Záhony Körzeti Átrakó, 1982 (8. évfolyam, 1-12. szám)
1982-01-01 / 1. szám
Ha is működőképes Gőzmozdony Záhonyban A vontatási telep rekonstrukciója mellett volt energiája a kollektívának arra is, hogy valamennyi záhonyi vasutasnak, illetve záhonyi lakosnak Vasutat szimbolizáló, a régi vasútra emlékeztető „ajándékot” adjon. Ez az ajándék a záhonyi állomáson kiállított 375-1503. pályaszámú gőzmozdony. Mikor a MÁVAG-fűtéshez beállították a 324 sorozatú mozdonyt, akkor merült fel a gondolat, hogy más nagyállomás példájára kiállítsanak egy mozdonyt. Így keresték meg a jelenlegi kiállított gőzöst, melyet, Debrecenből hoztak el. A mozdonyjavító műhely Petőfi Sándor szocialista brigádja vállalta helyreállítást. Nagyon sok, szám szerint 35 mozdonyvezető vett részt, sokan több alkalommal is (pl. Hankó József, Szűcs Mihály) eljöttek régi szerelmük felelevenítésére minden hívó szó nélkül. Csiszolták a hajtórudakat, vezérműveket, hengerfedeleket, a rézcsöveket úgy, mint a „gőzös világban”. A munkában legtöbbet tett Federics János reszortos, és a Petőfi szocialista brigád, különösen Napóra György, Stiegelmayer László, Deák Mihály, Zsila Balázs. A kiállított 375—1503 sz. mozdony a Közlekedési Múzeum tulajdona. Utoljára 1979. novemberében teljesített szolgálatot Debrecen vontatási főnökségen. Mint múzeumi tárgyról annyit el kell mondani, hogy legrégibb elemei a hajtott kerékpárok, melyek Diósgyőrben készültek 1908-ban, illetve 1917-ben. mozdony kazánja 1958-ban készült a MÁVAG-ban. A gép jelenleg is üzemképes. A mozdonysorozatot mellékvonali vegyesvontatásra használták, maximális sebessége 60 km/ó volt. Aki télen keresi fel a vezetőállást (a konyhát), az saját maga tapasztalhatja, mit jelentett régen mozdonyvezetőnek lenni. Jobb oldala „megfagyott”, bal oldala „megsült” a masinisztának. Az is előfordult, hogy a kannában megfagyott a víz, táskában a kenyér és a kazánon a kellett kiolvasztani. Sok apa sétáltatja a mozdony nagykörnyékén unokáját, magyarázzák a gyerekeknek milyen volt, hogy működött a gőzmozdony. A kiállítási gőzös helyreállításának idejére esett a nyugdíjas vonuló mozdonyvezetőkkel való találkozás. Az aktív mozdonyvezetők szervezték meg és a kormányzati váróteremben, vacsorával egybekötött beszélgetést folytattak a családról, unokákról és természetesen a gőzmozdonyon volt szolgálatról, nyugdíjasok közül sokan feleségükkel jöttek el. A mindennapi munkát pihenéssel felváltó mozdonyvezetők feleségeinek megköszönték, hogy a mozdonyvezetőt szolgálva lehetővé tették férjüknek a szolgálati ellátását, hiszen 25—30 évvel ezelőtt egy szolgálat 40—70 óra távollétet jelentett. A beszélgetésen a 11 nyugdíjas: Balázs Ferenc, Demeter Géza, Gyüre István, Karámos Gyula, Cs. Kiss Károly, Mohán József, Nemes Albert, Révész Béla, Szalmás Lajos, Varga Gyula, Vass Antal maradandó ajándékként egy-egy Sokol táskarádiót kaptak ajándékba. B. G. Jobban becsüljük meg Oltás porral, gázzal A körzet tűz elleni védelmében alapvetően fontos az emberek magatartása. Bármilyen részletes és pontos is egy-egy végrehajtási utasítás, minden az érvényesítésétől függ. Úgy summázható, hogy a körzet tűzvédelme jelentősen fejlődött, termelés zavartalansága, a kári érték visszaszorítása, s valamennyiünk nyugalma érdekében jó a megelőzés. Az utóbbi években csaknem megkétszereződött a speciális oltóanyagok köre. A korszerű tűzvédelem nem is nélkülözheti már a különböző oltóporokat és halonokat, vagy a habképzőanyagokat. Ismert, hogy számos anyag nem oltható vízzel. Ebből a területünkön elég sok megfordul. Másoknál a víz kárt tenne. Nos, megvannak a feltételei az ilyen anyagok tüzének oltására is. És ez nagy eredmény. A biztonság érzése tölt el bennünket amikor a különböző töltetű és súlyú tűzoltókészülék számát halljuk, amely jelenleg mintegy 1700 darab. Hallatlanul nagy eredmény, hogy területünkön típusegységesítés történt. Ez azt jelenti, hogy kiszorultak az egészségre ártalmas gázokkal töltött készülékek, továbbá a víz, a hab. Jelenleg a készülékek nagy része porral oltó, 6 és 12 kg-os, egyre szaporodik az 50 kg-os és van már 250 kg-os is, továbbá talonnal és szén-dioxiddal oltók. A típusegységesítés elősegítette, hogy az oltókészülék kezelését és alkalmazhatóságát mind többen megismerjék. Persze előfordul, hogy van, aki nem ismeri hogy kell az egyes típusokat kezelni vagy mire lehet alkalmazni, főleg a nők. A gyakorlat igazolta azonban nemegyszer, hogy a dolgozók nem idegenkednek tőlük, mert rendszeres az oktatás és tudják, hogy hasonnal oltók is alkalmazhatók pl. éghető gázok, tűzveszélyes folyadékok vagy tűzveszélyes szilárd anyagok oltására. Sokszor eredményesen avatkoztak be igen veszélyesnek induló tüzek esetében. Azt tudni kell róluk, hogy kezdetleges tüzek oltására használhatók eredményesen. Valamennyi készüléken rajta van a kezelési utasítás. Készenlétbe csak üzemképes, ellenőrző jeggyel ellátott — amely nem régebbi mint 6 hónap — készülék helyezhető. A típus és darabszám a védendő anyagtól és a terület nagyságától függ. Mindig jól látható és könnyen hozzáférhetően a kijárat közelében legyen elhelyezve. Rendeltetésétől eltérő célra használni nem szabad. A nagy mennyiség, a nagyszámú készülék természetesen nagy értéket képvisel. A készülékek többsége ezért védett helyen van elhelyezve állagi megőrzés végett. Az ellenőrzésüket és karbantartásukat dicséretes módon végzi Gyüre András körzeti ellenőr. Gondos munkája garantálja a készülékek üzemképességét. Ehhez azonban több kell! Jobban megbecsülni, mert valamennyiünk védelmét szolgálják. Sajnos akadnak akik felelőtlenül megrongálják, eltávolítják, levágják róla a pisztolyzárat, az ellenőrző szelvényt. Lehet, hogy egy következő órában használni kellene, s éppen üzemképességétől függene egy csoport életbiztonsága, vagy nagy érték védelme. Bodnár Zoltán központos. — Mint kocsirendező került az átrakóba, 1955 november 17-én, de egy év sem telt el és balesetet szenvedett. — A bal elveszítettem lábamat térden alul öt centivel — emlékezik vissza borzalmas napra Balogh Bertalan. — Tolatás közben leléptem a tartalékról, de a 18- as őrhely mérlegcsonka vágányáról éppen húzott ki egy gép 18 kocsival. A gép és három keresztül ment kocsi rajtam. 17 hónapig nem dolgoztam. Mikor a műlábam kész lett, kiírtak dolgozni. Telefonközpontba kerültem, tíz évig dolgoztam ott. Aztán elmentem segédtisztire, Szegedre. Kilenc hónapig tartott a tanfolyam. Mérlegelő raktárnok lettem, — azután súlykiíró, négy évig. Utána visszajöttem megint központosnak. Berti bácsi ez év január 4-től teljesít szolgálatot az üzemigazgatóság telefonalközpontjában. — Ez a kis központ 200 mellékállomással üzemel. A jelzőtábla mutatja, hogy nyolc nap alatt 29 600 hívás érkezik a központba. — Hétfőn a legforgalmasabb — mondja —, hétközben csendesebb, de hó végén Több nagyon szoros, száz és ezer kapcsolást létesítünk. Mindezt alig tudja elmondani, mert szinte percenként berreg a telefon. Mi viszont elmondjuk még, hogy van egy kis kertje Komoróban. Alma- és körtefákkal tele. Egyedül permetezi, feleségével. És van egy 19 éves lánya, aki itt Záhonyban érettségizett a szakközépiskolában. Jelenleg vonatfelvevő Fényeslitkében. Legfőbb vágya, hogy a tisztképzőt elvégezze. Addig férjhez se akar menni... P. V. Mindenki Tanácsok bírósági Az átrakókörzetben a gépesített rakodási főnökségnél, de a többi szolgálati helyen is több, mint száz hivatásos gépkocsivezető dolgozik. Mellettük ezernél több azoknak a száma, akiknek saját járművük van, rendszeresen részt vesznek a közlekedésben. Emberi figyelmetlenségből, gondatlanságból megesik, hogy balesetet szenvednek egyes dolgozók, vagy másnak kárt okoznak. A közlekedési ügyekben — amennyiben azok a törvénnyel kerülnek összeütközésbe — a bíróságok hoznak határozatot. A Legfelsőbb Bíróság pedig állásfoglalásaival segíti a helyes jogi alkalmazás kialakítását. Célunk, hogy ezeknek az állásfoglalásoknak az ismertetésével a járművezetők tájékozódjanak, előzzék meg a jog megsértését, hogy senki ellen ne indulhasson büntető eljárás. A Csempészet eszköze és mint ilyen elkobzás alá esik az a gépkocsi, amelyen az olyan átalakítást végez, elkövető amely nem a gépkocsi rendeltetésszerű használatának biztosítását, hanem a csempészet véghezvitelét célozza, továbbá ha azt a csempészéshez egyébként szükségszerűen használta. * Járművezetéstől eltiltás meghatározott fajtájú járműre is vonatkozhat. (A-, B-, C-, D-kategória) A járművezetéstől való eltiltás körének kiterjesztésénél érvényesül a súlyosbítási tilalom. * Ittas járművezetés kísérletét kell megállapítani, ha a szeszes közlekedik határozatok alapján italtólt befolyásolt állapotban lévő elkövető a gépi meghajtású járművet a közúton tolja és eredménytelenül kísérli meg a motor beindítását. * Igazoltatásnál a hivatalos személy által megállapított helyen kell megállni. Az elkövető a személygépkocsit úgy vitte el, hogy a nyitott kapun bement és a kapun kihajtott. Aki nyíltan, a jogosult tudta és beleegyezése nélkül megy be más helységébe vagy tartozó bekerített helyre, ehhez nem vonható a jogtalan behatolás fogalma alá. A terhelt tűzoltó gépkocsin teljesített szolgálatot, mint gépkocsivezető. Az útkereszteződésben a beláthatóság minden irányban erősen korlátozott volt. Az elindulástól az ütközésig terjedő 36 méteres távolságot 5 másodperc alatt tette meg, a veszélyhelyzet észlelése és az ütközés között egy másodperc telt el, ezért a balesetet nem tudta elhárítani. A KRESZ szerint a bizalmi elv érvényesítése nem korlátlan. Csak a többi járművezető magatartása függvényében hagyható figyelmen kívül a közúti jelzésekre vonatkozó szabály. A megkülönböztetett jelzés használatára jogosult jármű vezetője csak akkor haladhat a közúti jelzés figyelmen kívül hagyásával, ha nem veszélyezteti a közlekedés biztonságát. Hagas embereknek Új sportág: kosárlabda 1981. októberében Záhony sporttörténetében új sportág kezdte meg működését: a kosárlabda. E sportág a világ számos országában komoly népszerűségnek örvend. Korábban Magyarországon is siker-sportágnak számított, hiszen az 1955. évi férfi Európa-bajnokságot Magyarország csapata nyerte. Záhonyban a férfi kosárlabda szakosztály létrehozására az adott ötletet, hogy a játékos anyag és a feltételek adva voltak, továbbá az utánpótlás is biztosított a közlekedési szakközépiskola révén, ahol még 1980 őszén serdülő fiúcsapat szerveződött és a tavaszi idényben már a megyei I. osztályban játszottak. A csapat a megalakult kosárlabda megyei I. osztályban szerepel, ahol a kezdeti botladozások után kezd talpra állni. A gyenge kezdésnek több oka van, így a csapat benevezésénél kissé elszámították magukat, mivel csak játék közben jöttek rá, hogy a csapatok többsége jó NB III-as színvonalat képvisel. A csapat közvetlenül a bajnoki rajt előtt alakult meg. A felnőtt játékosok évekkel ezelőtt abbahagyták a kosárlabdázást. Az őszi idény mérlege: 3 győzelem és 6 vereség. Az elvesztett mérkőzések többsége 6—10 pontos vereséggel zárult, ami labdarúgó nyelven egy gólos veszteségnek felel meg. Ez azt jelenti, hogy a csapat nem játszik alárendelt szerepet. A kosárlabda a magas emberek sportja. Jelenleg egy átlagon felüli játékos van, a 204 cm magas Leskó János, kisvárdai forgalmi szolgálattevő, aki munkájából kifolyólag nem minden esetben áll a csapat rendelkezésére. Ezen a téren erősödés várható, mivel most szerelt le Kiss József helybeli forgalmista, aki 198 cm magas, továbbá dr. Zombori Tibor tiszabezdédi orvos, aki 195 cm magas, s korábban NB II-es csapatban szerepelt. Jó képességű játékosaink a közel 190 cm magas Kukely Márton a BFF-től és Kruppa Imre a számítástechnikától, továbbá Losonczy László és Badak Béla tanárok a középiskolából. * A játékos állomány erősödése, az edzések látogatottsága és középiskolásaink fejlődése reményt ad a jobb tavaszi szereplésre. Perecz János ^HÁTRAKÓ Záhonyi MÁV Üzemi Bizottságának és a MÁV Záhonyi Üzemigazgatóságának lapja Felelős szerkesztő: dr. Lányi Botond Szerkesztőség: 4625 Záhony, MÁV pártbizottság Telefon: postai 17, vasút 32—47 Kiadja a Szabolcs megyei Lapkiadó Vállalat 4401 Nyíregyháza, Zrínyi I. u. 3—5. Telefon: 10—150 Felelős kiadó: Mádl Lajos Nyírségi Nyomda Nyíregyháza Felelős vezető: Jáger Zoltán igazgató 82. — 90 465