Vörös Zászló, 1969. november (21. évfolyam, 259-284. szám)

1969-11-22 / 277. szám

XXI. évfolyam 277. (5586.) szám 1969. november 22. szombat Ára 30 báni AZ RKP MAROS MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI NÉPTANÁCS NAPILAPJA A régeni Faipari Komplexumban Megkezdődtek a forgácslemez­gyár műszaki próbái A régeni Faipari Komplexum keretében épülő préselt forgácsle­mezgyárban megkezdték a belföldi és külföldi korszerű berendezések­nek a műszaki próbáit. Az új, évi 35.000 tonna forgácslemezt előállító gyár a faanyag még magasabb ki­használását biztosítja. A tegnap kipróbált gépek és fel­szerelések jól működtek. A tech­nológiai próbákig azonban, mind az építőre, mind az építtetőre szá­mos műszaki kérdés operatív meg­oldása vár, hogy már a kezdet kez­detén biztosíthassák a tervezett termelő kapacitáshoz minél köze­lebb álló eredmények elérését. A műszaki próbát követő ülésen, amelyen az építkezésben érdekelt valamennyi fél jelen volt, kitűnt, hogy az építtető és az építők kö­zötti együttműködés nem a legki­­elégítőbb és ez egyes munkálatok vontatott megoldásában nyilvánul meg. Helytelen, mivel ma minden órának maximális értéke van. Pil­lanatnyilag sürgős elintézésre váró kérdésekként említhetők: a vízellá­tás biztosítása, a villanyerőmű, a malom építése stb. Igaz, hogy a felsorolt objektumoknál már kevés a tennivaló, de nehézséget gördít­hetnek a technológiai próba elé, ha idejében és maradéktalanul nem nyernek megoldást. Még a tervezőknek is bőven van tennivalójuk, így például a pakura berendezéseinek és a malomrészleg villanymotrainak tervek szerint elkészített alapozásai nem felelnek meg a követelményeknek. A végle­ges megoldást viszont csak a terve­zők adhatnak, ez pedig az illetéke­sek sürgős helyszínre utazását kö­veteli meg. A technológiai próbáig a legtöbb tennivaló az üzemcsarnokban fel­merült kérdések megoldása terén van. Az építők és az építtető jogo­san bírálták a Faipari Minisztéri­um keretében működő Épülő Kom­binátok Igazgatóságát, amelyik nem járt el a miniszter személyes uta­sítása értelmében és nem biztosí­totta az építkezést tervezők állandó műszaki segítségét. Ugyancsak az ülésen vált isme­retessé, hogy minden le­hetőség megvan a technológiai próbák de­cember elejére kitűzött határide­jének betartására. Ehhez viszont szükséges, hogy a hátralévő napok­ban mind az építtető, mind az épí­tő — akik máskülönben bebizo­nyították, meg tudják jól is szer­vezni a munkát — minden emberi és műszaki tényezőt az ipari ob­jektum végleges és tökéletes befe­jezéséhez összpontosítsanak és si­keresen együttműködjenek a közös cél, a technológiai próba határidőre történő megejtése érdekében. Marosvásárhelyen az Ady Endre utcai negyedben jórészt befejezték a Marosi Textil Kisipari Szö­vetkezet részére készült új festő-vegytisztító és mosoda építését. Az új üzem berendezése is meg­kezdődött, s így remény van arra, hogy részben már a jövő hónap vége felé a lakosság rendel­kezésére áll. Teljes kapacitással csak a jövő év első felében fog működni, ugyanis addig meg­érkeznek az összes gépi berendezések. Mit visz a víz ? — A hegedűt a kezünkbe ad­ták, most már csak meg kell ta­nulnunk játszani — mondja moso­lyogva Incze Iván vegyész. Nagyon új még minden, az üzempróba, a megfigyelések, jobb megoldások keresésének időszaka. Az üzem vezetőjétől hallom: — Tegnap nagy mennyiségű pakurát hozott le a szennycsatorna. Éppen elég bajt, gondot okozott. A kőolajter­mékek — magyarázza — igen ve­szélyesek a folyóvízben. Vékony hártyát képeznek a felszínén, és az gátolja az oxigén-felvételt a le­vegőből. — Visszatérve a pakura ügyre, tudják, hogy ki a tettes? — kérdem. — Pontos nyilvántartásunk van, válaszolja. — Ha olajat talá­lunk a vízben, akkor az autójavító és -szállítási egységek kerülnek gyanúba elsősorban. Emellett a vasútnál pakurát is önthetnek el. Tudjuk minden ipari egységről, hogy milyen anyagokkal dolgozik, mivel szennyezheti be az elhasz­nált vizet. A nyomozás büntetés­sel végződik. Bár sok vállalat szí­vesebben megfizeti a büntetést, semhogy elsődleges tisztítóállomás­ba beruházzon. Ezzel pedig nincs a dolog egyáltalán elintézve. Kö­zelebbről nagy apparátussal vesz­­szük fel a harcot az erre vonatko­zó Minisztertanácsi Határozat meg­sértőivel. Az állam persze tíz­millió­kat költ a folyóvédő létesít­ményre. Miért van erre szükség? Annak idején, amikor még a vas­úti sorompón túl kukoricát ringa­tott a szél, a Szabadság út végén lévő egyszerű berendezés (1910- ben épült) ellátta a feladatát. A tisztítást, pontosabban a szerves szennyezőanyagoknak ásványi a­­nyagokká való lebontását maga a folyó, a benne lévő baktériumok v­égezték el. Ma már szó sem le­het arról, különösen száraz évszak­ban, a Maros alacsony vízállásé­nál, hogy a nehéz feladatot a ter­mészetre bízzuk. Ha ezt tennénk, kedves, hasznos folyónkból köny­­nyen elfogyna az oxigén, és min­den élőlényére a pusztulás várna. Megszűnne élő víznek lenni, ma­ga is szennycsatornává válna. Nem beszélve arról, hogy az ipar­ban használatos vegyianyagok maguk is pusztítják a halakat, s a folyómenti települések ivóvízellá­tása igen nehéz, költséges. Mi is történik itt, Keresztúr és Nyárádtő határában, a folyó köze­lében felépült új telepen? Eddig a helyig 13 métert lejt a terep a város főterétől, és a víz körülbelül két óra alatt ér ide. Ha a bőséges csapadékot nem győzné levezetni a fő gyűjtőcsatorna, — erre ritkán, talán éveken át sem kerül sor — úgy a fölösleg az újjáépített, át­alakított régi telepen át közvetle­nül a Marosba ömlene. Ami már működik Keresztúrnál az a me­chanikai részleg. A víz 30 százalé­kos tisztítását teszi lehetővé. Kö­rülbelül 90-ig emelkedik majd ez az arányszám a biológiai tisztító részleg üzembehelyezésével. A beruházás második szakaszának befejezésére talán évek múlva kerül sor. Marosvásárhelyen nem olyan sürgős ez, mint mondjuk Pi­­te?ti-en, melynek fogyasztói az Arge,­s így Bukarest tápvizét is szennyezik. Bejárjuk, megtekintjük a szabad ég alatt, szétszórt, részben műkö­dő, részben átadásra váró beren­dezéseket. Az alacsony vagy ép­pen földbe süllyesztett építmények sorából magasan kiemelkednek az úgynevezett metán-tankok. Az iszap erjesztésével biogáz keletke­zik bennük, főként metán, innen ered a nevük. Az úszó óriásha­rang alatt tárolt gázt az ismert ká­­posztaszagú etilmerkaptán nevű folyadékkal „illatosítva" visszave­zetik, így önmagát látja el tüzelő­anyaggal a kis üzem. Vezetőnk bemutatja a laborató­riumot, a mosdókat, öltöző-étkező helyiségeket magába foglaló épü­letet. Beszél a parkosítási terv­ről, és szóba kerülnek a munkafel­tételek. Többek között az, hogy a nyílt mezőn ropogósabb télen a fagy, féktelenebbül nyargal a szél. Jól fog majd a kint dolgozóknak a vattás kabát. Még szerencse, hogy a víz — mivel mozgásban van, és körülbelül 16 fokos — nem fagyhat be a szabad ég alatt. De szó esik arról is, hogy megkezdőd­tek az érdekes megfigyelések, szá­mítások a vízhozamról, a Maros tisztaságáról és oxigéntartalmáról. Tehát a halászoknak csak jót, biz­tatót mondhatunk. És nemcsak nekik. A civilizáció egyik átka, a víz fokozott szennyeződése ellen, egymás után épülnek a védőbás­tyák. Talán elég, ha az utóbbi beruházások közül a vásárhelyi ivóvíz-szűruházat és a szovátai víztelepet említjük, meg a vegyi­kombinátok, cukorgyárak saját haszná­ltvíz-tisztító berendezéseit. A régeni és vásárhelyi városi tisz­títóállomások ennek a közérdeket szolgáló hálózatnak újabb fontos láncszemei. AJTAY László I VESZÉLYBEN A HÍRNÉV, VAGY CSAK PILLANATNYI MEGTORPANÁS ? Szomorú statisztika került a ke­zembe a megyei Mezőgazdasági igazgatóságnál : a tejterme­lés tízhavi mérlege. Bizony voltak feltüntetve benne o­­lyan termelőszövetkezetek is, mint a hodosi, szélkuti, bordosi, sóváradi, Vissoara-i és mások, a­­hol a takarmányozott tehenenkénti hozam még a 700 litert sem érte el. Az érvek: kevés legelő, gyenge takarmány, gondozó hiány. Az ellenkező pólust a gernye­­szegi, marosvécsi és más termelő­­szövetkezetek képviselik. Ragadjuk ki közülük a marosvécsit, amely­nek adottságai, talaj- és éghajlati viszonyai nem sokkal jobbak a fent elsoroltakénál, mégis évek óta az élenjárók között tartják nyilván. Az első tíz hónap lezárásakor is mindössze 150 liter választotta el őket a 2­000-től. A tejszerződésük­kel szintén napirenden vannak. Több mint 135 000 litret szállítottak az államnak. — Legelőben mi sem bővelke­dünk — jelenti ki mindjárt az ele­jén Némethi Ferenc elnök. — Va­lamivel több mint két nagyállat jut minden hektárra, amely május végétől egészen októberig kell hogy ellássa őket. A területet nyúj­tani nem tudtuk, ezért a hozamot igyekeztünk növelni. Ez pedig a tervszerű talajfelja­vítással kezdődött. Marosvécsen a legelők is rendszeresen szerepel­nek a trágyázási tervben. Nem saj­nálják tőlük a költségeket. Évente általában 20 hektárt javítanak fel istálló és műtrágyával, így öt év alatt sorra kerül az egész terület A fűhozammal tehát nincs problé­májuk. És mindezt kristálytiszta forrásvíz és jó levegő egészíti ki, hisz az állatok május végétől ké­ső őszig kint tartózkodnak a lege­lőn. S mi történik, ha mégis meg­csappan az eledel? — Szekerekkel viszünk ki zöldta­karmányt. Az idén is volt egy idő­szak, amikor csalamádéval pótol­tuk a hiányt. — S nem költséges? — Hát olcsónak éppen nem mondható, de a kiadások megté­rülnek. Csupán az idén csúszott be egy kisebb hiba. Nem szervezték meg alaposan az áttérést a zöldtakar­mányról a szárazra. És ennek r.most érzik hatását. A tejhozam október végétől csökkenni kezdett. Veszély­ben a hírnév vagy csak „pillanat­nyi" megtorpanás? — tettük fel a kérdést. Inkább az utolsó. A vezető ta­nács felfigyelt a veszélyre, s már gondolt is az abraktakarmány mennyiségének növelésére. Tekin­tetbe véve tartalékaikat, remélhető, hogy nem lesz nagyobb problémá­juk a télen, hisz egészen újig na­ponta 8 kiló jó minőségű szénát, 10 kiló silót (ez talán kevés), meg­felelő mennyiségű ter­méstakar­­mányt tudnak juttatni minden nagyállatnak. Az abrak is biztosí­tott, 300 grammot számítanak min­den liter tejre, mert azt talán mon­dani sem kell, hogy a tehenek ho­zamuk szerint kapják az abrakot. S miből tevődik össze a tartalék? — Saját termelésből és abból, amit vásároltunk — válaszol a fő­könyvelő. Saját termelésből kukori­cát, árpát és zabot tartalékoltunk, ezen kívül jelentős mennyiségű napraforgó pogácsát vásároltunk. S természetesen a tejért járó kor­pát teljes egészében a fejős állo­mány kapja. És egy újabb „természetes" do­log. Az abraktakarmányt liszt for­májában használják fel, amit sa­ját kalapács malmukban állítanak elő. S miért ne tehetnék meg u­­gyanezt a megye kullogó termelő­­szövetkezetei, hisz legelőfeljavítás­ra, jobb gazdálkodásra nekik is ép­pen úgy megvannak a lehetőségeik mint a marosvécsieknek? Csak ta­lán kevesebb szívvel, hozzáértés­sel látnak hozzá. S elég egy kis gondatlanság, kiesés, s máris csökken a termelés. Ez az élenjá­ró marosvécsiek esetében is beiga­zolódott. De amint már említettük, remélhetőleg ez csupán pillanat­nyi zavar, nem veszélyezteti jó hírnevüket. N. F. - g. -— -? - - 1» , | ||, I'l nT I 1' f IT Ilii ■!' I' ** |.%%V.%y.V.V.y.V.V.\V, WM TAKARMÁNY 111 n i n . v. t"• 11 * *'* * V* *~~1 tesyässsfeaa tckmíus1 Megalakult az ARCOM Az Ipari Építkezések Miniszté­riuma keretében megalakult az Antrepriza Romana de Constructii Montaj (ARCOM) állami vállalat, amely külföldi építkezéseket és szerelő munkákat végez. A vállalat rendelkezésére álló eszközök lehetővé teszik, hogy külföldön román és külföldi szak­­vállalatok révén terveket készítsen, tanulmányokat és kutatásokat foly­tasson az építkezések, ipari építé­si és szerelési munkák, utak, hi­dak, repülőterek, vasutak stb., épí­tése terén. Csak éppen elmondom... ... hogy az autóbuszban is történnek csodák. Persze, mo­dern csodák. Olyan dolgok, hogy az ember csak néz, és úgy tűnik, mintha látomást látna. Valahogy így történt a mi­nap is, amint Udvarhelyről Ma­rosvásárhely felé rázkódott az autóbusz. A szokásos képet, azt hiszem mellőzhetem. Mindenki ismeri már (aki többször utazott bu­szon), hogy mit jelentenek az ember lábára rakott csomagok, a keresztbe fordított utalvetők, amelyekkel csak úgy tudnak az emberek hátratolakodni, hogy eh,­bb gyengéden oldalba vagy fejbe verik üldögélő utastársai­kat. Mindenki tudja, milyen igazi gyönyörűség az, ha mond­juk, tolakodás közben eltépik a kabátját, vagy ártatlanul le­­marházzák. A kép részletei, azt hiszem, ismerősök. Ha az ember autóbuszon uta­zik, akkor ez van. Megismertem, és megszoktam én is. (Azzal vigasztaltam ma­gam, hogy csak az első hatvan év nehéz.) Éppen ezért tűnt föl az a szokatlan eset, amely az előbb emlegetett útvonalon zajlott le. Esteledett. Az autóbusz első kéthar­madrészében úgy szorultak, ta­padtak egymáshoz az emberek, mint jól préselt halak a kon­zervdobozban. A hátsó rész viszont csaknem teljesen üres volt. Hiába kérte a sofőr több­ször is az utasokat, hogy igye­kezzenek hátrább menni. Az utasok nem hagyták befolyásol­ni magukat. Szilárdan tartot­ták a megszállott helyeket. Em­ber csomag hátán ... csomag ember hátán. Hősiesen ellenáll­tak minden megállónál a fel­szállók újabb és újabb rohamá­nak. Az összetapadt embertömeg mögött tizenhat-tizenhét éves fiú álldogált. Az egyik megállónál, amikor már szinte közelharcra került sor az utasok közt, a fiú vala­hogy előrefurakodott, és udva­riasan megszólította a leghango­sabbat: — Kérem szépen a csomagot, és majd hátraviszem! A megszólított csodálkozva nézett rá. A fiú már vitte is a csoma­got. S udvarias mosollyal ment vissza a következőért. Utat engedtek neki. Ő pedig készsé­gesen hátrhordta a csomago­kat. Az emberek arcán valami szé­gyenkező mosoly-féle lapult. Lökdösődés, szitkozódás nél­kül vonultak hátra csomagjaik mellé. Csoda történt. Az előzékeny udvariasság ha­tására talán kissé felébredt a „jóérzés“ az autóbusz közönsé­­gében. Csoda történt! Hogy volt, mint volt, én sem tudom pontosan. ... Csak éppen elmondom. K. A. | A III. oldalon j ! IRODALOM • I ! ÉS , i ! MŰVÉSZET! J ^ t­m­t­m­t­m ,­­m­i - T_„ ^ stm* ­ Doktorátusi felvételi vizsgák 1970. január 15. és 30. között sor kerül az 1969—1970-es egye­temi év doktorátusi felvételi vizsgáira. Az érdeklődők decem­ber 15. és 30. között beiratkoz­hatnak a főiskolákon, az Aka­démia intézeteiben és kutatóköz­pontjaiban, ahol doktorálni kí­vánnak. Az említett intézmé­nyek felvilágosítást nyújtanak a felvételi feltételeiről, a doktorá­tusi szakokról, minden szak fel­vételi tantárgyairól, a tantárgy­beli témakörről, a vizsga vagy a kollokvium időpontjáról. hírek A tagság hozzájárulásával Három Nyárád menti faluban, Búzaházán, Seprődön, Bereke­­resztúron, a helyi fogyasztási szövetkezetek tagságának hozzá­járulásával új üzlethelyiségek építését kezdték meg az év fo­lyamán. Az új épületeket még e hónap folyamán átadják rendel­tetésüknek. Találmány A Temesvári Politechnikai In­tézet elektrotechnikai fakultásán dr. Bernard Oprendek mérnök, előadó tanár és munkatársai ké­szüléket szerkesztettek, amely ki­mutatja az indukciós gépek te­kercseinek rövidzárlatait. A be­rendezés fényjelzéssel mutatja ki a rövidzárlat pontos helyét. Földrajzfüzet Földrajzfüzet jelent meg a Pedagógiai és Tankönyvkiadó gondozásában az V. és a VI. osz­tály számára. A tantervnek megfelelően összeállított, vázla­tokat és feladatokat tartalmazó füzet elősegíti az elméleti is­meretek rögzítését, valamint a térképhasználat és a térképké­szítés gyakorlati készségeinek kialakítását. A füzetek ismerte­tik a matematikai földrajz, a földrajzi helyzet meghatározás, a csillagászat alapfogalmait is. --------------------------—x FILATELISTAK FIGYELEM! A napokban megkezdődik 02 előfizetés az 1970-es évben meg­jelenő román postabélyeg új­donságokra. Marosvásárhelyen a Filatelia szaküzlethez, míg vidé­ken a filateliai körökhöz fordul­hatnak igényeikkel a bélyeggyűj­tők. December folyamán sor ke­rül a külföldi bélyegek előfizeté­sére is. Külföldi előfizetéseket csak azoktól fogadnak el, akik­nek igényét jóváhagyja az egye­sület is. A jóváhagyás függ a bélyegkiállításokon való részvé­teltől, az egyesületben végzett tevékenységtől és nem utolsó­sorban a tagsági díjak kifizeté­sétől. A marosvásárhelyi filatelisták klubjába megérkeztek az 1970- es évi Zumstein katalógusok, melyeket ott minden bélyeg­­gyűjtő tanulmányozhat. Ugyan­csak itt hozzák majd forgalomba a filatelisták útmutatóját, amely a hasznos tanácsok mellett tar­talmazza a román bélyegek ár­jegyzékét, a Zumstein katalógus szerint is. Hazafias munkával A Galac megyei néptanács fehívására válaszolva, Mezőrücs lakossága is bekapcsolódott a hazafias versenybe. Az év ele­jén tett vállalásukat, miszerint 550 000 lej értékű hazafias mun­kát végeznek, november 20-ig mintegy 70 000 lejjel szárnyalták túl. Hazafias munkával többek közt járdákat, utakat, hidakat, gyaloghidakat építettek, illetve javítottak meg. Román hajók a világ tengerein Több mint 50 román hajó van úton jelenleg különböző tengere­ken és óceánokon — jelenti a NAVROM távközlési osztálya. A Dobrogea teherhajó, fedélzetén 500 román traktorral, 1000 mér­­földnyire van útjának végcéljá­tól, Madrastól; a Petroseni 10 ezer tonna cementtel Buenos Aires felé hajózik, az Anina gá­la és kohászati termékekkel befu­tott a rotterdami kikötőbe. A Pitesti csaknem 1000 tonna sla­­tinai alumíniummal megérkezett Triestbe. Naponta érkeznek NAVROM- hajók a konstancai kikötőbe. In­diából, illetve Algériából jött a Bucegi és a Dunárea ércszállító hajó, a Déva gumit, olajat és más vegyipari nyersanyagokat hozott a ceyloni Colombóból és Trincomaliból. Román hajók fuvaroznak szovjet, angol, francia, nyugat­német, svéd és más megrende­lők számára. Alkatrészek a Dacia gépkocsik számára A tirgoviștei Ciocanu­ vállalat bevezette 21 új termék sorozat­­gyártását, többek között a két­kerekű vízpermetező gépet. Az üzem megkezdte több alkatrész gyártását is a Dacia-1100, a Da­­cia-1300 és más típusú gépjár­művek számára. hírek Építkezés (HARAGOS Zoltán felv.)

Next