Vörös Zászló, 1957. március (6. évfolyam, 52-77. szám)
1957-03-02 / 52. szám
Oft Figa ! VI. évfolyam 52. (1597.) szám. 1957. március 2. szombat. Világ prófetdrmai, egyesüljetek 1 ARA 20 BÁNI ! Ne tévesszük szem elő a pártoktatást Az előttünk álló gazdasági feladatok és a nemzetközi imperializmus általános támadása az ideológia frontján egyre sürgetőbbé teszik a dolgozók marxista-leninista nevelésének megjavítását. De maguk a dolgozók szellemi igényei is ezt kívánják. Az idei pártoktatás az elmúlt éviekhez viszonyítva magasabb színvonalú. A pártszervek és pártszervezetek nagy többségükben nemcsak a propagandisták kiválasztására, a hallgatók bevonására, hanem az oktatás ideológiai tisztaságára is nagyobb gondot fordítottak. A rajoni pártbizottságok és az alapszervezetek elemezték a pártoktatás menetét Vannak pártbizottságok, amelyek — helyesen — a propagandisták felkészítésében látják a pártoktatás színvonala emelésének egyik legfontosabb tényezőjét. Ezért igyekeznek a felkészítőket minél változatosabbá tenni. Például a Régen rajoni pártbizottság mellett működő pártkabinet a propagandisták felkészítése alkalmával filmeket vetít. Azonban az ideológiai tisztaságért folytatott harc még ma is sok kívánni valót hagy maga után A kinyádi propagandista az oszályharc éleződését helytelenül értelmezte míg a gálfalvi propagandista a nemzetközi helyzet enyhülését úgy értelmezte, hogy hazánkban s így községükben is megszűnt az osztályharc. Csak két példa a sok közül egyes propagandisták felkészületlenségéről. Mint általános hiányosságot említhetjük meg, hogy az előadók nem a sajátos, a hallgatók foglalkozásának megfelelő példákkal érvelnek Suba Károly gazdasági mérnök például az önköltségről beszélve, nem a mezőgazdaság területéről, hanem az iparból vett példákat Ezek a hibák a rajoni pártbizottságok bürótagjainak hiányos ellenőrzéséből fakadnak. Kézdivásárhelyen az ellenőrzést a propagandistával vagy az alapszervezeti titkárral való beszélgetésre korlátozzák ahelyett hogy maguk is részt vennének egy-egy vitaórán. Az ellenőrzésbe fokozottabb mértékben be kell vonni a területinstruktorokat. A Régen rajoni pártbizottság — igen helyesen — a propagandisták felkészítésére a területi instruktorokat is meghívja s így azok a kérdés ismeretének birtokában hathatós segítséget nyújthatnak a propagandistáknak. Egyes körök látogatottsága hiányos. A marosvásárhelyi városi törvényszék alapszervezete mellett működő RMP történetét tanulmányozó kör 21 beiratkozott hallgatója közül rendszeresen csak 4—5 látogatja az előadásokat Több felelősségérzettel kell irányítani a vezető káderek marxistaleninista nevelését. A pártszervek és pártszervezetek nem nézhetik tétlenül egyes állami aktivisták vezetőinek közömbösségét, ideológiai és politikai igénytelenségét saját maguk iránt A pártszervezetek mindent kövessenek el, hogy a pártpropagandát tisztán és minél szélesebb körben terjesszék. Válaszolnak a versenyfelhívásra az erdoszentgyörgy hőerőmű IMSZ-vezetősége az MTTE bizottságával együtt, megvizsgálta az Encsel Mór üzem ifjainak a moszkvai VIT és május elseje tiszteletére tett újítási versenyfelhívását Az erdőszentgyörgyi hőerőmű ifjai, elfogadva a versenyfelhívást, örömmel kapcsolódnak be a versenybe. Feladatul tűzték maguk elé a versenyfelhívás különböző pontjainak tiszteletben tartását, s elhatározták, hogy minden igyekezetükkel szép eredmények elérésére törekednek az újítói versenyben. HAJDÚ ANDRÁS, az MTTE bizottság elnöke SARLEA IOAN, az IMSZ-bizottság titkára ★ Mi, a marosvásárhelyi Bernáth Andor cukorgyár ifjú dolgozói is örömmel kapcsolódunk be az Encsel Mór üzem ifjainak újítási versenyébe. Tisztában vagyunk azzal, hogy újításainkkal a munkafeltételek megjavítását, a gépek és berendezések ésszerűbb kihasználását, valamint a termelékenység növelését és az öncöltség csökkentését segítjük elő. Mindez nem könnyű eladat, szorgalmas mintát követel. IMSZ-alapszervezetünk vezetősége az MTTE-vel közösen, öttagú kollektívát alakított az újítási verseny irányítására. Mindent megteszünk, hogy sikereket érjünk el. A marosvásárhelyi Bernáth Andor cukorgyár IMSZ-alapszervezetének vezetősége. Hírek Nyárádmagyarósról Bármelyik faluban járott megnyilvánul. Nyá- A magyarósi dolgozó az ember, mindenütt tarádmagyaróson csak eb- parasztok február helül olyan dolgozó pa- ben az évben 16 dolgonapban 22 szerződést rasztot, aki beszélgetésre paraszt kapott álla- írtak alá állatnevelésközben elmondja: kölmi kölcsönt fejőstehénre és hizlalásra. Ezencsönt kértem erre vagy vásárlására. A kölcsön kívül szerződéses alanrra és kaptam. Az átkért összeget tej sorpon 4,15 hektáron zöldsam támogatása mindén májában fizetik vissza, céget is termelnek. A kínrinh n ST.ninpf nyiir rtnvnhiinh Alig egy hét választ el március 8-tól, a Nők Nemzetközi Napjától. E nap tiszteletére a legtöbb helyen ajándéktárgyakat készítettek, melyeket meleg baráti szeretettel küldtek el szovjet asszonytársaiknak, kifejezve ezáltal hálájukat és ragaszkodásukat a békeszerető nagy szovjet nép iránt. A székelyudvarhelyi városi és rajoni nőbizottság tagjai is a napokban küldték el ajándéktárgyaikat. Többek között székely népi motívumokkal díszített cserép dísztárgyakat, csipketerítőket, fényképalbumokat és sok más egyebet küldtek. HODY KAROLYNÉ dolgozd nő Ünnepi előadás az 1907-es parasztfelkelésről Vasárnap délelőtt tizenegy órai kezdettel, az 1907-es parasztfelkelés 50. évfordulójának ünnepségeit szervező bizottság ünnepi előadást rendez a Kultúrpalota nagytermében. Az 1907-es parasztfelkelés jelentőségét Kovács György állami díjas író, a Román Munkáspárt Központi Vezetőségének tagja méltatja. Ezután tartalmas művészi műsor következik. Jó gépekkel, jó munkát végeznek Erre lehet számítani a régeni állami gazdaságban, ahol kihasználva a téli napokat, gondosan megjavították a traktorokat, ekéket, vetőgépeket, boronákat. A tavaszi kampány időszakában nem lesz fennakadás. Az olyan szorgalmas munkások, mint amilyenek a régeni állami gazdaságban dolgoznak, jó gépekkel minden bizonnyal jó munkát is fognak végezni. Az elmúlt napokban a brigádokat is megszervezték. Pataki András és Martin Leon traktoros brigádja munkára készen áll. Mindkét brigádra nagy feladat vár. Idei tervük több mint 200 hantrival növekedett a tavalyihoz viszonyítva. Néhány nap múlva mindkét brigád teljes lendülettel végzi már munkáját. A brigádok megszervezésével párhuzamosan végezték a gazdaságban a trágyázást és a zöldségeskert előkészítését is. Ezideig 170 vagon istállótrágyát a mezőre, 70 vagont pedig a zöldséges kertbe szállítottak ki. Erre ugyancsak szükség van, hiszen 5800 négyzetméter melegágyat kell készíteniük, vagyis 1200 négyzetméterrel többet, mint tavaly. Eddig több mint 2000 négyzetméter melegágyat készítettek elő, amelyben ez év folyamán több mint 20 különböző fajta zöldségfélét fognak termeszteni. bőven hozott olyanokat is, amelyeket eddig még nem termesztettek. Ilyenek például a karalábé és celler. Táphengereket, melegágyakat készítettek, palántákat neveltek, úgy ahogyan azt a szakszerű kertészkedés megkívánja. Az üilkei képviselők most, a tavaszi mezőgazdasági munkálatok előkészítése alkalmával meglátogatták a község majdnem minden egyes gazdáját Feljegyezték, kinek milyen szerszáma nincs kijavítva s arról tájékoztatták a néptanács végrehajtó bizottságát, amely intézkedett hogy azok kijavítása minél hamarabb megtörténjék. Ugyanitt a község asszonyai elhatározták, hogy az idén jóval több melegágyat készítenek, hogy a múlt évinél sokkal nagyobb mennyiségű zöldséget termelhessenek. A melegágyak elkészítésében segítséget kapnak Geréb Gáspár kertésztől s Fejér Dénestől, az agrotechnikai kör vezetőjétől. Mesterséges tavasz A navigációs idény mielőbbi megkezdéséért a tél vége felé a folyókat, tavakat, csatornákat jégtörőkkel tisztítják meg a jégtől. Néha még robbanóanyagokat is használnak. A szovjet tudósok felfedeztek egy eredeti módszert, amellyel meg lehet tisztítani a vizek tükrét a téli jégrétegtől. YR-RG 6 Vladimír Novitchi államdíjas technikus befejezte az RO-6 típusú sport- és iskolarepülőgép építését" — adta hírül az újság az elmúlt napokban. A hírt örömmel olvastuk s gondolatban azokat az örömteli és nehéz pillanatokat kerestük, amelyeket a régens IFIL repülőgép-építő kollektívája az elmúlt hónapokban átélt s amelyekről e szűkszavú újsághír nem számolt be. Azért kerestük fel Vladimir Novitchi régens technikust, valamint az RGG típusú repülőgépet gyártó dolgozókat, hogy ezekről a pillanatokról is megtudjunk valamit. A technikus irodájában Vladimir Novitchi technikus íróasztala előtt ül, rajzokat, terveket vizsgál elmerülten. Közben cseng a telefon. Beszél, majd kizökkenthetetlen figyelemmel tovább tanulmányozza a rajzokat. Hosszú percek, órák telnek el. Aztán feláll s jellemző, billegő járásával átmegy a szerelőcsarnokba. Itt-ott körülnéz, megmegnéz egy egy alkatrészt, egy csavart, műszert. Érdeklődik, kérdezősködik. Aztán visszamegy szobájába. Telefonon az egyik fővárosi üzemmel lép nyersanyag ügyében összeköttetésbe. Idejében kér, gondoskodik mindenről, ő már így szokta. S ha kell, személyesen is vonatra ül s Bukarestbe utazik, hogy beszerezze a szükséges nyersanyagot, s mikor hazatér, újra a tervek, rajzok, számítások s ki tudja még mennyi más munka vár rá. De Vladimir Novitchi szive, esze mindig a helyén van, így telnek a napok, a munkával teli egyszerű hétköznapok. Igaz, a régeni sport és iskolarepülőgépet gyártó műhely dolgozói gondoskodnak arról, hogy ezeket az egyszerű hétköznapokat örömmel teli pillanatok, órák is fűszerezzék. Ilyen volt legutóbb az RG-6 típusú iskola és sportrepülőgép építése és kipróbálása. — E gép elkészítésénél különösen arra törekedtünk, hogy lehetőleg eredményesen helyettesítsük azokat a nyersanyagokat, amelyeket más esetekben külföldről szereztek be — világosít fel Novischi elvtárs. Jelen esetben a törzs elkészítésénél főleg az acélcsöveket igyekeztünk hangszerfából készült vázzal helyettesíteni. És, amint később az eredményekből is kitűnt , sikeresen. Gépünk gyors, erős, könnyen javítható és biztonságos. Egyelemű futószerkezettel, irányítható kerekű sarkantyúval, 75 lóerős „Prága D" típusú motorral és a legkorszerűbb vakrepítésű berendezéssel van ellátva. Próbarepülés A szerelőműhely dolgozói nem egy új vitorlázógép próbarepülésén vettek már részt. Ez különös élményt jelent, úgy kezdődik, hogy Novichi elvtárs belép a szerelőműhelybe s a következőket kérdi a munkásoktól: „Ki akarja megnézni a próbarepülést?" — persze ilyenkor szinte kórusban hangzik a válasz: „Én". Aztán percekig azon vitatkoznak, ki megy és ki marad. Igaz ugyan, hogy ha valaki marad, akkor sincs hiánya élményekben. Hiszen az RG-6 sportrepülőgép kipróbálásához se juthatott el mindenki — bár nagyon szeretett volna — s mégis volt örömben része. Csupán azt nem láthatták, mikor a pilóta utoljára izgatottan körbejárta a gépet és elfoglalta helyét a pilótafülkében De felzúgó motor erős hangját a szél messzire elvitte az üzem felé. Mindenki tudta: most száll fel. Az üzem udvara munkásokkal telt meg s mindenki a felhős eget kémlelte, mikor tűnik már fel az új gép karcsú alakja. Nem kellett sokáig várakozniok. A motor zúgása egyre erősödött. — Ott főni — kiáltotta valaki. Percekig néma csendben tekintetükkel kisérték a közeledő gépet s mikor fejük fölé ért, az üzem dolgozói szinte egyszerre kiáltották: — Éljen! Sikerült Munkájuk, fáradozásuk gyümölcsét ünnepelték. Az új gép 170 kilométeres óránkénti sebességet és 3200 mé A szerelő csarnokban Olyan csendben, nyugalomban dolgoznak itt a munkások, hogy ha az ember nem látná maga előtt az új gép mogyorószinűre festett törzsét, rajta az YRRG-6 fekete jelzést, valahogy nem is hinné, hogy repülőgépgyárban van. Pedig, ahogy alaposabban körülnéz, mind jobban meggyőződik arról, hogy ügyeskezű repülőgépépítő munkások között jár. Fmitt hosszú állványokon hal csontvázához hasonló bordák láthatók, amott, a terem másik részében a gépvázat fedik már be. Ha ez megvan, átkerül a festőkhöz, itt festik rá a törzsre hazánk nemzeti színeit, a köztársasági címerrel. Festés után a belső szerelési munkák következnek. Ahhoz, hogy ez a 14.000 darab alkatrészből álló sportrepülőgép próbarepülése olyan szép eredménnyel járt, Novischi elvtárs mellett Magyar Levente, Csalás Teofil tervezők, Sabáu Zaharia mester, valamint Fülöp Dániel és Pozsonyi István asztalosok egyaránt hozzájárultak, ők, mint már előzőleg többször, ismét bebizonyították, hogy az a jelszó, amely munkahelyük falára van kifüggesztve, tudatosodott már bennük. „A mi munkánk minősége az RNK ifjú pilótáinak életével függ össze." TŐKÉS TIBOR A szovjet tudomány és technika vívmányaiból Repülőgép a mérlegen A Szovjetunió Mérlegek és Mérő- műszerek összszövetségi Kutatóintézetében folynak a munkálatok az úgynevezett elektrotenszometrikus mérlegek előállítására. Ez a mérleg abban különbözik a közönséges mérlegektől, hogy gyártásánál felhasználják az elektronikát, ami lehetővé teszi a mérőműszerek és mérlegek tökéletesítését. Nagyot hibázik az, aki a „repülőgép-mérleget“ hatalmas bonyolult műszernek gondolja. A repülőgép súlyát meghatározó műszer kényelmesen elfér két bőröndben. Az elektronika tudománya lehetővé tette a mérleg tervezői számára, hogy hordozható készüléket tervezzenek nagyobb terhek mérésére. A laboratóriumban olyan elektrotenszometrikus mérlegek prototípusait készítették el, amelyeket emelődarukra lehet szerelni és teherbíró képességük 60 tonna. Jelenleg folynak a kísérletezések olyan elektrotenszometrikus mérlegek előállítására, amelyek teherautókra szerelhetők. Ismert tény, hogy a tiszta hó csaknem teljes mértékben visszaveri a ráeső napsugarakat, ezért a vizek felszínét borító téli jégréteg nehezen olvad. A sötét felület ezzel szemben sokkal nagyobb mértékben nyeli el a Nap hősugarait. Ennek alapjain a szovjet tudósok elhatározták, hogy mesterséges úton befeketítik a hóval borított jégfelületeket, hogy ezzel gyorsítsák a Napnak a jégre gyakorolt hőhatását Az első kísérleteket 1955. tavaszáél végezték. A Ribinszkoje duzzasztógátat borító jég egy részét apró szénszemcsékkel szórták be, melynek eredményeként 8—10 nappal hamarabb kezdődhetett meg a gáton a hajózási idény, mint azokon a részeken, ahol a jégréteg tisztán maradt. Az Irtis folyón a jégfelületet szénsalak szemcsékkel feketítették be, így 10—18-szor hamarabb olvadt el a jég, mint a fehéren maradt részeken. Az egész jégréteg két nap alatt olvadt meg, jóllehet a hőmérséklet 5—6 celziusz fok volt zérus alatt. 1956-ban jelentős mértékben kiszélesítették a kísérletezések zónáját, különösen az Irtisen. Azokon a részeken, ahol befeketítették a jeget, átlag 7—10 nappal hamarabb „lett tavasz“. A hó befeketítése nem követel nagy költséget. Egy repülőgép az Irtisen például 80 kilométeres szakaszt porzott be 40 perc alatt 1957-ben tovább folynak a kísérletezések a navigációs idény meghoszszabbításáért Jelzett atomok a vaskohászat szolgálatiban Az ukrajnai kohászok egyre szélesebb körben használják fel a rádióaktív izotópokat a munkafolyamatok ellenőrzésénél. A dnyepropetrovszki „Dzerzsinszkij“ üzem magaskohó részlegén rádióaktív izotópokat használnak az öntési anyagok mozgási sebességének a megállapítására a kohóban. IA megfigyelések alapján utasításokat dolgoztak ki a magaskohók műkködésének a szabályozására és az anyagok adagolási módjának megjavítására. Ennek eredményeként lényegesen gyorsult az öntési folyamat. Együttműködve a Központi Kohászati Kutatóintézet tudósaival, a magaskohók munkásai egy különleges készüléket állítottak elő, amely is rádióaktív izotópokkal működik. En- nek a készüléknek a segítségével ellenőrizhető a magaskohóban levő koksz minősége, ami a fűtőanyag nagymértékű megtakarítását , eredményezi. Az „Azovsztály“ üzemben és más acélipari vállalatokban rádióaktív izotópokat használnak a Martin-kemencék egyes radiinális megrakási módszerénél, a salak adagolására az öntésnél stb. Ennek következtében csökkent az olvasztás folyamata és megjavult az acél öntésének módja.