Vörös Zászló, 1984. június (36. évfolyam, 129-154. szám)

1984-06-09 / 136. szám

Művészetek dialógusa Érdekes műsort láthattunk a televízióban az egyik vasárnap délután. Festmények, szobrok kö­zé, kolozvári műtermekbe veze­tett a k­amera, alkotó művészek társaságába kalauzolt az alkalmi íróriporter. S bár a képernyőn ritka esetben érvényesül eredeti szépségében a képzőművészeti al­kotás, ezúttal megfeledkeztünk az ilyenkor szokásos hiányzérzetünk­­ről, ugyanis a tévések által meg­látogatott festőknek, szobrászok­nak vendégeik is voltak, költő barátaik, akik a kompozíciók ih­lette, vagy azok hangulatához kö­zel álló verseikből olvastak fel miközben az operatőr szemünk elé, premier planba hozta a ké­peket, kisplasztikákat, így azt, a­­mit látványban, színben, térérzé­kelésben veszítettünk, bepótolta a szó, a hang, a lírai vallomás, a költészet varázsa. A képzőművé­szet és a líra együttes jelentkezé­se hatványozott élményt eredmé­nyezett. Nyilván ez is volt a szer­kesztői szándék, s az ötlet jól be­vált. Persze,, tudjuk, nem valami rendkívülit találtak ki a műsor készítői, hiszen alaposabb ma­gyarázat nélkül is érthető, hogy nagyobb lehet a művészetek ha­tása, maradandóbb nyomot hagy­nak a közönségben, ha egymást kiegészítve nyújtják a látni-, hal­lani valót, ha egyazon időben, a­­zonos hullámhosszon indítják el a gondolatokat, csiholják az ér­zelmeket. Mégis elgondolkoztató, hogy művelődési életünk napi gyakorlatában még elég kevés az ilyen közös megnyilvánulás. Ha­bár ha valaki sokfelé jár az or­szágban, mind gyakrabban talál­kozhat ilyesmivel. Sepsiszentgyör­­gyön például az állandó képtár­ban rendszeresen szerveznek ka­marazene koncerteket, és a részt­vevők állítják, hogy a zenei él­mény valamiféle megmagyaráz­hatatlan többlettel telítődik ott, a képek között, ahol a dallamok különös képzettársításokat válta­nak ki a szemlélődő hallgatóból. Hasonlóképp nyilatkoznak a szé­kelykeresztúriak is, náluk újab­ban a múzeum galériáiban ren­deznek szintén ilyen meghitt hangulatú hangversenyeket. A Korunk-galériáb­an már régóta előadóművészek és zenészek is szerepelnek a tárlatnyitókon. Te­mesváron pedig Kaleidoszkóp címen kisebb közösségek előtt festmények, grafikák, szobrok gyűrűjében költők, színészek, énekesek váltják egymást a rög­tönzött pódiumon. S a példákat még sorolhatnám, de inkább néz­zünk szét a magunk háza táján. Marosvásárhelyen s a megye más helységeiben sem ismeretlen ez a rendezvényforma. Csak ép­pen elég ritkán élnek vele. Pe­dig nemegyszer eseményszámba ment, és igen szép visszhangja volt egy-egy ilyen megnyilvánu­lásnak, ahol kialakult a művé­szetek közti párbeszéd, a közön­ség örömére, javára. Legutóbb, immár töb hónapja, fővárosi ven­dégművész, Viorel Marginean ki­állításának megnyitóját tették sokáig emlékezetessé azzal, hogy levetítették a festőről készült filmet, melynek költői szövegét Nichita Stanescu írta és mondta el, majd orgona muzsikát élvez­hettünk Kozma Mátyás előadásá­ban, így lényegesen többet tud­tunk meg az alkotóról és törek­véseiről, szellemi-lelki univerzu­máról, mintha csak a tárlatnyitó beszédeket hallgattuk volna meg. Persze, nem igényelhetjük, hogy minden verniszázs alkalmából a résztvevők rendelkezésére álljon a művelődési palota nagyter­me is. De nem is szükséges. Volt már felejthetetlen élményünk az Új Élet tágnak igazán nem ne­vezhető szerkesztőségi irodáiban is, amikor a képek sugallta vi­lágot, hangulatot rövid, de művé­szi versműsor tette még érzék­letesebbé. Azt is tudom, hogy a­­zért mégsem mindenik kiállító­terem alkalmas zenés vagy e­­gyéb előadásokra, és az időpontot is alaposan meg kell fontolni, ha valóban elvárjuk a közönséget. De mégis arra szeretném bíztatni a művészeti-művelődési élet irá­nyítóit, szervezőit, hogy fogjanak össze, és még sok lehetséges von­zó ötlettel gazdagítva, próbálják rendszeresíteni az ilyen népsze­rű, több műfajú megnyilvánulá­sokat. Városunkban ehhez igazán adottak a feltételek. Az itt élő, dolgozó számos író, képzőművész, zenész, és színművész biztosan mindig kapható e szellempezsdítő dialógusra. Az időszak, a közelgő nyári évadszünet pedig valóság­gal kínálja mindazt, ami e ren­dezvények sikeréhez elengedhe­tetlen: az üres termeket, a sza­bad idővel bőven rendelkező sze­replőket s mindenekelőtt a ki­­kapcsolódásra, szórakozásra, mű­velődésre vágyó érdeklődő közön­séget. Az a tél, amelyről szólok, nem volt o­­­lyan szibériásan rátarti, mint az i­­dei tél. .. .Emlékszem, hogy február ele­jén megloccsant az idő, s mi földbányá­szok reménykedve szimatoltuk a levegőt, mint kiéhezett farkas a közeli esztenát. Sárga békavirágot szerettünk volna látni a bányató környékén, és martilaput szed­ni a bányaoldalról. Kikeletkor a földbánya barátságtalan munkahely, még az örökké május-kedélyű, Öreg trolikezelő Sebeszter Zsiga szerint is, kivéve a sárt, amely barátságos és ra­gaszkodó már a természeténél fogv­a. Régi „téglagyáros“ lévén az öreg tisztá­ban volt a sárban rejlő értékkel, és egy­re azt hajtogatta, hogy földbányásznak nem elég lenni­e— annak születni kell. Csekély fizikumához mérten, túlságosai­ is szívósnak bizonyult s önzetlen munkás­ságáért, mókás természetéért a nagybajszú öreg népszerűségnek örvendett. Ami a tréfacsinálást illeti, mi gépészek — exkavátorosok — is híresek ralánk. Egy kivételével, akit Dutyugán Márton­nak hívtak, Kövér volt és irtózott min­denfajta rágcsálótól. (Ő az a Dutyugán, a­­i fogadásból negyven „miccset“ evett meg és húsz hálba sört ivott rá, minek­utána még csak nem is böfögött). Egy­szer egy élő egeret vitt haza a táskájá­ban, a felesége majdnem szívinfarktust kapott, nagy cirkusz lett belőle. Pedig a kisegér a saját kis eszétől mászott a tás­kába, nem lehetett azért senki felelős. Ám a gyűlésben jól „megdolgoztak­ min­ket, és a vállalat vezetősége megötszáza­­lékolt valamennyiünket. De midőn egyszer a Zsiga bátyám táskájában a darabka kolbász és szalona fölvette eredeti formá­ját, vagyis disznóvá, illetve sündisznóvá formálódott, az öreg nem csinált patáliát, még a bajusza sem borzolódott össze, csu­pán annyit mondott, hogy: „Disznó valál, disznó levél". Majd így okoskodott: „Haza­viszem, állítólag egérirtási területen igen hasznos jószág“. És visszadugta a táská­ba. Ez jó tréfának számított, az egész gyár derült rajta, a vezetőség is. Dutyugán nagy szakinak számított, egy nagy kapacitású szovjet kotrógépet gil­­kolt a hatalmas villanymotorba tekercselt sok lóerő segítségével. Nem is lehetett a keze alá szólani, mert a híresség ugyebár önérzetességgel jár, és Dutyugán igen so­kat adott magára. Lévén a bánya a gyár lelke, fő mozgatóereje, a bánya rentabili­tását Dutyugán nélkül még elgondolni is meggondolkoztató ténynek számított. Kisegítő exk­avátorosként dolgoztam mellette, de valahogy inkább cserealkat­résznek, leltári tárgynak nézett, nem pe­dig szakembernek. Igaz, hogy egyivá­­súak vagyunk, az is igaz, hogy egyszerre ültünk gépre — annak már húsz éve —, ám Dutyugán azóta 6/II-ig vitte, míg én valahogy a 3/II-be végzetszerűen megre­kedtem. Dutyugán szerint — ezt utólag és igen későn tudtam meg — nincs szakmai érzésem. Márpedig adottság nélkül nincs fejlődés. Dutyugán, ha úgy szottyant kedve, tele­itta magát, aztán beteg lett, sürgős ügye adódott, disznót vásárolt Bücsről, disznót vágott, násznagyoskodott Kolozsvárott, a kislányát orvosi rendeletre a parajdi só­bányába vitte, aztán Görgénybe az anyó­sát és végül pihenőszabadságra ment. .. — Ugyebár, itt van Mesüge elvtárs — a­jánlott a főnök kedves figyelmébe olyan­kor. — Ez nagyon kóser fickó. — Vajon? — Hatalmas volt a kérdőjel, nagy a fő­nök úr aggodalma. — Nem bízik bennem, főnök? — adta a sértődöttet. Mert ha rólam is volt szó, úgyis Du­­tyugában kellett megbízni. Én aztán büty­költem, termeltem, túlóráztam és a jelek szerint Dutyugán még a kutyának sem hiányzott. A főnök megígérte, hogy ha jól viselem magam, hát meg fogom látni, amit végül úgysem láttam meg... És jött Dutyugán... „Na, hogy ment“? így és úgy. Fölszáll a gépre, indított, ál­lított és kiszállt. Körbejárta, belebújt, alábújt, cöccögött és csóválta a fejét, majd eltűnt. Egy déltájt jött aztán a főnök hozzám, és elég tűrhető modorban megpirongatott megbízhatatlanságomért, ügyetlenségemért. Én csak néztem nagy sután, s ez végül kihozta a sodrából. Nyersebben kezdett értekezni velem. — Igen bánom, hogy továbbítottam a kérvényét — mondta. — Nem érdemel maga kategóriát. És ott hagyott. Bántott a dolog. Sírni tudtam volna. Ám Dutyugán oda jött és a vállamra tette a kezét: „Minya fiam — szólt —, tudd meg, hogy nehéz helyzetbe hoztál. Visszaéltél ennek a derék, becsületes fia­talembernek (tudniillik a főnöknek) a jó­hiszeműségével. Pedig ő nagyon munkás­párti, ám nagy hibája, hogy hisz az em­berben. Érted? Igen megneheztelt rám. Kategorikusan kijelentette, hogy többé ki ne nyissam a számat szabadnapot kérni. Én makacsan védtelek, bizonykodtam az érdekedben. Mondd el ügyesen, hogy mi­csináltál?“ — Megettem a gépet — mondtam. — És neked nem maradt belőle. Láthatod. Sértődötten indult a géphez. A hágcsó­ról visszafordult: — Önfejű vagy és szamár. De most az északi falhoz manőverezünk. Állj a posz­todra. Az én „posztom“ a karomnyi vastagságú villanykábel ide-oda ráncigálása volt. A jelek szerint csak ahhoz értettem. Egy­szerre nagyon dühös lettem. Hirtelen vi­lágosság gyűlt az agyamban: ez a mindig (Folytatás a 4. oldalon) Játék -K. Gáspár Sándor írása- VÖRÖS ZÁSZLÓ — 3. OLDAL Szabadságunk 40. évfordulója jegyében ■*— híven a hagyományokhoz A Marosvásárhelyi Zenei Napok XIV. rendezvénysorozata — Beszélgetés CSIKY BOLDIZSÁR művészeti titkárral — Június közepe felé tartunk­, ebben az időszakban kerül meg­rendezésre Marosvásárhelyen az ország egyik legrangosabb ze­nei eseménye. Erről beszélgetünk Csiky Boldizsár zeneszerzővel. — Foglalkoztatja-e a Filhar­mónia vezetőségét az idei Ma­rosvásárhelyi Zenei Napok szer­vezése? — A Filharmónia vezetősége és teljes munkaközössége nem óhajt lemondani egy már elért eredményről, annál is inkább, mivel a Marosvásárhelyi Zenei Napok pillanatnyilag az ország egyik legszínvonalasabb hang­versenysorozata, és ezt a helye­zést ez a zenei intézmény nem ingyen szerezte meg, hanem megfeszített munkájának és kö­vetkezetességének eredménye. Még ennél is fontosabb, kötele­ző erejű tényező, hogy a maros­vásárhelyi közönség nyíltan ki­mutatta azt, hogy szüksége van a zene által kínált művészi él­ményre, és hogy szellemi életé­nek alkatrészeként nevelő erejé­ből részesülni kíván. Már több­ször említettem, hogy közönsé­günk többsége fiatal, és hogy ezt eddigi nevelőmunkánk legfonto­sabb eredményének tekintjük. Ezért nem érzünk megterhelés­nek semmiféle munkát, mely a közönség elvárásának hivatott megfelelni. — Milyen konkrét műsornap­tára lesz a XIV. Marosvásárhe­lyi Zenei Napoknak, és mennyi­ben tudják tiszteletben tartani a rendezvény eddig kialakult hagyományait? — A XIV. Marosvásárhelyi Zenei Napok június 18-tól június 30-ig tart. Alapvonásában meg­őrzi az eddig kialakított profilt. A műsorszerkezetben lesznek ki­sebb változások, amelyek a vál­tozatosságot igyekeznek fokozni, és ezért reméljük, tetszésre fog­nak találni. A nyitóhangverse­nyen így zenei életünk két nagy­sága lép színpadra, a vezénylő Mircea Cristescu és a szólista, Ion Voicu személyében. A hang­verseny súlypontja a monumen­tális „Manfred“ szimfónia Csaj­kovszkij nagy alkotása. Június 19-én korunk egyik kiemelkedő orgonaművésze, Hary Grodberg (Szovjetunió) tart Bach-estet. — Mennyiben domborodik ki a fesztivál marosvásárhelyisége? — Épp jókor kérdezi, a har­madik hangverseny ugyanis két elhunyt zeneszerzőnknek, Trozner Józsefnek és Zoltán A­­ladárnak állít emléket, túlnyo­mórészt marosvásárhelyi előadók tolmácsolásában. Az ezt követő, tehát a negyedik hangversenyen is a helyi előadóművészet fontos eseményének ígérkezik: ez a marosvásárhelyi Kamarazenekar Vivaldi-estje (igaz, a meghívott szólisták kolozsváriak: Gavril Costea fuvola- és Ágoston And­rás hegedűművész személyében). — A fiatal előadóművészek népszerűsítésében tehát szakí­tottak a hagyományokkal? Mind­eddig csak „befutott“ nevek hangzottak el... — A június 22-i hangversenyt nekik szenteljük. Mindenki fia­tal ezen a hangversenyen: a kar­mester (Richard Oschanitzky), négy fiatal szólista, mindnyájan nemzetközi díjnyertesek. Egy fiatal szerző műve is előadásra kerül. Mint látja, nem épp a hagyományos módra, de még erő­teljesebben engedjük szóhoz jut­ni a fiatalokat. — Már lassan az első hét végén tartunk. Mi lesz a folytatás? — Az előző zenei napok mű­során még nem szerepelt olyan DÉZSI ÖDÖN (Folytatás a 4. oldalon) Nyelv és élet Garmadával Nem kell külön hangsúlyoz­nom, hogyha valamiből nagyon sok van, akkor zavarban va­gyunk, ugyanis nem tudjuk, me­lyiket válasszuk a sok közül. Ez vonatkozik az élet minden terü­letére, de jelentős mértékben a szavak világára is. Vannak olyan szócsaládaink, melyek csaknem százával kínálják rokon értelmű megfelelőik egész sorát. Itt van például a sokat jelentő szavunk. Hogyha valamiből sok van, azt sokféleképpen közölhetjük: szá­mos, egy csomó, egy sereg, egy halom, egy rakás, vagonszámra, halommal, számtalan stb. Ami­kor pedig azt szeretnék jelezni, hogy valamiből nagyon sok van, a szavak és szókapcsolatok va­lóságos garmadájában válogat­hatunk. Íme néhány a sok közül: roppant sok, szerfölött sok, meg­annyi, rengeteg, tömérdek, tö­méntelen. Gyakran hallhatók az ilyen képes kifejezések is: annyi volt belőle, mint égen a csillag, any­nyi van, hogy a Marost is el le­hetne rekeszteni vele. Előfordul­nak kissé bizalmasabb, népies kifejezések is: annyi van, mint a nyű. Kétségtelen, a nagyon sokra való utalásunkban hajla­mosak vagyunk a túlzásokra, hogy ezzel még jobban érzékel­tessük a mennyiség nagyságát. Nem helytelenek ezek a túlzá­sok, nyelvünk kifejezéskincsének gazdagítok megszámlálhatatlan, ezernyi, milliónyi, tengernyi. Pe­tőfi Sándor ismert elbeszélő köl­teményében is így jellemzi a vi­rágos mezőt: „Tenger virág nyí­lik tarkán körülötte...“ Köz­nyelvi kifejezés: tenger nép az utcán. Ezt a költők is átvették. A családias, bizalmasabb be­szédben azt is mondjuk valami­re, hogy rogyásig, sőt dögivel van. íme milyen gazdagnak mu­tatkozik egyetlen fogalom szóa­nyaga. Van miből válogatnunk. A fontos az, hogy jól válogas­sunk közülük. BARTN­A JÁNOS ■ Kilátó ■ • Csíkszeredában ebben az évben június 1­­és 3. között zaj­lott le a hagyományos régizene fesztivál. • A szatmári Északi Színház az elmúlt napokban mutatta be Dina Cocea A család című da­rabját. Rendezte Kovács Ferenc. Felléptek többek közt Elekes Emma, Ács Lajos, Parászka Mik­lós, M. Szabó Ildikó, S­ Ulöp Zol­tán, Tarnói Emilia, Tóth-Páll Miklós, Méhes Kati, Bokor Ildi­kó, András Gyula, Soós Angéla. • Banner Zoltán Hajnaltájt Arany Jánossal című műsorával vendégszerepelt az aradi műve­lődési házban. • A Nagyváradi Fáklya napi­lap termeiben Bihari Barna munkáiból nyílt kiállítás. • F.­ Bathó Ida színművésznő előkészítette bemutatásra a leg­újabb stúdió előadását, a Modern Médeia-t. • A székelyudvarhelyi műve­lődési házban megnyílt Gazdáné Olosz Ella sepsiszentgyörgyi mű­vész szőnyegkiállítása. Bevezetőt Farkas Árpád mondott. • A Csíkszeredai művelődési házban Felvinczy Kálmán öt­vösművész munkáiból nyitottak kiállítást. • A Kriterion gondozásában megjelent a Goethe és Schiller levelezése című kötet, melynek anyagát Deák Tamás válogatta, ugyancsak ő írt előszót a kötet­hez. • Deák Tamás elbeszélésköte­tét jelentette meg a Cartea Ro­­maneasca Könyvkiadó román nyelven. • Ez tiszta kabaré címmel ze­nés, vidám összeállítást mutatott b­e a kolozsvár-napocai Állami Magyar Színház együttese László Gerő és László Zoltán rendezé­sében. • Désen a művelődési dekád keretében a kolozsvár-napocai Állami Magyar Színház együtte­se Mr, Bethlen Gábor című elő­adásával vendégszerepelt.

Next