Zalai Hírlap, 1958. október (3. évfolyam, 231-257. szám)

1958-10-24 / 251. szám

Világ proletárjai, egyesüljetek! ZALAI AZ MSZMP ZALA MEGYEI VÉGREHAJTÓ BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA_______ III. évf. 251. szám ÁRA: 50 FILLÉR 1958. október 24., péntek Az ENSZ-köz­gyűlés politikai bizottságának ülése New York (MTI) Az ENSZ - közgyűlés politikai bizottsága­­ szerdán — immár kilencedik I sepja — folytatta a leszerelés­­ vitáját. A politikai bizottság szerdai­­ ülésén elsőnek Kiszeljov b­elo­­rusz küldött szólalt fel és rá­mutatott: a világ népei elvárják az atomhatalmaktól, hogy megállapodjanak a nukleá­ris kísérletek végleges megszüntetésében. A nyugati hatalmak egyévi időtartamra szóló felfüggesztési javaslatáról szólva Kiszeljov hangoztatta, hogy az ilyen ér­telmű határozat nem vetne vé­get a nukleáris fegyverkezési programnak Kiszeljov végül rámutatott, az Egyesült Államok már most igyekszik előkészíteni a közvéleményt arra, hogy az október 31-én kezdődő genfi értekezlet eredmény­telen lesz és jó előre azon fáradozik, hogy ezért a Szovjetunióra hárítsa a felelősséget. Attilio Piccicini, Olaszország küldötte támogatta a 17 ország határozati javaslatát: a nukleá­ris fegyverek teljes betiltása — hangoztatta — csak növelné az úgynevezet klasszikus fegyver fontosságát és az államok még­­ inkább haboznának csökkenten­­­i­ fegyveres erőik létszámát. Abba Eban izraeli küldött rámutatott: a közgyűlésnek ojan egyhangú határozatra kell törekednie a leszerelés kér­désében, amely előmozdítja a megállapodást a küszöbön álló genfi értekezleten. Ülést tartott a közgyűlés különleges politikai bizottsága is Az ülésen 30 szavazattal 10 ellenében (29-en tartózkodtak) elutasították azt az indítványt, hogy a bizottság térjen rá az államok közötti békés szomszé­di kapcsolatok előmozdításával foglalkozó csehszlovák határo­zati javaslat megvitatására. Ehelyett a bizottság 35 sza­vazattal, ellenszavazat nem volt (33-an tartózkodtak) elha­tározta, hogy rátér Hammarsk­jöld jelentésének megvita­tására. Szélessorú gyümölcsösöket létesítenek a zalai állami gazdaságokban Zala megye állami gazdaságai néhány esztendő alatt szé­lessoros táblákra alakítják át összes gyümölcsöseiket. A széles­soros telepítéssel az átlagos faállomány nem változik, ezzel szemben a táblák talajművelése, valamint a fák permetezése is száz százalékban gépesíthető. Előzetes számítások alapján a szélessorú gyümölcsösökben 25—30 százalékkal csökkenthető a termékek előállítási költsége. A szélessorú gyümölcsöskertek telepítését az idén kezdték meg a megye állami gazdaságai. Szepetneken, Andráshidán és Egerváron még az idei évben 250 kataszteri hold új, kor­szerűen művelhető gyümölcsöst telepítenek. Útjavítások, belvízrendezés és iskolaépítés Pókaszepetken Pókapszepetk község határá­ban két olyan dűlőút található, mely a dombról lefelé haladva meredek «horgossá» keskeny­ül. Ezek esős időben eddig járha­tatlanok voltak. A tavaszi áradásokkor höm­pölygő víztömeg pedig medret vájt magának, s ezek az árkok is hosszú időre lehetetlenné tették, hogy fogattal járható legyen a két «csapás»­. Ezért a pákaszepetki gazdák elhatároz­ták, közös erővel megjavítják a különösen rossz állapotban lé­vő szakaszokat. Az újmajori csapást 300 méter hosszúságban, a Szu- Bu­kics-csapást pedig 250 mé-­­­ter hosszúságban építették­­ járhatóvá a község pa-­­ rasztjai.­­ A társadalmi munka értéke­­ meghaladja az 5000 forintot. Az­ idei nyáron Pókaszepetk hatá-ká­rában más, lényeges munk­ája-0 fok is folytak. A kisritkad csa-a­pást bővítették 1500 méter V hosszú szakaszain. A munkáltata­tok során több mint 700 köb- 9 méter földet emeltek ki. Ezzel X mintegy 00 hold (szántó, rét, de­ még lakott terület is) szabadult­­ meg az árvízveszélytől. Na­­­gyobb esőzések idején ugyanis X ez a csatorna hosszú időre el-­ borította vizével a környező te- ő­rületeket. Σ A munkálatok értéke 10 000­­ forint. Az összeget a köz- ö­ségfejlesztési alap fedezi. X A Szukics- és az újmajori- csapások melletti árkokat is 9 bővítették, valamint kitisztítot­­­ ták. Ezzel elsősorban az utak 9 mentesülnek a nagyobb víztö-X megtol. A munkálatok értéke­ itt is meghaladja a 10 000 fo-X rintot. Erre is a községfejleszté-9. Bd alapból telt. X Jövőre új iskola épül Pa- x­kaszepetken. A községfej-­­ lesztési alapnak 50 száza- 9 lékát, 27 000 forintot fordít­ha­tanak az idén erre az épít- X kezésre. Az iskolát három­­ tantermesre tervezik.­­ Egy tantermet a­­község épít fel. Csupán a tetőanyagokat bizto­sítja majd az állam. A szállítá­sokat és a segédmunkákat a másik két tanterem építésénél is társadalmi munkában végzik el a pókaszepetkiek. A tégla vásárlására gyűjtést szerveztek a faluban. Eddig 27 000 darab téglára való gyűlt össze. Jövőre járdaépítést terveznek a faluban, mintegy 35 000 fo­­r­intos­­beruházással. A munká­latok nagy részét ez esetben is társadalmi munkával végzik el a pókaszepetkiek. Szerkezetkutató mélyfúrást kezd­ek Nagylengyejben A nagylengyeli mélyszerkezet ku­tatására nagyteljesítményű­úróberendezést helyeztek szembe a napokban. A nagylen­ v.11 ojujHjf ugaui £>£jCXjl. ixj Cili a lemélyítés a szokásostól elté­rően turbinafúrási rendszerrel történik. A lemélyítést egy szovjet tí­pusú D—3-as fúróberendezéssel kezdték meg, amelyet már ko­rábban is üzemeltettek a baj­osai fúrásnál. Az omladékos ta­lajréteg, valamint a sekély lyukmélység miatt a bajosai fú­rásnál nem tudták megfelelő módon kihasználni a berende­zést, nem tudták biztosítani a turbinafúrás folyamatosságát. Nagylengyelben a folyamatos üzemeltetéshez minden feltétel meg­van. A fúróberendezéssel munká­­ba állítása óta már négyszáz mé­tert mélyítettek. Előzetes tervek szerint körülbelül hat hónap múlva érik el a négyezer mé­teres mélységet. A lemélyítés alkalmával rendszeres rétegvizsgálatokat folytatnak. Kilenc vagon méz Az állami gazdaságok méhé­szetei az idén kilenc vagon mé­zet adtak közfogyasztásra. Há­rom vagonnal többet, mint ta­valy. _____ A francia hadsereg offenzívát kezdett Algériában Párizs (MTI) Algériában a francia hadsereg nagyszabású offenzívába kezdett a szabad­ságharcosok ellen. Algéria öt nagyobb hegyvidékén a szabad­ságharcosok az urak. A legújabb jelentések szerint Algéria Marokkóval határos részén­, Oran déli hegy­vidékén is támadnak a fran­ciák. Nyolcvanegyezer forint jövedelem A napokban közgyűlést tar­tottak a garabonici földműves­­szövetkezet tagjai. A parasztok részletesen megvitatták a mező­­gazdasági munkák fokozott gé­pesítésének gondját, az eddigi tápellátást, a szerződéses ter­melést, a boltok, s a vendéglátó­ipari egységek munkáját is. Az elmúlt három évnegyed gazdálkodásának ismertetésénél nagyszerű előrehaladásról szólt a beszámoló. Ezelőtt két eszten­dővel még 200 ezer forint fede­zetlen állami hitel terhelte a földművesszövetkezetet. Most az elmúlt három évnegyedet 81 ezer forint tiszta nyereséggel zárták. A jövedelem többségét a felvásárlási üzemág hozta. Nyitás előtt Sorban állnak a zalaegerszegi papírbolt előtt! De miért? Az iskola nyolckor kezd, a bolt csak fél nyolckor nyit, s ezért a vásárlók igyekeznek minél előbb bekerülni a pult elé. Pedig a bolt délután is megtalálható. ­VV­VVVVVVVVVVVVVVVVV­ 2 milliárd forint értékű utat, hidat tart rendben a Közúti Igazgatóság — Beszélgetés az úthálózat fejlődéséről — — Mit fejlődött úthálózatunk, X megfelel-e a kö­vette­lm­ények- Onek? — Ezekre a kérdésekre­­kértünk választ a Közlekedés­i és Postaügyi Minisztérium( Za­ Xlaegerszegi Közúti Igazgatóság Ogán. X Térképek, tervrajzok, grafi- O konok között Zsolborás József X igazgatóval és Lendvay Dénes O főmérnökkel beszélgettünk. O — Az igazgatóság hatásköré-I­de 2600 km úthálózat tartozik. Területileg Zala megye kéthar­mad része, Vas és Veszprém megyék felé. Hogy az útháló­zat fejlődését felmérhessük, vissza kell térnünk az 1945-ös évhez — tájékoztat Zsoborás igazgató elvtárs. — A vissza­vonuló fasiszta csapatok az amúgy is rossz állapotban len­övő utakat, hidakat felrobban­tották. A felszabadulás óta el­­­telt két év alatt a hidakat, uta­sókat javítottuk ki, hogy a for­­agalmat biztosítani tudjuk. 9 — Az útépítést 1947-ben­­ kezdtük meg. Ekkor a bekötő­s földutakat makadám utaknak építettük át negyven kilomé­ter távon. A makadám utak kö­tőanyaga föld. Az eső, a víz kiássa a földet és az út gödrö­­södik, hamar tönkremegy.­­ A felszabadulás előttihez viszonyítva a járműforgalom hatszorosára súly szempontjából tízszeresé­re növekedett. Régen 4—5 ton­nás járműveknél nem igen volt nagyobb forgalomban. Most már, ha kis számban is, de 40 tonnás járművek is köz­lekednek. Ezek a­ járművek és a megnövekedett forgalom alaposan próbára teszik az út­test szilárdságát. Nem beszélve arról, hogy az utak alépít­ményeit nem ilyen hatalmas forgalom számára méretezték. Ezért 1952-ben megkezdtük az utak korszerűsítését. — Milyen módszerekkel vég­zik a korszerűsítést? — Víztelenítéssel. Ez azt je­lenti, hogy bitumenes henger­léssel egy pormentes burkola­tot préselünk az út felületére, kiépítjük az útszegélyeket és így a víz nem tud behatolni az alépítménybe, a kötőanyagot nem mossa ki. Az ilyen bitu­menes hengerléssel portalaní­­tott út élettartama négy-öt­­szörösére növekszik. A nagy­lengyeli olajmezőkről kapjuk az igen kiváló minőségű bitu­ment. Ez tette lehetővé az út­hálózat ilyen nagymérvű kor­szerűsítését. — 1957-ben 186,5 km távon, Lenti—Lovászi, Zalaegerszeg— Bak, Keszthely—Zalaapáti kö­zött bitumenes hengerléssel konzerváltuk az utakat. — Ez évben milyen utak kor­szerűsítésére kerül sor? — Tervünkben 160 km-es út­szakasz felújítása, szélesítése szerepel. Ebből már km táv elkészült. Igaz, hogy ebben a számban benne van a múlt évben bitumenezett utak egy részének még egy felületi bi­tumenes réteggel való bezárá­sa. Az ilyen, két réteggel szi­getelt utak tovább tartanak, jobban ellenállnak a rongáló­dásnak.­­ 1952-ben Zalaegerszegnek nem volt egyetlen pormentes, bitumenezett burkolatú útja Budapest felé. Most a főváros három irányban is korszerű úton közelíthető meg. Jövőre elkészül a negyedik pormentes út is Zalaegerszeg— Sümeg—Devecser vonalán Bu­dapestre. Az útnak a Szalapa —Sümeg közötti része hiányzik csak. Jelenleg szegélyezik, szé­lesítve lesz, 1960-ban készül el. — A Szombathely felé veze­tő út korszerűsítése is ez évben fejeződik be, így Szombathely felé is jó lesz a közlekedés. — Hány hidat építettek ed­dig újjá? — 280 hidat még 1945—47 kö­zött ideiglenes fahidakkal pó­toltunk. Ezek faanyaga nem volt megfelelő. A hídépítéshez téli vágású faanyag kell, de akkor örültünk olyan fának is, amelyen előző nap még a ma­dár dalolt. Most már 89 korsze­rű vasbetonhíd épült fel az igazgatóság területén. Jelenleg befejezéshez közeledik a zala­­apáti híd építése. Év végére át­adjuk a forgalomnak. Március­ban megkezdjük — A mai számunkból. — Ifjúsági szövetkezet alakult Orbánvostán i r t — Amikor először választott­­ a nép | — Bíróságról jelentjük 5440 mázsa csávázó - és növényvédőszer A megye parasztjai az idén lényegesen nagyobb mennyisé­gű csávázó- és növényvédőszert vásároltak, mint az elmúlt években. A csávázószerek közül húgo­­san 111 kilogramm, germisan 453 kilogramm kelt el a Mű­trágya és Növényvédőszer Ér­tékesítő Vállalatnak csupán a zalaegerszegi raktárából. Több­nyire a termelőszövetkezetek igényelték. A növényvédőszerek közül a legnagyobb mennyiség­ben rézgálicát vásároltak a pa­rasztok. Csak a zalaegerszegi raktárból közel 40 000 kilogram­mot. A különböző csávázószer fajtákból a jövőben is elegendő mennyiség áll az igénylők ren­delkezésére. Hugosanból 51 má­zsa, germisanból 12 mázsa, réz­­gálicból pedig 17 mázsa van a vállalat Zala megyei raktárai­ban. A forgalomban lévő nö­vényvédőszerek — a csávázó­szereken kívül — rovarirtó, gombaölő, gyomirtó és vegyes növényvédőszerek. Ezeknek kü­lönböző fajtáiból a következő mennyiség kelt el a zalaeger­­szegi raktárból: Darwin: 39 mázsa, marepon: 171 mázsás, rézmészpor: 15 má­zsa, rézkén por: 22 mázsa, kus­­kotán: 17 mázsa, Wofatox: 4 mázsa, wofatox Spritz-pulver: 98 mázsa, raffia: 459 mázsa, «Holló 10» olajos permetező­szer: 109 mázsa, dikoniit: 26 mázsa, ventillált kén­por: 53 mázsa, floristella kénpor: 433 mázsa, novenda: 282 mázsa, sulfarol: 139 mázsa, neo­pol: 40 mázsa, nikotin: 33 má­zsa, gyümölcsfa olaj: 42 mázsa, DDT porozószer: 2352 mázsa, DDT permetezőszer: 125 mázsa, HCH porozószer: 351 mázsa, HCH permetezőszer: 149 mázsa, pernit: 147 mázsa, káliszappan: 53 mázsa, arvalin: 12 mázsa, ló­­tetű arvalin: 2 mázsa, faseb­­kátrány: 3,5 mázsa, hernyő­­enyv: 10 kilogramm, oltóviasz: 3,5 mázsa, ködgyertya pedig 23 mázsa. Az idén a futort és a pekket is a vállalat értékesíti. Futorból 1850 mázsa, pekkből pedig 62 mázsa volt az eddigi forgalom a vállalat zalaeger­szegi raktárában. a százméteres nyilásii híd építését Zalabérben. Természe­tesen ez is korszerű, vasbeton híd lesz. — Az időjárás hogyan befo­lyásolja az útépítést? — Nagyon hátráltat. Esőben nem tudunk dolgozni. De las­san itt a tél, és a havazások állítanak nehéz feladat elé — válaszolja Lendvay főmérnök. — Beszereztünk öt nagytelje­sítményű hótoló kocsit és két hószóró gépet. Ha erős hóviha­rok lesznek, akkor bizony ez nem lesz elég a forgalom biz­tosítására. Az időjáráson kívül sok kárt okoznak a kormos és hernyótalpas traktorok az út­burkolaton. A másik probléma az építésügyi előírások be nem tartásából ered. Közelebb épí­tenek az úttesthez, mint azt az előírások megengedik. Ezáltal sok esetben lehetetlenné teszik az útszélesítési munkákat, nem beszélve arról, hogy a szaba­don szaladgáló baromfiak kö­zül (egy most elkészült kimu­tatás szerint) naponta 8-10 ez­ret gázolnak el járművek az ország területén. Tetemes pénzébe kerül ál­lamunknak az utak, hidak épí­tése, karbantartása. Az igazga­tóság területén a közutak, hi­dak értéke közel 2 milliárd fo­rint értéket képvisel.

Next