Zalai Hírlap, 1966. április (22. évfolyam, 77-101. szám)

1966-04-17 / 90. szám

1966. április 17. FÚRÓMESTER ÉS TANÍTVÁNYA (Szabó Sándor rajza) Lázár Tibor: Vietnami sírfelirat (Meditáció egy halott amerikai pilóta felett) Fekszel a fűben s arcod összeégett mezejét rovarok szántják, a bőrmellényed mocskos a vértől. Roncs lettél, szétesett világ, szerves anyag, mely felbomlik egy természetes reakcióra, mert ez a törvénye az elmúlásnak. Mikor ledobtad az első bombát már akkor megszakadt az egészséges életérzés s nem tudtad, géped az elmúlás Styx folyója felett száll — és a kérdés hogy mit teszel csak derengett hánykolódó sikolyoktól nedves éjszakákon. Pedig már akkor hulla voltál mert megmerevedett lelkiismereteden a bűn pondrói mosták Pilátus-kezüket. S most megtört szemed fagyott taván csodálkozó­ rémület öl, melyre árnyékot vet a bomló szaruhártyán átvonuló hangyák örökké mozgó, szorgos karavánja. m festőművészre nyilván gyanakod­ot tak a ház lakói, mert amikor fel­mentem hozzá, a lépcsőkanyarokban, és az ajtónyílásokban kíváncsi arcokat láttam. A művész éppen egy akton dolgozott, aprólékos, pontos ecsetvonásokkal ,s ne­kem úgy tűnt, hogy mégegyszer fel akarja fedezni a világot. A modell már fáradt lehetett, mert amikor megálltam a festő mögött, azonnal kiesett a póz­ból. — Újra tanulmányokat festesz? — Olyasmit, nagyobb kompozíciók­nál néha bizonytalan vagyok... Először nem tudtam, hogy miért? Régebben ösz­tönösen sikerült minden . .. Most tuda­tosabban szerkesztem a képeimet, és elakadok ... Azt hiszem, annak idején nem figyeltem meg elég pontosan a részleteket... A festő megkínált egy szivarral, leül­tünk. A modell a derekára csavart egy népiszőttest, aztán leereszkedett a do­bogó szélére. — Amikor feljöttem, néhány ajtó mö­gül utánam leszek... — Lehet... Lakik itt egy dekoratőr, aki korábban kegyszerárus volt... A modelleket lesi... — És a többiek­? — Nem tudom... Kopogtak. Egy fiatal lány lépett a műterembe. — Az „Alapnál” mondták, hogy ön­nek új modellre van szüksége — szó­lalt meg a lány, és a jobb kezében ló­gatta a retiküljét. —Igen. Vetkőzzön le — mondotta a festő és újra hozzám fordult. •Berda Bulcsút az idén József Attila díjjal tüntették ki. — A modern embert akarom meg­festeni ... Az új generációnak egészen más a testalkata... Jobb táplálkozást sport, kiteljesedett élet... A lány mindent levetett magáról, és megállt a készülő tanulmány mellett. A festő szemügyre vette, és felcsillant a szeme: — No... Forduljon meg ... Még egy­szer ... de lassabban... Egész jó... Bertha Bulcsu. Amikor kilépünk a fényből tAAA/WWVWtAAAAAAAAAAAi Állt mór valakinek? — A főiskolán... — Álljon pózba, valami görög istenre hasonlítson... Ekkor a másik modellra siklott a sze­mem, aki a dobogó szélén üldögélt egy népiszőttesbe csavarodva. Az arca el­torzult a keserűségtől. A száját lebigy­­gyesztette és a „görög istent” bámulta aki szépen kinyújtózott a fényben. Gyű­lölet és keserűség hullámzott az arcán öregedő arca­ volt. A ráncok vékony elegáns kis árkokká rendeződtek a fes­ték alatt. — Álljon a dobogóra — hallatszott a festő hangja, aztán még hozzátett egy félmondatot — álljanak oda mind a ketten. A „görög isten” fellépett a dobogóra, de a régi modell nem mozdult. — Monika, álljon fel maga is! —Nem — csak ennyit mondott a régi modell, aztán elhúzódott a dobogó szé­léről, és sietve öltözni kezdett. — Monika, mi történt? Sírt, és szótlanul öltözködött. A festő­re ügyet sem vetett, csak a „görög is­tenhez” fordult oda egy pillanatra, mi­előtt kiment a műteremből: — Van még nyolc éved... Halkan becsukódott mögötte az ajtó. — Hát én ezt nem értem... — mond­ta a festő. A „görög istennek” egyetlen arcizma sem rándult, állt a pózban, és ragyogott Monika után rohantam ... — Monika! Monika! — kiáltottam rá a ház előtt, mert valami nagyon fonto­sat akartam mondani. Monika megállt és csodálkozó értetlenséggel rámnézett. Én meg csak álltam ott, tehetetlenül mint a zátonyra futott hajók, és sem­mit sem tudtam mondani. Elment. Mit is mondhattam volna? Talán azt, hogy félreértés az egész, vagy tagoltan, valami bölcset ar­ról, hogy eliramlik az élet mindenki felett? Ezt Monika is tudta. Esetleg az öreg kegyszerárusról beszélhettem vol­na, akinek a történelem számolta fel az üzletét? Nem tudom, és azt sem tudom, hogy mi lesz azokkal a modellekkel, akik megöregednek, mi lesz a kóristalá­­nyokkal, táncosokkal, sportolókkal, ar­tistákkal? Nem tudom mi történik ve­lük, amikor hirtelen kilépnek a fény­ből ... ZALAI HÍRLAP Lehetőségek és eredmények A szocializmus építésének feladataival összhangban alapvető követelmény napja­inkban a lakosság kulturális színvonalának emelése. A legfőbb cél ilyen irányú tevé­kenységünk tartalmi részének javítása a politikai nevelés és a munkára nevelés terüle­tein. Elmondható, hogy Zalaeger­szeg fejlődésével — ha nem is arányosan, de állandóan — bővültek, növekedtek a nép­művelő munka lehetőségei. Az ­ A városi népművelő salsót t­éhány kérdéséről írta: Kustos Lajos, a zalaegerszegi városi tanács vb elnökhelyettese A sok irányú tanácsi tevé­kenységben jelentős helyet foglalnak el a kulturális, nép­­művelő feladatok. Olyan alapvető célt szolgál ez a munka, mint a mindennapok alkotó emberének segítése. Az a követelmény vele szem­ben, hogy mozdítsa elő pár­tunk politikájának megvalósí­tását. Ezek pedig a nép mű­veltségi színvonalának eme­lésének, a népgazdaság nö­vekvő szakember-szükségleté­nek kielégítésének, a szocia­lista világnézetű és magatar­tási­ ember formálásának fel­adataiban öltenek testet A városok szerepe külön is kiemelt ebben a vonatkozás­ban. Jól szemléltette ezt az a körülmény, hogy a városi ta­nácsok vb. vezetői részére tartott év eleji, négy napos or­szágos konferencián három na­pon át a kulturális-népműve­lő munka feladatai kerültek megtárgyalásra. Külön is hangsúlyozásra került a váro­sokkal szemben támasztott igény, mint a magasabb szín­vonalú ellátottságot nyújtó lakótelepülésekkel szembeni követelmény. Városunkban, Zalaegerszegen, a megye la­kosságának 12 százaléka él, ha pedig a vonzóhatás szem­pontjából szóba jövő lakóte­lepüléseket is hozzászámít­juk, megkétszereződik ez a szám. A tanácsi gazdálkodás teendői között nálunk is a kulturális ágazat költségei a legnagyobbak, s az egyébként is évről évre jelentősen nö­vekvő költségvetésnek meg­közelítően 60 százalékát te­szik ki. Ezeknek az anyagi lehetőségeknek eredményes felhasználása önmagában is körültekintő gondosságot, megfelelő mérlegelést és rend­szeres ellenőrzés­t igényel a tanács illetékes szerveitől. Ezeknek megfelelően kap he­lyet munkánkban ez évben is­­a kulturális és népművelési tárgykörű beszámoltatás, iskolahálózat fejlődése mellett a megyei művelődési ház, mint városunk kulturális köz­pontja, mindinkább közis­mertté válik. Mellette 12 klub, intézmény biztosítja vá­rosunk külterületi és szak­mai területi igényeinek kie­légítését. A sokféle megítélés mellett is különös fontosságot tulajdo­nítunk a filmszínházak tevé­kenységének. Ma is a kultúr­politikai feladatok megvalósí­tásának legfontosabb eszközét látjuk benne. Megfelelő mű­sorpolitikával és a hálózat fejlesztésével biztosítani tud­tuk, hogy a filmek látogatói­nak száma összességben nem csökkent, sőt növekedett vá­rosunkban. Mindez olyan eredmények mellett volt elér­hető, hogy az elmúlt év végén a városban lakó minden har­madik-negyedik családnál már televízió van. A népművelő munka legki­terjedtebb hálózatát a könyv­tárak jelentik. A központi könyvtárak mellett működte­tett, szakszervezeti kezelésben levő könyvtárakkal együtt az egységek száma meghaladja városunkban a félszázat. A je­lentős anyagi ráfordítással fejlesztett könyvállományból ma városunk minden lakosá­ra 2,1 könyvtári könyv jut. A lakosság kulturálódási igé­nyeinek növekedését fejezi ki a könyvesbolt évről évre nö­vekvő forgalma, s a város la­kosságának a napilapok és folyóiratok iránt jelentkező érdeklődése is. Az ismeretterjesztés — a tömegek felvilágosításának és tájékoztatásának ez a hason­lóképpen kiterjedt eszköze — ugyancsak évről évre fejlődik. Az utolsó öt évben a TIT ál­tal szervezett előadások szá­ma 57 százalékkal, a hallga­tók száma pedig 35 százalék­kal emelkedett. Mint a kultu­­rálódás területén jelentkező igények kielégítője, szép ered­ményeket ért el a Göcseji Mú­zeum és a Megyei Levéltár is. A lehetőségek megteremté­se mellett fontos annak vizs­gálata is, hogy milyen ered­ménnyel kerülnek ezek fel­használásra. Ilyen tekintet­ben már sok gond is jelentke­zik. A munkára való nevelés nehézségei Igen sok tennivalónk adó­dik az ifjúság nevelése terü­letén. Azért is fontos ezt kü­lön kiemelni, mert ma váro­sunkban is sokféle vélemény hallható erről. Fontos minde­nek­előtt megállapítanunk, hogy mindazok, akik ma az if­júság soraiba tartoznak, az új, szocialista társadalmi rend szülöttei és neveltjei. Nem magyarázhatók éppen ezért jellemző tulajdonságaik sem­milyen oldalról sem a múlt­tal. Környezetükbe kerülve mindenütt felismerhető ben­nük a nyíltság és a bátorság. Éppen ezt kell megragadnunk azoknak a negatív tulajdonsá­goknak megszüntetésére, ame­lyek az elkényelmesedés, vagy a társadalmi feladatok kevés felelősséggel való érzékelése területén jelentkeznek. A ma­gasabb képzettség, vagy mű­veltség megszerzésének szé­lesre kiterjesztett lehetőségei­nek nem szabad a régi társa­dalmakból származó szemlé­lettel keveredniük, s ennek hatására olyan véleménynek érvényesülnie, hogy a fiatalok kerüljék a termelő munkát, hogy az például, aki közép­iskolát végzett, már csak ad­minisztratív vagy irányító munkát végezhet. Tagadása ez a munkának, annak az új értéket teremtő, alkotó te­vékenységnek, amelyre társa­dalmunk épül. Kár, hogy ma még — és ez rossz szemlélet következménye — nálunk is csak a gyengébb tanulók vá­lasztják a fizikai munkát, vagy érdeklődnek az ipari ta­nuló­képzés iránt. Az általá­nos iskolát végzettek nagyob­bik része tovább akar tanulni, akik viszont a középiskolák­(Folytatás a 3. oldalon). Sokszemközt­i két költővel SZÁZNÁL TÖBB szempár figyeli a kis, a­lkalmi színpa­dot, hallgatja az ifjú versmon­dók ajkáról zengő sorokat: Csokonait, Kölcseyt, Vörös­­martyt, Petőfit, Aranyt, Adyt, József Attilát, Radnótit, Ba­­bitsot, aztán a maiakat: Vas Istvánt, Illyés Gyulát, Benjá­min Lászlót, Kónya Lajost, Fodor Andrást. A Költészet Napja zalaegerszegi műsora pereg a Megyei Művelődési Ház előcsarnokában, s az első széksor közepén ott ül a két legutóbb említett költő: a Kossuth díjas Kónya Lajos és a József Attila díjas Fodor András. észtán elsötétedik az alkalmi nézőtér, s a filmen A város peremén sorai elevenednek meg. A vászonról nyomasztó hangulat árad szét a széksorok közt, a csendet csak egy-egy sóhaj töri meg néha. A ki­­gyúló fény űzi csak el a múlt árnyait, s az irodalmi est szü­netében sokan veszik körül a két illusztris vendéget. Kónya annak örül, hogy — véletlen műveként vagy rendezői elő­relátásból? — éppen a saját versét mondták el talán a leg­szebben, s meg is keresd, az ifjú előadót, Király Beát, a Zrínyi Gimnázium diákját, akinek természetesen külön el­ismeréssel ér fel a tapsok után is a legilletékesebb helyről, a szerzőtől származó elismerés. AZ EST ünnepélyes része — úgy tűnik — véget ért, s a má­sodik szakasz jellemző aktus­sal kezdődik: Kónya és Fodor maguk javasolják, alakítsák át kissé meghittebbé, barátsá­gosabbá a nézőteret, hogy az író-olvasó találkozó minden „hivatalos” ízét így is sike­rüljön elvenniük. A javaslat általános helyeslést vált ki, s nem kell várni egyetlen per­cet sem az első kérdésre, ame­lyet Fodor Andráshoz címez az érdeklődő. A műfordítás­nak a költészetben ma elfog­lalt helye és jövője, no meg, néhány szakmai „fogása” fe­­lől szeretne tájékozódni. A 37 éves költő és műfor­dító, akinek pár perccel előbb még saját verseit fogadta értő és elismerő taps, most egyéni humorral átszőtt, közvetlen mondatokban vall másik mun­kájáról, s közben — szavai igazolásául — még egy eredeti indiai idézet bravúrjára is ké­pes, összevetve azt Weöres Sándor műfordításával. A he­nyerek spontán verődnek ösz­­sze, de — nem előadás folyik most, hanem — beszélgetés. S ezt igyekszik aláhúzni a kö­vetkező kérdésre adott vála­szában Kónya Lajos is, az al­kotás „kulisszatitkai” felől ér­deklődőknek. Az idő tellik, de a vendégek fáradhatalanok. — Nem is látszik Kónyán, hogy 52 esztendő nyomja vál­lát... — suttogja mögöttem egy kislány, partnerének a mű­sorlap indiszkrét adatára mu­tatva. S valóban: a költő rö­vidre nyírt, de már ősz haja szinte kontrasztként hat, ha fiatalos külsejét tekintjük. S ami még fontosabb: amit mond, az is frissen hangzik, mai, időszerű, őszinte. Akkor is, ha a költőknél — nála is — tapasztalható hangváltások törések okai felől faggatja a kíváncsi olvasó, s akkor is, ha újabb tervei iránt érdeklődik a, Ji-pl­ SOKSZEMKÖZT folyt ez a beszélgetés: két költő találko­zott Egerszegen százegyné­­hány olvasójával, s a vendé­geknek éppúgy érdeme, mint a hazai — tizenöttől hatvan évesig szinte minden korosz­tályt képviselő — közönség­nek, hogy ez az esti együttlét meghitt hangulatban, szinte baráti légkörben zajlott le, kinek-kinek új, személyes él­ményt jelentve az után, ame­lyet eddig csupán egy-egy új költemény vagy verskötet biz­tosított — nem csekély ered­ménnyel. A. J. Április 19-én rendezik a Költészet Napját Nagykanizsán A Költészet Napja ezévi ün­nepi műsorát április 19-én este fél hét órai kezdettel rendezik Nagykanizsán, a Hevesi Sán­dor művelődési ház nagyter­mében. A műsoron a XX. századi magyar líra gyöngyszemeiből válogatott összeállítás szere­pel: Ady Endre, Babits Mihály, Tóth Árpád, Kosztolányi De­zső, József Attila, Radnóti Miklós ,Szabó Lőrinc, Benjá­min László, Garai Gábor, Vas István, Nagy László, Váci Mi­hály versei hangzanak el. Két kitűnő előadóművész: Ko­­hut Magda Jászai Mari-díjas, a Nemzeti Színház tagja, és Bitskey Tibor kétszeres Jászai Mari-díjas, a Vígszínház tagja működik közre a műsorban, melyet Takács István vezet. Közreműködnek még az Állami Zeneiskola növendékei: Horváth Mária és Vers Éva (ének), valamint Bojt István (zongora).

Next