átlagmun­kabér. Ez év júniusában ez az összeg 867,32 hrivnya volt, a megyei átlag 1118,32 km. Az iparban foglalkoztatottak átlagfi­zetése 897,72 hrivnya, a mezőgazdaságban 566,74 hm­., a keres­kedelemben 1205,24 hm., az egészségügyben 836,40 hriv­nya, a közoktatásban 848,83 hrivnya. A járás munkaerőpiacán továbbra is pozitív tendenciák­ tapasztalhatók. A beszámolási időszakban a valamennyi tulaj-­­donformájú vállalatnál 802 új munkahelyet hoztak létre, 547­1­6 nem foglalkoztatott lakosságot állítottak munkába. A munka­­nélküliség szintje 3,32 százalék. A Beregvidéken jelentős beruházásos építkezés folyik. Ilyen többek között a gázvezeték-lerakás. Január-június folya­mán e munkálatok finanszírozására 832,6 ezer hrivnyát fordítot­tak, ezen belül a Gut község gázvezeték építésekor felgyülem­lett adósság törlesztésére 350,0 ezer hrivnyát, Szvoboda köz­ség gázvezetékére 36,8 ezer hrivnyát, Beregújfaluéra 147,3 ezer hrivnyát, a Beneire 6,8 ezer hrivnyát fordítottak. Az állami költ­ségvetésből 250,0 ezer hrivnyát kapott a járás a rafajnai gázve­zeték kiépítésére. Folynak a munkálatok Orosziban, Csetfalván, Alsó- és Fel­sőrém­étén.­­ A járási költségvetés pénzeszközei révén finanszírozásra került az alábbi objektumok építése és javítása: kisbégányi óvo­­da(6,7 ezer hrivnya), kaszonyi középiskola (35,3 ezer hrivnya), nagyberegi ambulancia (14,0 ezer hrivnya), az utcai világítás Borzsován (12,3 ezer hrivnya), közútjavítás Jánosiban (27,2 ezer hrivnya). A járás 3 millió hrivnyát kapott közútépítésre és -javításra, ebből 1 millió hrivnyát elkülönítettek azon földtulajdonosok kompenzálására, akik földterületei a majdani kerülőút nyomvo­nalában találhatóak. Az első napirendi kérdéssel kapcsolatban a felszólaló, va­lamint a járási állami közigazgatási hivatal vezető szakemberei címére számos kérdés hangzott el. Ezek többnyire azon intézke­dések foganatosítására vonatkoztak, miként lehetne kivezetni a járást a jelenlegi kedvezőtlen helyzetből; növelni az átlag­­munkabér szintjét; ösztönözni a kis- és középvállalkozások lét­rehozását, valamint az iskoláknak és az óvodáknak az őszi-téli időszakra való átállásával, a szarvasmarha és a sertések állo­mányának csökkenésével, az úgynevezett árnyékgazdaságok felderítésével és felszámolásával voltak kapcsolatosak. Külön említést tettek arról, hogy a jelenleg veszteglő aranybánya 2 millió hrivnya veszteséget és 1 millió hrivnya adósságot hal­mozott fel, ami negatív hatással van az egész járás mutatóira. (A kollégium üléséről szóló beszámoló folytatása lapunk következő számában). Z­udositonk І

Next