Zalai Hírlap, 1972. március (28. évfolyam, 51-77. szám)

1972-03-15 / 63. szám

1972. március 15. ­­együk komolyan! Elég gyakori jelenség, hogy a napi postában böngészve,, „nem sürgős" jelszóval félre­tolunk bizonyos hivatalos fel­szólításokat, tudva, hogy azokat úgyis megismétlik, nem is egyszer, akár három­szor, négyszer, is. Sajnos, az ilyen félretolt, „nem sürgős" nyomtatvá­nyok közé tartozik a TBC- gondozók kötelező tüdőszűrő vizsgálat­ra való felszólítása is. Joggal gondolná az em­ber, hogy mindaz, ami egész­ségünkkel kapcsolatos, csakis fontos lehet a számunkra, s a tüdőszűrés jelentőségéről ma, 1972-ben különösebben nem is szükséges beszélni, így tüdőszűrésre agitálni is idejét múlt dolog már. Mindenki tudja, mi célból, minek az érdekében végzik a TBC-gon­­dozók ezt­ a mindenkire ki­terjedő, rendszeres vizsgála­tot, s an­nyis ismeretlen, hogy számos­ új megbetege­désre éppen ezek a szűrések derítettek fényt. Mégis, ha ennyire tudjuk mindezt, miért lökjük félre az idézéseket? Miért nem vesszük komolyan azokat Megnyugtatásul közöljük, hogy ha mi nem is, az illeté­kesek azért helyettünk is tö­rődnél­ az egészségünkkel. A közelmúltban a nagykani­zsai városi tanács szabálysér­tési hatósága nyolc személyt bírságolt meg a kötelező tü­dőszűrő vizsgá­lat elmulasztá­sáért. A ,,feledékeny" embe­rek egyenként 2011—400 forint" bírságot fizettek. S ha szerintük nem is, , sze­rintünk annyit igazán rtiegér, hogy bizonyságot szereztek egészségük felöl__ ■— hi — SZÍNHÁZI LEVÉL írójában nem lesz háború JEAN GIRAUDOUX hókat­, vitatott műveit a felsza­lladu­lás után mindössze­­ néhány m­i szór láthatta színpadon a ma­gyar közönség. A Chaillot bo­londja Budapesten a József­ Attila Színházban és nemrég Szegeden, a Bellac-i Apolló az I Irodalmi Színpadon, a Judit, a Pécsi Nemzeti Színházban­­ kelt életre. A szerző Trójában nem lesz háború című művét .­­1­4­­-ban a budapesti Művész­­ Színház mutatta be, most pe­dig a kaposvári Csikyi Gergely Színház vette elő, tisztítottal meg a portól. A Művész színházi bemuta­tót annak idején élénk vita követte, a kritikusok hangsú­lyozták, hogy Giraudoux fata­lista, aki a háború végzetsze­rűségét, elkerülhetetlenségét hirdeti. S valóban ez a mon­dandó csendül ki a darab vé­gén. Pontosabban így: a­ hu­szonnegyedik­ órában már­ nem lehet megállítani az esemé­nyeket, s ha erről a pontról elemezzük mindazt, ami meg­előzően történt, csupán arra kínálkozik lehetőség, hogy megkeressük a történés-soro­zatban azokat a pontokat, amelyek alkalmasak lettek volna a másként cselekvésre. A mű nem Trójáról szól. A szerző a világháborút megelő­ző eseményeket helyezi közel háromezer évvel korábbi­­idő­pontra, s tulajdonképpen a trójaiak és a görögök ellenté­tében a huszadik század első­ felének Európáját mozgatja. A KÉRDÉS a mű gondolati tartalmát illetően az lehet: aktuális probléma-e itt­ mind­az, ami körül Giraudoux mű­ve mozog? A felelet igen. Hi­szen a béke és háború kérdése napjaink legfontosabb ügye. (Fontosabb mint abban az időben, amelyre a darab­­utal, hiszen eg­y mai háború min­den eddiginél, borzalmasabb pusztulást zúdítana a világra, s ha valamikor, akkor napja­inkban különös jelentősége van a békeszerető erőknek, az embereknek a tisz­la kilátásra.) De! Alkalmas-e a mű az ilyen­fajta, hagyomány­­s,s értés,mi­ben vett színházi bemutatásra,­­ s megfelel-e­ a kaposvári s ház 'felkészültsége, ereje ah­­­­hoz, hogy visszaadja a szín­házzal szemben­ támasztott igény alapján a művel? A kérdés ilyenfajta felvetésére, igen már nem lehet olyan fiatalozos, mint az előbb. . . Trójában nem lesz háború ugyanis inkább alkalmas egy oratórikus, irodalmi színpadi jellegű bemutatásra, mint a hagyományos értelemben­ vett színházi előadásra. Események­ben szegény, csupán a szó ere­jével hat, ha a szó olyan in­tenzitással cseng, hogy belül­ről feszíti ez az erő. S a ka­posvári társulat hétf­ő es­ti za­laegerszegi előadásából ez az erő hiányzott. Helyenként ülé­sén, élettelenül ásított a szín­pad a félháznyi közönségre, még akkor is, ha a vizuális ér­zékelés szerint tulajdonképpen telített volt szereplőkkel a diszketekkel behatárolt tér. Kár lenne azon vitatkozni, hogy a szerző-e az oka (ha igen,­ akkor meggondolást ér­demelt volna hozzányúlni a darabhoz), az­ viszont mérlege­lést érdemelt volna, hogy a Csiky Gergely Színház rendel­kezik-e olyan felkészültséggel, mely jelfeg,felel a mű támasztot­ta követelményeknek, s vajon ez a tomna-e a legalkalmasabb a bemutatásra, amilyen kön­tösben most láttuk a darabot? Kérdőjelek sokasága, s mindez önmagában hordozza­ a kétsé­geket, „­ azt a hiányérzetet, amely, a nézőben keletkezett az előadás után. Nehéz lenne értékelni a sze­replők teljesítményét is, hi­szen a szónak szorosan vett értelmében szereplésre, alakí­tásra nem (vagy alig) kínál le­hetőséget a darab, a játékról lemondva pedig olyan szug­­gesszív erőre lett volna szük­sége a színészeknek, amely más tulajdonságban rejlik. Szabó Sándor (Hektór) és Molnár Piroska (Andromaché) kettőse közelítette meg legjob­ban az elfogadhatóság szint­jét, halvány drámai feszültsé­get pedig csak­­ Hektor és Odüsszeusz (Kun Vilmos) pár­beszéde keltett. MINDEZEK MELLETT né­hány szereplő még bosszantó szövegmondási hibákat i­s el­követett. Mindebből arra kö­­vetkeztenhet a néző, hogy Ko­mor István­t, Kertész Mihály András r T.derük korán, lé­­éretten engedték útjára az elő­­.:f 1 -est. őrhelynél jobbal j­­tol: már a zalaegerszegi közönség , gyengébbre reméljük nem kerül sor. Bunt Géza SALAI HÍRLAP fi tantárgy: üzemi demokrácia Sz­- titkárok értekezlete Balatonlellén Balaton, gyönyörű napsütés. Vagy ötvenen mégis a társal­góban ülnek. Negyedik napja tart a HVDSZ megyei bizott­ságához tartozó­­vállalatok szakszervezeti titkárainak, műhelybizottsági titkárainak tanfolyama Balatonlellén. Meg-­­­feszítetten figyelnek a titká­rok, hiszen érdekes téma sze­­repel terítéken:" a szakszerve­zet jogai és az üzemi demok­rácia. . " A kérdezők mind gyakorló szakszervezetisek, akik már évek óta, ezen a poszton tény­kednek. Azt­­lehet mondani, hogy az előadó előzetesen megvitatott kérdések kereszt­tüzébe került. . — Bonyolult téma az üzemi demokrácia — kezdi a beszél­getést dr. Szabó József, a HVDSZ központ szervezési osztályának vezetője, az elő­adó. — Az eredményekből kell kiindulni, abból, hogy a válla­lati, üzem­i demokrácia fejlő­dése során formájában is bő­vült, erősödött. Rendszereseb­bek a műszaki és­ termelési ér­­ekezletek, tanácskozások, ahol lesz aprólékosan elhangzo­­■ nak a gazdasági egység élettü ■ríritö kérdések, eredmények,­­ megoldásra váró nehézségek. A továbbiakban feltétlenül , pozitív jelenségként értékel­ték, hogy a szocialista brigá­dok vezetőit, a törzsgárda ta­tokat, a kiváló újítókat gyak­­r­abban megkérdezik a külön­­böző döntéseknél."A gazdasági egységek vezetőinek nagy­öbbsége választ,ad a felveté­­­kre. — Mi jellemzi az üzemi de­­mokráciát? Döntően az egész vállalati légkör. Az, hogy szo­cialista körülmények között, a dolgozók tevékén­y részvételé­vel intéződjenek a dolgok. Érezzék, hogy szükség van rá­juk, igényeljék és vegyék fi­gyelembe elképzeléseiket, ja­vaslataikat. — F­ügg­ e­k a gazdasági veze­téstől a szakszervezet tevé­kenysége? — kérdezi az egyik titkár. — Sajnos, van ahol igen. Nem alkalmas vezetőnek, aki ezzel visszaél. De meg kell nézni, helyes-e a módszer, amellyel szakszervezeti veze­tőink közelednek a gazdasági vezetőkhöz. Mert nem szabad elfelejteni, hogy a munka tár­sadalmasítása nem mehet a termelés rovására. Jön a következő kérdés: — „Szükséges-e együttműködési megállapodás a szakszervezet és a gazdasági egység veze­tői között?” Mert sokhelyütt van. Mi a helyzet te.-­zel. — Ott nincs szükség együtt­működési szerződés kötésre, ahol az üzemi, demokrácia ér­vényesítése nem gond, azaz a kapcsolatok jók. Ezt egyéb­ként jogszabály nem írja elő. De lenni kell ott, ahol a mun­kahelyi légkör nem jó. Ezért ezeken a helyeken tanácsos lefektetni írásban is, hogy a gazdasági vezetőnek mikor, milyen ügyben kell tanácskoz­ni a szakszervezet vezetőivel. A jelen időszak kulcskérdé­se, hogy a vállalati középve­zetők is értsék az üzemi de­mokrácia rendkívüli fontossá­gát. A legtöbb esetben éppen rajtuk bukik meg a jó kezde­ményezés. Érezzék át annak a felelősségét, hogy enélkül nem lehet megoldani a válla­lati feladatokat. — Van-e egyéni érdekvéde­lem? — hangzik a következő kérdés. — Ez sarkalatos pontja az üzemi demokráciának. Igenis van egyéni érdekvédelem. Csak­­népi szűkebb értelem -ven. Azaz nem merül ki a bérkérdésnél. A titkárok egyhetes tovább­képzésen, a hátralevő időszak­ban még megtárgyalták a szakszervezetek termelést se­gítő tevékenységét, a szocia­lista brisádmozgalom helyze­tét, agitációs és propaganda tevékenységét.. Az egyhetes to­vábbképző máris nagy sikert aratott, amit bizonyára majd az eaves üz­me'-­ben folyó mozgalmi mitika hatékonysá­gának növekedésén lehet­ majd lemérni. Takáts Sándor Eled a Balaton „foglalko*«*»»'’ NKrplombrr óla: zugkimérő Az arc valahonnan ismerős — és amikor válaszolgatni kezd a kérdésekre, hamaro­san rájövök, sokunk ismerőse a Zalaegerszegen. Csakhogy Gerencsér Ferenc most nem az üzlet pultja mögött áll, ha­nem a városi tanács szabály­sértési tárgyalásán kell felel­nie az utóbbi időben folytatott tevékenységéért. — Hol dolgozik? — kérői a személyi adatok feljegyzése után az előadó, dr.­­Székely János. — Szeptember óta nem dol­gozom. — Miért nincs munkaviszo­nya ? — Ezt különösképpen ne­m­ szükséges mondani — véleke­dik Gerencsér Ferenc, aztán így szól: — Az élelmiszer kis­kert 17 év után a boltvezető­­helyettes kanizsnő­ miatt hagytam ott. Utána a vasgyár­ban dolgoztam, azt meg az ad­­minisztrátornő miatt. Egyéb­ként is nem vagyok hajlandó elmen­ni segédmunkásnak. — És eddig miből élt? — A­ megtakarított pénzem­ből. Meg van egy kis sző­lőnk . . . Minden bizonnyal február 27-én is, az ott termett borból került az asztalra — és ki­­adja még hova? — Geren­cséréknél. Ezen a vasárnap délelőttön hatan—h­eten le­hettek nála, ekkor érték­tel­­en zugkimérésen. — Igen, akkor valóban volt nálam egy-két haverom — mondja a férfi — éppen úgy, mint máskor. Ed ■’•anyám öz­vegye aszony, őzé a szőlő ha­szonélvezeti joga, őt kell eb­ben az ügyben megkérdezni. — Ez nem jelenti azt, hogy ön kívülálló, hiszen gazdál­kodik. • — Igen. Több mint négyezer forint adót fizettünk a­­bor után, és természetesen el is kell adni. — Nem nézett, utána, hogy ez a tevékenysége nem tör­vényellenes-e? — A mi utcánkban legalább négy helyen csinálnak ilyent, a városban meg biztos még kétszáznál többen is. A tanúk:­ Kucserka László, Vincze László és Sípos Péter február 27-én ott tartózkod­tak Gerencséréknél. — A haverom — meséli Kucserka László —, 1952 óta ismerjük egymást. Szinte min­dennap elmegyek hozzá. Fát fűrészelünk... Ilyenkor meg­szokott kínálni borral, néha ebéddel is. — Milyen áron árusítja a borát Gerencsér Ferenc? * — Hát körülbelül bolti áron, literjét 20 forintért. De eddig mindig ingyen kaptam tőle. " A másik két­ tanú is ugyan­ezt mondja, de sietve hozzá­teszik , ők sem látták, hogy pénzért árusított, de ez m­á­r nem változtat a korábban be­vallott tényeken. Hamarosan megszületik a határozat: Gerencsér Fereen­c­nek gazdálkodási kötelezettség megszegése miatt kétezer fo­rintot kell illetékbélyegben le­rónia. A férfi a fellebbezésre vonatkozóan­ gondolkodási időt kér , és így­­búcsúzik: — Viszontlátásra! Reméljük erre nem imiül sor, mert öt évvel ezelőtti pl­­int al közelése már okozott ne­ki, a fentihez hasonló gondot és az elbírálás a harmadik al­kalommal csak súlyosabb le­het i­s. I. 5 P­P felhívása '★ ★ ★ A Petőfi Emlékbizottság­ etőfi Sándor emléke előtt tiszteleg a magyar nép, a halhatatlan költő születésének százötvenedik év­fordulóján. Petőfi Sándor emléke előtt tisztelegnek szerte a világon, azok a magyarok is, akik a haza határain kívül élnek,­ de őrzik a magyar néphez tartozás érzéseit, és őrzik nemzeti értékeinket. Petőfi Sándor emléke előtt tisztelegnek a világ népei, a már felszabadultak és szabad hazát építők, s azok közül is egyre többen, amelyek szabadságukért küzdve erőt me­ríthetnek a szabadságharcos költő művéből. A Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa, a forradalmi munkás-paraszt kormány és a Hazafias Népfront által lét­rehozott Petőfi Emlékbizottság ünnepre hívja a haza és a világ, a „népek hazája" népeit, polgárait, a szabadság és a költészet tisztelőit. ’ Ünnepelni hívjuk mindazokat, akik adósai a költőnek, mindazokat, akiknek sorsába beleszólt valamikor Petőfi műve, Petőfi áldozata. Ünnepelni hívjuk a fiatalságot. ..Petőfi nemzedékét”, ünnepelni hívjuk mindazokat, akik­­felelősnek érezvén magukat a haza, a nép, a népek sorsá­ért, felelősséget vállalnak az emberi gondolat, a művészet, az irodalom sorsáért.­etőfi Sándort ünnepeljük, aki a magyar nép törté­nelmi mélységekből fakadó törekvéseit és legmaga­sabb érdekeit kifejezve emelt halhatatlan költőt szól az elnyomás, a feudalizmus­­ellen. Azt a költőt ünnepel­jük, aki költői értelemben ihar akkor felszabadította a magyar népet, az elnyomott jobbágyot, a megalázott értel­­miségiket, a kisemberek­ tömegeit, amikor hazá­­ikban még hűbériség uralkodott, amikor botozták a parasztot, és a nemesi kutyabőrnek nagyobb volt a becsülete, mint a szél­lem emberének. Petőfi Sándort ünnepeljük,­­aki népe társadalmi szabad­ságáért küzdve, az elsők közé emelkedett a magyar nem­zeti függetlenségért harcolók sorában. A plebejus demok­ratát ünnepeljük, a népi forradalmait, aki nem kérte, de messzehangzó költői szóval követelte a kizsákmányolás­­ megszüntetését, aki már akkor hitet tett Magyarország­­ önállósága és függetlensége mellett, amikor még a haladó szellemű középnemesi politika képviselői sem tették meg az elhatározó lépést ebben az irányban. , Petőfi Sándort ünnepeljük, aki az egész emberiség sza­badságában jelölte meg az emberhez és a költészethez méltó küzdelem végső célját. A magyar plebejus a világ népeit ölelte át szabadságszeretetével, Heine, Victor Hugo, Dickens, az orosz forradalmi demokraták kortársaként, a korai szocialista és kommunista eszmék európai és ame­­rikai széthullámzásának időszakában, a nemzeti lét­ öntu­datára ébredő kelet-európai népek feleszrhélésének, Marx és Engels első küzdelmeinek éveiben. Következetesség a társadalom dolgainak elrendezésében, következetesség az igazi nemzeti érdekek kimondásában és következetesség a forradalmi demokratizmus programjának nemzetközivé, világméretűvé tételében; e közös gyökerű törekvések egy­ségét példázza elmúlhatatlanul Petőfi élete és műve. Petőfi­ Sándort ünnepeljük, aki a népet, a nemzetet, az egész­ emberiséget ölelte át verseivel, bizonyságot téve a költészet hatalmáról. A költők — hirdette Petőfi — „vilá­got — alkotnak az ember elé", a költészet ezért „olyan épület. — mely nyitva van boldog-boldogtalannak. — mindenkinek, ki imádkozni vágy. — szóval: szentegyház, ahova belépni, — bocskor­ban sőt mezítláb is szabad”. Ezért a költői parancs: „előre hát mind, aki költő, — a néppel tűzön-vízen át!" Az eként értelmezett költészet magaslatáról látta és ítélte el Petőfi az ország nemes ural­, patópáljáit és óhitű táblabíráit, akik saját kivált­ságaikat féltették a szellem napvilágától, az irodalomtól is. Petőfit ünnepeljük, aki a nép világát emelte a költé­szetbe, s a népi jellem mértéke szerint kívánt ú­i termé­szetet adni a nemzet jobbik felének, mindenkinek, aki részt vállalt a haza felemelésének nagy munkájában. Petőfi mandátum nélkül is a magyar falu népének küldötte volt a közéletben, s a városi forradalmas rétegek szószólója a parasztság előtt. Otthona volt a falu és a város, mert tudta, hogy nem a falu és a város állanak egymással szem­ben a magyar társadalom történelmi útján, hanem a falusi szegények az elnyomóikkal, s a városi szegények a ki­zsák­mányolóikkal. A nép­ Petőfi számára a falu és a város szegényeit jelentette, s a feléjük közeledő, velük szövet­ségre lépő kisembereket, értelmiségiket, honoráciorokat,. Petőfinek nem voltak illúziói afelől, mintha a népfiak, a jánosvitézek és a maradi­ nemes patópál­ok együtt me­netelhetnének a népi­es nemzeti felszabadulás útján. Petőfi jól tudta, hogy a jánosvitézek és szilveszterek csak a patópálokkal szembefordulva teljesíthetik történelmi kül­detésüket. ' ★ ★ ★ • * Ü­­­nnepeljük Petőfit I­'vlufihez méltón! Ne csak a nevét, s­o hanem a szellemét idézzük meg ezen az évfordulón. Azzal a nem hivalkodó ám jogos öntudattal, hogy nem­csak emléknapokon idézzük. Annyi görögtüzes ünneplés, annyi, úri Petőfi-hamisítás után, a költő igazáért küzdő valamennyi gondolkodó értékes hagyományát folytatva, most a nép ügyét történelmi győzelemre vivő népi rend­szer ünnepli a halhatatlan költőt. Ünnepeljük Petőfit a magyar irodalom nagy hagyomá­­­nyálhoz méltón! Tudatosítsuk a felnövő új nemzedékben, hogy Petőfi műve nem véletlen csoda, hanem sok évszá­zados népi küzdelem, s egy nagyszerű irodalmi fejlődés megkoronázása. Ünnepeljük Petőfit a szocializmust építő magyar nép történelmet­ fordító negyedszázados küzdelmeihez méltón! Azok ünnepük most a minden elnyomás ellen szót emelő, a szabadságért életét áldozó költőt, akik megteremtették a független, szabad Magyarországot, akik megszüntettek minden es­élyelnyomást, elvették a földet a földbirtoko­soktól, a gyárakat a gyárosoktól, a bankokat a bankárok­tól, s mindezt a nép tulajdonává tették. Azok ünnepük most Petőfit, ak­ik megküzdöttek az úri osztályok ellen­állásával, a reakció különféle osztagaival, akik megnyitot­ták a felemelkedés útját a tú­lgozú emberek előtt az dél minden területén. Azok ünnepük most Petőfit — munká­sok, parasztok, értelmiségiek milliói —, akik történelmi lépéseket, tettek és tesznek a kultúra, a művészet, az iro­dalom meghódításáért, a kultúra és a nép közé vágott szakadék megszüntetéséért. Azok ünívelik most Petőfit, akik jelenüket vállalva, jövőjükben bízva a szocialista népek testvéri szövetségében fáradoznak a Petőfi meg­álmodta világ­szabadság megvalósításáért. A magyar nép emlékezik halhatatlan költőjére.­­Budapest, 11­72. március 18.­­ (MTI) -■ 1

Next