Vremea Nouǎ, aprilie-iunie 1970 (Anul 3, nr. 655-730)

1970-05-31 / nr. 705

M • PAGINA 2 VREMEA NOUA % Sprijinul partidului, al statului, faptele noastre garanții ale refacerii grabnice anifestările spontane de solidaritate, gesturi ale căror resorturi se află în conștiința socialistă a poporului nostru, au dovedit, în zilele de grea încercare ale acestei primăveri, unitatea de nezdruncinat a tuturor locuitorilor țării. In ceasurile eroicei aparăr împotriva naturii dezlănțuite, ne-am verificat puterea de acțiune și unitatea de voință. Clasa muncitoare, țărănimea, minunatul nostru tineret, cu recunoscuta-i putere de a se mobiliza, forțele armate ale țârii, gărzile patriotice, întreaga populație, indiferent de naționalitate, la chemarea partidului, au făcut dovada unui înalt patriotism, ocrotind avuțiile obștei. Sub conducerea Partidului Comunist Român, a fost demonstrată, încă o dată, unitatea moral-politică și coeziunea națiunii noastre socialiste, încrederea și devotamentul față de conducătorul destinelor patriei. Partidul și guvernul au inițiat măsuri energice, multiple, mobilizând masele pentru apărare, pentru diminuarea pagubelor, pentru crearea condițiilor necesare rapidei reluări a activităților economice și sociale. Solidaritatea națională a însemnat manifestarea grăitoare a relațiilor de întrajutorare tovărășească, întemeiate pe principiile umanismului socialist. In aceste zile, acolo unde pericolul persistă, acționează energic forțele reunite ale muncitorilor, țăranilor, tehnicienilor, ostașilor forțelor armate - toți animați de fierbintea dragoste față de țară. Prevenirea unor noi inundații, barajele ridicate in calea viiturilor, înseamnă salvarea vieții, a bunurilor materiale. Conducerea partidului nostru acordă toată atenția muncii indîrjite cu care mii de oameni zăgăzuiesc apele Dunării, reținindu-le intre îndiguirile ce feresc șantiere și imense suprafețe cultivate de o nouă revărsare. In alte zone, unde apele s-au retras sau au fost silite să se retragă, normalizarea vieții se accentuează cu fiecare zi. Oamenii se întorc la casele lor și le reclădesc. Pentru cei sinistrați, nu contenesc dovezile de solidaritate, de ajutor material. Nici o familie, nici un membru al colectivității nu sunt lăsați singuri în încercările dramatice prin care trec. Pentru reintegrarea lor in viața normală, pentru înlăturarea efectelor inundațiilor ce s-au abătut asupra teritoriului patriei, recenta Hotârire a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România și a Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, privind unele măsuri de ajutorare a populației și a cooperativelor agricole de producție care au avut de suferit din calamităților naturale cauza din luna mai 1970 vine să garanteze succesul grabnicei refaceri. „In scopul satisfacerii nevoilor de locuințe ale acestor categorii de cetățeni, se vor construi in anul 1970 peste prevederile planului de stat, in localitățile calamitate, un număr de 5.000 de apartamente". Recunoștința celor ce simt direct sprijinul partidului și al statului se manifestă in angajamentul lor de a participa la munca plină de abnegație prin care vor înlătura urmările imprevizibilei dezlănțuiri a apelor. Unități productive care au fost inundate produc din nou. Pierderile datorate stagnărilor de producție vor fi recuperate prin munca suplimentară a atîtor colective de muncitori. Imensele suprafețe cultivate ce au fost cotropite de apă sunt reînsămînțate, întreaga țară iși intensifică eforturile pentru a nu fi afectat planul anual de producție, nici planul cincinal următor. In anii socialismului am construit o bază economică ce ne permite recuperarea grabnică a pagubelor. In anii socialismului ne-am făurit și cimentat conștiința patriotică, al cărei glas, în aceste zile, ne îndeamnă să dăruim totul refacerii, normalizării. Pentru ajutorul acordat prompt de către partid și stat, pentru garanția că timpul refacerii întregii avuții naționale nu va fi îndelungat, recunoștința noastră se măsoară în fapte . Mediașul, în care sirenele fabricilor sună din nou, e una dintre cele mai recente dovezi ale puterii noastre de regenerare. Cu fiecare zi a acestei veri fierbinți ce ne așteaptă, semnele solidarității în muncă, ale trăiniciei societății noastre socialiste se vor înmulți. „întregul nostru popor a răspuns chemării partidului, ajutînd la refacerea grabnică a bunurilor distruse, la reluarea cursului normal al activității, la ajutorarea celor care au fost loviți de calamități. S-au strîns sute și sute de milioane de lei, s-au donat îmbrăcăminte, alimente , mii și mii de oameni au mers în localitățile sinistrate spre a contribui la repunerea în producție a unităților de producție. Vor începe în curînd, chiar în zilele următoare, lucrările de reconstrucție a locuințelor. Așa cum ați văzut din Hotărîrea publicată astăzi în presă, printre celelalte măsuri adoptate s-a hotărît ca 5.000 de apartamente să fie construite peste plan, din contribuția statului, în orașele care au avut de suferit“. (Din cuvintarea rostită de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU la adunarea populară din Slobozia). P e împlini INTEGRAL prm DE PRODUCȚIE e valea Bîrladului, apel ee au inundat mari suprafețe de terenuri proprietate obștească. Numai la C.A.P. Vulturești, au fost calamitate, total sau parțial, aproximativ 1.100 de hectare, din care 241 însămînțate cu grîu, 70 cu orz, 50 cu floarea-soarelui, 28 cu sfeclă de zahăr, 1 cu legume. Apa a cuprins 220 hectare finețe, 50 cu lucernă, 130 pășune. Au fost afectate, de asemenea, circa 300 de hectare cu arături, teren pregătit pentru însămînțat. Daunele suferite în această primăvară nu trebuie să se resimtă în toamnă. Țăranii cooperatori din Vulturești sunt conștienți că pentru recuperarea pagubelor e necesară înzecirea eforturilor lor. Realizarea integrală a planului de producție, către care se îndreaptă, încă de pe acum, toate forțele, va însemna dovada hărniciei priceperii noastre, deși va da recunoștinței față de patrie și guvern pentru sprijinul ce ni-l acordă. Hotărîrea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România și a Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, privind unele măsuri de ajutorare a populației și a cooperativelor agricole de producție care au avut de suferit din cauza calamităților naturale din luna mai 1970 este expresia elocventă a sprijinului material ce ni se acordă pentru refacerea cit mai grabnică a potențialului de producție. Recunoștința noastră se va materializa în fapte. Membrii cooperatori sunt deciși să facă totul în acest scop. Consultindu-ne cu specialiștii din unitate și, potrivit indicațiilor primite de la organele superioare, membrii consiliului de conducere au hotărît ca, imediat ce se retrag apele și terenul permite executarea unor lucrări, să trecem la recuperarea pierderilor. Unele acțiuni au și fost întreprinse. Ca exemplu, pe suprafața de grădină unde am avut varză timpurie, am reînsămînțat varză de toamnă. Pe 140 de hectare, de unde s-au retras apele, imediat ce terenul se va zvînta, vom însămînța, cu atelajele și manual, sfeclă de zahăr și porumb boabe. Din suprafața de grîu inundată, 100 de hectare vor trebui însămînțate cu o altă cultură - porumb masă verde. in același fel vom proceda și cu o parte din suprafața însămînțată cu orz. Avem, din fondul de semințe, cantitățile necesare — și numai dacă va mai fi nevoie vom apela și la ajutorul statului. Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Miniștri al Republicii Socialiste România și Consiliul Național al Frontului Unității Socialiste au hotărît acordarea de ajutoare cooperativelor agricole de producție în funcție de pagubele suferite, pentru refacerea clădirilor și culturilor distruse, pentru refacerea potențialului de producție diminuat ca urmare a calamităților. Acestei măsuri îi vom răspunde cu o mai riguroasă organizare, incit, însumînd ajutorul primit și valorificarea tuturor resurselor noastre, realizarea planului pe anul in curs să nu fie afectată. Recunoscători partidului și statului pentru sprijinul acordat, nu vom precupeți nici un efort în munca ce o vom consacra întăririi cooperativei agricole de producție din Vulturești. In aceste zile, cooperatorii din Vulturești sunt în cîmp. Se execută prășitul porumbului, florii-soarelui, sfeclei de zahăr, lucrările cerute în vis. Avem suficiente forțe pentru ne putea angaja să acționăm, în perioada ce urmează, în așa fel, nicit să asigurăm obținerea producții sporite, unor să realizăm și să depășim sarcinile de plan pe acest an. VASILE ONCIU inginer șef C.A.P. Vulturești - Fiecare ceas prielnic, dăruit muncii în cîmp. Cu încredere în viitor, reconstruim. alea Tutovei e străbătută de puiul care-i dă numele. Slmbăta trecută, pe la șapte seara, Intr-o singură oră, în dreptul Iveștilor, pirîul care-i Încercase în mai multe rinduri pe locuitorii acestei comune, ieșindu-și din matcă intre 3—5 metri înălțime de la fundul albiei, cînd în mod obișnuit are o adincime de circa 30—40 de cm.), s-a revărsat înspre partea de apus a satului, acoperind curțile oamenilor, grădinile de zarzavaturi, izbind cu furie în digulețele pe care și le încropiseră gospodarii în jurul casei, spărgîndu-le, trecînd peste ele și intrind în locuințele oamenilor. O întreagă aripă a satului, cea dinspre apus, cu 202 case, va fi reclădită în altă parte. Pe aici a trecut apa ... " Oamenii de aici sînt gospodcui. Locuințele ce și se ridicaseră de-a lungul anilor erau mîndria lor. După inundație, au mai rămas în picioare porțile, gardurile fotol), au mai rămas plantați, dar fără racorduri la case, stlpii rețelei electrice. Despre acea zi numai copiii satului mai au timp să-și amintească. Părinții lor sunt prinși în treburile reconstrucției. Veneau de la școală copiii, ocolind cu grijă, cit se putea ocoli, băltoacele de pe uliță. „Se plimbau prin ogrăzi lemne, butoaie goale, animale, păsări, pui —ne spunea un copil, — dar au venit oamenii cu remorci, cu mașini și căruțe și au salvat din calea apei tot ce-au putut. Și pe noi ne-au ajutat. N-am lipsit nici luni de la școală și nici o zi de-atunci ”". Tovarășii Iacob Sava, secretarul comitetului comunal de partidru Ion Vișan, primarul comunei, și Alexandru Nechita, secretarul comitetului executiv al consiliului popular comunal, pe care l-am întilnit în zona sinistrată a satului, ne-au vorbit despre efortul colectiv al celor din Ivești pentru diminuarea pagubelor : „Au lucrat consecutiv patru tractoare cu remorci de la I.M.A. Crivești, tractorul și remorca cooperativei noastre agricole, două autocamioane și 60 de atelaje. N-am Înregistrat nici o victimă omenească, nici un om nu și-a pierdut ceea ce avea în casă. . .* Apele s-au retras... De sub dărîmături, oamenii își scot ceea ce mai poate fi folosit și-și reclădesc casele. Normalizarea vieții la Ivești nu întirzie. Toți știu că in aceste momente de cumpănă nu sunt singuri: „Am 71 de ani — ne spunea moș Gheorghe Nechita — și am trecut prin multe. In ‘52, mi-a ars casa. Nu mi-a rămas nici măcar o lingură. Am fost ajutat de statul nostru și mi-am ridicat alta. Au dărîmat-o apele. Mai scot din ea ce-o mai fi de folos, ca să-mi fac alta. Pentru că nici acum nu sunt singur. Deunăzi, am primit un nou lot de casă, sus pe deal, și vreau să-mi mai fac o prispă pe care să-mi odihnesc bătrânețile“. Primarul comunei ne diera date în plus pentru a Întregi tabloul solidarității ce o dovedesc toți locuitorii comunei Ivești: „Până acum, au fost acordate, pentru locuitorii din zona sinistrată, peste 75 de noi locuri de casă și acțiunea continuă; unii au început să-și construiască, încă de acum două săptămâni, de la prima inundație, case noi, ajutați de vecinii din jur; alelajele C.A.P.-ului vor face gratuit transporturi de materiale pentru noile construcții“. Virgil Vișan, locuitor al Iveștiului și alți săteni cu care am discutat știu că pentru a-și ridica locuințe pe măsura priceperii lor de buni gospodari primesc ajutor din partea statului. După Hotărîrii Comitetului publicarea Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România și a Consiliului Național al frontului Unității Socialiste, privind unele măsuri de ajutorare a populației și a cooperativelor agricole de producție care au avut de suferit din cauza calamităților naturale din luna mai 1970, toți cei ce au început să-și refacă locuințele simt grija cu care partidul și statul nostru veghează asupra normalizării vieții în toată țara. Ceea ce impresionează în aceste zile de grea încercare pentru noi este tocmai unitatea, solidaritatea tuturor celor 20 de milioane de locuitori ai patriei noastre, pentru a ajutora pe cei sinistrați, abnegația cu care muncesc pentru a șterge urmele lăsate de puhoiul de ape, pentru refacerea economiei întregii țări. Am întîlnit, ca pretutindeni în țara noastră această solidaritate, acest eroism al muncii, și aici la Ivești: 14 tone de porumb, peste 8 tone de grîu, 700 kg. de fasole, 100 kg. de briază, 107 pachete cu îmbrăcăminte au depus la centrul de colectare comunal cooperatorii din Ivești — și ei încercați de calamități — pentru tovarășii lor din județele care au suferit mai greu. Ar trebui să amintim mulți oameni, poate pe toți iveștenii, dacă ar fi să-i numim pe cei care, trecînd peste propriile lor greutăți, și-au spus: „Alții au pierdut mai mult!“. Este un aspect al solidarității. Celălalt îl constituie munca neîntreruptă pe tarlalele C.A.P.-ului, cum prind o zi prielnică muncii, cooperatorii de aici dau o adevărată bătălie pentru recuperarea rămînerilor în urmă. Unii dintre ei iși reconstruiesc casele. Dar, cînd apare vreo lucrare ce nu admite întîrziere, sunt pe tarla. In răsadnițele pentru tutun lucrau temelie. Unii dintre bărbații lor se aflau pe acoperișuri lucrînd pentru clădirea unei noi gospodării. ...Pe la Ivești a trecut apa. A fost una dintre cele mai greu Încercate comune din județul nostru. Acum viata și-a reluat cursul normal, cu preocupările ei majore. Oamenii privesc cu încredere propriul lor viitor. Cu tenacitate, cu energie sporită, simțind zi de zi grija părintească a partidului, se angajează în munca plină de abnegație a întregului popor pentru înlăturarea cât mai grabnică a efectelor calamităților acestei primăveri. Locuitorii Iveștiului nu și-au pierdut nici un moment cumpătul. Acum, pe locul care va rămîne liber după ce-și vor ridica pe deal casele, vor face gradină de legume. „Vatra satului n-a avut de suferit — ne spune primarul comunei. Iov. Ion Vișan. In jurul ei vom reorganiza zonele. A început lucrul“. Privind imaginea caselor crescute în noul cartier (foto 2), poți spune încrezător că, în curînd, satul va arăta de parcă pe aici nu a trecut furia apelor. Reconstruit, Iveștiul va fi ferit din calea viiturilor. STAN SEVER Foto : V. Botoșanu Un sat reintră pe făgașul vieții normale Foto 1 Foto 2 „Sprijinul și înlesnirile care se acordă pe baza acestei hotărîri vor permite familiilor sinistraților să înlăture cît mai repede pagubele suferite, să-și refacă gospodăriile și bunurile distruse, să reintre în ritmul unei vieți normale. Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Miniștri și Consiliul Național al Frontului Unității Socialiste își exprimă convingerea că întregul nostru popor va dovedi în continuare același spirit de abnegație și devotament față de patrie, că va munci cu eroism și dîrzenie pentru a înlătura total urmările pricinuite de calamități și a asigura pe mai departe o dezvoltare dinamică economiei înfăptuirea mărețului naționale, program de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate adoptat de Congresul al X-lea“.Din Hotărîrea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România și a Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, privind unele măsuri de ajutorare a populației, și a cooperativelor agricole de producție care au avut de suferit din cauza calamităților naturale din luna mai 1970).