Vörös Zászló, 1971. szeptember (23. évfolyam, 208-233. szám)
1971-09-01 / 208. szám
VÖRÖS ZÁSZLÓ A formális bizonylatok kiadása törvénybe ütköző cselekedet Vezessünk óvatosabban idegen, ismeretlen kocsival! Az idén is több vállalati alkalmazott jelentkezett a milíciánál C, D és más kategóriájú hajtási engedély megszerzése végett. Mint ismeretes, a díjmentes vizsgáztatást igénylőknek pecsétes írást kell felmutatniuk, amelyben a vállalat vezetősége igazolja, hogy az illető személy munkahelyén tanfolyamon felkészült és a hajtási engedély megszerzése után gépjárművezetői beosztásban fog dolgozni. Vajon a gazdasági egységek vezetőségei miként teljesítik a közúti közlekedésről szóló 328-as számú törvényerejű rendelet alkalmazására vonatkozó szabályzat 111 -es szakaszában foglalt kötelezettségeket? Íme mit tapasztaltunk. A marosvásárhelyi közüzemekben Balla László, Kosztándi Károly, Nago Ioan és Alexandru Rus gépjárművezetőket kerestük, de egyiküket sem találtuk a volán mellett. Bálla továbbra is géplakatos maradt, Nago vízszerelő, Rus szerelő lakatos. A negyedik sofőr, akiért a vizsgáztatás előtt a Közüzemek Igazgatósága felelősséget vállalt, már meg is kapta az áthelyezését az Építkezési Tröszthöz. Egy másik vállalattól, az IREM- től nyilvántartásunk szerint tizenegyen vizsgáztak, de amint kiderült, sem Petru Cimpian, Demeter Béla, Dobos Albert, Fekete Ferenc, Moldovan Gheorghe, Márton András, Petru Odobean, Petru Socaciu, sem a többiek nem dolgoznak gépkocsin. Mivel magyarázza a vállalat vezetősége a rendellenes helyzetet? Válaszként kezünkbe adtak egy dossziét a Villamosenergia-ipari Minisztériumtól kapott utasítással. E szerint: „A közlekedési szabályzat 111 -es szakaszában foglaltak lehetőséget teremtenek arra, hogy minél többen elnyerjék a hajtási engedélyt. Azok a karbantartó villanyszerelők, akik gépkocsivezetői funkciót is betöltenek, megkaphatják a fizetési keretben szereplő gépkocsivezető-alapbér 25 százalékát is fizetéspótlékként". Sajnos, a minisztérium utasítása egy igen-igen fontos dolgot nem tisztáz, éspedig azt a kötelezettséget, hogy a hajtási engedély megszerzése után az illető személynek gépkocsivezetőként kell dolgoznia. Amint megtudtuk, a villanyszerelők nem is szeretnének gépkocsivezetői inkadrálást kapni, mert így kevesebbet keresnének. Ezt mindenki tudja a vállalatnál, mégis kiadnak vizsgáztatásra jogosító bizonylatokat. Találkoztunk olyan személyekkel is, akik a hajtási engedély megszerzése után kategorikusan megtagadták, hogy a volán mögé ültessék őket. Számos konkrét példával bizonyíthatnánk még, hogy több vállalatvezető felelősségvállalás nélkül hitelesíti a gépkocsivezetők vizsgáztatásához szükséges bizonyítványokat. Éppen ezért ismételten fel szeretnénk hívni az illetékesek figyelmét arra, hogy csak a lehetőségek alapos mérlegelése után adjanak ki ilyen igazolást, mert különben a törvény előírásaival kerülnek ellentétbe. VASILE SASU főhadnagy Bizonyos idő elteltével az autósok többsége otthonosan érzi magáit a kocsijában. Reflexszerűen nyúl a kapcsolókhoz, a lábával hajszálpontosan, rásterkiintés nélkül eltalálja a pedálokat, ismeri már az autó útfekvését, kanyarstabilitását, alul, vagy túlkormányzott jóságát, szélérzékenységét stb. Egyszóval, a legváltozatosabb utazási körülmények között is tudja, előre érzi, hogyan fog viselkedni a kocsi. Pontosabban az ő kocsija. Mert egészen másiként történik, ha egy idegen vagy meg nem szokott autó kormánykereke mögött kénytelen hosszabb vagy rövidebb utat megtenni és így kivédeni a rendes körülmények között esetleg problémát nem jelentő veszélyhelyzeteket. Ez is olyan dolog, amire érdemes felfigyelnie és számítania a kezdő autósnak. Tudományos vizsgálatok szerint minden gépjárművezető átlagosan másfél óránként találja szembe magát a forgalomban kritikus helyzettel és havonként egyszer-kétszer olyannal is, amit, ha nem tud kivédeni, könnyen balesetet szenvedhet. Hogy ezekből a kritikus helyzetekből baj nélkül kerüljön ki, a vezetett autó konstrukciós adottságaival járó erényeket és gyengéket egyaránt ismernie kell. Különösen a régebbi típusú kocsiknál tapasztaljuk, hogy ha hirtelen fékezni kell, a hátsó kerekeken túl nagy fékerő lép fel- A kocsi ilyenkor még száras úton is könnyen megfázol. A korszerű autóknál a fékerő megoszlása szempontjaiból különbböző változásokkal találkozunk. Rena “Szerint nagyobb fékező erő jut az első kerekekre és kevesebb a hátsókra, s így a kocsi fékezés közben és után irányváltoztatás nélkül folytathatja útját. Seik korszerű autó futóműve fékezőkorlátozó (biokitolás gátló) berendezéssel is rendelkezik, amely biztosítja fékezés idején is a kerekeik forgó mozgásét, s így a maximáles fékhatást. Ha orrnehéz autóval üzesszük a kanyart, azt tapasztaljuk, hogy a gépkocsi elejét sokkal erőteljesebben húzza kifelé a centritugális erő, mint a könnyebb látsó részt. Ennek következtében a jármű igyekszik a kanyart „bővítenni“. A kanyarban haladó falrnehéz autónak viszont a végét taszítja , nagyobb mértékben kifele a centrifugális erő. A szél ereje szármottevően fotozódik a haladási sebességgel. Éppen ezért szélérzékenynek ismert kocsikat hajtsuk.*Lassabban, különösen a széltől vedett részekből való kis- és belépésnél. Erdők, dombok, házsorok között vezető úton legyünk mindig készen arra, hogy a szél hirtelen támardását kormányzással azonnal ellensúlyozzuk. Hasonló a helyzet akkor,és ha nagy sebességgel egy teherautót előzünk meg és a két kocsi közé, ott keletkező szélerő valósággal a teherautó oldalfalára vagy mögé igyekszik vonzani az autónkat. bíró József kapitány Két veszélyforrásra szeretnénk figyelmeztetni e képekkel az illetékeseket. Marosvásárhelyen a Bolyai utcánál a zebra a szálloda felöli sarokra került, míg a gyalogos átkelőhelyet jelölő tábla a Corso áruházhoz. A kérdés: ki közlekedik szabályszerűen, a sárga csíkozás, illetve a világító tábla után igazodó gyalogos és járművezető. Avagy kinek adnak igazat, ha a közlekedési jelek elhelyezőinek figyelmetlensége miatt baleset történik? A Hosszú utcában, az új poliklinika közelében fényképeztük le ezt a hibásan festett zebrát. Könnyen megeshetik, hogy a közeledő járraptől megriadó gyalogos nekiszalad a járdaszéli bokornak, esetleg fel is bukik a kifeszített drótokban. Tudni szeretnénk, hogy ha már ne festették arrább a csikókat az aszfaltra, miért nem vágták ki azóta sem a zebra előtti virágokat? A radar szeme mindent lát... — Itt 01, itt 01, hívom a 02-t!... Vétel. — Igen, tessék, itt 02... Vétel. — Állítsák le a 21 MS 1392-es teherautót és büntessék meg a vezetőjét gyorshajtásért. A radar 55 km/órát jelzett Maroskeresztúr területén a 40 helyett, amennyi a megengedett sebesség. A tehergépkocsi vezetője egyelőre mit sem sejt arról, hogy lefigyelték. Egyenletes sebességgel hajt a Vegyikombinát felé. Most az út szélén álló kiskocsi mögül kilép és megállást int egy milicista. A sofőr tagad. A forgalom ellenére újból megkeresi társait az éter hullámain. Most már a sofőr füle hallatára hangzik el a rádiójelentés: „A Traffipax-szal összekapcsolt radar le is fényképezte a gépkocsit. A képen felismerhető az autó rendsz közlekedési sebessége és a felvétel készítésének időpontja, év, hónap, nap, óra, perc". Serban Joan, a dicsői Autóközpont sofőrje továbbra is kételkedik az ellene emelt vád megalapozottságában. Már siet is a kocsijához, hogy tanúnak hívja a rádiogrammot, miszerint tiszteletben tartotta a sebességkorlátozási előírást. De nincs szerencséje, a teherautón lévő műszer is 55 km/órát regisztrált. A konklúzió: Serban rosszul emlékezett. .. Reccsen a hangszóró, újabb értesítés jön a radarral fölszerelt kocsitól. 80 kilométerórás sebességgel közlekedett az AB 1273-as személyautó. — Elismerem, hogy gyorsan hajtattam, temetésre sietünk Marosvásárhelyre — nyilatkozik a szabálysértő. — Helyben fizet, vagy készítsünk jegyzőkönyvet? — kérdi tőle a milicista tiszt. A bajbajutott már nyúl a pénze után, csakhogy szabaduljon, de a felesége idegesen közbeszól. — Hagyjanak, uraim, gyermekeink vannak! A védőbeszéd ismerős: „Sietek, sürgősen el kell jutnom...", „A gyermekeink szájától veszik el a pénzt, ne büntessenek", stb. A gyermekek érdekes módon és büntetésfizetéskor jutnak eszükbe és nem az esztelen rohanás kzben. Egymás után közli az URH a jó és a radar kezelője a szabálysérő gépkocsik bejegyzési számi 21 MS 2 742; 31 MS 414; 11MS 1888; 1 MS 1759 ; 46 MS 1 19, 5; 31 NT 1 067; 31 MS 1 193; 1 S 1723; 21 MS 2 331; 31 BN 619. .. és m. 5. sokat. Ion Valea, Traian Raica is még több gépkocsivezető igazságtalanságot szimatol, de a műszerek pontos feljegyzései ellen nincs apelláta. Hogyan működik a „Milifia" st.irató kocsik rádiólokációs bérönzése? A kis méretű radarkészülék össze van kapcsolva a már korábban ismertetett Traffipax névű fényképezőgéppel. Ha például a radart beállítják a 60-as sebességre, a Traffipax minden ennél gyorsabban haladó gépjárművet automatikusan lefényképezi vele együtt a műszerek számlapjait is. Az exponálást halk kattanás jelzi, s az ultrarövidhullámú adót kezelő milicista máris közli társaival a szabálysértés körülményeit, illetve adatait. Jellemző az itt leírt korszerű készülék teljesítményére, hogy már üzembe helyezésének első három napján 1025 gépjárművet regisztrált és 150 szabálysértést leplezett le. Tehát vigyázat, gépjárművezetők! Ezután jó lesz minden sebességkorlátozási előírást betartani és nemcsak akkor lassítani, ha milicista áll az úton. Mert a radarkészülék „szeme" mindent lát, vele nem lehet vitatkozni. P. POPSOR Ilyen egy radar-Traffipax felvétel 3 Közületi járművet magáncélra ? Becsületes ember, ha nincs saját kocsija, buszra, vonatra, hajóra, repülőre vátt jegyet. De van, aki másként gondolkodik. Miért költekezzek, ha vállalati, intézményi kocsival ingyen utazhatok? Meg aztán olykor pénzt is hoz a házhoz az állami vagy szövetkezeti autóval tett kiruccanás. Nap mint nap, a szélrózsa minden irányában közlekednek feketén fuvarozó teherautók és személygépkocsik. De különösen hét végén és a pihenő-, kiránduló helyek felé tartanak előszeretettel hivatali kocsik, bizonyos főnökökkel és családjukkal, rokonaikkal, barátaikkal, vagy egész egyszerűen, fizetőképes utasokkal. Ilyen helyzetben találták a közlekedés ellenőrei Varga Károlyt, a marosvásárhelyi DCA alkalmazottját, az MS 4693-as személygépkocsi volánja mögött. Varga Nyárádköszvényesről a megyeközpontba igyekezett három személlyel, állítólag a vállalat egyik felelős beosztású személyének utasítására. Mert különben, szegények zsebükben az útlevéllel, elszalasztják a vonatot. Moldovan Maria, a bándi mtsz könyvelőnője is praktikusan gondolkozik. Egy augusztusi vasárnap reggel utasítást ad Hatházi Sándor gépkocsivezetőnek, hogy vigye el az általa jóváhagyott, táblázatra felírt öt személyt Bajára. (este 9-kor jöttek vissza). Az ellenőrző szervek érdeklődésére azt válaszolja, hogy szóbeli engedélyt kapott az mtsz elnökétől a szállításra és a fuvardíjat azért nem számították ki, mivel nem tudták, hogy milyen távolságra van egymástól a két helység. Egy harmadik eset „hőse" Nagy András, a Húsipari Vállalat zárt tehergépkocsijának vezetője. Szombat lévén Nagynak az az ötlete támadt, hogy föl kellene menni Szovátára. Került is egy csomagolóanyag-szállítmány málnási rendeltetéssel. Hogy az értékes terv biztosan eljusson rendeltetési helyére, a kocsiban helyet foglaltak Mijiga Ecaterina forgalmista, David Juliu szállítási felelős és még egy személy. Mivel azonban Vásárhely és Málnás között tekintélyes a távolság, csak vasárnap értek vissza Szovátára. A patakmajornál kötöttek ki, miért ne, hiszen a vállalati kocsi tartályában bőven volt még benzin. Augusztus 24-én történt a következő: Lupeanu Justin, a dicsői területi kórház sofőrje arra a következtetésre jutott, hogy a mentőkocsiban egészséges embereket is lehet szállítani. Fel is vett három személyt, két bőrönddel és... egy beteget is. Mit sem törődött azzal, hogy a beteget zavarja az utasok jelenléte, meg hogy a fel- és leszállással értékes percek vesztek el. Márpedig olykor nem perceken, pillanatokon múlik az ember élete. Még szerencse, hogy jólelkű, a beosztottaikról messzemenően gondoskodó emberek is vannak ezen a világon. Olyanok, mint például Porsca I. mérnök, a régen,ám arácsi farmjának mérnöke. Mert egyébként hogy is vitt volna el hat felnőttet és ugyanannyi gyermeket Precup Augustin a műhelykocsival Bácsról Palotailvára. A főnök szóbeli engedélye és menetlevél nélkül? íme, hogyan találják fel magukat egyesek. Kéz kezet mos alapon. A társadalommal szembeni kötelezettségek megtagadásával. Hát igen, az ilyen, szocialista társadalmunk alapelveitől idegen megnyilvánulásoknak véget kell vetni! Senkinek se engedjük meg, hogy összetévessze e két fogalmat: közös és enyém. V. S. Nem bukósisak! Egy motoros hozta be a képen látható sisakot szerkesztőségünkbe arra kérve, döntsük el, hogy szabad-e viselnie. Ugyanis mint mondotta, korábban több milicista úgy nyilatkozott róla, hogy jó, legutóbb viszont egy kapitánytól, akiknek a mellékútról kijőve állítólag nem adta meg az elsőbbséget, büntetést lopott azon a címen, hogy a sisak nem szabályszerű. Nem tudjuk, hogy a panasztevő B. B. szabályszerűen kanyarodott-e ki a fő útra, mielőtt pénzbírságban részesítették volna. Abban viszont bizonyosak vagyunk, hogy a bemutatott sisak munkavédelmi rendeltetésű, ehhez hasonlót használnak építők, szerelők, bányászok stb. (még a lámpa felerősítésére szolgáló lemezsín is rajta van). Kétségtelen, hogy arrra a célra, amelyre készítették — felülről jövő ütések kivédésébe — tökéletesen megfelel. De nem nyújthat kellő biztonságot a száguldás közben felbukó motorosnak és utasának. A képen bemutatott sisakot az állhoz csak egy zsinór rögzíti, mely könnyen meglazul kritikus helyzeteikben. S ha történetesen rajta is marad a sisak esés közben a motoros fején, nem nyújt kellő védelmiét a tarkó és a fül tájékán, úgy mint az igazi motoros sisak. (Az újabb típusú bukósisakok páncélja a fület is védi). A Megyei Milícia forgalmi osztályán érdeklődésünkre azt is közölték, hogy a vitatott típusú sisak fényellenzője külön veszélyt rejt magában, mert az előre ugrró éles és kemény simléderével a motorkerékpár utasa fékezésre vagy ütközésre előre lendülve megsebezheti a vezetőt. Végül, bár nem tartozik szórósan a tárgyhoz, megjegyezzük, hogy tudomásunk szerint ilyen típusú sisakot nem hoz forgalomba a kiskereskedelem. Aki tehát motorozásra használja, az az állami vagy szövetkezeti tulajdont képező munkavédelmi felszerelésre tesz kezet. Hogy ez miért nem helyes és becsületes dolog, azt úgy hisszük, fölösleges magyarázni. A. L Szabálysértések - képekben A túlzott sebesség, valamint a fékrendszer hibája miatt felborult Go pozdorjává tört a Dracloan által vezetett teherautó. A rakodófelületen tartózkodó négy munkás közül egy életét vesztette A kiskorú Csíki Sándor Józsefet mint többszörös biciklitolvajt jól ismerik a marosvásárhelyi milicián. Amikor ez a felvétel készült, ismét egy „kölcsönvett“ kerékpárral igyekezett valahova. Augusztus első vasárnapján éjjel előzés közben, kanyarban, az út bal oldalán haladva, nagy sebességgel frontálisan összeütközött egy teherautóval a képen már csak roncsokban látható 1300-as FIAT személygépkocsi. Vezetőjén, Csíki Jánoson kívül, akit az alkohol a halálba kergetett, az autóban ülő két másik személy is megsérült.