Zalai Hírlap, 1981. december (37. évfolyam, 281-305. szám)

1981-12-24 / 301. szám

t­t. december­­. É­gies amfanyelvü­nk­et Nyelvtudós — pályája zenitjén !J­­ellagógust­­ ezúttal is tanítványai körében­­ találtam­ a Landler gimnázium­­ nevelőjét Fászekaljnyi kis-­­­lány, a maholnap húszéves , múltra visszatekintő kanizsai­­ diák-honismereti kör tagjai lelkesen latolgatták, mi min­den kerüljön a szakkör tavasz­­szal esedékes jubileumi kiállí­­tására. — Ezzel aligha lesz gond, az évek­ során harminc helikoni aranyat kaptak, mindenkori, nagyszerű tanítványaim — fi­­gyelmezteti csendes derűvel a­­ lányokat. — Lantos Máriát­­ például nyelvészként köszönt-­­ hetjük majd az ünnepségen,­­ Knausz Ági pedig most Moszk-­­­vában készül e jövendő hivat­­ tására. A lányok közül többen ma i s gyár szakos tanárnak készül­nek. — Sok jó pedagógus mellett főleg a tanár úr hatására — említi az I. A­s­palini Lippai Ildikó. — Az ő óráin nemcsak nyelvünk szépségére, sokszínű­ségére ébredhet rá a diák, ha­nem számos más értékre. Kite­kintünk a világ, a tudomány széles horizontjára. — Na lányok, én inkább fő­zök egy kávét! — áll fel taná­ruk. E bejelentés u­tán az ugyan­csak I. Á-beli, kanizsai Báli Judit folytatja: — Itt van például a finn­ugor nyelvcsalád kérdése. A tanár úr nem ragadt le a tan­­k­önyvnél, élvezetes előadást tartott a témáról. Ha diáktár­saságban suli­ témákhoz érünk, rögvest kiderül, mennyivel többet tudunk, mint más kö­zépiskolások. Emlékszem, egy­szer arról folyt a vita, hogy milyen eredetű Kanizsa neve. Amikor betoppantam, éppen megegyeztek, hogy a törökök hagyták ránk ... Nagyon meg­nőtt az ázsióm, miután el­mondtam, hogy szláv eredetű a városunk neve! — Évvről-évre kimszünk a honismereti­ körből, s szülőfa­lunkban nyelvi gyűjtést vég­zünk, régi népszokásokra és az egykori falusi élet dohaira is rákérdezve — így a pákai Bo­ka Judit, a III. C-ből. — Ez valósággal átformálja az em­bert! Én egész sor derék fa­lum­bélivel kerültem így meg­hitt viszonyba, sőt e munka révén szerettem meg igazán Pákát. Egy egész más falu tá­rult elém mint amit addig is­merni véltem. — Csatlakozom — veszi át a szót a pölöskefői Tóth Ildi­kó, a III- A diákja. — Hiába vagyok falusi lány, az aratást már én sem igen ismerem. Nemrég ennek szokásait kutat­­gattam otthon, s azóta meg­nőttek a Szememben a régi emberek. — Azt mondják otthon, mi­lyen szépen, választékosan be­szélsz, te lány — mosolygott Boha Judit. — Ez persze, va­lamennyi tanárom érdeme, de éppen a szakkörben ébredtem rá, hogy annál több vagyok, mennél jobban birtokba ve­szem anyanyelvemet. Számomra ez létkérdés i­dés! — így a csinos kanizsai kislány. — A Színház- és Filmművészeti Főiskolára ké­szülök .... Szerencsére a ta­nár úr lépten-nyomon kijavít­ja a társaságot, ha valaki csú­nyán beszél. Egyszer így kezd­tem valamit: „Pont akkor..." Vesszőt is mondhattál volna — figyelmeztetett. És ez mind­­annyiunknak nagyon fontos se­gítség. Ha felnövünk, megíté­lésünkben feltétlenül óriási szerepet kap, miként beszéljük édes anyanyelvünket. Abban maradnak, hogy ez önbecsülés kérdése is. A lá­nyok szétrajzása után tanáruk is ilyesmivel folytatta: — Ezek a kislányok elérték, ami még ne­m sikerült közép­­iskolás diáknak. Országos pá­lyázatokon is rangot szerzett nyelvi gyűjtéseik közül hár­mat máris kiadott a budapes­­ti tudományegyetem, öt füzet pedig megjelenés előtt áll. — Kevés a nyelvi, honisme­reti szakkör az iskolákban! — Ez sajnálatos bár a mi gimnáziumunk ebben is erős, több kitűnő kezdeményezés ■'­ződik kollégáim nevéhez Hadd mondjam ezért így, töb­besszámban: mi nem egysze­rűen tanítjuk, mi megszeret­tetjük az anyanyelvi ismeret­kört. De lehet-e másként? Nagy baj, ha a tanár leckéz­teti a diákot, ezt sem tudod, azt sem tudod. Én jól ismerem a pedagógus keservet hiába al­kot naponta nincs olyan lát­szata, mint egy író, egy vas­munkás, vagy bárki tevékeny­ségének. Úgy tűnik, mintha semmibe veszne a mi munkál­kodásunk. Tanítványaink szét­szélednek, talán meg sem ér­jük kiteljesedésüket. Ám eb­ben már ott lesz a mi hatá­sunk! És ezért nagyszerű vé­gül is amit a jó pedagógus ha­zája jövője érdekében végez. Én egyszerűen boldogtalan lennék ha nem taníthatnék. S ha nem hinném, hogy a taní­tás, az embernevelés egy csa­nyelv nélkül nincs hala­dás, béke civilizáció, nyelv nélkül az ember — nem ember. Joggal hallani, hogy a nyelvtudomány aligha­nem a legemberibb tudo­mány, műveljék bárhol a földkerekségen. Zala me­gye számos, nyelvünk fej­lődését, csinosítását is jele­sül szolgáló szónokot, írót, költőt adott az országnak, sőt egykor Zalaegerszegről indult el a magyar nyelv­­tudomány korszakos egyé­nisége, Pais Dezső. Ma is­mét privilegizált hely illeti meg Zalát nyelvtudomá­nyunk jelenében — vallja sok nyelvész —, hiszen or­dálatos dolog, bizony ötven­ezer hátat fordítottam volna az egésznek, hogy valami más, fontos dolgot keressek. a tristác Nem ho­z " (... ördög Ferenc megtehette volna ezt a lépést, ám maradt — címzetes egye­temi docensként és az E­LTE vendégelőadójaként — kani­zsai, pontosabban, miként ki­igazít: zalai tanár és kutató. *— Miért? Én a fővárosban se lettem volna több, mint Ka­nizsán. A nyelvészek körében nagyon szigorúan érvényesül: ki mit tesz le az asztalra, ak­ként ítéltetik meg. Az mellé­kes, hogy éppen hol él. S ha én történetesen nem Zalában kezdtem volna kutatói pályá­mat is, ki tudja, meddig jutok? Ide bizonyosan nem jutottam volna el. Zala egy kincsesbá­nya a nyelvész számára, szin­te minden munkám innen ke­rekedett ki. És miként kezdet­ben, ma is erős kötődést je­lent, hogy hagynak dolgozni, sőt ösztönöznek, segítenek, lel­kesítenek. — A földrajzi nevek gyűjté­se annak idején csakugyan meglehetősen fantasztikus öt­letnek tűnt, Zala mégis vállal­ta a kezdeményezést, felkarol­ta a javaslatot. — S ma már ott tartunk, hogy egész sor megyében — a legutolsó pillanatban — fel­­gyűjtötték, netán már kiad­ták, vagy hamarosan kiadhat­ják a helyi névanyagot — ma­gyarázta. — Mint a földrajzi­­név-gyűjtés országos prog­ramjának irányítója, örömmel konstatálom, hogy a zalai pél­da követőkre talált. Leletmen­tés ez, hiszen a régi falu át­alakult, s maholnap a helyne­vek is eltűnnek, ahogy meg­­változott a határ arculata. Most éppen szülőföldem, Tol­na földrajzi neveit adták­ ,­­ az ezredfordulóra pedig tbb mint 1,2 millió helynév áll majd a kutatás, az utókor ren­­delkezésére. Hasonló, mentő, megóvó célzattal álítottam össze — a megye társadalmá­nak példás segítségével — Gö­csej és Hetes névatlaszát. Az akadémia kandidátusi címen«*, a kormányzat Állami­­díjjal honorálta ezt a hatalmas szágos kezdeményezések in­dultak el szűkebb hazánk­ból, nem kis részt a Kani­zsán élő­ dolgozó dr. ördög Ferenc, tanár és tudós jó­voltából. Immár negyedszá­zada szolgálja nagy alázat­tal és hatalmas munkabí­rással édes anyanyelvünk ügyét, katedráról, ismeret­­terjesztőként, országos pro­gramot vezetve és kutató­ként búvárkodva. Róla szól és mindannyiunkhoz szól ez a riport, hiszen a nyel­vész közös kincsünkkel fog­lalkozik, a nemzetet egybe­kapcsoló eszköz munkálko­dása tárgya, névtani monográfiát, melyhez hasonló eddig csak az erdélyi Kalotaszegről született. A vi­lág névtudósai, társaságai felfi­gyeltek az ismeretlen paranon­­kavárosban élő társra, s meg­becsült előadója lett a névtani kongresszusoknak, sőt a nem­zetközi szaklap, az Onoma magyar szerkesztőjévé válasz­tották. Sokan egy kényelmes, s a nyugdíjon túl is kellemes élet­­­jogosítványának vélnék mind­­­­ezt, a kanizsaiak tudós tanára­­ viszont hat éve egy újabb, a­­ szakmában nemzetközi hord­erejűnek ítélt vállalkozásba kezdett. Történeti személynév­tárat állít össze XVIII. század-­­ beli zalai összeírások alapján.­­ Ez persze önmagában nem sok s kat sejtet. Ám ha azt is el i­­ mondjuk, hogy az eddig elké­­­­szült adattár több mint három és félezer oldalt tesz ki, s a következő négy év programja, a mutató is vagy másfélezer oldalnyi lesz — és még nem is szóltunk a minderre épülő ér­tekezésről! —, akkor már ki­bontakoznak a vállalkozás mé­retei. A szakma a finnugor nyelvterületen eleddig párat­lan műre számít. — Amikor eldöntöttem, hogy kanizsai polgár maradok, olyan munkára vágytam, amiért ér­demes is maradni. Ráadásul a Göcsej—Hetes monográfia után a nyelvésztársadalom is elvár­ta, hopp ráteszek még egy la­páttal ... — tárja szét a kar­ját. — Ez a munka ugyanis akadémiai doktori értekezés lesz. De nem a cím a lényeg! Sokkal inkább az, hogy dolgoz­hatok, s hogy feltárhatok va­­­­lami fontosat a megye jelenig vezető múltjából . Úgy hírlik, egész sor tu­dományág hasznosíthatja majd e készülő mű eredményeit.­­ A török háborúk utáni, XVIII. századbeli Zalában va­lóságos új honfoglalás zajlott le, telepesek jöttek, a megye átalakult. Ekkor kapja máig érvényes névtani arculatát Za­la, azaz a mai helyzet is ide vezethető vissza, 316 település­ről 200 ezer nevet tartalmaz a gyűjtés. S hogy a településtör­ténészektől a szociológusokig­­ sokan hasznosítják? Nemcsak eleink neveiről, hanem társa­dalmi helyzetükről, kapcsold -­iaikról is vall az anyag. B tercálpatrióta. ~1 n»i^_ ka lehetősége végleg eldöntöt­te pályáját, hovatartozását. Hallottam azt is dr. ördög Fe­rencről, hogy egyetemi előadá­sait először Kanizsán tartja meg. — Ha nem így lenne, azon lehetne furcsállkodni — lepő­dik meg. — Miért ne azok kö­rében szóljak elsőként ered­ményeimről, akik között élek? Kanizsán ma számottevő ér­deklődés kíséri mindazok erő­feszítéseit, akik napi munká­jukon túl is teljesítenek, hogy „az átlagosnál többet tehesse­nek le a város, a megye, az or­szág asztalára. A Pécsi Aka­démiai Bizottság igényesedő szellemi közélet gazdája váro­sunkban. Itt vezető és átlag­polgár egyaránt elvárja, hogy időről időre megnyilatkozzunk: hol tartunk, mire jutottunk, mit várunk. Én egyébként is úgy érzem, hogy miközben a magyar nyelvtudomány párat­lan sikereket ér el, nem elé­gedhetünk meg a sokszínű és hatalmas vállalkozások publi­kálásával. Szakkönyvet ritkán vesz kézbe a nagyközönség. E művek eredményeit, szellemét nekünk kell eljuttatnunk az emberekhez és ezért az embe­rek közé kell mennünk. 1980 tavaszán megyénkben rendelük meg a magyar nyelv hete programjait, nem kis részt annak elismeréseként, hogy Zala példásan kezdeményez, áldoz a nyelvészeti kutatáso­kért. Dr. Ördög Ferenc legfőképp annak örül, hogy máris 80 egyetemi-főiskolai nyelvészt, kutatót sikerült megnyernie előadások, rendhagyó magyar órák megtartására. Úgy véli, elindíthat valami hasznosat, jót a nyelvápolás, s a hazafias nevelés érdekében, ha a leg­jobb szakemberek ilyen töm­e- i­ge jut el az iskolák diákjai és­­ az üzemek, tsz-ek, hivatalok dolgozói körébe. Természetesen köztük akar lenni majd a kanizsaiak nyelv­tudása is. Török András H asa, haladó*, humanismu* Sarlós István könyvéről Koncentrikus körökbe szer­veződnek Sarlós István, az MSZMP Politikai Bizottsága tagja, a Hazafias Népfront fő­titkára Haza, haladás, huma­nizmus című kötetének gondo­latai. A válogatott beszédeket, cikkeket tartalmazó könyv szerkezete is tükrözi ezt: a fe­jezetcímek — Városról, Hazá­ról, Világról — jelzik a gon­dolatkörök sugarának növeke­dését, amelynek középpontjá­ban a népfrontpolitika áll. Időben az elmúlt negyed­század politikájának ívét raj­zolja fel a könyv. Akár jelké­pes is lehetne az első 1957 februárjában született cikk cí­me: Harcokban szereztük visz­­sza a budapesti utcát. Jelké­pes és lényegi, mert az MSZMP népfrontpolitikája ekkor születik, a korábbi rossz politikai gyakorlat felülvizs­gálata nyomán. A kötetzáró írás a Hazafias Népfront Or­szágos Tanácsának beszámoló­ja a mozgalom VII. kongresz­­szusán, 1981. március 14-én. A szövetségi politika negyedszá­zados eredményeiről, a nem­zeti egységről hadd idézzünk ebből a beszédből: „Ha Ma­gyarországon akarjuk a nem­zeti egységet erősíteni, akkor a fejlődés minden szakaszában a vállalt feladat kidolgozása­kor az általános politikai cél kijelölésén és a nemzetközi munkásosztály tapasztalatai­nak átvételén túl, érvényesül­nie kell mindannak, ami a ma­gyarokat­­magyarrá teszi. Je­len kell legyen minden törté­nelmi tapasztalatunk, a ma­gyar nép múltjának minden megpróbáltatása és sikere, sze­repet kell, hogy játsszanak azok a mélyen gyökerező ha­gyományok és szokások, ame- lyeket a múltban és a jelen­ben a társadalmi együttélés­ben kialakítottunk, meghatáro­zó szerepe kell legyen annak, amit a magyar ember alkatá­nak szoktunk nevezni.” Ám az együttmunkálkodás­­nak nemcsak a szocializmus lényeges kérdéseiben való egyetértés az alapja, hanem a hétköznapok ügyeinek, gond­jainak felvállalása, a meggyő­zés, a részvétel, a haza ottho­nossá tétele is. Ezért sorakoz­nak cikkek és beszélgetések, beszédek, a környezetvédelem feladatairól éppúgy, mint a­­ nők gondjairól vagy az olva­sás, a betű hasznáról, örömei­ről. A kötet címére akár a kö­vetkező gondolatsort is rímel­­tethetjük: bizalom, meggyő­zés, együttcselekvés. Marafkó László ZALAI HÍRLAP T HA AZT MONDOM, BÉKE... Ha azt mondták háború, anyám szeme összeszűkült, s tekintetét riadtan jártatta körbe, azután megállapo­dott valahol egy ponton és oda meredt... Ha azt hal­lotta, béke, kisimultak a ráncai, szeme kerekre tágult, fényes, lágy mosoly öntötte el az arcát, két kezét olyan nyugodtan pihentette ölében, mint a nyugalom szobra. Béke. E szó hallatán senki sem marad közömbös: sem a munkájába temetkező kétkezi munkás, sem a kísérleteibe merült tudós, sem a hívei lelki békéjéért munkálkodó pap, sem az anya... senki. Kiben milyen gondolatok merülnek fel e szó hallatán? Salamon Lászlóné nagylengyel­ családanya: — A férjem, a fiam, az unokám jut eszembe. Csak háborút ne! Tudom mi az. Fiatal lány voltam a második világháború alatt. Minde­nünk odaveszett. Azt még egyszer ne! Senkinek. Azt hiszem a béke mélységét, tartalmát az asszonyok, az anyák jobban átérzik mint a férfiak. A békét sok minden kifejezheti: az asztalt körül ülő család békéje, megértése, a friss kenyér, a kalács az asztalon. A legnagyszerűbb dolog hazavárni a csa­ládot az asztal köré. S a legnagyobb öröm, amikor mindenki együtt van. Ilyenkor minden nő biztonságban érzi magát, mert biztonságban vannak körülötte a szerettei. Andrics Ferenc mentős, Nova: — Életek megmentéséért, emberek egészségéért dolgozunk, néha küzdünk. Szép munka, de bár minél kevesebbszer lenne rá szükség balesethez vo­nulni, sérültet szállítani. A legtöbbször szülő nőhöz hívnak bennünket. Sietünk, hogy egy új élettel, emberkével szapo­rodjon a Föld lakossága. Ezt a munkát végezve arra gondol­ni, hogy a béke veszélyben forog, a háború réme fenyeget­heti az emberiséget — borzasztó. A háborúban is szükség volt a mentésre, de az másfajta munka. Az értelmetlen pusztítás, gyilkolás áldozatainak mentése. A háttorú lehető­sége megkérdőjelezi munkánk értelmét, amit az élet, az emberek egészsége érdekében végzünk. Sárkány János a lenti művelődési otthon igazgatója: — A családomra gondolok, a szomszédra, az ismerősökre, a azokra, akiket nem is ismerek. A béke ellentéte a háború, ami éhezést hozhat magával, a halál rémével fenyeget, el­törölhet a Föld színéről. És természetesen eszembe jut a munkám. Itt a művelődési központban a színházterem, a klubok, szakkörök. A színház­teremben a nevető, jókedvű emberek. Furcsa, hogy a hétköznapoknak ez a békéje csak olyankor jut az ember eszébe, ha ilyesfajta gondolkodásra kényszerül, pedig erre kellene igazán odafigyelnünk. Érdekes módon az idősebb emberek, a nyugdíjasok azok, akik a leginkább op­timisták az emberiség jövőjét illetően. Ők azok akik a­zt mondják, vallják sok szenvedéssel a hátuk mögött: nem te­het még egy világégés, nem lehet háború. Tóth László gépészmérnök, a KFV lovászi üzemében: — Béke... Soás minden eszébe juthat az embernek erről a fo­galomról. Mindenekelőtt a munka amit hasznosan végezni csak békében lehet. A Föld mélyének vallatásához is béke kell, s elvenni mindazt a természeti kincset amit a Föld rejt, az ember békéje érdekében érdemes. Gépészmérnök vagyok. A gépek feladata is az, hogy az embert szolgálják. Micsoda ellentmondás. .. Nálunk az olajiparban erős gé­pekkel dolgozunk. A cementező aggregátokban harckocsimoto­rok dübörögnek. Csak ritkán gondol arra az ember, mennyi­vel jobb ha ilyen munkára fogjuk ezt az erőt, mintha harc­kocsikban alkalmazzuk. így, ebben a formában ahogy mi foglalkoztatjuk, az embert szolgálják, amúgy az ember ellen­ségeivé vállhatnak. Úgy vélem, hogy a háború és béke gondolata napjainkban minden embert megkülönböztetett módon foglalkoztat, hi­szen a rádió, televízió, az újságok a világ eseményeit az em­berek otthonába viszik, s egy kicsit sokkolják is, hiszen minden józan ítélőképességű ember megborzong a hírre: most itt, máskor amott bízzák a fegyverekre vitás kérdések eldöntését. Vendrő György apátplébános: — Hivatásomból és emberi meggyőződésemből eredően azon munkálkodom, hogy az ember ember maradjon. A karácsonyi üzenetnek is ez a lé­nyege: Békesség a földön a jóakaratú embereknek. Ezt értel­mezve hívőnek, vagy nem hívőnek, minden embernek közös vágya, célja, hogy békesség, nyugalom legyen. Mint a békemozgalom egyik tagja,­­ az Országos Béke­­tanács főtitkársági tagjai is vagyok — örömmel mondhatom, nálunk Magyarországon a törvényes rend őrködik a béke fe­lett. Az igazi béke csak úgy valósítható meg, ha az ember­nek az alapvető magatartásából adódik. Milyen fölemelő látvány, hogy ilyenkor karácsony táján mindenki szeretetben él, kezet fognak egymással, örülnek egymásnak az emberek. Miért nem lehet ezt kiterjeszteni az év minden napjára? Éppen most olvastam, hogy I. János Pál pápa üzenetet intézett a Genf­ben folyó tárgyalások résztvevőihez és imára kéri a híveket annak érdekében, hogy eredményre vezesse­nek a tárgyalások. Ez őszinte vágya minden embernek. Hitem és meggyőződésem, hogy az emberiség képes a Földön a béke megőrzésére. Dr. Peszeszer György a Keszthelyi Agrártudományi Egye­tem tudományos főmunkatársa: — Nekem a béke, a béke fogalma úgy jelenik meg, mint a napsugár, amely a földi lé­tünk egyik fenntartó és éltető tényezője. A természet- és a társadalomtudomány mindig keresi az indítékokat, az ok és okozati összefüggéseket, de a minden­napos életben is jó úton járunk, ha a béke fenntartásával kapcsolatban, ha egyszerű formában is, de megemlítünk olyan kérdéseket, amelyek szerepet játszanak az ember egyéni és társadalmi egyensúlyának, ezen keresztül tevé­kenységének, és a békés egymás mellett élésről alkotott szemléletének a kialakításában. Ilyen kérdések közé sorolható a tudás, szegénység és gaz­dagság helyes megítélése azzal, hogy tudásunkkal sohasem lehetünk teljesen elégedettek és hogy nálunk is vannak gaz­dagabb, vagy szegényebb emberek. Csak magunktól függ, hogy mennyiben élünk a tudás ingyen felkínálkozó lehető­ségeivel és ezen keresztül hogyan találjuk meg helyünket a társadalomban. A tudás és azzal párosult szorgalom hozzá­segít bennünket ahhoz, hogy a világ jelenségeit helyesen ér­tékeljük, abban magunkat képességeink ismeretében elhe­lyezzük, és a reálisan kitűzött céljainkat elérjük. Ebben az értelemben az önmagával és a társadalommal egyensúlyban lévő ember jelenti a béke és a békéért folytatott küzdelem igazi harcosát, aki felismerte a tudás és az emberi tevé­kenység hatalmát, megismerte annak építő és pusztító ere­jét, az objektív társadalmi törvények érvényesülését, és ezen keresztül azt, hogy embernek ember elleni küzdelmében vesztes csak maga az ember lehet. Buni Géza

Next