Vörös Zászló, 1957. június (6. évfolyam, 128-153. szám)

1957-06-01 / 128. szám

Marika Seprűszempillája beárnyékolja sziromarcát, mely az almavirág színével és illatával vetekszik. Szeme versenyt ragyog az égbolt csillagaival s karját tárja a villámröptü fecske felé. Ha fényes testű gép suhan a ház fölött, kacagva int a repülőnek. Nem látott so­ha csillogó testű gépet halált hozó vijjogással alábukni s pusztulást szórni almavirágarcú kicsinyekre. Nem sikoltotta beomló házak kőtörmelékei alól: mamám, hol vagy? Nem nézett soha farkasszemet füstölgő gázkemencék látott torkával... Reá az élet, a fény vár. Elébe tárjuk a betű csodáját, utazni fog fényestestű gépeken a világűrben az arany ló narancs hazájától a távoli jéghegyekig, A földtől az ismeretlen holdig. Száz meg száz titok bimbóját pattantjuk fel előtte s a tudás fájának gyümölcsét két kézzel szakaszthatja. Nőjj hát fel, Marika, nöjjetek fel csillagszemű gyermekek milliói. Eleven forró szívek védőláncát fonják körétek szerte mindenütt és mindenkoron. BALOSIN MARIA - Mit tettünk értük? Szabad, gondnélküli életet biztosí­tottak hazánk dolgozói a gyerekeknek. A föld mélyén a csákány forgatói azért hasítanak bele mélyebben a szén­rétegbe, az esztergapad melletti mun­kás azért növeli a termelést, a traktoros azért szántja odaadóbban a földet, a tanár azért készül lelkiis­meretesebben előadásaira, a dolgozók azért sorakoznak fel országépítésü­nk nagy feladatainak megvalósítására, hogy hazánk szebb, boldogabb jövő­jét biztosítsák. Nem egy szülő keserűen emlékszik vissza gyerekkorára, amikor csak erejét felülmúló munka jutott osz­tályrészül, s csak vagy rriáránt­ az hogy iskolába járhasson, így Volt. Ma a kétkezi­ dolgozók gyermekei nem érezhetik a múlt nyo­morúságát. Tartományunkban 492 napközi otthon és óvoda kicsinyei hir­dethetik, törődnek velünk, emberi, bé­kés életet biztosítottak számunkra. S tartományunk dolgozói valóban hálásak rendszerünknek. Gyerekeik, 522 négy osztályos, 250 hét osztályos elemi iskolában, 21 középiskolában, 28 szakmai és technikai iskolában s több főiskolán szerezhetik meg a szükséges ismereteket. Még ezeken kívül hány iskola, hány intézmény, bennlakás gondosko­dik arról, hogy tartományunk gyer­mekei a nemzetiségi elnyomásból fel­szabadultan, saját anyanyelvük, kul­túrájuk, nemzeti hagyományaik tisz­­teletbentartásának szellemében, növe­kedjenek, fejlődjenek s hasznos tagjai legyenek a Román Népköztársaság­nak. •JSSSe. Nem hányódnak az út porában, nem kergetik el a ka­puk elöl, nem ron­gyosak, piszkosak az árvák, nem a társadalom kivetett­jei többé a leány­anyák gyermekei. Gondos felügyelet mellett, vidáman, boldogan élnek a szülők nélküli ki­csinyek s vajon melyik rendszer formáit volna belő­lük olyan egész­séges, életerős, lel­kileg is ép embe­reket, mint a miénk. -n Botorkáló kisbabák, masnis kis­­ óvodások, egyenruhás iskolások,­­ nyurga, félkész emberek, főiskolá- s sok,­­ mindmegannyi olyan ked­ves, olyan szép. Ilyennek látja az anyai szem, de hiszen ők valóban azok, ők a mi életünk folytatói, ők az emberiség jövőbeli nagy alko­tásainak megvalósítói. Azért dolgo­zunk, hogy emberibbé, teljesebbé váljék általuk az élet és ez minden anya számára az örömök és meg­próbáltatások között életet adó cél. így godolkodik, így érez és így beszél minden anya, hisz mást nem is mondhat: rendszerünk boldog gyermekkort biztosított szülöttjé­nek, több örömet, mint amennyit valaha az anya az ő gyerekkorá­ban el tudott volna képzelni. Egészségvédelmi intézményeink le­hetőséget biztosítanak gyerme­keink erőteljes fejlődésére, iskolá­ink egészséges életszemléletű kul­­túrem­berré növekedésükre. Úgy érezzük, nincs olyan anya, aki ne hálával, mélységes szeretettel, meg­­hatódottsággal gondolna arra a végtelen szeretetre és gondosko­dásra, amellyel államunk körülve­szi fiatal nemzedékét. Itt hirtelen­jében fel se lehetne sorolni azt a sok szeretetből fakadó intézkedést és számos megvalósítást, ami mind­­értük s egyben hazánk jövőjének biztosításáért történt. A­z dszítt az A kicsi Ili úgyneve­zett ,,későbbi hajtás", 10 és 12 éves nővérkéi­­ mögött kullog az ő négy esztendejével. Elég nagy bánat ez neki, hi­szen bármit is akar tenni, ,,dolgozni", a na­gyok leintik: ,,hagyd el, Ili, te még kicsi vagy". Amikor hívja őket lab­dázni, babaruhát varr­ni, megint csak néhány szóval fizetik ki: „Nem lehet Ilike, nekünk már komoly munkánk van, tanulni kell." S It ilyenkor nehéz sóhajjal vonul félre egyedül ját­szani. Még rosszabb a helyzet, amikor nővér­kéi leckét mondanak fel és neki egész idő alatt hallgatni kell, nem sza­bad őket zavarnia. Ilyenkor a leckemondás végén könyörögve un­szol, írassam be őt is iskolába, legyen neki is leckéje. Ili óvodába jár, de ott is a kicsi csoport­ba, ahol közösen tanul­ják verseiket, a kedves kis gyermekdalokat. Kedden délután el­fulladva bukott be az ajtón a kis emberke. Kezében egy fehér pa­pírt szorongatott, még köszönni is elfelejtett, ahogy lelkendezve kiál­totta: ,,Édesanyám! Nekem is van leckém. Nézd meg, itt van a papíron, meg kell tanulni. Az óvónéni mondta, hogy még ki is kell kérdez­ni." Kezembe adta a pa­pírt, nem volt hajlandó még a kabátját sem levetni, hanem unszolt, hogy tanuljunk azonnal. Csak miután megtanul­ta a nyolcsoros verset, számolt be arról, hogy a szombati gyermeknapi ünnepélyre készül az óvoda, s hogy minden gyermek kapott leckét, amit meg kell tanulnia. Ez kedden délután történt. Azóta számolja kicsi ujjain a napokat, mikor tesz végre szom­bat, hányat kell még addig aludni. A reggeli ébredéskor már mondja a „leckét". Délután, amikor hazajön az óvo­dából, az első dolga hozni a már gyűrött, kétes fehérségű porfit, hogy ,,kérdezzem ki a leckéjét." Mikor a na­gyok számot adnak na­pi munkájukról, ő is­mét megjelenik papírjá­val, kérdezzem ki új­ból, nem felejtette-e el. S cseng a ház, ahogy Ili mondja kicsi életé­nek első leckéjét: ,,Ha a békét megőriz­zük, ugye, milyen szén lesz. .. Szívemben visszhang­zanak szavai, nekem, Neked és valamennyi édesanyának. „Ha a leékét megőrizzük, ugye, milyen szép lesz. .. " Kicsi Ilike, a te első leckéd az édesanyák millióinak álmát, vá­gyát, életét és feladatát hirdeti. A Te kis csilin­gelő gyermekhangod kérdésként selypü­l: „U­­gye, milyen szép lesz?", s én, mi, valamennyien édesanyák, a Gyermek­napon megfogadjuk: min­den erőnkkel azon le­szünk, hogy a békét megőrizzük és a ti éle­tetek boldog, szép le­gyen. B.­­. WPWP Fejtörő Az RNK Fém- és Gépipari Mi­nisztériumának napközi otthona. A dolgozók gyer­mekei élvezik a tavaszi nap örö­meit.

Next