Vörös Zászló, 1971. október (23. évfolyam, 234-260. szám)
1971-10-01 / 234. szám
XXIII évfolyam 234 (6163.) szám 1971 október 1 péntek Ára 30 iámi Világ proletárjai, egyesüljetek! AZ RKP MAROS MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI NÉPTANÁCS NAPILAPJA Nicolae Ceausescu elvtárs az oktatásnak az élettel és a termeléssel való szoros kapcsolatáért, a tanuló ifjúságnak a munka és a szocialista eszmények szellemében történő neveléséért tett munkalátogatást több fővárosi iskolában Nicolae Ceausescu elvtárs, Dumitru Popa, Leonte Rautu, Stefan Vojtec, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu elvtársakkal együtt szeptember 30-án, csütörtökön délelőtt látogatást tett több fővárosi elemi és szakmai iskolában, általános, illetve műszaki líceumban. A párt- és államvezetőket a látogatásra elkísérte Mircea Malisa oktatásügyi miniszter, Dan Martian, a KISZ KB első titkára, ifjúságügyi miniszter, az oktatási hálózat több vezető kádere és szakértője, párt- és állami aktivisták. A pártfőtitkár látogatása a tanév kezdetén a különböző profilú iskolákban ismételten bizonyítja, milyen nagyra értékeli pártunk és államunk az iskolát, s annak dolgozóit, milyen nagy és kitartó gondot fordít az oktatás fejlesztésére és tökéletesítésére, az oktatásra, amelynek magasztos feladata, a szocializmus nemes eszményeinek szellemében munkára és életre nevelni az ifjú nemzedéket. Nicolae Ceaușescu elvtársnak és a többi párt- és államvezetőnek a különböző területeken dolgozó munkaközösségekben tett gyakori látogatása szerves alkotó része lett dolgos hétköznapjainknak, s ékesszólóan juttatja kifejezésre szocialista társadalmunk demokratizmusát, a nép és a párt közötti tartós kapcsolatokat. Az, amit mi egyszerűen a pártfőtitkár munkastílusának nevezünk, lényegében a pártfőtitkárnak azt a állandó törekvését jelenti, hogy a helyszínen vizsgálja meg, hogyan válnak valóra a X. kongresszus határozatai, azt a törekvését, hogy gyümölcsöző párbeszéd keretében állandóan tanácskozzon az anyagi és szellemi javak létrehozóival, új látóhatárokat, új távlatokat nyisson a sokoldalúan fejlett szocialista társadalom megteremtésének útján való haladásunk előtt. Mindezek fényében került sor a tegnapi munkalátogatásra is, ami módot nyújtott arra, hogy felmérjék, milyen eredményeket értek el az oktatásnak az élettel, a termeléssel való összekapcsolására adott útmutatások teljesítésében, a műhelyiskolák tevékenységében, abban, hogy az egész iskolahálózatot a munka igazi amfiteátrumaivá változtassák és a legmagasabb szinten fejlesszék tovább az oktatást. A párt- és államvezetők látogatása a Giurgiului úti energetikai ipari líceumban kezdődik. Mint ismeretes, ezek a szakiskolák jól meghatározott szerepet töltenek be az általános iskola utáni oktatási rendszerünkben, mert elsősorban itt képezik ki a középfokú kádereket nemzetgazdaságunk összes ágai számára. Ezek az iskolák, amelyekben a fiatalok az érettségi bizonyítvánnyal egyidejűleg konkrét szakmai képesítést nyernek, nagy elismerésnek örvendenek a tanulók részéről, amit az is bizonyít, hogy egyre nagyobb számban jelentkeznek a felvételi versenyvizsgákon. E szaklíceumok első végzettjei, akik e nyáron már a termelésben dolgoztak, munkájukkal bebizonyították ennek az oktatási formának a hatékonyságát. A líceum bejárata előtt Nicolae Ceausescu elvtársat Octavian Groza villamosenergia-ipari miniszter, a tanszemélyzet és nagyszámú tanuló fogadja; lelkes éljenzés közepette virágokat nyújtanak át a párt főtitkárának. Az épület homlokzatán hatalmas pannó felirata hirdeti „üdvözöljük körünkben, szeretet! Nicolae Ceausescu elvtársi" Alexandru Mocu -tanár, a líceum igazgatója tájékoztatja a vendégeket az általa vezetett intézmény tevékenységéről. Ezután kerül sor a tanműhelyek, laboratóriumok és műszaki kabinetek megtekintésére; ezek felszerelése részben az iskola védnökétől, az Energomontaj vállalattól másrészt önellátásból származik, azáltal, hogy az iskolában állították elő a növendékek gyakorlómunkájához szükséges felszereléseket, megtakarítva több mint 300 000 lejt. A tanulók a tanszemélyzet hozzáértő irányításával és közvetlenül a termelésben dolgozó mérnökök és technikusok vezetésével sajátítják el az ismereteket. A felsősök azokban a vállalatokban tökéletesítik mesterségbeli tudásukat, ahol tanulmányaik végeztével fognak dolgozni, s így alaposabban megismerhetik a technológiai folyamatot. A tanulók gyakorlati munkáját szolgáló műszaki alap fejlesztésének kilátásairól szólva, az iskolaigazgató tájékoztatja a vendégeket, hogy hő- és villamosenergetikai gyakorlótér épül, amelyre feltétlenül szükség van a növendékek szakképzésére. A párt- és államvezetők az iskolaműhelyekben tett látogatás során érdeklődnek, min dolgoznak a tanulók. A vendéglátók elmondják, hogy egy pontosan meghatározott munkaterv alapján számos olyan alkatrészen dolgoznak, amelyekre a termelőegységeknek szükségük van: motor-forgórészeket tekercselnek, gépeket javítanak stb. A párt főtitkára értékeli az eddigi eredményeket és javasolja, hogy a műhelyeket kizárólag olyan gépekkel és felszerelésekkel lássák el, amilyeneket a szakvállalatok használnak, hogy a tanulók a valóságos követelményeknek megfelelő szakképesítést szerezhessenek. Az általános iskolák és líceumok fő feladata szervesen összehangolni az általános kulturális ismereteket a termelési gyakorlattal Az idei tanév új és sokat ígérő körülmények között kezdődött meg az általános iskolákban és az általános líceumokban. Ezeknek az iskoláknak a tanulói a széles körű általános kulturális ismeretek mellett kötelező módon műszaki-termelési ismereteket is el kell hogy sajátítsanak, mert ez a követelmény magából az életből, társadalmunk anyagi termelési alapjának, a tudománynak és a technikának a lendületes fejlődéséből fakad. Ma már elképzelhetetlen a konkrét munkától elszakadt oktatás; az elméleti ismeretek csak a konkrét munkában ellenőrizhetők le, ma a dolgok és jelenségek tágabb megértésére van szükség, nagy jártasság kell. Az említett iskolák közül elsőnek a Gheorghe Șincai líceumba látogattak el. A párt- és államvezetők Victor Petre professzor, az iskola igazgatója és Emilia Ciuraru tanárnő, a pártbizottság titkára kíséretében megtekintik a tanműhelyeket, amelyek az idei tanévben kezdték meg működésüket. Először azonban megmutatják a vendégeknek a fizika és kémia laboratóriumokat, ahol a tanulók és a tanárok már szorgalmasan tevékenykednek. A kitűnően felszerelt laboratóriumok megkönnyítik e két tantárgy kísérleti alapon történő elsajátítását. Különösen nagy érdeklődést kelt az audiovizuális laboratórium, amelyben főként idegen nyelveket tanulnak. Ezt a laboratóriumot, amelyet hat, külön magnetofonokkal, fülkagylókkal és egy tökéletes hangszigetelésű tanteremmel rendeztek be, a líceum tanárai tervezték és állították elő saját eszközökkel. Az audio-vizuális előadási módszer rendkívül hatékonynak bizonyult, éppen ezért az Oktatásügyi Minisztérium nagy súlyt helyez elterjesztésére és általános bevezetésére. Szorgalmas munka folyik a lakatosműhelyekben és az elektrotechnikai szerszámgépek műhelyében is. A védőöltözetben dolgozó iskolások tanáraik felügyelete alatt dolgoznak a szerszámgépeknél és esztergáknál, s egy valóságos termelési osztály benyomását keltik. Az iskola szorosan együttműködik az Autobuzul vállalattal, amely hozzájárult az iskolaműhelyek felszereléséhez szerszámgépekkel és lehetővé teszi azt is, hogy a végzős növendékek műhelyóráikat magában a termelési folyamatban végezhessék. Kint az udvaron növendékek csoportja, szintén a termelőmunka-óra keretében, kőművesmunkát végzett. A műhelyek, akárcsak a fizikai munka tantermeiben végzett gyakorlati munka kivívja az elismerést. A párt főtitkára arra buzdítja a tanerőket, szorgalmazzák továbbra is az általános, elméleti ismeretek egybekapcsolását a gyakorlati munkával. Tanácsolja továbbá, hogy létesítsenek modern elgondolású társadalomtudományi kabinetet, amelynek segítségével a tanulók elsajátíthatják a tudományos szocializmust, a politikai gazdaságtant, a történelmet és a marxista-leninista filozófiát. A véleménycsere során javasolt megoldások e fontos és tekintélyes tanintézet korszerűsítésére és kibővítésére irányulnak. A Mátéi Basarab líceum tőszomszédságában, a Bujor Haiducul utcában a vendégek megtekintik a lakatos-, szőnyegszövő-, szabó-, elektrotechnikai-, konfekció- és kötöttáru-, asztalos-, kézi megmunkáló-iskolaműhelyeket. Itt végzik gyakorló munkájukat a szektorbeli összes általános líceumok tanulói. A szektor valamennyi vállalata hozzájárult e műhelyek felszereléséhez. Emil Stancu, Gheorghe Novu és Virgiliu Pop tanárok kíséretében a vendégek meglátogatják a munkatermeket, ahol éppen a 39. számú líceum növendékei tartják gyakorló óráikat. A Dimitrie Cantemir líceum fővárosunk másik híres iskolája. A párt főtitkárát és a többi párt- és államvezetőt itt is, akárcsak az energetikai líceumban, a Gheorghe Șincai líceumban, vagy a Mátéi Basarab mellett működő iskolaműhely-komplexumban, meleg lelkesedéssel fogadják, kifejezésre juttatva a tanulók és a tantestület szeretetét és háláját a párt és annak főtitkára iránt. ütemesen hangzik fel a Ceaușescu—RKP jelszó. A munkalátogatás ünnepi hangulatú. Ileana Teodorescu tanárnő a kémia-laboratóriumba kíséri a vendégeket. A helyiség tágas, jól felszerelt, a vegytanórák minden előírt kísérletét végre lehet hajtani, a tanulók önállóan is elvégezhetik az összes kötelező kísérleteket. A líceumban nyolc év óta két, fizikai és matematikai különosztályt indítottak be, s minthogy a kezdeményezés eredményesnek bizonyult, rövidesen, egy kémiai különosztályt is létesítenek. A párt főtitkára javasolja az oktatásügyi miniszternek, intézkedjen, hogy állítsák össze az iskolai laboratóriumok felszerelésének korszerűsítési tervét. Ebbe az akcióba kötelező módon be kell vonni a műszaki főiskolákat, a kutatóintézeteket és vállalatokat. Hasonlóan jó körülmények között, kitűnően felszerelt laboratóriumokban sajátítják el a tanulók a fizikát és a természettudományokat a „Cantemir" líceumban. A természettudományokkal kapcsolatban a főtitkár arra kéri a tanárokat, hogy tegyenek fokozott erőfeszítést az előadás modernizálására. A természetben uralkodó törvényszerűségek jobb megértéséhez a biológia, az anatómia stb. oktatásában alkalmazott ábrázoló módszereket élénk, aplikatív módszerekkel kell helyettesíteni, amelyben a gyakorlati ábrázolás túlsúlyban legyen. Jó benyomást keltenek a villamossági szerelőműhelyek, a lakatosműhelyek, a kötődék. A Dimitrie Cantemir líceumban végeznek gyakorló munkát a „Spiru Haret" és a 10. számú líceum tanulói is. Az itteni műhelyek nagy bukaresti vállalatok, köztük az Automatizálási Elemgyár, az Electrobobinatus, a Pipera-i Faipari Kombinát stb. védnöksége alatt tevékenykednek. Az elektronikai szerelőműhelyben, amelynek védnöke az Electronica üzem, belföldi gyártmányú rádiókészülékekhez gyártanak alkatrészeket és pótalkatrészeket. Jelen van az Electronica üzem igazgatója, C. Faur mérnök is, aki elégedett a gyakorlatukat végző iskolások munkájával, a még szerény, de reális támogatással, amit az iskolások nyújtanak a vezetése alatt álló üzemnek. Innen indult el a felhívás: minden iskolás vegyen részt a hazafias tevékenységben! A gépkocsisor a Stefan cél Maré útról begördül a Republicii sugárútra. Több száz méter hosszúságban iskolai egyenruhás fiatalok irányítják a forgalmat: a 10. számú és az 56-os számú általános iskolák pionírjai. Az ő iskolájuk a látogatás következő állomása. Az iskola bejáratához vezető út két oldalán felsorakozott diákok és tanerők élénken tapsolnak, éljeneznek, énekelnek. Az iskola kórusa, amely a fővárosi pionírkórusok közötti verseny első díjasa, a következő szövegű dallal fogadja a vendégeket: Bine ati venit in a noastrá scumpá ?coalá Női vő primim toji cu zimbete $i flori Vá ajteptám cu maré bucurie Sá ne trőiji iubitj conducátori! Idézzük a dal szövegét, mert egyszerű szavainak erős érzelmi telítettsége jól kifejezi a tanulók és a tanítók háláját szocialista hazánk és vezetői iránt, azokért a nagyszerű munka- és tanulási körülményekért, amelyeket számukra, s minden iskola számára teremtettek. Drágoi Corina pionír, őrsparancsnok ünnepélyes komolysággal tesz jelentést Nicolae Ceausescu elvtársnak. Beszámol mindazokról az eredményekről, amelyeket az 56. számú általános iskola pionírjai és tanulói a nyári hazafias munkában elértek. Elmondja, hogy az ország összes pionírjaihoz, ... iskolásaihoz intézett levelükre, amelyben javasolták, hogy a vakáció utolsó hetét mindenütt fordítsák hazafias munkára, több mint 2 millió iskolás azzal válaszolt, hogy részt vett a begyűjtési kampányban, a helységszépítési akciókban, vagy más közös érdekű munkában. A pártfőtitkár megöleli a kis pionírlányt, majd gratulál a tanulóknak kezdeményezésükhöz, s eddigi eredményeikhez. Elena Vasiliu tanárnő, az iskola igazgatója ezután bemutatja a vendégeknek az iskolaműhelyeket: a kárpitos-, kézimunka-, műanyag-, szövő- és elektrotechnikai műhelyt. A párt- és államvezetők itt is figyelmesen megnézik a tanulók hozzáértésről és tehetségről valló munkáit. Újból hangsúlyozzák az iskolaműhelyek hatékonyságát és fontosságát az elmélet és a gyakorlat összehangolása szempontjából az általános iskolákban. A kézimunka-műhelyben a fehérköpenyes kislányok szorgalmasan dolgoznak a hímzéseken, népviseleteken, babákon, amelyeket az iskola jó eredményekkel értékesít. A lányok virággal és különböző, általuk készített tárgyakkal ajándékozzák meg a párt főtitkárát. Az asztalos- és kötőműhely, a természetrajz- és a fizika-laboratórium jól fel van szerelve, de mindegyik túlságosan kicsi. Ezért javasolják, hogy az iskolai típustervek vegyék figyelembe az iskolaműhelyek szükségleteit. Az 56. számú iskolában felmerülő műhely kérdések megoldására a tantestület vállalja, hogy a lakosok támogatásával és a lebontott épületek anya Használjuk ki a kedvező időjárás minden óráját! Meglepetéssel vettük tudomásul az ölyvesi és szentpéteri mtsz-ekben, hogy csak kedden láttak hozzá a kukoricatöréshez. Későn, még akkor is, ha erről a legnagyobb nyugalommal tájékoztatnak. Persze, nem lenne ezzel semmi baj, mert eláll a lábán, s szedtek kukoricát még decemberben is, vetni viszont nem igen vethettek! Nos, itt a probléma. A betakarítás és a búzavetés szorosan összefügg, ha áll az egyik, helyben topoghat a másik. — Most nem — szól az ellenvetés. — Dolgozhatunk a vetésnél. Most valóban nem, mert hellyel-közzel akad munkaalkalom az ekéknek, tárcsáknak, vetőgépeknek. Akadülyyesen a mérnök „minden rendben" véleményét hamar megcáfolják a tények. Mert ugyan hogyan lehetne rendben, ha a még gyarapodni hagyott répa mellett 137 hektár kukorica után is búzát vetnek, s mint említettem, kedden kezdték meg a szedést. Egyetlen érvet érdemes lejegyezni: — Nálunk az a szokás, hogy levágják a kukoricaszárat csövestől, kihordják a parcellák szélére, s csak akkor szedik le a csöveket. Mint a területfelszabadítást gyorsító módszer bizonyára jó, de napi 15 hektáros ütemmel 9 napot vesz igénybe a búzának szánt terület kiürítése. Azaz venne, ha valóban ilyen ütemben dolgoznának. Egyelőre 250 emberrel ez lehetetlen, a mérnök bevallása szerint is e hét végéig mindössze 20 hektárról szedhetik le a kukoricát. Vasárnap 3-at írunk, s néhány nap múlva megkezdődik a répaásás, ami a vetésre szánt területből ugyancsak 137 hektárt foglal el. S idézzük még egyszer a mérnököt: — Ha bejön a répaszedés, felére csökken a kukoricatörés napi üteme. Nos? Feltéve, hogy október 5-ig sikerül 50 hektárról leszedni a kukoricát, az azután várható ütemmel több mint 10 napot igényel a vetésterület teljes felszabadítása. Eltart tehát október 15-ig. S ezzel egyidőben ürül a répaterület. — Ritka a répa, gyorsabb lesz a munka — nyugtatgat a mérnök kevés meggyőződéssel. És ez még nem minden. Ottjártunkkor mindössze 10 hektár volt előkészítve vetésre, további 20 hektáron 5 traktor a szántást végezte. Most kaszálnak 10 hektár herést, 40 hektárt a szója foglal le — ezek szerint a következő napokban alig lesz munkaalkalom az ekék meg a tárcsák számára. .. Szentpéteren 180 hektár kukorica után vetnek búzát. A 6-ból 3 brigád látott munkához, egy 60 hektáros parcellán. Itt ugyancsak 250 ember dolgozik! — Mehetünk napi 50 hektáros ütemmel — mondják —, nehezebb feladat a terület kiürítése. Itt ugyanis nem az a szokás, mint ölyvesen. De: — Október 10-ig felszabadítjuk az egész búzavetésre előirányzott kukoricaterületet. Ezt természetesen megtehetik, ám kevés az üdvösséghez, mert különösen a szántás nehéz, lassú munka, az optimális időszakból maradó 10 nap (október 10 után) aligha lesz elegendő a répa és a később felszabaduló kukoricaterületek előkészítésére. Ebben megegyezünk. Sajnos, csak ezzel maradunk itt is, mert egyetlen igazán hatékony intézkedést sem jegyezhetünk le, amellyel a várható munkatorlódást legalább némileg feloldhatnák. Éjjeli szántás? Esetleg — hajlanak kétkedéssel. Munkaszervezés? Még tanácstalanabbak. A kukoricaszedés (a répánál is hasonló helyzet várható), területfelszabadítás ütemét korlátozza a parcellánkénti művelés. Nehézkes minden kis parcella termését külön-külön beszállítani, méricskélni. A tagság viszont elvetette a családcsoportonkénti betakarítás ötletét. Más lehetőség ebben az évben már nincs. ölyvesen azt az áthidaló megoldást találták, hogy mérlegeket helyeztek el a nagyobb területegységek mellett, s ott mérik le a terméshozamokat, megtakarítva a különben elkerülhetetlen üresjáratokat. Szentpéteren, s ez javukra írandó, jobban állnak a vetési lehetőségekkel. Jelenleg 90 hektáron dolgozhatnak az ekék, 60-on pedig akadálytalanul folyhat a vetés. . Előbbi latolgatásainkból, kalkulációinkból szándékosan kihagytuk az időjárást. Azaz, hogy bízunk a tartós, jó időben. Ám hogyan módosul a helyzet, ha beáll egy rövidebb vagy hosszabb esős időszak? Ez a lehetőség kiesett az őszi betakarítási-vetési munkaterveikből. Ha jó idő esetén is túllépik a vetési határidőt. .. Mi lesz? Érdemleges választ nem kaptam, ezért én is csak azt mondhatom: meglátjuk, ha megérjük. Nem véletlen hát, hogy hiányérzettel távoztunk az említett egységekből. Arra számítottunk ugyanis, hogy az idén tapasztalt javulás alaposabbá, körültekintőbbé teszi a jövő évi termés előkészítését, azaz minden tekintetben biztonságos kampányterveket készítenek, pontosabban kampányterv-variánsokat. Ilyenek nincsenek. S a határidők is puszta fikciók. .. (Folytatás a 2. oldalon) Tanévnyitás a főiskolákon Ma, október elsején nytják kapuikat az ország egyetemei, főiskolái. Több mint 150 000 fiatal lépi át a felsőoktatási intézetek tantermeinek, laboratóriumainak küszöbét, azzal az erős elhatározással, hogy az új tanévben is szorgalmasan, odaadóan tanul. Dolgozó népünk ezt el is várja tőlük, hiszen ezért teremtett meg számukra minden anyagi lehetőséget, épített új tantermeket, laboratóriumokat, étkezdéket, bentlakásokat. Elvárja, hogy a holnap tudományos és kulturális dolgozóinak e hatalmas gárdája minden erejével a szocializmus és kommunizmus építésének magasztos ügyét szolgálja. Ismeretes, milyen fontos szerepet tölt be oktatási hálózatunkban a főiskola, s hogy pártunk és kormányunk milyen rendkívül nagy figyelmet fordít fejlesztésére, állandó tökéletesítésére. Nicolae Ceaușescu elvtárs expozéjában ismételten vázolta pártunk politikáját a főiskolai oktatás fejlesztését, tökéletesítését illetően. Az új tanévtől szorosabb kapcsolatot teremtenek az oktatás és a gyakorlat között, az oktatás és a mindennapi élet kérdései között. Szilárd alapra helyezik a társadalomtudományok oktatását, javítják az oktatási terveket és tanterveket, növelik a társadalomtudományi órák számát és intézkedtek, hogy ezt a tantárgyat minden tanulmányi évben oktassák. A társadalomtudományokat előadó káderek alapjában véve pártaktivisták kell legyenek, akiket a pártszervek válogatnak, ajánlanak. A felelős munkájú pártaktivisták számára bevezetik — akár rendelkeznek tanári címmel, akár nem — hogy oktassanak a társadalomtudományi tanszékeken. Az újabb intézkedések kétségtelenül magasabb szintre emelik hazai főiskolai oktatásunkat. Alkalmazásukban, az előirányzottak megvalósításában természetesen rendkívül fontos szerep jut az oktató kádereknek, akik eddig is becsülettel teljesítették hivatásukat, számtalan jól felkészült szakkádert képeztek és adtak minden tevékenységi terület számára. A párt és az ország kormánya nagyra értékeli az egyetemi tanerők felelősségteljes munkáját, rendkívül értékes hozzájárulását a diákok képzéséhez és neveléséhez, szocialista társadalmunk új emberének kialakításához. Amikor a káderek szerepét hangsúlyozzuk, nem mellőzhetjük a diákokra, az egyetemi hallgatókra háruló feladatokat sem. Tőlük elvárja pártunk és országunk dolgozó népe, hogy tanuljanak, készüljenek és váljanak magas szakképzettségű emberekké, fizikusokká, vegyészekké, tanárokká, nevelőkké, akik társadalmunk követelményeinek megfelelően képesek munkájukat végezni. A főiskolák, egyetemek hallgatói komolyan és szorgalmasan tanultak ediig is, tudatában vannak a nagy felelősségnek, amely a társadalomban rájuk hárul. Marosvásárhely egyetemi központ diáksága, oktató-nevelő káderei, románok, magyarok és más nemzetiségűek, ma, az új tanév kezdetének napján felemelt fejjel jelennek meg a tantermekben, laboratóriumokban. Jól végezték munkájukat az elmúlt tanévben, jól felkészültek az újra, mindent megtettek azért, hogy a marosvásárhelyi főiskolák végzős hallgatói magas ismeretekkel rendelkezzenek. Új laboratóriumok, tantermek létesültek, gazdagodtak a könyvtárak állományai, számos kutatói felszerelés biztosítja az oktatás tökéletesítését, konkrét intézkedéseket foganatosítottak az oktatás és a gyakorlat közötti kapcsolat szorosabbá tételéért. A pártdokumentumok szellemében foganatosított fontos intézkedések éreztetik hatásukat a marosvásárhelyi főiskolákon. Diák, tanár, és mindenki, aki a jövő orvosainak, gyógyszerészeinek, tanárainak, színészeinek oktatásával, nevelésével foglaskodó, azzal az elhatározással kezd ma munkához, hogy feladatát teljesíti. És ez a közös elhatározás minden bizonnyal meghozza gyümölcsét, mely mindnyájunk javát, egész társadalmunk érdekeit szolgálja. Az új tanév kezdetén Marosvásárhely dolgozói jó munkát kívánnak a tanároknak, és diákoknak egyaránt. Oktassanak és tanuljanak becsülettel, készüljenek alaposan a munkára, az életre, hogy az új értelmiségi nemzedék hivatásához és a rá váró feladatokhoz méltóan járulhassanak hozzá grandiózus építőmunkánkhoz, társadalmunk, országunk felvirágoztatásához. Marosvásárhely municípium néptanácsának ülésszaka Tegnap délután tartotta XII. ülésszakát Marosvásárhely municípium néptanácsa. Az ülésszak munkálatain a képviselőkön kívül számos meghívott is részt vett. A képviselők egyöntetűen elfogadták az alábbi napirendet: 1. Jelentés a municípium sokrétű fejlődését célzó közérdekű feladatok megoldásáról. 2. Az ítélkező bizottságok kiegészítése. Mind a jelentés, mind a felszólalók sokoldalúan elemezték azt a tevékenységet, amelyet a pártbizottság irányításával a néptanács fejtett ki a Marosvásárhely lakosságát foglalkoztató közérdekű kérdések megoldásáért. Az ülésszakon kitűnt, hogy az utóbbi időben sikereket értünk el a város közművesítésének korszerűsítésében, ivóvízellátásának javításában, a kereskedelmi és egészségügyi hálózat fejlesztésében. Kiemelték, hogy az eredmények eléréséhez tevékenyen hozzájárultak a municípium lakosai, a képviselők. Az ülésszakon határozatot fogadtak el, melynek megvalósítása biztosítja a municípium lakosait foglalkoztató közérdekű kérdések sikeresebb megoldását, elősegíti a municípium sokrétű fejlődését.