Vörös Zászló, 1957. március (6. évfolyam, 52-77. szám)

1957-03-02 / 52. szám

Oft Fi­ga ! VI. évfolyam 52. (1597.) szám. 1957. március 2. szombat. Világ prófetdrmai, egyesüljetek 1 ARA 20 BÁNI ! Ne tévesszük szem elő­ a pártoktatást Az előttünk álló gazdasági felada­tok és a nemzetközi imperializmus általános támadása az ideológia frontján egyre sürgetőbbé teszik a dolgozók marxista-leninista nevelé­sének megjavítását. De maguk a dolgozók szellemi igényei is ezt kí­vánják. Az idei pártoktatás az elmúlt éviekhez viszonyítva magasabb színvonalú. A pártszervek és párt­­szervezetek nagy többségükben nemcsak a propagandisták kiválasz­tására, a hallgatók bevonására, ha­nem az oktatás ideológiai tisztasá­gára is nagyobb gondot fordítottak. A rajoni pártbizottságok és az alap­szervezetek elemezték a pártoktatás menetét Vannak pártbizottságok, amelyek — helyesen — a propagandisták felkészítésében látják a pártoktatás színvonala emelésén­ek egyik legfon­tosabb tényezőjét. Ezért igyekeznek a felkészítőket minél változato­sabbá tenni. Például a Régen rajoni pártbizottság mellett működő párt­kabinet a propagandisták felkészíté­se alkalmával filmeket vetít. Azonban az ideológiai tisztaságért folytatott harc még ma is sok kí­vánni valót hagy maga után A ki­­nyádi propagandista az oszályharc éleződését helytelenül értelmezte míg a gálfalvi propagandista a nemzetközi helyzet enyhülését úgy értelmezte, hogy hazánkban s így községükben is megszűnt az osz­tályharc. Csak két példa a sok kö­zül egyes propagandisták felkészü­letlenségéről. Mint általános hiányosságot em­líthetjük meg, hogy az előadók nem a sajátos, a hallgatók foglalkozásá­nak megfelelő példákkal érvelnek Suba Károly gazdasági mérnök pél­dául az önköltségről beszélve, nem a mezőgazdaság területéről, hanem az iparból vett példákat Ezek a hibák a rajoni pártbizott­ságok bürótagjainak hiányos ellen­őrzéséből fakadnak. Kézdivásárhe­­lyen az ellenőrzést a propagandistá­­val vagy az alapszervezeti titkár­ral való beszélgetésre korlátozzák ahelyett hogy maguk is részt ven­nének egy-egy vitaórán. Az ellenőrzésbe fokozottabb mér­tékben be kell vonni a terület­­instruktorokat. A Régen rajoni párt­bizottság — igen helyesen — a propagandisták felkészítésére a te­rületi instruktorokat is meghívja s így azok a kérdés ismeretének bir­tokában hathatós segítséget nyújt­hatnak a propagandistáknak. Egyes körök látogatottsága hiá­nyos. A marosvásárhelyi városi tör­vényszék alapszervezete mellett mű­ködő RMP történetét tanulmányo­zó kör 21 beiratkozott hallgatója közül rendszeresen csak 4—5 láto­gatja az előadásokat Több felelősségérzettel kell irá­nyítani a vezető káderek marxista­­leninista nevelését. A pártszervek és pártszervezetek nem nézhetik tétlenül egyes állami aktivisták ve­zetőinek közömbösségét, ideológiai és politikai igénytelenségét saját maguk iránt A pártszervezetek mindent kövessenek el, hogy a pártpropagandát tisztán és minél szélesebb körben terjesszék. Válaszolnak a versenyfelhívásra az erdoszentgyörgy hőerőmű IMSZ-vezetősé­ge az MTTE bizottsá­gával együtt, megvizs­gálta az Encsel Mór üzem ifjainak a moszk­vai VIT és május else­je tiszteletére tett újí­tási versenyfelhívását Az erdőszentgyörgyi hő­erőmű ifjai, elfogadva a versenyfelhívást, öröm­mel kapcsolódnak be a versenybe. Feladatul tűzték ma­guk elé a versenyfelhí­vás különböző pontjai­nak tiszteletben tartását, s elhatározták, hogy minden igyekezetükkel szép eredmények eléré­sére törekednek az újí­tói versenyben. HAJDÚ ANDRÁS, az MTTE bizottság elnöke SARLEA IOAN, az IMSZ-bizottság titkára ★ Mi, a marosvásárhelyi Bernáth Andor cukor­gyár ifjú dolgozói is örömmel kapcsolódunk be az Encsel Mór üzem ifjainak újítási verse­nyébe. Tisztában va­gyunk azzal, hogy újí­tásainkkal a munkafel­tételek megjavítását, a gépek és berendezések ésszerűbb kihasználását, valamint a termelékeny­ség növelését és az ön­­cöltség csökkentését se­gítjük elő. Mindez nem könnyű eladat, szorgalmas min­­tát követel. IMSZ-alap­­szervezetünk vezetősé­­ge az MTTE-vel közö­sen, öttagú kollektívát alakított az újítási ver­seny irányítására. Min­­dent megteszünk, hogy sikereket érjünk el. A marosvásárhelyi Bernáth Andor cu­­­­korgyár IMSZ-alap­­szervezetének veze­tősége. Hírek Nyárádmagyarósról Bármelyik faluban jár­­ott megnyilvánul. Nyá- A magyarósi dolgozó az ember, mindenütt ta­­rádmagyaróson csak eb- parasztok február he­­lül olyan dolgozó pa- ben az évben 16 dolgo­­napban 22 szerződést rasztot, aki beszélgetés­re paraszt kapott álla- írtak alá állatnevelés­­közben elmondja: köl­­mi kölcsönt fejőstehén­re és hizlalásra. Ezen­­csönt kértem erre vagy vásárlására. A kölcsön­ kívül szerződéses ala­­nrra és kaptam. Az át­­kért összeget tej sor­­pon 4,15 hektáron zöld­­sam támogatása mindén májában fizetik vissza, céget is termelnek. A k­ínrinh n ST.nin­pf nyi­ir­ rtnvnh­iinh Alig egy hét választ el március 8-tól, a Nők Nemzetközi Napjától. E nap tiszteletére a legtöbb helyen ajándéktárgyakat készítettek, melye­ket meleg baráti szeretettel küldtek el szovjet asszonytársaiknak, kife­jezve ezáltal hálájukat és ragaszko­dásukat a békeszerető nagy szovjet nép iránt. A székelyudvarhelyi városi és ra­joni nőbizottság tagjai is a napok­ban küldték el ajándéktárgyaikat. Többek között székely népi motívu­mokkal díszített cserép dísztárgya­kat, csipketerítőket, fényképalbumo­kat és sok más egyebet küldtek. HODY KAROLYNÉ dolgozd nő Ünnepi előadás az 1907-es parasztfelkelésről Vasárnap délelőtt tizenegy órai kezdettel, az 1907-es parasztfel­kelés 50. évfordulójának ünnepségeit szervező bizottság ünnepi előadást rendez a Kultúrpalota nagytermében. Az 1907-es parasztfelkelés jelentőségét Kovács György állami dí­jas író, a Román Munkáspárt Központi Vezetőségének tagja méltatja. Ez­után tartalmas művészi műsor következik. Jó gépekkel, jó munkát végeznek Erre lehet számítani a régeni álla­mi gazdaságban, ahol kihasználva a téli napokat, gondosan megjavították a traktorokat, ekéket, vetőgépeket, boronákat. A tavaszi kampány idő­szakában nem lesz fennakadás. Az olyan szorgalmas munkások, mint amilyenek a régeni állami gazda­ságban dolgoznak, jó gépekkel min­den bizonnyal jó munkát is fognak végezni. Az elmúlt napokban a brigádokat is megszervezték. Pataki András és Martin Leon traktoros brigádja mun­kára készen áll. Mindkét brigádra nagy feladat vár. Idei tervük több mint 200 hantrival növekedett a ta­valyihoz viszonyítva. Néhány nap múlva mindkét brigád teljes lendü­lettel végzi már munkáját. A brigádok megszervezésével pár­huzamosan végezték a gazdaságban a trágyázást és a zöldségeskert elő­készítését is. Ezideig 170 vagon is­tállótrágyát a mezőre, 70 vagont pe­dig a zöldséges kertbe szállítottak ki. Erre ugyancsak szükség van, hi­szen 5800 négyzetméter melegágyat kell készíteniük, vagyis 1200 négyzet­­méterrel többet, mint tavaly. Eddig több mint 2000 négyzetméter meleg­ágyat készítettek elő, amelyben ez év folyamán több mint 20 különböző faj­ta zöldségfélét fognak termeszteni. b­őven hozott olyanokat is, amelye­ket eddig még nem termesztettek. Ilyenek például a karalábé és celler. Táphengereket, melegágyakat készí­tettek, palántákat neveltek, úgy aho­gyan azt a szakszerű kertészkedés megkívánja. Az üilkei képviselők most, a tavaszi mezőgazdasági mun­kálatok előkészítése alkalmával meg­látogatták a község majdnem minden egyes gazdáját Feljegyezték, kinek milyen szerszáma nincs kijavítva s arról tájékoztatták a néptanács vég­rehajtó bizottságát, amely intézke­dett hogy azok kijavítása minél ha­marabb megtörténjék. Ugyanitt a község asszonyai elha­tározták, hogy az idén jóval több melegágyat készítenek, hogy a múlt évinél sokkal nagyobb mennyiségű zöldséget termelhessenek. A meleg­ágyak elkészítésében segítséget kap­nak Geréb Gáspár kertésztől s Fejér Dénestől, az agrotechnikai kör veze­tőjétől. Mesterséges tavasz A navigációs idény mielőbbi meg­kezdéséért a tél vége felé a folyó­kat, tavakat, csatornákat jégtörőkkel tisztítják meg a jégtől. Néha még robbanóanyagokat is használnak. A szovjet tudósok felfedeztek egy ere­deti módszert, amellyel meg lehet tisztítani a vizek tükrét a téli jégré­tegtől. YR-RG 6 Vladimír Novitchi állam­­díjas technikus befejezte az RO-6 típusú sport- és iskolarepülőgép építését" — adta hírül az újság az elmúlt napokban. A hírt örömmel olvastuk s gondolatban azokat az örömteli és nehéz pillanatokat kerestük, amelyeket a régens IFIL repülő­­gép-építő kollektívája az elmúlt hónapokban átélt s amelyekről e szűk­szavú újsághír nem számolt be. Azért kerestük fel Vladimir Novitchi régens technikust, valamint az RGG típusú repülőgépet gyártó dolgozó­kat, hogy ezekről a pillanatokról is megtudjunk valamit. A technikus irodájában Vladimir Novitchi technikus író­asztala előtt ü­l, rajzokat, terveket vizsgál elmerülten. Közben cseng a telefon. Beszél, majd kizökkenthetet­­len figyelemmel tovább tanulmányoz­za a rajzokat. Hosszú percek, órák telnek el. Aztán feláll s jellemző, billegő járásával átmegy a szerelő­csarnokba. Itt-ott körülnéz, meg­megnéz egy egy alkatrészt, egy csa­vart, műszert. Érdeklődik, kérdezős­ködik. Aztán visszamegy szobájába. Telefonon az egyik fővárosi üzemmel lép nyersanyag ügyében összekötte­tésbe. Idejében kér, gondoskodik min­denről, ő már így szokta. S ha kell, személyesen is vonatra ül s Buka­restbe utazik, hogy beszerezze a szükséges nyersanyagot, s mikor ha­zatér, újra a tervek, rajzok, számítá­sok s ki tudja még mennyi más munka vár rá. De Vladimir Novitchi szive, esze mindig a helyén van, így telnek a napok, a munkával teli egy­szerű hétköznapok. Igaz, a régeni sport és iskolare­pülőgépet gyártó műhely dolgozói gondoskodnak arról, hogy ezeket az egyszerű hétköznapokat örömmel teli pillanatok, órák is fűszerezzék. Ilyen volt legutóbb az RG-6 típusú iskola és sportrepülőgép építése és kipró­bálása. — E gép elkészítésénél különösen arra törekedtünk, hogy lehetőleg eredményesen helyettesítsük azokat a nyersanyagokat, amelyeket más eset­­ekben külföldről szereztek be — vi­lágosít fel Novischi elvtárs. Jelen esetben a törzs elkészítésénél főleg az acélcsöveket igyekeztünk hangszer­fából készült vázzal helyettesíteni. És, amint később az eredményekből is kitűnt , sikeresen. Gépünk gyors, erős, könnyen javítható és biztonságos. Egyelemű futószerkezet­tel, irányítható kerekű sarkantyúval, 75 lóerős „Prága D" típusú motorral és a legkorszerűbb vakrep­ítésű be­rendezéssel van ellátva. Próbarepülés A szerelőműhely dolgozói nem egy új vitorlázógép próbar­epülésén vet­tek már részt. Ez különös élményt jelent, úgy kezdődik, hogy Novi­chi elvtárs belép a szerelőműhelybe s a következőket kérdi a munkásoktól: „Ki akarja megnézni a próbarepü­lést?" — persze ilyenkor szinte kó­rusban hangzik a válasz: „Én". Az­tán percekig azon vitatkoznak, ki megy és ki marad. Igaz ugyan, hogy ha valaki marad, akkor sincs hiánya élményekben. Hiszen az RG-6 sport­­repülőgép kipróbálásához se juthatott el mindenki — bár nagyon szeretett volna — s mégis volt örömben része. Csupán azt nem láthatták, mikor a pilóta utoljára izgatottan körbe­járta a gépet és elfoglalta helyét a pilótafülkében De­­ felzúgó motor erős hangját a szél messzire elvitte az üzem felé. Mindenki tudta: most száll fel. Az üzem udvara munkásokkal telt meg s mindenki a felhős eget kém­lelte, mikor tűnik már fel az új gép karcsú alakja. Nem kellett sokáig várakozniok. A motor zúgása egyre erősödött. — Ott főni — kiáltotta valaki. Percekig néma csendben tekintetük­kel kisérték a közeledő gépet s mi­kor fejük fölé ért, az üzem dolgozói szinte egyszerre kiáltották: — Éljen! Sikerült Munkájuk, fáradozásuk gyümölcsét ünnepelték. Az új gép 170 kilométe­res óránkénti sebességet és 3200 mé A szerelő csarnokban Olyan csendben, nyugalomban dol­goznak itt a munkások, hogy ha az ember nem látná maga előtt az új gép mogyorószinűre festett törzsét, rajta az YR­RG-6 fekete jelzést, valahogy nem is hinné, hogy repülő­­gépgyárban van. Pedig, ahogy ala­posabban körülnéz, mind jobban meggyőződik arról, hogy ügyeskezű repülőgépépítő munkások között jár. F­mitt hosszú állványokon hal csont­vázához hasonló bordák láthatók, amott, a terem másik részében a gépvázat fedik már be. Ha ez meg­van, átkerül a festőkhöz, itt festik rá a törzsre hazánk nemzeti színeit, a köztársasági címerrel. Festés után a belső szerelési munkák következnek. Ahhoz, hogy ez a 14.000 darab al­katrészből álló sportrepülőgép próba­­repülése olyan szép eredménnyel járt, Novischi elvtárs mellett Ma­gyar Levente, Csalás Teofil terve­zők, Sabáu Zaharia mester, valamint Fülöp Dániel és Pozsonyi István asztalosok egyaránt hozzájárultak, ők, mint már előzőleg többször, is­mét bebizonyították, hogy az a jel­szó, amely munkahelyük falára van kifüggesztve, tudatosodott már ben­nük. „A mi munkánk minősége az RNK ifjú pilótáinak életével függ össze." TŐKÉS TIBOR A szovjet tudomány és technika vívmányaiból Repülőgép a mérlegen­­ A Szovjetunió Mérlegek és Mérő-­ műszerek összszövetségi Kutatóinté­zetében folynak a munkálatok az úgynevezett elektrotenszometrikus mérlegek előállítására. Ez a mérleg abban különbözik a közönséges mér­legektől, hogy gyártásánál felhasz­nálják az elektronikát, ami lehetővé teszi a mérőműszerek és mérlegek tökéletesítését. Nagyot hibázik az, aki a „repülő­gép-mérleget“ hatalmas bonyolult műszernek gondolja. A repülőgép súlyát meghatározó műszer kényel­mesen elfér két bőröndben. Az elek­­tronika tudománya lehetővé tette a mérleg tervezői számára, hogy hor­dozható készüléket tervezzenek na­gyobb terhek mérésére. A laboratóriumban olyan elektro­tenszometrikus mérlegek prototípu­sait készítették el, amelyeket emelő­­darukra lehet szerelni és teherbíró képességük 60 tonna. Jelenleg foly­nak a kísérletezések olyan elektro­tenszometrikus mérlegek előállításá­ra, amelyek teherautókra szerelhe­tők. Ismert tény, hogy a tiszta hó csaknem teljes mértékben visszaveri a ráeső napsugarakat, ezért a vizek felszínét borító téli jégréteg nehe­zen olvad. A sötét felület ezzel szemben sokkal nagyobb mértékben nyeli el a Nap hősugarait. Ennek alapjain a szovjet tudósok elhatároz­ták, hogy mesterséges úton befeke­títik a hóval borított jégfelületeket, hogy ezzel gyorsítsák a Napnak a jégre gyakorolt hőhatását Az első kísérleteket 1955. tavaszáél végezték. A Ribinszkoje duzzasztó­gátat borító jég egy részét apró szénszemcsékkel szórták be, melynek eredményeként 8—10 nappal hama­rabb kezdődhetett meg a gáton a hajózási idény, mint azokon a ré­szeken, ahol a jégréteg tisztán ma­radt. Az Irtis folyón a jégfelületet szénsalak szemcsékkel feketítették be, így 10—18-szor hamarabb ol­vadt el a jég, mint a fehéren ma­radt részeken. Az egész jégréteg két nap alatt olvadt meg, jóllehet a hőmérséklet 5—6 celziusz fok volt zérus alatt. 1956-ban jelentős mértékben kiszé­lesítették a kísérletezések zónáját, különösen az Irtisen. Azokon a ré­szeken, ahol befeketítették a jeget, átlag 7—10 nappal hamarabb „lett tavasz“. A hó befeketítése nem követel nagy költséget. Egy repülőgép az Irtisen például 80 kilométeres sza­kaszt porzott be 40 perc alatt 1957-ben tovább folynak a kísérle­tezések a navigációs idény meghosz­­szabbításáért Jelzett­ atomok a vas­kohászat szolgálatiban Az ukrajnai kohászok egyre széle­sebb körben használják fel a rádió­­­­aktív izotópokat a munkafolyama­­tok ellenőrzésénél. A dnyepropetrovszki „Dzerzsin­­szkij“ üzem magaskohó részlegén rádióaktív izotópokat használnak az öntési anyagok mozgási sebességé­nek a megállapítására a kohóban. IA megfigyelések alapján utasításo­­­­kat dolgoztak ki a magaskohók műk­­­ködésének a szabályozására és az anyagok adagolási módjának meg­­j­­avítására. Ennek eredményeként lé­nyegesen gyorsult az öntési folya­mat. Együttműködve a Központi Kohá­szati Kutatóintézet tudósaival, a­­ magaskohók munkásai egy különle­­­­­ges készüléket állítottak elő, amely i­s rádióaktív izotópokkal működik. En-­­ nek a készüléknek a segítségével el­­­­lenőrizhető a magaskohóban le­vő koksz minősége, ami a fűtő­anyag nagymértékű megtakarítását , eredményezi. Az „Azovsztály“ üzemben és más­­ acélipari vállalatokban rádióaktív­­ izotópokat használnak a Martin-ke­­­­mencék egyes radi­inális megrakási­­ módszerénél, a salak adagolására­­ az öntésnél stb. Ennek következté­ben csökkent az olvasztás folyamata és megjavult az acél öntésének módja.

Next