Vörös Zászló, 1959. március (8. évfolyam, 50-75. szám)

1959-03-01 / 50. szám

Száz évvel ezelőtt született Sólem Aléchem Tolsztoj, Csehov, Gorkij és Korolenko, az orosz nép nagy klasszikusainak kortársa és ba­rátja, Sólem Aléchem. 100 év­vel ezelőtt született Ukrajná­ban, a poltavai kormányzóság Perejaszlav nevű mezővárosá­ban. Írói szempontból irigylésre­­méltó, de keservesen szerzett hatalmas életanyaggal rendel­kezett. Módjában volt saját bő­rén tapasztalnia a cári Orosz­ország fondorlatosan aljas el­nyomási és kizsákmányolási módszereit. Jó anyagi viszonyok között élő családból származott, de a gondtalan gyermekévek után, rövidesen súlyos gondok nehe­zedtek vállára, egészen fiatal­ember korában, neki kellett gondoskodnia csődbejutott nagy­számú családjáról, Írói tevékenysége bírálati cik­kek közlésével kezdődött. Ké­sőbb irodalmi antológiát, a „Zsidó Népkönyvtárat indítja meg hazájában, amelynek soro­zatos megjelenését azonban anyagiak hiányában kénytelen megszüntetni. Sólem Aléchem élményanyaga, akárcsak Gorkij, Csehov és Ko­­rolenkoé, az elnyomott, meg­alázott, kizsákmányolt kisem­berek világában gyökerezett. Hőseinek erőteljes, magabiztos, derűlátást sugárzó embersége azonban felül tud emelkedni saját nyomorukon és arra is képessé teszi őket, hogy ha könnyeken keresztül is, de ne­vessenek balszerencséjükön és higgyenek a jövőben. Ilyen hő­sök Ménáchém Mendl, a Mód­­­gyerek és főleg Tóbiás, a te­jesember, (Sólem Aléchemnek e remekműve a napokban jelent meg hazánkban is a román-ma­gyar közös könyvkiadási egyez­mény keretében), aki szembe­száll magával az Istennel is, mert az magára hagyta és nem támogatja őt azon igyekezeté­ben, hogy bajaiból kivergődjék. Ez a felismerés egyúttal pozi­tív hitvallása Tóbiásnak és al­kotójának, Sólem Aléchemnek is: segíts magadon, mert akkor az isten is megsegít,­­ ha egyáltalán hiszel benne. Sólem Aléchem, akit az iroda­lomtörténet, mint korának egyik legkiválóbb humoristáját tart számon, írásaival megnevettet­te az olvasókat, de belőlük ki­olvasható volt a tanulság is: a cári Oroszország rendszere el­len harcosan, bátran ki kell ál­lani, még akkor is, ha ezért üldöztetés jár. De az üldözött, hazájában és külföldön is sok megpróbálta­táson keresztülment írónak elégtételül szolgálhatott, hogy harcát nem vívta meg egye­dül. Az 1903-as szörnyű kisinyevi pogrom után, amely ellen az egész haladó világ szót emelt, írótársai, Lev Tolsztoj, Korolen­ko, Csehov és Gorkij támogat­ták Sólem Aléchemet a „Se­gítség“ című irodalmi antoló­gia kiadásában, amelynek anyagi bevételét a cári hatósá­gok által megtizedelt zsidó la­kosság felsegítésére fordítot­ták. Sólem Aléchem ízig-vérig for­radalmár volt és a forradalmi tűz sok elbeszélésében, pam­­fletjében és „özönvíz“ című regényében is megnyilvánult. A cári reakció, az 1905-ben, ez­úttal Kijevben bekövetkezett újabb pogrom, amely családját sem kíméli meg, nem rendíti meg a nép erejébe, az elnyo­mók ellen vívott harc győzel­mébe vetett hitét. Sajnos, a pártvezette­­orosz munkásosztály végső diadalmas győzelmét már nem érhette meg. Súlyos tüdőbaj kötötte hosszú évekig az ágyhoz, ame­lyen külföldi gyógykezelés sem segített. A cári rezsim terrorja elől menekülő, hazájába élete utolsó pillanatáig visszavágyó Sólem Aléchem, rövidebb-hosz­­szabb németországi és dániai tartózkodás után Amerikába kerül, ahol saját népe nyomora után, módjában van megismer­kednie a newyorki felhőkarcolók árnyékában tengődő amerikai proletárok vigasztalan helyzeté­vel is. Sólem Aléchem, a kiváló pro­letár-író, alig egy évvel az Ok­tóberi Szocialista Forradalom bekövetkezése előtt fiatalon, 57 éves korában, idegenben, írásai szeretett hőseitől távol, New­ Yorkban, hunyja le örök álomra szemét. Életművét nemcsak igazi ha­zájában, a Szovjetunióban ér­tékelik nagyra (műveinek gyűj­teményes kiadása már több íz­ben is megjelent), de a világ minden részén, ott, ahol „egy­szerű munkások, a nép igazi fiai“ élnek, akikről még vég­rendeletében is megemlékezett. BENCZEL BÉLA Beteljesülés... 1. A temetkezési vállalat kettes számú koporsókészítő műhelyé­ben csupán néhányan dolgoz­tak. Valamennyien vének vol­tak, de a vénségben Kukta Ernő bácsi vezetett. Nem is annyira a feje fölött elszállt esztendők­kel volt baj, hanem a szívével: az volt öreg. Mióta a világ vi­lág, mindig koporsót készített, talán azért nem érdekelte sem­mi. Pedig fiatalkorában arról álmodozott, hogy műbútor-asz­­talosnak szegődik el valahová. De szülei konokul kitartottak véleményük mellett: Ernő fiam, még lehet belőled elsőrangú asztalos, de egyelőre az járjon az eszedben, amiből megélsz. Már az úgy van, hogy az em­berek bizonyos idő után búcsút vesznek az élettől. S mivel ak­koriban az emberek sűrűn bú­­csúzkodtak, s nagy keletje volt a koporsónak, Ernő megállapo­dott munkahelyén. Szívét azon­ban nem tudta örökbe adni a gyászos szertartásoknak, a fe­kete koporsóknak. Mint aho­gyan az ifjú lány vissza-vissza gondol az első igaz szerelmére, úgy ő is sokat bánkódott, hogy semmi se lett a terveiből. Nem is lehetett volna másként — vi­gasztalta olykor magát — hisz ebben a kis városban nem is volt igazi bútorgyár. Ám kifür­készhetetlen az élet. Ernő ma­gánmesternél dolgozott, annak pedig volt egy igen szép lánya, éppen Ernő ínyére való. Maga sem tudta, hogy mikor szere­tett belé, annyi azonban bizo­nyos, hogy Ernő idő múltán minden boldogságát Jusztiná­ban találta meg. Közben múlt az idő, Kukta Ernő feleségül vette Jusztinát, sőt immáron utolsó útjára is elkísérte, ő maga készítette el neki a koporsót. Ekkor történt. Egy koporsóval több vagy ke­vesebb, nem számít — gondol­ta, é­s maga részére is készí­tett egyet, hogy mire költözni kell, hát minden rendben le­gyen. Aznap este, hogy elkészült a koporsóval, szekérre tette és megindult vele a lejtős úton. Hazafelé tartott. Lassan rakos­gatta a lábait, minduntalanul fékezte a szekeret, az meg csak egyre taszította őt hátulról. Vissza-visszapillantott, hogy nem viccelődik e valaki, vagy talán csak nem a halál setten­kedik sürgetőleg a nyomában? Ezen aztán újra eltűnődött, mert lám, olyan ez a lejtő, mint az ő élete, mindig csak lefelé tart. Jó lesz ez a koporsó vén­ember bölcsőjének, hadd rin­gassa fáradt testét az örökké­valóságig. A szomszédok sem csapták össze a kezüket, amikor meg­látták az öreget a koporsóval, úgyis mindig azt hitték, egy napon nem nyitja ki többé az ajtaját. Az öreg megállt, beszólt az udvarra, Misit hívta, a háziak fiát, akiknél rendszeresen kosz­­tozott. — Hát az miféle, Ernő bácsi? kérdezte a gyerek ijedten. — Majd megtudod, ha az én sorsomra jutsz — dünnyögte s elővette a szobája kulcsát. Éjszaka a magános Kukta Ernőt egy kissé nyugtalanítot­ta a koporsó. Agyából félszem­mel mindegyre rásandított, ilyenkor a képzelete mindig öl­be kapta, s szárnyalni kezdett vele. Mert ugyan mi lenne, ha fel­nyílna a koporsó fedele és ki­lépne belőle az asszony, a jó­ságos Jusztina, az ő megboldo­gult felesége? — gondolatban legyintett, nagyot sóhajtott. Mikor nagy későre lekoppant a szeme, azt álmodta, hogy bú­csút vett az élettől. A vállalat, melynél dolgozott, a legjobb lo­vakat adta oda a szertartáshoz, s a halálhuszárok mind új ru­hát öltöttek a tiszteletére. Ab­ba a koporsóba tették, amit ő készített magának, s lassú lép­tekkel vitték ki a nagy üveges szekérhez. Másnap aztán már nem volt újdonság a koporsó, mindenki tudott róla, s maga az öreg is úgy könyvelte el, mint valami nélkülözhetetlen bútordarabot a házban. A halál pedig csak késleke­dett. Ellenben egy napon fel­tárta a kis műhely ajtaját a temetkezési vállalat főnöke: iz­gatottnak látszott,­s úgy tűnt az asztalosoknak, valamit kö­zölni akar velük. Úgy is volt.­­ Jövő héttől kezdve csak az egyik koporsókészítő rész­leg marad meg, — mondta ki a szentenciát, majd hozzáfűzte: Mostanában kevés a megrende­lés, így hát erre az üzletre nincs szükség. Elhallgattak, s olyan lett a csend, mind a feneketlen kút­­ban. Mély és titokzatos. — És velünk mi lesz? — tör­te meg a csendet a legifjabbik vén. — Gondoskodtunk magukról. Az új gyárba mennek valameny­­nyien. Az öreg máskor szárnyaló képzelete mintha megbénult volna. Milyen lehet az új gyár? Hallott már róla, de ő még ré­giben sem járt, úgyhogy az új­ról sem sokat tudott. Ahogy kitette a lábát a fő­nök, megindult a beszélgetés. — S vajon miért kevés a megrendelés? — gondolkozott el Takács, a műhelyfelelős, aki hajdanán maga is asztalos volt. — Mert a betegek mostanság kigyógyulnak, s csak azok pat­kólnak el, akik megvénültek — mondta keserűen a harmadik koporsóia. — Ugyan! Csak tán nem gyó­gyítanak meg minden beteget?! — nézett rájuk az öreg Kukta, aki úgy vélte, neki is bele kell szólnia a kottába, hiszen nagy fordulat előtt állnak. Az ilyen kérdésekre mindig Takács adta meg a választ, mert ő volt a legfiatalabb és legjártasabb a világban, aho­gyan az már egy műhelyfele­lőshöz illik. — Ej, barátom! A hegyek te­le vannak szanatóriummal, s akit megcsíp a légy, azt már fürdőre küldik. Ez a nagy hely­zet! Az öreg Kukta hóna alá kap­ta a csomagot a tízórival, s el­indult. Nagy izgalom fűtötte: ma lép be először az új gyár kapuján. Vajon, hogy lesz, mi­lyen munkát bíznak rá? Kétségei közben különös ér­zés, nagy nyugtalanság vett erőt rajta, s mintha valami ál­landóan serkentette volna, hogy: húzd ki a púpod, Ernő, nem is ,vagy te annyira vén, csak a szüretsz, öregedett meg. 2. Tizenhat esztendővel ezelőtt gyilkolták meg Salamon Ernőt, a munkásosztály, a marosvölgyi fatelepek dolgozóinak költőjét. A szemtanúk állítása szerint, Uk-­­rajnában, a Nyezsintől hét ki­lométernyire lévő Mihajlovka Sztari falucskában, 1943 február 27-én lőtték le az olasz fasisz­ta katonák, ahova láztól el­gyötörten, betegen érkezett meg. Még fiatal — harmincegy éves — volt, amikor meggyilkolták, de rövid élete is elég volt ah­hoz, hogy utat találjon a mun­kásosztály élcsapatához s hogy megismerkedjék a kitaszítottság minden gyötrelmével. Még alkothatott volna, kitel­jesedhetett volna életműve an­nak a proletárköltőnek, akinek erőt és biztonságot a munkás­­osztállyal való szoros kapcsola­ta adott, aki életében és halá­lában is érezte, hogy nincs e­­gyedül, aki tudta, hogy sorsá­ban milliók osztoznak. S ezt ki­mondja ő maga is, amikor meg­írja Végrendelet-ét, amelyet nem költői szenvelgésből tesz. Végrendelet­ében írja: „...Fér­fihez, nemes öntudatú ember­hez méltónak tartom, hogy sor­sa — akaratán kívül is — ösz­­szefonódjék azokéval, akik e­­gyedül fontosak számára a vi­lágon. Ne ismerjenek, míg a dolgozók ismeretlenségben ten­gődnek, ne érjen be az én mun­kám, míg az ő munkájuk be nem érik. De azt akarom, hogy életművem tanúm legyen. Aki kezébe veszi majd verseimet, érezze, hogy jogom volt büsz­kén viselni a száműzetést“... Végrendelet­ében meghagyta: halála után megjelenő verses­kötetének gyönyörű sors legyen a címe. „Mert... — írja Vég­­rendeleté­ben —, gyönyörűnek kell látnunk azt a sorsot, mely hőssé avat bennünket. Az, aki maga is szenvedett, nem okoz szívesen szenvedést másoknak; aki börtönök levegőjét szívta, meggondolja százszor is, míg valakit odaküld. Aki sokszor nem ebédelt, örül majd a főtt petrezselyemnek is, egy karéj kenyérről nem is beszélve. Hi­szek a dolgozókban, mert ke­resztülmentek az igazságtalan­ság, félrevezetés, kiszolgáltatott­ság, a szolgaság, műveletlenség, éhezés és betegség hétpróbá­ján... Ez a hétpróba, melyben jo­gunk gyökerezik a jövőhöz: ez a gyönyörű sors!“ A marosvölgyi fafeldolgozó üzemek, fatelepek hűséges köl­tője így ír saját magáról a Mint ezerek, rongyos és szürke... című versében: A HÉTÉVES terv keretében a Szovjetunió minden szovházá­­ban és kolhozában állandó mo­zit építenek. Ezenkívül Szibé­riában, Kazahsztánban, a szűz­­földeken 140 új színház épül. •­ PABLO CASALS, az idős nagy zenész, akit a spanyol polgár­háborúban tanúsított rendkívül bátor magatartásáért az egész haladó világ tisztelete övez, nem akar visszatérni Franco Spa­nyolországába és Franciaország­ban telepedett le. 350.000 látogatója volt egy nap alatt Budapesten a szovjet film­ünnep alkalmából bemutatott f­ilm alkotásoknak. •Az AVGYEJENKO azonos című regényéből készült A Tisza men­tén című új színes szovjet film, amely Kárpát-Ukrajna határ­­vadászainak életéből meríti té­máját. A főszerepeket Tatjána Konjukhova és Nikolaj Krjucs­­kov alakítja. ■k VILÁGSZERTE egymás után jelennek meg az irodalmi szó­tárak. Elkészült a Puskin, Ib­sen, Shakespeare, Goethe szó­tár s Magyarországon most ké­szül a Petőfi szótár, amelynek, érdekessége, hogy nemcsak lírai műveit dolgozzák fel, hanem híres útirajzain kívül fordítá­sait is. ■JÄT MOSZKVÁBAN a közelmúlt­ban moziterem-terv kiállítást rendeztek. Ugyancsak Moszkvá­ban nemrég nyílt meg egy ezer férőhelyes filmszínház, amely a Leningrád nevet viseli. AZ AZERBAJDZSÁNI Tudo­mányos Akadémia mellett a ke­let tudományát kutató intézet nyitotta meg kapuit. Az intézet Közel- és Közép-kelet gazdasá­gát, történelmét, politikai életét és filozófiáját tanulmányozza. ★ MOST találták meg Tbilisszi­­ben Balzacnak 1847 és 1849 kö­zött Pavel Gakkelhez, a radzi­­vilovi határsáv főnökéhez írt eddig nem közölt leveleit. ★ LENIN LENGYELORSZÁGBAN címmel készül az első szovjet­lengyel közös film. A két ország közötti új kulturális egyezmény keretében még egy közös film készítését vették tervbe, Sien­­kiewicz „Keresztesek“ című re­génye alapján. ★ A NAGYVÁRADI rajztanárok szakköre nemrég értékes kép­zőművészeti kiállítást rendezett. A kiállításon hat váradi rajzta­nár : Gealep Stela, Goga Vero­nica, Kelemen György, Schran­­kó István, Titulescu Anastasie és Varga Mária vesz részt. CSEHSZLOVÁKIÁBAN világ­­kinematográfiai szemlét tarta­nak. A látogatók 20 előadás ke­retében, melyeket június 28-ig minden vasárnap délelőtt ren­deznek, számos olyan kiváló filmet tekinthetnek meg, ame­lyek különféle államok első és alapvető filmtermékeit képvise­lik. ★ JÚNIUS 27-től július 5-ig Karlovy Varyban megrendezik a második színművészeti fesztivált. Én nem hős, kisember vagyok csak, mint ezerek, rongyos és szürke, csak szomorú szemem sokat lát, s szívem belehull a betűkbe. Bennem találnak tiszta szóra a nincstelen gondolatok, a véznák és sánták papja vagyok és hirdetem a holnapot. És Salamon Ernő, a munkás­­osztály költője, a harcos, pár­tos művész, valóban hirdette a Holnapot. Hirdette a hitet, em­berséget, az élet szeretetét és a kitartást, míg elérkezik a „nagy Emberi ünnep“, mikor szabad­dá válik és igazán emberré az ember. Emlékét őrzi a mi korunk, az a kor, az a társadalom, melyért Salamon Ernő egész életén át küzdött s melyért életét áldoz­ta. Ezért növekszik olvasóinak tábora, ezért szaporodik az olyan barátainak száma, akik személyesen nem ismerték, de akik szeretik, szeretik, mint embert, mint kommunista köl­tőt, mint a fasizmus elleni harc áldozatát, mint népünk és mun­kásosztályunk fiát.

Next