Zalai Hírlap, 1977. március (33. évfolyam, 50-76. szám)

1977-03-12 / 60. szám

ü­l a­ számunk­ból. Tervszerű tagfelvételi munka ›o› Zászlóbontók › ©› Jövő heti rádió- és tv-műsor ›o› Átmeneti megoldás volt › o › Öt osztály a szomszédba jár › o › Csak az adósságaimat tartom számon ... ›o› Jegyzet › o › Az ígéret szép szó... ­ világ proletárjai, egyesüljetek! A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT ZALA MEGYEI BIZOTTSÁGÁNAK LAPJA XXXIII. évfolyam, 60. szám Ára: 80 fillér 1977. március 12., szombat Csökkent a közúti balesetek száma Ülést tartott a* Orsz­ágos Közlekedésbiztonsági Tanár* Javul a közlekedési fegye­lem — állapították meg az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács pénteki ülésén, ahol a KRESZ új szabályainak beve­zetésével kapcsolatos tapasz­talatokat összegezték és a közlekedésbiztonsági helyzet alakulását elemezték. Mind­két témát az 1976. évi adatok tükrében vizsgálták, s egyben megszabták a mind biztonsá­­gosabb közúti forgalom eléré­séhez a további feladatokat. Összeségében az elmúlt esztendőben — jóllehet sze­rény mértékben — csökkent a halálos és a sérüléssel járó közlekedési balesetek száma, kevesebb ember halt meg, illetve szenvedett sérülést ilyen balesetek következtében, mint 1975-ben. Egy év alatt 6,6 százalékkal csökkent a személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek száma, a halált okozó baleseteknél 3,1, a súlyos sérüléses balese­teknél 6,6, a könnyű sérülést okozóknál 6,1 százalékos volt a csökkenés. A fővárosban az országos átlagnál nagyobb mértékben, 8 százalékkal csök­kent a közlekedési balesetek száma 1976-ban, 1975-höz ké­pest. Felhívták a figyelmet a ta­nácskozáson arra, hogy a bale­setek számának globális csök­kenésén belül 13 százalékkal emelkedett a gyorshajtás, és 6 százalékkal a szabálytalan előzés miatt történt balesetek száma. Továbbra is a balesetet előidéző fő okok közé tar­tozik az ittas állapotban való járművezetés, abszolút mértékben csökkent ugyan az alkoholfogyasztás következtéből történt balese­tek száma, de aránya mégis rendkívül magas, az összes balesetek 17 százalékában ját­szik szerepet az alkohol. Az eddiginél sokkal jobban kell vigyázniuk a volán mögött ülőknek az idős emberekre és a gyerekekre, legtöbbször ugyanis ők a szenvedő alanyai a baleseteknek. Arról is szó esett, hogy országrészenként eltérően alakul a baleseti sta­tisztika. Megemlítették, hogy Baranya, Hajdú-Bihar, He­ves, Vas és Veszprém me­gyében több mint 10 százalék­kal csökkent, ezzel szemben Békés és Zala megyében 10—18 százalékkal növe­kedett a balesetek száma az elmúlt esztendőben a megelőző évihez képest. Az OKBT ülésén kitüntetés­ben, illetve dicséretben ré­szesítette a belügyminiszter és a közlekedés- és postaügyi miniszter a közlekedésbizton-­­ sági tanácsok legkiválóbb ak­tivistáit, s átnyújtották — most első alkalommal — az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács díszplakettjét is. (MTI) Árak és műszaki haladás Az életszínvonal növekedé­sével párhuzamosan egyre jobban előtérbe kerül a vá­lasztás és a választékosság igénye: a használati érték mérlegelése mellett növek­szik az esztétikai kívánságok súlya is. A válogatás, a vá­lasztás lehetősége, ennek mérete, egyre jobban minő­síti ma már az ellátást. Pél­dául a ruházati cikkek for­galmának alakulása (most lé­nyegesen kisebb mértékben növekszik évről-évre, mint 10 évvel ezelőtt), a raktárak­ba felhalmozott bútorok mennyisége, a híradástechni­kai cikkek iránti kereslet iránya (a sztereó és a kvad­­rofontechnika felé) mind ar­ra utal, hogy az emberek az esetek nagy többségében a korszerűbbet, a szebbet, a jobb tulajdonságokkal bíró árukat keresik. Sok család automata gépre várakozvan halogatja régi mosógépének, centrifugájá­nak a cseréjét. Nem cserélik ki a 10 évvel ezelőtti reka­­miét egy új, de ugyancsak 10 évvel ezelőtti típusú másikra. Vagy ismert tény: a fiatalok inkább „kéz alatt”, három­­szor-négyszer drágábban ve­szik meg a farmert és nem azt vásárolják, ami az állami üzletekben olcsóbb ugyan, de nekik nem tetszik. Mindez i­s még sok példát felhoz­­hatnánk — egyértelműen mu­tatja, hogy az életszínvonal, az életmód változásával olyan új fogyasztói igények szület­nek, amelyek kiszolgálása új megoldásokat, új szemléletet kíván. A legfontosabb talán az árak és az árváltozások kor­szerűbb, rugalmasabb meg­ítélése. Az eddigi szemlélet ugyanis sok helyen közvetle­nül fékezi a gyártmányok és a gyártási eljárások korsze­rűsítését, visszatartja a válla­latokat attól, hogy termékeik konstrukciójával gyorsabban kövessék az igényeket. Egy termék akkor korszerű, ha a technika legújabb vívmányait tartalmazva „többet tud” elődjénél. Vagy akkor, ha megjelenése előtt egyáltalán nem volt hozzá hasonló ter­mék. (Igaz, gyakran igény sem volt ilyen cikkre.) A va­lóban korszerű (tehát nem csak a más, hanem a jobb) anyag, szerkezet, termék elő­állítása viszont szinte mindig drágább, s ráadásul az új termék gyártásához többnyire új gépek, költségesebb eljárá­sok is szükségesek. Minden­nek bele kell „férnie” a ter­mék árába. Ritka kivételtől eltekintve lehetetlen tehát alacsonyabb áron, vagy a régi áron­­ korszerűbbet előállí­tani. Az áremelés azonban soha­sem népszerű dolog. Az ilyes­mit a társadalom és a hatósá­gok általában — a nem ritkán előadódott indokolatlan ár­emelések miatt — gyanakod­va fogadják. Az „ál-újdonsá­gokkal” megcélzott magasabb bevételek elkerüléséért, az effajta vállalati manipulációk leleplezéséért társadalmilag és a vállalaton belül egyaránt mindent meg kell tenni. A víz kiöntésénél azonban ne feledkezzünk el arról, hogy a „gyerek”, a műszaki hala­dás ügye, az ebben való ér­dekeltség is — a kádban van. Ha valahol tehát — az ex­portképesség növeléséért és a hazai igények kielégítéséért — valóban korszerű termé­ket képesek kihozni és úgy látják (és ez elkerülhetetlen), hogy ehhez a termék árát is emelni kell, mert különben a jobb anyag, vagy a jobb tech­nika befektetése nem térül meg — ott nem szabad félni az ár emelésétől. A társada­lom a tisztességtelen nye­részkedést igyekszik elhárí­tani, de ami egy vállalatnak új, költségesebb terméket előállító munkája után való­ban jár, azt az összefüggése­ket világosan látó emberek, — s ily­­n — nem t°rt1ák, nem tarthatják ül­­d­­endőnek. Bonyolult kérdés ez, de látnivaló, hogy — legalábbis — vállalatonként nehéz hosz­­szú távon megfelelni egyszer­re két követelménynek: ne­vezetesen, hogy legyen magas színvonalú az ellátás, korsze­rű, jó minőségű a termék ám ugyanakkor legyen stabil, alacsony az árszínvonal is. Mi vásárlók persze szeretnénk minél több korszerű, divatos árut az üzletekben, a tegnapi, divatjamúlt termék áráért. Ez pedig a legtöbb esetben gazdaságilag lehetetlen. Az életszínvonal javulása, az életmód változása éppen azt követeli meg, hogy az árak is ösztönözzék a termelőket — józan határok között — a gyorsan korszerűsödő fo­gyasztói igénynek kiszolgá­lására, vagy másképpen: a legújabb technikai vívmá­nyok gyors átvételére, alkal­mazására. Azt pedig valamennyiünk­nek el kell magunkban dön­teni: mi az, ami jobban bosz­­szant bennünket. Az-e, ha valami, ami korszerűbb, (in­dokoltan) drágább az átlag­nál, de kapható, vagy az, ha jó és viszonylag olcsó, de nem kapható, mert a gyártó válla­lat nem tudja elviselni a rá­fizetést? A fejlődés mai szint­jén, a mai élet, igen gyakran így fogalmazza a kérdést. Gerencsér Ferenc Biszku Béla Óbudára, Borbély Sándor Szolnok megyébe látogatott Biszku Béla, az MSZMP Po­litikai Bizottságának tagja, a Központi Bizottság titkára pénteken látogatást tett Óbu­dán. A III. kerületi pártbizottság székházában Biszku Béla tá­jékozódott a városrész politi­kai, gazdasági helyzetéről, majd a vb tagjaival eszmecse­rét folytatott az aktuális poli­tikai kérdésekről, teendőkről. A KB titkára részt vett és felszólalt a kerületi pártbizott­ság ülésén, amelyen a párt­élet időszerű kérdéseiről tár­gyaltak. Borbély Sándor, az MSZMP Központi Bizottságának titká­­­ra kétnapos látogatást tett Szolnok megyében. A vendé­get csütörtökön a megyei párt­­bizottság székházában Andrikó Miklós, a megyei pártbizottság első titkára fogadta és tájé­koztatta a megye politikai, gazdasági és társadalmi hely­zetéről, az 1976. évi feladatok teljesítéséről, továbbá az 1977. év fő medrei célkitűzéseiről. Borbély Sándor ezután felke­reste a Martfűi Tisza Cipő­gyárat. A Központi Bizottság titká­ra pénteken Tiszafüredre és a tiszaörs-nagyiváni Petőfi Mezőgazdasági Tsz-be látoga­tott el. (MTI) 1­1% ALKATRÉSZEK IKARUSHOZ Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyárban az idén 12100 autóbuszt gyártanak, ebből több mint tízezret exportálnak. A gyár legnagyobb vásárlója a Szovjetunió. A gyár szé­kesfehérvári gyáregysége az idén hatezer autóbuszt készít. Termékeik 80 százaléka exportra kerül. A szocialista orszá­gokon kívül egyre jelentősebb megrendelések érkeznek tő­kés országokból is. A képen­ szerelik az elektromos al­katrészeket (MTI fotó: Jászai Csaba felv. — K.L) Nyitás április elején Átadás előtt a zalaszentgróti új szövetkezeti ABC áruház Az eredeti tervek szerint már üzemelnie kellene a za­­laszentgróti ÁFÉSZ új, ötszáz négyzetméter alapterületű, hatmillió, forintos költséggel épített és berendezett ÁBC áruházának.­­ Sajnos, az építéssel meg­bízott Zalaszentgróti Építőipa­ri Szövetkezet munkáját gyak­ran hátráltatta anyaghiány — válaszolja a határidő-csúszás­sal kapcsolatos kérdésünkre az áruház újonnan kinevezett ve­zetője, Budai Kálmán. — Ezen persze megfelelő munkaszer­vezéssel még segíteni lehetett, de azon már nem, hogy az ál­­­­talunk időben és pontos mé­­­­retezéssel megrendelt szellőző­­| berendezés helyett a gyártó | cég — jókora késéssel — egé­­­­szen más méretűt küldött. Mi­­­­vel adott esetben nem volt más választásunk, kénytelenek voltunk a terv szerint épített nyílások helyett újakat csinál­tatni. Mindez jelentős időkieséssel járt, de most már helyére ke­rült minden. Az áruház mű­szaki átadására napokon be­lül sor kerül. — És mikortól jöhetnek a vásárlók? — Hacsak a műszaki átadás valami súlyos hiányosságot nem állapít meg, mi szeret­nénk április elsején vagy má­sodikén fogadni a vásárlókat. E hónap második felétől folya­matosan feltöltjük áruval a polcokat. Az áruház önkiszolgáló rendszerben működik majd és a műszaki árukat kivéve min­den megtalálható lesz benne. Külön húsbontó, zöldség- és gyümölcstisztító, valamint csomagoló részt alakítottak ki. Két nagy teljesítményű mély­hűtő pult szolgál a mirelit­készítmények tárolására. Gyorsfagyasztott készítmé­nyekkel a győri hűtőipar, kü­lönleges sütőipari termékek­kel pedig a szombathelyi sü­tőipari vállalat látja el az áru­házát.­­ A belső berendezés egy részét az egyik celldömölki ipari szövetkezet készítette, a pénztárrész pedig a budapesti Skála áruház mintájára épült. Csúcsforgalmi időszakban négy helyen lehet majd fizet­ni — mondja az üzletvezető. — Az áruház áteresztő képes­sége akkora, hogy hosszú idő­re megoldja a környéken élők ellátását. Az áruházhoz egyéb­ként egy presszó rész is tar­tozik, ahol feketekávét, cuk­rászsüteményeket, cigarettát árusítanak. Az új áruházzal függ össze, hogy átadása után a régi áru­házát átalakítják, s benne a presszó kap helyet. A jelenle­gi presszó helyét viszont a jár­műbolt foglalja el. Bukarestben hozzákezdtek az utak és járdák romtalanításához Bukarest (Agerpres) a Ro­mán Kommunista Párt Politi­kai Végrehajtó Bizottságának csütörtöki ülése elemezte a fő­város helyzetének normalizá­lására hozott párt- és kor­mányhatározatok teljesítését, és újabb intézkedéseket foga­natosítottak a bukaresti prob­lémák megoldására. Az ülés határozata szerint továbbra is óvatosan és követ­kezetesen kell dolgozni a meg­sérült toronyépületeknél — ezeknek romjait még nem szállították el — főleg azért, mert a még épségben levő pincékből esetleg életben ma­radt embereket lehet kimen­teni. Pénteken a katasztrófa által kevésbé sújtott megyékből egyre több, elsősorban építő­anyaggal teli szállítmány ér­kezett Bukarestbe. Más váro­sokból szakemberek, kőműve­sek, asztalosok, festők stb. ér­keznek a fővárosi lakosság se­gítségére. Bukarestben a lakosok tíz­ezrei és a néphadsereg alakulatai hozzáfogtak az utak és járdák romtala­nításához. Fokozatosan helyreáll a közle­kedés is. Mind több és több utcát nyitnak meg, újabb és újabb autóbusz-, villamos- és trolibuszjárat indul be. A még mindig súlyosan megrongált épületek kivételé­vel a főváros valamennyi la­kásában, üzemében és intéz­ményében zavartalan a vil­lany- és gázszolgáltatás. A melegvízellátás is egyre in­kább kiterjed az egész vá­rosra Az otthonukat elvesztett ál­lampolgárok haladéktalan el­szállásolása érdekében kiürí­tenek egy sor kulturális in­tézményt Sok állampolgár kifejezte azt a kívánságát, hogy föld­­rendes áldozatainak megsegí­tésére, a természeti katasztró­fa okozta károk felszámolására pénzt adhasson. Ezt a szándé­kot megértve, a Politikai Vég­rehajtó Bizottság lehetőséget nyújt arra, hogy a felajánlott pénzeket mindenki eljuttat­hassa a PVB-hez. Egész sor állam kormánya, illetve államfője, továbbá in­tézménye, valamint külföldi személyek szintén segítséget ajánlottak fel a román nép s sz­ámára. Gyógyszereket, gyó­­gyásza­ti berendezéseket, moz­gó­ kórházakat kívánnak szál­lítani, felajánlották, hogy köz­reműködnek iskolák és léte­sítmények építésében, pénzt és ipari berendezéseket külde­nek. Országos segélybizottságot hoztak létre, amelynek fe­ladata a földrengés áldo­zatainak nyújtott társadal­mi segítség összehangolá­sa, valamint a külföldi segélyek elfogadása és ésszerű felhasz­­­­nálásának biztosítása. A testü­let elnöke Elena Ceausescu, az RKP KB Politikai Végrehajtó Bizottságának tagja. Megérkezett Románia fővá­rosába a földrengés károsult­­jai megsegítését célzó újabb szovjet segélyszállítmány. Egy AN—12-es típusú repülőgép gyógyszereket, orvosi műsze­reket és kórházi berendezése­ket szállított Bukarestbe. Belgrád (Tanjug) A Jugosz­­szláv Szövetségi Végrehajtó Tanács csütörtökön hozott ha­tározatával 30 trillió dináros segélyt ajánlott fel a romániai földrengés okozta károk fel­számolására. Tito elnök sze­mélyes megbízottja, Stevan Doronjszki, a Jugoszláv Ál­lamelnökség tagja Romániába utazott a károk és az esetleges további segélyek felmérésére. Kallós Ödön előadása Londonban London, (MTI): A Londoni Kereskedelmi és Iparkamara pénteki ülésén Kallós Ödön, a Magyar Kereskedelmi Kama­ra elnöke előadást tartott a magyar népgazdaság helyzeté­ről és fejlődéséről, ötéves tervünk célkitűzéseiről és a brit—magyar kereskedelmi kapcsolatokról. Rámutatott, hogy eddig vállalataink 417 kooperációs megállapodást kö­töttek külföldi cégekkel, de ezek között az angol vállala­tok csak tizedrészben vannak képviselve. Kallós Ödön méltatta a két kamara jó kapcsolatait és hangoztatta, hogy a Magyar Kereskedelmi Kamara hasz­nos tapasztalatokat szerzett munkája szervezése során a londoni kamarától. Az érdeklődéssel kísért elő­adás után Kallós Ödön vála­szolt a londoni üzletemberek és az angol sajtó képviselői­nek kérdéseire. (MTI)

Next