Vörös Zászló, 1972. augusztus (24. évfolyam, 180-205. szám)

1972-08-01 / 180. szám

VÖRÖS ZÁSZLÓ 116. SZAKASZ. — A főiskolai végzettségű tervező személyzet ta­­rifáris fizetése szakmai funkciók és fokozatok szerint differenciált, az alábbi rangsorolás szerint: — I. fokozatú tervező főmérnök (főépítész) 1,48 — II. fokozatú tervező főmérnök (főépítész) 1,27 — III. fokozatú tervező főmérnök (főépítész) 1,10 — Tervező mérnök (műépítész) 1,00 Az I. fokozatú főtervezők számát a minisztériumok, a többi központi szerv vagy a megyei néptanácsi végrehajtó bizottságok és a Bucu­­rești municípiumi néptanácsi végre­hajtó bizottság hagyja jóvá, a fő­iskola­ végzettségű tervező személy­zet teljes számának 6 százalékáig terjedően a II. fokozatú főtervező­ket pedig e létszám 20 százalékáig terjedően. A megyei néptanácsok végrehajtó bizottságainak alárendelt tervező szervezetek számára, amelyeket a Minisztertanács jelöl ki, az előző bekezdésben előírt keretek elérhetik az illető szervezetek főiskolai vég­zettségű személyzetének 9, illetve 30 százalékát. A tervező műhelyekben alkalma­zott geológusi, vegyészi, fizikusi, közgazdászi, matematikusi stb. funkciók tarifáris fizetése azonos a III. ágazati csoport egységeiben lé­vő megfelelő funkciók számára jó­váhagyott fizetéssel. A funkcionális apparátus sze­mélyzetének tarifáris fizetése azo­nos az V. ágazati csoport egységei­ben lévő funkciók számára jóvá­hagyott fizetéssel. Azokban a ter­vező egységekben, amelyeknek e­­gyes termelő szektorai vagy műhe­lyei más ágazatok sajátos, fontos feladataival foglalkoznak, az illető személyzetnek és a funkcionális apparátus személyzetének a fizetése azonos a megfelelő ágazati csoport számára előírttal. 117. SZAKASZ. — A tervező te­vékenységben elsődlegesen kell al­kalmazni a globális akkordfizetési formát, s a munkákért fizetendő összeget olyképpen kell megálla­pítani, hogy minél reálisabban tük­rözze a kivitelezéshez szükséges munka mennyiségét és minőségét. A globális akkordban dolgozó ter­vező személyzet a terv vagy a mun­kálat kidolgozása folyamán a be­sorolási tarifáris fizetés 80 százalé­kának megfelelő havi előleget kap, de ez az összeg nem haladhatja meg a tervért vagy a munkálatért járó összeg 80 százalékát. A terv vagy a munkálat átadása­kor a munkálatért megállapított teljes összeget elosztják a kollektíva tagjai között, minden egyes tag hozzájárulása arányában. A kollek­tíva minden egyes tagjának járó összegből levonják a terv vagy a munkálat kivitelezése során kapott előlegeket, és visszatartanak 10 szá­zalékot, amely összeget az illető munkálat üzembe helyezése és a tervben előirányzott műszaki-gazda­­sági mutatók megvalósulása után folyósítanak, a különbözetét pedig kifizetik az illető tervezőnek. A tervezők beleegyezésével a munkálatok kivitelezéséig és a pa­raméterek eléréséig tervenként visszatartott összegek helyett levon­hatnak a tervező személyzet tari­­fáris fizetéséből egy kvótát egy olyan garancia létrehozására, amely a havi tarifáris fizetés 20 százalé­kától egy egész havi fizetésig terjed, a munkálatok természetétől és a kivitelezéshez szükséges szokott időtartamtól függően. 118. SZAKASZ. — A tervező szer­vezetek személyzete tarifáris fizeté­sének folyósítását szabályozó muta­tók közül a személyzeti csoportok számára megállapított következő feladatok és mutatók kötelező jel­legűek: — a vezető személyzet és a funk­cionális osztályok személyzete szá­mára a tervek határidőben történő átadása és jó minősége, amit a rek­lamációk elmaradása bizonyít; — a tervező személyzet számára a tervek átadási határidejének tisz­teletben tartása és az illető mun­kálat tervében előirányzott műszaki­gazdasági mutatók megvalósítása: — a műszaki-gazdasági bizottsá­gok állandó tagjai számára a véle­ményezett tervek és munkálatok jó minősége, amit a reklamációk el­maradása bizonyít. 119. SZAKASZ. (1) Abból a célból, hogy a tervező szervezetek személyzetét ösztönözzék olyan meg­oldások felkutatására és kiválasztá­sára, amelyek a beruházások érté­kének csökkenéséhez, magasabb műszaki-gazdasági mutatók megva­lósításához vagy a fokozott gazda­sági hatékonyság elérése más mó­dozatainak felkutatásához vezetnek, jutalmak juttathatók a tervezési megoldások eredményeként megva­lósított megtakarításokért. (2) Azoknál a kidolgozott tervek­nél, amelyek fokozott és nagyság szerint meghatározható hatékonysá­got biztosítanak, jutalmak juttat­hatók mind a tervezési szervezetek, mind a kivitelezési, a felszereléseket szállító egységek, a megrendelő és más olyan egységek személyzete számára, amelyek hozzájárultak a megtakarítások eléréséhez. A jutalomalap a műszaki-gazda­sági tanulmányokban jóváhagyott műszaki-gazdasági mutatókhoz vi­szonyítva ténylegesen megvalósított megtakarítások 10 százalékáig ter­jedhet. (3) Olyan tervek kivitelezéséért, amelyek az általános elgondolás és a kiválasztott konstrukciós megol­dásuk folytán kitűnnek, s fokozott hatékonyságuk meg nem mérhető megtakarításokat eredményez, mi­vel ezek a megtakarítások nem egy­szerre, hanem folyamatosan állnak elő és a tervezett megoldás nagy­számú haszonélvezői között oszla­nak meg. Jutalmak juttathatók a tervező szervezetek személyzetének, amely ténylegesen részt vett az il­lető tervek kidolgozásában és kivi­telezésében, egy bizonyos alapból, amelyet az évi tervezett fizetési alap 0,5 százalékos kvótájából lé­tesítenek, anélkül, hogy az összeg meghaladná a tervező szervezet nyereségből származó évi jutalmak (gratifikáció) alapját. Ezt az alapot a megvalósított nyereségből folyó­sítják, nem érintve a tervezett fi­zetési alapot. (4) A prémiumok és jutalmak teljes összege, amelyet egy alkalma­zott a (2) és (3) bekezdés előírásai alapján élvezhet, beleértve a nye­reségből folyósított évi prémiumo­kat is, nem haladhat meg egy nap­tári év alatt 6 havi besorolási ta­­rifáris fizetést. 120. SZAKASZ. — Az export út­ján értékesített tervek, valamint a gépek, felszerelések és nyersanya­gok importjának csökkenését ered­ményező tervek kivitelezéséért ju­talmak juttathatók a kivitele­zésükben ténylegesen részt vett tervező szmélyzet számára. A jutalmakat a megvalósított vagy megtakarított devizák lejben átszá­mított értékének 5 százalékáig ter­jedő alapból folyósítják. 121. SZAKASZ. — A tervező egységek javadalmazására vonat­kozó tisztségjegyzékeket és a fize­tési osztályokat, valamint más sa­játos szabályozásokat a törvény mellékletei tartalmazzák. H. A BANKMŰVELETEKET VÉGZŐ EGYSÉGEKBEN ÉS A BIZTOSÍTÁSI EGYSÉGEKBEN 122. SZAKASZ. — A bankműve­leteket végző egységekben és a biztosítási egységekben működő személyzet munkája javadalmazá­sának érdekeltté kell tennie ezt a személyzetet a termelés és a beru­házások finanszírozásával és meg­hitelezésével kapcsolatos feladatok kifogástalan teljesítésében, a gazda­sági tevékenység hatékonysága le­ellenőrzésének tökéletesítésében, a rendes pénzforgalom biztosításában, valamint a lakosság készpénzdisz­­ponibilitásának bevonásában. 123. SZAKASZ. — A bankműve­leteket végző egységek és a bizto­sítási egységek kivitelező tisztsé­gekbe és vezető tisztségekbe beso­rolt személyzetének tarifáris fize­tése egységkategóriák szerint külön­bözik, a következő ágazati csoportok fizetéseivel összefüggésben: — bankfiókok, IV. ágazati cso­port; — ADAS és CEC-igazgatóságok, V. ágazati csoport; — LOTO—PRONOSPORT igaz­gatóságok VI. ágazati csoport, 124. SZAKASZ. — A bankműve­leteket végző egységek és a bizto­sítási egységek személyzetének tari­­fáris fizetését a ledolgozott időnek megfelelően teljes egészében fo­lyósítják, amennyiben maradéktala­nul teljesítette az állami tervből és más szabályozó okmányokból, az egység munkatervéből. ..valamint a szervezési és működési szabályzat­ból származó összes egyéni vagy kollektív feladatokat. 125. SZAKASZ. — A bankműve­leteket végző egységekben az évi prémiumokat (gratifikációk) a ter­vezett évi fizetési alap 2 százalékos kvótájából létrehozott alapból ad­ják. Az évi prémiumalapot a sze­mélyzet összes tagjai között oszt­ják szét a besorolás szerinti tarifá­­ris fizetéssel és a ledolgozott idővel arányosan, beleértve — az esetnek megfelelően — a vezető káderek­nek nyújtott pótlékot is. A maxi­mális prémium egy havi tarifáris fizetéssel lehet egyenlő. 126. SZAKASZ. — A Takarék- és Letéti Pénztár a jóváhagyott költségtervében előirányzott évi alap erejéig prémiumokat adhat más olyan egységek alkalmazottai­nak is, amelyek a legjobb eredmé­nyeket érték el a lakosság pénz­megtakarításainak betétre való be­vonásában. 127. SZAKASZ. — A bankműve­leteket végző egységek és a biztosí­tási egységek tisztségjegyzékét, fi­zetési osztályait és a személyzet javadalmazására vonatkozó többi különleges szabályozásokat a tör­vény mellékletei tartalmazzák. I. AZ ELEKTRONIKUS SZÁMÍTÓKÖZPONTOKBAN 128. SZAKASZ. — Az elektronikus számítóközpontok műszaki, gazda­sági és más kivitelező szakszemély­zetének és vezető személyzetének tarifáris fizetését a III. ágazati cso­port számára előirányzott fizetések alapján állapítják meg. A vezető káderek tarifáris fizetése a közpon­tok­­ szervezési fokozatától függő­en differenciálódik. A tisztviselői apparátus személy­zetének tarifáris fizetése megegye­zik az V. ágazati csoporthoz tartozó egységek megfelelő tisztségei szá­mára előirányzott fizetéssel. 129. SZAKASZ. — Az elektro­nikus számítóközpontok főiskolai végzettségű szakszemélyzetének ta­­rifáris fizetése a tisztségektől és a szakmai fokozatoktól függően dif­ferenciálódik a következő rangso­rolás szerint: — I. fokozatú főelemző I. fokozatú fő­programáló 1,48 — II. fokozatú főelemző II. fokozatú fő­programáló 1,27 — III. fokozatú főelemző III. fokozatú fő­programáló 1,09 — Elemző, programáló 1,00 Az I. fokozatú főelemzők (főprog­ramálók) és a II. fokozatú főelem­­zők (főprogramálók) számát a mi­nisztériumok, a többi központi szer­vek vagy a megyei néptanácsi végrehajtó bizottságok, illetve a Bucuresti municípiumi néptanácsi végrehajtó bizottság hagyja jóvá, az első esetben az illető elektro­nikus számítóegység főiskolai vég­zettségű szakszemélyzete létszámá­nak 6 százalékáig, a második eset­ben 20 százalékáig terjedő határok között. 130. SZAKASZ. — Az elektro­nikus számítóegységek tisztségjegy­zékét és személyzetének fizetési osztályait, vezetői pótlékait és a személyzet javadalmazására vonat­kozó többi különleges szabályozáso­kat a törvény mellékletei tartalmaz­­zák. b. társadalmi-kultur.Ális TEVÉKENYSÉGEK a) Az oktatásban. 131. SZAKASZ. — Az oktatási intézetek személyzetének fizetési rendszere hozzá kell hogy járuljon a személyzet anyagi érdekeltté té­teléhez az oktató és nevelőmunka állandó javításában, az ifjú nemze­déknek általános műveltségi és szakismeretekkel, valamint gyakor­lati készségekkel való felvértezésé­­ben, hogy végzés után társadalmi­lag hasznos tevékenységet folytat­hassanak a társadalmi életbe való aktív beilleszkedés végett, valamint abban, hogy kialakítsák a tudomá­nyos természet és társadalomszem­léletet, ápolják a haza és a nép iránti szeretetet, a béke, a népek kö­zötti egyetértés és a társadalmi ha­ladás eszményei iránti szeretetet a fiatalok körében. (3) A különleges feltételek között működő általános, líceumi, szakmai és műszaki oktatási egységekben működő tanerők tarifáris fizetései 1—3 fizetési osztállyal magasabbak lehetnek, azokénál, akik szokásos oktatási egységekben működnek. 133. SZAKASZ. — (1) Azok a tanerők, akik az oktatás funkciójá­val járó szolgálati kötelezettségeken kívül igazgatói és igazgató-helyet­tesi tisztséget is betöltenek a tan­­ügy egységében és tanszékvezetői funkciót a felsőfokú oktatásban, a tarifáris fizetés mellett havi pótlékok is kapnak, amely hozzá tartozik az oktatási funkció, tarifáris fizetésé­hez. (2) A rektori, prorektori, dékáni, prodékáni, diákotthoni nevelőigaz­­gatói funkciók betöltésének, vala­mint az alapvető oktatási funkció­val járó szolgálati kötelezettségeken kívül végzett más funkciók vagy oktatási tevékenységek betöltésé­nek javadalmazása havi pótlékkal történik, amely nem tartozik a ta­­rifáris fizetéshez. 134. SZAKASZ. — Az oktatásban véglegesített vagy végleg kineve­zett, az utolsó gradáció szerint be­sorolt tanerők, akik kivételes ered­ményeket mutattak fel az oktatási tevékenységben és legalább 25 évi szolgálati idővel rendelkeznek az oktatásban, érdemfokozatban ré­szesülhetnek a tervezett fizetési alap keretében. Az érdemfokozatot nyert tan­erők tarifáris fizetése két fizetési osztállyal növekszik több mint 25 szolgálati évnél az utolsó gradáció előírt fizetéssel szemben. 135. SZAKASZ. — (1) Az oktatási egységek személyzete évi prémiu­mokat (gratifikációkat) élvez az évi tervezett fizetési alap 2 százaléká­nak megfelelő alapból. A prémium­alapot aszerint osztják el, hogy az egyes alkalmazottak hogyan járul­tak hozzá egységük tevékenységé­nek jó menetéhez. A tanszer­ver­senyeken elért legjobb eredmények­ért és az oktatási és nevelési ren­dezvények ösztönzéséért a tanerők prémiumban részesülhetnek az erre a célra szánt különleges alapokból, az érvényben lévő szabályozások­nak megfelelően. (2) A pionírosztagok kiképző pa­rancsnokai prémiumot kaphatnak az elért eredményekért egy évi pré­miumalapból, amelyet a Miniszter­­tanács utal ki a Pionírszervezet Országos Tanácsának rendelkezésé­re. (3) A felsőfokú oktatás tanerői és műszaki­ segédszemélyzete, amely részt vett az együttműködési szer­ződések alapján végzett kutató, ter­vező munkálatokban, szakvélemé­nyezésekben, laboratóriumi analízi­sekben és más ilyen munkálatok­ban, prémiumot élvezhet a befolyt összegek nettó bevételeiből létesített 40 százalékáig terjedő kvótából, ha az illető munkálatokat határidőben adták át és ezek megfelelő minősé­gűek. Az egyéni prémiumok nem haladhatják meg a premizálási időszakra szóló tarifáris fizetés 25 százalékát. 136. SZAKASZ. — A tanerők és a termelési vagy más tevékenységi területeken működő szakemberek órabéres javadalmazásban része­sülhetnek az alapfunkció munka­kötelezettségein kívül végzett elő­adói, szemináriumi, gyakorlómunkai oktatási tevékenységért, az ürese­désben levő vagy ideiglenesen hiányzó tanerők helyettesítéséért, 132. SZAKASZ. — A didaktikai személyzet tarifáris fizetése a ne­velő-oktató és tudományos tevé­kenység minőségétől, valamint az oktatásban eltöltött szolgálati idő­től függően minden didaktikai tisztség és fokozat szerint 5 gra­­dációban differenciálódik, s e gra­­dációkat az oktatásban eltöltött minden 5. szolgálati év után adják. A tanerők így megállapított tarifá­­ris fizetése magában foglalja a szolgálati évek után járó pótlékot is. A különleges körülmények kö­zött falusi helységekben dolgozó véglegesített tanerők esetében a gradáció elnyeréséhez szükséges szolgálati idő 3 évre csökkenthető. A rendkívüli eredményeket elérő tanerők esetében a gradáció elnye­réséhez szükséges szolgálati idő 4 évre csökkenthető minden oktatási formában. (2) A főbb didaktikai tisztségek tarifáris fizetésének rangsorolása a következő: a) Az iskola előtti oktatásban, a kötelező általános oktatásban, a líceumi, szakmai és műszaki okta­tásban, amely nem teszi indokolttá állá­sok létesítését. Az órabéres alapon fizetett ok­tatási tevékenység teljesítéséért já­ró összegek nem haladhatják meg a tanév (egyetemi év) átlagában a betöltött oktatási funkcióért járó fizetés 50 százalékát. Az órabéres javadalmazás szabályait a Minisz­tertanács állapítja meg. 137. SZAKASZ. — A tisztségek jegyzékét, a fizetési osztályokat, valamint a minden fokú oktatási egységekre és az oktatáshoz tar­tozó egységekre vonatkozó más szabályozásokat a törvény mellék­letei tartalmazzák. b) Az egészségvédelem terén 138. SZAKASZ. — Az egészség­­ügyi egységek fizetési rendszerének ösztönöznie kell az e szektorban működő személyzet egyre hatéko­nyabb munkáját, amely az egész­ségvédelem színvonalának emelé­sére irányul, a megelőző és gyó­gyító tevékenység minőségi színvo­nalának fokozásával és emelésével, magas fokú szakmai és etikai ma­gatartással, az emberről való tö­rődéssel és róla való gondoskodással, a szaktudás állandó fejlesztésével, az ország közegészségügyének minden szempontból történő tökéletesítésé­vel. 139. SZAKASZ, — Az orvosi­­egészségügyi személyzet tarifáris fizetéseit szakfunkciók és fokozatok szerint állapítják meg, a felkészült­ségi színvonaltól és a munkafelté­telek sajátosságaitól függően. A főiskolai végzettséget igénylő orvo­si-egészségügyi funkcióknál, vala­mint a középfokú és kisegítő egész­ségügyi személyzetnél a tarifáris fizetéseket egy alapszint és 11 gra­dáció, az alsófokú egészségügyi személyzetnél pedig 5 gradáció szerint állapítják meg. 140. SZAKASZ. — A felső és kö­zépfokú felkészültségű orvosi-egész­ségügyi szakszemélyzet alapszintű tarifáris fizetéseinek rangsorolása a következő: 141. SZAKASZ. — A falvakon vagy különleges munkakörülményű helyeken vagy specialitásban dolgo­zó orvosi-egészségügyi személyzet tarifáris fizetése 1—2 fizetési osz­tállyal nagyobb. 142. SZAKASZ. — A betegek or­vosi ellátásában és a tudományos orvosi tevékenységben elért külön­leges eredményekért a tervezett fi­zetési alap keretei között érdemgra­­dáció adományozható azoknak az utolsó gradációba besorolt orvoská­dereknek, akik több mint 25 éve működnek az egészségügyi munká­ban. Az érdemgradációt elnyert ká­derek tarifáris fizetése két fizetési osztállyal emelkedik. 143. SZAKASZ. — A vezető funk­ciókat betöltő orvosi-egészségügyi káderek a funkciójuknak vagy szak­képzettségi fokuknak megfelelő ta­­rifáris fizetésen kívül havi vezetési pótlékot kapnak a vezetésük alatt álló egység nagyságától függően. E­­zek a pótlékok a tarifáris fizetés részét képezik. 144. SZAKASZ. — Az Egészség­ügyi Minisztérium által, a Munka­ügyi Minisztérium jóváhagyásával nehéz és nagyon nehéz munkakö­­rülményűnek minősített falusi egész­ségügyi körzetekben lakó és dolgozó orvosi személyzet 200—400 lej havi pótlékot, az ugyanolyan körülmé­nyek között dolgozó egészségügyi középfokú és segédszemélyzet pedig havi 100—200 lej pótlékot kap. 145. SZAKASZ. — Az üresedésben lévő­ állások betöltése céljából és az illető egységben lévő normázott ál­lások keretei között a főiskolai vég­zettségű orvosi-egészségügyi sze­mélyzet órabérrel javadalmazható az alapfunkció törvényes munka­­normáján felül végzett munkáért. Az órabérrel fizetett tevékenység­ért kapott teljes összeg nem halad­hatja meg a betöltött funkció tari­­fáris fizetésének 50 százalékát. .146. SZAKASZ. — Az alapfunk­cióban betöltött szolgálati kötele­zettségeken felül végzett tevékeny­ségért, mint például: közreműködés az egészségügyi egységekben az or­vosi-gyógyszerészeti főiskolák tan­erői által, helyettesítések és más ha­sonlók, az orvosi-egészségügyi sze­mélyzetet pótlékkal vagy az órabér­re vonatkozó rendelkezések alapján fizetik. 147. SZAKASZ. — Veszélyes munkakörülményekért a tarifáris fizetés 20 százalékáig terjedő, meg­határozott összegű pótlékot fizetnek az egészségügyi szektorban, a veszé­lyességi foktól függően, személyzeti kategóriák szerint. 148. SZAKASZ. — Azokat a he­lyeket, szakágazatokat és személy­zeti kategóriákat, amelyeknél 1—2 osztállyal magasabb fizetés adható, valamint az órabérrel történő ja­vadalmazás feltételeit a Miniszter­­­tanács állapítja meg. 149. SZAKASZ. — Az orvosi­egészségügyi egységek személyzeté­re vonatkozó tisztségjegyzéket, fi­zetési osztályokat és más, sajátos fizetési rendelkezéseket a törvény mellékletei tartalmazzák. c) A művészeti, kulturális, sajtó- és más szociális-kulturális tevé­kenységet végző egységekben 150. SZAKASZ. — A művészeti, kulturális és sajtóegységek személy­zete fizetési rendszerének ösztönöz­nie kell az illető szektorok dolgo­zóit, hogy szüntelenül fokozzák hoz­zájárulásukat egységük arra irá­nyuló tevékenységének javításához, hogy kialakítsák a fejlett szocialis­ta öntudatú, erős erkölcsi-politikai alkatú és széles kulturális látókö­rű új embert. 151. SZAKASZ. — A művészeti és filmegységekben a művészeti szakfunkciók fizetése a szakmai fo­kozattól és a műfajtól, a műfaj komplexitásától és­­az illető művé­szeti intézet fontosságától függ. 152. SZAKASZ. — Az alapfunk­ció szolgálati kötelezettségein kívül vezető funkciókat betöltő művésze­ti szakkáderek vezetői pótlékra jo­gosultak. A pótlék összege az egy­ség nagyságától és komplexitásától függ, és az egységben betöltött mű­­vészeti funkció szolgálati kötelezett­­ségeinek teljesítéséért kapott tari­­fáris fizetésen felül folyósítják. 153. SZAKASZ. — (1) A művé­szet és a film terén működő mű­vészszemélyzet tarifáris fizetését az egyéni kötelezettségek (feladatok) maradéktalan teljesítése esetén fo­lyósítják, a ledolgozott időnek meg­felelően. A művészeti egységek vezető sze­mélyzete tarifáris fizetését és ese­tenként a vezetői pótlékot akkor kapja, ha maradéktalanul tel­jesíti a megfelelő színvonalú előa­dások és hangversenyek biztosításá­val és az egység jövedelmi tervé­nek teljesítésével kapcsolatos fel­adatokat. (2) Ha az előadásokat és hang­versenyeket adó egységek művész­káderei és a filmstúdiók filmező csoportjainak szakszemélyzete saját hibájából — a szerep visszautasítá­sa, az előadásokon, hangversenye­ken, próbákon való meg nem jele­nés és más hasonlók miatt — nem teljesíti saját feladatait, a havi ta­­rifáris fizetés csökkenthető, sőt tel­jesen visszatartható egyenes arány­ban azokkal a következményekkel, amelyekkel a feladatok nem teljesí­tése az egység tevékenységére jár. 154. SZAKASZ. — A művészeti egységekben az évi jutalomalap ki­egészíthető a tervezetten felül meg­valósított tiszta jövedelem 50 száza­lékáig terjedő összeggel. A jutalom­alapot kiegészítő összeg nem halad­hatja meg a létesített évi jutalom­alapot és a tervezett fizetési alapon felül folyósítják. Ilyen esetekben a maximális egyéni jutalmak 3 havi besorolási tarifáris fizetésig terjed­hetnek. 155. SZAKASZ. — A filmező cso­portok személyzete, valamint a filmstúdiók műhelyeinek és alap­osztályainak a filmek megalkotásá­hoz hozzájáruló személyzete prémi­umot kaphat a film költségvetés­előirányzatában szereplő kiadások­kal szembeni megtakarításokért, a megtakarítások 30 százalékáig terje­dő kvótából, az elért minőségi ka­tegóriától függően. A megtakarítás­ért kapott egyéni prémium összege évente nem haladhat meg 3 havi besorolási­ tarifáris fizetést. 156. SZAKASZ. — A művészeti­és filmegységek személyzete része­sülhet még prémiumokban a mű­vészeti és irodalmi alkotás, az elő­adóművészet és a kultúraterjesztés területein elért különleges eredmé­nyekért, amelyeket a Szocialista Művelődési és Nevelési Tanács meg­szervezéséről szó­ törvény állapít meg. 157. SZAKASZ. — A sajtóegységek­ben a szakszemélyzet tarifáris fize­tését , fizetési szint szerint, diffe­renciáltan állapítják meg, az illető egység tevékenységének fontosságá­tól és sajátosságától függően. 158. SZAKASZ. — A napilapok­nál és kiadványoknál, az Agerpres Román Sajtóügynökségnek és a Rá­­diótelevízió Állami Bizottságának szerkesztőségeiben a főiskolai kép­zettségű személyzetnek legfeljebb a 10 százaléka sorolható be az Újság­író Szövetség jóváhagyásával a köz­­írói-hírmagyarázói funkcióba. 159. SZAKASZ. — A Sajtó- és Nyomtatványügyi Főigazgatóság I. főlektori állásainak száma nem ha­ladhatja meg a főiskolai végzettsé­get igénylő lektori állások összessé­gének 8 százalékát, és 12 százalé­kát a II. főlektoroknál. 160. SZAKASZ. — A könyvki­adóknál, a művelődési egységekben és a dokumentációs egységekben a szakszemélyzet tarifáris fizetéseit szakmai tisztségenként vagy foko­zatokként állapítják meg, az egy­ségek kategóriáitól függően. A könyvkiadók I. főlektori és I. főszerkesztői tisztségeibe a Főisko­lai végzettségű szerkesztőségi sze­mélyzetnek legfeljebb 10, százaléka sorolható be, a Szocialista Művelő­dési és Nevelési Tanács jóváhagyá­sával. 161. SZAKASZ. — A 156. sza­kasznak a művészeti és irodalmi al­kotás terén megvalósított különle­ges eredményekért nyújtott pré­miumokra vonatkozó rendelkezései a művelődési egységek személyze­tére is vonatkoznak. 162. SZAKASZ. — A testnevelési és sportegységekben órabérrel fi­zethető az üresedésben levő állá­sokat betöltő vagy az időlegesen hiányzókat helyettesítő szaksze­mélyzet, s ugyanez vonatkozik a­­zokra az esetekre is, amikor e te­vékenység nem teszi indokolttá e­­gész normál állás létesítését. Az órabért csak az alapfunkció munkaprogramján kívül végzett munkáért fizetik. A kifizethető tel­jes összeg évi átlagban nem halad­hatja meg az illető szakkádernél az alapfunkcióért járó fizetés 40 százal­ékát. 163. SZAKASZ. — Az évi pré­miumalap kiegészítése a művészeti egységeknél a terven felüli tiszta­­ jövedelmek 50 százalékáig megfe­lelően alkalmazandó a költségve­tésből, költségvetésen kívüli esz­közökből önerőből működő, vagy költségvetésből szubvencionált saj­tóegységekre, könyvkiadókra, mű­velődési, dokumentációs, testneve­lési és sportegységekre is. 164. SZAKASZ. — A művészeti, film, sajtó, könyvkiadói egységek­ben, a dokumentációs egységekben és művelődési egységekben működő személyzet funkcióinak jegyzékét és fizetési osztályait, valamint az illető egységekben működő személy­zet munkájának javadalmazására vonatkozó más előírásokat, illetve A minisztériumi és más központi szervek műszaki, gazdasági és más kivitelező szakszemélyzete tisztsé­geinek tarifáris fizetései, a tör­vényben előirányzott esetek kivéte­lével, egy fizetési osztállyal maga­sabbak mint a III. ágazati csoport­hoz tartozó fővállalatok megfelelő tisztségeinek fizetései. A tisztviselői személyzet és az adminisztratív karbantartási és őr­személyzet fizetései rendszerint 1—2 osztállyal magasabbak a fővállalati és vállalati megfelelő funkciók fi­zetéseinél. (4) Az állami központi szervek apparátusában felhasználhatók I. és II. főmérnöki (közgazdász, ve­gyész, fizikus stb.) tisztségek is. Az I. főmérnöki (közgazdász, ve­gyész, fizikus stb.) tisztségek szá­ma legfeljebb 5 százaléka, a I­II. főmérnöki (közgazdász, vegyész fi­zikus stb.) tisztségek száma pedig legfeljebb 10 százaléka lehet a fő­iskolai végzettségű tisztségek ösz­­szességének az illető központi szer­vek apparátusában. E határok keretében a konkrét hányadot minden egyes központi szerv számára a minisztériumok és más központi szervek állapítják meg a Munkaügyi Minisztérium­mal egyetértésben. 167. SZAKASZ. — (1) Gazdasági ágazatok tevékenységét koordináló központi szervek apparátusában dol­gozó személyzet tarifáris fizetésé­nek folyósítása a tevékenység sajátosságának megfelelően meg­állapított, kettőtől négyig terje­dő terv- vagy feladatmutató tel­jesítésétől függ. (2) A minisztériumokban és köz­ponti gazdasági csúcsszervekben és a társadalmi-kulturális jellegű tevé­kenységet koordináló központi szer­vekben dolgozó személyzet egész fizetésének folyósítása az állami tervből, más szabályozó okmányok­ból, valamint a munkatervből és a szervezési és működési szabályzat­ból fakadó mindazon kötelességek maradéktalan teljesítésétől függ, a­­melyek az alkalmazottakra vagy osztályokra hárulnak az illető inté­zet hatáskörének és feladatainak ellátásában. Az állami­ terv bizonyos mutatói­nak teljesítéséért felelő osztályok­ban a tarifáris fizetés folyósítása e mutatók teljesítési fokától függ. A központi állami szervek vezetőségei kötelesek az összes osztályok és az összes alkalmazottak számára pon­tos feladatokat és hatáskört meg­állapítani, hogy ez egyrészt bizto­sítsa az egész személyzet ésszerű felhasználását és kiegyensúlyozott megterhelését, másrészt pedig lehe­tővé tegye a munka minél ponto­sabb mérését annak érdekében, hogy a javadalmazás arányban le­gyen a mindegyik alkalmazott által végzett tényleges munkával. 168. SZAKASZ. — (1) A központi szervek apparátusának tisztségjegy­zékét,­­valamint a fizetési osztályo­n testnevelési és sportegységek tiszt­ségeinek jegyzékét és fizetési osz­tályait a törvény mellékletei tar­talmazzák. C. ÁLLAMIGAZGATÁS a) A központi állami szervekben 165. SZAKASZ. — A fizetési rendszernek biztosítania kell azt, hogy a központi állami szervek ap­parátusába olyan jól felkészült, az illető tevékenységi területen ta­pasztalatokkal, szervező és szinteti­­záló készséggel rendelkező káde­reket vonjanak be, akik fogéko­­nyak a műszaki és tudományos ha­ladás követelményei iránt, politi­kai-ideológiai szempontból jól fel­készültek és magas fokú felelősség­­tudatot tanúsítanak a feladatok tel­jesítése, az állam érdekei iránt. Az államigazgatási fizetési rend­szernek ugyanakkor ösztönöznie kell a személyzet körében a lako­sok kérései és javaslatai iránti gondosságot és szolgálatkészséget, a bürokratikus jelenségekkel szem­beni kombattivitást és az aláren­delt egységek által felvetett prob­lémák minél operatívabb megoldá­sát. 166. SZAKASZ. — (1) A központi állami szervek apparátusához tar­tozó műszaki, gazdasági és más ki­vitelező szakszemélyzet, a szolgá­lati főnökök és irodavezetők és velük egyenrangú személyek, a tisztviselői személyzet, valamint az adminisztratív karbantartási és őr­­személyzet tarifáris fizetése, ugyan­azon funkción belül, alapszint és gradációk szerint váltakozik. (2) Az állami központi szervek apparátusához tartozó igazgatósá­gok és ezzel egyenrangú vezető tisztségek tarifáris fizetéseit gra­dációk nélkül állapítják meg, tí­zekhez a fizetésekhez, tisztségek szerint változó és az illető tevékeny­ség komplexitásának és fontossá­gának megfelelő vezetési*, pótlék jár. (3) A minisztériumi és más köz­ponti szervek személyzetének ta­­rifáris fizetései nem változnak ága­zati csoportok szerint. A vezetési tisztségek fizetései megfelelnek a III. csoportban szereplő­ ágazatok különleges fokozatú fővállalatai megfelelő tisztségeinek, a törvény mellékleteiben feltüntetett esetek kivételével. A minisztériumok és más köz­ponti szervek vezető tisztségeinek (vezérigazgatók, igazgatók, szolgá­lati főnökök és irodavezetők) tari­­fáris fizetései a 7. ágazati csoport­hoz tartozó különleges fokú fővál­­lalatok és vállalatok megfelelő tisztségeinek tarifáris fizetéseitől az alábbiak szerint különböznek: kat és vezetői pótlékokat a törvény mellékletei tartalmazzák. (2) A központi szervek apparátu­sában a kivitelező tisztségek és a vezető tisztségek száma közötti a­­rány legalább 4. Szolgálatok léte­sítéséhez legalább 5, hivatalok léte­sítéséhez legalább 3 munkahely szükséges. 169. SZAKASZ. — A minisztériu­moknak és más központi szerveknek alárendelt területi statisztikai egy­ségek, az állóalapokkal való gazdál­kodást, a berendezések, a mérő,- és ellenőrző műszerek, a kazánok kar­bantartását, a tüzelőanyaggal és e­­nergiával való gazdálkodást ellenőr­ző területi felügyelőségek, a megyei termékminőség-ellenőrző felügyelő­ségek, a megyei állami levéltári fiókok, a Központi Nyugdíjkifizető Hivatal és a Biztosítási Okmányo­kat Nyilvántartó Hivatal tisztség­­jegyzékeit és a személyzet tarifáris fizetését és vezetői pótlékait a tör­vény mellékletei tartalmazzák. bj A helyi állami szervekben 170. SZAKASZ. — A helyi állami szervek apparátusában dolgozó sze­mélyzet fizetési rendszerének alkal­mazásával biztosítani kell e sze­mélyzet mozgósítását a városok és községek gazdasági, társadalmi-kul­turális és közművesítési-gazdálko­­dási fejlesztésével kapcsolatos fel­adatok teljesítéséért végzett munka állandó javítására és arra, hogy fo­kozódjék felelősségérzetük és szol­gálatkészségük az állampolgárok által felvetett valamennyi kérdés rendezésében, és szigorúan tisztelet­ben tartsák a szocialista törvényes­séget és fegyelmet. 171. SZAKASZ. — A megyei, mu­nicípiumi, városi és községi népta­nácsok végrehajtó bizottságainak és a néptanácsok végrehajtó bizottságai mellett működő helyi szakszervek­nek az apparátusában dolgozó mű­szaki, gazdasági és más kivitelező szakszemélyzet, vezető személyzet, tisztviselői és adminisztratív kar­bantartó és őrszemélyzet tarifáris fizetése, akárcsak a többi gazdasági egységekben, egyazon tisztségen be­lül, az esettől függően, egy alap­szintre és gradációkra differenciá­lódik vagy fix fizetésekre, amelyek­hez hozzászámítják a vezetői pótlé­kot. A néptanácsok végrehajtó bizott­ságainak és az ezekhez tartozó helyi szakszerveknek az apparátusában dolgozó műszaki, gazdasági és más kivitelező szakszemélyzet tarifáris fizetése a megyékben és Bucuresti municípiumban a jelen törvény ál­tal a IV. ágazati csoportba sorolt megfelelő tisztségekkel járó fizetés­sel, a municípiumokban, a váro­sokban és Bucuresti municípium kerületeiben pedig az V. ágazati csoport megfelelő tisztségeivel járó fizetéssel azonos. (Folytatás a 4. oldalon) Szolgálati idő az oktatásban S A funkció meg- —-----------------------------------------—--------------------­■o nevezése 3—5 5*10 10’15 15-20 2°-25 több é év év év év év mint k' 25 év 1. Tanár egyetemi végzett­séggel — I. didaktikai fokozat — 1.80 1,99 2,09 2.30 2,42 — II. didaktikai fokozat — 1,56 1,72 1.80 1,99 2,09 — véglegesített 1,34 1,41 1,56 1,64 1,80 1,88 2. Tanár, 3 éves pedadós:',­ főiskolai végzettséggel — I. didaktikai fokozat — 1,56 1,72 1,80 1,99 2,09 — II. didaktikai fokozat — 1,34 1,48 1,56 1,72 1,80 — véglegesített 1,15 1,21 1,34 1,41 1,56 1,64 3. Tanító pedagógiai líceumi végzettséggel — I. didaktikai fokozat — 1,34 1,41 1,48 1.64 1,72 — II. didaktikai fokozat — 1,15 1,21 1,28 1.41 1,48 — véglegesített 1,00 1,05 1,10 1,15 1,28 1,34 b) Felsőfokú oktatás. Szolgálati idő az oktatásban A funkció meg-----------------------------------------———————— *a nevezése 3~5 5*10 ll­-13 15-20 2°-25 tobb 3­ év év év év év mint k* 25 év 1. Egyetemi tanár — — 1,90 2,00 2,10 2,19 2. Egyetemi előadó tanár — 1,55 1,62 1,71 1,81 1,90 3. Egyetemi lektor 1,10 1,15 1,21 1,33 1,40 1,55 4. Egyetemi tanársegéd 1,00 1,05 1,10 1,15 1,21 1,33 F. sz. A tisztség Rangsorolási megnevezése koefficiens 1. Szakfőorvos 2.07 2. Szakorvos 1.79 3. Általános főorvos 1.88 4. Általános első orvos 1,71 5. Orvos, alorvos 1,55 6. Főgyógyszerész 1,62 7. Gyógyszerész 1,47 8. Orvosi főasszisztens 1,26 9. Orvosi asszisztens 1,00 - —• — százalékben •— ---------------------------------------­— ----- -------------- 1 ............1. Minisztériumi Ágazati csoport fizetések JOCT 1 . , —­­ ■ ■. ....................— százalék I. II. III. IV. V. VI. VII. Főválalati fizetések 105 105 100 95 90 86 86 Vállalati fizetések 105 100 95 90 86 82 78 3

Next