Vörös Zászló, 1971. február (23. évfolyam, 26-49. szám)

1971-02-25 / 46. szám

2 VÖRÖS ZÁSZLÓ NICOLAE CEAUȘESCU ELVTÁRS BESZÉDE az ipari fővállalatok és a többi fővállalati státusú egység vezetőinek munkatanácskozásán (Folytatás az 1. oldalról) nemzetgazdaságot, egész tevékeny­ségünkben megkülönböztetett fi­gyelmet kell fordítanunk a minő­ség kérdésére. Nem akarok példát felhozni ilyen tekintetben, de úgy vélem, hogy a problémára minden fővállalatnak, minden termelőegy­ségünknek állandóan figyelmet kell fordítania. A minőséget végső fo­kon nem a minőségellenőrzés dön­ti el, hanem minden egyes mun­kás, mester, mérnök, mindazok gyakorlati, konkrét munkája, akik közvetlenül a termelési folyamat­ban dolgoznak. Tegyünk olyan in­tézkedéseket, hogy egységeinkből ne kerülhessen ki többé semmilyen meg nem felelő termék. A minő­ség kérdését csak akkor oldhatjuk meg kellőképpen. V­a sikerül ezt az egész munkaközösség általános ügyévé tennünk. Fővállalataink tevékenységének másik fontos vonatkozása a ter­mékek forgalmazása. Már más al­kalmakkor is mondottam, hogy a termelési folyamat csak akkor ér véget, ha a terméket akár belföl­dön, akár külföldön eladják és el­lenértékét bevételezik, tehát, ha megteremtették a feltételeket a termelési ciklus újrakezdéséhez. Mi úgy véljük, hogy a termékforgal­mazás kérdését fővállalati szinten kell megoldani. Ebből a szempont­ból a fővállalatokhoz tartozó egy­ségeket­ bizonyos mértékben men­tesíteni kell az ilyen feladatoktól, amit viszont nem szabad úgy értel­mezni, hogy egyáltalán nem kell többé törődniük, hogyan kel el a termékük a piacon. De a termékek forgalmazása a fővállalatra tarto­zik; a fővállalatnak kell eladni a termékeket mind belföldön, mind pedig külföldön. A külkereskedel­mi tevékenységgel kapcsolatos ta­nácskozáson ezt a kérdést már megvitattuk, ezúttal nem kívánok részletesebben kitérni rá. A tanácskozáson sok szó esett a műszaki-anyagi ellátás kérdéséről. Ez szintén fontos feladata a fővál­lalatoknak. A fővállalatoknak kell megvalósítaniuk a hozzájuk tartozó összes termelőegységek műszaki­­anyagi ellátását. Ezzel a kérdéssel kapcsolatosan sok helyes javaslat hangzott itt el, főként a készülő­ben lévő törvénytervezet javítássá­­ra, az Állami tervbizottság kere­tében működő ellátási főosztály szerepének és felelősségén­ek növe­lésére a­ -műsz­akianyagi ellátás jó biztosításában. A műszaki-anyagi ellátás terü­letén természetesen sok kérdés merül fel. A jó ellátás mindenek­előtt megfelelő tervezéssel kezdő­dik. Mint ismeretes, mi évről évre megvalósítottuk, sőt túl is teljesí­tettük a termelési tervet. Ez végső fokon azt jelenti, hogy jó nyersa­nyag- és anyagmérlegünk volt. Meg vannak állapítva a fogyasztá­si normák, rendelkezünk anyag­készletekkel mind a termeléshez, mind pedig tartalékra. Egyes kész­letek megfelelőek, mások — amint mondják — még kicsik, de mégis léteznek. Vannak pontos normáink, amelyek alapján kijelöljük a ter­melőegységek tevékenységi prog­ramját. Akkor honnan jönnek mé­gis közbe fogyatékosságok a ter­melőfolyamat műszaki-anyagi el­látásában? Véleményem szerint a jó műszaki-anyagi ellátás terén a hiányosságok elsősorban abban állnak, hogy nem tartják tisztelet­ben a szerződéseket, nem szállítják le idejében a termelőegységeknek a más vállalatokkal szerződésileg lekötött anyagokat, alkatrészcso­portokat vagy termékeket. Noha nem akartam egyetlen példát sem felhozni, rá kell mutatnom, hogy a vagonipari fővállalatnak nagy nehézségei voltak a tervfeladatok megvalósításában, mert más vál­lalatok, amelyekkel kooperációs szerződései voltak, nem szállítot­ták le számára idejében a szük­séges forgóvázakat. Ilyen helyze­tek más termékekkel kapcsolato­san is előadódtak. Márpedig csak a leszerződött termékek haladék­­talan, késedelem nélküli leszállí­tásával járulhatunk hozzá a ter­melés jó megszervezéséhez és me­netéhez! A probléma tehát az, hogy rendet kell teremtenünk ter­vezésünkben, biztosítani kell a szerződéses megrendelések idejé­ben való végrehajtását. Megértem, hogy nehézségeink lehetnek — és olykor vannak — a későn érkező importtermékekkel, noha ebben a tekintetben sem kellene nehézsé­gekbe ütköznünk, mert kiutaltuk és kiutaljuk az importhoz szük­séges pénzt. Olykor azonban ezek a behozatalok többe kerülnek, mert nem kötjük meg idejében a szerződéseket. A kitartó, ütemes termelés, a jó műszaki-anyagi ellátás fő prob­lémája tehát a körültekintő ter­vezés, a tökéletes rend bevezetése a vállalatok közötti termékleszál­­lításokban. Úgy vélem, hogy e tekintetben még nagy feladatok hárulnak az Állami Tervbizottság ellátási főosztályára és a minisz­tériumokra, amíg a fővállalatok jól átveszik egész feladatkörüket. Előfordul, hogy különböző anya­gok vagy géprészek leszállítására nem kerül sor idejében még az egyazon fővállalathoz tartozó, te­hát ugyanattól a fővállalati igaz­gatótól függő egységek között sem. Véleményem szerint tehát a fővállalatoknak megkülönböztetett­ módon foglalkozniuk kell a kér­déssel, tegyenek erélyes intézke­déseket, hogy e tekintetben le­­gyen rend, mert ettől függ a nor­mális termelőmunka és jórészt a termékek tulajdonképpeni minő­sége is. A fővállalati státusú egységek feladatkörében jelentős helyet kap a termelési terv összeállítása. A­­mikor hozzáláttunk a fővállalatok megszervezéséhez, abból a meg­gondolásból indultunk ki, hogy a fővállalatnak tulajdonképpen terv­jogosultnak kell lennie, természe­tesen biztosítva, hogy minden e­­gyes vállalata részt vegyen és véleményt mondjon a rá háruló tervfeladatok kijelölésében. A fő­vállalat az az egység, amellyel a tervezés, a minisztérium, a pénz­ügyek és összes gazdasági szer­veink dolgoznak! Ebből kiindulva kell meghatároznunk mind a szükséges eszközöket, mind pedig a megfelelő szervezést, hogy a fővállalatok alaposan ismerjék a rendelkezésükre álló termelési kapacitásokat és ezeknek megfele­lően, a párt és a kormány által kijelölt általános feladatoknak megfelelően állítsák össze tervü­ket. Ezzel kapcsolatosan a továb­biakban szeretnék kitérni a terv­mutatók kérdésére. Természete­sen: lehet több vagy kevesebb tervmutató, de a termelés min­den vezetője, minden fővállalati vezető számára elengedhetetlen, hogy igen sok mutatót ismerjen. Akár beiktatjuk e mutatókat az állami tervbe, akár nem, a fővál­lalat nem nélkülözheti ezeket, minthogy elengedhetetlenül szük­ségesek a gazdasági tevékenység tudományos, eredményes vezeté­sének biztosításához. Lehetséges-e az, hogy valaki nem tudja, mit és kinek termel, milyen választé­kokat állít elő, mind fizikai egy­ségekben, mind pedig értékben? Lehetséges-e az, hogy valaki ne irányozza elő, honnan és hogyan gondoskodjék a beszerzésről, az előállítandó választékhoz szüksé­ges anyagokról? Lehetséges-e, hogy valaki ne határozza meg, kivel kooperáljon az illető termék előállításában? Lehetséges-e, hogy: ne tudja hány munkással valósít­hatja meg a tervet, hány mérnök­re van szüksége a tervezéshez, hányra a kutatáshoz és a terme­léshez? Melyik fővállalati vezető vállalkozhat valóban a gazdasági tevékenység irányítására anélkül, hogy ne ismerné ezeket az alap­vető mutatókat? Valamennyien tudjuk, hogy a termelésben a döntő erő az em­ber; a terv teljesítése döntő mó­don attól függ, hogyan biztosít­­juk és képezzük ki a szükséges kádereket. Ismeretes, hogy egy mérnök kiképzéséhez öt esztendő­re van szükség. A káderszükség­letet tehát jóval előbb kell ismer­ni és előirányozni, mert tudnunk kell, hol képezzük ki ezeket a kádereket, mit kell tennünk e célból. Úgyszintén a szakmunká­sok képzésénél is tudnunk kell előre, hányra van szükségünk, milyen iskolákat létesítsünk en­nek érdekében. Nemcsak egysze­rű formaság tehát a pontos mu­tatók meghatározása a munkaerő biztosításával és felhasználásával kapcsolat­ban, hanem elengedhe­tetlenül szükséges dolog a gaz­daság hatékony vezetéséhez! Természetesen beszélhetnék más mutatókról is. Arra gondo­lunk, hogy a központi tervben valóban kevesebb mutatónk le­gyen, de korántsem mentesítjük a­­ fővállalatokat attól, hogy rendkí­vül nagyszámú ilyen mutatóval rendelkezzenek. Nem irányíthat­juk a gazdaságot, a szocialista építési tevékenységet úgy, hogy rábízzuk minden egyes egységre, tetszése szerint járjon el e döntő területen. Mi tervszerűen építünk, és minél céltudatosabban kell el­osztanunk a munkaerőt a külön­böző tevékenységi szektorok kö­zött. Ugyanakkor őrködnünk kell ezeknek az erőknek az ésszerű felhasználásán, munkafeltételeket kell teremtenünk az összes dol­gozóik számára. Ilyen szellemben kell tekintenünk a káderek bizto­sításának és formálásának kérdé­sét — nem pedig egy plusz vagy mínusz mutatószámnak. Persze egyesek azt mondhat­nák, hogy ez több nyilvántartást jelent. Igen, elvtársak! Éppen ezért törekszünk arra, hogy mi­nél modernebb nyilvántartási rendszert vezessünk be. Használ­junk számítógépeket, hogy való­ban egyszerűsítve az emberi mun­kát, idejében jó nyilvántartást készítsünk. Ilyen nyilvántartás nélkül nem vezethető a gazdaság! Minden fővállalati vezetőnek vas­fegyelmet kell meghonosítania ebben a tekintetben. Kérem a fő­vállalatok vezetőit, értsék meg, hogy megkülönböztetett figyelmet, kell fordítaniuk a jó tervezéshez tartozó összes kérdésekre, ne igyekezzenek menekülni ezek elől azzal, hogy „megoldják majd má­sok“. Felmerültek itt egyes pénzügyi kérdések is; nem akarok túl sokat időzni ezeknél. Mi abból a tény­ből indulunk ki, hogy a főválla­latnak felelnie kell az alárendelt egységek egész gazdasági-pénz­ügyi tevékenységéért. A költség­­vetés, a bank és a termelőegysé­gek közötti összekötő kapocs a fővállalat; a fővállalatnak kell vezetnie a nyereségek általános nyilvántartását, befizetni azokat a költségvetés számára, függetlenül attól, hogy hol valósítják meg e­­zeket a nyereségeket. A főválla­latnak ismernie kell és nyomon kell követnie a pénzügyi mutató­kat, tudnia kell, hogy a kereté­ben működő összes egységek ho­gyan valósítják meg a nyeresé­geket és a többi mutatókat; a fővállalat központosítja az e mu­tatók megvalósításában elért e­­redményeket és a fővállalat ren­delkezésére történnek az összes felosztások, megállapítva, hogy mi marad a vállalatoknál és a fővállalatnál, s mi az, amit be kell fizetni a költségvetésbe, a törvé­nyes előírásoknak megfelelően. Meg kell majd vizsgálnunk szá­mos itt elhangzott javaslatot arra vonatkozóan, hogy maradjanak a fővállalatok rendelkezésére egyes alapok, de újrafelosztva ezeket és biztosítva a felhasználásuk és el­költésük egységes ellenőrzését ép­pen annak érdekében, hogy erő­sítsük ezeknek az egységeknek a szerepét és feladatkörét a gazda­sági tevékenység vezetésében. A beruházások tekintetében e­­gyébként az a helyzet, hogy bizo­nyos esetektől eltekintve, a legtöbb beruházást a fővállalat útján esz­közöljük. Igaz, hogy ez bizonyos kötelezettségekkel jár, de sohasem mondunk le erről a rendszerről, sem az illető ellenőrzésről. A fő­­vállalatoknak ma jogunk van 30 millióig terjedő beruházásokat vé­leményezni, természetesen az ér­vényben lévő törvényeknek meg­felelően. De megteheti-e valaki, amikor beruházási munkát reali­zál, hogy lemondjon egy terv ösz­­szeállításáról, vagy, hogy az illető tervet ne terjessze be véleménye­zésre és ellenőrzésre? Senki sem tarthat igényt ilyesmire! Más dolog viszont esetleg egyszerűsíteni a beruházás­­ megvalósításárnak' 'egyes fázisait,­ ahogyan egyébként egyes fővállalatok cselekedtek, amikor maguk dolgozták ki a tervet és az általános terv keretében végrehaj­tották az illető munkálatokat, anél­kül, hogy a fővállalaton kívüli ter­vezőket, sőt építőket vették volna igénybe. Véleményünk szerint ez célszerű gyakorlat, ajánlottuk és ajánljuk is. Megállapítottuk, hogy ezek a fővállalatok számos nagy munkálatot csaknem 50 százalékkal olcsóbban hajtottak végre, mint ha az Ipari Építkezések Minisztériu­mának egyébként általában jól, de igen drágán dolgozó szakvállalatai realizálták volna őket. Követke­zésképpen, az ilyen feladatkör és feladatok a fővállalatokra tartoz­nak, s azokat a gazdaságunkat ve­zérlő törvényeknek és általános normáknak megfelelően meg kell erősítenünk. Néhány elvtárs joggal vetette fel itt a fővállalati státusú egységek jobb, közvetlen együttműködésének problémáját. A szerződésekről szó­ló törvény maga is előirányozza a fővállalatok — mind az egyazon minisztériumhoz, mind pedig a kü­lönböző minisztériumokhoz tartozó fővállalatok — szoros együttműkö­dését és állandó kapcsolatát, hogy együttesen határozzák el, hogyan oldanak meg bizonyos problémá­kat, beleértve egyes gazdasági ob­jektumok megvalósításában való együttműködést is. Az ipari fővállalatok fontos fela­data biztosítani a káderek felkészí­tését és szakismereteik rend­szeres felfrissítését. Egyébként ez utóbbival kapcsolatban vita alá bo­csátott törvény kifejezetten előírja a fővállalatoknak ezt a kötelezett­ségét. Érthető, hogy a fővállala­­latoknak egyaránt gondoskodniuk kell a szakmunkások képzéséről és termelési előléptetéséről, valamint a szükséges közép- és felsőfokú végzettségű káderek biztosításáról. Természetesen mindebben figye­lembe kell venni az általános sza­bályokat. Tanácskozásunkon né­hány javaslat hangzott el arról, hogy a különböző funkciókba tör­­­­ténő előléptetéseknél adjunk néha mentesítést a törvényes rendelkezé­sek alól. Ez egy rendkívüli komoly megfontolást igénylő probléma. Figyelembe kell vennünk, hogy a termelési gyakornokságra vonatko­zó törvényeink egységesek az egész gazdaság számára; ha belemennénk a mentesítésekbe, ez azt jelentené, hogy nem oldjuk meg kellőképpen ezt a kérdést, lehetőséget adunk arra, hogy egyes esetekben az elő­léptetések ne a gazdasági szükség­leteknek megfelelően történjenek visszaélések és indokolatlan előny­ben részesítések adódjanak elő ezen a téren. Valóban van egy probléma, a­­melyet tanulmányozunk és ame­lyet kielégítően meg kell olda­nunk, nevezetesen az, hogy mes­tereket nevezzünk ki a nagy szak­tudású munkások soraiból. Mi általában 18 éves és 21 éves fia­­­talokat küldünk a megfelelő tan­folyamok elvégzése után a mes­terképző iskolákba, olyanokat, a­­kik nehezen tudják irányítani a termelést, mert előzőleg nem ren­delkeztek munkásokként a szük­séges gyakorlattal. Felül kell vizs­gálnunk ezt a törvényt, termelé­si gyakorlattal rendelkező embe­reket kell kiválasztanunk a mes­teriskolákba, s gondoskodnunk kell megfelelő kiképzésükről ah­hoz, hogy rendelkezzenek a ter­melés szervezői és vezetői számá­ra szükséges ismeretekkel. Termé­szetesen, ott ahol ez szükséges­nek mutatkozik, esetenként meg kell engednünk, hogy olykor nagy szaktudású munkásokat nevezze­nek ki mesterekké, hogy aztán időközben elvégezzék a megfelelő tanfolyamokat, amelyeket egyéb­ként minden vállalatban megszer­veztünk. Itt felmerülnek más as­pektusok is — a bérezéssel, az érde­keltséggel összefüggésben —, e­­zeket azonban külön megvizsgál­juk, hogy minél jobban oldjuk meg ezt a problémát. Igaz, hogy mi megállapítottunk bizonyos korrelációt a tarifa szerinti bér tekintetében, de nincs elég jól megoldva az a probléma, hogy a mester jövedelmét szorosabban egybekapcsoljuk a vezetése alatt álló termelőosztály vagy­­műhely által elért eredményekkel. Tanul­mányoznunk kell ezt a kérdést és megfelelően meg kell oldanunk. De, ebből kiindulva, nem­ ter­jeszthetjük ki ezeket a mentesíté­seket mérnökökre, kutatókra stb. — csak az illető kategóriák szá­mára törvényesen előírt határok keretében és esetekben. Ma mégis van megfelelő számú felső- és középfokú káder, és nem mond­hatnánk, hogy nem tudjuk ellátni az összes szektorokat megfelelő szolgálati idejű emberekkel. Ter­mészetesen vannak egyes kis ki­vételek is, amikor, esetenként megadják a szükséges hozzájáru­lást. Általában azonban ma abban a helyzetben vagyunk, hogy el­mondhatjuk, nem szükséges a törvényes előírásoktól való elté­résekhez folyamodni egyes szek­torok káder­szükségleteinek fede­zéséért. A továbbiakban szeretném fel­hívni a figyelmet egy olyan kér­désre, amelyet rendkívül fontos­nak tartok. Arról van szó, hogy a fővállalatok vezetőségeinek gon­dot kell fordítaniuk a dolgozók szociális problémáira, munka- és életkörülményeik javítására. Ter­mészetesen vannak szervezetek, a­­melyek nagy szerepet töltenek be ebben a tekintetben, de a fővál­lalatoknak, vezetőségeiknek is be­hatóan figyelemmel kell kísér­niük, hogy megvalósuljanak a jö­vedelmek növelésére vonatkozó előirányzatok, javuljanak a mun­kafeltételek, hogy minél jobban valóra váljanak az ezeket a fel­tételeket biztosító intézkedések és más szociális jellegű előirányza­tok. Azt akarjuk, hogy ebben az ötéves tervben a mai 27 000 böl­csődei férőhelytől eljussunk a 80—100 000-ig; ez segíteni fog a probléma jó megoldásában. Több gyermekotthon lesz, úgyszintén jelentős számú helyet létesítünk ifjúsági otthonokban. Előirányoz­zuk megfelelő, a dolgozók szük­ségleteivel és igényeivel arány­ban álló kantinok szervezését. Számos előirányzatunk van más szociális érdekű problémák meg­oldásával kapcsolatban, de ezek­re már utaltam. Ami a lakásokat illeti, tudják, hogy 500 000 lakás építését irányoztuk elő, s ezt va­­lószínűleg túlszárnyaljuk; már most kiegészítettük a fővárosi la­kásépítési tervet 15 000 lakással- Ha komolyan foglalkozni fogunk mindezeknek az előirányzatoknak idejében való teljesítésével, szá­mottevő haladást érünk el sok olyan kérdés megoldásában, a­­melyben ma még vannak bizo­nyos nehézségeink. Természetesen nem mondhatjuk azt, hogy öt é­­ven belül teljesen megoldjuk a lakáskérdést, mert az igények e­­zen a téren növekednek, olyan emberek, akik ma szerényebb házban laknak, holnap feltétlenül nagyobbá akarnak költözni, ami természetes is; sok időnek kell el­telni, amíg elmondhatjuk, olyan lakásállományt biztosítottunk, a­­mely mindenki kívánsága szerint kielégíti az összes igényeket. De ilyen vonatkozású előirányza­tainkat nyomon kell követni és példásan meg kell valósítani. Úgy vélem, tekintetbe kell ven­nünk számos itt elhangzott javas­latot a fővállalatoknak biztosítan­dó alapokra és anyagi eszközökre vonatkozóan, hogy ilyen szociális jellegű előirányzatokat — laká­sok, bölcsődék, kantinok, ottho­nok — valósíthassanak meg, gondoskodva így az alkalmazottak és az illető vállalat szorosabb kap­csolatáról. Amint a 23 August alkalmazottainak közgyűlésén is mondottam, lakásokat fogunk szét­osztani a vállalatok útján is, a bölcsődék, otthonok hálózatának fejlesztésével és más, szociális jellegű intézkedésekkel elérjük, hogy az alkalmazottak jobban ragaszkodjanak a vállalathoz, ahol dolgoznak. Olyan tényező lesz te­hát ez, amely voltaképpen erősí­teni fogja a vállalatok szerepét, kapcsolatukat a dolgozók tömegé­vel. Ebből a szempontból úgy vé­lem, helyes újból megvizsgálni és bővíteni a fővállalatok és a vál­lalatok feladatkörét. Nem beszéltem minisztériumok­ról, mert róluk más alkalmakkor is szó esett. Világos azonban, hogy a gazdasági fővállalatok és válla­latok feladatkörének bővülésével együtt módosul a minisztériumok mai szerepe is. A minisztériumok­nak le kell mondaniuk számos múltbeli gyakorlatról, amikor az összes problémák megoldásával foglalkoztak, s e kérdések nagy részét át kell engedniük az új gazdasági szervezeteknek, hogy ezek feleljenek majd értük. Ez­zel szemben a minisztériumoknak nagyobb figyelmet kell fordíta­niuk az általános vezetés kérdé­seire, ezek egységes megoldására mindazon szektorokban, amelyek­kel foglalkoznak. Ilyképpen a mi­nisztériumok valóban perspektivi­kus képet nyerhetnek, nagyobb figyelmet fordíthatnak az új be­vezetésének, a kutatás egységes megszervezésének a problémáira, az illető ágazatok általános veze­tési kérdéseinek a megoldására. A szerint az elgondolás szerint, amelyről eddig beszéltem, igen nagymértékben megnövekedik a fővállalatok és a vállalatok fela­datköre. De nem szeretném, ha va­lakinek az lenne a benyomása, hogy ezek után az intézkedések után már nem kell biztosítanunk tovább az egész gazdasági tevé­kenység egységes, központi vezeté­sét. Egy szocialista államban elkép­zelhetetlen a gazdaság vezetése egységes irányítás nélkül, az egész gazdaság áttekintése nélkül! Ebben a vonatkozásban rendkívül nagy mértékben növekszik­ az­­ Állami Tervbizottság, a Pénzügyminiszté­rium, általában a csúcsszervek sze­repe. Természetesen ezeknek nem kell majd egész sor részletkérdés­be bocsátkozniuk, de az egész nem­zetgazdaság haladása szempontjá­ból lényeges kérdés, biztosítani az összes ágazatok és tevékenységi területek harmonikus fejlesztésé­nek jó orientálását és tervezését. Határozottabban hozzá kell lát­nunk továbbá a statisztika, a nyil­vántartás egyszerűsítéséhez, és ál­talában az informatika jobb meg­szervezéséhez — ezek lényegbe vágó fontosságú intézkedések az operatív vezetés biztosításához, a gazdasági egységek előtt álló összes feladatok jó megoldásához. A tanácskozás során felvetettek néhány, a szállítással kapcsolatos kérdést is. A szállítási tevékenység javítására komoly gondot kell for­dítani, mivel rendellenes dolog az, hogy e szektor fogyatékosságai ne­hézségeket okozzanak a gazdasági tevékenységben. Köztudomású, hogy ebben az ágban a felszerelés többé-kevésbé kielégítő, s így jól megszervezett szállítással kellene rendelkeznünk. A szállítási kapa­citást azonban nem használják ki megfelelően, még mindig nagy az időpazarolás; általában megállapít­hatjuk, hogy a szállítás nem járult hozzá megfelelő módon a gazdasá­gi tevékenység jó és idejében tör­ténő ellátásához. Ami a tanácskozáson megvitatott törvénytervezeteket illeti, az ezek­kel kapcsolatban elhangzott javas­latok zömével egyetértek. A stá­tusnak mintaként kellene szolgál­nia, mivel nem adhat olyan meg­oldásokat, amelyeket az összes egységekben egyformán alkalmaz­hatnak; a státusnak néhány köte­lező általános rendelkezést kell tar­talmaznia, hogy ezek alapján min­denki saját szabályzatot vagy stá­tust készítsen magának. Talán va­lóban jó volna e rendelkezéseket egyetlen törvénybe foglalni. Ami a műszaki-anyagi ellátásra vonatkozó törvényt illeti, azt hi­szem, indokoltak a javítására vo­natkozólag elhangzott javaslatok. Terjesszük elő ezt a törvényt egy­idejűleg az ez évben elkészítendő tervezési törvénnyel. Általában egyetértek azzal, dolgozzuk ki a törvényeket olyképpen, hogy ne legyen szükség utasításokra vagy határozatokra alkalmazásukhoz. E­­g­yébként már más alkalmakkor is hangsúlyoztam ezt a kérdést. Ma­ga a törvény legyen az a keret, amely vezéreljen mindenkit tevé­kenységében! E napok tanácskozásai alapján intézkedéseket kell tennünk tevé­kenységünk javítására. Több fele­lősséggel kell cselekednünk az in­tézkedések foganatosításában, biz­tosítanunk kell a nagyobb stabili­tást a vállalatok termelőtevékeny­ségének megszervezésében. Tartsuk szem előtt a megbeszélések kereté­ben folytatott tapasztalatcserét és cselekedjünk megfelelően munka­stílusunk és­­módszereink további javítása érdekében. El kell érnünk az egész tevékenység vezetési szín­vonalának általános emelkedését, oda kell hatnunk, hogy az összes fővállalati és egységvezetők, az összes gazdasági aktivisták több fi­gyelmet fordítsanak szakismereteik gyarapítására, a modern vezetési módszerek elsajátítására, hogy ki­fogástalanul teljesíthessék a rájuk háruló rendkívül nagy feladatokat. Kétnapos tanácskozásunk kü­lönleges jellegének folytán a meg­beszéléseken kevesebb szó esett az 1971-es termelési tevékenység gyakorlati kérdéseiről. Nem sze­retném azonban, ha ezen azt érte­nék, hogy hazatérve csak a szer­vezési kérdésekkel kell foglalkoz­nunk és megfeledkezhetünk a lé­nyegesről"' ** a termelési terv­ tel­jesítésének biztosításáról. ■ Önök ism­erik az 1971­—1975-ös új ötéves terv előirányzatait, mi­vel több ízben megvitattuk azo­kat a vállalatokkal, a fővállalatok­kal és a minisztériumokkal, a párt- és állami aktívával együtt. Az ötéves terv rendkívüli felada­tokat állít elénk a termelés gyors ütemű fejlesztése tekintetében valamennyi ágazatban, a termé­kek minőségének javítása, a gazdasági tevékenység vala­mennyi oldalának minőségi ja­vítása terén. Ezek a feladatok — amelyek az egész társadalom sokoldalú fejlesztésének szüksé­gességéből fakadnak — maradék­talanul megvalósíthatók. Teljesí­tésük megköveteli az egész nép alkotó energiáinak és képességei­nek beható mozgósítását, az in­tenzív és kitartó munkát minden tevékenységi szektorban. A X. pártkongresszuson kijelölt­­ összes feladatok megvalósításával orszá­gunk még inkább megközelíti a gazdaságilag fejlett államokat, ú­­jabb lehetőségeket teremt az ösz­­szes városi és falusi dolgozók jö­vedelmének, a reálbérnek, a szo­ciális-kulturális kiadásoknak a to­vábbi növekedéséhez, a nép élet­színvonalának általános emelke­déséhez, ami legfőbb célja pár­tunk és államunk egész politiká­jának. Az 1971-es esztendő döntő fon­tosságú az egész, ötéves­­end tel­jesítése szempontjából. Az év első két hónapjában az iparban, az építkezésben és más ágakban el­ért eredmények alapján jogosan mondhatjuk, hogy az 1971. évi tervet jól előkészítettük, sikerrel kezdtük meg az új ötéves tervet. Biztosak vagyunk abban, hogy az ipari fővállalatok, az­ összes gaz­dasági egységek tovább fejlesztik ezeket a sikereket, lankadatlanul fognak dolgozni az új ötéves terv­ben előirányzott összes célkitűzé­sek és feladatok megvalósításáért. Mindannak, amit a tanácskozáson megvitattunk, az összes megtár­gyalt kérdéseknek elő kell­­ segí­teniük, hogy példásan teljesítsük a termelési feladatokat. Felkérem az összes elvtársakat, tegyék meg a szükséges intézkedéseket, hogy az ez évi tervet teljes egészében és kifogástalanul teljesítsük. Biz­tosítsuk a tervbe vett beruházá­sok megvalósítását és az összes kapacitások határidőben történő üzembe helyezését — minden szempontból csak hasznunkra vá­lik, ha minél több kapacitást már hamarabb használatba adunk. Tel­jesítsük az exportra vonatkozó előirányzatokat is, amit vala­mennyi termelőegység lényeges feladatnak kell hogy tekintsen! Ezzel kapcsolatban szeretném újból kiemelni a szakszervezeti szervek rendkívül fontos szerepét az itt felvetett összes kérdések megoldásában. A szakszervezetek­nek tevékenyebben részt kell ven­niük az ipari fővállalatok és gaz­dasági egységek általános tevé­kenységének javítását célzó egész munkában, az összes idei tervfel­adatok példás megvalósításában. Egyszersmind szeretném ez al­kalommal is kiemelni, milyen je­lentős szerep hárul ebben a te­kintetben a megyei pártbizottsá­gokra és a pártszervezetekre. Úgy vélem, fölösleges ismételnem, mennyire szükséges, hogy a párt­titkár — minden jogával és köte­lességével — részt vegyen az igazgató bizottságban, tehát fele­lősséget is vállaljon a hozott ha­tározatokért. A párttitkár tekin­télye attól függ majd, ahogyan dolgozik, de legyen világos min­denki számára, hogy a tekintély nem a problémákon kívül marad­va, megfigyelőként , vívható ki, hanem csakis behatolva a prob­lémák lényegébe és megfelelő megoldásuk érdekében cseleked­ve, egyesítve ebből a célból a vállalat, a kommunisták, a dol­gozók összes erőit. Ha nem így cselekszik, nem lesz tekintélye­ a vállalatban és, következésképpen, az alapszervezetnek i­s valószínűleg olyan elvtársát kell titkárrá vá­lasztania, aki valóban vezetni tud­ja ezt a tevékenységet. Egyéb­ként bárkivel megtörténik, az igazgatót is beleértve, hogy elveszti tekintélyét, ha nem dol­gozik jól. És amint már előbb is mondottam, ez a tekintély úgy jön létre és úgy marad meg, ha határozottan cselekszünk az illető vállalat tevékenységében felme­rülő különféle problémák megfe­lelő megoldásáért. Csak akkor lesznek jó párttitkáraink, jó igaz­gatóink, jó kádereink, akiknek tekintélyük van! (Hosszantartó taps). Végül ki szeretném nyilvánítani azt a meggyőződésemet, hogy a tanácskozás munkálatai elősegí­tették az új gazdasági szerveze­tek­ szerepének és feladatainak jobb megértését, s ennek alapján konkrét intézkedések történnek a tevékenység javítására valameny­­nyi gazdasági szektorban. Éppen ezért az összes jelenlévőknek, az összes vállalatok és fővállalati státusú­ egységek vezetőségeinek, valamint alkalmazottaiknak újabb sikereket kívánok azoknak a fel­adatoknak a teljesítésében, ame­lyeket a X. pártkongresszus a ha­za gazdasági és társadalmi fejlesz­tésére, az anyagi és szellemi ja­vak termelésének tökéletesítésére, egész népünk jólétének és civili­zációs fokának növelésére­­ jelölt ki. Mindenkinek jó egészséget és boldogságot kívánok! (Hatalmas, hosszantartó taps). A brassói Steagul Rosu teherautógyár látképe

Next