Vörös Zászló, 1971. november (23. évfolyam, 261-285. szám)

1971-11-02 / 261. szám

­ 2 . GHEORGHE SINCAI 1816. november 2-án, hazájától távol, mindenkitől elhagyatva halt meg az „Erdélyi Iskola" e­­gyik vezető személyisége, műve­lődéstörténetünk kiemelkedő a­­lakja, Gheorghe Sincai. Tudományos és politikai érde­meit, a viszontagságos időkkel, viszonyokkal dacosan szembeszál­ló alkotó magatartását méltatva, sietnünk kell megjegyezni, hogy földinket, Bács szülöttjét és az egykori marosvásárhelyi kollé­gium diákját is tisztelnünk kell benne. Olyan korban élt, amikor a tu­dósnak csak a hálátlanság és méltánytalanság jutott osztály­részül. És ha valaki emellett meg egy elnyomott nép, az erdélyi ro­mán tömegek szószólójaként po­litikai egyenjogúságot is követelt népének, a megvetésre és üldö­zésre is számíthatott a nemesi rendszer részéről. Tisztában volt ezzel Vincai is. ELEGIA-jában tudóstársáról és sorstársáról „a középajtai Prométheusz“-ról, Ben­­kő Józsefről írott soraiban olvas­hatjuk: „nagyszerű érdemei miatt az enyémhez hasonló sorsra és viszontagságokra juttatta azok­nak a vad haragja és irigysége, akik a közért cselekedni óhajtó­kat a kutyánál is jobban gyűlö­lik“. És mégis, törhetetlen aka­rattal küzdötte végig életét. Egy percig sem kételkedett abban, hogy jönni fog egy jobb kor, a­­melyben népére nem fog az el­nyomatás terhe nehezedni, ami­kor nevét tisztelet, megbecsülés és dicsőség fogja övezni. Még zsenge ifjú, amikor a ma­rosvásárhelyi kollégiumban Ko­vásznái Sándor révén a felvilá­gosodás eszméivel először talál­kozik. Kolozsvári és besztercei tanulmányai idején végképp el­­jegyzi magát az új eszmékkel. Amikor 1779-ben ötévi tanul­mány után a filozófia és teológia doktoraként Rómából, illetve Bécsből visszatér hazájába, egy életre szóló elkötelezettség lapul tarsolyában: a kultúra, a tudás, a világosság terjesztése által ki­emelni az elnyomott román tö­megeket az írástudatlanságból és műveletlenségből, és felemelni a többi erdélyi népek mellé. Az illusztris erdélyi görög­katolikus püspök, Inochentie Micu-Klein nyomdokain kívánt továbbjutni. Nem egyedülálló ezzel az elhatározással. Előtte jár valamivel Sámuel Micu-Klein. Mellette állnak Petru Maior, Ig­­natie Darabont, Samuil Vulcan, Ioan Cornell egyházi értelmisé­giek, de megértik nemes célját és segítik tudós munkásságát a gernyeszegi gróf, Teleki József irodalmi titkára, a magyar Cor­­nides Dániel, a középajtai „tudós remete", Benkő József, a nagyvá­radi „akadémia“ igazgatóhelyet­tese, Tertina Mihály, a budai le­véltáros és történész, Kovachich Márton György és sokan mások. Útja, harca mégis igen nehéz. A „három hivatalos nemzet" — magyarok, szászok és székelyek — uralkodó osztályainak minden­­hatóságán kellett rést ütnie har­costársaival. Törekvései elérésé­nek legeredményesebb eszközét iskolák létesítésében, a meglévők fejlesztésében, megfelelő tan­könyvek, oktató-nevelő és erköl­csi jellegű írások, szótárak, nyel­vészeti és történeti tudományos munkák írásában és terjesztésé­ben látta. 1782-től mintegy tizen­két éven át az erdélyi román görög-katolikus iskolák igazgató­jaként több mint 370 iskolát ala­pít. Ábécés könyveket, számtan és nyelvtankönyveket ír. Az er­délyi román nyelvű oktatás út­törőjeként ugyancsak érdemeket szerzett a román néptömegek fel­emeléséért folytatott harcban. Az 1784. évi nagy parasztfelke­lés után még határozottabban száll síkra népe egyenjogúságá­nak kivívásáért. Miközben a ro­mán tömegek nemzeti ébredése, fokozódik, az élenjáró román ér­telmiségiek egy csoportja, köztük Sincai-al, elindítja az ismert Supplex libellus Valachorum Transylvaniae mozgalmat. A régi kiváltságaihoz görcsösen ragasz­kodó feudális uralkodó osztályok azonban brutálisan felelnek a mozgalomra. Elutasítják a romá­nok jogos, haladó követeléseit, majd hivatalos történészeik révén megkísérlik „igazolni“ eljárásuk jogosságát. C. I. Eder szász törté­nész „történelmi érvekkel“ pró­bálta kimutatni a románok köve­telésének jogtalanságát. Az „Erdélyi Iskola“ élharcosai felháborodással vették tudomásul az alaptalan állításokat, rágal­makat, és késedelem nélkül meg­felelő választ adtak Eder mun­kájára. Bincai vállalta magára ezt a feladatot „Responsum ad crisim Caroli I. Eder in supplicem libellum Valachorum Transilvaniae" művének kiadásá­val. Ezzel azonban olyan vihart kavart, amelyben a politikai ér­dekellentétek mellett személyi ambíciók is összecsaptak. Szemé­lyes ellensége, I. Bobb, görög-kato­likus esperes közbenjárására el­bocsátották állásából, sőt törvény­­széki eljárást indítottak ellene árulás és államellenes összeskü­­vés címén. Tíz hónapig tartották teljesen alaptalanul fogságban. Jóllehet ártatlanságára fény derült, igaz­gatói állását nem tudja vissza­szerezni. Kénytelen a Wass gró­foknál jószágigazgatói és nevelői megbízatást vállalni. Mintegy hét évig élt a tudományos világból ~ száműzetve. X csak 1103-i­g?­ Sike­rült a nagyváradi püspök, 1. Da­­rabant és a magyar Tertinai Mi­hály ajánlásával a levéltáros és történész Kovachich Márton György titkáraként és munkatár­saként Budára jutnia. Budai tartózkodása idején újra a tudományos munkának szenteli életét. Kiadja az Elégia című, jelentős életrajzi adatokat tartal­mazó munkáját, az „Elementa Linguae Daco-Romanae sive Va­­lachicae...“ című nyelvészeti munkát, a gazdasági tanácsokat adó „Povatuire catre economia de cimp“ című művét, majd 1808- tól a „Calendarul de Buda“-ban megkezdi legjelentősebb művé­nek, a „Hronica Romanilor“-nak a közlését is. Műveit a románok dák-római eredete és folytonossá­ga bizonyításának szentelte. Ez­zel nem csupán a nemzeti egyen­­jogúsítási mozgalom ellenfeleinek akart tudományos választ adni, hanem éleszteni, erősíteni ,kíván­ta a román néptömegek nemzeti tudatát is. Legjelentősebb tudományos művét, a „Hronica Românilor“-t azonban nem tudta kiadatni, mi­vel 1809-ben eltávolították a bu­dai könyvcenzori állásból, melyet Sámuel Micu-Klein halála után ideiglenesen töltött be. Budát el­hagyva Nagyváradra siet. Meg­kísérli kinyomtatni „Hronica“-ját. Minden erőfeszítése azonban e­­redménytelen. Amikor a cenzúra hosszas huza­vona után véle­ményt nyilvánított, a válasz el­utasító volt, annál többet mondó azonban az utókor számára: „Opus igne, author patibulo dignus", azaz „a­ mű tűzre, szer­zője pedig akasztófára való“. Az uralmát és kiváltságos helyzetét védő nemesi hatalom nem is ad­hatott kedvezőbb választ egy olyan munkára, amely az elnyo­mott többségi erdélyi román tö­megek egyenjogúságáért folyta­tott küzdelmet volt hivatott iga­zolni, hiszen a románok egyen­jogúságának elismerése csapást mért volna uralmára. Zincai sorsa kíméletlen vádirat a XVIII—XIX.-ik századi viszo­nyok, a rendszer, a magyar, szász és székely uralkodó osztályok politikája ellen. Állandó jövede­lem nélkül, vállán egy tarisznyá­ban a kiadatlan tudományos és népszerűsítő műveivel járta Er­dély vidékeit. Feljegyezték róla, hogy amikor megkérdezték, miért hord ilyen „terhet a vállán“, azt felelte: „ez az én kincsem, mely miatt dicsőíteni fognak halálom után". Kénytelen újra a Wass grófok magyarországi birtokaira vissza­húzódni, ahol 62 éves korában eltávozik az élők sorából. Műveit csak az erdélyi román tömegek nemzeti felszabadítása u­tán adták ki. Azok azonban iga­zán csak a szocializmus építése körülményei­ között váltak dolgo­zóink közkincsévé. Sincai élet­műve az erdélyi viszonyokból fa­kadt, de a szocialista Románia szellemi értékeit gyarapítja. A harcos, a csüggedést, a lemon­dást nem ismerő Sincai emléke ma is él hazánk néptömegei szí­vében. SZABÓ MIKLÓS halálának 155-ik évfordulójára Apróhirdetések KIADÓ külön bejáratú bútoro­zott szoba, Str. Moldovei 22/A, I. em. 8-as ajtó (Tudor negyed). ELADÓ Ford Taunusz 17. M. Kombi, Str. Aluni? 4 szám, Tg.­­Mure?. ELADÓ egy 350 m3 I.J. motor­­kerékpár, Dózsa György utca 217 sz. A nap bármilyen órájában le­het érdeklődni. ELADÓ vajszínű Dacia 1100, 17.000 km-ben, kifogástalan álla­potban. Máramesti­ tér 16/A szám. Telefon: 11-578. ELADÓ beköltözhető családi ház, külön udvar, szoba-konyha, kamra, pince. Gát utca 17 szám. A LEGSZEBB téli ajándék a szőrme. Bármilyen szőrmét besze­rezhet Pakuts Zoltán szűcsnél. Ma­rosvásárhely, Hosszú utca 158. Há­tul az udvarban. ELADÓ főzőkályha, toalett és egy BÉRBE VENNÉK planinót, vagy kétszemélyes sezlon, Str. Emines- kereszthúros zongorát, telefon­ou 24. 30.224. MEGBÍZHATÓ idős nőt gyermek mellé keresek. Telefon 31-933, 17—19 között. Ludke Walter, Ma­rosvásárhely, Busuiocului utca 2. 11-es lakrész. Mély fájdalommal tudatjuk, hogy a szeretett gyermek, test­vér, férj és apa, RÁVAI LÁSZLÓ életének 51 -ik évében hirtelen elhunyt. Temetése folyó hó 3-án 15.30 órakor lesz a marosszent­­györgyi gyászháztól. A gyászoló család NOVEMBER 2 KEDD A Nap kel 6 óra 53 perckor, lenyugszik 17 óra 04 perckor. Az évből eltelt 306 nap, hátra van 59. A Faipari Minisztérium bútor­gyárai megkezdték az ötödik áru­minta-kiállításon bemutatott bútor­garnitúrák egy részének sorozat­­gyártását. A minisztérium gyárai jövőre összesen 105 új bútortípust gyár­tanak, köztük hat ebédlő- és nap­paliszobabútort és 21 hali­ berende­zést. Repülőteret építenek a Deltában. A Tulcea mellett épülő fontos gaz­dasági és turisztikai objektum biz­tosítja a légi összeköttetést Észak- Dobrogea és az ország más váro­sai között. A munkálatok jelenlegi állapota lehetőséget nyújt a repü­lőtér építésének idő előtti befeje­zésére. • •••••••••••• ~ Több nagyteljesítményű román építőgépet próbáltak ki a Rm. Vil­­cea-i gyárnegyed építőtelepein. Kö­zéjük tartozik a București-i szerelő­­tröszt javítóüzemének gyártmánya, az óránként 6, illetve 22 köbméte­res teljesítményű betonszivattyú. Mindkét berendezés kiváló, a ter­vezett termelékenységnél 10 száza­lékkal nagyobbat ért el a gyakor­latban. A fővárosi műanyagfeldolgozó ipari csoport az idén 75 új termék gyártását kezdte meg, összesen több mint 13 millió lej értékben. 16 új termék különböző szük­ségleteket elégítenek ki a gépipar­ban, az elektrotechnikában, a bá­nyászatban és más gazdasági á­­gakban. •Szombaton Belényesen befejező­dött az Arad, Kolozs és Bihar me­gyei erdőfelügyelőségek munkaér­tekezlete. A kétnapos ülésen be­számolókat terjesztettek elő a fa­ipari szelektálással, a fenyőfélék termesztésének bővítésével stb. kapcsolatos feladatok teljesítéséről. Az értekezlet részvevői — mér­nökök, technikusok, faipari munká­sok — munkalátogatást tettek az Albioara maglacfenyő-rezerváció­­ban és Piktor megye több erdészeti objektumában. A PRONOSPORT 1971. okt. 31-i versenyének eredményei: 10. Sampdoria — Catanzaro 1—1 x 11. Torino — Cagliari 1—0 1 12. Varese — Napoli 0—1 2 13. Verona — Mantova 1—0 1 Nyereményalap: 549.423 lej. 1. „U" Kolozsvár — FC Argeș 2—1 1 2. Farul — Jiul 1—0 1 3. ASA — Petrolul 3—0 1 4. „U“ Craiova — Steagul Roșu 1—0 1 5. Crisul — CFR Kolozsvár 1—0 1 6. Atalanta — Fiorentina 3—1 1 7. Bologna — Lanerossi 2—1 1 8. Milan — Juventus 1—4 2 9. Roma — Internazionale 3—1 1 Szilárd alapra helyezik a leiskolások ideológiai levelesei­­ BESZÉLGETÉS BARABÁS FERENC ELVTÁRSSAL, A PEDAGÓGIAI FŐ­ISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KATEDRÁJÁNAK VEZETŐJÉVEL Nicolae Ceausescu elv­társ, a párt főtitkára júliusi expozéjában, az ideológia, a politikai és kulturális­ nevelő­tevékenység terén dolgozó pártaktíva munkatanácsko­zásán jelentős helyet ka­pott az oktatás fejlesztésé­nek kérdése. Ezen belül szó esett a felsőfokú oktatásról is, főként az egyetemi ifjú­ság politikai-ideológiai ne­veléséről. Az emlékezetes júliusi munkatanácskozás után milyen intézkedéseket hoztak a társadalomtudo­mányi katedra munkájá­nak tökéletesítéséért, illetve a főiskolások politikai, ideo­lógiai képzéséért? — A marosvásárhelyi Pedagó­giai Főiskoláin három évharmad­­ban tanítottuk eddig a társada­lomtudományokat, — összesen két tantárgyat. Ez évtől kezdve, a párt intézkedései nyomán, összesen hat tá­rsadalomtudomá­nyi tantárgyat tanítunk, amelyből három — filo­zófia, tudományos szocializmus, politikai gazdaságtan — alaptan­­tárgy, ezenkívül ateizmus és a vallás­­doktrinák bírálata, etika és neve­lés-szociológia tantárgyak szere­pelnek a tanrendben. Az új egye­temi évtől kezdődően 390, illetve 420 órában biztosítjuk a tanár­jelöltek politikai-ideológiai felkészí­tését. Ezzel nemcsak megkétszere­ződik, hanem megtöbbszöröződik a katedra munkája. A katedrán a múlt évben nyolc tanár tanított, jelenleg 17. Külön ki akarom e­­melni a megyei pártbizottság gon­doskodását, segítségét a megfe­lelő káderek biztosításában. Ennek ellenére a szükséglethez mérten még kevés az alap­állással ren­delkező káderünk és ez a tény még fokozottabb munkát igényel a katedrától. — Tekintettel az intézet jellegére, milyen sajátossá­gok jellemzik a társadalom­­tudományi tantárgyak taní­tását? — Véleményem szerint a fen­tebb említett diszciplínák teljesen megfelelnek és szükségesek a ta­nárképzéshez. Tanításuk lehetővé teszi a marxizmus-leninizmus a­­laptételein­ek, valamint a Román Kommunista Párt politikájának megismerését, elsajátítását. Ugyan­akkor olyan kérdéseket lehet tisz­tázni az ideológiai oktatás kere­tében, amelyek szervesen kiegészí­tik a tanárképzés szakmai olda­lát. E tantárgyak anyagainak elsa­játítása biztosítja a diákok felvér­­tezését megfelelő ideológiai látás­móddal, szemlélettel, hogy majd mint tanárok, de már most is mint főiskolások felléphessenek mindaz ellen, ami káros hatással van a tanár munkájára, vagy a diákok etikai nevelésére. A nevelés-szoci­ológia ismerete például lehetővé teszi, hogy a frissen végzett tanár munkahelyére kerülvén tudomá­nyos módszerek birtokában kör­nyezetismeretre tegyen szert és a körülmények ismeretében állhas­son ki a tapasztalt jelenségek mel­lett vagy ellen. A nevelés-szocioló­­gia tanításánál tehát központi kérdés a tanár iskolán kívüli te­vékenysége , a tömegkulturális, politikai nevelőmunka. Az etika tanítása keretében megtárgyaljuk az idevonatkozó pártdokumentu­mokat és igyekszünk elsajátíttatni tanítványainkkal a marxista etikát. E tantárgy tanításánál az erkölcsi nevelés kerül előtérbe, s vissza­verjük mindazokat a káros jelen­ségeket, melyek az ifjúság sorai­ban jelentkeznek, (munkakerülés, munka nélkül szerzett jövedelem stb.) E tantárgy keretében is el­mélyítjük a hazafiság érzését. A három fő tantárgy, a filozófia ta­nításánál természetesen a mate­rialista világnézetet igyekszünk el­sajátíttatni; a tudományos szocia­lizmusnál fő hangsúlyt fektetünk a szocializmus építésének kérdé­seire, a jelenkori kapital­izmus problémáira és korszakunk alap­vető jellegzetességeire, a politi­kai gazdaságtan keretében a leg­főbb figyelmet a párt gazdaságpo­litikájának bemutatására, tárgyalá­sára fordítjuk. Hangsúlyozni sze­retném, hogy minden társadalom­­tudományi tantárgynak az anya­gát szervesen kapcsoljuk a Román Kommunista Párt politikájához és ennek tükrében elemezzük az el­méleti és gyakorlati kérdéseket. — A társadalomtudomány elméleti ismereteit, hogyan kapcsolják össze a gyakor­lattal? — A hat tantárgy bevezetése a tá­rsad­a­lomtu­d­om­ány­i kated­rá­n biztosítja az ideológiai kérdések kapcsolatát a gyakorlattal. Példá­ul a politikai gazdaságtan tanítá­sa során a diákokat elvisszük ipa­ri és mezőgazdasági egységekbe, és e tantá­rgy alapvető kérdéseit ott, a helyszínen vitatjuk meg s ismertetjük a diákokkal az elmé­leti kérdések gyakorlati vonatkozá­sait. Itt jegyzem meg, hogy főis­kolánk országos viszonylatban már három évvel ezelőtt először alkal­mazta ezt a módszert. Gyakorlati szemináriumokat tartottunk a cu­korgyárban, ahol a gyakorlatban látták, hogyan alkalmazzák példá­ul az á­­lóalapokról szóló elméleti tanítást. Ezt a kezdeményezést kí­vánjuk kiszélesíteni, gazdagítani olyan értelemben, hogy nemcsak az ipar, hanem a mezőgazdaság, a falu problémáit is meg­ismer­jék a gyakorlatban. Ennek jelen­tősége, hogy a végzős tanárok fa­lura kikerülve, már gyakorlati is­meretek birtokában, azonnal be­kapcsolódhatnak a gazdasági-kul­turális életbe. — A tanórákon kívül a katedra hogyan próbálja el­mélyíteni a főiskolások ide­ológiai ismereteit? — A pártdokumentumok előírják a marxista-leninista kabinetek lét­rehozását a társadalomtudományi katedráikon. Mi ezen a téren még adminisztratív nehézségekbe ütkö­zünk (hiányzik a helyiség, a könyv­táros, a gépírónő). A marxista-le­ninista­­kabineteknek a mi értelme­zésünk szerint nemcsak az a fela­data, hogy a szemináriumokhoz kiadja a bibliográfiát, hanem kon­zultációkat szervez, előadásokról, expozékról gondoskodik. Ennek az elképzelésnek a megvalósítása biz­­tosítaná a diákok azonnali tájé­koztatását a bel- és külpolitikai eseményekről, az időközben meg­­jelenő pártdokumentumokról. — Milyen tudományos kutatással foglalkozik a ka­tedra? — Tudományos kutatómunkáink egyik fő témája a fiatal értelmisé­gi kádereik integrálódása a falu társadalmi politikai, kulturális é­­letébe, miközben a szakmai integ­rálódást is kutatjuk. Ez a téma in­tézetünk specifikumából adódik. Ebbe a kutatómunkába igyekszünk bevonni a diákokat is. — A főiskolások hogyan fogadták a társadalomtu­dományok tanításának bőví­tését, illetve új ideológiai tantárgyak bevezetését az oktatásban? — Rendkívüli komolyam fogadták ideológiai oktatásuk újszerű meg­szervezését. Döntő többségük meg­értette az ideológiai, politikai ok­tatás szükségességét, látogatják az órákat és rendkívül alaposan készülnek a szemináriumokra. Jegyzetelnek, érdeklődnek, a for­rásanyagot használják és élénken megvitatják. Míg a tavaly mellék­­tantárgynak tartották az ideoló­giai tárgyakat, ma alapvető tan­tárgyként tanulják. És nemcsak megtanulják, hanem igyekeznek elsajátítani és úgy vélem, meggyő­ződéssel teszik mindezt K. M. Színház A Színművészeti Intézet Stúdió Színházában november 2-án, ked­den este 8 órakor. KÉT ÚR SZOL­GÁJA. Az Intézet hallgatóinak elő­adása. Mozi ARTA: A repülőtér I—II. rész (ame­rikai film) Előadások kezdete: 11, 15, 17,30 és 20 órakor. PROGRESUL: Várakozás (román film) SELECT: Lehetőség (csehszlovák film) IFJÚSÁGI: Régi, régi mese (szov­jet film) UNIREA: Az angyal bosszúja (angol film) FLACARA: A vörös zászló balladá­ja (kínai film) SEGESVÁRI LUMINA: Homolkáék vasárnapja (csehszlovák film) TiRNAVA: Az utolsó vakáció (szovjet film) RÉGENI PATRIA: Esopus (bolgár film) VICTORIA: Szülők, figyelem! (szovjet film) TiRNAVENI-­ MELÓDIA: Egy olasz Amerikában (olasz film) LUDASI FLACÄRA: Sikátor (ma­gyar film) SZOVÁTAI DOI­NA: Az ostrom (ro­mán film) SÁRMÁSI POPULAR: Riadókészült­ségben a nyomozó csoport (román film) ERDŐSZENTGYÖRGYI POPULAR: Férfiak hallgatása (csehszlovák film) GYUR­AKUTAI PATRIA: Csak egy telefon (magyar film) NYÁRÁDSZEREDAI NIRAJUS: Az estély (román film) Népi egyetem A NÖVÉNY A LAKÁSBAN tanfo­lyam hallgatói részére november 2-án, kedden 18 órakor a Bartók Béla út 1 sz. alatti előadóteremben POZSGÁSNÖVÉNYEK (Alloe, Bryo­­phyllum, Krassula arborescens) címmel Várterész István gyógysze­rész tart előadást. Rádió NOVEMBER 2. KEDD Magyar nyelven 6,00—6,30-ig: Ipari krónika. Zenés kaleidoszkóp. 18,00—19,30-ig: Hírek, tudósítások. Blung Goldman és zenekara ját­szik. Barangoló mikrofonok. Művé­szeti napló. Operettrészletek. Ro­mán nyelven 6,30—7,00-ig: Riport­műsor falusi hallgatóinknak. Hírek a szántóföldekről. Kívánságmuzsika. 16,30— 18,00-ig: Események króni­kája. Közkedvelt könnyűzene-éne­kesek. Közművelődési és művészeti napló. Gazdasági figyelő. Tömeg­dalok. NOVEMBER 3. SZERDA Magyar nyelven 6,00—6,30-ig: Riportműsor falusi hallgatóinknak. Kívánságmuzsika. Román nyelven 6.30— 7:00-ig. Reggeli zenés be­szélgetés. Televízió 18.00 Irodalmi adás 18.10 Dokumentumfilm 19.00 Törvénymagyarázat 19.20 1001 este 19.30 Híradó 20.00 Riport a transzfogarasi útról 20.20 Gheorghe Zamfir játszik 20.35 Színházi este 22.00 Varietéműsor 22.30 Vilceai fiatalok 22.50 Híradó VÖRÖS ZÁSZLÓ Keresse fel az eladással egybekötött E­milTMT a kisipari szövetkezetek (OCMAD) árubemutató üzletében. Marosvásárhely, November 7 ne­gyed (napipiac) nagy választékban kaphatók: a szőnyegek IS varrottasok ■ népi motívumú dísztárgyak 9 ajándéktárgyak Hl női és férficipők 69 női és férfiruhák Nyitva naponta de. 8—13 és du. 16,30—20 óráig. Csütörtö­kön 8—14-ig. VALEA JIULUI-I SZÉNKITERMELŐ FŐVÁLLALAT Székhely P e t r 0 s a n i, str, 23 AUGUST NR. 2. ALKALMAZ SZAKKÉPZETLEN, 18—45 éves munkásokat föld alatti munkára. FIZETÉS: az első tíz napban, azaz a föld alatti munkára való elő­készítés időszakában 8 órára 56 lej. Tíz nap után, az előkészítés második szakaszában 8 órára 63 lej. A föld alatti munkához való alkalmazkodás után csoportakkordban dolgoznak, 8 órára 69 lej alapfizetéssel. A havi fizetés 1.760 lej, ezenkívül a norma túltel­jesítéséért járó pótlék. SZAKKÉPESÍTÉS: három hónap után bányász szakképesítést nyer­hetnek tanfolyamokon.­A­ tarifáris fizetés ezután 8 órára 76 lej. Havi fizetés 1.935 lej, plusz a norma túlteljesítéséért járó pótlék. A szakképzettség tovább emelhető, a tarifáris fizetés elérheti a 98 lejt 8 órára, vagyis a havi fizetés 2.500 lej, ezenkívül a pótlék a norma túlszárnyalásáért. SZÁLLÁS: nőtleneknek fizetés ellenében (70—90 lej egy hónapra) a munkásotthonokban, családosoknak három hónap után a lehe­tőségek arányában díjtalanul lakást biztosítanak. A fűtés ugyan­csak díjtalan, az áramfogyasztásnál 50 százalékos kedvezmény. ÉTKEZÉS: kantinban, fizetés ellenében, a napi háromszori étkezés ára 13 lej. 1972. január 1-től a tröszt föld alatti munkásai számára beve­zetik a váltásonként 1­6 órás munkaidőt. Érdekeltek forduljanak a lakhelyük szerint illetékes Munkaerő­elosztó Hivatalhoz. A fővárosi Vegyipari Szerelő Tröszt A­lkalmaz szakmunkásokat: E VILLAMOS- ÉS AUTOGÉNHEGESZTŐKET ■ SZERELŐLAKATOSOKAT­­ ■ CSŐSZERELŐKET , KAZÁNOSOKAT a tröszt govorai, Pite?ti-i, fogarasi, kiskapusi, élesdi, nagyváradi, Turnu-Severin-i és Savine?ti-i építőtelepeire. Érdekeltek jelentkezzenek a tröszt fenti helységekben működő építőtelep-csoportjainak székhelyén. KÉRJE A KÖNYVESBOLTOKBAN: Ion Barbu — Legszebb versei 4.__ lej Balogh—Gálffy—J. Nagy — A mai magyar nyelv kézikönyve 19.— lej G. Călinescu — Násznapok (Horizont könyvek) 8.— 12.— lej Dehel G. — Elődöntő 6.__ lej E. M. Herovanu — Háziasszonyok tanácsadója 12.— lej Kovács Gy. — Pusztulás 14.— 20.— lej Molnár I.—Molnár K. — Sóvidéki keresztszemesek 40.— lej D. D. Rosca — A tragikus lét 13.— lej Salamon László — Nyitott könyv —versek 13.— lej M. Sadoveanu — Ancuța fogadója 5.— lej J. Steinbeck — Érik a gyümölcs (Horizont könyvek) 14.— lej S­. Zarea — Matematika munkások számára 8,75 lej

Next