Zalai Hírlap, 1971. január (27. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-14 / 11. szám

1911. január 14. Nélkülözhetetlen tartalék Az újítómozgalom időszerű problémái Zalában A fokozott műszaki fejlesz­tésben rendkívül nagy szerep jut az újításoknál­, találmá­nyoknak, szabadalmaknak. A közelmúltban országos és me­gyei szervek elemezték az utóbbi évek újítói tevékenysé­gét , széleskörű, mindenre kiterjedő vizsgálat — sajnos — nem a legkedvezőbb ered­ménnyel zárult. Az utóbbi öt évben így alakult Zala megyé­ben a benyújtott újítási javas­latok száma: 1966-ban 2238, 1967-ben 1707, 1968-ban 1048, 1969-ben 1077 darab. A múlt évben megközelítően ezer újí­tási javaslatot nyújtottak be a dolgozók. Ahogy mondani szokás, a számokkal nem lehet vitatkoz­ni. Az okokkal azonban, ame­lyek ezt a nagyarányú vissza­esést előidézték, már lehet.­ ­Még­ az órabér sem­ jön ki. Szólni kell elsősorban arról a szűkmarkúságról, ami meg­mutatkozik néhány vállalat­nál. Érthetetlen, hogy újítási díjként lehetőleg minél ala­csonyabb összeget állapítanak meg. Ez természetesen kedvét szegi nemcsak azoknak, akik már gyakorló újítók, hanem azoknak is, akik csak most akarnak bekapcsolódni a moz­galomba. A Zalaegerszegi Ru­hagyár egyik műszerésze mondta ezzel kapcsolatban: „Néha nevetségesen kis pénzt adnak. Még az órabér sem jön ki, amit az ember ráfordít a javaslat kidolgozására. Érde­mes így újítani? Akkor inkább szórakozásra, művelődésre for­dítom ezt az időt!” A vizsgá­lat egy másik megállapítása az volt, hogy több vállalat még újítási feladattervet sem készített. Ha mégis, akkor vi­szont elfelejtették meghatá­rozni az anyagi elismerés mér­tékét. Hiányoznak a fizikai dolgozók és a szocialista brigádok A tapasztalat azt mutatja, hogy egyre kevesebb fizikai dolgozót találni az újítók „né­pes” táborában. Sokan ezt az­zal magyarázzák, hogy a gaz­dasági vezetés mind magasabb követelményeket támaszt a javaslatokkal szemben, és el­sősorban a nagyobb jelentősé­gű újításokra tart igényt. A fizikai dolgozók ilyen körül­mények között — érthetően — nem képesek érdemben be­kapcsolódni e munkába, mert ahhoz magasabb szakmai kép­zettség szükséges. Hasznos, életrevaló ötlete mindenkinek lehet, de nem biztos, hogy a gondolatát, elképzelését meg­felelő — és az újítási szabály­zat által megkövetelt műszaki színvonalon — papírra is tud­ja vetni. A másik probléma: lazult a szocialista brigádok és az újí­tómozgalom kapcsolata. El­vétve találni csak olyan kol­lektívát, amelynek vállalása között egy vagy több újítás­nak a kidolgozása és benyúj­tása is szerepel. Ez magyaráz­ható azzal is, hogy félnek ilyen vállalást tenni, mert ha netán nem teljesítik, veszélybe ke­rül egész esztendei munkájuk, magának a szocialista címnek az elnyerése. Magyarázható viszont úgy is — s ebben több igazság van —, hogy a szak­­szervezeti bizottságok, a szo­cialista munka versen­nyel, bri­gádmozgalommal foglalkozó személyek sem tesznek meg mindent azért, hogy felhívják Amióta megnőtt a vállala­tok gazdasági önállósága, ver­seny alakult ki főleg az azo­nos profilú üzemek között. A bel- és külföldi piac megszer­zése mind jobban arra kény­szeríti a termelő egységeket, hogy gyártmányaikat olcsón, a legjobb minőségben állítsák elő. A fejlődéssel lépést kell tartani. A felzárkózáshoz, a szintentartáshoz pedig elen­gedhetetlen a műszaki fejlesz­tés, az újítómozgalom. Nem titok, hogy amíg az újí­tási rendeletet központilag, mindenre és mindenkire egy­formán kiterjedő hatállyal ál­lapították meg, sok volt a né­zeteltérés, a vita, s ez ártott a mozgalomnak. Ezt látva a fel­sőbb szervek, most csak igen tág határok között mozgó ke­retet állapítottak meg, amit tartalommal megölteni már a vállalatoknak kell. Gyakorla­tilag ez azt jelenti, hogy a kol­lektív szerződésekkel egyide­jűleg mindenütt meg kell szer­keszteni az újítási szabályza­tot. Ezt minden vállalat a sa­játosságaihoz igazíthatja. Megszűntek a kötöttségek E szabályzat kidolgozására érdemes megfelelő energiát fordítani, hogy az újítómozga­lom ismét fellendüljön, a régi kerékvágásba kerüljön. Nagy mértékben megkönnyíti a munkát, hogy most nincsenek olyan megkötöttségek, mint a múltban. Ami azonban most sem kerülhető meg, az az újí­tás lényegének a fogalma. Eszerint csak műszaki, üzem­­szervezési javaslat fogadható el újításként. Változás viszont, hogy a korábbi gyakorlattól eltérően, egy újítás elbírálásá­nál nem a népgazdasági hasz­not, hanem a vállalati, üzemi, üzemegységi hasznot kell fi­gyelembe venni. A vállalatok most szabad kezet kaptak több fontos do­logban. Elsősorban abban, hogy az újítási díjat miből fe­dezik: bérből, vagy nyereség­ből. Továbbá: hány gazdasági év után kalkulálják a nyere­séget. Ugyancsak a vállalatok joga eldönteni, hogy milyen százalékos díjkulcsot alkal­maznak. Az újítási feladat­tervekben meghatározott pon­tokra külön jutalmat is lehet kitűzni. Előfordulhat, hogy va­lamelyik vállalat így fogal­maz: ha ezt megvalósítják,­ja­a brigádok figyelmét az újítá­sok fontosságára. A szocialista munkabrigádok múlt évi tevé­kenységének értékelése még csak most kezdődött meg. Az idei vállalások megtételénél még van idő pótolni ezt a több éves mulasztást. Elképzelhető olyan megoldás is, hogy a mű­szakiakból álló szocialista bri­gádok — az újítások kidolgo­zásában — patronálást vállal­nak egy-egy, fizikai dolgozók­ból álló másik szocialista bri­gád felett talomszabadságot, kiváló dol­gozó kitüntetést, külföldi be­utalót kapnak az újítók. Szá­mos lehetőség van tehát az újítói kedv felélesztésére — csak élni kell velük. Bátran és következetesen. Ha az arra illetékesek most egy alapos, átgondolt, minden részletre kiterjedő újítási sza­bályzatot alkotnak, ez elindí­tója lehet az újítómozgalom fellendülésének. Császár Zoltán A legfontosabb tennivalói megalkotni a vállalati újítási szabályzatot A rész-közgyűlések - egy sikeres évről Kedden este Bakon két he­lyen is rész-közgyűlést tartott a helyi ÁFÉSZ. Az általános iskolában és a tanács nagyter­mében a szövetkezet vezetői az 1970. évi gazdasági ered­ményekről adtak számot a Tagságnak. A 11 községre kiterjedő ke­reskedelmi hálózattal rendel­kező ÁFÉSZ 35,2 millió forin­tos kiskereskedelmi forgalmat bonyolított le 1970-ben. Ez 7 millióval több, mint a megelő­ző esztendő mérlege. Tíz szá­zalékkal nőtt egyetlen év alatt a vendéglátóipari egységek forgalma is, s összesen 6,3 mil­lió forintot ért el. A szövetke­zet Bakon működő — mind­össze három főt foglalkoztató — kis asztalosműhelye félmil­lió forint termelési értéket produkált, jelentős nyereség­­gel A tagság érdekeit szem előtt tartva, számos olyan szolgál­tatást vezetett be az ÁFÉSZ, amely megkönnyíti a lakosság dolgát. A Gabonafelvásárló és Feldolgozó Vállalattal együtt­működve megszervezték a ház­táji gazdaságok szemestakar­mány- és takarmánytáp-ellá­­tását. Az ÁFÉSZ házhoz szál­lítja e termékeket. A tagság kérésére fűtőolajat is árusítani kezdtek Bakon, s ezzel ismét nagy gondot vettek le az ola­j­­kályha-tulajdonosok­ válláról. Volt az idei elképzelésekről is mit mondani. Elkészül a ba­kiak nagyon várt új üzlethá­za, amely a régi mögött épül fel, s afféle kis ABC-áruház jelleggel működik majd. A Rózsa utcaiak kérésére az iskolával szemben kis pavi­lont állítanak fel, ahol a leg­szükségesebb háztartási és ve­gyi árukat beszerezheti a kör­nyék 80 háziasszonya. A rész-közgyűlések beszá­molóin elhangzottakat megelé­gedéssel fogadták az ÁFÉSZ tagjai. ZALAI HÍRLAP Társasházak a termelőszövetkezetek számára A társasház építési akciók sorát megyénkben új és érté­kes kezdeményezés bővíti. Az OTP megyei fiókja az érdek­lődő termelőszövetkezetekkel kapcsolatba lépve olyan építési akciók szervezését, finanszíro­zását határozta el, amely je­lentős változást hozhat a le­telepedő — különösen kezdő — mezőgazdasági szakemberek lakásgondjainak megoldásá­ban. Elsőként a megyében a lenti termelőszövetkezet 2X4 lakásos igénye teljesül: a tsz anyagi támogatásával, vala­mint géppark és munkaerő be­segítése révén — tehát kedve­zőbb önköltséggel — a jó idő beálltával megindul az épít­kezés. Az igényelt építési köl­csön folyósítása — hasonló jel­leggel, mint a pedagógus la­kásoknál — az átlagosnál na­gyobb kedvezménnyel, jobb kamatfeltételekkel történik. A lenti akció elindítása után jelenleg a zalaszentgróti ter­melőszövetkezettel folytat tár­gyalásokat az OTP, de hasonló igényeket jeleztek Galambok­ról és Nagykanizsáról is. Éjjel-nappal készenlétben az autómentő Az idei telet — legalább is eddig — nem tartják különö­sen mozgalmasnak a 16-os Vo­lán autómentői. Nem mintha sajnálnák, hogy így van, hisz’ így is december közepe óta — a havas, jeges útviszonyok miatt — Zalaegerszegre és környékére körülbelül 15 al­kalommal riasztották őket árokbacsúszáshoz, megsüllye­­déshez. A 16-os Volán autó­mentői nemcsak a saját baj­bajutott gépkocsijaikon segí­tenek, gyakran előfordul, hogy — ahogy ők nevezik — idegen mentésben is részt vesznek. Bődei János, a 16-os Volán járműfenntartási csoportveze­tője éppen tegnap volt kint egy mentésen, helyszínelésen.­­ Egy négy és fél tonnás esztergapadot szállított a gép­kocsink Lentibe. Mivel a havat az út szélére tolták, s nemigen lehet megállapítani, hogy hol ér véget az út széle, s hol van az árok, gépkocsink első kere­ke belecsúszott, s nem lehetett visszahozni. A dőlésnél az esztergapad megbillent, áttörte az oldalfalakat, s beesett az árokba. Állítólag szembe jött egy másik teherautó, s a mi gépkocsivezetőnknek nagyon le kellett húzódnia, hogy elférje­nek egymás mellett.­­ A mentést bizonyára ne­hezítik az útviszonyok és a hó.­­ — Igen, de nemcsak ezek. Tegnap ennél az esetnél elég komplikált volt a mentés, ugyanis az árok felett telefon­­vezeték húzódik. A darunak át kellett nyúlnia a vezeték felett, kiemelni az eszterga­­padot. Utána kihúzatták a te­herautót, majd ismét daruval visszatették a rakom­ányt. Egy tavalyi példát említ, amikor éppen a hó miatt csak­nem egy hónapba telt, amíg sikerült kimenteni a bajba­jutott teherautót. Az al­bániai hegyre szállított rakományt, s olyan szerencsétlenül csúszott meg, hogy a kocsi fele egy sza­kadék felett lógott. Először alá kellett biztosítani, majd szinte a szó szoros értelmében utat kellett építeni, hogy kihozhas­sák. Az autómentésnél nincs ün­nepnap, éjjel-nappal szolgála­tot tartanak. Karácsonykor például egy mentővel és két darus kocsival dolgozott Nagy­­kapornakon Fazekas András, Simon Ferenc és Jónás Aladár, hogy egy karambolozott autó­buszon segíthessenek. A zalaegerszegi autómentő egyik gépkocsivezetője Kovács Géza. Nyolcadik éve mentős, csaknem 20 éves dolgozója a vállalatnak. Ebben a pillanat­ban tért vissza a telepre, reg­gel hatkor indult mentésre, műszaki hibához hívták. — Az új év első mentése hol történt? — Január másodikán Zala­­szentgyörgy és Bagodvitenyéd között. Magántulajdonban lé­vő Moszkvicshoz hívtak. Ami­kor megkérdeztem a bajba­jutott nevét, azt válaszolta: dr.­­ Illovszky, Rudolf? — kérdez­tem, mert érdekel a sport. Nem, volt a válasz, én a báty­ja vagyok. Tisztáztuk, hogy azért mindketten Vasas szur­kolók vagyunk. Észrevette, hogy felsértettem a kezemet, vérzik, cserébe ő nyújtott ne­kem segítséget — bekötözött. Mentés közben ilyen dolgok is előfordulnak... Elmondja, hogy van, amikor egy hétig sincs hívás, van ami­kor viszont egymás után jön­nek. Hol táviratilag, hol tele­fonon, hol telexon. Éppen ezért nemcsak a garázs tart állandó ügyeletet a vállalatnál, hanem a távközlési személyzet is. A mentősnek nemcsak jó gépkocsivezetőnek kell lennie, hanem jó javító szakembernél­ is, hisz előfordul, hogy ott helyben el lehet végezni a műszaki hiba elhárítását, s ak­kor nem kell behúzatni az au­tót a telepre. — Előfordul, hogy kapom az értesítést, menjek, motorhiba van. Ilyenkor sok minden megfordul az ember fejében, amíg odaér. Spekulálunk, hogy mi lehet a hiba. Aztán bizony előfordul, hogy nincs is külö­nösebb baj, fiatal a kolléga, tapasztalatlan még, elsöteles gépkocsivezető... Az ember szívesen ad tanácsot a jövőre nézve, meg is köszönik. — Mentes szemmel mit ajánl a téli időszakra a gép­kocsivezetőknek ? —­ Bár mindenkinek már — hogy úgy mondjam — a kö­nyökén jön ki, de csak azt hangsúlyozhatom én is, legye­nek óvatosak. Mellőzni kell az erős fékezést, inkább bízzunk a motorfékben. Óvatosan bán­junk a gázzal is, s ne legyen nagyon sietős az út... S. M. Együttműködés a­­Nagy Piacon Manapság annyira divato­­sak a csoportos játékok, —a rádió, a televízió únos­­ontalan ilyesmire szólít fel bennünket —, hogy megkoc­káztatom a javaslatot: mielőtt ezt az írást végigolvasná Ked­ves Olvasónk, tartson kis szü­netet és nézzen körül a lakás­ban, mi mindenféle külföldi holmi jutott a birtokába az utóbbi egy-két esztendőben... Így. Nos, ha a lengyel vod­káról, német villanyborotvá­járól, a szovjet zsebrádiójá­ról és felesége külföldi kö­tött szettjéről sem feledke­zett meg, akkor beláthatja, hogy bizonyos értelemben komoly importőrré vált az utóbbi esztendőkben. Tehet­te, mert ugyanakkor — sze­rencsére — exportőrként is a 60-as évek elejéhez képest sokkal jobb eredményt ért el. Nézhetjük így is külgaz­daságunk fejlődését napjain­kig és terveit a negyedik öt­éves terv időszakára, így, hogy az egyes ember min­dennapi bevásárlásait és munkáját hozzuk kapcsolat­ba a külkereskedelmi mér­leggel és külgazdasági törek­véseinkkel, hiszen ez csak látszólag egy csoport, — a külkereskedelem dolga. A külkereskedelmi árufor­galom, a külkereskedelmi fi­zetési mérleg alakulása a harmadik ötéves tervben ar­ra utal, hogy a korábbi idő­szakoknál lényegesen jobb eredménnyel dolgoztunk. A rubel elszámolású export forgalom 50 százalékkal, a dollár elszámolása több mint 60 százalékkal (a tervezett 35—40 százalék volt) növe­kedett a harmadik ötéves terv esztendeiben, míg az importforgalom rubelben 45, dollár elszámolásban 60 szá­zalékkal emelkedett. Ezen belül a fogyasztási cikkek importja egyetlen esztendő alatt, 1970-ben, 40 százalék­kal nőtt, s elérte értékben a 20 milliárd forintot. A kül­kereskedelmi fizetési mérleg egyenlege pedig, a legutóbbi öt esztendőre számítva — lé­nyegesen jobb, mint eddig bármikor is volt. A külkereskedelmi for­­galmat a negyedik öt­éves tervben is a dinamikus növekedés kell, hogy jelle­mezze. A terv az export nö­vekedését rubel elszámolás­ban 50, dollár elszámolásban 38, míg az import emelését 55, illetve 32 százalékban ír­ja elő. A fogyasztási cikk import a szükségleteknek megfelelően alakul majd, ki­véve csupán a személygép­kocsi behozatalt. Az import további dinamikus növeke­désének elengedhetetlen elő­feltétele az export dinamikus fejlesztése. S itt már koránt­sem csak külföldi fogyasztá­si cikkek ellenértékéről van szó, hiszen pl. energiahordo­zó és nyersanyagszükségle­tünk döntő részét is behoza­talból kell fedeznünk. Ezért rendkívül fontos számunkra, hogy külkereskedelmi áru­forgalmunk döntő része vál­tozatlanul a szocialista or­szágokkal bonyolódjék le — biztosítva a KGST keretében létrejött tervegyeztetésekkel és hosszúlejáratú szerződé­sekkel, megállapodásokkal. E megállapodások — főképp legnagyobb k­ereskedelmi partnerünkkel, a Szovjet­unióval — biztosítják a gaz­daság további töretlen fejlő­déséhez szükséges alapvető nyersanyagokat és energiát. Ám nem ingyen, tehát az export növelése itt is alap­feltétel, ehhez pedig az ipar exportképességét, a gyárt­mányok versenyképességét fokozni kell, s jó színvona­lát általánossá tenni. A külgazdaság számára azonban az eddiginél határo­zottabban, lényegesen hang­súlyosabban fogalmaz meg egy feladatot a negyedik öt­éves terv: a tudományos és technikai haladás, a tudomá­nyos és gazdasági együttmű­ködés dinamikus bővítését a szocialista országokkal, s a világ más államaival. A párt X. kongresszusának álláspontja szerint: „A szocializmus teljes felépíté­sének célja magával hozza, sőt megköveteli, hogy gazda­ságpolitikánk a nemzetközi gazdasági együttműködés di­namikusabb fejlesztésére irá­nyuljon. Ha lépést akarunk tartani a világgal, közelíteni akarjuk a világ legjobb tel­jesítményeit, akkor mind többet kell kell igénybe ven­nünk más nemzetek tudomá­nyát, technikai vívmányait és szervezési módszereit.” Mi ebben a hétköznapi feladat? Csupán távirati stílusban néhány példát. Versenyké­pes, korszerű gyártmányok tervezése. A versenyképesség megköveteli, hogy a tudomá­nyos kutatás eredménye gyorsan váljék késztermék­ké, az új technikához rövid úton jusson az ipar és nem annak erkölcsi kopása után A beruházások kivitelezési ideje legyen rövid, s világo­san el kell dönteni azt is, hogy mit oldunk meg hazai erőből, mit nemzetközi együttműködéssel. Gyorsíta­ni kell a licencek és techno­lógiai eljárások átvételét, hatékonyabbá tenni a piaci együttműködést. Aztán: úgy kell szervezni a munkát, hogy egyetlen perc se men­jen kárba. Vagy: a nemzet­közi szállítási szerződéseket pontosan, s az előírt minő­ségben teljesítsük, s így to­vább. Ö­­sszességében olyan álta­­lános gazdasági környe­zetet kell szervezni amely­be a korszerű tudomány­ könnyen beépülhet, s ezt véghezvinni társadalmi feladat. A negyedik ötéves tervben a feladat teljesítéséhez a legteljesebb összhangnak, kooperációnak kell megvaló­sulnia a politikustól egy-egy vállalat vezetőjéig és a sze­relőszalagig. A tudósok, az elméleti közgazdászok vitái sok mindent elrendezhetnek a szocialista országok gazda­sági integrációjáért, s a nem­zetközi együttműködés iz­mosodásáért általában is, de végülis mindez a gyárakban formálódhat csak olyanná, amilyenné lesz. 3 Folyamatosan érkezik trzsabányáról a hengerkavics a zalaegerszegi vasútállomásra, me­lyet a 16-os VOLÁN Vállalat brigádjai szállítanak a zalai útépítésekhez. Déss Ferenc felvételei

Next