Vörös Zászló, 1971. október (23. évfolyam, 234-260. szám)

1971-10-01 / 234. szám

XXIII évfolyam 234 (6163.) szám 1971 október 1 péntek Ára 30 iámi Világ proletárjai, egyesüljetek! AZ RKP MAROS MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI NÉPTANÁCS NAPILAPJA Nicolae Ceausescu elvtárs az oktatásnak az élettel és a termeléssel való szoros kapcsolatáért, a tanuló ifjúságnak a munka és a szocialista eszmények szellemében történő neveléséért tett munka­látogatást több fővárosi iskolában Nicolae Ceausescu elvtárs, Du­­mitru Popa, Leonte Rautu, Stefan Vojtec, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu elvtársakkal együtt szep­tember 30-án, csütörtökön délelőtt látogatást tett több fővárosi elemi és szakmai iskolában, általános, illetve műszaki líceumban. A párt- és államvezetőket a lá­togatásra elkísérte Mircea Malisa oktatásügyi miniszter, Dan Mar­tian, a KISZ KB első titkára, ifjú­ságügyi miniszter, az oktatási há­lózat több vezető kádere és szak­értője, párt- és állami aktivisták. A pártfőtitkár látogatása a tan­év kezdetén a különböző profilú iskolákban ismételten bizonyítja, milyen nagyra értékeli pártunk és államunk az iskolát, s annak dolgo­zóit, milyen nagy és kitartó gon­dot fordít az oktatás fejlesztésére és tökéletesítésére, az oktatásra, amelynek magasztos feladata, a szocializmus nemes eszményeinek szellemében munkára és életre ne­velni az ifjú nemzedéket. Nicolae Ceaușescu elvtársnak és a többi párt- és államvezetőnek a különböző területeken dolgozó munkaközösségekben tett gyakori látogatása szerves alkotó része lett dolgos hétköznapjainknak, s ékes­szólóan juttatja kifejezésre szocia­lista társadalmunk demokratizmu­sát, a nép és a párt közötti tartós kapcsolatokat. Az, amit mi egysze­rűen a pártfőtitkár munkastílusá­nak nevezünk, lényegében a párt­főtitkárnak azt a állandó törekvé­sét jelenti, hogy a helyszínen vizs­gálja meg, hogyan válnak valóra a X. kongresszus határozatai, azt a törekvését, hogy gyümölcsöző párbeszéd keretében állandóan tanácskozzon az anyagi és szelle­mi javak létrehozóival, új látóhatá­rokat, új távlatokat nyisson a sok­oldalúan fejlett szocialista társa­dalom megteremtésének útján va­ló haladásunk előtt. Mindezek fényében került sor a tegnapi munkalátogatásra is, ami módot nyújtott arra, hogy felmér­jék, milyen eredményeket értek el az oktatásnak az élettel, a terme­léssel való összekapcsolására a­­dott útmutatások teljesítésében, a műhelyiskolák tevékenységében, abban, hogy az egész iskolaháló­zatot a munka igazi amfiteátrumai­vá változtassák és a legmagasabb szinten fejlesszék tovább az okta­­tást. A párt- és államvezetők látoga­tása a Giurgiului úti energetikai ipari líceumban kezdődik. Mint is­meretes, ezek a szakiskolák jól meghatározott szerepet töltenek be az általános iskola utáni oktatási rendszerünkben, mert elsősorban itt képezik ki a középfokú kádereket nemzetgazdaságunk összes ágai számára. Ezek az iskolák, amelyek­ben a fiatalok az érettségi bizo­nyítvánnyal egyidejűleg konkrét szakmai képesítést nyernek, nagy elismerésnek örvendenek a tanulók részéről, amit az is bizonyít, hogy egyre nagyobb számban jelentkez­nek a felvételi versenyvizsgákon. E szaklíceumok első végzettjei, akik e nyáron már a termelésben dol­goztak, munkájukkal bebizonyítot­ták ennek az oktatási formának a hatékonyságát. A líceum bejárata előtt Nicolae Ceausescu elvtársat Octavian Gro­za villamosenergia-ipari miniszter, a tanszemélyzet és nagyszámú ta­nuló fogadja; lelkes éljenzés köze­pette virágokat nyújtanak át a párt főtitkárának. Az épület homlokza­tán hatalmas pannó felirata hirdeti „üdvözöljük körünkben, szeretet! Nicolae Ceausescu elvtársi" Alexandru Mocu -tanár, a líceum igazgatója tájékoztatja a vendége­ket az általa vezetett intézmény tevékenységéről. Ezután kerül sor a tanműhelyek, laboratóriumok és műszaki kabine­tek megtekintésére; ezek felszere­lése részben az iskola védnöké­től, az Energomontaj vállalattól másrészt önellátásból származik, azáltal, hogy az iskolában állítot­ták elő a növendékek gyakorló­munkájához szükséges felszerelése­ket, megtakarítva több mint 300 000 lejt. A tanulók a tanszemélyzet hozzáértő irányításával és közvetle­nül a termelésben dolgozó mérnö­kök és technikusok vezetésével sa­­játítják el az ismereteket. A felső­sök azokban a vállalatokban töké­letesítik mesterségbeli tudásukat, ahol tanulmányaik végeztével fog­nak dolgozni, s így alaposabban megismerhetik a technológiai fo­lyamatot. A tanulók gyakorlati munkáját szolgáló műszaki alap fejlesztésé­nek kilátásairól szólva, az iskola­­igazgató tájékoztatja a vendége­ket, hogy hő- és villamosenergeti­kai gyakorlótér épül, amelyre fel­tétlenül szükség van a növendékek szakképzésére. A párt- és államvezetők az isko­laműhelyekben tett látogatás során érdeklődnek, min dolgoznak a ta­nulók. A vendéglátók elmondják, hogy egy pontosan meghatározott munkaterv alapján számos olyan alkatrészen dolgoznak, amelyekre a termelőegységeknek szükségük van: motor-forgórészeket tekercsel­nek, gépeket javítanak stb. A párt főtitkára értékeli az eddigi eredményeket és javasolja, hogy a műhelyeket kizárólag olyan gépek­kel és felszerelésekkel lássák el, amilyeneket a szakvállalatok hasz­nálnak, hogy a tanulók a való­ságos követelményeknek megfelelő szakképesítést szerezhessenek. Az általános iskolák és líceumok fő feladata szervesen összehangolni az általános kulturális ismereteket a termelési gyakorlattal Az idei tanév új és sokat ígérő körülmények között kezdődött meg az általános iskolákban és az ál­talános líceumokban. Ezeknek az iskoláknak a tanulói a széles körű általános kulturális ismeretek mellett kötelező módon műszaki-termelési ismereteket is el kell hogy sajátítsanak, mert ez a követelmény magából az életből, társadalmunk anyagi termelési a­­lapjának, a tudománynak és a technikának a lendületes fejlődésé­ből fakad. Ma már elképzelhetet­len a konkrét munkától elszakadt oktatás; az elméleti ismeretek csak a konkrét munkában ellenőrizhetők le, ma a dolgok és jelenségek tá­­gabb megértésére van szükség, nagy jártasság kell. Az említett iskolák közül elsőnek a Gheorghe Șincai líceumba láto­gattak el. A párt- és államvezetők Victor Petre professzor, az iskola igazga­tója és Emilia Ciuraru tanárnő, a pártbizottság titkára kíséretében megtekintik a tanműhelyeket, ame­lyek az idei tanévben kezdték meg működésüket. Először azonban megmutatják a vendégeknek a fizika és kémia la­boratóriumokat, ahol a tanulók és a tanárok már szorgalmasan tevé­kenykednek. A kitűnően felszerelt laboratóriumok megkönnyítik e két tantárgy kísérleti alapon történő elsajátítását. Különösen nagy érdeklődést kelt az audio­vizuális laboratórium, a­­melyben főként idegen nyelveket tanulnak. Ezt a laboratóriumot, a­­melyet hat, külön magnetofonok­kal, fülkagylókkal és egy tökéletes hangszigetelésű tanteremmel ren­deztek be, a líceum tanárai ter­vezték és állították elő saját esz­közökkel. Az audio-vizuális előadá­si módszer rendkívül hatékonynak bizonyult, éppen ezért az Oktatás­ügyi Minisztérium nagy súlyt he­lyez elterjesztésére és általános bevezetésére. Szorgalmas munka folyik a la­katosműhelyekben és az elektro­technikai szerszámgépek műhelyé­ben is. A védőöltözetben dolgozó iskolások tanáraik felügyelete a­­latt dolgoznak a szerszámgépek­nél és esztergáknál, s egy valósá­gos termelési osztály benyomását keltik. Az iskola szorosan együtt­működik az Autobuzul vállalattal, amely hozzájárult az iskolaműhe­lyek felszereléséhez szerszámgé­pekkel és lehetővé teszi azt is, hogy a végzős növendékek mű­helyóráikat magában a termelési folyamatban végezhessék. Kint az udvaron növendékek csoportja, szintén a termelőmunka-óra kere­tében, kőművesmunkát végzett. A műhelyek, akárcsak a fizikai munka tantermeiben végzett gya­korlati munka kivívja az elismerést. A párt főtitkára arra buzdítja a tanerőket, szorgalmazzák továbbra is az általános, elméleti ismere­tek egybekapcsolását a gyakorlati munkával. Tanácsolja továbbá, hogy létesítsenek modern elgondo­lású társadalomtudományi kabine­tet, amelynek segítségével a ta­nulók elsajátíthatják a tudomá­nyos szocializmust, a politikai gaz­daságtant, a történelmet és a marxista-leninista filozófiát. A véleménycsere során javasolt megoldások e fontos és tekintélyes tanintézet korszerűsítésére és ki­bővítésére irányulnak. A Mátéi Basarab líceum tőszom­szédságában, a Bujor Haiducul utcában a vendégek megtekintik a lakatos-, szőnyegszövő-, szabó-, elektrotechnikai-, konfekció- és kö­töttáru-, asztalos-, kézi megmun­­káló-iskolaműhelyeket. Itt végzik gyakorló munkájukat a szektorbeli összes általános líceumok tanulói. A szektor valamennyi vállalata hoz­zájárult e műhelyek felszereléséhez. Emil Stancu, Gheorghe Novu és Virgiliu Pop tanárok kíséretében a vendégek meglátogatják a munka­termeket, ahol éppen a 39. számú líceum növendékei tartják gyakorló óráikat. A Dimitrie Cantemir líceum fő­városunk másik híres iskolája. A párt főtitkárát és a többi párt- és államvezetőt itt is, akárcsak az energetikai líceumban, a Gheorghe Șincai líceumban, vagy a Mátéi Basarab mellett működő iskola­­műhely-komplexumban, meleg lel­kesedéssel fogadják, kifejezésre juttatva a tanulók és a tantestület szeretetét és háláját a párt és annak főtitkára iránt. ütemesen hangzik fel a Ceaușescu—RKP jelszó. A munkalátogatás ünnepi hangulatú. Ileana Teodorescu ta­nárnő a kémia-laboratóriumba kí­séri a vendégeket. A helyiség tá­gas, jól felszerelt, a vegytanórák minden előírt kísérletét végre lehet hajtani, a tanulók önállóan is el­végezhetik az összes kötelező kísér­leteket. A líceumban nyolc év óta két, fizi­­kai és matematikai különosztályt in­dítottak be, s minthogy a kezdemé­nyezés eredményesnek bizonyult, rövidesen, egy kémiai különosztályt is létesítenek. A párt főtitkára javasolja az oktatásügyi miniszternek, intézked­jen, hogy állítsák össze az iskolai laboratóriumok felszerelésének kor­szerűsítési tervét. Ebbe az akcióba kötelező módon be kell vonni a műszaki főiskolákat, a kutatóintéze­teket és vállalatokat. Hasonlóan jó körülmények kö­zött, kitűnően felszerelt labora­tóriumokban sajátítják el a tanulók a fizikát és a természettudományo­kat a „Cantemir" líceumban. A természettudományokkal kap­csolatban a főtitkár arra kéri a ta­nárokat, hogy tegyenek fokozott erőfeszítést az előadás modernizá­­lására. A természetben uralkodó törvényszerűségek jobb megértésé­hez a biológia, az anatómia stb. oktatásában alkalmazott ábrázoló módszereket élénk, aplikatív mód­szerekkel kell helyettesíteni, amely­ben a gyakorlati ábrázolás túlsúly­ban legyen. Jó benyomást keltenek a villa­mossági szerelőműhelyek, a laka­tosműhelyek, a kötődék. A Dimi­trie Cantemir líceumban végeznek gyakorló munkát a „Spiru Haret" és a 10. számú líceum tanulói is. Az itteni műhelyek nagy bukaresti vállalatok, köztük az Automatizálási Elemgyár, az Electrobobinatus, a Pipera-i Faipari Kombinát stb. véd­nöksége alatt tevékenykednek. Az elektronikai szerelőműhelyben, a­­melynek védnöke az Electronica üzem, belföldi gyártmányú rádió­­készülékekhez gyártanak alkatré­szeket és pótalkatrészeket. Jelen van az Electronica üzem igazgató­ja, C. Faur mérnök is, aki elégedett a gyakorlatukat végző iskolások munkájával, a még szerény, de reális támogatással, amit az isko­lások nyújtanak a vezetése alatt álló üzemnek. Innen indult el a felhívás: minden iskolás vegyen részt a hazafias tevékenységben! A gépkocsisor a Stefan cél Maré útról begördül a Republicii sugár­­útra. Több száz méter hosszúság­ban iskolai egyenruhás fiatalok irányítják a forgalmat: a 10. szá­mú és az 56-os számú általános iskolák pionírjai. Az ő iskolájuk a látogatás következő állomása. Az iskola bejáratához vezető út két oldalán felsorakozott diákok és tanerők élénken tapsolnak, élje­neznek, énekelnek. Az iskola kó­rusa, amely a fővárosi pionírkóru­sok közötti verseny első díjasa, a következő szövegű dallal fogadja a vendégeket: Bine ati venit in a noastrá scumpá ?coalá Női vő primim toji cu zimbete $i flori Vá ajteptám cu maré bucurie Sá ne trőiji iubitj conducátori! Idézzük a dal szövegét, mert egyszerű szavainak erős érzelmi telítettsége jól kifejezi a tanulók és a tanítók háláját szocialista ha­zánk és vezetői iránt, azokért a nagyszerű munka- és tanulási kö­rülményekért, amelyeket számukra, s minden iskola számára teremtet­tek. Drágoi Corina pionír, őrspa­rancsnok ünnepélyes komolyság­gal tesz jelentést Nicolae Ceausescu elvtársnak. Beszámol mindazokról az eredményekről, a­­melyeket az 56. számú általános iskola pionírjai és tanulói a nyári hazafias munkában elértek. El­mondja, hogy az ország összes pionírjaihoz, ..­. iskolásaihoz inté­zett levelükre, amelyben javasol­ták, hogy a vakáció utolsó hetét mindenütt fordítsák hazafias mun­kára, több mint 2 millió iskolás azzal válaszolt, hogy részt vett a begyűjtési kampányban, a hely­­ségszépítési akciókban, vagy más közös érdekű munkában. A pártfő­titkár megöleli a kis pionírlányt, majd gratulál a tanulóknak kez­deményezésükhöz, s eddigi ered­ményeikhez. Elena Vasiliu tanárnő, az iskola igazgatója ezután bemutatja a vendégeknek az iskolaműhelyeket: a kárpitos-, kézimunka-, műanyag-, szövő- és elektrotechnikai műhelyt. A párt- és államvezetők itt is fi­gyelmesen megnézik a tanulók hozzáértésről és tehetségről valló munkáit. Újból hangsúlyozzák az iskolaműhelyek hatékonyságát és fontosságát az elmélet és a gya­korlat összehangolása szempont­jából az általános iskolákban. A kézimunka-műhelyben a fehérkö­penyes kislányok szorgalmasan dolgoznak a hímzéseken, népvise­leteken, babákon, amelyeket az is­kola jó eredményekkel értékesít. A lányok virággal és különböző, általuk készített tárgyakkal aján­dékozzák meg a párt főtitkárát. Az asztalos- és kötőműhely, a természetrajz- és a fizika-laborató­rium jól fel van szerelve, de mind­egyik túlságosan kicsi. Ezért java­solják, hogy az iskolai típustervek vegyék figyelembe az iskolaműhe­lyek szükségleteit. Az 56. számú is­kolában felmerülő műhely­ kérdé­sek megoldására a tantestület vál­lalja, hogy a lakosok támogatásá­val és a lebontott épületek anya­ Használjuk ki a kedvező időjárás minden óráját! Meglepetéssel vettük tudomásul az ölyvesi és szentpéteri mtsz-ekben, hogy csak kedden láttak hozzá a kukoricatöréshez. Későn, még akkor is, ha erről a legnagyobb nyugalommal tájékoztatnak. Persze, nem lenne ezzel semmi baj, mert eláll a lábán, s szedtek kukoricát még decemberben is, vetni viszont nem igen vethettek! Nos, itt a probléma. A betaka­rítás és a búzavetés szorosan összefügg, ha áll az egyik, helyben topoghat a másik. — Most nem — szól az ellenvetés. — Dolgoz­hatunk a vetésnél. Most valóban nem, mert hellyel-közzel akad munkaalkalom az ekéknek, tárcsáknak, vetőgépeknek. Akad­­ülyyesen a mérnök „minden rendben" véle­ményét hamar megcáfolják a tények. Mert ugyan hogyan lehetne rendben, ha a még gyarapodni ha­gyott répa mellett 137 hektár kukorica után is búzát vetnek, s mint említettem, kedden kezdték meg a szedést. Egyetlen érvet érdemes lejegyezni: — Nálunk az a szokás, hogy levágják a kuko­ricaszárat csövestől, kihordják a parcellák szélére, s csak akkor szedik le a csöveket. Mint a területfelszabadítást gyorsító módszer bizonyára jó, de napi 15 hektáros ütemmel 9 napot vesz igénybe a búzának szánt terület kiürítése. Azaz venne, ha valóban ilyen ütemben dolgoznának. Egy­előre 250 emberrel ez lehetetlen, a mérnök bevallása szerint is e hét végéig mindössze 20 hektárról szed­hetik le a kukoricát. Vasárnap 3-at írunk, s néhány nap múlva megkezdődik a répaásás, ami a vetésre szánt területből ugyancsak 137 hektárt foglal el. S idézzük még egyszer a mérnököt: — Ha bejön a répaszedés, felére csökken a kukoricatörés napi üteme. Nos? Feltéve, hogy október 5-ig sikerül 50 hek­tárról leszedni a kukoricát, az azután várható ütem­mel több mint 10 napot igényel a vetésterület teljes felszabadítása. Eltart tehát október 15-ig. S ezzel egyidőben ürül a répaterület. — Ritka a répa, gyorsabb lesz a munka — nyugtatgat a mérnök kevés meggyőződéssel. És ez még nem minden. Ottjártunkkor mindössze 10 hektár volt előkészítve vetésre, további 20 hektá­ron 5 traktor a szántást végezte. Most kaszálnak 10 hektár herést, 40 hektárt a szója foglal le — ezek szerint a következő napokban alig lesz munkaalka­lom az ekék meg a tárcsák számára. .. Szentpéteren 180 hektár kukorica után vetnek búzát. A 6-ból 3 brigád látott munkához, egy 60 hektáros parcellán. Itt ugyancsak 250 ember dolgo­zik! — Mehetünk napi 50 hektáros ütemmel — mondják —, nehezebb feladat a terület kiürítése. Itt ugyanis nem az a szokás, mint ölyvesen. De: — Október 10-ig felszabadítjuk az egész búza­vetésre előirányzott kukoricaterületet. Ezt természetesen megtehetik, ám kevés az üd­vösséghez, mert különösen a szántás nehéz, lassú munka, az optimális időszakból maradó 10 nap (október 10 után) aligha lesz elegendő a répa és a később felszabaduló kukoricaterületek előkészítésére. Ebben megegyezünk. Sajnos, csak ezzel maradunk itt is, mert egyetlen igazán hatékony intézkedést sem jegyezhetünk le, amellyel a várható munkatorlódást legalább némileg feloldhatnák. Éjjeli szántás? Eset­leg — hajlanak kétkedéssel. Munkaszervezés? Még tanácstalanabbak. A kukoricaszedés (a répánál is hasonló helyzet várható), területfelszabadítás ütemét korlátozza a parcellánkénti művelés. Nehézkes min­den kis parcella termését külön-külön beszállítani, méricskélni. A tagság viszont elvetette a család­csoportonkénti betakarítás ötletét. Más lehetőség ebben az évben már nincs. ölyvesen azt az áthidaló megoldást találták, hogy mérlegeket helyeztek el a nagyobb terület­egységek mellett, s ott mérik le a terméshozamokat, megtakarítva a különben elkerülhetetlen üresjárato­kat. Szentpéteren, s ez javukra írandó, jobban állnak a vetési lehetőségekkel. Jelenleg 90 hektáron dolgoz­hatnak az ekék, 60-on pedig akadálytalanul folyhat a vetés. . Előbbi latolgatásainkból, kalkulációinkból szán­dékosan kihagytuk az időjárást. Azaz, hogy bízunk a tartós, jó időben. Ám hogyan módosul a helyzet, ha beáll egy rövidebb vagy hosszabb esős időszak? Ez a lehetőség kiesett az őszi betakarítási-vetési mun­katerveikből. Ha jó idő esetén is túllépik a vetési ha­táridőt. .. Mi lesz? Érdemleges választ nem kaptam, ezért én is csak azt mondhatom: meglátjuk, ha megérjük. Nem véletlen hát, hogy hiányérzettel távoztunk az említett egységekből. Arra számítottunk ugyanis, hogy az idén tapasztalt javulás alaposabbá, körül­tekintőbbé teszi a jövő évi termés előkészítését, azaz minden tekintetben biztonságos kampányterveket ké­szítenek, pontosabban kampányterv-variánsokat. Ilye­nek nincsenek. S a határidők is puszta fikciók. .. (Folytatás a 2. oldalon) Tanévnyitás a főiskolákon M­a, október elsején nyt­­ják kapuikat az ország egyetemei, főiskolái. Több mint 150 000 fia­tal lépi át a felsőoktatási inté­zetek tantermeinek, laboratóriu­mainak küszöbét, azzal az erős elhatározással, hogy az új tan­évben is szorgalmasan, oda­­adóan tanul. Dolgozó népünk ezt el is várja tőlük, hiszen e­­zért teremtett meg számukra minden anyagi lehetőséget, épí­tett új tantermeket, laborató­riumokat, étkezdéket, bentlaká­sokat. Elvárja, hogy a hol­nap tudományos és kulturális dolgozóinak e hatalmas gárdá­ja minden erejével a szocializ­mus és kommunizmus építésé­nek magasztos ügyét szolgálja. Ismeretes, milyen fontos szere­pet tölt be oktatási hálózatunk­ban a főiskola, s hogy pártunk és kormányunk milyen rendkívül nagy figyelmet fordít fejleszté­sére, állandó tökéletesítésére. Nicolae Ceaușescu elvtárs ex­pozéjában ismételten vázolta pártunk politikáját a főiskolai oktatás fejlesztését, tökéletesí­tését illetően. Az új tanévtől szorosabb kapcsolatot teremte­nek az oktatás és a gyakorlat között, az oktatás és a minden­napi élet kérdései között. Szi­lárd alapra helyezik a társada­lomtudományok oktatását, ja­vítják az oktatási terveket és tanterveket, növelik a társada­lomtudományi órák számát és intézkedtek, hogy ezt a tantár­gyat minden tanulmányi évben oktassák. A társadalomtudomá­nyokat előadó káderek alapjá­ban véve pártaktivisták kell le­gyenek, akiket a pártszervek válogatnak, ajánlanak. A fele­lős munkájú pártaktivisták szá­mára bevezetik — akár rendel­keznek tanári címmel, akár nem — hogy oktassanak a társada­lom­tudományi tanszékeken. Az újabb intézkedések két­ségtelenül magasabb szintre emelik hazai főiskolai oktatá­sunkat. Alkalmazásukban, az előirányzottak megvalósításában természetesen rendkívül fontos szerep jut az oktató káderek­nek, akik eddig is becsülettel teljesítették hivatásukat, szám­talan jól felkészült szakkádert képeztek és adtak minden tevé­kenységi terület számára. A párt és az ország kormánya nagyra értékeli az egyetemi tanerők felelősségteljes munká­ját, rendkívül értékes hozzájá­rulását a diákok képzéséhez és neveléséhez, szocialista tár­sadalmunk új emberének kiala­kításához. Amikor a káderek szerepét hangsúlyozzuk, nem mellőzhetjük a diákokra, az egyetemi hallgatókra háruló feladatokat sem. Tőlük elvárja pártunk és országunk dolgozó népe, hogy tanuljanak, készül­jenek és váljanak magas szak­­képzettségű emberekké, fiziku­sokká, vegyészekké, tanárokká, nevelőkké, akik társadalmunk követelményeinek megfelelően képesek munkájukat végezni. A főiskolák, egyetemek hallgatói komolyan és szorgalmasan ta­nultak ediig is, tudatában van­nak a nagy felelősségnek, a­­mely a társadalomban rájuk hárul. Marosvásárhely egyetemi köz­pont diáksága, oktató-nevelő káderei, románok, magyarok és­­ más nemzetiségűek, ma, az új tanév kezdetének napján fel­emelt fejjel jelennek meg a ta­n­te­rm­e­kbe­n, la­bora­tó­ri­u­m­o­k­­ban. Jól végezték munkájukat az elmúlt tanévben, jól felké­szültek az újra, mindent meg­tettek azért, hogy a marosvá­sárhelyi főiskolák végzős hall­gatói magas ismeretekkel ren­delkezzenek. Új laboratóriumok, tantermek létesültek, gazdagod­tak a könyvtárak állományai, számos kutatói felszerelés biz­tosítja az oktatás tökéletesíté­sét, konkrét intézkedéseket fo­ganatosítottak az oktatás és a gyakorlat közötti kapcsolat szo­rosabbá tételéért. A pártdoku­mentumok szellemében foga­natosított fontos intézkedések éreztetik hatásukat a marosvá­sárhelyi főiskolákon. Diák, ta­nár, és mindenki, aki a jövő or­vosainak, gyógyszerészeinek, tanárainak, színészeinek okta­tásával, nevelésével foglaskodó, azzal az elhatározással kezd ma munkához, hogy feladatát teljesíti. És ez a közös elhatá­rozás minden bizonnyal meg­hozza gyümölcsét, mely mind­nyájunk javát, egész társadal­munk érdekeit szolgálja. Az új tanév kezdetén Maros­­vásárhely dolgozói jó munkát kívánnak a tanároknak, és diá­koknak egyaránt. Oktassanak és tanuljanak becsülettel, ké­szüljenek alaposan a munkára, az életre, hogy az új értelmisé­gi nemzedék hivatásához és a rá váró feladatokhoz méltóan járulhassanak hozzá grandiózus építőmunkánkhoz, társadal­munk, országunk felvirágozta­tásához. Marosvásárhely municípium néptanácsának ülésszaka Tegnap délután tartotta XII. ü­­lésszakát Marosvásárhely municí­pium néptanácsa. Az ülésszak munkálatain a képviselőkön kívül számos meghívott is részt vett. A képviselők egyöntetűen elfo­gadták az alábbi napirendet: 1. Jelentés a municípium sokré­tű fejlődését célzó közérdekű fela­datok megoldásáról. 2. Az ítélkező bizottságok kiegé­szítése. Mind a jelentés, mind a felszó­lalók sokoldalúan elemezték azt a tevékenységet, amelyet a párt­­bizottság irányításával a népta­nács fejtett ki a Marosvásárhely lakosságát foglalkoztató közérde­kű kérdések megoldásáért. Az ülésszakon kitűnt, hogy az utóbbi időben sikereket értünk el a város közművesítésének korszerűsítésé­ben, ivóvízellátásának javításában, a kereskedelmi és egészségügyi hálózat fejlesztésében. Kiemelték, hogy az eredmények eléréséhez tevékenyen hozzájárultak a muni­cípium lakosai, a képviselők. Az ülésszakon határozatot fo­gadtak el, melynek megvalósítása biztosítja a municípium lakosait foglalkoztató közérdekű kérdések sikeresebb megoldását, elősegíti a municípium sokrétű fejlődését.

Next