Vörös Zászló, 1971. szeptember (23. évfolyam, 208-233. szám)

1971-09-01 / 208. szám

VÖRÖS ZÁSZLÓ A formális bizonylatok kiadása törvénybe ütköző cselekedet Vezessünk óvatosabban idegen, ismeretlen kocsival! Az idén is több vállalati alkal­mazott jelentkezett a milíciánál C, D és más kategóriájú hajtási en­gedély megszerzése végett. Mint ismeretes, a díjmentes vizsgázta­tást igénylőknek pecsétes írást kell felmutatniuk, amelyben a vállalat vezetősége igazolja, hogy az illető személy munkahelyén tanfolyamon felkészült és a hajtási engedély megszerzése után gépjárművezetői beosztásban fog dolgozni. Vajon a gazdasági egységek ve­zetőségei miként teljesítik a közúti közlekedésről szóló 328-as számú törvényerejű rendelet alkalmazásá­ra vonatkozó szabályzat 111 -es szakaszában foglalt kötelezettsége­ket? Íme mit tapasztaltunk. A marosvásárhelyi közüzemek­ben Balla László, Kosztándi Ká­roly, Nago Ioan és Alexandru Rus gépjárművezetőket kerestük, de e­­gyiküket sem találtuk a volán mel­lett. Bálla továbbra is géplakatos maradt, Nago vízszerelő, Rus sze­relő lakatos. A negyedik sofőr, a­­kiért a vizsgáztatás előtt a Köz­üzemek Igazgatósága felelősséget vállalt, már meg is kapta az át­helyezését az Építkezési Tröszthöz. Egy másik vállalattól, az IREM- től nyilvántartásunk szerint tizen­egyen vizsgáztak, de amint kide­rült, sem Petru Cimpian, Demeter Béla, Dobos Albert, Fekete Ferenc, Moldovan Gheorghe, Márton And­rás, Petru Odobean, Petru Soca­­ciu, sem a többiek nem dolgoznak gépkocsin. Mivel magyarázza a vállalat vezetősége a rendellenes helyzetet? Válaszként kezünkbe ad­tak egy dossziét a Villamosener­­gia-ipari Minisztériumtól kapott u­­tasítással. E szerint: „A közlekedé­si szabályzat 111 -es szakaszában foglaltak lehetőséget teremtenek arra, hogy minél többen elnyerjék a hajtási engedélyt. Azok a kar­bantartó villanyszerelők, akik gép­kocsivezetői funkciót is betöltenek, megkaphatják a fizetési keretben szereplő gépkocsivezető-alapbér 25 százalékát is fizetéspótlékként". Sajnos, a minisztérium utasítása egy igen-igen fontos dolgot nem tisztáz, éspedig azt a kötelezettsé­get, hogy a hajtási engedély meg­szerzése után az illető személynek gépkocsivezetőként kell dolgoznia. Amint megtudtuk, a villanyszere­lők nem is szeretnének gépkocsi­­vezetői inkadrálást kapni, mert így kevesebbet keresnének. Ezt min­denki tudja a vállalatnál, mégis kiadnak vizsgáztatásra jogosító bi­zonylatokat. Találkoztunk olyan személyekkel is, akik a hajtási en­gedély megszerzése után katego­rikusan megtagadták, hogy a vo­­lán mögé ültessék őket. Számos konkrét példával bizo­nyíthatnánk még, hogy több válla­latvezető felelősségvállalás nélkül hitelesíti a gépkocsivezetők vizs­gáztatásához szükséges bizonyít­ványokat. Éppen ezért ismételten fel szeretnénk hívni az illetékesek figyelmét arra, hogy csak a lehe­tőségek alapos mérlegelése után adjanak ki ilyen igazolást, mert különben a törvény előírásaival ke­rülnek ellentétbe. VASILE SASU főhadnagy Bizonyos idő elteltével az autó­sok többsége otthonosan érzi ma­gáit a kocsijában. Reflexsze­rűen nyúl a kapcsolókhoz, a lábával hajszálpontosan, rásterkiintés nélkül eltalálja a pedálokat, ismeri már az autó útfekvését, kanyarstabilitá­sát, alul, vagy túlkormányzott jóságát, szélérzékenységét stb. Egyszóval, a legváltozatosabb utazási körülmé­nyek között is tudja, előre érzi, ho­gyan fog viselkedni a kocsi. Pon­tosabban az ő kocsija. Mert egé­szen másiként történik, ha egy ide­gen vagy meg nem szokott autó kormánykereke mögött kénytelen hosszabb vagy rövidebb utat meg­tenni és így kivédeni a rendes kö­­rülmények között esetleg problémát nem jelentő veszélyhelyzeteket. Ez is olyan dolog, amire érdemes fel­figyelnie és számítania a kezdő au­tósnak. Tudományos vizsgálatok szerint minden gépjárművezető átlagosan másfél óránként találja szembe ma­gát a forgalomban kritikus helyzet­tel és havonként egyszer-kétszer olyannal is, amit, ha nem tud kivé­deni, könnyen balesetet szenved­het. Hogy ezekből a kritikus hely­zetekből baj nélkül kerüljön ki, a vezetett autó konstrukciós adottsá­gaival járó erényeket és gyengé­ket egyaránt ismernie kell. Különö­sen a régebbi típusú kocsiknál ta­pasztaljuk, hogy ha hirtelen fékez­ni kell, a hátsó kerekeken túl nagy fékerő lép fel- A kocsi ilyenkor még száras úton is könnyen megfázol. A korszerű autóknál a fékerő meg­oszlása szem­pont­jaiból különb­böző változásokka­l találkozunk. Rena “Sze­rint nagyobb fékező erő jut az első kerekekre és kevesebb a há­tsók­­ra, s így a kocsi fékezés közb­­en és után irányváltoztatás nélkül foly­tathatja útját. Seik korszerű autó futóműve fé­kezőkorlátozó (bio­­kitolás gátló) berendezéssel is ren­­del­k­e­­zik, amely biztosítja fékezés idején is a kerekeik forgó mozgásé­­t, s így a maximáles fékh­atá­st. Ha orrnehéz autóval üz­esszük a kanyart, azt tapasztaljuk, hogy a gépkocsi elejét sokkal erő­­teljeseb­ben húzza kifelé a centri­tugális e­­rő, mint a könnyebb­­ látsó részt. Ennek következtében a jármű igyek­szik a kanyart „bővíte­nni“. A kanyar­ban haladó falrnehé­z autónak vi­szont a végét taszítja , nagyobb mér­tékben kifele a cent­rifugális erő. A szél ereje szár­mottevően foto­­zódi­­k a haladási s­­ebességgel. Ép­pen ezért szélérzé­­kenynek ismert kocsi­kat hajtsuk.*L­­­assabban, külö­nösen a széltől ve­­dett részekből való kis- és belépés­nél. Erdők, dom­bok, házsorok köz­ött vezető úton legyünk mindig kés­­zen arra, hogy a szél hirtelen támar­dását kormány­zással azonnal ellen­súlyozzuk. Ha­sonló a helyzet akkor­­,és ha nagy sebességgel egy tehera­utót előzünk meg és a két kocsi közé, ott keletke­ző szélerő valósággal a t­eherautó old­alfalára vagy mögé igyekszik vonzani az autónkat. bíró József ka­pitány Két veszélyforrásra szeretnénk figyelmeztetni e képekkel az illetéke­seket. Marosvásárhelyen a Bolyai utcánál a zebra a szálloda felöli sarokra került, míg a gyalogos átkelőhelyet jelölő tábla a Corso áru­házhoz. A kérdés: ki közlekedik szabályszerűen, a sárga csíkozás, il­letve a világító tábla után igazodó gyalogos és járművezető. Avagy kinek adnak igazat, ha a közlekedési jelek elhelyezőinek figyelmet­lensége miatt baleset történik? A Hosszú utcában, az új poliklinika közelében fényképeztük le ez­t a hibásan festett zebrát. Könnyen megeshetik, hogy a közeledő járr­­ap­­től megriadó gyalogos nekiszalad a járdaszéli bokornak, esetleg fel is bukik a kifeszített drótokban. Tudni szeretnénk, hogy ha már ne festették arrább a csikókat az aszfaltra, miért nem vágták ki azó­ta sem a zebra előtti virágokat? A radar szeme mindent lát... — Itt 01, itt 01, hívom a 02-t!... Vétel. — Igen, tessék, itt 02... Vétel. — Állítsák le a 21 MS 1392-es teherautót és büntessék meg a ve­zetőjét gyorshajtásért. A radar 55 km/órát jelzett Maroskeresztúr te­rületén a 40 helyett, amennyi a megengedett sebesség. A tehergépkocsi vezetője egyelő­re mit sem sejt arról, hogy lefigyel­ték. Egyenletes sebességgel hajt a Vegyikombinát felé. Most az út szé­lén álló kiskocsi mögül kilép és megállást int egy milicista. A sofőr tagad. A forgalom ellenére újból megkeresi társait az éter hullámain. Most már a sofőr füle hallatára hangzik el a rádiójelentés: „A Traf­­fipax-szal összekapcsolt radar le is fényképezte a gépkocsit. A képen felismerhető az autó rendsz közlekedési sebessége és a felvétel készítésének időpontja, év, hónap, nap, óra, perc". Serban Joan, a dicsői Autóközpont sofőrje tovább­ra is kételkedik az ellene emelt vád megalapozottságában. Már siet is a kocsijához, hogy tanúnak hívja a rádiogrammot, miszerint tiszteletben tartotta a sebesség­­korlátozási előírást. De nincs sze­rencséje, a teherautón lévő mű­szer is 55 km/órát regisztrált. A konklúzió: Serban rosszul emléke­zett. .. Reccsen a hangszóró, újabb érte­sítés jön a radarral fölszerelt ko­csitól. 80 kilométerórás sebesség­gel közlekedett az­­ AB 1273-as személyautó. — Elismerem, hogy gyorsan hajtattam, temetésre sie­tünk Marosvásárhelyre — nyilatko­zik a szabálysértő. — Helyben fi­zet, vagy készítsünk jegyzőköny­vet? — kérdi tőle a milicista tiszt. A bajbajutott már nyúl a pénze után, csakhogy szabaduljon, de a felesége idegesen közbeszól. — Hagyjanak, uraim, gyermekeink vannak! A védőbeszéd ismerős: „Sietek, sürgősen el kell jutnom...", „A gyermekeink szájától veszik el a pénzt, ne büntessenek", stb. A gyermekek érdekes módon és büntetésfizetéskor jutnak eszük­be és nem az esztelen rohanás k­­­z­­ben. Egymás után közli az URH a jó és a radar kezelője a szabálysé­rő gépkocsik bejegyzési számi 21 MS 2 742; 31 MS 414; 1­1­MS 1888; 1 MS 1759 ; 46 MS 1 19, 5; 31 NT 1 067; 31 MS 1 193; 1 S 172­3; 21 MS 2 331; 31 BN 619. .. és m. 5. sokat. Ion Valea, Traian Raica i­­s még több gépkocsivezető igazság­talanságot szimatol, de a műszere­k pontos feljegyzései ellen ninc­­s apelláta. Hogyan működik a „Milifia" st­­­.­irató kocsik rádiólokációs bérön­zése? A kis méretű radarkész­­ülék össze van kapcsolva a már k­oráb­­ban ismertetett Traffipax név­ű fény­képezőgéppel. Ha például a radart beállítják a 60-as sebes­­ségre, a Traffipax minden ennél gyorsabban haladó gépjárművet automatikusan lefényképez­i vele együtt a mű­szerek számlapjait is. Az exponá­lást halk kattanás jelzi, s az ultra­­rövidhullámú adót kezelő milicista máris közli társaival a szabálysér­tés körülményeit, illetve adatait. Jellemző az itt leírt korszerű ké­szülék teljesítményére, hogy már üzembe helyezésének első három napján 1025 gépjárművet regiszt­rált és 150 szabálysértést leplezett le. Tehát vigyázat, gépjárműveze­tők! Ezután jó lesz minden sebes­ségkorlátozási előírást betartani és nemcsak akkor lassítani, ha mili­cista áll az úton. Mert a radar­­készülék „szeme" mindent lát, vele nem lehet vitatkozni. P. POPSOR Ilyen egy radar-Traffipax felvétel 3 Közületi járművet magáncélra ? Becsületes ember, ha nincs saját kocsija, buszra, vonatra, hajóra, repülőre vátt jegyet. De van, aki másként gondolkodik. Miért költekezzek, ha vállalati, intézményi kocsival ingyen utaz­hatok? Meg aztán olykor pénzt is hoz a házhoz az állami vagy szövetkezeti autóval tett kiruc­canás. Nap mint nap, a szélró­zsa minden irányában közleked­­nek feketén fuvarozó teherautók és személygépkocsik. De különö­sen hét végén és a pihenő-, ki­ránduló helyek felé tartanak elő­szeretettel hivatali kocsik, bizo­nyos főnökökkel és családjukkal, rokonaikkal, barátaikkal, vagy egész egyszerűen, fizetőképes utasokkal. Ilyen helyzetben találták a köz­lekedés ellenőrei Varga Károlyt, a marosvásárhelyi DCA alkalma­zottját, az­­ MS 4693-as személy­­gépkocsi volánja mögött. Varga Nyárádköszvényesről a megye­központba igyekezett három személlyel, állítólag a vállalat egyik felelős beosztású szemé­lyének utasítására. Mert külön­ben, szegények zsebükben az útlevéllel, elszalasztják a vona­­tot. Moldovan Maria, a bándi mtsz könyvelőnője is praktikusan gon­dolkozik. Egy augusztusi vasár­­nap reggel utasítást ad Hatházi Sándor gépkocsivezetőnek, hogy vigye el az általa jóváhagyott, táblázatra felírt öt személyt Ba­jára. (este 9-kor jöttek vissza). Az ellenőrző szervek érdeklődé­sére azt válaszolja, hogy szóbeli engedélyt kapott az mtsz elnö­kétől a szállításra és a fuvardí­jat azért nem számították ki, mi­vel nem tudták, hogy milyen tá­volságra van egymástól a két helység. Egy harmadik eset „hőse" Nagy András, a Húsipari Válla­lat zárt tehergépkocsijának ve­zetője. Szombat lévén Nagynak az az ötlete támadt, hogy föl kel­lene menni Szovátára. Került is egy csomagolóanyag-szállítmány málnási rendeltetéssel. Hogy az értékes terv biztosan eljusson rendeltetési helyére, a kocsiban helyet foglaltak Mijiga Ecateri­­na forgalmista, David Juliu szál­lítási felelős és még egy személy. Mivel azonban Vásárhely és Málnás között tekintélyes a tá­volság, csak vasárnap értek vis­­­sza Szovátára. A patakmajornál kötöttek ki, miért ne, hiszen a vállalati kocsi tartályában bő­ven volt még benzin. Augusztus 24-én történt a kö­vetkező: Lupeanu Justin, a dicsői területi kórház sofőrje arra a kö­vetkeztetésre jutott, hogy a men­tőkocsiban egészséges embere­ket is lehet szállítani. Fel is vett három személyt, két bőrönddel és... egy beteget is. Mit sem törődött azzal, hogy a beteget zavarja az utasok jelenléte, meg hogy a fel- és leszállással érté­kes percek vesztek el. Márpedig olykor nem perceken, pillanato­kon múlik az ember élete. Még szerencse, hogy jólelkű, a beosztottaikról messzemenően gondoskodó emberek is vannak ezen a világon. Olyanok, mint például Porsca I. mérnök, a ré­gen,­ám a­rácsi farmjának mér­nöke. Mert egyébként hogy is vitt volna el hat felnőttet és u­­gyanannyi gyermeket Precup Augustin a műhelykocsival Bács­ról Palotailvára. A főnök szóbeli engedélye és menetlevél nélkül? íme, hogyan találják fel ma­gukat egyesek. Kéz kezet mos alapon. A társadalommal szem­beni kötelezettségek megtaga­dásával. Hát igen, az ilyen, szo­cialista társadalmunk alapelvei­től idegen megnyilvánulásoknak véget kell vetni! Senkinek se en­gedjük meg, hogy összetévessze e két fogalmat: közös és enyém. V. S. Nem bukósisak! Egy motoros hozta be a ké­pen látható sisa­kot szerkesztő­ségünkbe arra kérve, döntsük el, hogy szabad­-e viselnie. Ugya­nis mint mondotta, korábban több milicista úgy nyilatkozott róla, hogy jó, legutóbb viszont egy kapitánytól, akiknek a mel­lé­kútról kijőve állítólag nem ad­ta meg az elsőbbséget, bünte­tést lopott azon a címen, hogy a sisak nem szabályszerű. Nem tudjuk, hogy a panasz­tevő B. B. szabályszerűen ka­­nya­rodott-e ki a fő útra, mielőtt pénzbírságban részesítették vol­na. Abban viszont bizonyosa­k vagyunk, hogy a bemutatott si­sak munkavédelmi rendeltetésű, ehhez hasonlót használnak épí­tők, szerelők, bányászok stb. (még a lámpa felerősítésére szol­gáló lemezsín is rajta van). Két­ségtelen, hogy arrra a célra, a­­melyre készítették — felül­ről jö­vő ütések kivédésébe — tökéle­tesen megfelel. De nem nyújthat kellő bizton­ságot a száguldás közben felbukó motorosnak és utasának. A képen bemutatott sisakot az ál­lhoz csak egy zsinór rögzíti, mely könnyen meglazul kritikus helyzeteikben. S ha tör­ténetesen rajta is marad a si­sak esés közben a motoros fe­jén, nem nyújt kellő védelmiét a tarkó és a fül tájékán, úgy mint az igazi motoros sisak. (Az újabb típusú bukósisakok páncélja a fület is védi). A Megyei Milícia forgalmi osztályán érdeklődé­sünkre a­zt is közölték, hogy a vitatott típusú sisak fényellenző­­je külön veszélyt rejt magában, mert az előre ugrró éles és ke­mény simléderével a motorkerék­pár utasa fékezésre vagy ütkö­zésre előre lendülve megsebez­heti a vezetőt. Végül, bár nem tartozik szóró­­san a tá­rgyhoz, megjegyezzük, hogy tudomásunk szerint ilyen típusú sisakot nem hoz forga­lomba a kiskereskedelem. Aki tehát motorozásra használja, az az álla­mi vagy szövetkezeti tu­lajdont képező munkavédelmi felszerelésre tesz kezet. Hogy ez miért nem helyes és becsületes dolog, azt úgy hisszük, fölösle­ges magyarázni. A. L Szabálysértések - képekben A túlzott sebesség, valamint a fékrendszer hibája miatt felborult Go pozdorjává tört a Drac­loan által vezetett teherautó. A rakodófelüle­ten tartózkodó négy munkás közül egy életét vesztette A kiskorú Csíki Sándor Józsefet mint többszörös biciklitolvajt jól is­merik a marosvásárhelyi milicián. Amikor ez a felvétel készült, ismét egy „kölcsönvett“ kerékpárral igyekezett valahova. Augusztus első vasárnapján éjjel előzés közben, kanyarban, az út bal oldalán haladva, nagy sebességgel frontálisan összeütközött egy teherautóval a képen már csak roncsokban látható 1300-as FIAT sze­mélygépkocsi. Vezetőjén, Csíki Jánoson kívül, akit az alkohol a halál­ba kergetett, az autóban ülő két másik személy is megsérült.

Next