Zala, 1952. november (8. évfolyam, 259-281. szám)

1952-11-04 / 259. szám

A propagandamunka tapasztalataiból' A vitavezetés módszere A marxizmus­­ leninizmus elsajátítá­­sán­ak alapvető módszere az egyéni tanulás. A politikai iskolák hallga­tói azonban még nem rendelkeznek kellő tana­ságg­ is az egyéni tanulás m­ód­szereiben­, ezért igen nagy je­lentőségű mind­ az előadás, mind szeminárium. Az előadás az érdeklő­­­dés felkeltésével, a legfontosabb kérdések tisztázásával bevezeti és megalapozza a téma eredményes fel­­dolgozását, a szeminárium a kérdé­sek részletes megvilágításával lezár­ja azt. A szemináriumi vita lehetőséget túl a hallgatók tanulásának ellenőr­zésére. A vita során megmutatkozik, hogy az elvtársak hogyan tanulnak, milyen lelkiismeretesen készültek fel, hol vannak nehézségeik, mit nem ér­tettek még st­b. így a szemináriumi vita megmutatja a politikai iskola vezetőjének, hogy milyen kérdések­kel kell részletesebben foglalkoznia, melyik elvtársnak n­om van szüksége segítségre, kik azok, akiknek egyéni tanulását­­ fokozottabban kell ellen­őriznie. A szemináriumi vita során fel kell hogy táruljanak a hallgatók előtt a tanult anyag mélyebb össze­függései. A­­ tanulás kezdeti nehézsé­geivel küzdő hallgatók számára kü­lön nehézséget jelent még az anyag­gal kapcsolatos adatok, események megtanulása, az elméleti megállapí­­t­ások, megértése is; az egyes részek, tények, tételek közötti összefüggések feltárása pedig rendszerint megha­ladja erőiket. Ezért a szemináriu­mi vita során kell ebben segítséget kapniok. A látszólag különálló ré­szek kapcsolatának feltárása, a lé­nyeges vonatkozások kiemelése a ta­nultakból­ összefüggő, egységes, át­fogó képet adnak a téma egészéből. A szeminárium egyik fontos felada­ta, hogy a hallgatók ismereteit rendszerezze, egységes keretbe fog­lalja.­­ A szemináriumi vita feladata az i,­ hogy a hallgatók figyelmét rá­irányítsa a tanult, anyaggal kap­csolatos feladataikra. A szemináriu­mi vita lehetőséget nyújt arra is, hogy a hallgatók előtt tisztázódjék: az elsajátított ismereteket hogyan hasznosítsák munkájukban, hogyan hat — közvetve és közvetlenül — feladataik elvégzésére a tanulás. Ha a szeminárium során a hallgatókban tudatossá válik, hogy az adott téma feldolgozásának milyen nagy jelen­tősége és hatása­ van személyes mun­kájukra, magatartásukra, ez jelentős mértékben növeli tanulási kedvüket is. A szemináriumi vita során tisz­tázódnak az esetleges téves nézetek is A hallgatók részére megadott iro­dalom nem térhet ki az anyag min­den problémájának részletes ismerte­tésére, ezért az egyéni tanulás u­tán könnyen maradhat egyes hallgatók­ban helytelen nézet egyik-másik kér­déssel kapcsolatban. Megtörténhet, az is, hogy a felszínes tanulás, tapasz­talatlanság vagy egyéb, okok követ­keztében egyes hallgatók félreérte­nek vagy nem értenek meg valamit a tanultakból és ezért helytelen követ­keztetésre jutnak. Mindezeket a té­ves, helytelen néha az ellenség ál­láspontját fedő nézeteket a szeminá­riumon tisztáznunk kell. A szemináriumi vita egyik legfon­tosabb feladata, hogy az összefüggé­seiben feltárt, rendszerezett, tisztá­zott ismereteket rögzítse, mélyen be­­vésse a hallgatók emlékezetébe. Az elmélet elsajátítása nem lehet gépies magolás eredménye, az elméleti meg­állapításokat a hallgatóknak meg kell érteniük és tudniuk kell alkal­mazni saját területükre. Már az egyéni tanulás során törekedniök kell a tanultak megjegyzésére, de az anyag egészének összefüggő képét csak a szemináriumi foglalkozás rög­zítheti tartósan a politikai iskola ha­ll­gat­óinak emlék­ez­e­t­éb­en. A szemináriumi foglalkozás — fentiek eredményeként — megtanít­a­ja a hallgatókat logikusan gondol­kodni; megtanítja a lényegest el­választani a lényegtelentől; az is­mert tényekből kiindulva, helyes kö­vetkeztetéssel helyes megállapítá­so­kat tenni; az események mögött megtalálni azok mozgató erőit; a ta­nultakat elemezve, felismerni saját feladataikat és a feladatok megol­dásának legcélszerűbb útját. A jó­­ Szemináriumi vita eredmé­nyeként a hallgatók elsajátítják a bolsevik agitáció módszereit. Megta­nulják, hogyan érveljenek, hogyan bizonyítsák állá­spontjuk helyességét, képesek lesznek a téves vagy ellen­séges nézetek megcáfolására és szét­zúzására: tudni fogják, hogyan kell meggyőzni igazukról a velük bármi­lyen kérdésben szembenálló becsüle­tes­­ dolgozókat. A szemináriumi vita fejleszti a hallgatók politikai érzékét és elvi éberségre neveli őket. A jól veze­tett­ szemináriumi foglalkozás tanítja a hallgatókat a belső és még­nemzetközi események helyes értéke­­­lésére, megtanulják a politikai hely­zet gondos elemzésével levonni a cse­lekvés szempontjából döntő tanulsá­gokat ; megtanulják felismerni az ügyünket előrevivő vagy fékező té­nyezőket. Az eleven, termékeny vi­ták arra nevelik a hallgatókat, hogy felfigyeljenek minden hibás nézetre, pontatlanságra és képessé teszi őket a hibás nézetek helytelenségének be­bizonyítására. Összegezve: a szemináriumi vita célja a tanulót­ ellenőrzése, a tanult anyag összefüggéseinek feltárása, az elmélet és gyakorlat szerves össze­kapcsolása a téves nézetek tisztá­zása, a tanult anyag alapvető kérdé­seinek alaposabb rögzítése a hallga­tók emlékezetében. Megtanítani a hallgatókat­ logikusan gondolkodni, fejleszteni vitakészségüket és tikai érzéküket, elvi éberségre poli­ne­velni őket. Négyszázezer forint a Vasgyüjtő Napok legjobbjainak A DISz javaslatára a múlt év közigazgatására és termelő üze­májusában rendezték meg elő­ször a vas- és fémgyű­jtő napokat. Azóta a minél több ócskavasért, fémhulladékért folyó csatának igen sok hőse van elsősorban a dolgozó és tanuló ifjúság sorai kö­zött, de igen sok munkás, dolgo­zó kisparaszt haladó értelmiség, férfi és nő kitüntette magát a hulladékgyűjtés megszervezésé­ben és magában a gyűjtésben is. Ezek között is a legjobban, leglel­kesebben és legeredményesebben gyűjtők közül igen sokan kaptak jutalmat, sőt az idei májusi fém­csata győztesei közül több mint harmincan kormány­kitüntetésben is részesültek, Gerő Ernő elvtárs adta át a parlamentben a kitün­tetéseket. Hogy mit jelent egy vagon ócs­kavas népgazdaságunk számára, jó ha tudjuk, hogy ebből 6600 fej­szét, vagy 660 kályhát, vagy 2000 kályha számára 10.000 darab füstcsövet, vagy 27 fiatal munkás számára 9 darab 1000 milliméter csúcstávolságú esztergapadot,­­ vagy megyei székhelyünk egész |­­eink számára elégséges 7­00 db írógépet, vagy 8000, egyenként 10 literes vizesvödröt gyárthatunk. De egy v­agon ócskavas elégséges ah­­hoz is, hogy Budapest és Vác kö­zött 10 huzal távvezetéket, vagy 900 méter hosszú sínpárt fektes­sünk le, vagy pedig ha a vagon ócs­kavasat egy milliméter átmérőjű acélhuzal készítésére fordítjuk, úgy Budapest és­ Konstantinápo­­lyig lesz elégséges ez­­ a huzal. A Vasgyűjtő Napoktól most az eddigieknél is jobb eredményt várunk. Bár kétségtelen, hogy mindenki minden jutalom remé­nye nélkül is megteszi­­ a magáét, a legjobban, legeredményesebben gyűjtök, legcélirányosabban, leg­lelkesebben szervezők most is ér­tékes jutalomban részesülnek, összesen négyszázezer forint ér­tékű kerékpár, rádió, fényképező­gép, töltőtoll, könyv, sportfelsze­relés, s­tb. kerül kiosztásra a Vas­gyüjtö Napok legjobbjai között. Előre tehát a Vasgyüjtö Napok sikeréért! Munkaversenyekkel járul hozzá az egerszegi Ruhagyár a békekongresszus sikeréhez Némethi Margit elvtársnőt nemcsak arról is­merik a zalaegerszegi Ruhagyárban, hogy ő a ha­tos szalag vezetője, hanem arról is, hogy az I-es számú gépterem dolgozói őt választották meg békebizottságuk titkárának. A Ruhagyár me­gyénk egyik legfiatalabb üzeme. Alig egy éve kezdődött meg falai között a termelő munka. A szervezett békemozgalom pedig még fiatalabb az ü­zemben. Persze már az első napoktól kezdve sok szó esett a dolgozók között a békéről és a kommunisták, valamint a legfejlettebb DISz-ta­­gok sokat beszélgettek egyénenként is mindenki­vel a béke ügyéről. Néhány hete — a III. Ma­gyar Békekongresszus előkészítése idején — győ­ződtek meg arról, hogy békeharcukat még szer­vezetebbé kell tenni és még egységesebbé kell vonni soraikat. Ekkor alakult meg az üzem­ kilenc békebi­zottsága és ekkor választották meg az egyik titkárául Némethi Margit elvtársnőt. — A békebizottság legelső­ feladatának a termelékenység további emelkedését és a minő­ség javítását tartotta — mondja Némethi elv­­társnő. — Ezért versenyt szerveztünk az egyes szalagok között. A VI-os szalag, amelynek veze­tője vagyok, 105 százalékos tervteljesítést és 99 százalékos minőséget, vállalt. Igaz, hogy még nem teljesítettük ezt — folytatja — mert idő­közben más munkára álltunk át, ami az első napokban mindig csökkenti egy kicsit a terme­lékenységet, amíg az új munkafolyamatokba be nem gyakoroljuk magunkat. Elmondja még, hogy az emelkedés viszont már megindult és ezzel együtt javul a minőség is. Hogy ez így van, abban komoly szerepe van a békebizottságnak is. Nem sajnálják az időt, hogy elbeszélgessenek azokkal, akik nem telje­sítik terveiket. Alaposan és részletesen megma­gyarázzák — a béke ügyével összekapcsolva —, hogy miért kell többet és jobbat termelniök. Így történt ez például Gáspár Jolánnal, aki faluról került be a gyárba. Hiányzott még belőle az ipari munkásság öntudata, nem igyekezett ké­pességei szerint javítani a minőségen. Németh­ elvtársnő sokszor beszélt vele és az eredmény az lett, hogy Gáspár Jolán egyre jobban és jobban dolgozik. Ma már ő is tudja, ha jobb minőséget gyárt, azzal a békéért tesz többet, azzal a gyá­rat védi, aminek ő is tulajdonosa. Másképpen is kifejezésre jut a gyárban dolgozók harcos békeakarata. Egyre többen és a többen ragadnak tollat, hogy megírják vezetőink­nek, az Országos Békebizottságnak, legjobb bé­keharcosainknak, milyen módon kívánják kiven­ni­ részüket a további munkából. Egerszegi Imre elvtárs, a gyár egyik dolgo­zója többek között így ír levelében: „Mi igazán haljuk, mit jelent békében élni, dolgozni, Közép-Eu­­rópa legmodernebb ruhagyérrát mondhatjuk magun­kénak. Mellettünk modern vasgyár épül, új lakó­házak sorakoznak. Szinte felsorolni is nehéz len­ne, hogy mennyi szépet kaptunk demokráciánktól. Békés életünket nem hagyjuk megzavarni, mi bé­k­ében akarunk élni. A háborús gyújtogatók pro­pagandájára munkaversennyel válaszolunk­ ■ Ez a levél a Ruhagyár összes dolgozóinak akaratát, békevágyát fejezi ki. Elhangzottak a lelkes felajánlások. A békebizottságok pedig to­vább élesztik a­ verseny­tüzet, békekonferencián és az­­ országos hogy a városi kongresszuson küldötteik a gyár dolgozóinak olyan eredményei­ről számolhassanak be,­­ami méltó a béke ügyéhez. Szabó Péter látogatása a nagykanizsai Magasépítési Vállalat mun­k­ásot­t­ho­n­á­ba­n S­zabó Péter orosztonyi dol­gozó paraszt meglátogatta lányát, aki a nagykanizsai Ma­gasépítési Vállalatnál dolgozik. A városba érve, először is az iránt érdeklődött, merre van a vállalat. Amikor a kért felvilá­gosítást megkapta, elindult a So­mogyi Béla­ úton kifelé. A so­rompóhoz érve ismét megkérdez­te: — Merre van a Magasépítési Vállalat? Bent a városban azt mondták, hogy a Vár­ uton meg­találom, de hiszen itt már vége a városnak. — Dehogy van vége — szólt a kérdezett, egy fiatal, piros arcú egyenruhás, ipari tanuló. — Néz­ze csak, ott kezdődik a város má­sik része, Kishantesa. Magának azonban nem kell odáig menni, mert a Magasépítési Vállalat ott van, ahol azt a nagy­kaput látja. Szabó Péter megköszönte a fel­világosítást, aztán búcsúzóul azt is elmondta, miért megy a válla­lathoz. ___ Itt dolgozik a lányom. Ott is lakik. A vállalat adott neki lakást. Nagyon szereti az ipari munkát, pedig hát otthon, is jó dolga volt. Nem is értem, mi bújt ezekbe a fiatalokba. 5 óra körül járt az idő. A por­tánál azt mondták, hogy Szabó Erzsébet nem itt, hanem az egyik külső munkahelyen dolgozik, de azért menjen csak be Kohári elv­­társhoz, az üb-elnökhöz, ő ponto­san megmondja, hogy hol találja meg a lányát. Néhány perc múl­va kiderült, hogy hiába fáradt ily messze, mert a leánya már rég hazament. Az otthonba van. Az üb-elnök pontosan megmagyaráz­ta a helyet. Szemben a pártisko­lával, egy emeletes saroképület. Ez a vállalat munkásotthona. Szabó Péter, amíg végigért a hosszú Somogyi Béla­ úton és a Sztálin-uton, folyton azon tépelő­­dött, milyen is lehet az az épület. Mindig azt hitte, hogy a lánya és a többi dolgozó, akiknek a vál­lalat ad szállást valami dtUe­de­­zett viskóban, vagy pedig valami fából összeeszkábált tömegszállá­son lakik. Az üb-elinök azonban emeletes épületről beszélt. — Nem tévesztette-e össze az én lányo­mat másvalakivel, valami tiszt­viselőfélével? — riadt fel benne a gondolat. — Meg­ kellett volna mondanom, hogy az én lányom munkás­lány. Vörös Hadsereg, útjához ér­ve, megkérdezte, hol van a pártiskola. Az emelkedőn felérve, körülnézett. Maga előtt látta az emeletes saroképületet. Most már szentül meg volt győződve hogy itt csak tévedésről, lehet szó. Ismerte ö eléggé a paraszti sor­sot és azt is tudta, hogyan éltek a városi dolgozók. _ Az igaz hogy 45 óta nagyot változott a világ­, de azért akkorát mégsem változhatot­t, hogy a munkások egy ilyen épületben , valóságos pa­lotában lakjanak. Szabó Péter sokat hallott már a pártról, a párt munkájáról, a dolgozók szebb, boldogabb életé­ről, ban is Ezt odahaza, az ő falujuk­tapasztalhatják, dehát mégis... hogy a munkások ilyen épületben lakjanak ? A­z utcáról lépcső vezetett a bejárathoz. Hosszú folyo­sót látott maga előtt. Az egyik üveges ajtó felett ez a felirat állt: „Gondnok“, Ide bekopogott. — Igen, Szabó Erzsébet itt la­kik — adták meg kérdésére a választ. — Az én lányom nem ám irodában dolgozik. Munkásnő,az — Rendben van. Orosztonyi lány, ugye? — Igen. — mondta Szabó Pé­ter és­ ebben a pillanatban nagyon otthon érezte magát mintha a saját házában lenne. Nem tudta hirtelen mit szóljon, de az a né­­hány pillanatnyi csend egy vilá­got süllyesztett el és egy új vi­­lágo­t tárt fel előtte. Ez a néhány pillanat elég volt ahhoz hogy fel­villanjanak azok a képek, ame­lyek éles színekkel mutatták meg­ a sommások férges barakkjait, az arcokat, amelyekről leh­t­t a nél­külözés. Emlékezett az ipari dolgozókra, akik kivert kutya módjára éltek otthontalanul, nyo­morúságosan. De nemcsak ezek jutottak eszébe, hanem eszébe ju­tottak a mezőgazdasági munká­kat és a terménybeadást szabotá­ló, rémhírterjesztő kulákok is. — Szóval ezt irigylik tőlünk — gon­­dolta magában. — Ezt a gyönyö­rű épületet szeretnék elvenni az én lányomtól és a többiektől, azt a világot szeretnék visszahozni, ahol csak nekik volt fenékig tej­fel az élet. Nem, abból nem esz­­tek többé. TV m­egmutatták a lánya szobá­ját. A földszinten Ebben az épületrészben csak volt, lá­nyok laktak. A férfi dolgozókat­ az emeleti lakásokban helyezték el. Az emeletien lakik az üb-el­nök is, Kohári elvtárs. Azért la­kik itt, hogy esténként is együtt lehessen a dolgozókkal. Nem árt, ha a szabad ód­ekban időnként el-elbeszélgetnek a politikai és a szakmai dolgokról. Amikor beléptek a lányok lak­osztályába, ott nagyon vidám volt a hangulat. Az első pillanatra meglátszott, hogy lányok laknak itt. Az ágyak melletti kis asz­talkákon cserépbe ültetett virág, az ágyak felett a falon fényképek voltak láthatók,pedig Szabó Erzsébetet apja éppen gesztenyesü­tés közben találta. — Hát te ilyen helyen, laksz ? — volt az első szava. A többi lány megütődve nézett Szabó Péter felé. Azt hitték, hogy talán nem tetszik neki a la­kásuk, azért az a heves kifaka­­dás, de­­ a következő pillanatban, éppen az ellenkezője derült ki. — Nagyon szép itt minden — mond­­t­a Szabó Péter, keresve a szavakat,, hogy kifejezhesse mindazt, ami érzésében gondolatában felgyü­lemlett. * A lányok körülvették, beszél­­gettek vele. Csiszár Ágota elmondta, hogy ő zalaszentbalázsi. Többen is vannak szentbalázsiak. Jó munkát végeznek s ezért a­ vál­lalat minden szombaton hazaszál.­ítja őket a saját gépkocsijával. Borsos Gizella arról beszélt, hogy apjával együtt dolgoznak a válla­­latnál. Horváth Lujza és Szal­a­­vári Margit keszthelyi lányok. Mindketten gépkezelők, tehát szakmunkások. Szalavári Margit olvas. Olvasnivalójuk van elég, a vállalat könyvtára rendelkezé­sükre áll. Három,négy szoba van egymás mellett, sőt konyhájuk is van. Ha éppen kedvük tartja, süthetnek­­főzhetnek a lányok. ___ "R­itkán főzünk. Minek is tennénk — jegyzi meg Szalavári Margit. — Az konyhán nagyon jó étkezést üzemni ka­punk. Ma is finom sertéspörkölt volt ebédre, burgonyával. Jól gondoskodik mirólunk a vállalat. — De azért mégis csak főzöge­­tünk — szólt közbe az­ egyik lány. — tegnap este is dióskiflit sütöttünk. Közben megérkezett Kohári elvtárs is, az iib-elnök. Megmu­tatta Szabó Péternek a férfiak la­kásait is. Sorra járták az emele­ti szobákat. Szabó Péter nem tu­­dott betelni a látvánnyal. A szo­bák faláról Lenin, Sztálin és Rá­kosi elvtárs képei mosolyogtak feléje. Szabó Péter is mosolygott. Ez a mosoly azt mondta: — Ne­kik köszönhetjük. Kedd 1951 nov, 4.3 PÁR! ÉPÍTÉS túlmulatást nyújt a mindennapi pártmunkában

Next