Beregi Hírlap, 2014. július-december (70. évfolyam, 48-93. szám)
2014-10-18 / 75-76. szám
2014. október 18., szombat 75-76. szám „A legfontosabb, hogy jót cselekedjünk...” Interjú Jevhenyij Jarina parlamenti képviselő-jelölttel — Jarina úr, mi késztette Önt arra, hogy induljon a képviselői mandátum elnyeréséért? —Két okom volt erre. Az első: az emberek, akikkel városainkban és falvaikban találkozom. Tudják, ki vagyok, ismerik a jellememet, így képesek lesznek megfelelően értékelni a munkám eredményeit. Pozitív hozzáállást tapasztalok a részükről, és hiszek nekik. A cégünk 2013-ban elnyerte a VSZH1-3000 kitüntetését, jómagam pedig Az év embere lettem Kárpátalján. Ez egyike azon elismeréseknek, amelyet nem lehet „megvásárolni”, amely reálisan tükrözi a közös ügybe eszközölt hozzájárulásunkat. A másik, nem kevésbé fontos ok: a földkérdések megoldatlansága. Ezzel tisztában vagyunk mi, szakemberek, és tisztában vannak azok az egyszerű állampolgárok, akik a földdel kapcsolatos különböző dokumentumok rendezése során ki voltak szolgáltatva a csinovnyikok kénye-kedvének. A földreformról sokat szónokolnak, ám a valóságban a hatályos törvényeknek csak az a céljuk, hogy az egyszerű földművelőről három bőrt nyúzzanak le. Ami ennél is elszomorítóbb: történik mindez úgy legálisan—az indokolatlanul magas árak és díjszabások csak az állami és privát monopolisták érdekeit szolgálják—, mint illegálisan — csúszópénzek követelése formájában. Törvénytervezetek egész sorára van szükség ahhoz — egyébként, már dolgozom rajta —, hogy véget vessünk a földművelők kizsákmányolásának, a földügyi szférában jelenlévő korrupciónak. — Mi az oka annak, hogy oly régóta halogatják a földkérdések megoldását? —Ne keressenek ebben semmi rendkívülit: a képviselők egyszerűen nem szakemberei az adott kérdésnek. Pedig a kérdések többségének lobbizása a kormány révén történik. Úgy kiállni bizonyos kérdések mellett, hogy nem vagyunk tisztában azok lényegével—eredménytelen dolog. A képviselők rendelkeznek a szükséges meghatalmazásokkal, de nincsenek szakmai ismereteik. Cégünk a szóban forgó szférában tevékenykedik, lehetőségeinkhez mérten igyekszünk hozzájárulni a települések határainak kibővítéséhez, számos probléma rendezéséhez, de az építkezők és földhasználók problémáinak megoldásához törvényi szabályozásra van szükség, napi szinten kapcsolatban kell lenni a Miniszteri Kabinettel. Ez volt az a döntő ok, amely arra késztetett, hogy induljak a képviselői mandátum elnyeréséért. Sokat beszélnek a rendszer megváltoztatásáról is. Viszont kevesen vannak tisztában azzal, hogyan kell ennek történnie. Mi az Ön véleménye erről? — Sajnos, mindmáig nem valósultak meg azok az elvek, amelyekért az ukrajnaiak idén télen kiálltak. A korrupciót, az üzlet vezetésének bonyolultságát, az igazságszolgáltatási és rendvédelmi rendszer átláthatatlanságát tekintve még mindig azon a szinten állunk, mint egy évvel ezelőtt, Janukovics idején. Vállalkozóként tisztában vagyok azzal, milyen nehézségeket kell leküzdeni egy üzlet megnyitása és vezetése során. Éppen ezért meggyőződésem, hogy az országban sürgős reformokra van szükség az élet valamennyi szférájában. Ellenkező esetben nem lesz sem tartalékunk, sem erőnk ahhoz, hogy kivívjuk a jobb életet, hogy fenntartsuk a hadsereget, ellenálljunk az agresszornak. A rendszer akkor változik majd meg, ha felszámoljuk az államirányítás jelenlegi formáját. Amikor az állampolgárok többsége érdekelt lesz a hivatalnokok munkája és a költségvetési pénzeszközök felhasználása feletti ellenőrzésben. Ehhez viszont arra van szükség, hogy a pénzeket a helyi költségvetésekből ne a központba irányítsák, azok ne tűnjenek el ismeretlen irányban. Akkor az embereknek is könnyebb lesz ellenőrizni adóik felhasználását. — Jevhen Vitalijovics, hogyan tervezi a körzet és ezen belül a Beregszászi járás konkrét problémáinak megoldását? Ugyanis bárhova nézünk, mindenütt sok a probléma: munkanélküliség a falvakban, áldatlan állapotban lévő utak, gondok az oktatásban és a szociális szférában... — Mindenekelőtt szeretném, hogy mindenki tisztában legyen egy egyszerű ténnyel: a körzet történelmében egyetlen képviselő sem javított utakat, épített iskolákat személyesen, azaz saját pénzeszközein. Mindez közös pénzek bevonásával történik, nem pedig a képviselő révén, még ha oligarcháról van is szó. Az iskolák tantestületeinek figyelembe kell venniük azt a tényt, hogy a költségvetési pénzeszközök túl szerények ahhoz, hogy anyagilag fejlesszék intézményüket. Nem érdemes különösebb reményeket fűzni a költségvetési pénzeszközökhöz, csak akkora összegről lesz szó, amiből jobb esetben a fizetésekre futja. Több figyelmet kell fordítani a nemzetközi alapítványokkal való együttműködésre, olyan pályázatokat kell kidolgozni, amelyek segítenének minőségileg magasabb szintre emelni az oktatás bázisát. A különböző városi és falusi iskolák közötti kapcsolatteremtés céljából alkalmam volt Litvániában járni. A projektben Svájc, Litvánia, Lengyelország és Ukrajna vesz részt. Hazánkat a Jevhenyij Jarina Alapítvány képviselte. Az ottani egészségügyi és oktatási intézmények—mindenekelőtt az EU-s pályázatoknak köszönhetően—a legkorszerűbb felszereléssel vannak ellátva. Ma, amikor az egész világ figyelmének középpontjában tartja az ukrajnai helyzetet, partnereink valóssággal ostromolnak közös projektek kidolgozására és benyújtására. A pályázatok megírását szakemberekre bízom, akik segítenek a falusi iskoláknak a szükséges okmányok előkészítésében. Tavaly, például, oktatási dolgozók és falusi medikusok egy csoportját kísértem el Litvániába. A látogatás eredményeként partnereink korszerű diagnosztikai felszerelést adtak át a járás számára. Egy részét mi vásároltuk, egy részéhez pedig az együttműködés keretén belül jutottunk hozzá. Keresni kell a lehetőségeket, meg kell tanulni dolgozni az új feltételek közepette. Ahogyan a közmondás is tartja: „Segíts magadon...” — A Beregvidéken és egészében véve Kárpátalján kritikán aluli az utak állapota. Ön szerint hogyan lehetne orvosolni ezt a problémát? —Igen, az utak... Mint már mondtam, azok javítására nem a képviselőknek köszönhetően kerül sor, hanem a pénzeszközök megfelelő célra történő összpontosítása révén. Különösen érvényes ez a mi határ menti járásaink vonatkozásában, ahol igen magas az üzemanyag-értékesítés volumene, ahol intenzív a járműforgalom. Az lenne az igazságos, ha a járásainkból eláramló akcíóilletékek összegeit teljes egészében az utak javítására tudnánk fordítani. Egyelőre az erre szánt pénzeszközök nagyságrendekkel alacsonyabbak, ami meg is mutatkozik közútjaink állapotán. Ráadásul ha sikerülne felszámolni az eszközök szétlopkodását az útépítés és -javítás szférájában, a meglévő pénzek fedeznék az utak állapota lényeges javításának költségeit. Ott pedig, ahol az útburkolat megfelelő állapotban van, szélesebb lehetőségek tárulnak ki az üzletvezetésre, a turizmus fejlesztésére. A Beregszászi járásban már van néhány, messze földön népszerű üdülőhely, itt gyakran rendeznek gasztronómiai és folklórfesztiválokat. Ám az ide vezető utak borzasztó állapotban vannak. Ha lesznek jó útjaink, akkor az üzlet is fejlődni fog. — A falusi élet egyik problémája a munkanélküliség. Miben látja a helyzetből kivezető utat? — Mint már mondtam, megfelelő feltételeket kell teremteni a kis- és középvállalkozások számára. Az üzletnek széles körű jogi támogatásra van szüksége. Itt nem csak a hitelekre gondolok (természetesen ésszerű kamatok mellett), hanem a megfelelő jogi és szaktanácsadásra. Az üzlet munkalehetőséget jelent mind a vállalkozó, mind a bérmunkások számára. A munkanélküliség leküzdésének egy másik útvonala a mezőgazdaság, ezen belül a zöldségtermesztés fellendítése. — Reális feladatnak tekinti a korrupció leküzdését? — Igen. Ehhez minden feltétellel rendelkezünk. Mindenekelőtt: változik a társadalom, amely nem „vevő” többé a puszta, semmitmondó nyilatkozatokra. A társadalom azt követeli, hogy azonnal, már ma szüntessék be a korrupciót, ellenkező esetben bevetik az úgynevezett utcai módszereket. Másodsorban: tart a törvényi bázis megváltoztatása, az elektronikus rendszerek meghonosítása az állami struktúrák munkájában. Azaz: egy adott jogi kérdés megoldása során fokozatosan fölöslegessé válik a hivatalnokokkal való személyes kontaktus. Az állampolgár, miközben igénybe veszi az állam által biztosított szolgáltatásokat, még a nevét sem fogja ismerni az ügyében eljáró tisztviselőnek. Befejezésül egy villáminterjú: — Minden képviselő tükrözi a választópolgárai hangulatát. Milyen álláspontot kell képviselnie egy kárpátaljai képviselőnek? — Tisztában kell lennie a kisvállalkozások problémáival, a földtulajdonosok, farmerek gondjaival, meg kell tudni védeni az érdekeiket. — Mely emberi jellemvonást értékeli a leginkább? — A becsületességet. — És mely az, amelyet elítél? —Az árulás, a hazugság. — Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie az embernek a siker, a cél eléréséhez? —A szavaiért vállalt felelősség. — Mi szeretett volna lenni gyerekkorában? — Profi labdarúgó. — Mi az, ami nélkülözhetetlen egy kapcsolatban? — A kölcsönös támogatás. — Kedvenc filmje? — Egy régi szovjet film, A siker úriemberei (Dzsentelmeni udácsi). — Az Ön életmottója? — A fő, hogy jót cselekedjünk, és azt szíves-lélekkel tegyük. Olekszandr Pilip Fizetett politikai hirdetés Mihajlo Popovics: „A korrupcióellenes törvények elfogadásával a társadalom csak nyerhet” A korrupció Ukrajna egyik legsúlyosabb problémájává, a gazdaság fejlődését gátoló tényezővé vált. Leküzdése hatalmas jelentőséggel bír az ország számára. Mihajlo Popovics, a Szilna Ukrajina (Erős Ukrajna) politikai párt kárpátaljai megyei szervezetének elnöke szerint ez a hatalom előtt álló legfőbb feladatok egyike. A cél eléréséhez, azaz a korrupció elleni reális, hatékony harchoz az ország felsőbb szintű vezetőségének politika akaratára van szükség, valamint komoly ellenőrzésre a táradalom részéről — nyilatkozta Szerhij Tihipko, a Szilna Ukrajina elnöke az ICTV csatorna által sugárzott Szvoboda szlova (Szólásszabadság) műsorban. Szavai szerint napjainkban Ukrajna gazdasága csődközeli helyzetben van, a szociális juttatások „befagyasztása” pedig érzékenyen érinti a lakosság rászoruló rétegeinek képviselőit. Eközben a hatalom az elmúlt 7 hónapban hozzá sem fogott a reformok végrehajtásához. De ha az ország vezetése hozzá is kezdene azok megvalósításához, az semmilyen eredményt nem hozna mindaddig, amíg nem sikerül leküzdeni a korrupciót. „Egy sor olyan reformot kell végrehajtanunk, amelyekről napjainkban oly sokat beszélnek, ám sajnálatos módon a valóságban a megvalósításuk érdekében szinte semmit nem tesznek. Emellett a reformok mindaddig eredménytelenek lesznek, amíg nem sikerül leküzdeni a korrupció azon szintjét, amely ma Ukrajnában tapasztalható” — mondta. Szavai szerint ahhoz, hogy sikeresen felvegyék a harcot a korrupció ellen, mindenekelőtt az állam vezetésének politikai akaratára van szükség. „Politikai akaratra van szükség, amely re nem volt példa az elmúlt 23 évben, és amellyel nem rendelkezik a jelenlegi hatalom sem. Ugyanis annak ellenére, hogy lecserélték a közigazgatási hivatalok elnökeit, a pénzek továbbra is ugyanúgy tűnnek el, mind az elődök idején” — véli a politikus. Másodsorban — Szerhij Tihipko véleménye szerint —a korrupció elleni harcot a társadalmi szervezeteknek kell ellenőrzésük alatt tartaniuk. A képviselők végre meghallották a polgári társadalom követeléseit, és támogatták a korrupció elleni törvénytervezeteket kezdeményező politikusok álláspontját. „Meghallották hangunkat, és bízunk abban, hogy sikerül felszámolnunk azt a jelenséget, amely fékezi az állam normális fejlődését—nyilatkozta Mihajlo Popovics. — Ukrajna Legfelsőbb Tanácsa első olvasatban elfogadta „A speciális meghatalmazásokkal bíró szubjektumok rendszeréről a korrupció elleni tevékenységek szférájában” c. törvénytervezetet, az úgynevezett korrupcióellenes stratégiát, amely magában foglalja Ukrajna korrupcióellenes politikájának alapjait a 2014 és 2017 közötti időszakra vonatkozóan. A korrupcióellenes törvények elfogadásával a társadalom csak nyerhet. Mihajlo Popovics szerint ugyanis a törvény előirányozza egy korrupcióellenes iroda létrehozását, a választási szervek tevékenysége elveinek áttekinthetővé tételét, a munkájuk feletti társadalmi ellenőrzés megszilárdítását. Ezzel a lépéssel az üzleti élet is nyer, ugyanis a javasolt intézkedések kilátásba helyezik a korrupción alapuló üzletvezetés felszámolását, valamint a kedvező légkör megteremtését a vállalkozó struktúrák számára. Fizetett politikai hirdetés Figyelem: robbanásveszélyes tárgy! A rendkívüli helyzetek állami szolgálatának járási osztálya felhívja a lakosság figyelmét a robbanásveszélyes tárgyakkal való helyes bánásmódra. 1. Ha robbanásveszélyes, illetve gyanús tárgyat találtak, azonnal hagyják abba az érintett területen végzett munkálatokat! 2. A rendelkezésre álló anyagokból (léc, madzag, szövetdarab, kő stb.) állítsanak figyelemfelkeltő jelzést vagy kerítést! 3. A robbanásveszélyes vagy gyanús tárgy megtalálásáról azonnal tájékoztassák a rendkívüli helyzetek állami szolgálatának járási osztályát (101,4-22-89) vagy a járási belügyi hivatalt (102,4-25-02)! 4. Faluhelyen értesítsék a helyi önkormányzatot! 5. A rendkívüli helyzetek állami szolgálata vagy a járási belügyi hivatal munkatársainak megérkezéséig gondoskodjanak a gyanús tárgy őrzéséről, akadályozzák meg, hogy illetéktelenek hozzányúljanak! Ne feledjék: ha robbanásveszélyes tárgyat találtak, szigorúan tilos: — megkísérelni önállóan kiemelni a földből; — kézbe venni; — ütéseket mérni rá; —megkísérelni szétszerelni; —más helyre átszállítani; — tüzet gyújtani a robbanásveszélyes tárgytól számított 100 méteres körzetben; —kiskorúakat közel engedni ahhoz. A rendkívüli helyzetek állami szolgálata vagy a járási belügyi hivatal munkatársainak megérkezése után mutassák meg nekik a robbanásveszélyes vagy gyanús tárgyat, valamint lehetőség szerint nyújtsanak segítséget a helyszín őrzésében. A rendkívüli helyzetek állami szolgálatának beregszászi városi-járási osztálya