Vörös Zászló, 1972. augusztus (24. évfolyam, 180-205. szám)
1972-08-01 / 180. szám
VÖRÖS ZÁSZLÓ 116. SZAKASZ. — A főiskolai végzettségű tervező személyzet tarifáris fizetése szakmai funkciók és fokozatok szerint differenciált, az alábbi rangsorolás szerint: — I. fokozatú tervező főmérnök (főépítész) 1,48 — II. fokozatú tervező főmérnök (főépítész) 1,27 — III. fokozatú tervező főmérnök (főépítész) 1,10 — Tervező mérnök (műépítész) 1,00 Az I. fokozatú főtervezők számát a minisztériumok, a többi központi szerv vagy a megyei néptanácsi végrehajtó bizottságok és a București municípiumi néptanácsi végrehajtó bizottság hagyja jóvá, a főiskola végzettségű tervező személyzet teljes számának 6 százalékáig terjedően a II. fokozatú főtervezőket pedig e létszám 20 százalékáig terjedően. A megyei néptanácsok végrehajtó bizottságainak alárendelt tervező szervezetek számára, amelyeket a Minisztertanács jelöl ki, az előző bekezdésben előírt keretek elérhetik az illető szervezetek főiskolai végzettségű személyzetének 9, illetve 30 százalékát. A tervező műhelyekben alkalmazott geológusi, vegyészi, fizikusi, közgazdászi, matematikusi stb. funkciók tarifáris fizetése azonos a III. ágazati csoport egységeiben lévő megfelelő funkciók számára jóváhagyott fizetéssel. A funkcionális apparátus személyzetének tarifáris fizetése azonos az V. ágazati csoport egységeiben lévő funkciók számára jóváhagyott fizetéssel. Azokban a tervező egységekben, amelyeknek egyes termelő szektorai vagy műhelyei más ágazatok sajátos, fontos feladataival foglalkoznak, az illető személyzetnek és a funkcionális apparátus személyzetének a fizetése azonos a megfelelő ágazati csoport számára előírttal. 117. SZAKASZ. — A tervező tevékenységben elsődlegesen kell alkalmazni a globális akkordfizetési formát, s a munkákért fizetendő összeget olyképpen kell megállapítani, hogy minél reálisabban tükrözze a kivitelezéshez szükséges munka mennyiségét és minőségét. A globális akkordban dolgozó tervező személyzet a terv vagy a munkálat kidolgozása folyamán a besorolási tarifáris fizetés 80 százalékának megfelelő havi előleget kap, de ez az összeg nem haladhatja meg a tervért vagy a munkálatért járó összeg 80 százalékát. A terv vagy a munkálat átadásakor a munkálatért megállapított teljes összeget elosztják a kollektíva tagjai között, minden egyes tag hozzájárulása arányában. A kollektíva minden egyes tagjának járó összegből levonják a terv vagy a munkálat kivitelezése során kapott előlegeket, és visszatartanak 10 százalékot, amely összeget az illető munkálat üzembe helyezése és a tervben előirányzott műszaki-gazdasági mutatók megvalósulása után folyósítanak, a különbözetét pedig kifizetik az illető tervezőnek. A tervezők beleegyezésével a munkálatok kivitelezéséig és a paraméterek eléréséig tervenként visszatartott összegek helyett levonhatnak a tervező személyzet tarifáris fizetéséből egy kvótát egy olyan garancia létrehozására, amely a havi tarifáris fizetés 20 százalékától egy egész havi fizetésig terjed, a munkálatok természetétől és a kivitelezéshez szükséges szokott időtartamtól függően. 118. SZAKASZ. — A tervező szervezetek személyzete tarifáris fizetésének folyósítását szabályozó mutatók közül a személyzeti csoportok számára megállapított következő feladatok és mutatók kötelező jellegűek: — a vezető személyzet és a funkcionális osztályok személyzete számára a tervek határidőben történő átadása és jó minősége, amit a reklamációk elmaradása bizonyít; — a tervező személyzet számára a tervek átadási határidejének tiszteletben tartása és az illető munkálat tervében előirányzott műszakigazdasági mutatók megvalósítása: — a műszaki-gazdasági bizottságok állandó tagjai számára a véleményezett tervek és munkálatok jó minősége, amit a reklamációk elmaradása bizonyít. 119. SZAKASZ. (1) Abból a célból, hogy a tervező szervezetek személyzetét ösztönözzék olyan megoldások felkutatására és kiválasztására, amelyek a beruházások értékének csökkenéséhez, magasabb műszaki-gazdasági mutatók megvalósításához vagy a fokozott gazdasági hatékonyság elérése más módozatainak felkutatásához vezetnek, jutalmak juttathatók a tervezési megoldások eredményeként megvalósított megtakarításokért. (2) Azoknál a kidolgozott terveknél, amelyek fokozott és nagyság szerint meghatározható hatékonyságot biztosítanak, jutalmak juttathatók mind a tervezési szervezetek, mind a kivitelezési, a felszereléseket szállító egységek, a megrendelő és más olyan egységek személyzete számára, amelyek hozzájárultak a megtakarítások eléréséhez. A jutalomalap a műszaki-gazdasági tanulmányokban jóváhagyott műszaki-gazdasági mutatókhoz viszonyítva ténylegesen megvalósított megtakarítások 10 százalékáig terjedhet. (3) Olyan tervek kivitelezéséért, amelyek az általános elgondolás és a kiválasztott konstrukciós megoldásuk folytán kitűnnek, s fokozott hatékonyságuk meg nem mérhető megtakarításokat eredményez, mivel ezek a megtakarítások nem egyszerre, hanem folyamatosan állnak elő és a tervezett megoldás nagyszámú haszonélvezői között oszlanak meg. Jutalmak juttathatók a tervező szervezetek személyzetének, amely ténylegesen részt vett az illető tervek kidolgozásában és kivitelezésében, egy bizonyos alapból, amelyet az évi tervezett fizetési alap 0,5 százalékos kvótájából létesítenek, anélkül, hogy az összeg meghaladná a tervező szervezet nyereségből származó évi jutalmak (gratifikáció) alapját. Ezt az alapot a megvalósított nyereségből folyósítják, nem érintve a tervezett fizetési alapot. (4) A prémiumok és jutalmak teljes összege, amelyet egy alkalmazott a (2) és (3) bekezdés előírásai alapján élvezhet, beleértve a nyereségből folyósított évi prémiumokat is, nem haladhat meg egy naptári év alatt 6 havi besorolási tarifáris fizetést. 120. SZAKASZ. — Az export útján értékesített tervek, valamint a gépek, felszerelések és nyersanyagok importjának csökkenését eredményező tervek kivitelezéséért jutalmak juttathatók a kivitelezésükben ténylegesen részt vett tervező szmélyzet számára. A jutalmakat a megvalósított vagy megtakarított devizák lejben átszámított értékének 5 százalékáig terjedő alapból folyósítják. 121. SZAKASZ. — A tervező egységek javadalmazására vonatkozó tisztségjegyzékeket és a fizetési osztályokat, valamint más sajátos szabályozásokat a törvény mellékletei tartalmazzák. H. A BANKMŰVELETEKET VÉGZŐ EGYSÉGEKBEN ÉS A BIZTOSÍTÁSI EGYSÉGEKBEN 122. SZAKASZ. — A bankműveleteket végző egységekben és a biztosítási egységekben működő személyzet munkája javadalmazásának érdekeltté kell tennie ezt a személyzetet a termelés és a beruházások finanszírozásával és meghitelezésével kapcsolatos feladatok kifogástalan teljesítésében, a gazdasági tevékenység hatékonysága leellenőrzésének tökéletesítésében, a rendes pénzforgalom biztosításában, valamint a lakosság készpénzdiszponibilitásának bevonásában. 123. SZAKASZ. — A bankműveleteket végző egységek és a biztosítási egységek kivitelező tisztségekbe és vezető tisztségekbe besorolt személyzetének tarifáris fizetése egységkategóriák szerint különbözik, a következő ágazati csoportok fizetéseivel összefüggésben: — bankfiókok, IV. ágazati csoport; — ADAS és CEC-igazgatóságok, V. ágazati csoport; — LOTO—PRONOSPORT igazgatóságok VI. ágazati csoport, 124. SZAKASZ. — A bankműveleteket végző egységek és a biztosítási egységek személyzetének tarifáris fizetését a ledolgozott időnek megfelelően teljes egészében folyósítják, amennyiben maradéktalanul teljesítette az állami tervből és más szabályozó okmányokból, az egység munkatervéből. ..valamint a szervezési és működési szabályzatból származó összes egyéni vagy kollektív feladatokat. 125. SZAKASZ. — A bankműveleteket végző egységekben az évi prémiumokat (gratifikációk) a tervezett évi fizetési alap 2 százalékos kvótájából létrehozott alapból adják. Az évi prémiumalapot a személyzet összes tagjai között osztják szét a besorolás szerinti tarifáris fizetéssel és a ledolgozott idővel arányosan, beleértve — az esetnek megfelelően — a vezető kádereknek nyújtott pótlékot is. A maximális prémium egy havi tarifáris fizetéssel lehet egyenlő. 126. SZAKASZ. — A Takarék- és Letéti Pénztár a jóváhagyott költségtervében előirányzott évi alap erejéig prémiumokat adhat más olyan egységek alkalmazottainak is, amelyek a legjobb eredményeket érték el a lakosság pénzmegtakarításainak betétre való bevonásában. 127. SZAKASZ. — A bankműveleteket végző egységek és a biztosítási egységek tisztségjegyzékét, fizetési osztályait és a személyzet javadalmazására vonatkozó többi különleges szabályozásokat a törvény mellékletei tartalmazzák. I. AZ ELEKTRONIKUS SZÁMÍTÓKÖZPONTOKBAN 128. SZAKASZ. — Az elektronikus számítóközpontok műszaki, gazdasági és más kivitelező szakszemélyzetének és vezető személyzetének tarifáris fizetését a III. ágazati csoport számára előirányzott fizetések alapján állapítják meg. A vezető káderek tarifáris fizetése a központok szervezési fokozatától függően differenciálódik. A tisztviselői apparátus személyzetének tarifáris fizetése megegyezik az V. ágazati csoporthoz tartozó egységek megfelelő tisztségei számára előirányzott fizetéssel. 129. SZAKASZ. — Az elektronikus számítóközpontok főiskolai végzettségű szakszemélyzetének tarifáris fizetése a tisztségektől és a szakmai fokozatoktól függően differenciálódik a következő rangsorolás szerint: — I. fokozatú főelemző I. fokozatú főprogramáló 1,48 — II. fokozatú főelemző II. fokozatú főprogramáló 1,27 — III. fokozatú főelemző III. fokozatú főprogramáló 1,09 — Elemző, programáló 1,00 Az I. fokozatú főelemzők (főprogramálók) és a II. fokozatú főelemzők (főprogramálók) számát a minisztériumok, a többi központi szervek vagy a megyei néptanácsi végrehajtó bizottságok, illetve a Bucuresti municípiumi néptanácsi végrehajtó bizottság hagyja jóvá, az első esetben az illető elektronikus számítóegység főiskolai végzettségű szakszemélyzete létszámának 6 százalékáig, a második esetben 20 százalékáig terjedő határok között. 130. SZAKASZ. — Az elektronikus számítóegységek tisztségjegyzékét és személyzetének fizetési osztályait, vezetői pótlékait és a személyzet javadalmazására vonatkozó többi különleges szabályozásokat a törvény mellékletei tartalmazzák. b. társadalmi-kultur.Ális TEVÉKENYSÉGEK a) Az oktatásban. 131. SZAKASZ. — Az oktatási intézetek személyzetének fizetési rendszere hozzá kell hogy járuljon a személyzet anyagi érdekeltté tételéhez az oktató és nevelőmunka állandó javításában, az ifjú nemzedéknek általános műveltségi és szakismeretekkel, valamint gyakorlati készségekkel való felvértezésében, hogy végzés után társadalmilag hasznos tevékenységet folytathassanak a társadalmi életbe való aktív beilleszkedés végett, valamint abban, hogy kialakítsák a tudományos természet és társadalomszemléletet, ápolják a haza és a nép iránti szeretetet, a béke, a népek közötti egyetértés és a társadalmi haladás eszményei iránti szeretetet a fiatalok körében. (3) A különleges feltételek között működő általános, líceumi, szakmai és műszaki oktatási egységekben működő tanerők tarifáris fizetései 1—3 fizetési osztállyal magasabbak lehetnek, azokénál, akik szokásos oktatási egységekben működnek. 133. SZAKASZ. — (1) Azok a tanerők, akik az oktatás funkciójával járó szolgálati kötelezettségeken kívül igazgatói és igazgató-helyettesi tisztséget is betöltenek a tanügy egységében és tanszékvezetői funkciót a felsőfokú oktatásban, a tarifáris fizetés mellett havi pótlékok is kapnak, amely hozzá tartozik az oktatási funkció, tarifáris fizetéséhez. (2) A rektori, prorektori, dékáni, prodékáni, diákotthoni nevelőigazgatói funkciók betöltésének, valamint az alapvető oktatási funkcióval járó szolgálati kötelezettségeken kívül végzett más funkciók vagy oktatási tevékenységek betöltésének javadalmazása havi pótlékkal történik, amely nem tartozik a tarifáris fizetéshez. 134. SZAKASZ. — Az oktatásban véglegesített vagy végleg kinevezett, az utolsó gradáció szerint besorolt tanerők, akik kivételes eredményeket mutattak fel az oktatási tevékenységben és legalább 25 évi szolgálati idővel rendelkeznek az oktatásban, érdemfokozatban részesülhetnek a tervezett fizetési alap keretében. Az érdemfokozatot nyert tanerők tarifáris fizetése két fizetési osztállyal növekszik több mint 25 szolgálati évnél az utolsó gradáció előírt fizetéssel szemben. 135. SZAKASZ. — (1) Az oktatási egységek személyzete évi prémiumokat (gratifikációkat) élvez az évi tervezett fizetési alap 2 százalékának megfelelő alapból. A prémiumalapot aszerint osztják el, hogy az egyes alkalmazottak hogyan járultak hozzá egységük tevékenységének jó menetéhez. A tanszerversenyeken elért legjobb eredményekért és az oktatási és nevelési rendezvények ösztönzéséért a tanerők prémiumban részesülhetnek az erre a célra szánt különleges alapokból, az érvényben lévő szabályozásoknak megfelelően. (2) A pionírosztagok kiképző parancsnokai prémiumot kaphatnak az elért eredményekért egy évi prémiumalapból, amelyet a Minisztertanács utal ki a Pionírszervezet Országos Tanácsának rendelkezésére. (3) A felsőfokú oktatás tanerői és műszaki segédszemélyzete, amely részt vett az együttműködési szerződések alapján végzett kutató, tervező munkálatokban, szakvéleményezésekben, laboratóriumi analízisekben és más ilyen munkálatokban, prémiumot élvezhet a befolyt összegek nettó bevételeiből létesített 40 százalékáig terjedő kvótából, ha az illető munkálatokat határidőben adták át és ezek megfelelő minőségűek. Az egyéni prémiumok nem haladhatják meg a premizálási időszakra szóló tarifáris fizetés 25 százalékát. 136. SZAKASZ. — A tanerők és a termelési vagy más tevékenységi területeken működő szakemberek órabéres javadalmazásban részesülhetnek az alapfunkció munkakötelezettségein kívül végzett előadói, szemináriumi, gyakorlómunkai oktatási tevékenységért, az üresedésben levő vagy ideiglenesen hiányzó tanerők helyettesítéséért, 132. SZAKASZ. — A didaktikai személyzet tarifáris fizetése a nevelő-oktató és tudományos tevékenység minőségétől, valamint az oktatásban eltöltött szolgálati időtől függően minden didaktikai tisztség és fokozat szerint 5 gradációban differenciálódik, s e gradációkat az oktatásban eltöltött minden 5. szolgálati év után adják. A tanerők így megállapított tarifáris fizetése magában foglalja a szolgálati évek után járó pótlékot is. A különleges körülmények között falusi helységekben dolgozó véglegesített tanerők esetében a gradáció elnyeréséhez szükséges szolgálati idő 3 évre csökkenthető. A rendkívüli eredményeket elérő tanerők esetében a gradáció elnyeréséhez szükséges szolgálati idő 4 évre csökkenthető minden oktatási formában. (2) A főbb didaktikai tisztségek tarifáris fizetésének rangsorolása a következő: a) Az iskola előtti oktatásban, a kötelező általános oktatásban, a líceumi, szakmai és műszaki oktatásban, amely nem teszi indokolttá állások létesítését. Az órabéres alapon fizetett oktatási tevékenység teljesítéséért járó összegek nem haladhatják meg a tanév (egyetemi év) átlagában a betöltött oktatási funkcióért járó fizetés 50 százalékát. Az órabéres javadalmazás szabályait a Minisztertanács állapítja meg. 137. SZAKASZ. — A tisztségek jegyzékét, a fizetési osztályokat, valamint a minden fokú oktatási egységekre és az oktatáshoz tartozó egységekre vonatkozó más szabályozásokat a törvény mellékletei tartalmazzák. b) Az egészségvédelem terén 138. SZAKASZ. — Az egészségügyi egységek fizetési rendszerének ösztönöznie kell az e szektorban működő személyzet egyre hatékonyabb munkáját, amely az egészségvédelem színvonalának emelésére irányul, a megelőző és gyógyító tevékenység minőségi színvonalának fokozásával és emelésével, magas fokú szakmai és etikai magatartással, az emberről való törődéssel és róla való gondoskodással, a szaktudás állandó fejlesztésével, az ország közegészségügyének minden szempontból történő tökéletesítésével. 139. SZAKASZ, — Az orvosiegészségügyi személyzet tarifáris fizetéseit szakfunkciók és fokozatok szerint állapítják meg, a felkészültségi színvonaltól és a munkafeltételek sajátosságaitól függően. A főiskolai végzettséget igénylő orvosi-egészségügyi funkcióknál, valamint a középfokú és kisegítő egészségügyi személyzetnél a tarifáris fizetéseket egy alapszint és 11 gradáció, az alsófokú egészségügyi személyzetnél pedig 5 gradáció szerint állapítják meg. 140. SZAKASZ. — A felső és középfokú felkészültségű orvosi-egészségügyi szakszemélyzet alapszintű tarifáris fizetéseinek rangsorolása a következő: 141. SZAKASZ. — A falvakon vagy különleges munkakörülményű helyeken vagy specialitásban dolgozó orvosi-egészségügyi személyzet tarifáris fizetése 1—2 fizetési osztállyal nagyobb. 142. SZAKASZ. — A betegek orvosi ellátásában és a tudományos orvosi tevékenységben elért különleges eredményekért a tervezett fizetési alap keretei között érdemgradáció adományozható azoknak az utolsó gradációba besorolt orvoskádereknek, akik több mint 25 éve működnek az egészségügyi munkában. Az érdemgradációt elnyert káderek tarifáris fizetése két fizetési osztállyal emelkedik. 143. SZAKASZ. — A vezető funkciókat betöltő orvosi-egészségügyi káderek a funkciójuknak vagy szakképzettségi fokuknak megfelelő tarifáris fizetésen kívül havi vezetési pótlékot kapnak a vezetésük alatt álló egység nagyságától függően. Ezek a pótlékok a tarifáris fizetés részét képezik. 144. SZAKASZ. — Az Egészségügyi Minisztérium által, a Munkaügyi Minisztérium jóváhagyásával nehéz és nagyon nehéz munkakörülményűnek minősített falusi egészségügyi körzetekben lakó és dolgozó orvosi személyzet 200—400 lej havi pótlékot, az ugyanolyan körülmények között dolgozó egészségügyi középfokú és segédszemélyzet pedig havi 100—200 lej pótlékot kap. 145. SZAKASZ. — Az üresedésben lévő állások betöltése céljából és az illető egységben lévő normázott állások keretei között a főiskolai végzettségű orvosi-egészségügyi személyzet órabérrel javadalmazható az alapfunkció törvényes munkanormáján felül végzett munkáért. Az órabérrel fizetett tevékenységért kapott teljes összeg nem haladhatja meg a betöltött funkció tarifáris fizetésének 50 százalékát. .146. SZAKASZ. — Az alapfunkcióban betöltött szolgálati kötelezettségeken felül végzett tevékenységért, mint például: közreműködés az egészségügyi egységekben az orvosi-gyógyszerészeti főiskolák tanerői által, helyettesítések és más hasonlók, az orvosi-egészségügyi személyzetet pótlékkal vagy az órabérre vonatkozó rendelkezések alapján fizetik. 147. SZAKASZ. — Veszélyes munkakörülményekért a tarifáris fizetés 20 százalékáig terjedő, meghatározott összegű pótlékot fizetnek az egészségügyi szektorban, a veszélyességi foktól függően, személyzeti kategóriák szerint. 148. SZAKASZ. — Azokat a helyeket, szakágazatokat és személyzeti kategóriákat, amelyeknél 1—2 osztállyal magasabb fizetés adható, valamint az órabérrel történő javadalmazás feltételeit a Minisztertanács állapítja meg. 149. SZAKASZ. — Az orvosiegészségügyi egységek személyzetére vonatkozó tisztségjegyzéket, fizetési osztályokat és más, sajátos fizetési rendelkezéseket a törvény mellékletei tartalmazzák. c) A művészeti, kulturális, sajtó- és más szociális-kulturális tevékenységet végző egységekben 150. SZAKASZ. — A művészeti, kulturális és sajtóegységek személyzete fizetési rendszerének ösztönöznie kell az illető szektorok dolgozóit, hogy szüntelenül fokozzák hozzájárulásukat egységük arra irányuló tevékenységének javításához, hogy kialakítsák a fejlett szocialista öntudatú, erős erkölcsi-politikai alkatú és széles kulturális látókörű új embert. 151. SZAKASZ. — A művészeti és filmegységekben a művészeti szakfunkciók fizetése a szakmai fokozattól és a műfajtól, a műfaj komplexitásától ésaz illető művészeti intézet fontosságától függ. 152. SZAKASZ. — Az alapfunkció szolgálati kötelezettségein kívül vezető funkciókat betöltő művészeti szakkáderek vezetői pótlékra jogosultak. A pótlék összege az egység nagyságától és komplexitásától függ, és az egységben betöltött művészeti funkció szolgálati kötelezettségeinek teljesítéséért kapott tarifáris fizetésen felül folyósítják. 153. SZAKASZ. — (1) A művészet és a film terén működő művészszemélyzet tarifáris fizetését az egyéni kötelezettségek (feladatok) maradéktalan teljesítése esetén folyósítják, a ledolgozott időnek megfelelően. A művészeti egységek vezető személyzete tarifáris fizetését és esetenként a vezetői pótlékot akkor kapja, ha maradéktalanul teljesíti a megfelelő színvonalú előadások és hangversenyek biztosításával és az egység jövedelmi tervének teljesítésével kapcsolatos feladatokat. (2) Ha az előadásokat és hangversenyeket adó egységek művészkáderei és a filmstúdiók filmező csoportjainak szakszemélyzete saját hibájából — a szerep visszautasítása, az előadásokon, hangversenyeken, próbákon való meg nem jelenés és más hasonlók miatt — nem teljesíti saját feladatait, a havi tarifáris fizetés csökkenthető, sőt teljesen visszatartható egyenes arányban azokkal a következményekkel, amelyekkel a feladatok nem teljesítése az egység tevékenységére jár. 154. SZAKASZ. — A művészeti egységekben az évi jutalomalap kiegészíthető a tervezetten felül megvalósított tiszta jövedelem 50 százalékáig terjedő összeggel. A jutalomalapot kiegészítő összeg nem haladhatja meg a létesített évi jutalomalapot és a tervezett fizetési alapon felül folyósítják. Ilyen esetekben a maximális egyéni jutalmak 3 havi besorolási tarifáris fizetésig terjedhetnek. 155. SZAKASZ. — A filmező csoportok személyzete, valamint a filmstúdiók műhelyeinek és alaposztályainak a filmek megalkotásához hozzájáruló személyzete prémiumot kaphat a film költségvetéselőirányzatában szereplő kiadásokkal szembeni megtakarításokért, a megtakarítások 30 százalékáig terjedő kvótából, az elért minőségi kategóriától függően. A megtakarításért kapott egyéni prémium összege évente nem haladhat meg 3 havi besorolási tarifáris fizetést. 156. SZAKASZ. — A művészetiés filmegységek személyzete részesülhet még prémiumokban a művészeti és irodalmi alkotás, az előadóművészet és a kultúraterjesztés területein elért különleges eredményekért, amelyeket a Szocialista Művelődési és Nevelési Tanács megszervezéséről szó törvény állapít meg. 157. SZAKASZ. — A sajtóegységekben a szakszemélyzet tarifáris fizetését , fizetési szint szerint, differenciáltan állapítják meg, az illető egység tevékenységének fontosságától és sajátosságától függően. 158. SZAKASZ. — A napilapoknál és kiadványoknál, az Agerpres Román Sajtóügynökségnek és a Rádiótelevízió Állami Bizottságának szerkesztőségeiben a főiskolai képzettségű személyzetnek legfeljebb a 10 százaléka sorolható be az Újságíró Szövetség jóváhagyásával a közírói-hírmagyarázói funkcióba. 159. SZAKASZ. — A Sajtó- és Nyomtatványügyi Főigazgatóság I. főlektori állásainak száma nem haladhatja meg a főiskolai végzettséget igénylő lektori állások összességének 8 százalékát, és 12 százalékát a II. főlektoroknál. 160. SZAKASZ. — A könyvkiadóknál, a művelődési egységekben és a dokumentációs egységekben a szakszemélyzet tarifáris fizetéseit szakmai tisztségenként vagy fokozatokként állapítják meg, az egységek kategóriáitól függően. A könyvkiadók I. főlektori és I. főszerkesztői tisztségeibe a Főiskolai végzettségű szerkesztőségi személyzetnek legfeljebb 10, százaléka sorolható be, a Szocialista Művelődési és Nevelési Tanács jóváhagyásával. 161. SZAKASZ. — A 156. szakasznak a művészeti és irodalmi alkotás terén megvalósított különleges eredményekért nyújtott prémiumokra vonatkozó rendelkezései a művelődési egységek személyzetére is vonatkoznak. 162. SZAKASZ. — A testnevelési és sportegységekben órabérrel fizethető az üresedésben levő állásokat betöltő vagy az időlegesen hiányzókat helyettesítő szakszemélyzet, s ugyanez vonatkozik azokra az esetekre is, amikor e tevékenység nem teszi indokolttá egész normál állás létesítését. Az órabért csak az alapfunkció munkaprogramján kívül végzett munkáért fizetik. A kifizethető teljes összeg évi átlagban nem haladhatja meg az illető szakkádernél az alapfunkcióért járó fizetés 40 százalékát. 163. SZAKASZ. — Az évi prémiumalap kiegészítése a művészeti egységeknél a terven felüli tiszta jövedelmek 50 százalékáig megfelelően alkalmazandó a költségvetésből, költségvetésen kívüli eszközökből önerőből működő, vagy költségvetésből szubvencionált sajtóegységekre, könyvkiadókra, művelődési, dokumentációs, testnevelési és sportegységekre is. 164. SZAKASZ. — A művészeti, film, sajtó, könyvkiadói egységekben, a dokumentációs egységekben és művelődési egységekben működő személyzet funkcióinak jegyzékét és fizetési osztályait, valamint az illető egységekben működő személyzet munkájának javadalmazására vonatkozó más előírásokat, illetve A minisztériumi és más központi szervek műszaki, gazdasági és más kivitelező szakszemélyzete tisztségeinek tarifáris fizetései, a törvényben előirányzott esetek kivételével, egy fizetési osztállyal magasabbak mint a III. ágazati csoporthoz tartozó fővállalatok megfelelő tisztségeinek fizetései. A tisztviselői személyzet és az adminisztratív karbantartási és őrszemélyzet fizetései rendszerint 1—2 osztállyal magasabbak a fővállalati és vállalati megfelelő funkciók fizetéseinél. (4) Az állami központi szervek apparátusában felhasználhatók I. és II. főmérnöki (közgazdász, vegyész, fizikus stb.) tisztségek is. Az I. főmérnöki (közgazdász, vegyész, fizikus stb.) tisztségek száma legfeljebb 5 százaléka, a III. főmérnöki (közgazdász, vegyész fizikus stb.) tisztségek száma pedig legfeljebb 10 százaléka lehet a főiskolai végzettségű tisztségek öszszességének az illető központi szervek apparátusában. E határok keretében a konkrét hányadot minden egyes központi szerv számára a minisztériumok és más központi szervek állapítják meg a Munkaügyi Minisztériummal egyetértésben. 167. SZAKASZ. — (1) Gazdasági ágazatok tevékenységét koordináló központi szervek apparátusában dolgozó személyzet tarifáris fizetésének folyósítása a tevékenység sajátosságának megfelelően megállapított, kettőtől négyig terjedő terv- vagy feladatmutató teljesítésétől függ. (2) A minisztériumokban és központi gazdasági csúcsszervekben és a társadalmi-kulturális jellegű tevékenységet koordináló központi szervekben dolgozó személyzet egész fizetésének folyósítása az állami tervből, más szabályozó okmányokból, valamint a munkatervből és a szervezési és működési szabályzatból fakadó mindazon kötelességek maradéktalan teljesítésétől függ, amelyek az alkalmazottakra vagy osztályokra hárulnak az illető intézet hatáskörének és feladatainak ellátásában. Az állami terv bizonyos mutatóinak teljesítéséért felelő osztályokban a tarifáris fizetés folyósítása e mutatók teljesítési fokától függ. A központi állami szervek vezetőségei kötelesek az összes osztályok és az összes alkalmazottak számára pontos feladatokat és hatáskört megállapítani, hogy ez egyrészt biztosítsa az egész személyzet ésszerű felhasználását és kiegyensúlyozott megterhelését, másrészt pedig lehetővé tegye a munka minél pontosabb mérését annak érdekében, hogy a javadalmazás arányban legyen a mindegyik alkalmazott által végzett tényleges munkával. 168. SZAKASZ. — (1) A központi szervek apparátusának tisztségjegyzékét,valamint a fizetési osztályon testnevelési és sportegységek tisztségeinek jegyzékét és fizetési osztályait a törvény mellékletei tartalmazzák. C. ÁLLAMIGAZGATÁS a) A központi állami szervekben 165. SZAKASZ. — A fizetési rendszernek biztosítania kell azt, hogy a központi állami szervek apparátusába olyan jól felkészült, az illető tevékenységi területen tapasztalatokkal, szervező és szintetizáló készséggel rendelkező kádereket vonjanak be, akik fogékonyak a műszaki és tudományos haladás követelményei iránt, politikai-ideológiai szempontból jól felkészültek és magas fokú felelősségtudatot tanúsítanak a feladatok teljesítése, az állam érdekei iránt. Az államigazgatási fizetési rendszernek ugyanakkor ösztönöznie kell a személyzet körében a lakosok kérései és javaslatai iránti gondosságot és szolgálatkészséget, a bürokratikus jelenségekkel szembeni kombattivitást és az alárendelt egységek által felvetett problémák minél operatívabb megoldását. 166. SZAKASZ. — (1) A központi állami szervek apparátusához tartozó műszaki, gazdasági és más kivitelező szakszemélyzet, a szolgálati főnökök és irodavezetők és velük egyenrangú személyek, a tisztviselői személyzet, valamint az adminisztratív karbantartási és őrszemélyzet tarifáris fizetése, ugyanazon funkción belül, alapszint és gradációk szerint váltakozik. (2) Az állami központi szervek apparátusához tartozó igazgatóságok és ezzel egyenrangú vezető tisztségek tarifáris fizetéseit gradációk nélkül állapítják meg, tízekhez a fizetésekhez, tisztségek szerint változó és az illető tevékenység komplexitásának és fontosságának megfelelő vezetési*, pótlék jár. (3) A minisztériumi és más központi szervek személyzetének tarifáris fizetései nem változnak ágazati csoportok szerint. A vezetési tisztségek fizetései megfelelnek a III. csoportban szereplő ágazatok különleges fokozatú fővállalatai megfelelő tisztségeinek, a törvény mellékleteiben feltüntetett esetek kivételével. A minisztériumok és más központi szervek vezető tisztségeinek (vezérigazgatók, igazgatók, szolgálati főnökök és irodavezetők) tarifáris fizetései a 7. ágazati csoporthoz tartozó különleges fokú fővállalatok és vállalatok megfelelő tisztségeinek tarifáris fizetéseitől az alábbiak szerint különböznek: kat és vezetői pótlékokat a törvény mellékletei tartalmazzák. (2) A központi szervek apparátusában a kivitelező tisztségek és a vezető tisztségek száma közötti arány legalább 4. Szolgálatok létesítéséhez legalább 5, hivatalok létesítéséhez legalább 3 munkahely szükséges. 169. SZAKASZ. — A minisztériumoknak és más központi szerveknek alárendelt területi statisztikai egységek, az állóalapokkal való gazdálkodást, a berendezések, a mérő,- és ellenőrző műszerek, a kazánok karbantartását, a tüzelőanyaggal és energiával való gazdálkodást ellenőrző területi felügyelőségek, a megyei termékminőség-ellenőrző felügyelőségek, a megyei állami levéltári fiókok, a Központi Nyugdíjkifizető Hivatal és a Biztosítási Okmányokat Nyilvántartó Hivatal tisztségjegyzékeit és a személyzet tarifáris fizetését és vezetői pótlékait a törvény mellékletei tartalmazzák. bj A helyi állami szervekben 170. SZAKASZ. — A helyi állami szervek apparátusában dolgozó személyzet fizetési rendszerének alkalmazásával biztosítani kell e személyzet mozgósítását a városok és községek gazdasági, társadalmi-kulturális és közművesítési-gazdálkodási fejlesztésével kapcsolatos feladatok teljesítéséért végzett munka állandó javítására és arra, hogy fokozódjék felelősségérzetük és szolgálatkészségük az állampolgárok által felvetett valamennyi kérdés rendezésében, és szigorúan tiszteletben tartsák a szocialista törvényességet és fegyelmet. 171. SZAKASZ. — A megyei, municípiumi, városi és községi néptanácsok végrehajtó bizottságainak és a néptanácsok végrehajtó bizottságai mellett működő helyi szakszerveknek az apparátusában dolgozó műszaki, gazdasági és más kivitelező szakszemélyzet, vezető személyzet, tisztviselői és adminisztratív karbantartó és őrszemélyzet tarifáris fizetése, akárcsak a többi gazdasági egységekben, egyazon tisztségen belül, az esettől függően, egy alapszintre és gradációkra differenciálódik vagy fix fizetésekre, amelyekhez hozzászámítják a vezetői pótlékot. A néptanácsok végrehajtó bizottságainak és az ezekhez tartozó helyi szakszerveknek az apparátusában dolgozó műszaki, gazdasági és más kivitelező szakszemélyzet tarifáris fizetése a megyékben és Bucuresti municípiumban a jelen törvény által a IV. ágazati csoportba sorolt megfelelő tisztségekkel járó fizetéssel, a municípiumokban, a városokban és Bucuresti municípium kerületeiben pedig az V. ágazati csoport megfelelő tisztségeivel járó fizetéssel azonos. (Folytatás a 4. oldalon) Szolgálati idő az oktatásban S A funkció meg- —-----------------------------------------—--------------------■o nevezése 3—5 5*10 10’15 15-20 2°-25 több é év év év év év mint k' 25 év 1. Tanár egyetemi végzettséggel — I. didaktikai fokozat — 1.80 1,99 2,09 2.30 2,42 — II. didaktikai fokozat — 1,56 1,72 1.80 1,99 2,09 — véglegesített 1,34 1,41 1,56 1,64 1,80 1,88 2. Tanár, 3 éves pedadós:', főiskolai végzettséggel — I. didaktikai fokozat — 1,56 1,72 1,80 1,99 2,09 — II. didaktikai fokozat — 1,34 1,48 1,56 1,72 1,80 — véglegesített 1,15 1,21 1,34 1,41 1,56 1,64 3. Tanító pedagógiai líceumi végzettséggel — I. didaktikai fokozat — 1,34 1,41 1,48 1.64 1,72 — II. didaktikai fokozat — 1,15 1,21 1,28 1.41 1,48 — véglegesített 1,00 1,05 1,10 1,15 1,28 1,34 b) Felsőfokú oktatás. Szolgálati idő az oktatásban A funkció meg-----------------------------------------———————— *a nevezése 3~5 5*10 ll-13 15-20 2°-25 tobb 3 év év év év év mint k* 25 év 1. Egyetemi tanár — — 1,90 2,00 2,10 2,19 2. Egyetemi előadó tanár — 1,55 1,62 1,71 1,81 1,90 3. Egyetemi lektor 1,10 1,15 1,21 1,33 1,40 1,55 4. Egyetemi tanársegéd 1,00 1,05 1,10 1,15 1,21 1,33 F. sz. A tisztség Rangsorolási megnevezése koefficiens 1. Szakfőorvos 2.07 2. Szakorvos 1.79 3. Általános főorvos 1.88 4. Általános első orvos 1,71 5. Orvos, alorvos 1,55 6. Főgyógyszerész 1,62 7. Gyógyszerész 1,47 8. Orvosi főasszisztens 1,26 9. Orvosi asszisztens 1,00 - —• — százalékben •— ---------------------------------------— ----- -------------- 1 ............1. Minisztériumi Ágazati csoport fizetések JOCT 1 . , — ■ ■. ....................— százalék I. II. III. IV. V. VI. VII. Főválalati fizetések 105 105 100 95 90 86 86 Vállalati fizetések 105 100 95 90 86 82 78 3