Zalai Hírlap, 1980. október (36. évfolyam, 230-256. szám)

1980-10-01 / 230. szám

ÍVaj. október 1. Miért morcos a buszsofőr?­­ Emeletnyi panatts a bodegába. Gyanakodva fogadna­k, aztán szinte egyik pilla­natról a másikra kitör belőlük a mondandójuk. Előbb csak ketten, pár perc múlva már heten szorongunk a három és fél négyzetméteres fülkében, ahova féltucat kint szorult küldi megj­egyzéseit, panaszos közbekiál­tását. Beszélgetőtársaim zalaegerszegi helyijáratú au­tóbuszvezetők. Gyerekesek — utoljára — Kezdjük a kisgyerekkel utazókkal — hörpinti fel seb­tiben a kávéját egyikük — Szombaton a Petőfi utcánál rácsuktam egy kiskölyökre az ajtót. Az utasok rám támad­tak, veszekedtünk, kiabáltunk. Mert nem volt egészen igazuk. Már nem láttam senkit az aj­tóban, számoltam. Egy ... két­, tő ... három és csuktam. De a gyerek ott volt. A kicsikkel utazók szállnak le és fel utol­jára. Nem engedik őket előre az utastársaik. Sőt, szinte fél­relökik, taszítják őket, ahe­lyett, hogy segítenének nekik. Nem tudok beállni rendesen a megállókba, nem látom a ko­csit végig a tükörben és meg­történik a baj, a többi utas meg rám támad. — A persely egy külön té­ma — szól közbe egy újonnan érkezett. — Kezdjük ott, hogy ilyen vacak konstrukció még nem volt forgalomba. Akkor sem lenne jó, ha megfelelően használnák. De nem így van, beledobálnak mindenféle pénzt az utasok. Tíz, húsz, ötven fillérest, tantuszt, forintost, kopejkát, dinárt. Az automata elakad, aztán jönnek döröm­bölni az ajtón, és bennünket szidnak. — Beszélj a dugókról is, meg a menetidőről — kiabál kintről valaki. — Ja igen, ez megint külön áram. Több mint tíz éve nem változott egy-egy járat me­netideje. Idejöhet bárki, nem tudja betartani. Megszöktek innét már a nemzetközi jára­tokon dolgozó nagymenők is. A tizes vonala például 6,8 ki­lométer, 18 megállóval. Erre adtak húsz percet valamikor hajdanán. Azóta dupla lett az utaslétszám, zsúfolt a forga­lom, megjelentek a közlekedé­si lámpák. A busz a nagy for­­galomban lelassult. Például hét óra öt perckor kell meg­érkezni a vasútállomásra, s ugyan­ebben az időpontban indulni is. Az ember kap két piros lámpát, meg egy szeren­csétlenkedő tanuló vezetőt és már meg is csúszott. •­ Ilyenkor aztán egym­ás után megy két busz is. Az egyik zsúfolt, a másik üres, a nép meg csodálkozik, muto­gatják a nemzetközi jelzést, s Pótvára küldenének bennün­ket. — Ma lerobban egy járat, kész a baj, mert nincs tarta­lék busz. Most is itt áll egy ékszíj hiány miatt. A tartalé­kok ugyanis almaszedőket szállítanak. A Volán erején felül elvállal mindent, amit nekünk kel megoldanunk. A minap is megérkeztem végre a Kertvárosba egy járatkima­radás után. Többen is rám kiabáltak szó szerint így „hol a jó­k.. .anyádban voltál.” „A feleségednél” — fakadtam ki, mert már nem bírtam cérná­val. — Az nem létezik, hogy sen­­ki sem segít — szólok közbe. — Persze vannak megértő, segí­tőkész utasok is, de hogyan lehet megértő az az ember, aki gyorsan szeretne eljutni valahova, s ez nem sikerül, mert a busz egyszerűen nem jön, vagy késik, mert a veze­tő a jegyadó automatát cse­­szegeti, mert nem tud beállni a megállóba, mert ott terpesz­kednek más kocsik ... — A megállókról még nem is beszéltünk — legyint le­mondóan egyikük. — Most építik ezeket a beálló íveket. A tizenhét méteres csuklóssal az ott parkoló személykocsik miatt nem férek be úgy, hogy a tükrökkel végignézhessek a kocsi belsejében, vagy mellet­te. Hiába a sárga cikk-cakk, úgy oda állnak a személyau­tók, mintha ott sem volna a festés Kérdezzék meg a buszvezetőt is — Nem jól védik a megál­lóhelyeket. Rendkívül veszé­lyes a kertvárosi és a ruha­gyári ABC előtt a megálló. A személykocsikkal úgy állnak meg — mert semmi nem tilt­ja a parkolást —, hogy nem tudunk beállni.­ A kocsik mö­gül kilép egy gyerek, az em­ber félrekapja a kormányt és megnyom vagy öt szekeret, aztán ő a hibás. A Kovács Károly térről meg jobb nem is beszélni. Azon a rövid sza­kaszon három sávon kell át­vágnunk, hogy kanyarodni tudjunk. Azoknak kéne csak egy hétig csuklóst vezetni ott, akik ezt a megoldást kitalál­ták. Akik naponta nyűvik az utat, a kutya sem kérdezi meg. — Ott kérdeznének meg? Hiszen még a saját házunk tá­ján sem törődik velünk sen­ki — lép a helyiségbe újabb autóbuszvezető az utcáról. — Nézze meg ezt a lyukat. Ez a 3,6 négyzetméteres helyiség 23 ember pihenőhelye. Itt főzzük a kávét, itt reggelizünk, itt ebédelünk. Esetenként egy­szerre tizen tizenöten. Télen ledermedünk, a hideg széke­ken aranyeret kapunk. A ke­zünket ebbe a lavórba mos­suk — húz elő a csöpnyi asz­tal alól egy koszos vízzel telt műanyaglavórt — s ezekből a ceglédi kannákból isszuk a vi­zet valamennyien. Nézze meg, milyen higiénikus — mutatja a rozsdás szélű kannafedelet. — Mit mondanak a főnö­keik? — Elmondtuk mi már ezt párttaggyű­lésen, termelési ta­nácskozáson, mindenütt, de semmi sem változott. Ha megfeszülünk, akkor sem... — Megírhatja ezt maga is, akkor is csak így lesz már ez. A Volánnak nincsen pénze, ez a bódé is a tanácsé. S azt is elhiheti, hogy busz sem lesz annyi soha, amennyi csúcs­­forgalomban kellene. S mi, ha megfeszülünk sem tudjuk ilyen körülmények között köz­kívánatra ellátni a feladatun­kat... ... Bejön egy újabb járat és ki­áll. Valami baj van a jár­gánnyal. Nincs tartalék járat, a tizes vonalán 18 megállóhe­lyen hiába várakoznak az em­berek. A pihenők közül sem tud beugrani senki, mert nem képes megfordulni arra, mire neki kéne indulni. A sofőr iz­­zadtan jön, félig önti a ceglé­di kanna fedelét és nagyot iszik. Leül, s miután megtud­ja miről van szó, ő is rázen­dít. Ugyanazt fújja amit De­­vecz József, Toplak Gyula, Peresztegi János, Lakatos Gyula, Bagi István és Balogh Imre elmondott. Győrffy István NAGYKANIZSÁT elhagyva még alig rugaszkodik el az au­tó, máris Miklósiéhoz ér, csen­des időben a városba hallat­szik a miklósfai kakasok haj­nali hangversenye. 1129-től már említést tesz róla a kró­nika, mint Somogyszentmik­­­­óéról. Az ott élő emberek mindig kitűntek valamivel a községek sorából. Az utóbbi évtizedben a miklósfai ember­re a hagyományőrző, földtisz­telő, állatszerető jelzőket hasz­nálták. Sikerült-e a város, kö­zelében megvédeni a község sajátos, ősi arcát? — Különös jelenségeket fi­gyelhetünk meg — mondja Demján István, tanácselnök. — Évente, úgy tizenöt új lakás épül a községben. Leteleped­nek itt kanizsaiak, de jönnek Gyékényesről, s még távolabb­ról is. Ugyanakkor az aktív munkaerő 90 százaléka a vá­rosban keres munkát, termelő­szövetkezetünk pedig más te­lepülésben — legtöbbször ép­pen nagykanizsai — alkalma­zottakkal kénytelen dolgozni. Nem vitás, hogy ez nem ideá­lis állapot. A máshol lakó ag­rár­értelmiség szellemi erejét nem­ tudjuk kamatoztatni a község javára. A VÁROSBÓL kitelepültek viszont csak lakóhelynek te­kintik Miklósfát, közösségi éle­tét a városban élnek, munká­jukkal azt gyarapítják. A vá­rosi munkahely lassan lekop­tatta a sokáig őrzött népvisele­ti ruhát a nőkről, ma már csak a házia­svonyok hordják, ők is csak 40-től felfelé.­­ A régi, nyitott falusi élet­nek csak a távolabbi társköz­ségekben maradtak meg hal­vány nyomai. Átvették a vá­rosi életből amit nem lett vol­na szabad, munkaidő után ma már egyre többen csak a saját hasznukra hajlandóak csinálni valamit — állapítja meg a ta­nácselnök. — Olyan házak épülnek, hogy palotának beillenének. Régen ez is közösen, kaláká­ban történt, ma már mindenki iparosokkal dolgoztat, még a culáger is fizetett ember —fű­zi hozzá Szelhoffer József, vb­­titkár. A ROKONI szálak is lazáb­bak. Ma már nem családi ün­nep egy disznóölés, vagy a dé­­dike névnapja. Nehezebb moz­gósítani az embereket egy-egy kulturális rendezvényre, nem készülnek előadásra a falusi színjátszók. Nincs is rá igény, mert mit mondjak, a legneve­sebb színházak előadásait néz­hetik meg — a televízióban. A hagyományőrző dalárda, a szép eredményeket elért hím­zőszakkör is elsorvadt. Ami még működik, az a kertbará­tok köre, ennek is az idősebb gazdák a tagjai. — Ami megmaradt miklós­fai sajátosságként, egyedül a földszeretet. Az is jobbára a szőlőtermesztésre korlátozó­dik. De azért aztán mindenre képes a lakosság. Az ide veze­tő utak korszerűsítésére szá­­montartani is nehéz, mennyi társadalmi munkát végeztek az érintettek. A fizikai erőn fe­lül anyagi áldozatot is hoztak, minden szőlősgazda ezer, ezer­ötszáz forinttal járult hozzá az útépítéshez — mondja nem kis büszkeséggel a tanácselnök. — Igyekvésüket természetesen a tanács támogatta. Külön öröm, hogy a munkát a lakosság kez­deményezte. Ami viszont erősen érezteti a hiányát: a falusi emberek le­mondtak a szarva­smarha-tar­­tásról. Minden évben csökken a számuk, a megszokott 600- zal szemben már csak 32 ké­rődzik a háztáji gazdaságok­ban. Mindenki­­ városi kénye­lemben akar élni, az állatte­nyésztés nem divat. Legfel­jebb aprójószág hízik a tágas portákon. Ami a városi ké­nyelmet illeti, el van látva ve­le Miklósfa é­s társközségei Csupán a gáz hiányzik, de a község vezetői bíznak benne, hogy nem­ sokáig. Mind a négy községben szén,­modern mű­velődési ház biztosítaná a kul­turálódást. Miklósfán két éve végre megépült az általános is­kola, igaz, csupán négy tan­terme van, de ez is áldás, mi­után a régi 1969 óta életve­szélyes volt. — VAN EGY óvodánk is, sajnos fele akkora, mint kel­lene — fűzi tovább a sort a vb-titkár. — Pedig Miklósfa köztudottan növekvő község, a gyerek is egyre több. Sajnos új építésére nem is gondolha­tunk. — Miklósfa Nagykanizsa vá­roskörnyéki községe. Jelent-e valamilyen rangot ez a tele­pülésnek? — Nem azt, mint vártunk tőle — feleli Demján István. —• Mindig felemás helyzetben voltunk. Először Somogyszent­­miklós, majd 1278-tól Szent­­miklós volt a község neve. 1950-ig Somogy megye leg­utolsó kis faluja voltunk, úgy is bántak velünk. Már hírlett, hogy Zala megyéhez fogunk tartozni, így aztán mostoha­­gyerekek voltunk. Majd a ka­nizsai járáshoz sorakoztunk, az viszonylag jó volt, mert a já­rás községcentrikus. Azután újból változás előtt álltunk, városkörnyéki község lettünk. A városnak viszont van gond­ja elég. Nem merünk tartalé­kolni, nagyobb fába vágni a fejszénket — félő, hogy ke­resztezi a város terveit —, mert most meg az a hír járja, hogy Nagykanizsa egyik vá­rosrésze lesz Miklósfa. Jó len­ne, ha végre biztosabb lenne a helyzetünk, mert akkor a vá­ros a hosszú távú terveibe be­leszőne bennünket is. Amit teljesen kielégítőnek találunk, az a községeink kereskedelmi ellátottsága. ABC rendszerű üzleteink vannak, amelyeket a kanizsai áfémsz tart fenn. A falu lakói azért találnak panaszkodni valót: a vendég­látást egyetlen ideiglenes kocsma képviseli. Jó lenne egy presszó, ami még egyelőre a tervekben sem szerepel. — Mindezekkel együtt ho­gyan értékeli a tanácselnök a községek fejlődését? — ÉN VALÓBAN a közsé­gek minden mozzanatát nyo­mon követtem, hiszen a ta­náccsal egyidős az elnöki pá­lyafutásom. Miklósfát harminc éve egy köves út és 97 zsú­­pos, petróleumlámpás ház je­lentette. Ma, ha időnként pa­naszkodunk is, csak az újabb előrelépésért tesszük. Nagyon kell igyekeznünk, hogy fa­lunk ne váljon egyszer Nagy­kanizsa alvó városává, szeret­nénk megőrizni egy kicsit sa­ját mivoltunkból. Szeretnénk felrázni lakóinkat, hogy az ur­banizációból csak a jót köves­sék. Fincza Zsuzsa Rang­ vagy hátrány? Hogy Mi­klós­fa ne legyen alvóváros ZALAI HÍRLAP s 413 tonna lenszál Semmi sem megy veszendőbe a mikosdi lengyárban Áztatott lenkóróból kialakí­tott több ezer apró sátor né­pesíti be a mikósdi lengyár udvarát, s jut belőle az egy­kori vasútvonal területére is. A Nap melege szárítja az alapanyagot, hogy aztán a fel­dolgozó gépsoron, az úgyneve­zett turbinán áthaladva , kü­lönváljon a lenszál­­a és a pozdorja. — Évente 1500—1600 tonna lent dolgozunk föl az üzem­ben, s ugyanennyit fogadunk és tárolunk — mondja Dávid János főművezető, párttitkár. — Örvendetes, hogy az idei termés jobb a tavalyinál. El­tart még néhány hétig, amíg Vas és Veszprém megyéből ideszállítjuk az alapanyagot. Zalában ugyanis nem termelik ezt az ipari növényt. Növekvő szálkihozatal — Hogy a minőség ne ro­moljon, a jaki üzemünkben is tárolunk lent, ahol elvégzik a gubózást, s osztályozva küldik át hozzánk — mondja Perom Lajosné gyárvezető helyettes, főkönyvelő. — Mi is gubózunk, s összegyűjtjük az országból az összes lenmagot. Mi tisztít­juk, csávázzuk, csomagoljuk és látjuk el vetőmaggal a ter­melőket. Tavaly 619 tonnát csomagoltunk. Jutott elegendő a hazai ellátásra, de exportra is az NSZK-ba és Svájcba. A len termelését is sok té­nyező befolyásolja. Akadnak jó és gyenge esztendők. A jó minőségű, hosszú kórójú len­ből kedvező a szálkihozatal. Tavaly gyenge volt a minő­ség, s ezért az előző évi len­­kazlakból dolgoztak, így sike­rült elérniük, hogy az év első felében 9 százalékkal növelték a szálkihozatalt, amiből éves szinten 415 tonna készült 1195 tonna kóc egyidejű termelésé­­­­vel. Ez kedvező dolog, de mi­­ történik, ha csak a rövidszárú­­ alapanyag marad? Ugyanis jócskán megszaporodtak a gyenge minőség miatt megbon­tatlan kazlak.­­ Már többször foglalkoz­tunk ezzel a témával, s remél­jük, hogy hamarosan elfogad­ható megoldásra jutunk —­­ mondja Dávid János, amíg az­­ áztatóhoz igyekszünk. Az üzemben 8 áztató beton­medence üzemel folyamatosan, s a kikerülő lenkóróból készí­­tik a gyár dolgozói a már em­lített „sátrakat”. A nehéz munkát ma már daruval vég­zik. A kapacitás növelése ér­dekében a medencét megma­­gasítva duplájára növelték —-­­ négy és fél ezer tonna — a ter­­­­melést. j­elj technológiával — Egy belga eljárás kísér­­­­letei is folynak a gyárban —■­­ mondja Perom Lajosné. — Ez a zárt rendszerű áztatás és mes­­t­terséges szárítást jelent. Az új­­ technológia alapján minőségi javulás — egyenletes színű fonaltermelés —, áztatási idő csökkenés és energiamegtaka­rítás várható. Ez máris ta­pasztalható, pedig csupán fó­liával takartuk be a hagyomá­nyos medencét. A gőzt szol­gáltató vascsövek cserepe­söre történt kicserélése — 3—4 ezer forintba került csupán — nyo­mán elmaradt a vöröses vas­szín a lenszállnál. Az üzemben két- és három­­műszakos a termelés. Éppen ezért nem tolongnak a mun­kát keresők, pedig fél­száznál is többre lenne szükség. Ezért is tervezik, hogy például a gubózó üzemrészben új gépet állítanak üzembe, amelyek termelékenyebbek a mostani­nál — 10—12 tonna műsza­konként, s ami szintén lénye­ges: 15 ember helyett 5—6 el­látja az üzemeléssel járó fel­adatokat. Fotocellád gépek ( Az új munkacsarnokban dol­­­­gozó fonalelőkészítőknél — gerebenező és kártoló gépek­nél — keletkező port az elszí­vó berendezés összegyűjti ugyan, de azért mindig szál­long belőle tüsszentésre kész­tető mennyiség a levegőben. A két műszakban termelő lá­­nyok-asszonyok ezt észre sem veszik, serényen teszik a dol­gukat. Ha ugyanis nem akasz­tanak minden horogra lenszál­­csomót, megszakad a folyamat, s az automatikusan működő gépet a fotocella­­ leállítja. A végtelen szállá egyesülő fona­lak dobozokba, aztán a szom­szédos egyesítő­gépre kerül­nek, ahol 10—15 fonalból egy lesz, amit a budapesti fonal­gyárba szállítanak. Az éves terv 4 ezer tonna, s ezideig az igényt kielégítették. Amíg beszélgetünk, kórsze­­rű bálákkal megrakott tar­goncák ürítik a helyiséget. A báláktól alig lehet közleked­ni.­­ Ez a korda, ami a fonal­előkészítés, a gerebenezés so­rán keletkezik. Mi nem tud­juk hasznosítani. Nyugatra ex­portáljuk, ahol papíripari cél­ra hasznosítják. Ma már nem megy veszendőbe semmi sem a lenkóró feldolgozása során — mondja Perom Lajosné —, mert például a pozdorjából — a len háncsrétege — bútorlap készül. Egy belga géppel 110 kilós bálákba préseljük a poz­­dorját és szállítjuk Komárom­ba. Takács János A turbináról folyamatosan érkező ienszálakat Horváth Lászlóné és Frigy Gyuláné szedi le, tisztítja és csomózza. A több dobozból tekeredő szálakból egyetlen lenfonal készül az egyesítő gépen. A képen Gudics Jánosné gépkezelő.

Next