Vörös Zászló, 1970. augusztus (22. évfolyam, 179-203. szám)

1970-08-01 / 179. szám

2 Döntő szakaszába lépett az idei tigriséscsata! EGYETLEN ÜRÍT SE VESZÍTSÜNK! Kisiklandon indokolatlan a bizakodás .— Mit ünnepelnek? — kérdez-* zük KISIKLANDON. •— Mi tudtommal semmit. Miért? — kérdez vissza az elnök.­­— Tele a falu emberekkel. — Tele a határ is — válaszol­ja észbekapva. Zordan felelget a kérdésekre. — 600 hektáron ter­mesztettünk búzát. 160-at kézzel, a többit kombájnokkal takarítjuk be. — Hol tartanak?­­— Szombaton kezdtük, azóta 120 hektár körül arattunk a 13 kom­bájnnal. Hétfőn 3 gépünk 18 hek­tárról gyűjtötte be a gabonát. — Hat hektárról egy kombájn — kételkedem — ritka lehetett ott a búza. — Tiszta volt, nem ritka. Persze van úgy, hogy csak egy hektárt csinálnak meg, ha nagyon gyomos. — Miért nem gyomláltak? — Még azt a területet is fel­verte a gyom, ahol gyomirtó szert alkalmaztunk. A sok eső miatt. Gyomlálni meg keveset tudtunk, jöttek az EGYÉB teendők. Ott a legszebb a búzánk, ahol hete után vetettünk. Húsz-huszonöt hektáros napi ü­­temre számít az elnök, ami véle­ményünk szerint kevés. Indokolatla­nul nyugodtak. Több mint 450 hek­tár búza áll még a lábán, s min­den napi késés újabb vesztesége­ket okoz. Erélyes intézkedésekre van szükség, egyetlen tag sem ma­radhat távol az év legfontosabb munkájától. Meg kell találni a módját annak is, hogy az állító­lag jól működő kombájnok MÉG JOBBAN DOLGOZZANAK. Nem a fehér holló számba menő hathektá­­ros csúcsteljesítményekre van szük­ség, hanem kielégítően stabil ü­­temre. A napi 20—25 hektár igen szerény igényeknek felel meg. MAKKAI JÁNOS Kantfnténik a ráteeoi AWV fataaföldján (SZÁSZ KÁROLY felv.) •LE­V­ELEK-PANASZOK Ne csak Ígérgessék . ■. Tilwr», a Villan­gwági Vétitek ■ húsáén A panaszt Asztalos István a 180- as lakókörzet képviselője továbbí­totta szerkesztőségünknek. Már egy éve, pontosabban 1969. augusztusá­ban kérték a marosvásárhelyi I­­REM-től, kezdetben telefonon, több­ször is, majd írásban, hogy a Dózsa György u. 38/L környékén a parko­sított részen cseréljék ki az oszlo­pokon a kiégett égőket. Mivel in­tézkedés nem történt, 1970. ápri­lis 6-án levélben kérték újból a vállalatot: intézkedjen, mert az utcai világítás hiányában ismeret­len személyek tönkretették a pado­kat, feltörtek néhány pincét, ahon­nan anyagi javakat tulajdonítot­tak el, megrongálták a tavasszal ültetett facsemetéket, stb. A többszöri kérés nem talált meghallgatásra. Így a környék la­kói még áprilisban saját költségü­kön kicseréltették az égőket, de sajnos, azóta azok újból kiégtek, s így megint teljes a sötétség. Pa­naszukat május 6-án, a 3383-as számú ajánlott levélben közölték a vállalattal, amelyhez csatolták a helyszíni megállapítás jegyzőköny­vét. Igaz, hogy május és június hó­napok nehéz feladatok elé állítot­ták a vállalat dolgozóit, de ma­holnap eltelik július is, és intéz­kedés még nem történt. Az aján­lott levelet tehát már csak „távi­rat“ követheti. Blaga Simion, Marosszer­tkirály, Scurta utca 5 szám alatti lakos ugyancsak a Villamossági Vállalat­ra panaszkodik. Még az árvíz nap­ján a háza felé eldőlt a magas­­feszültségű oszlop. Azóta négy esetben kérte, és négy esetben ka­pott ígéretet: azonnal kijönnek a helyszínre! De mivel az ígérettől az oszlop csak nem fog kiegyene­sedni, továbbra is fennáll a bal­eset veszélye, egy szélvihar köny­­nyen a házra döntheti. Szakadó esőben Az utóbbi hetekben két esetben is szóvá tettük, hogy némely vá­rosközi vonalon a megállóknál hosszú métereket szaladtak az uta­sok az autóbusz után, azért, hogy végül mégis lemaradjanak. Az alábbi eset egy újabb bizonyítéka annak, hogy a közüzemek köz­szállítási osztályának egyes alkal­mazottai még mindig elkövetnek fegyelmi kihágásokat. 1970. július 18-án a reggeli órákban sokan várakoztak a Kár­pátok negyedbeli autóbusz-végál­lomásnál. Senki számára sem kel­lemes a várakozás, s különösen nem szakadó esőben, így aztán az utasok — úgy vagy huszonnégyen — ugyancsak megörvendtek, ami­kor hét óra 15 perckor végre fel­tűnt az autóbusz. Szaladtak is, a kocsi azonban legnagyobb megle­petésükre az önkiszolgáló üzlet előtt állt meg. A jegyszedő leszállt, és bement vásárolni. Az utasok pedig várakoztak és bosszankod­tak ... De talán mindennél jobban akkor, amikor a jegyszedő, kisvár­tatva újból megjelent és még csak az esőtől sem zavartatva magát, átszaladt a közeli garzonépületbe és tasakot hozott a vásárláshoz. Aztán folytatta... egyik üzletből ki, a másikba be ... Az utasok közül többen is meg­jegyezték: „Most kellene itt legyen Szőcs Kálmán, biztosan megírná ezt a paszulyvásárlást!“. A gépkocsivezetőt is már idege­sítette a helyzet, türelmetlenül topogott. Megtörtént a vásárlás, azonban egy-két másodperc, és a busz kiindult, s az alig néhány méterre várakozó utasok közül alig 3—4-nek sikerült felszállnia. A többi lemaradt. A 31—MS—764-es rendszámú, 83-as oldalszám jelzésű kocsi 7:52 perckor — tehát 37 per­ces várakozás után — miután ki­hagyott egy megállót, folytatta megszokott útját. Az egyik utas, Incze Péter, la­punk marosvásárhelyi olvasója tet­te szóvá a történteket. Azt is, hogy az autóbuszok reggel 5—7 óra kö­zött kifogástalanul közlekednek a negyedben, de 7 óra után?... Egy­ben kifejezte azt a reményét, hogy csak eljön majd annak is az ideje, amikor a technika vívmányaként a városközi forgalmat irányító sze­mély a közüzemeknél a TV kép­ernyőjéről ellenőrizheti majd a vonalon dolgozók lelkiismeretessé­gét. ÖNKÉNTES VÉRADÁSI AKCIÓ Értesítj­ük Királyfalva község és a hozzá tartózó falvak lakosságát, hogy augusztus 1-én szombaton az egészségügyi kör székhelyén önkéntes vérvételi akció lesz. Kérjük az önkéntes véradókat, hogy minél nagyobb számban jelen­jenek meg, véradományaikkal járuljanak hozzá a betegek gyógyí­tásához. MAROS MEGYEI EGÉSZSÉGÜGYI IGAZGATÓSÁG 1970. augusztus 7-én KÜLÖNLEGES LOTTÓ-HÚZÁS KIOSZTÁSRA KERÜLNEK: DACIA 1300 SKODA 1000 MB személygépkocsik, korlátlan számban MOSZKVICS 408­­412 karosszéria­ DACIA 1100 vagy SKODA S 100 személygépkocsik, korlátlan számban, a játékos választása szerint Kirándulások BELGRÁDIJA 2 személyes, vagy amennyiben szilveszterezéssel van egybe­kötve, egyszemélyes hellyel. (kb. 8 napos) Pénznyeremények, változó értékben Pénznyeremények, meghatározott értékben 5 húzás lesz, 3 részben összesen 36 számot húznak ki. 25 nyereménykategória Nemes László Gyorsan változó évszakok III. Köd a Biscaya öbölben Algír mellett vitorlázunk. Csen­des este. Nyolckor, mikor őrségbe állok, a nap még fenn van az é­­gen. Sehol egy felhő, a víz olyan selymes, sima, mint egy fiatal lány bőre. A nap alsó karimája eléri a tenger szintjét, bíborban izzik, re­meg, vonaglik, mindennapos agó­niáját vívja, s a formája egy fordí­tott U betűre emlékeztet. Érdek­lődve figyelem, gyanús nekem ez a nagy készülődés. Ismerem vala­mennyire a tengeri naplementéket, előveszem a távcsövet, és a nap­halál utolsó fázisait ezen keresztül figyelem. Előérzetem nem csal: mi­kor a nap még egyszer utoljára visszapillant az éjszakának átadan­dó tengerre, pillantása bíborról narancs, majd sárga színre vált, s az utolsó pillanatban tiszta sma­ragd fényben felvillan, aztán ki­huny. Végigbizsereg rajtam az ö­­röm, láttam a Zöld Sugarat. Már láttam egy párszor, amióta hajó­zom. Szerencsés ember vagyok, is­merek öreg tengeri medvéket, akik évtizedek óta hajóznak, és még sosem látták. De én szeretem a naplementéket... Gibraltár Észak kapuja, s amióta a Szuezi-csatorna használhatatlan­ná vált, Dél kapuja is, attól füg­gően, hogy az ember jobbra vagy balra fordul innen. Gibraltár a ha­­jóutak fontos mérföldköve, ezen túl kezdődik a hosszújárat. És Gibraltárnál kezdődött a köd. Portugália délnyugati csücskét még láttuk, mikor elhaladtunk mellette, de aztán finoman előszivárgó fá­tyol kezdte körénk zárni az egyre szűkülő horizontot. A láthatár su­­gara hét mérföldről háromra csök­kent. Mikor már két mérföldre sem lehetett látni, bekapcsoltuk a ra­dart. Aztán a „vizibilíty" egy mér­föld alá esett, és elkezdtünk szi­rénázni. A sebességet nem csök­kentettük, s az ilyen hajózás már megfeszített figyelmet és pontos, gyors reflexeket kíván. Négy órán keresztül, ameddig az őrség tart, égő szemmel vallatja az ember a ködöt, mikor lök ki magából egy felénk rohanó hajót. A portugál part mentén rendkívül élénk a ha­­jóforgalom. Ráadásul a kis halász­hálók is kirajzottak kikötőikből, s ellepték a part menti vizeket. Sok volt a hal, a szkember­rajok nyüzs­gését a hajóról is láttuk. Halászhajók között lavírozni nem az a kimondott élvezet, de köd­ben aztán átkozottul kényes ügy. A hajó könnyen beleszaladhat egy több száz méterre kinyúló hálóba, és megvan a milliós kár. Mikor a Finister-foknál befor­dultunk a Biscaya-i öbölbe, elrom­lott a rádiólokátorunk. A viharairól híres Biscaya (egy évben 250 vi­haros nap van errefelé) ezúttal köddel „kedveskedett" nekünk. A Rügen nem válaszol A tenger csendes volt, szellő sem rezzent a szürke víz felett. Vissza­sírtuk a „régi szép" viharos na­­pokat, kívántuk, bár jönne egy jó kis szél, mert a vihar kegyetlenül fárasztó ugyan, de a köd gyűlöle­tes, komisz. A vihar összepotyolja az embert, mint a háziasszony a bécsi szeletnek való húst, de a köd megőröl, mint a daráló. Kikészíti az idegeket. Mi, a navigátortisztek, négyóránként adjuk át egymásnak a kínzó stafétát. A hajó biztonsága tőlünk függ. Négy óra hosszat ál­lunk kinn a parancsnoki hídon, a ködben, a nedvesség kiáztatja még a csontjainkból is az életet. Kém­leljük a tejfehér közeget, amibe a hajónk tizenhárom csomós sebes­séggel robog, és hallgatózunk, hát­ha a fülünkbe jut egy szembejövő hajó kürtjele. A mi ködkürtünk pontosan kétpercenként bődül egy vérfagyasztót, s habár, vagy talán éppen azért, mert már napok óta így megy ez, minden alkalommal újra összerezzen az ember, olyan erős a hangja. Az őrség vége felé már káprázik a szemünk, és hallu­­cinálunk a hosszantartó megfeszí­tett figyelemtől. De pihenni a ka­binban sem lehet, még a mosdó felett lévő tükör is vibrálni kezd, mikor elbődül a sziréna. Elhaladunk a d'Ouessant-fok mellett, a francia Bretagne leg­nyugatibb csücske ez, és befordu­lunk a La Manche-csatornába. A köd, ha lehet, még sűrűbben go­molyog. Levegő helyett ez a zava­ros, fehéres közeg vesz körül, mint­ha zsendicében hajóznánk. Sötétben tapogatózunk, a part nem látszik, (jó vicc, még a hajó­orr sem látszik) a csillagok, a hold elbújtak, az egyetlen használható navigációs műszer a rádiószögmé­rő maradt. Ráadásul elektromos kisülések ropognak a fejhallgató­ban, és alig lehet kivenni a parti állomások morzéjeleit. Csökkenteni kellene a hajó sebességét, de ez sem ajánlatos, így is elég nagy az oldalsodródás, amit a változó da­­gály-áramlatok okoznak. Ez is Észak egyik különbejáratú „gyö­nyörűsége". Minden nap minden órájára külön ki kell számítani az árapály áramlat irányát és erőssé­­gét, ha az ember nem akar meg­­fenekleni valami homokzátonyon, amiből éppen eleget­­Ttolaoit ké­szenlétben a Csatorna és az Észa­­ki-te­nger. Az esti őrség nem akar véget ér­ni. Tizenegy óra körül elrohan mel­lettünk egy hatalmas ércszállító hajó, amely még a ködkürtjét sem használja. S habár átfáztam-átáz­­tam a ködben, érzem, hogy elönt a forróság. Az árbocokról, a felépítményről csepeg-folyik a víz, nedvességgel telített az atmoszféra. Hideg van, borzongunk. Eszembe jut, hogy a naptár június tizenegyedikét mu­tat, de ez sem melegít. Itt akár november is lehetne, a hűvös pára elűzte a nyarat, most a Köd Éj­szaka uralkodik. Éjfélkor felváltanak, lemegyek a kabinomba, megpróbálok aludni. Lehetetlen. A ködsziréna kétperces darabokra szaggatja szét az éjsza­kát. Hajnali háromkor felhívnak újra a hídra, rám is szükség van. Fél négykor megszólal a térképszobá­ban és a rádiós kabinjában elhe­lyezett automata riasztókészülék csengője. Tizenkét hosszú jel, tud­juk mit jelent a SOS. A rádiós pizsamában rohan fel a posztjára, és figyeli a jeleket. Nemsoká­ra le­fordítja nekünk is a ti­to­kat. A Rügen német tengerjáró összeüt­között egy ismeretlen hajóval, és süllyed. Ti-ti-ti-tá-tá-tá-ti-ti-ti. A morzé­jelek az agyunkon kalapál­nak. A süllyedő hajó nagyon ha­mar, talán tíz perc múlva már be­szünteti az adást. Nem válaszol semmilyen hívásra. A kapitány elő­veszi a hajóregisztert, és egy kis keresztet rajzol az 1958-ban épült 4 000 tonnás teherhajó neve mellé. A Rügen egy kikötőben sem vet horgonyt többé. Augusztus 1 szombat A Nap kel 5 óra 04 perckor, lenyugszik 19 óra 41 perckor Az évből eltelt 213 nap, hátra van 152 Chicagóban most emelik a világ legmagasabb épületét. Az 1974-re elkészülő 443 méter magas, 109 emeletes épület több mint 100 mil­lió dollárba kerül. Eddig a New York-i Empire State Building 381 méteres épülete volt a legnagyobb a világon. A rovinari szénmedencében épü­lő fűtőerőmű építőtelepén elké­szült a füstkémény utolsó tartóosz­lopa. A kétszáz méter magas ké­mény felépítéséhez, a talaj sajá­tosságai miatt, a tervezőknek kü­­lönleges megoldásokat kellett ta­­lálniuk, így az alapzatot 115 da­rab 88 centiméter átmérőjű, 21 mé­ter mélységbe beágyazott beton­cölöp tartja. Mindezek után most már kezdődhet a tulajdonképpeni építés, amit a közismert csúszózsa­luzással végeznek. Szokatlan esemény zavarta meg nemrégiben az északkelet-indiai Tolongsore helység nyugalmát: tig­risek törtek a városra. A megrémült lakosság a padlásokon meg a pin­cékben keresett menedéket. Em­beráldozatról nem érkezett hír. •••••• Szeptemberben megjelenik Ernst Hemingway Islands in the stream című, eddig még kiadatlan műve, amelyre hagyatékai között bukkan­tak. Több Hemingway-kutató sze­rint a szóban forgó mű 1950-ben íródott. •••••• Október 1-től Michigan lesz az USA első olyan tagállama, ahol a törvény szigorával lehet fellépni a környezetet szennyező magán­vagy állami vállalatok ellen. Az erről szóló törvényt William Millikers kormányzó a hét elején írta alá. •••••• A brassói textilkombinátban új­fajta tergelszövet gyártását kezd­ték meg. A gyapjúból és poliész­terből készülő új anyag ellenállóbb és 30 százalékkal olcsóbb, mint az előző termékek. •••••• Japánban elkészült a villamos e­­nergiával hajtott első kerékpár. Az energiát elem szolgáltatja, amelyet házilag lehet tölteni. Egy elem 20 kilométeres óránkénti sebességgel 50 kilométeres távra elegendő A kerékpár sorozatgyártását az Expo’70 bezárása után kezdik meg. Az NSZK-beli Helmstadtbaan a közelmúltban rendezték meg az el­ső olyan kötőversenyt, amelyen csak 16 és 70 év közötti férfiak vehettek részt. Az első helyet egy 19 éves főiskolai hallgató foglalta el, míg a második egy 45 éves szerelő, a harmadik pedig egy 39 éves tiszt­viselő lett. Mit gyártanak és fogyasztanak többet az emberek, bort vagy sört? Sört! Egybevágó adatok szerint a világon évente 500 millió hektoliter sört és csak 300 millió hektoliter bort állítanak elő. BflfHBL im unt um. mm mm MIÉRT CSAK NEKEM? Nagyon lelkiismeretesen olvasom az öt számmal való tárcsázás fon­tosságáról szóló tudósításokat és talán mondanom sem kell, hogy hasonló lelkiismeretességgel igyek­szem be is tartani a posta utasí­tásait. Pedig még csak készülé­kem sincs, amit szabálytalankodás esetén kikapcsolhatnának. De nem élek vissza előnyös helyzetemmel, összeszorított foggal nevelem ma­gam. .. csak öt számmal. . . sem­mi lazsálás. . . az első számból le­veszek egyet és a négy szám elé teszem az egyest... a hármassal kezdődőből tizenötös lett. Körülbe­lül így. Megtörtént, hogy a harma­dik számnál a szellemi erőlködés miatt belezavarodtam. Nem tesz semmit — mondtam magamban, — minden kezdet nehéz és a jó ló is megbotlik, pedig neki nem is kell telefonálnia. Annyira haladtam már az önne­veléssel, hogy a telefonközpont tu­dakozóját, a zéróhármat is öt szám­mal akartam hívni. Ez nem vált be, maradtam a régi számnál. Igen ám, de Zéróhárom kisasz­­szony — akinek különben nagyon barátságos hangja volt — a jelek szerint ugyancsak megmaradt a ré­gi számoknál, mert megadta u­­gyan a kért intézményt, de négy számot mondott. Ezt csak akkor vettem észre, ami­kor tárcsázni kezdtem és észrevet­tem, hogy a kezem elmulasztotta az ötödik mozdulatot. Persze, hiszen Zéróhárom kis­asszony nekem csak négy számot mondott... De vajon nem téved­tem? Ismét felhívtam Zéróhárom kis­asszonyt, ismét érdeklődtem, mire ő ugyancsak nagyon barátságosan ugyancsak négy számot mondott. Most már módszeresen folytattam a további érdeklődést. Megtuda­koltam a Prodcomplex, a Metalo­­tehnica, a néptanács és még né­hány vállalat és intézmény tele­fonját. Szakavatott nyomozóhoz il­lően egyszer orrhangon, utána to­rokhangon, majd fejhangon be­széltem, felváltva zsebkendőt, ka­rosszéket és íróasztalt tettem a ké­szülék elé, nehogy felismerje a hangom. Zéróhárom kisasszony nem ismert fel, mindannyiszor nagyon kedvesen négy számot mondott. Ez már mégsem járja! Én neve­lem magam napszámra, hogy az­tán észre se vegyem és ő vissza­neveljen! Tudom, hogy neki is ne­héz, de vegyen példát a szorgal­mas telefonálókról és a felvilágosí­tást adja meg öt számban. Vagy nem fél, hogy a posta kikapcsolja a készülékét? Persze, hogy nem. Hát akkor valami egyébtől! (fm) MOZI ARTA: Várj, amíg besötétediks (amerikai film) PROGRESUS! Babák völgye (ame­rikai film) SELECT! Bing-bang — Tanase álma (román film) IFJÚSÁGI: A varázsló (magyar film) MUNKÁS: A doktorkisasszony (jugoszláv—olasz film) FLACARA: Néma barátok (román —kanadai film) SEGESVÁRI LUMINA: Botcsinálta Don Juan (csehszlovák film) REGENI PATRIA: Freddy és a préri dala (német—jugoszláv film) VICTORIA! Ilyen lakodalom még nem volt (román film) DICSŐI MELÓDIA: Túl kicsi egy ilyen nagy háborúhoz (román film) LUDASI FLACÁRA: A doktorkis­­asszony (jugoszláv—olasz film) SZOVATAI DOINA: Negyvekácsrt (francia—olasz film) NYARADSZEREDAI NIKAJULI Winnetou a holtak völgyében (német film) ERDŐSZENTGYÖRGYI POPULAR: Mi lesz veled, emberke? I. és II. rész (német film) SÁRMASI POPULAR! Titanic ke­ringő (román film) GYULAKUTAI PATRIA: XVIII. Cain (szovjet film) * RADNÓTI LUMINA: Djura (szov­jet film) RÁDIÓ AUGUSZTUS 2, VASÁRNAP Magyar nyelven 8,00—8,30: Pio­nírok és iskolások műsora: Pionír­klub: Hallgatóink írják: A homo­­ródi pionírtáborban; Érdekességek az állatvilágból: Új könyvek: A zene történetéből IV. rész. 8,30— 9,00: Kisgyermekműsor: Postás Jankó: Tíz perc az óvodában; Az erdő életéből: 16,30—17,15, a 261, a 330 és a 202 méteres hullám­hosszon. Vasárnapi mozaik. TELEVÍZIÓ 15.00 Kajak-kenu világbajnokság — közvetítés Koppenhágából 17.10 Német nyelvű adás 18.15 Jóestét lányok, jóestét fiúk 19.20 Ezeregy este 19.30 Híradó 19.50 Részletek a Dinamoviad nem­zetközi ökölvívó versenyről 20.10 Enciklopédia 21.10 A megvesztegethetetlenek — folytatásos film (I.) 22.00 Zenés paródiák 23.15 Heti szemle 23.30 Híradó l­l -i— ■■■ —, ,­ LOTTÓ A­­Lotto 1970 július 31-i hálá­jának nyeremény­szám­ai : I. húzás: 9, 20, 19, 50, 51, 63, 12, 60, 90 Nyereményalap: 437.681 lej. II. húzás: 47, 66, 53, 70, 80, 38, 62 Nyeremén­yalap: 407.825 lej. APRÓHIRDETÉSEK Elvesztettem Visy Lajos névre szóló, orvosi komisszióhoz szüksé­­ges irataimat. Kérem a megtalá­lót, adja le a Lenin utcai klinikára. Elvesztettem OMSZA karórámat 29-én du. 4—5 óra között. Becsü­*­letes megtaláló jutalom ellenében juttassa el Köteles S. 12 szám alá. Mély fájdalommal tudatjuk, hogy özv. BORBÉLY ANTAL­­NÉ, született Gábos Regina, é­­letének 67. évében megszűnt élni. Temetése augusztus 2-án du. 5 órakor lesz a református temető cinterméből. A gyászoló család mmSIC - jegyzet megírásához egy szombat délelőtti beszélgetés adta az ötletet. Valaki arról akart meggyőzni, hagyjak fel egy szokásommal, mert mint mondta, már nem divat, húsz évvel ezelőtt volt az. Szeget ütött a fejembe, hogy a divat­nak, amely minden téren csak átmeneti és mégis milyen sok hódolója van. Ez egymagában még nem is volna baj. De az a gyanúm, hogy akik a divatos­ságra törekvést tartják a hala­dás egyik formájának, a régivel, a megcsontosodottal való sza­kításnak, azok közelről sem ké­pesek valami tartósat, örökérvé­nyűt alkotni. Mikor a divatról beszélek, nem gondolok csak a miniszoknyára, a tűsarkú-hegyes vagy tompaorrú cipőre. A divat egyaránt szedi áldozatait az iro­dalom, a képzőművészet, a fi­ A divatról­ ­ozófia és a szociológia terén. Áldozatoknak nevezem azokat, akik mint őseink a napot, a vil­lámot s egyéb számukra érthe­tetlen jelenséget szentnek tar­tottak, így vannak napjainkban is azok, akik összetévesztik az időszerűséget a divattal. Ha napjaink égető problémáival foglalkozik valaki, arról csak az elismerés hangján lehet szólni, mert keres­ kutat, s lehet felfe­dez olyasmit, ami előbbre len­dít, ami a későbbi nemzedék­nek kiindulópontul szolgálhat. ■ — Aki viszont csak a divat ala­kulását lesi, az szolgai módon kaph­at valamit, amit mások már létrehoztak, s közben abban a tévhitben ringatja magát, hogy lépést tart a haladással. Emlék­szem, egy hosszú hajú fiút meg­kérdeztek, miért hord ilyen ha­jat. Azt válaszolta, mert protes­tálni akar minden ellen , ami elavult, ami letűnt, aminek nincs mit keresnie napjainkban, éle­tünkben. Mosolyognom kellett, hisz pont az ellenkezőjét csinál­ta végeredményben. Behódolt a divatnak s azt sem tudta pon­tosan, hogy mit jelképez a hosz­­szú haj, a gondozatlan külső. Foglya lett a réginek — ahe­lyett, hogy ő ragadta volna üs­tökön azokat a kérdéseket, me­lyek időszerűek, s amelyek őt is az élet központjába, forgata­gába helyezték, ahol megtalál­hatja élete célját s értékes, megbecsült tagja lehetne a tár­sadalomnak. Megelégedett az­zal, hogy hamar letűnő eszmék­nek hódoljon, s tiszavirágéletű elveket valljon. Természetesen nem tagadom, hogy a divatnak is megvan a jól meghatározott szerepe s nem minden, amit a divat alkotott, huny ki vele e­­gyütt — születhetik olyan alko­tás is, ami jóval túléli létreho­zóját —, de csak akkor, ha út­törő mű, ha a társadalmi tör­vények szabta úton halad s nem csak steril utánzása annak, a­­miért mást illet az érdem. Ezek az érveim, hogy miért nem eszményítem a divatot. Nem tudom újként tömjénezni azt, ami csak ciklusosan, újra meg újra felüti fejét — úgy mint a mini — vagy a maxi szoknya. Ha meg egyesek azzal akarnak rám ijeszteni, hogy kiment a di­vatból a szokásom, így érvelek:" nem számít, visszajön, hisz ér­tékítéletünk alapja bármilyen legyen is a divat, változatlanul a munka marad. S „rossz" szo­kásom ennek alapján elbírálni magam s mások tetteit. SIMON ERVIN

Next