Vörös Zászló, 1957. március (6. évfolyam, 52-77. szám)

1957-03-02 / 52. szám

(Wárössász) „HA HOST FESTÜÜDN A** A költőre, Petőfi barátjára és har­costársára, a magyar nyelv legna­gyobb művészére emlékezünk szüle­tésének 140. évfordulóján. Lenyűgöz és elkápráztat életművé­nek halhatatlan, kimeríthetetlen gaz­dagsága. Keressük a szavakat, ame­lyek hozzá méltó módon fejeznék ki hódolatunkat, de lehet-e úgy beszélni magyarul ezen az ünnepen, hogy a nyelv dadogása ne törje meg a gondolat szárnyalását? Talán a má­sik költő, a 100 éves Aranyt ünnep­lő Tóth Árpád szólhat a legméltób­ban helyettünk is: „Oh mesterünk! ma nincs erőnk [kimérni Szent nagyságod minden elemeit, De szivünket mint élő delejt éri Verseid lelke s megelevenít.“ .( Nincs erőnk kimérni nagyságának elemeit: elvégezte ezt helyettünk az értékelő irodalomtörténet, az utó­kor, mikor nevét a legnagyobbak között őrizte meg emlékezetében. Népének szívében Petőfi mellett ju­tott hely számára osztályrészül, s érhet-e magyar költőt ennél nagyobb kitüntetés? Lehet-e megrendülés nélkül visz­szapillantani emberi és költői pályá­jának alakulására, melynek egész rendszerét a legnagyobb költőtárs­hoz fűződő felejthetetlen baráti von­zalom s a forradalom, a nép ügye iránti odaadás határozta meg min­den rezdülésében? Nagyszalontán született 1817. március 2-án „jobbágynemes (egy­­kor hajdú)“ családból. Innen, a ro­botmunkára kényszerített jobbágy­község nyomorúságos viszonyai kö­zül ível a magasba pályája; ebből a forrásból, a bihari népélet világából hozza magával a Toldi, a Családi kör, a balladák költői élményanya­gát, nyelvének páratlan gazdagsá­gát, csodálatos ízét-zamatát. Itt ta­nítja meg olvasni őt öreg édesapja himuba írt betűkön, hogy évek múl­va Shakespearet és Aristophanest szólaltassa meg magyarul, hogy rég­múlt korokat és kultúrákat teremt­sen újjá költő-művészetének húrjain. Itt éli át azokat a döntő társadalmi élményeket, az embertelen jobbágy­sors mindennapjait, melyek őt szét­­szakíthatatlanul a néphez kapcsol­ták s majdani költői magatartásá­nak eszményeit megszabták. Szalontai iskola, debreceni kollé­gium, vándorszínész ábrándok, újra Szalontán községi imoki és segéd­­jegyzői hivatal. ime, a fiatal Arany életének főbb állomásai. Nyelveket tanul, Shakespearet, Mollért, Homé­roszt olvassa eredetiben. „1845 nyarán — írja később öné­letrajzában — a megyei élet kicsa­pongásai, melyek szemem előtt foly­tak, némi szatirikus hangulatot ger­jesztenek bennem és megkezdem minden előleges terv nélkül írni Az elveszett alkotmányt“ írás közben értesült a Kisfaludy Társaság pályá­zatáról; beküldi munkáját és meg­nyeri vele az első díjat. Arany Já­nos belépett a magyar irodalomba Nincs megállás ezen az úton. 1846 nyarán megírja a Toldit, s ve­le ismét a Kisfaludy Társaság pá­lyázatán arat osztatlan sikert. Az elveszett alkotmány nehézkes, vas­kos hexaméterei után Toldiban már a magyar költői nyelv csodálatos zengése, a népköltészet egyszerű, természetes hangja csendül fel. Hő­se pedig a jogaiból kitagadott, rom­latlan elnyomottak igazának és ér­demének megtestesítője: Petőfi Já­nos vitézének méltó párja. Nem vé­letlen hát hogy Petőfi a Toldi elol­vasása után egyszerre versben és le­vélben üdvözli a költőt, azonnal maga mellé állítja, azonnal az iga­zi költészet, a népköltészet megnyi­latkozását fedezi fel benne. Petőfi a közélettől mindig idegen­kedő, érzékeny lelkű idősebb barát­ját következetes forradalmiságával, ars poétikájának merész tudatossá­gával, lendületével nyűgözi le, ra­gadja magával a politikai harc sík­ján. S a forradalom nagyszerű pil­lanataiban Arany valóban ott áll a hűséges barát oldalán: vállalja a megindítandó nép­lap szerkesztését, az ellenség előnyo­mulásának hírére bevonul katonának, cikkezik a Habs­burgok ellen, vers­ben üdvözli a trónfosztást Életé­nek legmozgalma­sabb, legterméke­nyebb időszaka ez,­oha nem volt forradalmár egyé­niség. Petőfi pél­dája a forradalom, a népszabadság, a nemzeti független­ség harcosainak sorába vonzotta őt azokban az ígére­tes időkben, amikor (Petőfi rajza) a nép legközelebb állt közös esz­ményük megvalósulásához, ahhoz, hogy „uralkodjék a politikában is“. A szabadságharc bukása, Petőfi el­vesztése mélyen megrendítette a köl­tőt. Világos után hetekig bujkál, el­­fogatását várja „Belőlem a jobb rész kihalt“ — sikoltja roppant fáj­dalommal 1850-ben Petőfire emlé­kezve. (Leteszem a lantot) Hova tűnt az a kor, mikor még „baráti szem, művészi gonddal függött a lantos ujjain“? .Hazát és népet ál­­modánk, mely örökre él“ — foly­tatja ugyanebben a versben, s ez a hang már a szabadságharc utáni költészetére jellemző pesszimizmus hangja. Ekkortájt írja a Nagyidai cigányok­at, akkor kezd bele a Bo­lond Istók I énekébe. Egy ideig állás nélkül van, majd a nagykőrösi gimnáziumban vállal tanári munkát. Olvasmányaihoz, a görög klasszikusokhoz s az olasz renaissance nagy költőihez menekül letörtem magányosan. Ebben a kor­szakban írja balladáinak nagy ré­szét, melyekben a világirodalom balladaköltészetének máig legmaga­sabb csúcsát éri el. A balladát Arany egyrészt a kor jelenségeivel szembe­ni állásfoglalásra, másrészt sajátos életfelfogásának tolmácsolására hasz­nálja fel. A magyar nemzet hajdani függetlenségének hőseit mutatja fel bennük példaként a maga kora szá­mára, vagy pedig félreérthetetlen célzásokkal a nemzeti ellenállást szítja az osztrák önkényuralommal szemben. Van azonban balladái kö­zött egy másik csoport is, melyek­ben a pesszimizmusra hajló Arany némiképpen elfordul a társadalmi, népi valóságtól, s a lelki élet rej­telmeinek ábrázolásába menekül. Ezek a balladák a bűn és a bűnhő­­dés problematikájának páratlan mű­vészi tükörképei, de kifejezésre jut bennük Arany reménytvesztettsége, szabadságharc utáni költészetének jellegzetes vonása. Nagykőrösről is mindig Szalond­­­ra vágyik vissza, a szülőföldre; itt van ő igazán otthon. És mégis, a számára oly idegen nagyvárosban tölti el életének utolsó szakaszát. 1860-ban elfogadja a Kisfaludy Tár­saság igazgatói állását, Pestre köl­tözik. Folyóiratot indít, a Szépiro­­dalmi Figyelőt, majd ennek megszű­nése után a Koszorú szerkesztésére vállalkozik. Bírálatokat ír, kézirato­kat korrigál, szerkesztői gondokkal küzd, s közben befejezi a Buda ha­lálát (1863). Sohasem mond le ter­véről hogy otthagyja a zajos fővá­rost, hogy visszavonul szülőfalujá­ba, de a Deák-párti irodalompolitika irányítói élnek a gyanúval: megvá­lasztják előbb a Magyar Tudomá­nyos Akadémia titkárává, majd fő­titkárává, így láncolva őt magukhoz. Valójában a közéleti szereplés elől menekül ismét kedvenc klasszikusai közé: Shakespeare és Aristophanes fordításába. Hosszú hallgatás után először a Bolond Istók második éne­kével jelentkezik A 70-es évek vé­ge felé termékenyebb korszak követ­kezik Arany életében. Magányosan, tűnődve bolyong a Margit-szigeti tölgyek alatt s megírja az ősziké­­ket, az elmulás és az emlékezés cso­dálatos lírai remekeit 1879-ben be­fejezi Toldi szerelmét és hozzá kezd Csaba című eposzához, de ez már sohasem készül el. 1882 október 22-én a költő örökre leteszi a tollat Arany János költői nagyságának valódi arányait az elmúlt korok iro­dalmi ízlése nem egyszer meghami­sította, emberi és művészi magatar­tását nem egyszer félremagyarázta. Petőfivel szemben, a polgári deka­dencia és öncélúság ősét vélték fel­fedezni benne „hívei“; érzékenységét és magányosságát hangsúlyozták a néptől elszakadt írói állásfoglalás igazolásaira. Hamisítás volt így ün­nepelni őt! A Toldi és a Walesi bárdok, a Bolond Istók és a Hídavatás költő­je. Petőfi barátja és harcostársa né­pének emlékezetében sohasem ragyo­gott tisztább fényben, mint ma, 140 évvel születése után, álmainak meg­valósulása idején. Ma, amikor a nagyszalontai jobbágyunokák életük megváltozott körülményei között idézhetik a költőt: „Ha most feltámadna, s eljönne közétek ... “ Igen, ha most feltámadna s eljön­ne közénk. .. Talán boldogan és elé­gedettem nézne ránk, hogy népek állják körül emlékét; nemzetek és országok ünnepük benne a költői halhatatlanság, a szó és a gondo­lat művészetének halhatatlan példá­ját. NAGY PÁL A Csonka-torony Szalontán ARANY JÁNOS: Az életet már megjártam, Többnyire csak gyalog jártam. Gyalog bírón ... Legfelebb, ha omnibuszon. Láttam sok kevély fogatot, Fényes tengelyt, cifra bakot, S egy a lelkem! Soha meg sem irigyeltem. Nem törődtem bennülővel, Hetyke úrral, cifra nővel. Hogy’ áll orra Az út szélin baktatóra. Ha egy úri lócsiszárral Találkoztam s bevert sárral Nem töröltem, — Félreálltam, letöröltem. Hiszen az útfélen itt-ott Egy kis virág nekem nyílott: Azt leszedve Megvolt szívem minden kedve. Az életet, im, megjártam; Nem azt adott, amit vártam: Néha többet, Kérve, kellve, kevesebbet. Ada címet, bár nem kértem, S több a hír­név, mint az érdem: Nagyravágyva, Betelt volna keblem vágya. EPILÓGUS Kik hiúnak és kevélynek ?• Tudom, boldognak is vélnek: S boldogságot Irigy nélkül még ki látott? Bárha engem titkos métely Fölemészt: az örök kétely; S pályám bére. Égető, mint Nessus vére. Mily temérdek munka várt még!.. Mily kevés, amit beválték Félbe’-szerbe', S hány reményem hagyott cserbe ! Az életet már megjártam; Mit szívemben vágyva zártam, Azt nem hozta, Attól makacsul megfoszta. Egy kis független nyugalmat, Melyben a dal megfoganhat, Kértem kérve, S e halasztó évről-évre. Csöndes fészket zöld lomb árnyán, Hova múzsám el-elvárnám, Mely sajátom, Benne én és Kis családom. Munkás, vidám öregséget, Hol, mit kezdtem, abban véget... Ennyi volt csak; S hogy megint ültessek, oltsak. Most, ha adná is már, késő: Egy nyugalom var, a végső: Mert hogy’ szálljon, Bár kalitja már kinyitva, Rab madár is, szegett szárnyon? (1877. július 6.) TOLDI írójához elküldöm lelkemet Meleg kézfogásra, forró ölelésrel... Olvastam, költőtárs, olvastam művedet. S nagy az én szívemnek 6 gyönyörűsége Ha hozzád ér lelkem, s meg talál égetni: Nem tehetek róla... te gyújtottad úgy fel! Hol is tehettél szert ennyi jóra, ennyi Szépre, mely könyvedben csillog pazar fénnyel? Ki és mi vagy? Hogy így tűzokádó gyanánt Tenger mélységéből egyszerre bukkansz ki. Más csak levelenként kapja a borostyánt. S neked rögtön egész koszorút kell adni. Ki volt tanítód? hol jártál iskolába? Hogy lantod ily mesterkezekkal pengeted. Az iskolákban nem tanulni, hiába Ilyet... a természet tanított tégedet. Dalod, mint a puszták harangja, egyszerű. De oly tiszta is, mint a puszták harangja. Melynek csengése a rónákon keresztül Vándorol, s a világ zaja nem zavarja S ez az igaz költő, ki a nép ajkára Hullatja keblének mennyei mannáját. A szegény nép­ olyan felhős láthatára. S felhők közt kék eget csak néhanapján lát. Nagy fáradalmait, ha nem enyhíti más, Enyhítsük mi, köztök, daloljunk számára. Legyen minden dalunk egy-egy vigasztalás. Egy édes álom a kemény nyoszolyára! — Ezen gondolatok elmém környékezték. Midőn a költői szent hegyre jövök fel, Mit én nem egészen dicstelenül kezdek, Folytasd te, barátom, teljes dicsőséggell (IS47) Zavarva lelkem, mint a bomlott cimbalom,­ örül a szívem és mégis sajog belé. Hányja-veti a hab, mért e nagy jutalom? Petőfit barátul mégsem érdemelé. Hiszen pályadíjul ez nem volt kitűzve.. Szerencse, isteni jó szerencse nékem! Máskép szerény művem velém vala tűzbe, Mert hogyan lett volna nyerni reménységem? És mily sokat nyerek! Pusztán a pályabér Majd elhomályosít midőn felém ragyog: De hát a ráadást ... Lelkem lelkéig ér, Hogy drága jobbkezed osztályosa vagyok. S mi vagyok én, kérded? Egy népi sarjadék, Ki törzsömnek élek, érette általa! Sorsa az én sorsom, s ha dalra olvadék. Otthon leli magát ajaklmon dala. Akartam köréből el-kivándorolni: lett a sors kereke és útfélre vágott. S midőn visszafelé bujdokolnék, holmi Tüske közül szedtem egynéhány virágot Jöttek a bogondok úti cimborának, összebarátkoztunk, összeszoktunk szépen. Én koszorút fűztem, ők hamiskodának, Eltépték füzérem, fél­ elkészültében. Végre kincset leltem- házi boldogságot. Mely annál becsesb, mert nem szükség őr­zeni, és az­tza partján ama hű barátot.. Nem is mertem volna többet reméltem­. Most mintha üstökös csapna szűk lakomba. Eget és miágit lelkemben leveled: Ó, mondd meg nevemmel ha fölkeres Tompa. Mily igen szeretlek téged s őt is veted. (1847)

Next