Zalai Hírlap, 1958. október (3. évfolyam, 231-257. szám)
1958-10-24 / 251. szám
Világ proletárjai, egyesüljetek! ZALAI AZ MSZMP ZALA MEGYEI VÉGREHAJTÓ BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA_______ III. évf. 251. szám ÁRA: 50 FILLÉR 1958. október 24., péntek Az ENSZ-közgyűlés politikai bizottságának ülése New York (MTI) Az ENSZ - közgyűlés politikai bizottsága szerdán — immár kilencedik I sepja — folytatta a leszerelés vitáját. A politikai bizottság szerdai ülésén elsőnek Kiszeljov belorusz küldött szólalt fel és rámutatott: a világ népei elvárják az atomhatalmaktól, hogy megállapodjanak a nukleáris kísérletek végleges megszüntetésében. A nyugati hatalmak egyévi időtartamra szóló felfüggesztési javaslatáról szólva Kiszeljov hangoztatta, hogy az ilyen értelmű határozat nem vetne véget a nukleáris fegyverkezési programnak Kiszeljov végül rámutatott, az Egyesült Államok már most igyekszik előkészíteni a közvéleményt arra, hogy az október 31-én kezdődő genfi értekezlet eredménytelen lesz és jó előre azon fáradozik, hogy ezért a Szovjetunióra hárítsa a felelősséget. Attilio Piccicini, Olaszország küldötte támogatta a 17 ország határozati javaslatát: a nukleáris fegyverek teljes betiltása — hangoztatta — csak növelné az úgynevezet klasszikus fegyver fontosságát és az államok még inkább haboznának csökkenteni fegyveres erőik létszámát. Abba Eban izraeli küldött rámutatott: a közgyűlésnek ojan egyhangú határozatra kell törekednie a leszerelés kérdésében, amely előmozdítja a megállapodást a küszöbön álló genfi értekezleten. Ülést tartott a közgyűlés különleges politikai bizottsága is Az ülésen 30 szavazattal 10 ellenében (29-en tartózkodtak) elutasították azt az indítványt, hogy a bizottság térjen rá az államok közötti békés szomszédi kapcsolatok előmozdításával foglalkozó csehszlovák határozati javaslat megvitatására. Ehelyett a bizottság 35 szavazattal, ellenszavazat nem volt (33-an tartózkodtak) elhatározta, hogy rátér Hammarskjöld jelentésének megvitatására. Szélessorú gyümölcsösöket létesítenek a zalai állami gazdaságokban Zala megye állami gazdaságai néhány esztendő alatt szélessoros táblákra alakítják át összes gyümölcsöseiket. A szélessoros telepítéssel az átlagos faállomány nem változik, ezzel szemben a táblák talajművelése, valamint a fák permetezése is száz százalékban gépesíthető. Előzetes számítások alapján a szélessorú gyümölcsösökben 25—30 százalékkal csökkenthető a termékek előállítási költsége. A szélessorú gyümölcsöskertek telepítését az idén kezdték meg a megye állami gazdaságai. Szepetneken, Andráshidán és Egerváron még az idei évben 250 kataszteri hold új, korszerűen művelhető gyümölcsöst telepítenek. Útjavítások, belvízrendezés és iskolaépítés Pókaszepetken Pókapszepetk község határában két olyan dűlőút található, mely a dombról lefelé haladva meredek «horgossá» keskenyül. Ezek esős időben eddig járhatatlanok voltak. A tavaszi áradásokkor hömpölygő víztömeg pedig medret vájt magának, s ezek az árkok is hosszú időre lehetetlenné tették, hogy fogattal járható legyen a két «csapás». Ezért a pákaszepetki gazdák elhatározták, közös erővel megjavítják a különösen rossz állapotban lévő szakaszokat. Az újmajori csapást 300 méter hosszúságban, a Szu- Bukics-csapást pedig 250 mé-ter hosszúságban építették járhatóvá a község pa- rasztjai. A társadalmi munka értéke meghaladja az 5000 forintot. Az idei nyáron Pókaszepetk hatá-kárában más, lényeges munkája-0 fok is folytak. A kisritkad csa-apást bővítették 1500 méter V hosszú szakaszain. A munkáltatatok során több mint 700 köb- 9 méter földet emeltek ki. Ezzel X mintegy 00 hold (szántó, rét, de még lakott terület is) szabadult meg az árvízveszélytől. Nagyobb esőzések idején ugyanis X ez a csatorna hosszú időre el- borította vizével a környező te- őrületeket. Σ A munkálatok értéke 10 000 forint. Az összeget a köz- öségfejlesztési alap fedezi. X A Szukics- és az újmajori- csapások melletti árkokat is 9 bővítették, valamint kitisztítot ták. Ezzel elsősorban az utak 9 mentesülnek a nagyobb víztö-X megtol. A munkálatok értéke itt is meghaladja a 10 000 fo-X rintot. Erre is a községfejleszté-9. Bd alapból telt. X Jövőre új iskola épül Pa- xkaszepetken. A községfej- lesztési alapnak 50 száza- 9 lékát, 27 000 forintot fordíthatanak az idén erre az épít- X kezésre. Az iskolát három tantermesre tervezik. Egy tantermet aközség épít fel. Csupán a tetőanyagokat biztosítja majd az állam. A szállításokat és a segédmunkákat a másik két tanterem építésénél is társadalmi munkában végzik el a pókaszepetkiek. A tégla vásárlására gyűjtést szerveztek a faluban. Eddig 27 000 darab téglára való gyűlt össze. Jövőre járdaépítést terveznek a faluban, mintegy 35 000 forintosberuházással. A munkálatok nagy részét ez esetben is társadalmi munkával végzik el a pókaszepetkiek. Szerkezetkutató mélyfúrást kezdek Nagylengyejben A nagylengyeli mélyszerkezet kutatására nagyteljesítményűúróberendezést helyeztek szembe a napokban. A nagylen v.11 ojujHjf ugaui £>£jCXjl. ixj Cili a lemélyítés a szokásostól eltérően turbinafúrási rendszerrel történik. A lemélyítést egy szovjet típusú D—3-as fúróberendezéssel kezdték meg, amelyet már korábban is üzemeltettek a bajosai fúrásnál. Az omladékos talajréteg, valamint a sekély lyukmélység miatt a bajosai fúrásnál nem tudták megfelelő módon kihasználni a berendezést, nem tudták biztosítani a turbinafúrás folyamatosságát. Nagylengyelben a folyamatos üzemeltetéshez minden feltétel megvan. A fúróberendezéssel munkába állítása óta már négyszáz métert mélyítettek. Előzetes tervek szerint körülbelül hat hónap múlva érik el a négyezer méteres mélységet. A lemélyítés alkalmával rendszeres rétegvizsgálatokat folytatnak. Kilenc vagon méz Az állami gazdaságok méhészetei az idén kilenc vagon mézet adtak közfogyasztásra. Három vagonnal többet, mint tavaly. _____ A francia hadsereg offenzívát kezdett Algériában Párizs (MTI) Algériában a francia hadsereg nagyszabású offenzívába kezdett a szabadságharcosok ellen. Algéria öt nagyobb hegyvidékén a szabadságharcosok az urak. A legújabb jelentések szerint Algéria Marokkóval határos részén, Oran déli hegyvidékén is támadnak a franciák. Nyolcvanegyezer forint jövedelem A napokban közgyűlést tartottak a garabonici földművesszövetkezet tagjai. A parasztok részletesen megvitatták a mezőgazdasági munkák fokozott gépesítésének gondját, az eddigi tápellátást, a szerződéses termelést, a boltok, s a vendéglátóipari egységek munkáját is. Az elmúlt három évnegyed gazdálkodásának ismertetésénél nagyszerű előrehaladásról szólt a beszámoló. Ezelőtt két esztendővel még 200 ezer forint fedezetlen állami hitel terhelte a földművesszövetkezetet. Most az elmúlt három évnegyedet 81 ezer forint tiszta nyereséggel zárták. A jövedelem többségét a felvásárlási üzemág hozta. Nyitás előtt Sorban állnak a zalaegerszegi papírbolt előtt! De miért? Az iskola nyolckor kezd, a bolt csak fél nyolckor nyit, s ezért a vásárlók igyekeznek minél előbb bekerülni a pult elé. Pedig a bolt délután is megtalálható. VVVVVVVVVVVVVVVVVVV 2 milliárd forint értékű utat, hidat tart rendben a Közúti Igazgatóság — Beszélgetés az úthálózat fejlődéséről — — Mit fejlődött úthálózatunk, X megfelel-e a követtelmények- Onek? — Ezekre a kérdésekrekértünk választ a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium( Za Xlaegerszegi Közúti Igazgatóság Ogán. X Térképek, tervrajzok, grafi- O konok között Zsolborás József X igazgatóval és Lendvay Dénes O főmérnökkel beszélgettünk. O — Az igazgatóság hatásköré-Ide 2600 km úthálózat tartozik. Területileg Zala megye kétharmad része, Vas és Veszprém megyék felé. Hogy az úthálózat fejlődését felmérhessük, vissza kell térnünk az 1945-ös évhez — tájékoztat Zsoborás igazgató elvtárs. — A visszavonuló fasiszta csapatok az amúgy is rossz állapotban lenövő utakat, hidakat felrobbantották. A felszabadulás óta eltelt két év alatt a hidakat, utasókat javítottuk ki, hogy a foragalmat biztosítani tudjuk. 9 — Az útépítést 1947-ben kezdtük meg. Ekkor a bekötős földutakat makadám utaknak építettük át negyven kilométer távon. A makadám utak kötőanyaga föld. Az eső, a víz kiássa a földet és az út gödrösödik, hamar tönkremegy. A felszabadulás előttihez viszonyítva a járműforgalom hatszorosára súly szempontjából tízszeresére növekedett. Régen 4—5 tonnás járműveknél nem igen volt nagyobb forgalomban. Most már, ha kis számban is, de 40 tonnás járművek is közlekednek. Ezek a járművek és a megnövekedett forgalom alaposan próbára teszik az úttest szilárdságát. Nem beszélve arról, hogy az utak alépítményeit nem ilyen hatalmas forgalom számára méretezték. Ezért 1952-ben megkezdtük az utak korszerűsítését. — Milyen módszerekkel végzik a korszerűsítést? — Víztelenítéssel. Ez azt jelenti, hogy bitumenes hengerléssel egy pormentes burkolatot préselünk az út felületére, kiépítjük az útszegélyeket és így a víz nem tud behatolni az alépítménybe, a kötőanyagot nem mossa ki. Az ilyen bitumenes hengerléssel portalanított út élettartama négy-ötszörösére növekszik. A nagylengyeli olajmezőkről kapjuk az igen kiváló minőségű bitument. Ez tette lehetővé az úthálózat ilyen nagymérvű korszerűsítését. — 1957-ben 186,5 km távon, Lenti—Lovászi, Zalaegerszeg— Bak, Keszthely—Zalaapáti között bitumenes hengerléssel konzerváltuk az utakat. — Ez évben milyen utak korszerűsítésére kerül sor? — Tervünkben 160 km-es útszakasz felújítása, szélesítése szerepel. Ebből már km táv elkészült. Igaz, hogy ebben a számban benne van a múlt évben bitumenezett utak egy részének még egy felületi bitumenes réteggel való bezárása. Az ilyen, két réteggel szigetelt utak tovább tartanak, jobban ellenállnak a rongálódásnak. 1952-ben Zalaegerszegnek nem volt egyetlen pormentes, bitumenezett burkolatú útja Budapest felé. Most a főváros három irányban is korszerű úton közelíthető meg. Jövőre elkészül a negyedik pormentes út is Zalaegerszeg— Sümeg—Devecser vonalán Budapestre. Az útnak a Szalapa —Sümeg közötti része hiányzik csak. Jelenleg szegélyezik, szélesítve lesz, 1960-ban készül el. — A Szombathely felé vezető út korszerűsítése is ez évben fejeződik be, így Szombathely felé is jó lesz a közlekedés. — Hány hidat építettek eddig újjá? — 280 hidat még 1945—47 között ideiglenes fahidakkal pótoltunk. Ezek faanyaga nem volt megfelelő. A hídépítéshez téli vágású faanyag kell, de akkor örültünk olyan fának is, amelyen előző nap még a madár dalolt. Most már 89 korszerű vasbetonhíd épült fel az igazgatóság területén. Jelenleg befejezéshez közeledik a zalaapáti híd építése. Év végére átadjuk a forgalomnak. Márciusban megkezdjük — A mai számunkból. — Ifjúsági szövetkezet alakult Orbánvostán i r t — Amikor először választott a nép | — Bíróságról jelentjük 5440 mázsa csávázó - és növényvédőszer A megye parasztjai az idén lényegesen nagyobb mennyiségű csávázó- és növényvédőszert vásároltak, mint az elmúlt években. A csávázószerek közül húgosan 111 kilogramm, germisan 453 kilogramm kelt el a Műtrágya és Növényvédőszer Értékesítő Vállalatnak csupán a zalaegerszegi raktárából. Többnyire a termelőszövetkezetek igényelték. A növényvédőszerek közül a legnagyobb mennyiségben rézgálicát vásároltak a parasztok. Csak a zalaegerszegi raktárból közel 40 000 kilogrammot. A különböző csávázószer fajtákból a jövőben is elegendő mennyiség áll az igénylők rendelkezésére. Hugosanból 51 mázsa, germisanból 12 mázsa, rézgálicból pedig 17 mázsa van a vállalat Zala megyei raktáraiban. A forgalomban lévő növényvédőszerek — a csávázószereken kívül — rovarirtó, gombaölő, gyomirtó és vegyes növényvédőszerek. Ezeknek különböző fajtáiból a következő mennyiség kelt el a zalaegerszegi raktárból: Darwin: 39 mázsa, marepon: 171 mázsás, rézmészpor: 15 mázsa, rézkén por: 22 mázsa, kuskotán: 17 mázsa, Wofatox: 4 mázsa, wofatox Spritz-pulver: 98 mázsa, raffia: 459 mázsa, «Holló 10» olajos permetezőszer: 109 mázsa, dikoniit: 26 mázsa, ventillált kénpor: 53 mázsa, floristella kénpor: 433 mázsa, novenda: 282 mázsa, sulfarol: 139 mázsa, neopol: 40 mázsa, nikotin: 33 mázsa, gyümölcsfa olaj: 42 mázsa, DDT porozószer: 2352 mázsa, DDT permetezőszer: 125 mázsa, HCH porozószer: 351 mázsa, HCH permetezőszer: 149 mázsa, pernit: 147 mázsa, káliszappan: 53 mázsa, arvalin: 12 mázsa, lótetű arvalin: 2 mázsa, fasebkátrány: 3,5 mázsa, hernyőenyv: 10 kilogramm, oltóviasz: 3,5 mázsa, ködgyertya pedig 23 mázsa. Az idén a futort és a pekket is a vállalat értékesíti. Futorból 1850 mázsa, pekkből pedig 62 mázsa volt az eddigi forgalom a vállalat zalaegerszegi raktárában. a százméteres nyilásii híd építését Zalabérben. Természetesen ez is korszerű, vasbeton híd lesz. — Az időjárás hogyan befolyásolja az útépítést? — Nagyon hátráltat. Esőben nem tudunk dolgozni. De lassan itt a tél, és a havazások állítanak nehéz feladat elé — válaszolja Lendvay főmérnök. — Beszereztünk öt nagyteljesítményű hótoló kocsit és két hószóró gépet. Ha erős hóviharok lesznek, akkor bizony ez nem lesz elég a forgalom biztosítására. Az időjáráson kívül sok kárt okoznak a kormos és hernyótalpas traktorok az útburkolaton. A másik probléma az építésügyi előírások be nem tartásából ered. Közelebb építenek az úttesthez, mint azt az előírások megengedik. Ezáltal sok esetben lehetetlenné teszik az útszélesítési munkákat, nem beszélve arról, hogy a szabadon szaladgáló baromfiak közül (egy most elkészült kimutatás szerint) naponta 8-10 ezret gázolnak el járművek az ország területén. Tetemes pénzébe kerül államunknak az utak, hidak építése, karbantartása. Az igazgatóság területén a közutak, hidak értéke közel 2 milliárd forint értéket képvisel.