Vörös Zászló, 1971. november (23. évfolyam, 261-285. szám)
1971-11-02 / 261. szám
2 . GHEORGHE SINCAI 1816. november 2-án, hazájától távol, mindenkitől elhagyatva halt meg az „Erdélyi Iskola" egyik vezető személyisége, művelődéstörténetünk kiemelkedő alakja, Gheorghe Sincai. Tudományos és politikai érdemeit, a viszontagságos időkkel, viszonyokkal dacosan szembeszálló alkotó magatartását méltatva, sietnünk kell megjegyezni, hogy földinket, Bács szülöttjét és az egykori marosvásárhelyi kollégium diákját is tisztelnünk kell benne. Olyan korban élt, amikor a tudósnak csak a hálátlanság és méltánytalanság jutott osztályrészül. És ha valaki emellett meg egy elnyomott nép, az erdélyi román tömegek szószólójaként politikai egyenjogúságot is követelt népének, a megvetésre és üldözésre is számíthatott a nemesi rendszer részéről. Tisztában volt ezzel Vincai is. ELEGIA-jában tudóstársáról és sorstársáról „a középajtai Prométheusz“-ról, Benkő Józsefről írott soraiban olvashatjuk: „nagyszerű érdemei miatt az enyémhez hasonló sorsra és viszontagságokra juttatta azoknak a vad haragja és irigysége, akik a közért cselekedni óhajtókat a kutyánál is jobban gyűlölik“. És mégis, törhetetlen akarattal küzdötte végig életét. Egy percig sem kételkedett abban, hogy jönni fog egy jobb kor, amelyben népére nem fog az elnyomatás terhe nehezedni, amikor nevét tisztelet, megbecsülés és dicsőség fogja övezni. Még zsenge ifjú, amikor a marosvásárhelyi kollégiumban Kovásznái Sándor révén a felvilágosodás eszméivel először találkozik. Kolozsvári és besztercei tanulmányai idején végképp eljegyzi magát az új eszmékkel. Amikor 1779-ben ötévi tanulmány után a filozófia és teológia doktoraként Rómából, illetve Bécsből visszatér hazájába, egy életre szóló elkötelezettség lapul tarsolyában: a kultúra, a tudás, a világosság terjesztése által kiemelni az elnyomott román tömegeket az írástudatlanságból és műveletlenségből, és felemelni a többi erdélyi népek mellé. Az illusztris erdélyi görögkatolikus püspök, Inochentie Micu-Klein nyomdokain kívánt továbbjutni. Nem egyedülálló ezzel az elhatározással. Előtte jár valamivel Sámuel Micu-Klein. Mellette állnak Petru Maior, Ignatie Darabont, Samuil Vulcan, Ioan Cornell egyházi értelmiségiek, de megértik nemes célját és segítik tudós munkásságát a gernyeszegi gróf, Teleki József irodalmi titkára, a magyar Cornides Dániel, a középajtai „tudós remete", Benkő József, a nagyváradi „akadémia“ igazgatóhelyettese, Tertina Mihály, a budai levéltáros és történész, Kovachich Márton György és sokan mások. Útja, harca mégis igen nehéz. A „három hivatalos nemzet" — magyarok, szászok és székelyek — uralkodó osztályainak mindenhatóságán kellett rést ütnie harcostársaival. Törekvései elérésének legeredményesebb eszközét iskolák létesítésében, a meglévők fejlesztésében, megfelelő tankönyvek, oktató-nevelő és erkölcsi jellegű írások, szótárak, nyelvészeti és történeti tudományos munkák írásában és terjesztésében látta. 1782-től mintegy tizenkét éven át az erdélyi román görög-katolikus iskolák igazgatójaként több mint 370 iskolát alapít. Ábécés könyveket, számtan és nyelvtankönyveket ír. Az erdélyi román nyelvű oktatás úttörőjeként ugyancsak érdemeket szerzett a román néptömegek felemeléséért folytatott harcban. Az 1784. évi nagy parasztfelkelés után még határozottabban száll síkra népe egyenjogúságának kivívásáért. Miközben a román tömegek nemzeti ébredése, fokozódik, az élenjáró román értelmiségiek egy csoportja, köztük Sincai-al, elindítja az ismert Supplex libellus Valachorum Transylvaniae mozgalmat. A régi kiváltságaihoz görcsösen ragaszkodó feudális uralkodó osztályok azonban brutálisan felelnek a mozgalomra. Elutasítják a románok jogos, haladó követeléseit, majd hivatalos történészeik révén megkísérlik „igazolni“ eljárásuk jogosságát. C. I. Eder szász történész „történelmi érvekkel“ próbálta kimutatni a románok követelésének jogtalanságát. Az „Erdélyi Iskola“ élharcosai felháborodással vették tudomásul az alaptalan állításokat, rágalmakat, és késedelem nélkül megfelelő választ adtak Eder munkájára. Bincai vállalta magára ezt a feladatot „Responsum ad crisim Caroli I. Eder in supplicem libellum Valachorum Transilvaniae" művének kiadásával. Ezzel azonban olyan vihart kavart, amelyben a politikai érdekellentétek mellett személyi ambíciók is összecsaptak. Személyes ellensége, I. Bobb, görög-katolikus esperes közbenjárására elbocsátották állásából, sőt törvényszéki eljárást indítottak ellene árulás és államellenes összesküvés címén. Tíz hónapig tartották teljesen alaptalanul fogságban. Jóllehet ártatlanságára fény derült, igazgatói állását nem tudja visszaszerezni. Kénytelen a Wass grófoknál jószágigazgatói és nevelői megbízatást vállalni. Mintegy hét évig élt a tudományos világból ~ száműzetve. X csak 1103-ig? Sikerült a nagyváradi püspök, 1. Darabant és a magyar Tertinai Mihály ajánlásával a levéltáros és történész Kovachich Márton György titkáraként és munkatársaként Budára jutnia. Budai tartózkodása idején újra a tudományos munkának szenteli életét. Kiadja az Elégia című, jelentős életrajzi adatokat tartalmazó munkáját, az „Elementa Linguae Daco-Romanae sive Valachicae...“ című nyelvészeti munkát, a gazdasági tanácsokat adó „Povatuire catre economia de cimp“ című művét, majd 1808- tól a „Calendarul de Buda“-ban megkezdi legjelentősebb művének, a „Hronica Romanilor“-nak a közlését is. Műveit a románok dák-római eredete és folytonossága bizonyításának szentelte. Ezzel nem csupán a nemzeti egyenjogúsítási mozgalom ellenfeleinek akart tudományos választ adni, hanem éleszteni, erősíteni ,kívánta a román néptömegek nemzeti tudatát is. Legjelentősebb tudományos művét, a „Hronica Românilor“-t azonban nem tudta kiadatni, mivel 1809-ben eltávolították a budai könyvcenzori állásból, melyet Sámuel Micu-Klein halála után ideiglenesen töltött be. Budát elhagyva Nagyváradra siet. Megkísérli kinyomtatni „Hronica“-ját. Minden erőfeszítése azonban eredménytelen. Amikor a cenzúra hosszas huzavona után véleményt nyilvánított, a válasz elutasító volt, annál többet mondó azonban az utókor számára: „Opus igne, author patibulo dignus", azaz „a mű tűzre, szerzője pedig akasztófára való“. Az uralmát és kiváltságos helyzetét védő nemesi hatalom nem is adhatott kedvezőbb választ egy olyan munkára, amely az elnyomott többségi erdélyi román tömegek egyenjogúságáért folytatott küzdelmet volt hivatott igazolni, hiszen a románok egyenjogúságának elismerése csapást mért volna uralmára. Zincai sorsa kíméletlen vádirat a XVIII—XIX.-ik századi viszonyok, a rendszer, a magyar, szász és székely uralkodó osztályok politikája ellen. Állandó jövedelem nélkül, vállán egy tarisznyában a kiadatlan tudományos és népszerűsítő műveivel járta Erdély vidékeit. Feljegyezték róla, hogy amikor megkérdezték, miért hord ilyen „terhet a vállán“, azt felelte: „ez az én kincsem, mely miatt dicsőíteni fognak halálom után". Kénytelen újra a Wass grófok magyarországi birtokaira visszahúzódni, ahol 62 éves korában eltávozik az élők sorából. Műveit csak az erdélyi román tömegek nemzeti felszabadítása után adták ki. Azok azonban igazán csak a szocializmus építése körülményei között váltak dolgozóink közkincsévé. Sincai életműve az erdélyi viszonyokból fakadt, de a szocialista Románia szellemi értékeit gyarapítja. A harcos, a csüggedést, a lemondást nem ismerő Sincai emléke ma is él hazánk néptömegei szívében. SZABÓ MIKLÓS halálának 155-ik évfordulójára Apróhirdetések KIADÓ külön bejáratú bútorozott szoba, Str. Moldovei 22/A, I. em. 8-as ajtó (Tudor negyed). ELADÓ Ford Taunusz 17. M. Kombi, Str. Aluni? 4 szám, Tg.Mure?. ELADÓ egy 350 m3 I.J. motorkerékpár, Dózsa György utca 217 sz. A nap bármilyen órájában lehet érdeklődni. ELADÓ vajszínű Dacia 1100, 17.000 km-ben, kifogástalan állapotban. Máramesti tér 16/A szám. Telefon: 11-578. ELADÓ beköltözhető családi ház, külön udvar, szoba-konyha, kamra, pince. Gát utca 17 szám. A LEGSZEBB téli ajándék a szőrme. Bármilyen szőrmét beszerezhet Pakuts Zoltán szűcsnél. Marosvásárhely, Hosszú utca 158. Hátul az udvarban. ELADÓ főzőkályha, toalett és egy BÉRBE VENNÉK planinót, vagy kétszemélyes sezlon, Str. Emines- kereszthúros zongorát, telefonou 24. 30.224. MEGBÍZHATÓ idős nőt gyermek mellé keresek. Telefon 31-933, 17—19 között. Ludke Walter, Marosvásárhely, Busuiocului utca 2. 11-es lakrész. Mély fájdalommal tudatjuk, hogy a szeretett gyermek, testvér, férj és apa, RÁVAI LÁSZLÓ életének 51 -ik évében hirtelen elhunyt. Temetése folyó hó 3-án 15.30 órakor lesz a marosszentgyörgyi gyászháztól. A gyászoló család NOVEMBER 2 KEDD A Nap kel 6 óra 53 perckor, lenyugszik 17 óra 04 perckor. Az évből eltelt 306 nap, hátra van 59. A Faipari Minisztérium bútorgyárai megkezdték az ötödik áruminta-kiállításon bemutatott bútorgarnitúrák egy részének sorozatgyártását. A minisztérium gyárai jövőre összesen 105 új bútortípust gyártanak, köztük hat ebédlő- és nappaliszobabútort és 21 hali berendezést. Repülőteret építenek a Deltában. A Tulcea mellett épülő fontos gazdasági és turisztikai objektum biztosítja a légi összeköttetést Észak- Dobrogea és az ország más városai között. A munkálatok jelenlegi állapota lehetőséget nyújt a repülőtér építésének idő előtti befejezésére. • •••••••••••• ~ Több nagyteljesítményű román építőgépet próbáltak ki a Rm. Vilcea-i gyárnegyed építőtelepein. Közéjük tartozik a București-i szerelőtröszt javítóüzemének gyártmánya, az óránként 6, illetve 22 köbméteres teljesítményű betonszivattyú. Mindkét berendezés kiváló, a tervezett termelékenységnél 10 százalékkal nagyobbat ért el a gyakorlatban. A fővárosi műanyagfeldolgozó ipari csoport az idén 75 új termék gyártását kezdte meg, összesen több mint 13 millió lej értékben. 16 új termék különböző szükségleteket elégítenek ki a gépiparban, az elektrotechnikában, a bányászatban és más gazdasági ágakban. •Szombaton Belényesen befejeződött az Arad, Kolozs és Bihar megyei erdőfelügyelőségek munkaértekezlete. A kétnapos ülésen beszámolókat terjesztettek elő a faipari szelektálással, a fenyőfélék termesztésének bővítésével stb. kapcsolatos feladatok teljesítéséről. Az értekezlet részvevői — mérnökök, technikusok, faipari munkások — munkalátogatást tettek az Albioara maglacfenyő-rezervációban és Piktor megye több erdészeti objektumában. A PRONOSPORT 1971. okt. 31-i versenyének eredményei: 10. Sampdoria — Catanzaro 1—1 x 11. Torino — Cagliari 1—0 1 12. Varese — Napoli 0—1 2 13. Verona — Mantova 1—0 1 Nyereményalap: 549.423 lej. 1. „U" Kolozsvár — FC Argeș 2—1 1 2. Farul — Jiul 1—0 1 3. ASA — Petrolul 3—0 1 4. „U“ Craiova — Steagul Roșu 1—0 1 5. Crisul — CFR Kolozsvár 1—0 1 6. Atalanta — Fiorentina 3—1 1 7. Bologna — Lanerossi 2—1 1 8. Milan — Juventus 1—4 2 9. Roma — Internazionale 3—1 1 Szilárd alapra helyezik a leiskolások ideológiai levelesei BESZÉLGETÉS BARABÁS FERENC ELVTÁRSSAL, A PEDAGÓGIAI FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KATEDRÁJÁNAK VEZETŐJÉVEL Nicolae Ceausescu elvtárs, a párt főtitkára júliusi expozéjában, az ideológia, a politikai és kulturális nevelőtevékenység terén dolgozó pártaktíva munkatanácskozásán jelentős helyet kapott az oktatás fejlesztésének kérdése. Ezen belül szó esett a felsőfokú oktatásról is, főként az egyetemi ifjúság politikai-ideológiai neveléséről. Az emlékezetes júliusi munkatanácskozás után milyen intézkedéseket hoztak a társadalomtudományi katedra munkájának tökéletesítéséért, illetve a főiskolások politikai, ideológiai képzéséért? — A marosvásárhelyi Pedagógiai Főiskoláin három évharmadban tanítottuk eddig a társadalomtudományokat, — összesen két tantárgyat. Ez évtől kezdve, a párt intézkedései nyomán, összesen hat társadalomtudományi tantárgyat tanítunk, amelyből három — filozófia, tudományos szocializmus, politikai gazdaságtan — alaptantárgy, ezenkívül ateizmus és a vallásdoktrinák bírálata, etika és nevelés-szociológia tantárgyak szerepelnek a tanrendben. Az új egyetemi évtől kezdődően 390, illetve 420 órában biztosítjuk a tanárjelöltek politikai-ideológiai felkészítését. Ezzel nemcsak megkétszereződik, hanem megtöbbszöröződik a katedra munkája. A katedrán a múlt évben nyolc tanár tanított, jelenleg 17. Külön ki akarom emelni a megyei pártbizottság gondoskodását, segítségét a megfelelő káderek biztosításában. Ennek ellenére a szükséglethez mérten még kevés az alapállással rendelkező káderünk és ez a tény még fokozottabb munkát igényel a katedrától. — Tekintettel az intézet jellegére, milyen sajátosságok jellemzik a társadalomtudományi tantárgyak tanítását? — Véleményem szerint a fentebb említett diszciplínák teljesen megfelelnek és szükségesek a tanárképzéshez. Tanításuk lehetővé teszi a marxizmus-leninizmus alaptételeinek, valamint a Román Kommunista Párt politikájának megismerését, elsajátítását. Ugyanakkor olyan kérdéseket lehet tisztázni az ideológiai oktatás keretében, amelyek szervesen kiegészítik a tanárképzés szakmai oldalát. E tantárgyak anyagainak elsajátítása biztosítja a diákok felvértezését megfelelő ideológiai látásmóddal, szemlélettel, hogy majd mint tanárok, de már most is mint főiskolások felléphessenek mindaz ellen, ami káros hatással van a tanár munkájára, vagy a diákok etikai nevelésére. A nevelés-szociológia ismerete például lehetővé teszi, hogy a frissen végzett tanár munkahelyére kerülvén tudományos módszerek birtokában környezetismeretre tegyen szert és a körülmények ismeretében állhasson ki a tapasztalt jelenségek mellett vagy ellen. A nevelés-szociológia tanításánál tehát központi kérdés a tanár iskolán kívüli tevékenysége , a tömegkulturális, politikai nevelőmunka. Az etika tanítása keretében megtárgyaljuk az idevonatkozó pártdokumentumokat és igyekszünk elsajátíttatni tanítványainkkal a marxista etikát. E tantárgy tanításánál az erkölcsi nevelés kerül előtérbe, s visszaverjük mindazokat a káros jelenségeket, melyek az ifjúság soraiban jelentkeznek, (munkakerülés, munka nélkül szerzett jövedelem stb.) E tantárgy keretében is elmélyítjük a hazafiság érzését. A három fő tantárgy, a filozófia tanításánál természetesen a materialista világnézetet igyekszünk elsajátíttatni; a tudományos szocializmusnál fő hangsúlyt fektetünk a szocializmus építésének kérdéseire, a jelenkori kapitalizmus problémáira és korszakunk alapvető jellegzetességeire, a politikai gazdaságtan keretében a legfőbb figyelmet a párt gazdaságpolitikájának bemutatására, tárgyalására fordítjuk. Hangsúlyozni szeretném, hogy minden társadalomtudományi tantárgynak az anyagát szervesen kapcsoljuk a Román Kommunista Párt politikájához és ennek tükrében elemezzük az elméleti és gyakorlati kérdéseket. — A társadalomtudomány elméleti ismereteit, hogyan kapcsolják össze a gyakorlattal? — A hat tantárgy bevezetése a társadalomtudományi katedrán biztosítja az ideológiai kérdések kapcsolatát a gyakorlattal. Például a politikai gazdaságtan tanítása során a diákokat elvisszük ipari és mezőgazdasági egységekbe, és e tantárgy alapvető kérdéseit ott, a helyszínen vitatjuk meg s ismertetjük a diákokkal az elméleti kérdések gyakorlati vonatkozásait. Itt jegyzem meg, hogy főiskolánk országos viszonylatban már három évvel ezelőtt először alkalmazta ezt a módszert. Gyakorlati szemináriumokat tartottunk a cukorgyárban, ahol a gyakorlatban látták, hogyan alkalmazzák például az álóalapokról szóló elméleti tanítást. Ezt a kezdeményezést kívánjuk kiszélesíteni, gazdagítani olyan értelemben, hogy nemcsak az ipar, hanem a mezőgazdaság, a falu problémáit is megismerjék a gyakorlatban. Ennek jelentősége, hogy a végzős tanárok falura kikerülve, már gyakorlati ismeretek birtokában, azonnal bekapcsolódhatnak a gazdasági-kulturális életbe. — A tanórákon kívül a katedra hogyan próbálja elmélyíteni a főiskolások ideológiai ismereteit? — A pártdokumentumok előírják a marxista-leninista kabinetek létrehozását a társadalomtudományi katedráikon. Mi ezen a téren még adminisztratív nehézségekbe ütközünk (hiányzik a helyiség, a könyvtáros, a gépírónő). A marxista-leninistakabineteknek a mi értelmezésünk szerint nemcsak az a feladata, hogy a szemináriumokhoz kiadja a bibliográfiát, hanem konzultációkat szervez, előadásokról, expozékról gondoskodik. Ennek az elképzelésnek a megvalósítása biztosítaná a diákok azonnali tájékoztatását a bel- és külpolitikai eseményekről, az időközben megjelenő pártdokumentumokról. — Milyen tudományos kutatással foglalkozik a katedra? — Tudományos kutatómunkáink egyik fő témája a fiatal értelmiségi kádereik integrálódása a falu társadalmi politikai, kulturális életébe, miközben a szakmai integrálódást is kutatjuk. Ez a téma intézetünk specifikumából adódik. Ebbe a kutatómunkába igyekszünk bevonni a diákokat is. — A főiskolások hogyan fogadták a társadalomtudományok tanításának bővítését, illetve új ideológiai tantárgyak bevezetését az oktatásban? — Rendkívüli komolyam fogadták ideológiai oktatásuk újszerű megszervezését. Döntő többségük megértette az ideológiai, politikai oktatás szükségességét, látogatják az órákat és rendkívül alaposan készülnek a szemináriumokra. Jegyzetelnek, érdeklődnek, a forrásanyagot használják és élénken megvitatják. Míg a tavaly melléktantárgynak tartották az ideológiai tárgyakat, ma alapvető tantárgyként tanulják. És nemcsak megtanulják, hanem igyekeznek elsajátítani és úgy vélem, meggyőződéssel teszik mindezt K. M. Színház A Színművészeti Intézet Stúdió Színházában november 2-án, kedden este 8 órakor. KÉT ÚR SZOLGÁJA. Az Intézet hallgatóinak előadása. Mozi ARTA: A repülőtér I—II. rész (amerikai film) Előadások kezdete: 11, 15, 17,30 és 20 órakor. PROGRESUL: Várakozás (román film) SELECT: Lehetőség (csehszlovák film) IFJÚSÁGI: Régi, régi mese (szovjet film) UNIREA: Az angyal bosszúja (angol film) FLACARA: A vörös zászló balladája (kínai film) SEGESVÁRI LUMINA: Homolkáék vasárnapja (csehszlovák film) TiRNAVA: Az utolsó vakáció (szovjet film) RÉGENI PATRIA: Esopus (bolgár film) VICTORIA: Szülők, figyelem! (szovjet film) TiRNAVENI- MELÓDIA: Egy olasz Amerikában (olasz film) LUDASI FLACÄRA: Sikátor (magyar film) SZOVÁTAI DOINA: Az ostrom (román film) SÁRMÁSI POPULAR: Riadókészültségben a nyomozó csoport (román film) ERDŐSZENTGYÖRGYI POPULAR: Férfiak hallgatása (csehszlovák film) GYURAKUTAI PATRIA: Csak egy telefon (magyar film) NYÁRÁDSZEREDAI NIRAJUS: Az estély (román film) Népi egyetem A NÖVÉNY A LAKÁSBAN tanfolyam hallgatói részére november 2-án, kedden 18 órakor a Bartók Béla út 1 sz. alatti előadóteremben POZSGÁSNÖVÉNYEK (Alloe, Bryophyllum, Krassula arborescens) címmel Várterész István gyógyszerész tart előadást. Rádió NOVEMBER 2. KEDD Magyar nyelven 6,00—6,30-ig: Ipari krónika. Zenés kaleidoszkóp. 18,00—19,30-ig: Hírek, tudósítások. Blung Goldman és zenekara játszik. Barangoló mikrofonok. Művészeti napló. Operettrészletek. Román nyelven 6,30—7,00-ig: Riportműsor falusi hallgatóinknak. Hírek a szántóföldekről. Kívánságmuzsika. 16,30— 18,00-ig: Események krónikája. Közkedvelt könnyűzene-énekesek. Közművelődési és művészeti napló. Gazdasági figyelő. Tömegdalok. NOVEMBER 3. SZERDA Magyar nyelven 6,00—6,30-ig: Riportműsor falusi hallgatóinknak. Kívánságmuzsika. Román nyelven 6.30— 7:00-ig. Reggeli zenés beszélgetés. Televízió 18.00 Irodalmi adás 18.10 Dokumentumfilm 19.00 Törvénymagyarázat 19.20 1001 este 19.30 Híradó 20.00 Riport a transzfogarasi útról 20.20 Gheorghe Zamfir játszik 20.35 Színházi este 22.00 Varietéműsor 22.30 Vilceai fiatalok 22.50 Híradó VÖRÖS ZÁSZLÓ Keresse fel az eladással egybekötött EmilTMT a kisipari szövetkezetek (OCMAD) árubemutató üzletében. Marosvásárhely, November 7 negyed (napipiac) nagy választékban kaphatók: a szőnyegek IS varrottasok ■ népi motívumú dísztárgyak 9 ajándéktárgyak Hl női és férficipők 69 női és férfiruhák Nyitva naponta de. 8—13 és du. 16,30—20 óráig. Csütörtökön 8—14-ig. VALEA JIULUI-I SZÉNKITERMELŐ FŐVÁLLALAT Székhely P e t r 0 s a n i, str, 23 AUGUST NR. 2. ALKALMAZ SZAKKÉPZETLEN, 18—45 éves munkásokat föld alatti munkára. FIZETÉS: az első tíz napban, azaz a föld alatti munkára való előkészítés időszakában 8 órára 56 lej. Tíz nap után, az előkészítés második szakaszában 8 órára 63 lej. A föld alatti munkához való alkalmazkodás után csoportakkordban dolgoznak, 8 órára 69 lej alapfizetéssel. A havi fizetés 1.760 lej, ezenkívül a norma túlteljesítéséért járó pótlék. SZAKKÉPESÍTÉS: három hónap után bányász szakképesítést nyerhetnek tanfolyamokon.A tarifáris fizetés ezután 8 órára 76 lej. Havi fizetés 1.935 lej, plusz a norma túlteljesítéséért járó pótlék. A szakképzettség tovább emelhető, a tarifáris fizetés elérheti a 98 lejt 8 órára, vagyis a havi fizetés 2.500 lej, ezenkívül a pótlék a norma túlszárnyalásáért. SZÁLLÁS: nőtleneknek fizetés ellenében (70—90 lej egy hónapra) a munkásotthonokban, családosoknak három hónap után a lehetőségek arányában díjtalanul lakást biztosítanak. A fűtés ugyancsak díjtalan, az áramfogyasztásnál 50 százalékos kedvezmény. ÉTKEZÉS: kantinban, fizetés ellenében, a napi háromszori étkezés ára 13 lej. 1972. január 1-től a tröszt föld alatti munkásai számára bevezetik a váltásonként 16 órás munkaidőt. Érdekeltek forduljanak a lakhelyük szerint illetékes Munkaerőelosztó Hivatalhoz. A fővárosi Vegyipari Szerelő Tröszt Alkalmaz szakmunkásokat: E VILLAMOS- ÉS AUTOGÉNHEGESZTŐKET ■ SZERELŐLAKATOSOKAT ■ CSŐSZERELŐKET , KAZÁNOSOKAT a tröszt govorai, Pite?ti-i, fogarasi, kiskapusi, élesdi, nagyváradi, Turnu-Severin-i és Savine?ti-i építőtelepeire. Érdekeltek jelentkezzenek a tröszt fenti helységekben működő építőtelep-csoportjainak székhelyén. KÉRJE A KÖNYVESBOLTOKBAN: Ion Barbu — Legszebb versei 4.__ lej Balogh—Gálffy—J. Nagy — A mai magyar nyelv kézikönyve 19.— lej G. Călinescu — Násznapok (Horizont könyvek) 8.— 12.— lej Dehel G. — Elődöntő 6.__ lej E. M. Herovanu — Háziasszonyok tanácsadója 12.— lej Kovács Gy. — Pusztulás 14.— 20.— lej Molnár I.—Molnár K. — Sóvidéki keresztszemesek 40.— lej D. D. Rosca — A tragikus lét 13.— lej Salamon László — Nyitott könyv —versek 13.— lej M. Sadoveanu — Ancuța fogadója 5.— lej J. Steinbeck — Érik a gyümölcs (Horizont könyvek) 14.— lej S. Zarea — Matematika munkások számára 8,75 lej