Vörös Zászló, 1984. április (36. évfolyam, 78-102. szám)
1984-04-01 / 78. szám
I Hiánypótló osztályfőnöki módszertani útmutató Új, értékes módszertani könyv Ion Damia és munkatársai Dirigentia In sistemul muncii scolare című kötete. *) Az újnak kijáró érdeklődéssel olvashatja minden pedagógus, osztályfőnök, aki nevelő tevékenységének hatékonyságát, valamint osztályfőnöki tájékozottságát akarja növelni. Az előszóban a szerzők megfogalmazzák a könyv célkitűzéseit, amelyek bennünk is visszhangra találnak a könyv áttanulmányozása után. Az ajánlott könyv öt tömör fejezetből áll. Az első fejezet az osztályfőnöki munka elméleti vonatkozásait tárgyalja rendszerezett formában, amelyben helyet kapnak nemzetközi vonatkozású leírások is. A második fejezet az osztályfőnöki órák sajátosságait, tartalmát, módszereit, ezek eredményeit foglalja magába minden formalizmustól való idegenkedéssel, a legújabb módszertani és pszichopedagógiai vonatkozások fénykörében, tudományos megalapozottsággal. Szemléletes módon van kidolgozva a harmadik fejezet, amely az osztályfőnöki munka tervezését, designját és sajátosságait hasznos táblázatokkal támasztja alá. A negyedik fejezet érdeme, hogy tudományos foglaltsággal írja le az osztályt, mint pszichoszociális egységet, három változatos ábrában összegezve ezek tanulmányozásának formáit és az eredmények feldolgozásának módozatait, az új irányultság szellemében. A nevelő tevékenység tökéletesítésével, az osztályfőnök személyiségének jellemzőivel az ötödik fejezetben találkozunk, amely az új párt- és állami dokumentumok szellemében íródott. Itt fogalmazódik meg az, ami az egész könyv szellemét áthatja, hogy a nevelés bilaterális folyamat, amelynek során a tanár és tanuló együttműködik, és győztes az az osztályfőnök, aki az új követelményeknek szellemében az újra, a jóra, a szépre maga is érzékeny, rugalmas és „nevelődik“. Az érdeklődőket tájékoztatja a könyv végén több mint száz könyvészeti anyag feltüntetése, amelynek tetemes részét megtalálhatjuk a Pedagógusok Háza könyvtárában. Jó szolgálatot tesz e módszertani könyv, amely ha nagyobb példányszámban jelent volna meg, gondolom, megtalálható lenne majdnem minden gimnáziumi osztályfőnök könyvespolcán vagy, munkaasztalán. ± 2. OIPAK - VÖRÖS ZÁSZLÓ Ernyei tömbház KARP KLÁRA, a mezőmadarasi általános iskola tanára *) Ioan Danisa, Ion Dragan, Marin Iliescu: Dirigentia in sistemul muncii scolare. Indrumator metodic. Bucuresti, R.D.P., 1983. 136. Következetes községfejlesztés és -szépítés (Folytatás az 1. oldalról) fias munkaakciókkal segítik a községfejlesztést és -szépítést — említi Iacob Jan, a községi pártbizottság titkárhelyettese. — Többek között 1 507 300 lej értékű hazafias munka elvégzésére vállalkoztak. A pénzbeli hozzájárulásból az évek folyamán összegyűlt összeg a múlt év végén közel egymillió lejt tett ki, amit ebben az évben a községközpont lakosai újabb 88 575 lejjel, a kakasdiak pedig 24 500 lejjel egészítenek ki. A községközpontban és Kakasd faluban is újabb középületek építésére készülnek. — Mit valósítanak meg hazafias munkával az idén? — Az idei első nagy munkaakció már lezajlott. A községi legelő kitakarításában több százan vettek részt. Egyúttal jelentős mennyiségű istállótrágyát és műtrágyát is eltérítettek. A Malom utcában hazafias munkával kijavítottak két hidat. Vasárnap köztisztasági és községszépítési napot szervezünk. Eben az évben 90 000 lej értékben végzünk útjavítási munkálatokat a Sfatului, Iskola, Állami Mezőgazdasági Vállalat és Templom utcákban. Ugyancsak ebben az évben 3 000 méter hosszúságú járda építésére kerül sor a Principals, Mica és Hagau utcákban, és 2 000 darab facsemetét is el kell ültetnünk. » — Hogyan szervezik meg a vasárnapi községszépítési akciót? — A képviselők ismerik feladataikat. A mozgósítást ők végzik, ám az akció sikere a lakosság részvételén múlik. De a keresztúriak, élükön a képviselőkkel, általában annyira rend- és tisztaságszerető emberek, hogy az akció sikerét biztosnak mondhatjuk. Hazajövet több udvaron és környékén szorgoskodó embereket látok, akik a községszépítési napot megelőzve, a portájukat csinosítják. Igazat kell adnom a titkárhelyettesnek, aki a községszépítési akció sikerét az ő szorgalmukra alapozza. Iskolások, pionírok életéből ■ A ludasi 1-es számú általános iskola VII. osztályos tanulói irodalomból és történelemből szerveztek vetélkedőt. ■ Radnóton március 27-én szervezték meg a Megéneklünk, Románia országos fesztivál keretében az iskolások műkedvelő csoportjai vetélkedőjének tömegszakaszát. Részt vettek szavalók, dalosok, tánccsoportok, színjátszó csoportok, művészbrigádok stb. ■ A marosvásárhelyi Al. Papiu Ilarian Líceum tanulói irodalmi versenyen vettek részt. A vetélkedő témája: Negyven év sikerének tükröződése az irodalomban. ■ Március 30-án a segesvári 3-as számú általános iskola tanulói A történelem nyomdokain témával /tanulmányi kiránduláson vesznek részt. Megtekintik a város nevezetességeit, majd a Múzeumban ismerkednek népünk múltját őrző dokumentumokkal. ■ A marosvásárhelyi 2-es számú általános iskola tanulói Az ország tavasza vagyunk elnevezésű műsorukkal szerepeltek március 31-én a Megéneklünk, Románia országos fesztivál tömegszakaszán. ■ Ifjú tollforgatók az elnevezése annak az irodalmi versenynek, amelyet Segesváron szerveztek a pionírok és iskolások részvételével a Megéneklünk, Románia országos fesztivál keretében. • A szovátai 1-es és 2-es sz. általános iskola, valamint a Pionírház szervezésében, a „Kis tettek, merész álmok“ tudományos szekció keretében „A tudományos igazság barátai“ köre ma, április elsején de. 10 órai kezdettel előadást tart „A gépek születése, valamint az egyszerű gépek“ témával, Lengyel Katalin és Balázs Fülöp Irén tanárok irányításával. A szervezők meghívták a szakadáti általános iskola tanulóit is. MŰSOROK — SZÍNHÁZ -Vasárnap délelőtt 10 órakor a Nemzeti Színházban: Nu ucidefi caii verzi. 19.30 órakor: Viata e ca un vagon? A Színművészeti Intézet Stúdió termében este 7 órakor: A jó reménység bárkája. A román tagozat előadása. Hétfőn este 7.30 órakor a Nemzeti Színházban: Az emlékek kávéháza. - BÁBSZÍNHÁZ - Vasárnap 9.30 és 11 órakor: Jancsi és Juliska. A magyar tagozat előadásai. 16 órakor: Ludas Matyi. A magyar tagozat előadása. Hétfőn 13 órakor: Micimackó kalandjai. A román tagozat előadása. 15 órakor: A magányos kandúr. A román tagozat előadása. 13.30 órakor: Murok Matyi. A magyar tagozat előadása PAIITBAN. 16 és 17,30 órakor: Murok Matyi. A magyar tagozat előadása BÁNDON. — MOZI — ARTA: Cecilia I—II. rész. UNIREA: Dal a harmaton. HALADÁS: Vigyázat, baklövés! SELECT: Mihai Viteazul I—II. rész. FLACARA: Mondjanak, amit akarnak. SEGESVÁRI LUMINA: Ragadozó madárra vadászva. VASUTASOK KLUBJA: Köd a tündérek hegyén. RÉGEN! PATRIA: A rejtjel titka. TIRNAVENI MELÓDIA: Marin bá’, a milliárdos. LUDASI FLACARA: A Pigot-ügy. SZOVÁTAI DOINA: Télen egy hattyú. MUNKÁS MOZI: A cigánysátor. SÁRMÁST POPULAR: Nyári mosoly. RADNÓTI LUMINA: A kék Duna bal partján. ERDŐSZENTGYÖRGYI POPULAR : A javasember I—II. rész. GYULAKUTAI PATRIA: Marin bár, a milliárdos. NYÁRÁDSZEREDAI NXRAJUS: A kék Duna bal partján. HÉTFŐ, április 2. ARTA: Bacchus titka. TUNTREA: Cecilia I—II. rész. HALADÁS: Rohanj velem. SELECT: Panelkapcsolat. FLACARA: Vigyázat, baklövés! SEGESVÁRI LUMINA: A megbilincselt utas. VASUTASOK KLUBJA: Köd a tündérek hegyén. RÉGENI PATRIA: Elveszve az élők között. TIRNAVENI MELÓDIA: Kéziratlapok. LUDASI FLACARA: Tennessee seriffe. SZOVÁTAI DOINA: Törött tükör. MUNKÁS MOZI: A cigánysátor. SÁRMÁSI POPULAR: Nemcsak a Nap színe sárga. RADNÓTI LUMINA: Csemeték. ERDŐSZENTGYÖRGYI POPULAR: Az állambiztonsági törvény módosítása I—II. rész GYULAKUTAI PÁTRIA: A hatodik. NYÁRÁDSZEREDAI NIRAJUS: Elvis. — RÁDIÓ — A MAROSVÁSÁRHELYI RÁDIÓSTÚDIÓ ROMÁN NYELVŰ MŰSORA VASÁRNAP. 18,00—20,00-ig: Találkozások — közművelődési és művészeti műsor. 30 perc könnyűzene a marosvásárhelyi rádió hullámhosszán. HÉTFŐ. 6,00—7,00-ig: Reggeli zenés beszélgetés. Napirenden. Népi muzsika". Művelődési kalauz. 18,00—20,00-ig: Hétfői krónika. Könnyűmelódiák. Falvaink életéből. Népzene. MAGYAR NYELVŰ MŰSORA VASÁRNAP. 9,00—9,30-ig: Reggeli kürtszó — pionírok műsora. A pionír etika szellemében — sepsiszentgyörgyi riport. A Megéneklünk, Románia fesztivál híradója. Áprilisi tréfák. 9,30—10,00-ig: Sólyomszárnyon — kisgyermekműsor. Ma játék, holnap már munka. Áprilisi mese. 17,00— 18,00- ig: Vasárnapi mozaik. Valóság és fikció a történelmi drámában. Zenei kalendárium. Vadásznapló. HÉTFŐ. 11,00—13,00-ig: A munka dicsérete. Táncházi muzsika. Szocialista demokráciánk jegyében. Kórushangverseny. Zenés sporthíradó. Operettalbum. Művelődési kalauz. 17,00— 18,00- ig. Hírek, tudósítások. Vidám múzsa. Gazdasági szemle. — TELEVÍZIÓ — 8,30 Tévéiskola 9,00 Családi almanach 9,30 A haza védelmében 10,00 A zene mindenkié 10,30 Faluműsor 11,45 Gyermekvilág 12,35 Arabela — 5. rész 13,00 Vasárnapi album 17,00 Labdarúgás: Sportul studentesc — Poligasi 19,00 Híradó sporté 19,20 Megéneklünk, Románia 19,55 Filmmúzeum: Az utolsónak is vége — holland tévéfilm 21,35 A zeneirodalom gyöngyszemei 21,50 Híradó, sport HÉTFŐ, április 2. 20,00 Híradó 20,20 Napirenden a gazdaságban 20,40 Gondolati és érzelmi egység 21,00 Román játékfilm folytatásokban: Legénység Szingapúr számára — 1. rész 21,50 A gyermekekről 22,00 Folklórkincs 22,20 Híradó• BESZÉLGETÉS JOGÜGYI KÉRDÉSEKRŐL Döntöttem és kész! Észrevettem arcán a nyugtalanságot, idegességet. — Történt valami? — kérdeztem. — Mikor nem történik valami? — legyintett. — Egész életünk csak történésekből áll. Meguntam, kérlek. Ezt nem lehet kibírni, nem lehet a napot mindig ilyen légkörben kezdeni, így nem lehet dolgozni. Tudod mit csinálok? — Nem. — Fizetés nélküli szabadságot veszek ki. Mivel beteg nem vagyok, táppénzre nem írnak ki. Ez az egyetlen megoldás a lelohadásra. — Az igazság az, hogy foglalkozásunk, családi és munkakörülményeink nagyban befolyásolják az ember lelkivilágát. Feltupírozva nem lehet dolgozni. Viszont, ha nem vagy beteg, az idegességet, sértődékenységet vagy a túlzott érzékenységet akarattal, türelemmel le lehet győzni. Meg kell tanulnod mosollyal köszönteni a napot, mint az arabok. — Kötve hiszem. Leadom a terveket és fizetés nélküli szabadságra megyek. Döntöttem ... és kész. — Egy kis csalódástól akarlak megmenteni. Javasolom, hogy minél hamarabb olvasd el, amit a 338/1983-as számú törvényerejű rendelet tartalmaz, és amely módosította a pihenőszabadságról szóló 26/1967-es számú törvény 9. szakaszának 1. bekezdését olyképpen, hogy a javadalmazás nélküli szabadságot a törvényben megállapított időre és feltételek között lehet csak adni. Vagyis javadalmazás nélküli szabadságot csak akkor lehet adni, ha létezik olyan törvényes szabályozás, amely azt előírja. — Na, és van ilyen törvényes szabályozás? Láttam, hogy nem veszi komolyan a mondottakat. — Képzeld el, hogy van és nem is egy. — Azért mégsem értem, amit mondtál. Ezek szerint én nem kaphatok fizetés nélküli szabadságot? — A törvényerejű rendelet megjelenése előtt csak egy általános szabályozás volt érvényben, amely a Munkatörvénykönyv 127. szakaszában fogalmazódott meg. E rendelkezésnek a lényege az volt, hogy az idénymunkát folytató egységek, valamint kivételes helyzetben más egységek javadalmazás nélküli szabadságot adhattak meghatározott időre, amely alatt a dolgozók megtartották alkalmazotti minőségüket és az ezzel járó jogokat. A pihenőszabadságról szóló törvény módosítása feltételhez köti a javadalmazás nélküli szabadságot és nem csak arra az esetre vonatkoztatja, mint amit a Munkatörvénykönyv szabályoz, hanem azon törvényes szabályozások eseteire is kiterjeszti, amelyek érvényben vannak. Következésképpen a 338/ 1983-as számú törvényerejű rendelet érvénybe lépése óta — 1983. szeptember 10. — a munkába besorolt dolgozók kaphatnak javadalmazás nélküli szabadságot, de csak a törvényben meghatározott esetekben és időtartamra. Világos? — Magas csengésű, amit mondtál, de lehetett volna vidámabb színezetű. — Azt is meg kell mondanom, hogy a javadalmazás nélküli szabadság megadása a törvényiben megállapított feltételek figyelembe vétele nélkül maga után vonja a jóváhagyott kérés abszolút semmisségét. — Soroldcsak fel őket! — Természetesen. Az egyik az 1968. évi 1052-es számú MTH, amelynek előírásai szerint a látogatás nélküli gimnáziumi oktatásba beiratkozott dolgozók a vizsgákon való részvétel céljából, a líceumi oktatás esti tagozatán tanulmányokat folytató dolgozók érettségi vizsgára való felkészülés és a vizsgán való megjelenés céljából, valamint a felsőfokú intézetek esti vagy látogatás nélküli tagozatán tanulmányokat folytat,a dolgozók e célból évente egy-egy 30 naptári napig terjedő javadalmazás nélküli szabadságot kaphatnak. A 2730/1967-es számú MTH előírásai szerint azok a dolgozók, akik a „Tutefan Gheorghiu“ Akadémia nappali és látogatás nélküli tagozatán felvételi vizsgára jelentkeznek, 30 naptári napig terjedő javadalmazás nélküli tanulmányi szabadságot kaphatnak. Ebben a kedvezményben részesülnek azok is, akik egy naptári évben vizsgára vagy államvizsgára jelentkeznek. A 2910/1967-es számú MTH előírásai szerint a doktorátusi felvételi versenyvizsgára jelentkezők 15 napos, míg a doktorátus megszerzésének idejére 30 napos javadalmazás nélküli szabadságra jogosultak. A 6/1969- es számú törvény rendelkezései szerint a tanügyi személyzet is kaphat javadalmazás nélküli, sza-badságot, de csak meghatározott időre, amely nem haladhatja meg az egy iskolai évet. A 14/ 1972-es számú törvény 92. szakasza alapján pedig az egység vezetői 5 napot adhatnak a katonai központoknál való jelentkezés vagy katonai szolgálatra való behívás végett. — Más? Még van? — Tudtommal nincs. Más esetekben tehát az érvényben levő törvényes rendelkezések értelmében javadalmazás nélküli szabadságot az egységek nem adhatnak. — Hm. A tényeket el kell fogadni. De tudod mit? Beteggé teszem magam annyira, hogy fogjon el egy komoly csömör, a gyomrom görcsöljön és a hideg rázzon ki. Állítom, hogy már csak ránézésre is kiírnak táppénzes betegszabadságra. — Ezt kétségbe vonom, mivel eddig sohasem panaszkodtál, hogy ilyen bajaid lennének. Görcsmentes állapotra pedig biztos lehetsz, benne, nem írnak ki betegszabadságra még akkor sem, ha a „hideg kiráz.“ CSÍKI ZOLTÁN