Zalai Hírlap, 1973. október (29. évfolyam, 230-255. szám)

1973-10-16 / 242. szám

973. október 16. Gonda—Köllő közös műsor Nagykanizsán Szombaton este a nagykani­zsai úttörőház színpadán Gon­da János és együttese, Berky Tamás énekes és Köllő Mik­lós vállalkoztak arra, hogy kellemes perceket szerezzenek a kanizsai jazz-klub új év­adjának első hangversenyén a jazz és pantomim kedvelői­nek. A képen: Köllő Miklós előadás közben. (Buzek Dénes felvétele) Hány családban más a férj? FELMÉRÉS A CSALÁDI MUNKAM­EGOSZTÁSRÓL A Hazafias Népfront Zala megyei bizottsága felmérést végzett a nyár elején. Kérdő­ívek segítségével 1130 család­ban vizsgálták meg szerte a megyében, hogy a nők nagy­arányú bekapcsolódása a tár­sadalmi munkamegosztásba hogyan hat a családokra. Vagyis miként változik meg a hagyományos munkamegosz­tás, ahol a nőre hárult a csa­ládi munkák egésze Hogy mi jellemző a felmé­résben részt vett családokra? Elsősorban az, hogy a nők 14,52 százaléka dolgozik, bér­ből és fizetésből él, s csak 15,48 százalék háztartásbeli. A többségnek 53,63 százalék­nak a fizetése 1000 és 2000 fo­rint között mozog, 2000 és 10,000 forint között csak 13,63 százalék keres, ennél többet 4,96 százalék, viszont van­ 1000 forintnál kisebb fizetésű is, 12,3 százalék. A nők és férfiak iskolai végzettsége között csak egy-két százalék az eltérés, nem jelentős. Viszont a vezető beosztásban annál nagyobb a különbség, a nőknek csak 3,89 százaléka tölt be ilyen posz­tot, amíg a férfiak 15,58 szá­zaléka. És mekkorák a­ családok? Jellemző, hogy a 20—30 éves korosztályban úgyszólván nin­­csenek nagyszülők, tehát arra törekednek a fiatalok, hogy külön éljenek A gyerekek szá­ma a többségnél, 523 család­nés kettő, egy gyermek 391-nél van, három pessig­ 107-nél. En­nél több gyermek csak egy-két családnál fordul elő. Vagyis jól mutatja a felmérés a csa­ládok körében a „legfeljebb két gyerek” szemléletet, a né­pesedési gondokat. Miként alakult a munka­­megosztás a családon í­elül? A belső háztartási tennivalókat, a reggeli készítést, a mosást, a takarítást, a bevásárlást a csa­ládok 51,4 százalékában fel­toltva végzi a férj és a fele­ség, viszont 23,8 százalékánál­­ még mindig csak az asszo­nyokra hárul mindez. Akad azonban olyan család is 3,83­­ százalékban, ahol ez a férfi­­ dolga, a konyhakerti és ház­­i táji tennivalók végzésében vi­­­­szont nagyobb a férfiak rész­­t­vétele, s ugyanez mondható el : a nehéz fizikai munka, a fa­­j­vágás, a vízhordás végzésénél is. Itt is előfordul azonban­­ még mindig, hogy az is az asz­­s­­zony feladata. Figyelemre méltó, hogy a gyerekek nem kapcsolódnak be kellően a családi munkákba. Leginkább, 113,1 százalékban a bevásárlás­ban és 8,85 százalékban a ta­karításban segítenek. Ez a­zt mutatja, hogy a szülők kímé­lik őket. A fejlődő technika, a szol­gáltatások jelentősen meg­könnyítik a házi tennivalókat, kímélhetik a családot. Ennek arányát is vizsgálta a nőbizott­ság A családok 84,67 százalé­ka rendelkezik mosógéppel, 68 58 százalékának van por­szívója, 69,65 százalékának hű­tőgépe. . Vagyis a gépesítés mlég jónak mondható. A szol­gáltatásokra azonban már nem áll ez. Jó lenne bővíteni pél­dául a Patyolat szolgáltatásait, ugyanis a jelzések szerint több nagyobb községben, így Bár­ok­­szentgyörgyön, Pölöskén, Be­­csehelyen, Lentiben, Lovászi­ban igény lenne rá. Olyan szol­gáltatásokat is javasolnak a megye két városában, amilye­nek eddig nem voltak: takarí­tó szolgálat, ágynemű kölcsön­zés, pótmama szolgálat a me­gyeszékhelyen. Lelassult a megyében az úgynevezett hagyományos szol­gáltatások fejlődési üteme. A szövetkezetek nem tartják gazdaságosnak a lakosságnak nyújtott javítás-szolgáltatást.­­Pedig erre nagy szükség van, különösen a városoktól távo­labb eső településeken. Egy­részt az üzletek hiánya, más­részt azok kedvezőtlen nyitva­­­tartása miatt kénytelenek az­­ asszonyok utazgatni. Sok he­lyen mag­sem megoldott a fod­rászat ellátás, nagy az igény a ruházati javításra, a par­­kettcsiszolásra, a lakásfestés­re, a bútorjavításra. Megnőtt az érdeklődés az üzemi étkeztetés iránt. Zala­­bérről, Terjéről érkeztek jel­zések, hogy szívesen vennék, ha lenne üzemi konyha. Hesz­­neken, Zalaszentgróton, Kehi­dán, Zalacsányben cukrászda, vendéglő létesítésének örülné­nek. Több községben a víz és a gáz közművesítését tartják nagyon fontosnak, köztük Pstrikeresztúron is. Sok családban gond a gyer­mekek elhelyezése. Kevés a bölcsőde, óvoda, nemcsak a városokban hanem a közsé­gekben is. Sok faluban vetet­ték fel az iszonyok a felmé­réskor, hogy bölcsődére, óvo­dára lenne szükség, vagy leg­alább oldanák meg a gyerm­ek­­­kek nyári napköziben való el-­­­helyezését. Az adatok, a vélemények azt­­ is mutatják, hogy a községek-­­ ben van még munkaerőtarta- l lék, a nők szívesen dolgozná-­­ nak. Gutorföldén, Pókaszepet­­ken, Nován, Nagylengyelben,­­ Pölöskén javasolják üzem lé­tesítését. B. E. Kiállítás — hiányérzettel Az ifjúsági házbeli fotó­­kiállításon az országos jellegű nyári tábor pályázói lépnek al­kotásaikkal a közönség elé. A bemutatkozás ügyes kezű, látó­szemű fiatalokról tanúskodik. A pályázók közül jól siker­­ült Bardy Zsuzsa elsődíjas Szémeth dános műtermében kinyílt a kemence című képe, melyen valóban tükröződik Munkácsy-díjas keramikusun­k alkotásainak jellegzetessége. Buray Cím nélkül fotója azonban csupán kompozíció a kompozícióért. Gergely Ferenc Egerszegi változások I—II. cí­mű képei túldramatizáltak. Modern pókháló fotójával pe­dig kissé elkoptatottan dol­gozta fel egyik kincsünk, az olaj adta témalehetőséget. A portrék közül Kajtár Ti­bor­­s Nagy István képei em­líthetők.­­ A kompozíciós alkotások kö­zül kettő sikerült igazán jól: Csutkas Csaba: Malom és Horváth László: Fekete aktiak című képe. A kiállítás — értékei elle­nére is — hiányérzetet hagy a látogatóban. A képeken ugyan­­is nem tükröződnek eléggé megyénk jellegzetességei. Leg­közelebb ennek felfedezésére nagyobb lehetőséget kell bizto­­sítani a tá­borozóknak. ZALAI HÍRLAP ESTE A mmn­ASSZALÍ,ÉS MIVEL TÖLTIK szabad óráikat ? Egyáltalán hogyan, milyen körülményeik között él­nek a dolgozók a munkásszál­lón? Ezekre a kérdésekre ke­restünk választ a Zala megyei Tanácsi Építőipari Vállalat páterdombi munkásszállóján. — 1967 júniusától áll ren­delkezésre a vállalat férfi dol­gozóinak a szálló. Az épület­ben hét hétágyas­­ szoba van. Általában 350 fő lakik itt Szak- és segédmunkások, nő­sök és nőtlenek, sok a fiatal, de azért minden korosztály képviselteti magát. Mindnyájuk közös jellemzője, hogy lakhe­lyük távol van Zalaegerszeg­től — mondja Farkas Zoltán gondnok, aki egy­ben a vállalat szociális előadója. Felesége, aki esténként szin­tén a munkásszálló ügyeivel foglalk­ozik, így folytatja az ismertetést: — Nálunk mindennap van melegvíz, mindenkinek rendel­kezésére áll a konyha. Klub­szobánk sajnos nincs, de min­den szobában van rádió, a fo­lyosón pedig televízió. A szo­bákban általában a hasonló korúakat helyezzük el, így el­kerüljük az esetleges meg neev­értésből fakadó ny­lvmukat Csótö­r Géza bácsinak mind­össze öt hónapja van hátra a nyugdíjig. Másfél éve lakója a munkásszállónak. — Szentgyörgyvölgyről jöt­tem, ott a kerámiában dolgoz­tam. A családom most is ott él, a nyugdíj után magam is oda megyek vissza. — Hogy érzi magát a sztan­­kásszábón ? — MINT A SZANATD­­EXUMBAN. Ilyen helyet nem is vártam. A szállótársakkal jól megértem magam. Volt ott­yan, akit meg is sirattam, mikor el­terelt a vállalattól, így ősszel negyed hatig dolgo­zom, azután „haza” jövök, rá­diót hallgatok, néha a tévét is megnézem, beszélgetek a la­kótársakkal. Trellák György szintén az idősebb kis­ osztály t­­gja. Ép­pen a vacsorát főzte, amikor benyitottunk hozzá. — Zalacsányi vagyok. A vál­lalatnál segédmunkásként dol­gozom. Még öt hónapom van, azután itt a nyu­gdíj és me­gyek haza. Nagyon meg va­gyok elégedve, a szálloda na­gyon jó. A gondnok így vélekedik Gyuri bácsiról: — Griszfi bácsi a szálló lon­t­tagja, már 1967 nyarától itt la- ] kik nálunk. El kell mondani róla, hogy minden fiatallal elő­zékeny (?), példát mutat a­­ többieknek. Azt is meg kell­­ említeni, hogy a parkosítást a­­ szálló körül mi ketten csinál­ ,­tuk. Sortat tett azért, hogy az épület környéke szebb és tisz- t tább legyen. A többiek — meg kell, hogy mondjam — nem­ ; igen foglalkoznak a környe-­­­zetükkel. Böröcz József barátjával a győri rádió tánc­ erfő adását hallgatja, aztán leülnek mű­szaki rajzot készíteni. — Jóskfi tegnap érkezett vissza hozzánk a kórházból. Májgyulladás-gyanús volt. Már három éve lakik nálunk, egyéb­ként pacsai. Az idén végzett a szakmunkásképzőben, szakmá­ja víz—gáz szerelő — mondja Farkas Zoltánná. — A SZAKMUNKÁSKÉP­ZŐBEN négyes iindű voltam. „A szak­ma ifjú mestere" ver­senyen harmadik lettem a me­gyében. Most az építőipari szakközépiskola épületgépésze­ti szakára, járok, esti tagozat­ra. Nemsokára meglesz a ne­gyedévi beszámoló, ide kelle­nek a rajzok. — Hogyan telnek a szabad órák? — A baráti társaságom otthon, Fácsán van. Ha hazamegyek, ott fárunk el szórakozni. Itt.. inkább tanulok, vagy valamit olvasgatok. Böröcz Jóska barátja, Kiss László is az idén tette le a szakmunkásvizsgát. Ő április elején érkezett a munkásszálló­ra. Szolid, csendes fiatalem­ber. — Én kőműves vagyok, né­gyessel végeztem. Szeptem­­ber­ elejétől én is beiratkoztam az építőipari szakközépiskolába az esti tagozatra, esténként ta­nulok. 14 fizikával van a leg­több problémám, a rengeteg képletet nehéz megjegyezni. Néha eljárok moziba és szín-’ házba. Legutóbb A merénylő köztünk van című darabot lát­tam. Mindig megnézem a TV- híradót, a politikusi eseménye­ket is figyelemmel kísérem. DRABIK ISTVÁN géplaka­tos érkezett a legmesszebbről, Szabolcs-Szatmárból. Egyben ő az egyik legújabb lakó. —­ Mátészalkáról jöttem, a feleségem idevaló. Elválonc, de most is­mét összejöttünk. Es­ténként hozzá járok le a vá­rosba. A kedvenc időtöltésem a rádiózás. Jól megvagyok itt. — Úgy érzem, sikerült meg­teremteni a munkásszállóban a normális körülményeket — mondja a gondnok. — Én is­mertem a Baki és a Berzsenyi úti munkásszállókat. Ez a mos­tani szálló azoknál lényegesen emberibb környezetet biztosít. Pénzes Jenő ­ A Művelődésügyi Minisztérium válasza az új ol­latágügyi intézkedésekkel kapcsolatos kérdésekre Az idei tanévben számos új, központi intézkedés látott napvilágot, melyek végrehaj­­j­tása szülők­et, pedagógusokat,­ diákokat egyaránt közvetle­nül érint. A Művelődésü­­gyi Minisztérium munkatársai tá-­­­jékozódtak a végrehajtás ed­­­­digi menetéről, s válaszoltak­­ a sokakat érdeklő kérdésekre,­­ amelyek az új intézkedések nyomán merültek fel.­­ Az­ általános iskolai rendtar-­­­tásban szerettei: a tanulót osztá­­­­lyozó vizsgára kell utasítani, ha­­ a második félévi mulasztásainak I száma az 50 napot eléri. Az első 1 félévben akármennyit mulaszt-­­ hat? — Ha a diák az első félév-­­ ben annyit mulaszt, hogy­­ ezért nem osztályozható, fél­évkor nem kap érdemjegyet.­­ Szorgalmas munkával ezt a­­ mulasztást a második félév-­­ ben pótolhatja, s nem kény­szerül osztályozó vizsgára vagy ismétlésre. A második félévi mulasztás az idő rövid­sége miatt nehezebben pótol­ható, ezért kell eljárni a rendtartás előírásai szerint: a tanulót osztályozó vizsgára kell utasítani, ha a második félévi mulasztásainak száma az ötven napot eléri. Ha azon­ban az igazoltan mulasztó diák hiányosságait a szorgal­mi időben pótolni tudta, az igazgató felmentést adhat az osztályozó vizsga kötelezett­sége alól. Ha a tanuló az első félévben is és a­z­­ évben is sokat mulaszt, akkor a nevelőtestület a rendtartás­ban foglaltak szerint határoz. — Mik­or jelenik meg a revidi ir­tás a dolgozók általános iskolái, az általános iskolai diákotthonok és a gyógypedagógiai intézmé­nyek számára? — Ezek a rendtartások 1974. július végére az intézmények, illetve a pedegógusok rendel­kezésére állnak. — A napközis elhelyezés jog­folytonossággal megújul-e, vagy minden tanévben újra k­ell a he­lyeket elosztani? —A napközire jogosító iga­zolásokat félévenként meg kell újítani, tehát a jogosult­ságot is újból felül kell bírál­ni. — Szabad-e körzetesítés miatt a kisiskolákat menni? — A körzetesítés az általá­nos iskola teljessé tételét szolgálja, azaz a hátrányos helyzetű­­diákok sorsát hiva­tott megoldani. Végrehajtását mindenképpen támogatja a minisztérium. Az egyes körze­tesítéseket azonban rendkívül körültekintően, jó előkészítő és felvilágosító munkával kell végrehajtani. — Az Elnöki Tanács módosítot­ta a szakközépiskolák képzési célját. Hogyan szerezhetnek szak­munkás-képesítést a­­jelenlegi rendszerben működő ipari és a­dasági szakközépiskolák tanulói? — A . jelenlegi rendszerben működő ipari és mezőgazda­­sági szakközépiskolák diákjai­­ érettségi bizonyítványuk alap­­­­ján meghatározott munka­­­­köröket tölthetnek be, ezen belül a tanult szakiránynak megfelelő szakmákban szak­munkásként is foglalkoztat­ha­­tóak. Elhelyezkedésük és üze­­­­mi fogadtatásuk megkönnyí­­­­tésére a minisztérium hozzá­­­­fogott a szükséges szabályo­zás, illetve tartalmi módosí­tások előkészítéséhez.­­ Az a cél, hogy érettségi vizsgával egyidejűen, illetve an-ak ke­retében egy me-' -ozott szakrrában szakmai. .úsb’zo- I­nvítványt is szerezhessenek. Ezt a kérdéset a Művelődés­ I­ügyi és a Munkaügyi Minisz­­térium együttes utasítása vár­hatóan a jövő év elején ren­dezi. A jelenleg első, második­­ és harmadik osztályosok szá­­­­mára az érvényben lévő sza­­­­kosítási rendszerben az érett­­­­ségi vizsgával együtt adják­­ meg az önkénte - , i­tás­ vizsga lehetőségét. A mostani negyedik osztályosok pedig egy év üzemi gyakorlat után tehetnek szakmunkás­­vizsgát. A szakmunkásképe­sítés megszerzése érdekében egyes szakokon módosítják a gyakorlati képzés belső ará­nyait. Módosítják a szakkö­zépiskolai vizsgaszabályzatot is. — A Központi Bizottság elmúlt, évi, júniusi határozata értelmé­ben hogyan alakul a dolgozók szakközépiskolája? — A határozat alapvető feladatként jelölte meg a munkások művelődését, to­vábbképzését, a munka mel­letti tanulás jobb feltételei­nek megteremtését. Ennek ér­dekében kívánják életre hív­ni a „szakmunkások középis­koláját”, hogy a szakmunkás­­képzőt befejező dolgozók mi­nél többen megszerezhessék a középiskolai végzettséget, és érettségizhessenek fe"­l a szakmunkásképesítés meg­szerzésének módjáról. 1974. szeptember 1-én — a jelen­leg rendelkezésre álló tan­könyvek alapján — l­egnyi­t­ják a tanulás lehetőségét azok számára, akik nem az úgyne­vezett „b. tagozatú” szak­munkásképző iskolában sze­reztek szakmunkás bizonyít­ványt. (A „b. tagozaton” vég­zők számára e tagozat meg­­­szűnéséig átmenetileg fenn­­t­­artják a dolgozók kétéves­­ szakközépiskoláját). Az 1977—­­ 78. tanévtől kezdve — már új­­ tankönyvekkel —­ általánossá­­ teszik a szakmunkások szá­­­­mára ezt az iskolát. Az 1974. szeptemberi indításról, legké­­­­sőbb 1974. első negyedében tájékoztatják a művelődés­­ügyi osztályokat, illetve az ér­dekelt iskolákat. (MTI). A múlt héten az ismert művészeti kritikus Reisen­­büchler Sándor, fiatal magyar rajzfilmessel beszélgetett ab­ból az alkalomból, hogy az­­ 1812 című anim­ációs film dí­jat kapott az egyik nemzetkö­­­­zi fesztiválon. A beszélgetés a sajt­ó kuriózuma volt, hogy amit a filmes elképzeléseiről,­­ művészi céljairól világos,­­ érthető szavakkal mondott,­­ azt a kritikus következetesen­­ a saját nyelvére ültette át, azaz­­ érthetetlenné vará­zsolta. A jogi esetek legutób­bi adásában megszólaltatták­­ az egyik laikus meghívottat, mi a véleménye az ismerte­tett ügyről, ő közölte, hogy­­ ... ámbár minéműségileg eb­ben a viszonylatban nem­­ kompetens, minekutána szak­­­­mai oktatottságára nézve és­­ elhivatottságát illetően peda­­­­gógus volna és nem ily szak­­­­kérdésben különös jártasság­­­­ra szert tett jogász, de­­ azért... és kivágott ebben a­­ stílusban egy olyan szakma- f­avarozatot, hogy szegény té­­­­vénéző csak­­ nézett. Mindez arról jutott eszem­be, hogy a Hét műsorában alkalmunk volt meghallgatni, ahogy Szentgyörgyi Albert, a Nobel-díjas biokémikus be­szélt és megvilágította tudo­mányos kutatási céljait és eredményeit. Egyszerűen, vi­lágosan, egy nyolc általános iskolát­ végzett ember számára is tökéletesen érthetően. Ter­­m­edészetesen nem az első eset volt ez és nem Szentgyörgyi professzor az egyetlen, aki erre képes. Éppen ellenkező­leg. Minden igazán nagy tu­dós, aki valóban otthonosan mozog tudományában, képes arra, hogy úgy világítsa meg akár a leg­el­vontabbat is, hogy a ..hét hiszen ez pofonegysze­rű! . ." felkiáltásra ösztönözze hallgatóját. Ezt nem egyszer megcsodálhattuk már a ha­sonló riportokban. Persze­­ nem lehet mindenki, aki a te-­­­levízióban feh­ön, Szentgyör­gyi, és minél kisebb a tu­domány, annál szívesebben ölti magára a tudományosság­­ álarcát. Ez olyan ellentmon­­­­dás, amelyet alighanem soká­­r­ra fogunk feloldani. Minden­esetre az ellentmondás felol­ 1­tása felé visz, ha minél több­ször kap szót a valódi tudo­­­­mányosság és mind ritkábban az áltudományosság. Ennek a kérdéskörnek a­­ kapcsán is érdemes méltatni a Műhely ez évi harmadik szá­mát, amelyben Gyilkosság?­­ Árnyíny? cím alatt Péter Ka­talin történész, Klaniczay Ti­­­­bor irodalomtörténész és Perjés Géza hadtörténész­ be­szélgetését hallottuk Szakály Ferenccel, a múlt héten látott Zrínyi dráma kapcsán Zrínyi Miklós halálának okairól A történészek mélyen, sokolda­lúan, mindenki számára ért­hetően és­­ talán nem egé­szen idevaló a jelző, de igazán a jó krimi izgalmasságával tárták fel Zrínyi Miklós valódi egyéniségét, korát, azokat a politikai praktikákat,­­ ame­lyekben a költő és hadvezér maga is részt vett, s amelyek­ben több-kevesebb sikerrel képviselte a maga és az or­­szág ér­dekeit. Valószínű, ha ilyen műsorokkal tudná a te­levízió bevezetni, van­ lezár­ni az érdekesebb történelmi tárami színdarabok, filmek bemutatását, több eredményt érne el, mint a jelenleg al­kalmazott és — annsit szidott — bevezetőkkel. Oak szűken, praktikus oldaláról nézve a dolgot, egy ilyen beszélgetés hasznos kiegészítője lehet az iskolában meotphe+cc­m mos­tohán közölt történelmi isme­reteknek. Ugyancsak az általános mű­veltség körének bővítéséhez jelent más eszközök révén ne­hezen megszerezhető hozzájá­rulást az Iszlám című olasz filmsorozat, amelnek A Hah határai című első részét lát­tuk a héten. A napi politiká­­ban oly nagy szeretet játszó arab népek élet- és gondol­kodásmódját egyszerűen lehe­tetten miértemi az iszlám, a mohamedán vallás legalább is megközelítő ismerete nélkül. Miután ez az iskolai oktatás­ból úgyszólván teljesen hiányzik. Az átlagember ná­lunk nehezen jut az erről szóló ismeretek birtokába. A Budapesti Művészeti He­tek alkalmából Pesti tavaszok című Szántó Erika összeállí­­tásban sok kitűnő színész sok szép verset mondott el, érde­kes levelet, lapidézetet olva­sott fel. Valószínűleg nem csökkentette, hanem éppen növelte volna a műsor érté­két, ha a szerzők nevét nem ,,ömlesztve” adják a műsor elején, hanem elhangzásuk idején felírják a képre, a mű címével együtt. Sőt még az előadóművész neve is elfért volna. . Befejeződött a Négy kerék­kel, okosan című vetélkedő. Valóban voltak, akik nemcsak négy kerékkel, de okosan is versenyeztek. Voltak azonban, akik csak négy kerékkel, de így is eljutnak­­ Bulgáriába. H. S. Mi a tudományosság?

Next