Vörös Zászló, 1982. december (34. évfolyam, 283-309. szám)
1982-12-01 / 283. szám
Módosítások a Közlekedési Szabályzatban MI TETTE SZÜKSÉGESSÉ A KÖZLEKEDÉSI SZABÁLYOK módosítását Az elmúlt esztendőkben a gazdasági és a társadalmi élet fejlődésének eredményeként a közúti közlekedés rohamosan fejlődött és létrejött az úgynevezett „közúti robbanás“. A gépjárművek száma szüntelenül növekedett és főleg a személygépkocsiknál volt észlelhető a nagy létszámemelkedés. Az utóbbi öt évben a személygépkocsik száma megkétszereződött. Az országos gépkocsipark több mint 65 százalékát ma már a személyi tulajdonú gépkocsik alkotják. Jelentős növekedés történt a gépkocsivezetők számánál is. Jelenleg több mint két millióan rendelkeznek hajtási jogosítványnyal, tehát minden hatodik felnőtt lakos jogosult a gépkocsivezetésre. A népgazdaság szállítási igényei, valamint az egyéni utazások miatt jelentősen megnövekedett a közutak forgalma és ma már csaknem egész évben egyenlően nagy a forgalom. A forgalom rohamos növekedése megköveteli a közúti közlekedés szabályainak módosítását, hogy az minél fokozottabb mértékben biztosítsa a közlekedés zavartalan, balesetmentes lebonyolítását, hogy a közlekedési szabályok összhangban legyenek a biztonságos közlekedéssel, hogy azok vegyék tekintetbe a leggyakoribb balesetforrásokat és járuljanak hozzá kiküszöböléséhez. Az új szabálymódosítások és kiegészítések, amelyek a közelmúltban léptek érvénybe, megváltoztatják, illetve kiegészítik a közúti közlekedésre vonatkozó 1966-ban kibocsátott 328-as számú Törvényerejű rendeletet és kibővítik a közlekedési szabályzatot. Ezek a módosítások és kiegészítések mély humanizmusból fakadnak és hivatásuk, hogy megszilárdítsák a közlekedési fegyelmet, etikát és civilizációt. Arra hivatottak, hogy még biztonságosabbá tegyék a közutakon való utazást. Az alábbiakban ezekre a módosításokra térünk ki részletesebben. A GYERMEKEK SZÁLLÍTÁSA Annak érdekében, hogy minél jobban óvja a gyermekeket a közlekedési balesetektől a Közlekedési szabályzat leszögezi, hogy 12 éven aluli gyermekek nem utazhatnak az első ülésen, még akkor sem, ha felnőtt élésten foglalnak helyet. A gyermekek, az életkorukkal járó mozgékonyságukkal, fegyelmezetlenségükkel elvonhatják a sofőr figyelmét és károsan befolyásolhatják a vezetésben. Úgyszintén a hirtelen fékezésnél vagy egy esetleges összeütközésnél az első ülésen helyet foglalók jobban ki vannak téve a gépkocsi karosszériájához való ütődésnek. Hasonló indokok miatt vezették be a szabályzatba azt is, hogy 14 éven aluli gyermekeket nem lehet motorkerékpáron vinni. Ők csak az oldalkocsikban ülhetnek. A GÉPKOCSIVEZETŐ ÉS AZ UTAS BIZTONSÁGÁÉRT A hazánkban és külföldön végzett felmérések, tanulmányok kimutatták, hogy a biztonsági öv használata a baleset alkalmával csökkenti a sérülési veszélyt. Az összeütközések alkalmával, főleg az első padon ülő személyek kiestek a járműből és a karosszéria alá kerültek, vagy nekiütődtek a szélvédőnek, a kormánykeréknek vagy a műszerfalnak és súlyos sérüléseket szenvedtek. Számos esetben, ha a kocsiban ülők használták volna a biztonsági övét, sértetlenül vagy kisebb sebesülésekkel úszhatták volna meg a balesetet. Éppen ezért a közlekedési szabályzat javalja a biztonsági öv használatát úgy a vezető, mint a mellette helyet foglaló személy számára. Annak érdekében, hogy a vezető figyelmét ne vonhassák el a jármű irányításának műveletétől, tilos a tehergépkocsik vezetőfülkéjében, a személygépkocsikban vagy a motorkerékpárokon a bejegyzési bizonylatban feltüntetettnél több személyt szállítani. Mivel lényegesen szaporodott a kétkerekű járművek száma is, a szabályzat újabb intézkedéseket tartalmaz az ilyen járművezetők, valamint utasaik biztonsága érdekében, így például tilos személyeket szállítani az olyan motorkerékpárokon, amelyek nem rendelkeznek üléssel. Hasonlóképpen a motorkékpárokon tilos nagyobb méretű tárgyakat szállítani. Az oldalkocsi nélküli motorkerékpárok vagy robogók vezetői és utasai kötelesek védősisakot hordani az utazás közben. MIKÉNT LEHET KÖZLEKEDNI ÉJSZAKA VAGY KEDVEZŐTLEN METEOROLÓGIAI VISZONYOK KÖZEPETTE Annak ellenére, hogy a szabályzat eddig nem írta elő, a gépkocsivezetők a biztonságos közlekedés érzésétől vezérelve, amikor csökkentek a látási viszonyok, bekapcsolták a fényszórókat. Nem mindenki cselekedett azonban így. Akadtak, sajnos elég, szép számmal, olyanok is, akik éjjel vagy ködös időben csak a pozíciólámpákat kapcsolták be és így a rossz látási viszonyok miatt veszélyeztették saját és a velük szembejövők biztonságát is. Az új szabályok most előírják, hogy éjszaka, valamint a rossz idő esetén, amikor zuhog az eső, sűrűn havazik vagy köd van, nappal is használni kell a helységekben a rövid fényt, kint az országúton pedig a fényszórókat. A pozíciólámpákat csak a megállásnál vagy a vesztegelésnél lehet használni. Az útrakelésnél azonnal be kell kapcsolni a fényszórókat. Hogy ennek az intézkedésnek meg legyen a kívánt hatása, szükséges a fényszórók megfelelő beállítása. Vonatkozik ez főleg a hivatásos sofőrökre, akik a tehergépkocsik magasan fekvő vezetőfülkéjéből semmibe veszik a személygépkocsival közlekedőket és járművük fényszóróit, a facsúcs magasságába állítják be. De vonatkozik ez az észrevétel a személygépkocsik vezetőire is, akik miután járművüket jól megterhelik, csomagokkal és személyekkel, elfelejtik a megfelelő helyzetbe átállítani a fényszórókat. Az ellenkező irányból közeledő jármű esetében legkevesebb 200 méternél már használni kell a rövid fényt. Hangsúlyozzuk, hogy a törvény a jármű kifejezést használja és így a rövid fényre kell átkapcsolni akkor is, ha kerékpár vagy szekér közlekedik velünk szemben. az Állati vontatású JÁRMŰVEK ESETÉBEN Mindenki tudja, hogy milyen nagy veszélyt jelentenek a közutakon a kivilágítatlanul és fényvisszaverő testtel el nem látott szekerek. A legtöbb esetben ezekkel a szekerekkel még nappal keltek útra és közben érte őket a besötétedés, vagy a ködös idő. Az ilyen esetek elkerülése érdekében az új szabályzat előírja, hogy az állati vontatású járműveket fel kell szerelni macskaszemekkel és lámpással, akkor is, ha nappal közlekednek. Ezzel az intézkedéssel lehetővé teszik, hogy a szekeret hajtó, köd esetén nappal is meggyújthassa a lámpát és így jelezze jelenlétét az úttesten. A GÉPJÁRMŰ VEZETÉSI JOG FELFÜGGESZTÉSE Mivel a közlekedési szabály egyes előírásait gyakrabban sértik meg és ezzel növelik a balesetveszélyt, az új szabályzat nagyobb szigort ír elő ezeknek a szabálysértéseknek a büntetésére, így a hajtási jogosítvány bizonyos időszakra való felfüggesztését az eddigi kihágások — ittas állapotban való vezetés, szabálytalan előzés, elsőbbség meg nem adás gyalogosoknak vagy járműveknek, műszaki meghibásodást mutató járművekkel való közlekedés — mellett újabb kihágásokra is kiterjesztik, így például az új szabály szerint a hajtási jogosítványt bizonyos időre felfüggesztik már az első alkalommal, ha a vezető éjjel nem használja szabályosan a fényszórót a vele szembe közlekedő járművel való találkozáskor. Eddig a szabályzat csak abban az esetben írta elő a hajtási jogosítvány felfüggesztését, ha ezt a vétket két éven belül kétszer elkövette a vezető. Ezzel az intézkedéssel ki akarják irtani egyes járművezetőknek azt a szokását, hogy a fényszóróikkal elvakítják a vele szembe jövőket és így nem egy esetben balesetet idéztek elő. Aki ezentúl így cselekszik, bizonyos időre nem ülhet majd a volán mögé. Hasonlóképpen már az első vétség esetében felfüggesztik a hajtási jogosítványt a vasúti át-,kelőhelyek szabálytalan átszelésénél is. Nem egy esetben a járművezetők, amikor a vasúti átkelőhelyekhez értek, nem győződtek meg, hogy nem-e közelít vonat a síneken vagy félsorompók esetében egyszerűen kikerülték azt. Sajnos ez a nemtörődömség számos súlyos következményekkel járó balesethez vezetett. Éppen ezért vált szükségessé ennek a kihágásnak a szigorú büntetése. Az utóbbi években a balesetek okainál az első helyet a gyorshajtás foglalja el. Az emiatt bekövetkezett baleseteknél az öszszeütközés nagyon kevés és a kimenetel a legtöbb alkalommal nagyon súlyos. A gyorshajtás megelőzése érdekében az új szabályok előírják a járművezetési jog felfüggesztését abban az esetben, ha a vezető a megengedettnél 20 kilométerrel nagyobb sebességgel közlekedett. A gyakori szabálysértések sorába tartozik az útkereszteződésnél a tilosba való behajtás a szemafor piros jelzésénél. Sok esetben a szemafor piros jelzésének semmibe vétele súlyos baleseteket okozott és áldozatokat követelt a szabályosan közlekedő gépkocsivezetők és gyalogosok sorából. Az új szabályzat előírása szerint attól, aki a piros jelzésnél behatol az útkereszteződésbe, bizonyos időre felfüggesztik hajtási jogosítványát. Hasonló büntetésben részesül az is, aki a szocialista tulajdont képező járművet több alkalommal az előírtnál más helyen parkírozza és ezzel anyagi károkat okoz a szocialista tulajdonban, lehetővé teszi a fekete fuvarokat.. Mindezek balesetforrást is jelentenek, hiszen a tilosban közlekedő sofőr figyelmetlen, siet és így gyakran a kihágását baleset elkövetésével is társítja. A hajtási jog felfüggesztésével jár az is, ha valaki nem áll meg a közlekedést irányító milicista * jelzésére, és ezzel ki akarja vonni magát az ellenőrzés alól. Az új szabályzatban a hajtási jogosítványt 1—3 hónap időtartamra lehet visszavonni a hivatásos és az amatőr sofőröktől egyaránt. Említésre méltó, hogy abban az esetben, ha a jogosítvány visszaadásától számított 6 hónapon belül az illető újból olyan kihágást követ el, amelyért a jogosítvány felfüggesztése jár, akkor tőle megvonhatják a gépjármű -vezetési jogát. KÖNNYEBB BALESETEKNÉL A közlekedési szabályzat eddig is előírta, hogy balesetkor a járműveket nem szabad elmozdítani, meg kell őrizni azokat az eredeti helyzetben és gondoskodni kell a nyomok megőrzéséről mindaddig, amíg a kihívott milicista helyszínre érkezik és megejti a vizsgálatot. Az új szabályzat bizonyos módosítást vezetett be ennél az előírásnál. Ezt az tette szükségessé, hogy lehetőleg minél hamarabb felszabaduljon a baleset miatt lezárt vagy elzárt úttest, így azokban az esetekben, ha csupán anyagi kár keletkezett a balesetnél és következményei nem okoznak a büntető törvénybe ütköző esetet, a gépjárművezetők a járműveket azonnal ki kell vonják az úttestről, vagy, ha ez nem lehetséges az úttest szélére kell tolják kocsijukat. Ez utóbbi esetben, ha szükséges fényvisszaverő háromszöggel kell jelezzék a jármű vesztegelését az úttesten. Akkor, ha a járművek magántulajdonban vannak, ezek vezetői felkereshetik a legközelebbi közlekedést irányító milicistát vagy őrsöt és itt megkaphatják a szükséges bizonylatot. Ha a járművek valamelyike szocialista tulajdon, vagy idegen személy tulajdona, akkor meg kell várni a helyszíni vizsgálatot és ezért értesíteni kell a legközelebbi milícia őrsöt. AZ ÉVI MŰSZAKI ELLENŐRZÉS Nagy érdeklődésre tarthatnak számot azok az intézkedések, amelyeket az évi műszaki ellenőrzésre vonatkozóan ír elő a Törvényerejű rendelet és a közlekedési szabályzat, így 1983 január elsejétől csak a személyi tulajdont képező járműveket kell műszaki ellenőrzésre vinni, éspedig a jármű bejegyzésének hónapjában. A könnyebb érthetőség kedvéért hadd említsünk egy példát. A gépkocsi vagy motorkerékpár tulajdonosa 1975 szeptemberében jegyezte be a milíciánál járművét. 1983-ban szeptemberben kell műszaki ellenőrzésen megjelennie járművével. Eddig az időpontig az 1982-ben kiadott bizonylat érvényes. Abban az esetben, ha az illető a kijelölt hónapban nem tud megjelenni a műszaki ellenőrzésen, akkor azt a megelőző hónapban kell elvégeztetnie. Kivételt képeznek az új gépkocsik, amelyeket a bejegyzésük második évében kell csak először műszaki ellenőrzésre vinni. Az egész évre eloszló ellenőrzési munka így lehetővé teszi annak alaposabb elvégzését, kiküszöbölődik a torlódás. Az új szabályzat a szocialista egységek részére előírja a kartotékokon alapuló nyilvántartási rendszer bevezetését és a műszaki ellenőrzés bizonylatának a számtáblán való elhelyezését. 1983-ban ez a jelvény narancsszínű és 1912-ig lesz számozva, jelölve a műszaki ellenőrzés elvégzésének hónapját is. Mivel nagyon rövid az idő, a jövő évi műszaki ellenőrzések megkezdéséig az erre jogosított egységeknek sürgősen be kell szerezniük a szükséges berendezéseket, kérniük kell az engedély megadását. A szocialista tulajdont képező járműveket saját műhelyekben ellenőrzik. Az ellenőrzés elvégzését a nyilvántartási talonnal kell bizonyítani, így 1983 január 1-től a szocialista tulajdont képező autók vezetőinek rendelkezniük kell az eddigi évi műszaki ellenőrzést tanúsító bizonylat helyett, a műszaki ellenőrzés elvégzését nyilvántartó talonnal. ★ Az új közlekedési szabályok nagyobb igényességet követelnek a milícia szerveitől is, szüntelenül őrködniük kell a biztonságos közlekedés felett. Ezek a szabályok azonban nagyobb felelősséget követelnek a közlekedés minden résztvevőjétől is. Mert csak így lehet biztosítani a balesetmentes közúti közlekedést. VÖRÖS ZÁSZLÓ - 3 OLDAL