Zalai Hírlap, 1989. február (45. évfolyam, 27-50. szám)

1989-02-01 / 27. szám

1989. február 1., szerda­i hón wp[ 1 ] A világ izzólámpa-gyártá­sának mintegy öt százalékát szolgáltatja a Tungsram. A nemzetközi érdekeltségű vál­lalat Nagykanizsai Fényfor­rásgyárának igazgatójával, Horváth Miklóssal a minap arról beszélgettünk, hogy mi­lyen évet zártak, s milyenek az idei kilátások?­­ Az előző évi mérlegada­tok ugyan még nem ismertek, de egy igazi jó vezető azért tudja, hol is „tartanak”? — Az biztos, hogy a 3,8 mil­liárd forintos­­ árbevételi ter­vet a még úton levő számlák beérkezésével teljesítettnek vehetjük. A tavalyi termelé­sünk a 80 százalékos tőkés ár­bevétel révén — azaz a több mint 3 milliárd forintos rész- Tóth Józsefné a kirakatvilá- Slégné Tóth Zsuzsanna halo- kompakt fénycsövet ellenőriz­getó lámpasort állítja be, génlámpát szerel. Nagyné Herman Sarolta. (ZH fotó — Szakony Attila felvételei) Négy milliárd felett az izzólámpagyár arány — folyamatos piaci je­lenlétet takar. — Ebből az a következtetés látszik levonhatónak, hogy az igazi verseny nem a belföldi kereslet kielégítésénél mutat­kozik. — A „torta” nagyobb sze­letének felosztásakor érezhető az igazi verseny. Sokat mond, ha az 1988-as eredményeinket hasonlítjuk össze az előző évi­vel, hiszen a több mint 500 milliós növekedés például a megrendelők bizalmát is ki­fejezi. — Ez valóban jelentős növe­kedés. Megismételhető? — Szerencsére nincsenek értékesítési gondjaink. Erre az évre a megrendelési szer­ződéseink lefedezik a gyártó­­kapacitást. A versenyképes termékekkel ott tartunk, hogy házon belül munkaszervezési gondot okoz a vevőkiszolgálás. A 4 milliárdot meghaladó ár­bevételi minimum-program teljesítése néhány héttel az év indítását követő jelekből ítél­ve biztosított. — Ha nem titok, miért nin­csenek értékesítési gondjaik? — A jelszóként nagyon sok­szor elmondott, s talán elkop­­tatott szerkezetváltás nálunk valóban megtörtént. A Tungs­ram korszerűtlen termékkel, gyártástechnológiával, szolgál­tatással ma a könyörtelen vi­lágpiaci versenyben egysze­rűen nem tudna létezni. Mi a nyolcvanas években meglép­tük azt, amivel ma sok gaz­dálkodó még csak az úgyne­vezett stratégiai tervkészítés­nél tart. — Akkor a napi rutinfel­adat teljesítése mellett van­nak, akik már a következő évekre dolgoznak. — Ez is természetes dolog. Meglevő termékeink korsze­rűsítése óriási jelentőségű fel­adat. Termékeinknek a nem­zetközi színvonaltól való né­hány éves lemaradása tény, s a hátrány mérséklése keser­ves munkával érhető csak el. Szerencsére olyan műszaki szakembereink vannak, akik megszállottan szeretik szak­májukat. Tőlük senki sem irigyli a jó keresetet, hiszen munkatársaik érdekében is törik fejüket a termelékeny­­ségnövelő, hatékonyságjavító, takarékos műszaki megoldáso­kon. Én úgy értékelem a helyzetünket, hogy mivel a vevőkör szélesedik, a típusvá­laszték bővül, nem szakad­tunk le a nemzetközi mezőny­től. Ez hangzatosabban megfo­galmazva azt is jelentheti, hogy fogadókészek vagyunk az újra, s vállalva a nemzet­közi összehasonlítást, tudjuk, mit kell tennünk, s ehhez van elegendő szellemi tartalékunk is. S manapság ez sem kis erő, ha ez a teljes kollektíva cse­lekvőkészségével párosul — válaszolta kérdéseinkre Hor­váth Miklós. Merre mozog a munkaerő a zalaapáti tsz-ben? A zalaapáti termelőszövet­kezet a megye stabil mező­gazdasági üzemei­ közé tarto­zik, s még az utóbbi szűkös esztendőkben is jutott erő ar­ra, hogy jelentős fejlesztése­ket hajtsanak végre. Telepeik kialakításában arra töreked­tek, hogy kulturált, megfelelő munkakörülmények között dolgozhassanak az emberek, vagyis itt az átlagosnál job­bak a feltételek. Mégis mozog a munkaerő, s kirívó eset is előfordult. Az egyik keszthelyi gmk 60—70 forintos órabérrel vitte el az egyik emberüket, aki amúgy nem éppen az él­vonalba tartozott. Annak per­sze nem jártak utána, tény­leg igaz-e a nagy kereset, vi­szont feltétlenül gondot okoz a nagyüzemben a Balaton­­környék elszívó hatása. Inkább az alkalmazottak . Tavaly szövetkezetünk­ből 39-en távoztak más mun­kahelyre, ugyanakkor 41-en jöttek — mondja Takács Je­­nőné, a szövetkezet személy­zeti vezetője. — Ez a fluk­tuáció megszokott, s elsősor­ban a 170 alkalmazott köré­ben történik a mozgás. Kva­lifikációban visszajön, de nem biztos, hogy azokra a helyek­re, ahonnan elment és ahol az üzemnek szüksége lenne rá Például női munkaerőből rendszeresen hiány van, öt— hat nőt azonnal el tudnánk helyezni a baromfinevelésben, illetve a nemrég létesült kel­tetőben. Közel van Hévíz, Keszthely és az üdülők, a szál­lodák nagy konkurenciát je­lentenek, hiszen szívesebben vállalnak ott munkát az asz­­szonyok. — Nem tud elegendőt fizet­ni a szövetkezet? — kérdem Tik Lászlót, a gazdaság fő­könyvelőjét. — Nem a bérrel van baj, hiszen nálunk az egy főre ju­tó kereset átlagosan 90 ezer forint egy esztendőben. Fizet­tük a 13. hónapot is. A bér­­fejlesztési lehetőségeink is adottak. Benne voltunk a kí­sérleti bérgazdálkodást vál­lalók között és így nem ma­radtunk el. Most azon dolgo­zunk, hogy korszerűbbé, ösz­tönzőbbé tegyük a bérrendsze­rünket. Végülis nem vagyunk lemaradva a környékbeli­­ vál­lalatok között, tehát nem itt kell keresni a munkaerőmoz­gás okait. Az üdülők, a szál­lodák más jellegű munkát nyújtanak, meg aztán a ven­dégektől leesik ez, s az... Eb­­ben már nem tudunk verse­nyezni. Nem 8 óra Könnyen össze lehet gyűj­teni azokat a hátrányokat, amelyek a mezőgazdaság jel­legéből adódnak. A növény­­termesztésben szezon idején sajnos, nem lehet betartani a nyolc—kilenc órás munkaidőt, mert a munka és az időjárás diktál, így aztán a mellékjöve­delmek megszerzésére kisebb a­­lehetőség, mint a nyolc órás munkakörökben. Egyébként a gazdaságban 8,5 óra a mun­kanap, a géptelepen nyáron 9, télen 8 óra. Hozzáteszik: nem lenne jó csökkenteni, mert elég kevesen vannak a felada­tokhoz, egyszóval nem forszí­rozzák a rövidítést. A munka az irányadó. Az állattenyésztésben a mindennapos lekötöttség, a munka jellege az, ami nem vonzó. És ebben nem is vár­ható a változás, mert az álla­tot mindennap el kell látni. A bókaházi telepen már úgy kellett berendezkedni, hogy legyen ott olyan erős ember, aki a lumpenhajlamú munka­erőt megfékezi... — Az adó is megzavarta az embereket — magyarázza a főkönyvelő. Korábban a ter­ményszárítónál kétszer 12 órás műszakokat szerveztünk. A legutóbbi betakarítási szezon­ban három műszakra kellett bontanunk, mert nem vállal­ták az emberek­ a plusz mun­kát, a plusz jövedelmet, ugyanis kiszámították: nem éri meg, elmegy az adóba. — Mennyire kötődnek a dolgozók az üzemhez? — A tagság körében még valami érezhető, de általában nincs ragaszkodás. A jól dol­gozók megkapják a megbecsü­lést, talán ezért vannak újabb jelentkezők tsz-tagnak. Decem­berben tízen kérték a felvé­telüket. Különben a juttatá­sokban nincs különbség tag és alkalmazott között. Feltét­lenül szükség van arra, hogy megteremtődjön a szövetke­zethez való kötődés új formá­ja. Már gondolkodtunk rajta, mi lehetne a módja. Talán a vagyonjegy? Mindenképpen nagyobb érdekeltségre van szükség­ üzemegységbe: baromfite­nyésztőt és növényvédést. A jelentkezők a kis falut távo­linak találják, s ezért nincs vállalkozó, pedig korszerű szolgálati lakást kínálnak. Az üzem egyébként felkészült szolgálati lakásokkal, csak a központban, Zalaapátiban tíz szép lakásuk van, közülük egy most is üres. — Rengeteg az eljáró Zala­­apátiból — magyarázza Tik László. — Nemcsak az üdülő­­vidék, a különböző építő cé­gek és a postai vonalépítők, hanem az ide települt kis üze­mek is jelentős munkaerőt foglalkoztatnak. Nem könnyű megtartani az embereinket, de reálisan számolunk a helyze­tünkkel és amit csak lehe­t, megteszünk... B. E. ••­­res szolgálati lakások Szóba került a szakember­ellátottság is. Most például kettőt keresnek a dióskák­ Új intézmény születik: a Legfőbb Állami Számvevőszék A politikai intézményrend­szer reformja közvetlenül érinti az állami ellenőrzési rendszert. A várható változá­sok homlokterében egy új központi ellenőrző szervezet, a Legfőbb Állami Számvevőszék (LÁSZ) létrehozása áll. A döntéselőkészítés jelenlegi szakaszában még viszonylag keveset tudunk a létesülő LÁSZ-ról. Nem körvonalazód­tak feladatai, jogosítványai. Annyi bizonyos, hogy az Or­szággyűlésnek lesz önálló el­lenőrző szerve. Ezt igényli a képviselők népes csoportja, az Országgyűlés növekvő szerepe, a jogállamiság megteremtése. Nő az Országgyűlés informáltsága A legfőbb állami-népképvi­seleti szerv, az Országgyűlés az államélet egészére ki­terjedő irányítási és ellenőr­zési feladatát csak úgy képes jól ellátni, ha az adott témá­ban a képviselőház elmélyült, tárgyilagos ismeretek birtoká­ba jut, nyomon követheti a törvények végrehajtását, érvé­nyesülési hatásmechanizmusát, a befolyásoló tényezők alaku­lását. Ismeretes, hogy az Or­szággyűlés jelenlegi kontrollá­lási, tájékozódási, visszacsato­lási lehetőségei korlátozottak. A T. Ház beszámoltatási in­­­terpellációs hatáskörében ad hoc bizottságokat szervez egy­­-egy téma beható tanulmányo­zására, folyamatos ellenőrzé­sére. A képviselők élhetnek a korlátlan betekintés jogával, az Országgyűlés előtti feltét­len tanúvallomás lehetőségé­vel. Nincs a Parlamentnek azonban — a legtöbb szocia­lista országhoz hasonlóan — saját ellenőrzési szervezete, amely folyamatosan és szerve­zetten szakszerű, komplex in­formálódási-kontrollálási­­-elemzési feladatokat végez­hetne. Magyarországon 1866 és 1948 között folyamatosan mű­ködött a számvevőszék. Ellen­őrizte az állami költségvetés szabályszerű végrehajtását, a minisztériumok és más állami szervek gazdálkodását, az ál­lami vagyon kezelését, a költ­ségvetési intézmények szám­adását. A Legfőbb Állami Számvevőszék feladata volt továbbá az állami vagyonmér­leg és a költségvetési zárszám­adás elkészítése. Jelenleg a költségvetés ki­dolgozásának csakúgy, mint a végrehajtás ellenőrzésének, a zárszámadás elkészítésének, a Pénzügyminisztérium a gaz­dája hazánkban. A költségve­tés úgynevezett fejezetszintű ellenőrzését a PM ellenőrzési főosztálya végzi. Az 54 szemé­lyes apparátus hatásköre a 30 központi, a 19 megyei, illetve a fővárosi fejezet ellenőrzésé­re terjed ki. Az új intézményről gondol­kodva, vitatkozva abban teljes az egyetértés, hogy a költség­­vetés végrehajtásának ellenőr­zését, a zárszámadás készíté­sét a Pénzügyminisztérium terjessze az Országgyűlés, il­letve a számvevőszék elé. El­térőek viszont az álláspontok az állami tulajdon és vagyon számvevőszéki ellenőrzésének mértékéről, mélységéről. Vizs­gálják-e például az Ország-­­­gyűlés megbízásából vagy számszéki kezdeményezésre az állami tulajdon és vagyon hatékony, célszerű felhaszná­lását, a kormányzati progra­mok végrehajtását? Készülje­nek-e átfogó téma- és célvizs­gálatok például az iskola, az egészségügyi vagy a kommu­nális hálózatok hatékony, cél­szerű működéséről, avagy csak a pénzfelhasználás szabálysze­rűségét ellenőrizzék? Tervkészítés közben . A zalakomári Petőfi termelőszövetkezet gabonatáb­­­­láin már elvégezték a télvégi fejtrágyázást. A pétisó- 7 ből hektáronként 84 kilogramm hatóanyagot juttattak ki. — Nem kora egy kicsit, hi­szen még nem indul a vegetá­ció? — kérdeztük Hegedűs Imrét, a termelőszövetkezet főmezőgazdászát. — Ez így­­jó, ugyanis ná­lunk az a gyakorlat, hogy két részletben adjuk a fejtrágyát a növényeknek — mondja. — Az ilyenkor kijuttatott ható­anyagnak van ideje elbomla­­ni, vagyis a növény számára felvehető nitrogénné alakul, s amikor indul a vegetáció, fel­használhatja. Később a szár­­bainduláskor adjuk a fejtrá­gya második részét, mégpedig folyékony formában. Most a búza, az őszi árpa, valamint a vöröshere kapta meg az adagját, s hamarosan a gyep­területekre is kiszórjuk. Le­­mosódási veszély nincs. — Hogyan telelnek az ősziek? — Az idei tél nem jó a nö­vénytermesztés szempontjából. Vidáman áttelelnek a kárte­vők és nagyon hiányzik a csapadék, a vetéseket védő hótakaró. Félő, hogy a nappa­li felmelegedések hatására a vegetáció elindul, amelyben azután az esetleg tavasz felé érkező télies időjárás nagy kárt képes okozni. Aggódik tehát a mezőgaz­dász, viszont mint kiderült, erőteljes a készülődés a ta­vaszra. Elvekben kész az idei terv is, papírra vetni azonban nem tudják, mert nem lehet kapni tervnyomtatványt. Már azon gondolkodnak, kiradíroz­zák a tavalyit... — Van egy-két bosszúság amiatt, hogy nem tudjuk úgy végezni a dolgunkat, ahogyan szeretnénk és ahogyan rend­jén lenne. Hozzáfogtunk a ta­­lajmeszezéshez, eddig a nyolc­vanból 20 hektáron végeztünk. Folytatnánk, mert a fagyott talaj kiválóan alkalmas a munka végzésére, csakhogy a műtrágyaszórókhoz nem lehet szállító ponyvát kapni. Éppen­­hogy meg tudtuk velük csi­nálni a fej­trágyázást. Még 400 tonna meszet tervezünk kijut­tatni a termőföldekre. Végig­telefonáltuk már az országot, sehol sincs ponyva ... Aztán épp az imént ment el tőlem a műszaki szakemberünk, s azon mérgelődtünk, hogy kép­telenség megvásárolni az el­öregedett gépek helyére az újakat. Borzasztó drágák. Mil­liókba kerül egy jó kombájn. Traktorból is kellene három. A típussal is gond van. — Nem lehet kapni azt, amit szeretnének? — Közép nagyságú erőgép­re volna szükség, a Rába 180-as helyébe. Ezt a típust nem gyártják már, s ilyen teljesítményűben mást sem lehet kapni helyette. Megvan­nak hozzá a munkagépek, amelyeket viszont nem tu­dunk használni a kisebb vo­nóerejű traktorral. Félretehet­­jük, ami pedig nagy luxus. Számolgattuk a növényvéde­lem drágulását is. Sajnos, ott nem lehet spórolni, mert a szükséges védekezéseket el kell végezni. — Újítanak-e a növényter­melésben az idén? — A búza vetésterületét jócskán lecsökkentettük, a megszokott 300 hektárból 117 hektár maradt. A jövedelme­zőséggel van baj, nem éri meg vele foglalkozni. Az őszi árpa termőterületét viszont megnö­veltük, több mint duplájára, ugyanis kevesebb költséget igényel a termesztése. Meg aztán így az aratás időszaka is­ széthúzódik, s a kevesebb kombájnnal is győzzük a munkát. Sörárpát termelünk a kanizsai gyárnak 77 hektáron, jugoszláviai feldolgozásra 80 hektár cukorrépánk lesz, ku­koricából pedig csak az állat­­állomány ellátásához szüksé­ges mennyiséget próbáljuk megtermelni 42 hektáron. Emellett persze 130 hektáron vetünk silókukoricát. Van vö­rösherénk, aminek második növedékén magfogást terve­zünk. Úgy osztjuk be a vetés­szerkezetet, ha az egyik nö­vény népi, a másik meghozza a magáét. De kérem, ma na­gyon nehéz a helyzetünk, ami­kor egy ekevas ára három mázsa búza árába kerül... Elmondja még, hogy az el­ső vetésre márciusban kerül sor, a tavaszi árpával kezde­nek. A magot megrendelték, s a diszpozíció is megérkezett. Mivel foglalkozzon a LÁSZ? A kérdések megválaszolásá­nál a szakértői javaslatok, az országgyűlési állásfoglalások azzal mindenesetre számolnak majd, hogy a második világ­háborút követően, de különö­sen a 70-es években számotte­vően bővült a számvevőszék feladatköre a fejlett tőkés or­szágokban. A Legfőbb Ellen­őrző Intézmények Nemzetközi Szervezete (az INTOSAI) az ENSZ-szel együttműködve, rendszeresen szervez szeminá­riumokat és készít ajánlásokat egy-egy vizsgálati, elemzési témakörben tagszervezetei számára. Az INTOSAI­­ ve­zető testületének, kormányzó­­tanácsának tagja a magyar KNEB elnöke — a gazdasági ellenőrzést átfogóan, a pénz­ügyi, revizori tevékenységet meghaladó módon értelmezi. A nemzetközi ellenőrzési ta­pasztalatok hasznosítása ha­zánk jól felfogott érdeke. A legfelsőbb állami ellenőr­ző szervezet jogait és köteles­ségeit többnyire az alkotmány rögzíti, esetenként a részlete­ket külön törvény szabályozza. A szervezet változatos — köz­hivatali, testületi, bírói stb. — formában működhet. Nagyfokú függetlenség és autonómia jellemzi,­­ noha az államszervezet részeként tevé­kenykedik. Vezetőit meghatá­rozott időre, de legalább tíz évre választják. A kormány gondoskodik a számvevőszék működésének anyagi és tárgyi feltételeiről, de nem irányít­hatja és befolyásolhatja a szervezetet. A magas, eseten­ként közjogi bírói státusz sem párosul közvetlen jogi szank­cionálási vagy más beavatko­zási lehetőséggel. Az állami ellenőrzés csak úgy válhat egy központúvá, hogy átfogó ellenőrzési fel­adat és hatáskörrel hozzák létre a LÁSZ-t. Ez tűnik opti­mális megoldásnak, így az ál­lami pénz- és vagyonellenőr­­zésen túl az Országgyűlés és esetenként a Minisztertanács megbízásából, valamint saját kezdeményezésre egyaránt vé­gezhet átfogó vizsgálatokat, nyomon követve a főbb társa­dalmi-gazdasági folyamatokat. A széles hatáskörrel felru­házott Legfőbb Állami Szám­vevőszék nemcsak az Ország­­gyűlés tevékenységét tehetné szakszerűbbé, megalapozottab­bá, hanem közreműködésével a meglevő és erősen­­tagolt különféle szakellenőrző appa­rátusok munkája is összehan­­goltabbá, hatékonyabbá vál­hatna. K. J.

Next