Záhony Körzeti Átrakó, 1982 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1982-01-01 / 1. szám

Ha is működőképes Gőzmozdony Záhonyban A vontatási telep rekonstruk­ciója mellett volt energiája a kollektívának arra is, hogy va­lamennyi záhonyi vasutasnak, illetve záhonyi lakosnak Vas­utat szimbolizáló, a régi vasút­ra emlékeztető „ajándékot” ad­jon. Ez az ajándék a záhonyi állomáson kiállított 375-1503. pályaszámú gőzmozdony. Mikor a MÁVAG-fűtéshez beállították a 324 sorozatú moz­donyt, akkor merült fel a gon­dolat, hogy más nagyállomás példájára kiállítsanak egy moz­donyt. Így keresték meg a je­lenlegi kiállított gőzöst, melyet, Debrecenből hoztak el. A moz­donyjavító műhely Petőfi Sán­­­dor szocialista brigádja vállalta helyreállítást. Nagyon sok, szám szerint 35 mozdonyvezető vett részt, sokan több alkalom­mal is (pl. Hankó József, Szűcs Mihály) eljöttek régi szerelmük felelevenítésére minden hívó szó nélkül. Csiszolták a hajtó­­rudakat, vezérműveket, henger­fedeleket, a rézcsöveket úgy, mint a „gőzös világban”. A mun­kában legtöbbet tett Federics János reszortos, és a Petőfi szo­cialista brigád, különösen Napó­ra György, Stiegelmayer László, Deák Mihály, Zsila Balázs. A kiállított 375—1503 sz. moz­dony a Közlekedési Múzeum tu­lajdona. Utoljára 1979. novem­berében teljesített szolgálatot Debrecen vontatási főnökségen. Mint múzeumi tárgyról annyit el kell mondani, hogy legrégibb elemei a hajtott kerékpárok, melyek Diósgyőrben készültek 1908-ban, illetve 1917-ben. mozdony kazánja 1958-ban ké­­­szült a MÁVAG-ban. A gép je­lenleg is üzemképes. A moz­donysorozatot mellékvonali ve­gyesvontatásra használták, maximális sebessége 60 km/ó volt. Aki télen keresi fel a vezető­állást (a konyhát), az saját ma­ga tapasztalhatja, mit jelentett régen mozdonyvezetőnek lenni. Jobb oldala „megfagyott”, bal oldala „megsült” a masinisztá­nak. Az is előfordult, hogy a­ kannában megfagyott a víz, táskában a kenyér és a kazánon a kellett kiolvasztani. Sok apa sétáltatja a mozdony nagy­kör­nyékén unokáját, magyarázzák a gyerekeknek milyen volt, hogy működött a gőzmozdony. A kiállítási gőzös helyreállítá­sának idejére esett a nyugdíjas vonuló mozdonyvezetőkkel való találkozás. Az aktív mozdonyve­zetők szervezték meg és a kor­mányzati váróteremben, vacso­rával egybekötött beszélgetést folytattak a családról, unokák­ról és természetesen a gőzmoz­donyon volt szolgálatról, nyugdíjasok közül sokan felesé­­­gükkel jöttek el. A mindennapi munkát pihenéssel felváltó moz­donyvezetők feleségeinek meg­köszönték, hogy a mozdonyve­zetőt szolgálva lehetővé tették férjüknek a szolgálati ellátását, hiszen 25—30 évvel ezelőtt egy szolgálat 40—70 óra távollétet jelentett. A beszélgetésen a 11 nyugdí­jas: Balázs Ferenc, Demeter Gé­za, Gyüre István, Karámos Gyu­la, Cs. Kiss Károly, Mohán Jó­zsef, Nemes Albert, Révész Bé­la, Szalmás Lajos, Varga Gyula, Vass Antal maradandó aján­dékként egy-egy Sokol táskará­diót kaptak ajándékba. B. G. Jobban becsüljük meg Oltás porral, gázzal A körzet tűz elleni védelmé­ben alapvetően fontos az embe­rek magatartása. Bármilyen részletes és pontos is egy-egy végrehajtási utasítás, minden az érvényesítésétől függ. Úgy sum­mázható, hogy a körzet tűzvé­delme jelentősen fejlődött, termelés zavartalansága, a kár­i érték visszaszorítása, s vala­mennyiünk nyugalma érdeké­ben jó a megelőzés. Az utóbbi években csaknem megkétszereződött a speciális ol­tóanyagok köre. A korszerű tűzvédelem nem is nélkülözhe­ti már a különböző oltóporokat és halonokat, vagy a habképző­anyagokat. Ismert, hogy számos anyag nem oltható vízzel. Ebből a területünkön elég sok megfor­dul. Másoknál a víz kárt tenne. Nos, megvannak a feltételei az ilyen anyagok tüzének oltására is. És ez nagy eredmény. A biz­tonság érzése tölt el bennünket amikor a különböző töltetű és súlyú tűzoltókészülék számát halljuk, amely jelenleg mintegy 1700 darab. Hallatlanul nagy eredmény, hogy területünkön típusegysé­gesítés történt. Ez azt jelenti, hogy kiszorultak az egészségre ártalmas gázokkal töltött készü­lékek, továbbá a víz, a hab. Jelenleg a készülékek nagy része porral oltó, 6 és 12 kg-os, egyre szaporodik az 50­­ kg-os és­­ van már 250 kg-os is, továbbá ta­lonnal és szén-dioxiddal oltók. A típusegységesítés elősegítet­te, hogy az oltókészülék kezelé­sét és alkalmazhatóságát mind többen megismerjék. Persze elő­fordul, hogy van, aki nem is­meri hogy kell az egyes típuso­kat kezelni­­ vagy mire lehet al­kalmazni, főleg a nők. A gya­korlat igazolta azonban nem­egyszer, hogy a dolgozók nem idegenkednek tőlük, mert rend­szeres az oktatás és tudják, hogy hasonnal oltók is alkalmazhatók pl. éghető gázok, tűzveszélyes folyadékok vagy tűzveszélyes szilárd anyagok oltására. Sok­szor eredményesen avatkoztak be igen veszélyesnek induló tü­zek esetében. Azt tudni kell ró­luk, hogy kezdetleges tüzek ol­tására használhatók eredménye­sen. Valamennyi készüléken rajta van a kezelési utasítás. Készenlétbe csak üzemképes, ellenőrző jeggyel ellátott — amely nem régebbi mint 6 hó­nap — készülék helyezhető. A típus és darabszám a védendő anyagtól és a terület nagyságá­tól függ. Mindig jól látható és könnyen hozzáférhetően a kijá­rat közelében legyen elhelyezve. Rendeltetésétől eltérő célra használni nem szabad. A nagy mennyiség, a nagy­számú készülék természetesen nagy értéket képvisel. A készü­lékek többsége ezért védett he­lyen van elhelyezve állagi meg­őrzés végett. Az ellenőrzésüket és karbantartásukat dicséretes módon végzi Gyüre András kör­zeti ellenőr. Gondos munkája garantálja a készülékek üzem­­képességét. Ehhez azonban több kell! Jobban megbecsülni, mert valamennyiünk védelmét szol­gálják. Sajnos akadnak akik fe­lelőtlenül megrongálják, eltávo­lítják, levágják róla a pisztoly­zárat, az ellenőrző szelvényt. Lehet, hogy egy következő órá­ban használni kellene, s éppen üzemképességétől függene egy csoport életbiztonsága,­­ vagy nagy érték védelme. Bodnár Zoltán központos. — Mint kocsiren­dező került az átra­kóba, 1955 november 17-én, de egy év sem telt el és balesetet szenvedett. — A bal elveszítettem lábamat térden alul öt centivel — emlékezik vissza borzalmas napra Ba­­­logh Bertalan. — To­latás közben leléptem a tartalékról, de a 18- as őrhely mérleg­csonka vágányáról éppen húzott ki egy gép 18 kocsival. A gép és három keresztül ment kocsi raj­tam. 17 hónapig nem dolgoztam. Mikor a műlábam kész lett, kiírtak dolgozni. Te­lefonközpontba ke­rültem, tíz évig dol­goztam ott. Aztán el­mentem segédtisztire, Szegedre. Kilenc hó­napig tartott a tanfo­lyam. Mérlegelő rak­­tárnok lettem, — az­után súlykiíró, négy évig. Utána visszajöt­tem megint közpon­tosnak. Berti bácsi ez év január 4-től teljesít szolgálatot az üzem­­igazgatóság telefon­­alközpontjában. — Ez a kis központ 200 mellékállomással üzemel. A jelzőtábla mutatja, hogy nyolc nap alatt 29 600 hívás érkezik a központba. — Hétfőn a legfor­galmasabb — mond­ja —, hétközben csendesebb, de hó vé­gén Több nagyon szoros, száz és ezer kapcsolást létesítünk. Mindezt alig tudja elmondani, mert szinte percenként berreg a telefon. Mi viszont elmond­juk még, hogy van egy kis kertje Komo­róban. Alma- és kör­tefákkal tele. Egyedül permetezi, feleségé­vel. És van egy 19 éves lánya, aki itt Záhonyban érettségi­zett a szakközépisko­lában. Jelenleg vo­natfelvevő Fényes­­litkében. Legfőbb vá­gya, hogy a tisztkép­zőt elvégezze. Addig férjhez se akar men­ni... P. V. Mindenki Tanácsok bírósági Az átrakókörzetben a gépesí­tett rakodási főnökségnél, de a többi szolgálati helyen is több, mint száz hivatásos gépkocsive­zető dolgozik. Mellettük ezernél több azoknak a száma, akiknek saját járművük van, rendszere­sen részt­ vesznek­ a közlekedés­ben. Emberi figyelmetlenségből, gondatlanságból megesik, hogy balesetet szenvednek egyes dol­gozók, vagy másnak kárt okoz­nak. A közlekedési ügyekben — amennyiben azok a törvénnyel kerülnek összeütközésbe — a bíróságok hoznak határozatot. A Legfelsőbb Bíróság pedig ál­lásfoglalásaival segíti a helyes jogi alkalmazás kialakítását. Cé­lunk, hogy ezeknek az állásfog­lalásoknak az ismertetésével a járművezetők tájékozódjanak, előzzék meg a jog megsértését, hogy senki ellen ne indulhas­son büntető eljárás. A Csempészet eszköze és mint ilyen elkobzás alá esik az a gépkocsi, amelyen az olyan átalakítást végez, elkövető amely nem a gépkocsi rendeltetéssze­rű használatának biztosítását, hanem a csempészet véghezvite­lét célozza, továbbá ha azt a csempészéshez egyébként szük­ségszerűen használta. * Járművezetéstől eltiltás meg­határozott fajtájú járműre is vonatkozhat. (A-, B-, C-, D-ka­­tegória) A járművezetéstől való eltiltás körének kiterjesztésénél érvényesül a súlyosbítási tila­lom. * Ittas járművezetés kísérletét kell megállapítani, ha a szeszes közlekedik határozatok alapján italtólt befolyásolt állapotban lévő elkövető a gépi meghajtású járművet a közúton tolja és eredménytelenül kísérli meg a motor beindítását. * Igazoltatásnál a hivatalos sze­mély által megállapított helyen kell megállni. Az elkövető a személygépko­csit úgy vitte el, hogy a nyitott kapun bement és a kapun kihaj­tott. Aki nyíltan, a jogosult tud­ta és beleegyezése nélkül megy be más helységébe vagy tartozó bekerített helyre, ehhez nem vonható a jogtalan behatolás fogalma alá. A terhelt tűzoltó gépkocsin teljesített szolgálatot, mint gép­kocsivezető. Az útkereszteződés­ben a beláthatóság minden irányban erősen korlátozott volt. Az elindulástól az ütközésig ter­jedő 36 méteres távolságot 5 másodperc alatt tette meg, a veszélyhelyzet észlelése és az ütközés között egy másodperc telt el, ezért a balesetet nem tudta elhárítani. A KRESZ sze­rint a bizalmi elv érvényesítése nem korlátlan. Csak a többi jár­művezető magatartása függvé­nyében hagyható figyelmen kí­vül a közúti jelzésekre vonatko­zó szabály. A megkülönböztetett jelzés használatára jogosult jár­mű vezetője csak akkor halad­hat a közúti jelzés figyelmen kí­vül hagyásával, ha nem veszé­­­­lyezteti a közlekedés biztonsá­gát. Hagas embereknek Új sportág: kosárlabda 1981. októberében Záhony sporttörténetében új sportág kezdte meg működését: a kosár­labda. E sportág a világ számos országában komoly népszerűség­nek örvend. Korábban Magyar­­országon is siker-sportágnak szá­mított, hiszen az 1955. évi férfi Európa-bajnokságot Magyaror­szág csapata nyerte. Záhonyban a férfi kosárlabda szakosztály létrehozására az adott ötletet, hogy a játékos anyag és a feltételek adva vol­tak, továbbá az utánpótlás is biztosított a közlekedési szakkö­zépiskola révén, ahol még 1980 őszén serdülő fiúcsapat szerve­ződött és a tavaszi idényben már a megyei I. osztályban játszot­tak. A csapat a megalakult­ kosárlabda megyei I. osztályban szerepel, ahol a kezdeti botlado­­zások után kezd talpra állni. A gyenge kezdésnek több oka van, így a csapat benevezésénél kissé elszámították magukat, mivel csak játék közben jöttek rá, hogy a csapatok többsége jó NB III-as színvonalat képvisel. A csapat közvetlenül a bajnoki rajt előtt alakult meg. A felnőtt játékosok évekkel ezelőtt abbahagyták a kosárlabdázást. Az őszi idény mérlege: 3 győ­zelem és 6 vereség. Az elvesztett mérkőzések többsége 6—10 pon­tos vereséggel zárult, ami labda­rúgó nyelven egy gólos veszte­ségnek felel meg. Ez azt jelenti, hogy a csapat nem játszik alá­rendelt szerepet. A kosárlabda a magas embe­rek sportja. Jelenleg egy átlagon felüli játékos van, a 204 cm ma­gas Leskó János, kisvárdai for­galmi szolgálattevő, aki munká­jából kifolyólag nem minden esetben áll a csapat rendelkezé­sére. Ezen a téren erősödés vár­ható, mivel most szerelt le Kiss József helybeli forgalmista, aki 198 cm magas, továbbá dr. Zom­­bori Tibor tiszabezdédi orvos, aki 195 cm magas, s korábban NB II-es csapatban szerepelt. Jó képességű játékosaink a közel 190 cm magas Kukely Márton a BFF-től és Kruppa Imre a szá­mítástechnikától, továbbá Lo­­sonczy László és Badak Béla ta­nárok a középiskolából. * A játékos állomány erősödése, az­ edzések látogatottsága és kö­zépiskolásaink fejlődése reményt ad a jobb tavaszi szereplésre. Perecz János ^HÁTRAKÓ Záhonyi MÁV Üzemi Bizottságának és a MÁV Záhonyi Üzemigazgatóságának lapja Felelős szerkesztő: dr. Lányi Botond Szerkesztőség: 4625 Záhony, MÁV pártbizottság Telefon: postai 17, vasút 32—47 Kiadja a Szabolcs megyei Lapkiadó Vállalat 4401 Nyíregyháza, Zrínyi I. u. 3—5. Telefon: 10—150 Felelős kiadó: Mádl Lajos Nyírségi Nyomda Nyíregyháza Felelős vezető: Jáger Zoltán igazgató 82. — 90 465

Next